LEGE nr. 286 din 31 octombrie 2022privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2019 privind stabilirea unor măsuri financiare pentru susținerea desfășurării Programului cultural național "Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023"
EMITENT
  • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1054 din 31 octombrie 2022



    Parlamentul României adoptă prezenta lege.  +  ARTICOL UNICSe aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83 din 16 iunie 2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2019 privind stabilirea unor măsuri financiare pentru susținerea desfășurării Programului cultural național „Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din 20 iunie 2022, cu următoarele modificări și completări:1. La articolul I punctul 2, literele c), g), h) și j) ale alineatului (2) al articolului 1 se modifică și vor avea următorul cuprins:c) finanțare nerambursabilă cu caracter multianual - alocarea de fonduri în condițiile prevăzute la lit. b) pentru acoperirea cheltuielilor necesare implementării unui proiect cultural a cărui perioadă de implementare/desfășurare excedează durata exercițiului financiar curent, în limita creditelor de angajament bugetate de autoritatea finanțatoare în acest scop, cu respectarea prevederilor cuprinse în normele metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului culturii și al ministrului finanțelor;..................................................................................................g) acord-cadru de finanțare multianuală - acordul încheiat în formă scrisă între o autoritate finanțatoare și un solicitant, care guvernează finanțarea prevăzută la lit. c) și care are ca obiect stabilirea termenilor și condițiilor, în special în ceea ce privește cuantumul finanțării și, după caz, obiectivele și cheltuielile aferente avute în vedere, și în baza căruia se încheie contracte subsecvente anuale;h) program strategic de finanțare - program prioritar de finanțare al Ministerului Culturii, destinat atribuirii fondurilor necesare implementării proiectelor culturale de interes și importanță națională sau, după caz, internațională, recunoscute astfel prin ordin al ministrului culturii;..................................................................................................j) solicitant - persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoana juridică de drept public ori privat, română sau străină, înființată în condițiile legii române ori ale țării de origine, după caz, care depune o cerere de finanțare nerambursabilă;2. La articolul I punctul 2, după litera p) a alineatului (2) al articolului 1 se introduc două noi litere, lit. q) și r), cu următorul cuprins:q) perioada de derulare/desfășurare a proiectului cultural - intervalul de timp, precizat în cererea de finanțare, situat între data demarării primei și data finalizării ultimei activități de pregătire/implementare a proiectului cultural, fără a preceda data semnării contractului de finanțare și fără a depăși data- limită a depunerii dosarului de decont, cuprinzând - fără ca enumerarea să fie limitativă - activități transversale, precum managementul de proiect, monitorizarea, activități de evaluare și raportare; r) perioada de implementare/durata proiectului cultural - intervalul de timp, precizat în cererea de finanțare, situat între data demarării primei și data finalizării ultimei activități specifice, adresate publicului beneficiar final al proiectului cultural.3. La articolul I punctul 4, alineatul (5) al articolului 1^2 se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Acordarea finanțării nerambursabile pentru proiecte culturale, prin programul strategic de finanțare, se face prin atribuire directă, în conformitate cu măsurile financiare și regulile de implementare reglementate conform art. 29.4. La articolul I punctul 4, după alineatul (5) al articolului 1^2 se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:(6) Autoritatea finanțatoare stabilește cuantumul finanțării nerambursabile atribuite pentru nevoi culturale de urgență, respectiv pentru proiectele culturale finanțate prin programul prioritar de finanțare sau, după caz, prin programul strategic de finanțare în funcție de bugetul alocat și poate diminua corespunzător suma solicitată per proiect cultural.5. La articolul I punctul 5, alineatul (1) al articolului 1^3 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1^3(1) Finanțarea nerambursabilă a proiectelor culturale se aprobă de autoritatea finanțatoare pentru întreaga perioadă de desfășurare a acestora și se alocă anual, în acord cu clauzele