ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 118 din 26 august 2022pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 846 din 29 august 2022
Luând în considerare prevederile art. 9 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile art. 48 din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere că prevederile legale actuale reglementate prin dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici la care statul este acționar unic sau majoritar, impun o serie de condiții restrictive aplicabile acestui tip de operatori economici care nu au desfășurat activitate în ultimii doi ani, fapt care determină imposibilitatea acestora de a elabora bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și, în consecință, de a se operaționaliza,ținând cont de faptul că, în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ care să permită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, există riscul de agravare a situației financiare prin imposibilitatea operatorilor economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară de a implementa politici financiare care să permită restructurarea și eficientizarea activităților în domeniile-cheie (tehnic, operațional și marketing), în paralel cu menținerea și atragerea, după caz, în funcție de necesitățile concrete, a unui personal propriu cu pregătire și experiență profesională la nivelul exigențelor domeniului,față de împrejurarea că nepromovarea prezentului act normativ în regim de urgență poate avea consecințe nefavorabile asupra capabilității de producție, procesare, stocare a produselor agricole și alimentare de către operatorul economic din sectorul agricol cu capital integral de stat și, implicit, asupra securității alimentare a populației României, coroborat cu faptul că elementele menționate anterior vizează interesul public general și definesc un context excepțional care nu putea fi previzionat și care constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență, pentru a se asigura o activitate economică echitabilă pentru operatorii economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, în sensul prevederilor Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene care prevede libertatea de a desfășura o activitate comercială, recunoscută în conformitate cu dreptul Uniunii Europene și cu legislațiile și practicile naționale, în acord cu obiectivele de politică salarială.În urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 și a efectelor grave asupra economiei ale restricțiilor de deplasare a persoanelor care au trebuit impuse, Comisia Europeană a adoptat modificări privind noul cadru financiar multianual (CFM) în valoare de 1.100 miliarde EUR și un instrument de redresare suplimentar, NextGenerationEU (NGEU), în valoare de 750 miliarde EUR, din care 500 miliarde EUR sub formă de granturi și 250 miliarde EUR sub formă de împrumuturi. Pachetul cuprinde propuneri legislative privind noi instrumente financiare, precum și modificări ale mai multor programe din următorul CFM deja propuse. Finanțarea pachetului suplimentar va fi asigurată prin împrumuturi de pe piețele financiare. În acest scop, Comisia a modificat și propunerea de decizie privind resursele proprii, pentru a permite împrumuturi de până la 750 miliarde EUR. Se propune astfel o creștere a plafonului resurselor proprii pentru plăți la 1,4 % din bugetul UE, împreună cu o creștere suplimentară, pentru a acoperi activitatea de împrumutare și creditare intensificată.În acest sens, precizăm că operatorii economici care beneficiază de prevederile prezentului proiect de act normativ vor putea aplica la programele de finanțare descrise anterior, sens în care se impune adoptarea de urgență a unor măsuri legislative care să ofere posibilitatea acestora să își pregătească propuneri/proiecte proprii pentru accesarea finanțărilor nerambursabile din noul CFM, în funcție de specificul activității și de programul european unde aceștia pot fi eligibili.Dând eficiență celor mai sus prezentate și în contextul economico-financiar, geopolitic intern și internațional, sub presiunile exercitate de criza economică postpandemică și de conflictul militar care se desfășoară în Ucraina, apreciind că există riscul ca și alți operatori economici, la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, să își restrângă și/sau să își suspende activitatea, determinând imposibilitatea ca în anii următori să își aprobe bugetele de venituri și cheltuieli, motiv pentru care se impune adoptarea prezentului act normativ.Ținând cont de toate aceste aspecte și având în vedere beneficiul public generat de stabilirea unui cadru legal de natură să protejeze și să crească operaționalizarea operatorilor economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + ARTICOL UNICOrdonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 2, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) societăților înființate de instituțiile de învățământ superior, potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.2. La articolul 7, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), operatorii economici care nu au obținut în anii 2020 și 2021 venituri conform obiectului principal de activitate, la fundamentarea bugetelor de venituri și cheltuieli pentru anul 2022 nu vor aplica obiectivele de politică salarială stabilite prin legea anuală a bugetului de stat.(1^2) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1^1) stabilesc obiectivele de politică salarială pentru anul în curs pe baza cărora fundamentează indicatorii din bugetele de venituri și cheltuieli în conformitate cu programul de dezvoltare aprobat de organele de conducere ale acestora.3. La articolul 9, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:(2^1) Operatorii economici prevăzuți la art. 7 alin. (1^1), care prezintă pentru anii 2022, 2023 și 2024 un program de dezvoltare aprobat de organele de conducere, prevăd venituri totale pentru anii 2022, 2023 și 2024 conform acestuia.(2^2) Programul de dezvoltare prevăzut la alin. (2^1) cuprinde măsuri care au ca efect creșterea profitului/reducerea pierderilor, după caz, creșterea cifrei de afaceri, creșterea productivității muncii, reducerea plăților restante și a creanțelor restante.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Ionuț-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul economiei,
Mihai-Ion Macaveiu,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
p. Ministrul apărării naționale,
Simona Cojocaru,
secretar de stat
p. Ministrul culturii,
Diana-Ștefana Baciuna,
secretar de stat
Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
Gabriela Firea
Ministrul educației,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
Ministrul energiei,
Virgil-Daniel Popescu
p. Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Constantin Saragea,
secretar general
p. Ministrul antreprenoriatului și turismului,
