EMITENT |
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2 din 28 iulie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 760 din 29 iulie 2022.
ORDIN
privind raportarea informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități
pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori*)
Având în vedere prevederile art. 59 alin. (1) și ale art. 153 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 22 alin. (1) și ale art. 54 din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, ale art. 420 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 73 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori,
Banca Națională a României emite prezentul ordin.
Art. 1. — (1) Se aprobă modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Se aprobă Normele metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Se aprobă modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Se aprobă Normele metodologice privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții
financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. — Prevederile prezentului ordin se aplică următoarelor entități:
instituțiilor de credit pentru care Banca Națională a României este autoritate competentă potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, precum și sucursalelor instituțiilor de credit din străinătate care desfășoară activitate pe teritoriul României, denumite în înțelesul prezentului ordin instituții de credit;
instituțiilor financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, precum și sucursalelor instituțiilor financiare nebancare din străinătate care desfășoară activitate pe teritoriul României, denumite în înțelesul prezentului ordin instituții financiare nebancare.
Art. 3. — Persoanele care asigură administrarea și/sau conducerea instituțiilor menționate la art. 2, precum și alte persoane care au obligația gestionării acestora, directorii economici, contabilii-șefi sau alte persoane autorizate trebuie să asigure măsurile necesare pentru aplicarea corespunzătoare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică începând cu raportarea întocmită pentru data de referință 30.09.2022.
Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,
Mugur Constantin Isărescu
București, 28 iulie 2022.
Nr. 2.
*) Ordinul nr. 2/2022 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 760 din 29 iulie 2022 și este reprodus și în acest număr bis.
Anexa nr. 1
Modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori
Modelul formularului 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG este următorul: DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT:
DATA RAPORTĂRII:
F 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG
3
lei -
Denumire
Cod poziție
Numărul
Valoarea contabilă brută
de debitori
Din care: acordate
Din care: acordate
Din care: expirate
A
B
0010
0020
0030
0040
0050
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: gospodării ale populației
0020
din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0060
4
F 1 (continuare)
- lei -
Denumire
Cod poziție
Valoarea contabilă brută
Din care: acordate
Scadența reziduală a moratoriilor
<= 3 luni
> 3 luni
<= 6 luni
> 6 luni
<= 9 luni
A
B
0060
0070
0080
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: gospodării ale
populației
0020
din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0060
Modelul formularului 2: Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT:
DATA RAPORTĂRII:
F 2: Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active
5
- lei –
Denumire
Cod poziție
Valoarea contabilă brută
Performante
Neperformante
Din care: instrumente cu o creștere
semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit
(Stadiul 2)
Din care:
cu plată improbabilă
A
B
0010
0020
0030
0040
0050
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: gospodării ale populației
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
rezidențiale
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0060
6
F 2 (continuare)
Denumire
Cod poziție
Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit
Performante
Neperformante
Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt
depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)
Din care: cu plată improbabilă
A
B
0060
0070
0080
0090
0100
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: gospodării ale populației
0020
din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0060
7
F 2 (continuare)
Denumire
Cod poziție
Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare
Valoarea contabilă brută
Pierdere economică
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Intrări în expunerile neperformante
A
B
0110
0120
0130
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: gospodării ale populației
0020
din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0060
8
Modelul formularului 3: Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT: DATA RAPORTĂRII:
F 3: Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate
lei –
Denumire
Cod poziție
Valoarea contabilă brută
Performante
Neperformante
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt
depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul
2)
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
A
B
0010
0020
0030
0040
0050
0060
0070
Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate
0010
din care: gospodării ale
populației
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
rezidențiale