contractului de finanțare sau, după caz, cu clauzele speciale privind caracterul multianual al finanțării, respectiv cu termenii și condițiile acordului-cadru de finanțare multianuală, cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.6. La articolul I punctul 6, literele c) și d) ale alineatului (1) al articolului 2 se modifică și vor avea următorul cuprins:c) un beneficiar de drept public sau privat poate contracta finanțări nerambursabile de la aceeași autoritate finanțatoare, în decursul unei sesiuni/în cadrul unui program de finanțare, pentru proiecte culturale diferite, cu condiția ca respectivele proiecte culturale să aibă scop, obiective și durată clar/evident diferite, enunțate distinct și fără echivoc;d) o cheltuială eligibilă din cadrul proiectului nu poate fi decontată din două sau mai multe surse de finanțare, în cazul în care finanțările acordate însumate depășesc costul efectiv al cheltuielii sau al desfășurării activității;7. La articolul I punctul 8, literele b) și d) ale alineatului (1) al articolului 4 se modifică și vor avea următorul cuprins:b) cheltuieli cu servicii executate de terți, inclusiv, dar fără a se limita la acestea, cheltuieli cu închirieri de spații pentru desfășurarea activităților culturale, cheltuieli cu închirieri de echipamente, cheltuieli cu studii și cercetări, cheltuieli cu pregătirea personalului, cheltuieli de protocol, comunicare și promovare, cheltuieli cu transportul de bunuri și personal și asigurările aferente, cheltuieli pentru consultanță de specialitate, cheltuieli pentru realizarea de tipărituri, cheltuieli pentru organizarea de evenimente, cheltuieli privind onorarii și drepturi de autor, inclusiv cu evaluarea bunurilor culturale, cheltuieli pentru prestări de servicii fără caracter de continuitate;..................................................................................................d) cheltuieli pentru cazarea, masa, transportul intern și internațional al personalului, participanților, invitaților sau beneficiarilor proiectului, sub formă de sume forfetare al căror cuantum se aprobă prin programul de finanțare, inclusiv taxele aferente cazării și/sau transportului, cu încadrarea în limita maximă aprobată, potrivit prevederilor legale aplicabile, pentru invitații secretarilor generali ai ministerelor;8. La articolul I punctul 8, literele b) și c) ale alineatului (8) al articolului 4 se modifică și vor avea următorul cuprins:b) cheltuieli pentru contractarea creditelor aferente surselor complementare de finanțare, cheltuielile bancare, comisioanele, diferențele de curs valutar;c) taxa pe valoarea adăugată în cazul beneficiarilor plătitori de TVA, precum și orice alte taxe, cu excepția situației prevăzute la alin. (1) lit. d);9. La articolul I punctul 9, litera a) a alineatului (4) al articolului 6 se modifică și va avea următorul cuprins:a) progresului activităților, în baza raportului depus de beneficiar;10. La articolul I punctul 14,alineatul (7) al articolului 12 se modifică și va avea următorul cuprins:(7) La desemnarea comisiilor de selecție, autoritatea finanțatoare are obligația de a asigura înlocuirea a cel puțin o treime din specialiștii sesiunii precedente.11. La articolul I punctul 15, litera b) a alineatului (4) al articolului 13 se modifică și va avea următorul cuprins:b) valoarea solicitată depășește limita superioară a finanțării nerambursabile care poate fi acordată unui proiect, dacă regulile autorității finanțatoare privind organizarea sesiunii de finanțare nerambursabilă nu impun eliminarea cererii de finanțare în etapa de verificare a îndeplinirii condițiilor de participare la selecție;12. La articolul I punctul 19, literele d), f), h), i) și n) ale alineatului (1) al articolului 21 se modifică și vor avea următorul cuprins:d) o cotă de 20% din încasările realizate de operatorii economici din distribuirea de servicii de programe de televiziune, prin retransmisie care conțin fonograme sau videograme a căror vizionare nu este recomandată minorilor, respectiv din vânzarea sau închirierea unor asemenea fonograme;..................................................................................................f) o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii economici care organizează târguri și expoziții pentru care se percepe taxă de vizitare, cu excepția celor pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a muzeelor și galeriilor de artă;.................................................................................................. h) o cotă de 1% din veniturile realizate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în