Lucian-Ioan Rus,
secretar de statBucurești, 26 august 2022.Nr. 118.----
EMITENT |
Luând în considerare prevederile art. 9 din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile art. 48 din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere că prevederile legale actuale reglementate prin dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici la care statul este acționar unic sau majoritar, impun o serie de condiții restrictive aplicabile acestui tip de operatori economici care nu au desfășurat activitate în ultimii doi ani, fapt care determină imposibilitatea acestora de a elabora bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și, în consecință, de a se operaționaliza,ținând cont de faptul că, în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ care să permită aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, există riscul de agravare a situației financiare prin imposibilitatea operatorilor economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară de a implementa politici financiare care să permită restructurarea și eficientizarea activităților în domeniile-cheie (tehnic, operațional și marketing), în paralel cu menținerea și atragerea, după caz, în funcție de necesitățile concrete, a unui personal propriu cu pregătire și experiență profesională la nivelul exigențelor domeniului,față de împrejurarea că nepromovarea prezentului act normativ în regim de urgență poate avea consecințe nefavorabile asupra capabilității de producție, procesare, stocare a produselor agricole și alimentare de către operatorul economic din sectorul agricol cu capital integral de stat și, implicit, asupra securității alimentare a populației României, coroborat cu faptul că elementele menționate anterior vizează interesul public general și definesc un context excepțional care nu putea fi previzionat și care constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență, pentru a se asigura o activitate economică echitabilă pentru operatorii economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, în sensul prevederilor Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene care prevede libertatea de a desfășura o activitate comercială, recunoscută în conformitate cu dreptul Uniunii Europene și cu legislațiile și practicile naționale, în acord cu obiectivele de politică salarială.În urma crizei provocate de pandemia de COVID-19 și a efectelor grave asupra economiei ale restricțiilor de deplasare a persoanelor care au trebuit impuse, Comisia Europeană a adoptat modificări privind noul cadru financiar multianual (CFM) în valoare de 1.100 miliarde EUR și un instrument de redresare suplimentar, NextGenerationEU (NGEU), în valoare de 750 miliarde EUR, din care 500 miliarde EUR sub formă de granturi și 250 miliarde EUR sub formă de împrumuturi. Pachetul cuprinde propuneri legislative privind noi instrumente financiare, precum și modificări ale mai multor programe din următorul CFM deja propuse. Finanțarea pachetului suplimentar va fi asigurată prin împrumuturi de pe piețele financiare. În acest scop, Comisia a modificat și propunerea de decizie privind resursele proprii, pentru a permite împrumuturi de până la 750 miliarde EUR. Se propune astfel o creștere a plafonului resurselor proprii pentru plăți la 1,4 % din bugetul UE, împreună cu o creștere suplimentară, pentru a acoperi activitatea de împrumutare și creditare intensificată.În acest sens, precizăm că operatorii economici care beneficiază de prevederile prezentului proiect de act normativ vor putea aplica la programele de finanțare descrise anterior, sens în care se impune adoptarea de urgență a unor măsuri legislative care să ofere posibilitatea acestora să își pregătească propuneri/proiecte proprii pentru accesarea finanțărilor nerambursabile din noul CFM, în funcție de specificul activității și de programul european unde aceștia pot fi eligibili.Dând eficiență celor mai sus prezentate și în contextul economico-financiar, geopolitic intern și internațional, sub presiunile exercitate de criza economică postpandemică și de conflictul militar care se desfășoară în Ucraina, apreciind că există riscul ca și alți operatori economici, la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, să își restrângă și/sau să își suspende activitatea, determinând imposibilitatea ca în anii următori să își aprobe bugetele de venituri și cheltuieli, motiv pentru care se impune adoptarea prezentului act normativ.Ținând cont de toate aceste aspecte și având în vedere beneficiul public generat de stabilirea unui cadru legal de natură să protejeze și să crească operaționalizarea operatorilor economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + ARTICOL UNICOrdonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 2, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) societăților înființate de instituțiile de învățământ superior, potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.2. La articolul 7, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), operatorii economici care nu au obținut în anii 2020 și 2021 venituri conform obiectului principal de activitate, la fundamentarea bugetelor de venituri și cheltuieli pentru anul 2022 nu vor aplica obiectivele de politică salarială stabilite prin legea anuală a bugetului de stat.(1^2) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1^1) stabilesc obiectivele de politică salarială pentru anul în curs pe baza cărora fundamentează indicatorii din bugetele de venituri și cheltuieli în conformitate cu programul de dezvoltare aprobat de organele de conducere ale acestora.3. La articolul 9, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins:(2^1) Operatorii economici prevăzuți la art. 7 alin. (1^1), care prezintă pentru anii 2022, 2023 și 2024 un program de dezvoltare aprobat de organele de conducere, prevăd venituri totale pentru anii 2022, 2023 și 2024 conform acestuia.(2^2) Programul de dezvoltare prevăzut la alin. (2^1) cuprinde măsuri care au ca efect creșterea profitului/reducerea pierderilor, după caz, creșterea cifrei de afaceri, creșterea productivității muncii, reducerea plăților restante și a creanțelor restante.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Ionuț-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul economiei,
Mihai-Ion Macaveiu,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
p. Ministrul apărării naționale,
Simona Cojocaru,
secretar de stat
p. Ministrul culturii,
Diana-Ștefana Baciuna,
secretar de stat
Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
Gabriela Firea
Ministrul educației,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
Ministrul energiei,
Virgil-Daniel Popescu
p. Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Constantin Saragea,
secretar general
p. Ministrul antreprenoriatului și turismului,
Lucian-Ioan Rus,
secretar de statBucurești, 26 august 2022.Nr. 118.----