0030
din care: societăți
nefinanciare
0040
din care: întreprinderi
mici și mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri imobile
comerciale
0060
9
F 3 (continuarea)
Denumire
Cod poziție
Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit
Performante
Neperformante
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Din care: instrumente cu o
creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de
credit (Stadiul 2)
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
A
B
0080
0090
0100
0110
0120
0130
0140
Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG expirate
0010
din care: gospodării ale
populației
0020
din care: garantate cu
bunuri imobile rezidențiale
0030
din care: societăți
nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și
mijlocii
0050
din care: garantate cu
bunuri imobile comerciale
0060
10
F 3 (continuarea)
Denumire
Cod poziție
Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare
Valoarea contabilă brută
Pierdere economică
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Intrări în expunerile neperformante
A
B
0150
0160
0170
Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG expirate
0010
din care: gospodării ale populației
0020
din care: garantate cu bunuri
imobile rezidențiale
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: întreprinderi mici și
mijlocii
0050
din care: garantate cu bunuri
imobile comerciale
0060
Modelul formularului 4: Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT:
DATA RAPORTĂRII:
F 4: Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE
- lei –
Denumire
Cod poziție
Societăți nefinanciare
Valoarea contabilă brută
Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare
Credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
A
B
0010
0020
A Agricultură, silvicultură și pescuit
0010
B Industria extractivă
0020
C Industria prelucrătoare
0030
D Furnizarea energiei electrice, a gazelor naturale, a aburului și a aerului condiționat
0040
E Furnizarea apei
0050
F Construcții
0060
G Comerțul cu ridicata și cu amănuntul
0070
H Transport și depozitare
0080
I Servicii de cazare și restaurante
0090
J Informare și comunicații
0100
K Activități financiare și de asigurări
0105
L Activități imobiliare
0110
M Activități specializate, științifice și tehnice
0120
N Servicii administrative și activități de sprijin
0130
O Administrație publică și apărare, asigurări sociale obligatorii
0140
P Învățământ
0150
Q Activități privind sănătatea umană și asistența socială
0160
R Arte, spectacole și activități recreative
0170
S Alte activități de servicii
0180
TOTAL
0190
Modelul formularului 5: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT: DATA RAPORTĂRII:
F 5: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
lei –
Denumire | Cod poziție | Perioada în curs | Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil | Observație |
A | B | 0010 | 0020 | 0030 |
Venituri din dobânzi aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG | 0010 | |||
Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG | 0020 |
Anexa nr. 2
Norme metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Prezenta anexă conține norme metodologice pentru raportarea de către instituțiile de credit de informații privind creditele și avansurile, altele decât cele clasificate ca fiind „deținute în vederea tranzacționării” sau „deținute în vederea vânzării”, în conformitate cu IFRS, care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, precum și corelațiile în cadrul formularelor și între formularele de raportare, formulare ale căror modele sunt prevăzute în Anexa nr. 1:
Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG (Formularul 1);
Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active (Formularul 2);
Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate (Formularul 3);
Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE (Formularul 4);
Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG (Formularul 5).
Instituțiile de credit raportează informațiile prevăzute la pct. 1 atât la nivel individual cât și la nivel sub-consolidat și consolidat, astfel cum se prevede în partea întâi titlul II din CRR.
Instituțiile de credit raportează trimestrial la Banca Națională a României informațiile prevăzute la pct. 1, termenul de raportare a acestora fiind de 6 săptămâni de la sfârșitul trimestrului pentru care se raportează.
Instituțiile de credit transmit informațiile prevăzute la pct. 1 prin rețeaua de comunicații
interbancare a Băncii Naționale a României (RCI), în conformitate cu specificațiile tehnice comunicate de Banca Națională a României – Direcția Supraveghere, având atașată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituției de credit.
Pozițiile din cadrul formularelor trebuie completate în conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internafionale de Raportare Financiară, aplicabile instituțiilor de credit, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 27/2010, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prezentele norme metodologice, prevederile IFRS, precum şi alte prevederi legale aplicabile.
În sensul Anexei nr. 1, un punct de date evidențiat în gri înseamnă că acest punct de date nu trebuie să fie raportat.
La completarea formularelor se are în vedere faptul că deprecierea cumulată și modificările negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit trebuie raportate ca cifre negative.