incinta monumentelor istorice proprietate publică și/sau privată sau în zona de protecție a acestora, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz, cu excepția activităților pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 422/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare;i) o cotă de 1% din încasările realizate de operatorii economici din derularea de activități de bâlciuri, parcuri de distracții și alte activități recreative și distractive;..................................................................................................n) o cotă de 0,5% din devizul general al investițiilor autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcțiile amplasate în zona de protecție a monumentelor istorice proprietate publică și/sau privată, în zone construite protejate, ansambluri sau situri urbane, după caz;13. La articolul I punctul 19, după litera ș) a alineatului (1) al articolului 21 se introduce o nouă literă, lit. t), cu următorul cuprins:t) o cotă de 0,5% din veniturile realizate de operatorii economici din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv pentru activitățile organizate în mediul online.14. La articolul I punctul 19, alineatele (2) și (3) ale articolului 21 se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Bunurile culturale prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) sunt cele prevăzute la art. 3 și următoarele din Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural național mobil, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Cotele prevăzute la alin. (1) lit. a)-k) se aplică asupra încasărilor/veniturilor/comisioanelor, după caz, realizate din activitățile respective, din care s-a dedus TVA aferentă.15. La articolul I punctul 20, alineatul (5) al articolului 22 se modifică și va avea următorul cuprins:(5) În cazul în care obiectul/domeniul de activitate al unui operator economic intră sub incidența a două sau mai multor obligații de plată prevăzute la art. 21 alin. (1), operatorul economic în cauză datorează contribuția cu valoarea cea mai mare.16. La articolul I punctul 25, alineatul (3) al articolului 28 se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de selecție și membrii comisiilor de soluționare a contestațiilor primesc într-o sesiune de evaluare o indemnizație, plătibilă din bugetul Fondului Cultural Național, al cărei cuantum se aprobă prin decizie a directorului Administrației.17. La articolul I, după punctul 25 se introduce un nou punct, pct. 25^1, cu următorul cuprins:25^1. Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 29Finanțarea proiectelor culturale prin programul strategic de finanțare se face conform dispozițiilor actelor normative adoptate în acest scop și, după caz, ale procedurilor elaborate în aplicarea lor, cu respectarea principiilor prezentei ordonanțe.18. La articolul I punctul 29, la articolul 31 se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:(2) În derularea proiectelor culturale, pentru plata onorariilor artiștilor și/sau participanților internaționali, beneficiarii finanțărilor nerambursabile pot efectua plata, până la cel mult 90% din valoarea onorariului, prin ordin/dispoziție de plată valutară externă, acreditive sau în orice altă formă garantată de instituțiile bancare ale părților contractante, diferența urmând a fi plătită după confirmarea executării obligațiilor contractuale.19. Articolul II se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul II(1) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Culturii va elabora și va aproba, prin ordin al ministrului culturii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, normele metodologice privind Registrul național al finanțărilor nerambursabile din domeniul culturii.(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Culturii și Ministerul Finanțelor vor elabora și vor aproba, prin ordin comun al ministrului culturii și al ministrului finanțelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, normele metodologice privind acordarea finanțărilor nerambursabile cu caracter multianual, corelat cu modificarea corelativă a normelor și instrucțiunilor aplicabile în materie, aprobate prin ordin al ministrului finanțelor.20. La articolul III, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Cuantumul indemnizațiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) și art. 28 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește per proiect evaluat, de către autoritatea finanțatoare, cu încadrarea în bugetul alocat, în limita a cel puțin 10% și cel mult 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, și se aprobă