ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 141 din 25 octombrie 2022pentru completarea articolului 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1037 din 25 octombrie 2022
Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătățirea gradului de absorbție a fondurilor europene,luând în considerare necesitatea asigurării unei absorbții cât mai mari a finanțării externe nerambursabile alocate pentru perioada 2014-2020, în special în cazul unor proiecte având o importanță strategică la nivel național, recunoscută inclusiv ca obiectiv în Programul de guvernare 2021-2024, se impune luarea de urgență a unor măsuri care să permită finalizarea acestora și atingerea obiectivelor și indicatorilor aferenți.Ținând cont de faptul că în aplicarea prevederilor art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, conform căruia Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operațional care nu a fost utilizată pentru prefinanțare sau pentru care nu au fost transmise aplicații de plată până la data de 31 decembrie a celui de-al treilea an calendaristic care urmează anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2026,întrucât în implementarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, de o complexitate ridicată, cum sunt cele care vizează infrastructura IT, având o importanță strategică pentru susținerea unui întreg sector, de exemplu, sistemul judiciar, și care contribuie, implicit, la dezvoltarea României, se întâlnesc situații ce țin de cadrul procedural aplicabil, de dinamica proceselor de lucru, precum și de alți factori incidenți, ce pot conduce la decalaje față de calendarul inițial estimat raportat la data-limită de eligibilitate a finanțării externe nerambursabile,luând în considerare faptul că, în condițiile în care obiectivele urmărite a fi atinse în cadrul unor proiecte aflate în situații precum cele enunțate anterior continuă să fie de interes și trebuie realizate pentru satisfacerea unor nevoi identificate și recunoscute prin documentele programatice ale finanțării nerambursabile și prin alte angajamente ale României asumate la nivel național și european, este necesară asigurarea cadrului care să permită valorificarea la maximum a finanțării externe nerambursabile disponibile până la 31 decembrie 2023 și, totodată, îndeplinirea obiectivelor finanțate ulterior acestei date prin asigurarea resurselor necesare finalizării acestor proiecte,ținând cont de faptul că lipsa de acțiune imediată ar conduce atât la pierderea integrală a finanțării externe nerambursabile disponibile, cât și la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecințele aferente ce se răsfrâng la nivel național și în relația cu Uniunea Europeană,luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite încheierea efectivă a contractelor de achiziție sau continuarea derulării acestora în condiții optime și, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanțării externe nerambursabile, în caz contrar aceasta fiind pierdută integral, cu toate consecințele ce decurg din aceasta,întrucât completarea cadrului legal existent vizează proiecte mature, de importanță majoră pentru diverse sectoare de activitate, finanțate în cadrul Programului operațional Capacitate administrativă, obiectiv specific 2.3 „Asigurarea unei transparențe și integrități sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătățirii accesului și a calității serviciilor furnizate la nivelul acestuia“, care nu se finalizează, din cauza unor circumstanțe obiective justificate, în perioada de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, în care au fost întreprinse demersuri de natură a contribui în mod semnificativ la atingerea obiectivelor și a indicatorilor stabiliți,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea Programului operațional Capacitate administrativă, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, astfel că o altă legiferare, pe altă cale decât delegarea legislativă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecințele negative identificate, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + ARTICOL UNICLa articolul 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 6 octombrie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:(2) Sumele necesare proiectelor, cu o valoare totală de cel puțin 50 de milioane de lei, finanțate în cadrul Programului operațional Capacitate administrativă, obiectiv specific 2.3 «Asigurarea unei transparențe și integrități sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătățirii accesului și a calității serviciilor furnizate la nivelul acestuia», care nu se finalizează din cauza unor circumstanțe obiective justificate, stabilite de către autoritatea de management, în perioada de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, cu excepția proiectelor prevăzute la art. 4 alin. (5), se asigură de beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (1) din bugetul propriu, în condițiile aprobate de autoritatea de management prin act adițional la contractul de finanțare. Durata contractelor de finanțare aferente acestor proiecte se poate prelungi după data de 31 decembrie 2023, în condițiile prevăzute de legislația europeană și națională aplicabilă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 25 octombrie 2022.Nr. 141.------