În înțelesul prezentei anexe, termenii de mai jos au următoarea semnificație:
„OUG” - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori;
„CRR” - Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările și completările ulterioare;
„IFRS” - „Standarde internaționale de raportare financiară”, așa cum sunt definite la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate;
„coduri NACE” - codurile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice;
„ITS” - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește raportarea în scopuri de supraveghere a instituțiilor și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014.
CAPITOLUL II
Prevederi referitoare la completarea formularelor
FORMULARUL 1: PREZENTARE GENERALĂ A MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORME OUG
Formularul furnizează informații cu privire la numărul de debitori și la valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG (solicitate/acordate). În plus, formularul conține o defalcare în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG și informații privind valoarea contabilă brută a acestora.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Numărul de debitori
Instituțiile de credit trebuie să raporteze numărul de cereri individuale primite din partea unui client pentru moratoriile legislative conforme OUG, indiferent dacă acestea din urmă au fost deja puse în aplicare.
Instituțiile de credit trebuie să trateze mai multe cereri primite din partea unui client ca o singură cerere individuală.
La raportarea numărului de cereri individuale primite din partea unui client,
instituțiile de credit iau în considerare inclusiv cererile care nu au fost aprobate și
cererile care au fost retrase ulterior.
În situația în care creditele acordate unui debitor au fost derecunoscute din bilanțul instituției de credit, debitorul în cauză nu mai este raportat în cadrul acestei coloane.
0020
Din care: acordate
Instituțiile de credit trebuie să raporteze numărul de debitori ale căror cereri de moratorii legislative conforme OUG au fost deja puse în aplicare.
0030
Valoarea contabilă brută
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor acordate debitorilor care au solicitat moratorii legislative conforme OUG, indiferent dacă aceste măsuri au fost deja puse sau nu în aplicare. Aceasta
trebuie să includă moratorii legislative conforme OUG atât expirate, cât și active.
0040
Din care: acordate
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor pentru care au fost deja puse în aplicare moratorii legislative conform OUG.
Această coloană trebuie să fie suma coloanelor 0050-0080.
0050
Din care: expirate
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, respectiv scadența reziduală a moratoriilor este egală cu zero.
Atunci când moratoriile legislative conforme OUG au expirat, dar expunerea face obiectul altor măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică, expunerea trebuie raportată în această coloană, precum și în Formularul
3 în cadrul coloanei 0030 sau 0060, după caz.
0060-
0080
Scadența reziduală a moratoriilor
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor trebuie să fie defalcată în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG.
Scadența reziduală a moratoriilor este intervalul de timp dintre data de referință și sfârșitul aplicării moratoriilor.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
Anexa V partea 1 punctul 32 din ITS
Punctul 18.1 alin.(4) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze credite și avansuri pentru care au fost solicitate moratorii legislative conform OUG. Această sumă include, de asemenea, creditele și avansurile pentru care au fost puse în aplicare și raportate efectiv moratorii legislative conforme OUG în coloanele 0020 și 0040-0080, inclusiv cele care au expirat (scadența reziduală a măsurii aferente este egală cu zero).
0020
Din care: gospodării ale populației
Anexa V partea 1 punctul 42 litera (f) din ITS
Punctul 11 alin.(1) lit.(f) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0030
Din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
Partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS
Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0040
Din care: societăți nefinanciare
Anexa V partea 1 punctul 42 litera (e) din ITS
Punctul 11 alin.(1) lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0050
Din care: întreprinderi mici și mijlocii
Anexa V partea 1 punctul 5 litera (i) din ITS
Punctul 5 alin.(1) lit.(i) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0060
Din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS
Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
FORMULARUL 2: INFORMAȚII PRIVIND CREDITELE ȘI AVANSURILE CARE FAC OBIECTUL MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORM OUG, ACTIVE
Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute a creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, active, și a ajustărilor pentru pierderi așteptate aferente în funcție de starea expunerii (performante și neperformante).