prin act administrativ emis de ordonatorul de credite.21. La articolul V punctul 2, alineatul (7) al articolului 1 se modifică și va avea următorul cuprins:(7) Asigurarea respectării de către structurile de implementare a viziunii/conceptelor principale ale Candidaturii este de competența unei organizații neguvernamentale, persoană juridică de drept privat, cu statut de utilitate publică, apolitică și independentă, cu caracter cultural și educativ, denumită în continuare Asociația.22. La articolul V punctul 2, după alineatul (7) al articolului 1 se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) Asigurarea coerenței artistice și a implementării integrate și corelate a Programului cultural este de competența unui colectiv curatorial convenit între autoritățile executive ale administrației publice locale ale municipiului Timișoara, respectiv județului Timiș.23. La articolul V punctul 3, literele a), b) și e) ale alineatului (1) al articolului 2 se modifică și vor avea următorul cuprins:a) asigură comunicarea cu alte autorități centrale și locale, după caz, în vederea bunei desfășurări a Programului;b) inițiază acțiuni de diplomație culturală și participă la rețele europene ale orașelor în vederea punerii în valoare a relațiilor cu orașele cu care Timișoara este înfrățită și cu cele care au deținut/dețin sau urmează să dețină titlul de Capitală Europeană a Culturii, în colaborare cu reprezentanți ai Primăriei Municipiului Timișoara și Consiliului Județean Timiș;.................................................................................................. e) urmărește implementarea Programului cultural și a Programului de investiții și corelarea dintre ele;24. La articolul V punctul 3, alineatul (5) al articolului 2 se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Asociația are atribuții în monitorizarea respectării de către structurile de implementare a viziunii/conceptelor principale din Candidatură și a corelării Programului cultural cu Programul de investiții, precum și în atragerea de finanțări private și direcționarea acestora către: a) Comunicarea Programului Timișoara - Capitală Europeană a Culturii 2023;b) proiectele din cadrul Programului Cultural;c) implementarea programului de voluntariat.25. La articolul V punctul 4, litera a) a alineatului (2) al articolului 3 se modifică și avea următorul cuprins:a) pentru finanțarea unor proiecte culturale în baza procedurilor de selecție, derulate de județul Timiș prin Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș și, respectiv, pentru creșterea capacității administrative a Asociației - suma de 12.080 mii lei;26. La articolul V punctul 10, alineatul (1) al articolului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 9(1) În vederea respectării angajamentelor cuprinse în Candidatură și în protocolul dintre Asociație, Ministerul Culturii și autoritățile publice locale și/sau structurile de implementare, Ministerul Culturii implementează programul prioritar multianual «Comunicarea Programului Timișoara - Capitală Europeană a Culturii 2023», inclusiv monitorizarea și evaluarea comunicării, derulat prin Asociație.27. La articolul V punctul 10, alineatul (2) al articolului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, Asociația primește: a) din suma prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b), pe bază de contracte încheiate cu Ministerul Culturii, suma de 6.599 mii lei pentru acoperirea costurilor componentei de comunicare și promovare internă și internațională aferente programului prioritar prevăzut la alin. (1);b) din suma prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. a), în completarea veniturilor provenite din cotizații, suma de 780 mii lei pentru acoperirea cheltuielilor administrative și, după caz, a cheltuielilor salariale.28. La articolul V punctul 10, după alineatul (2) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Suplimentar față de programul prioritar prevăzut la alin. (1), autoritățile executive ale administrației publice locale pot implementa programe prioritare multianuale finanțate din bugetele locale și derulate de către acestea sau prin intermediul Asociației, în vederea atingerii obiectivelor și angajamentelor în domeniul comunicării Programului Cultural, inclusiv al monitorizării și evaluării acesteia.29. La articolul V punctul 10, alineatul (3) al articolului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Sumele prevăzute la alin. (2) și, după caz, la alin. (2^1) se fac venit la bugetul Asociației.30. La articolul V punctul 12, articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 11Angajarea