EMITENT |
Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătățirea gradului de absorbție a fondurilor europene,luând în considerare necesitatea asigurării unei absorbții cât mai mari a finanțării externe nerambursabile alocate pentru perioada 2014-2020, în special în cazul unor proiecte având o importanță strategică la nivel național, recunoscută inclusiv ca obiectiv în Programul de guvernare 2021-2024, se impune luarea de urgență a unor măsuri care să permită finalizarea acestora și atingerea obiectivelor și indicatorilor aferenți.Ținând cont de faptul că în aplicarea prevederilor art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, conform căruia Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operațional care nu a fost utilizată pentru prefinanțare sau pentru care nu au fost transmise aplicații de plată până la data de 31 decembrie a celui de-al treilea an calendaristic care urmează anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2026,întrucât în implementarea proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, de o complexitate ridicată, cum sunt cele care vizează infrastructura IT, având o importanță strategică pentru susținerea unui întreg sector, de exemplu, sistemul judiciar, și care contribuie, implicit, la dezvoltarea României, se întâlnesc situații ce țin de cadrul procedural aplicabil, de dinamica proceselor de lucru, precum și de alți factori incidenți, ce pot conduce la decalaje față de calendarul inițial estimat raportat la data-limită de eligibilitate a finanțării externe nerambursabile,luând în considerare faptul că, în condițiile în care obiectivele urmărite a fi atinse în cadrul unor proiecte aflate în situații precum cele enunțate anterior continuă să fie de interes și trebuie realizate pentru satisfacerea unor nevoi identificate și recunoscute prin documentele programatice ale finanțării nerambursabile și prin alte angajamente ale României asumate la nivel național și european, este necesară asigurarea cadrului care să permită valorificarea la maximum a finanțării externe nerambursabile disponibile până la 31 decembrie 2023 și, totodată, îndeplinirea obiectivelor finanțate ulterior acestei date prin asigurarea resurselor necesare finalizării acestor proiecte,ținând cont de faptul că lipsa de acțiune imediată ar conduce atât la pierderea integrală a finanțării externe nerambursabile disponibile, cât și la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecințele aferente ce se răsfrâng la nivel național și în relația cu Uniunea Europeană,luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite încheierea efectivă a contractelor de achiziție sau continuarea derulării acestora în condiții optime și, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanțării externe nerambursabile, în caz contrar aceasta fiind pierdută integral, cu toate consecințele ce decurg din aceasta,întrucât completarea cadrului legal existent vizează proiecte mature, de importanță majoră pentru diverse sectoare de activitate, finanțate în cadrul Programului operațional Capacitate administrativă, obiectiv specific 2.3 „Asigurarea unei transparențe și integrități sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătățirii accesului și a calității serviciilor furnizate la nivelul acestuia“, care nu se finalizează, din cauza unor circumstanțe obiective justificate, în perioada de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, în care au fost întreprinse demersuri de natură a contribui în mod semnificativ la atingerea obiectivelor și a indicatorilor stabiliți,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea Programului operațional Capacitate administrativă, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, astfel că o altă legiferare, pe altă cale decât delegarea legislativă, nu ar fi de natură să înlăture de îndată consecințele negative identificate, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + ARTICOL UNICLa articolul 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 746 din 6 octombrie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:(2) Sumele necesare proiectelor, cu o valoare totală de cel puțin 50 de milioane de lei, finanțate în cadrul Programului operațional Capacitate administrativă, obiectiv specific 2.3 «Asigurarea unei transparențe și integrități sporite la nivelul sistemului judiciar în vederea îmbunătățirii accesului și a calității serviciilor furnizate la nivelul acestuia», care nu se finalizează din cauza unor circumstanțe obiective justificate, stabilite de către autoritatea de management, în perioada de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020, cu excepția proiectelor prevăzute la art. 4 alin. (5), se asigură de beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (1) din bugetul propriu, în condițiile aprobate de autoritatea de management prin act adițional la contractul de finanțare. Durata contractelor de finanțare aferente acestor proiecte se poate prelungi după data de 31 decembrie 2023, în condițiile prevăzute de legislația europeană și națională aplicabilă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 25 octombrie 2022.Nr. 141.------