Alte informații trebuie furnizate în coloanele următoare: (i) pentru expuneri performante,
„instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit de la recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)”; și (ii) pentru expuneri neperformante, cele „cu plată improbabilă”; (iii) garanția publică primită în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în expunerile neperformante și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Valoarea contabilă brută
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0040.
0020
Performante
Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0030
Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)
IFRS 9.5.5.3; IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0040
Neperformante
Articolul 47a alineatul (3) din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr.
9/2017
0050
Din care: cu plată improbabilă
Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctul 236 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0060
Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0070 și 0090.
0070
Performante
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0080
Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)
IFRS 9.5.5.3; IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0090
Neperformante
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0100
Din care: cu plată improbabilă
Anexa V partea 2 punctele 69-71 și 236 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0110
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG. Valoarea garanției nu trebuie să depășească
valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale
sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a
garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.
0120
Intrări în expunerile neperformante
Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului până la data de referință.
Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori de la neperformantă la performantă în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.
Reclasificarea unei expuneri neperformante dintr-un portofoliu contabil în altul, nu
trebuie raportată ca intrare.
0130
Pierdere economică
IFRS 9.5.4.3
Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate ca urmare a aplicării moratoriului legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte de punerea în aplicare a acestui moratoriu.
Instituțiile de credit trebuie să raporteze în această coloană numai dacă au calculat o
pierdere economică. Nu se raportează câștigurile economice calculate.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
Anexa V partea 1 punctul 32 din ITS
Punctul 18.1 alin.(4) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze creditele și avansurile pentru care au fost puse deja în aplicare moratorii legislative conform OUG și care nu au expirat la data raportării.
0020
Din care: gospodării ale populației
Anexa V partea 1 punctul 42 litera (f) din ITS
Punctul 11 alin.(1) lit.(f) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0030
Din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS
Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0040
Din care: societăți nefinanciare
Anexa V partea 1 punctul 42 litera (e) din ITS
Punctul 11 alin.(1) lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0050
Din care: întreprinderi mici și mijlocii
Anexa V partea 1 punctul 5 litera (i) din ITS
Punctul 5 alin.(1) lit.(i) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0060
Din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS
Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
FORMULARUL 3: CREDITE ȘI AVANSURI CU MORATORII LEGISLATIVE CONFORME OUG, EXPIRATE
Acest formular vizează credite și avansuri pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, indiferent dacă alte măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, aplicate în contextul crizei geopolitice, sunt active sau au expirat deja.
Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute și a ajustărilor pentru pierderi așteptate aferente în funcție de starea expunerii (performante și neperformante). În plus, expunerile, atât performante, cât și neperformante, cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, trebuie identificate în coloane separate.
Alte informații trebuie furnizate în următoarele coloane: (i) pentru expuneri performante,„instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)”; și (ii) pentru expuneri neperformante, cele „cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante ≤ 90 de zile”; (iii) garanții publice primite în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în expunerile neperformante și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Valoarea contabilă brută
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0050.
0020
Performante
Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0030
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Articolul 47b din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 240-268 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 40 alin.(1), (4)-(13), (15)-(29) din Anexa la Ordinul
BNR nr. 9/2017
Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii
legislative conforme OUG expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.
0040
Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)
IFRS 9.5.5.3, IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0050
Neperformante
Articolul 47a alineatul (3) din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr.
9/2017
0060
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Articolul 47b din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 240-268 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 40 alin.(1), (4)-(13), (15)-(29) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii legislative conforme OUG expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.
0070
Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctul 236 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0080
Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate
riscului de credit
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0090 și 0120.
0090
Performante
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0100
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0110
Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)
IFRS 9.5.5.3; IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0120
Neperformante
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0130
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0140
Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
Anexa V partea 2 punctele 69-71 și 236 din ITS
Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0150
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite și avansuri cu moratorii
legislative conforme OUG expirate. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a
garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.
0160
Intrări în expunerile neperformante
Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului, până la data de referință.
Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori de la neperformantă la performantă în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.
Reclasificarea unei expuneri neperformante dintr-un portofoliu contabil în altul, nu
trebuie raportată ca intrare.