fondurilor alocate conform dispozițiilor art. 3 alin. (1) lit. b), precum și modul de utilizare de către beneficiari a finanțărilor nerambursabile atribuite sunt supuse controlului Ministerului Culturii, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în materie.31. La articolul V punctul 14, alineatul (1) al articolului 13 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 13(1) În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență sunt obiective eligibile acele obiective de investiții și/sau mijloace fixe, după caz, efectuate de către autoritățile executive ale administrației publice locale și/sau de către instituțiile din subordinea/de sub autoritatea acestora, care pot fi puse în valoare prin intermediul Programului cultural sau al proiectelor conexe acestuia, cel târziu în trimestrul IV al anului 2023.32. La articolul V punctul 15, la articolul 14 se introduc două noi alineate, alin. (2) și (3), cu următorul cuprins:(2) Sumele utilizate cu încălcarea condițiilor de eligibilitate se restituie în baza notificării transmise ca urmare a verificării rapoartelor/informărilor prevăzute la art. 6, 10 și 12 și, după caz, ale controlului/controalelor efectuat(e).(3) În situația neîndeplinirii obligației de restituire în condițiile și la termenul prevăzut în cuprinsul notificării se vor aplica majorări de întârziere la nivelul celor existente pentru veniturile bugetare, potrivit legii.33. La articolul VI, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) În aplicarea dispozițiilor art. 3 alin. (2) lit. a) și b), respectiv ale art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 42/2019 privind stabilirea unor măsuri financiare pentru susținerea desfășurării Programului cultural național Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023», aprobată cu completări prin Legea nr. 198/2019, cu modificările și completările ulterioare, se autorizează Ministerul Culturii să efectueze transferul sumelor alocate din bugetul Ministerului Culturii către bugetele locale, fără a mai fi necesare îndeplinirea altor condiții, reglementări subsecvente sau acte juridice consensuale încheiate între Ministerul Culturii și respectivele unități administrativ-teritoriale.34. La articolul VI, după litera b) a alineatului (2) se introduce o nouă literă, lit. c), cu următorul cuprins:c) la data efectuării transferului, din suma prevăzută la art. 12 alin. (2) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 42/2019, aprobată cu completări prin Legea nr. 198/2019, cu modificările și completările ulterioare, se rambursează, cu prioritate, obligațiile de plată aferente obiectivelor de investiții pentru care plățile au fost asigurate din bugetul Primăriei Municipiului Timișoara în temeiul respectivului act normativ.35. La articolul VI, alineatele (5) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5) Autoritățile executive ale administrației publice locale responsabile pentru implementarea Programului și Ministerul Culturii pot susține procesul de actualizare, pe cale consensuală, a Candidaturii, în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență...................................................................................................(9) În aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, Asociația «Timișoara 2021 - Capitală Europeană a Culturii», în termenul prevăzut la alin. (5), va iniția demersurile pentru adaptarea Statutului și, după caz, a celorlalte documente de funcționare, în condițiile cerute de lege pentru modificarea/completarea actelor constitutive.36. La articolul VI, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul cuprins:(12) Pentru asigurarea capacității de gestionare a Programului Cultural, prin derogare de la prevederile art. III alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 13/2011, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2022 privind reglementarea unor măsuri în domeniul ocupării posturilor în sectorul bugetar, cu completările ulterioare, structurile de implementare prevăzute la art. 1 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 42/2019, aprobată cu completări prin Legea nr. 198/2019, cu modificările și completările ulterioare, au dreptul să organizeze concursuri/examene de angajare și să efectueze angajări peste limita maximă de posturi, cu respectarea prevederilor aplicabile în materie.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
    p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
    VASILE-DANIEL SUCIU
    p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
    ALINA-ȘTEFANIA GORGHIU
    București, 31 octombrie 2022.Nr. 286.----