0170
Pierdere economică
IFRS 9.5.4.3.
Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate urmare aplicării moratoriului legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte de punerea în aplicare a acestui moratoriu.
Instituțiile de credit trebuie să raporteze în această coloană numai în cazurile în care
au calculat o pierdere economică. Nu se raportează câștigurile economice calculate.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate
Anexa V partea 1 punctul 32 din ITS
Punctul 18.1 alin.(4) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze creditele și avansurile pentru care moratoriile legislative conforme OUG au o scadență reziduală egală cu zero(au expirat). Creditele și avansurile trebuie raportate din prima zi după expirarea moratoriului.
În cazul în care moratoriile legislative conforme OUG au expirat, expunerile trebuie
raportate și în formularul 1, în coloana corespunzătoare, și anume coloana 0050.
0020
Din care: gospodării ale populației
Anexa V partea 1 punctul 42 litera (f) din ITS
Punctul 11 alin.(1) lit.(f) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0030
Din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale
Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS
Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0040
Din care: societăți nefinanciare
Anexa V partea 1 punctul 42 litera (e) din ITS
Punctul 11 alin.(1) lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0050
Din care: întreprinderi mici și mijlocii
Anexa V partea 1 punctul 5 litera (i) din ITS
Punctul 5 alin.(1) lit.(i) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
0060
Din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS
Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
FORMULARUL 4: MORATORII LEGISLATIVE CONFORME OUG, ACTIVE: DEFALCARE PE CODURI NACE
Acest formular vizează credite și avansuri acordate societăților nefinanciare care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, active.
Formularul include informații defalcate pe sectoare de activitate economică folosind codurile NACE, pe baza activității principale a contrapărții. În plus, trebuie furnizate informații privind valoarea garanției publice primite în contextul crizei geopolitice, în funcție de codul NACE.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS
Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor acordate societăților nefinanciare care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, altele decât cele clasificate ca fiind „deținute în vederea tranzacționării”, sau „deținute în vederea vânzării”, în conformitate cu IFRS. Instituțiile de credit trebuie să raporteze numai creditele și avansurile acordate societăților nefinanciare pentru care au fost puse în aplicare moratorii legislative
conform OUG care nu au expirat.
0020
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice primite în contextul crizei geopolitice pentru toate creditele și avansurile, cu excepția creditelor clasificate ca fiind „deținute în vederea tranzacționării” sau „deținute în vederea vânzării”, în conformitate cu IFRS. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.
Rânduri
Instrucțiuni
0010-
0180
Credite și avansuri defalcate pe coduri NACE
Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului; anexa V partea 1 punctul 32 și partea 2 punctele 91 și 92 din ITS
Punctul 18.1 alin.(4) și punctul 29 alin.(1) lit.(b)-(c) din Anexa la Ordinul BNR nr.
9/2017
0190
Total
Rândul 0190 este suma rândurilor 0010-0180.
FORMULARUL 5: VENITURI DIN DOBÂNZI ȘI VENITURI DIN TAXE ȘI COMISIOANE AFERENTE CREDITELOR ȘI AVANSURILOR CARE FAC OBIECTUL UNOR MORATORII LEGISLATIVE CONFORM OUG
Acest formular vizează informații privind impactul asupra profitului sau pierderii aferent creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Perioada în curs
Instituțiile de credit trebuie să raporteze poziția efectivă de la data de referință.
0020
Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil
Pentru date de referință din cursul exercițiului contabil, instituțiile de credit trebuie să raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil, luând în considerare efectele crizei geopolitice. Pentru data de referință aferentă sfârșitului exercițiului contabil, trebuie să se raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil următor.
0030
Observație
Instituțiile de credit trebuie să furnizeze informații suplimentare cu privire la orice schimbărisemnificative intervenite în veniturile din dobânzi sau în veniturile din taxe și comisioane în comparație cu perioada precedentă.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Venituri din dobânzi aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
Anexa V partea 2 punctul 31 din ITS
Punctul 25 alin.(1) lit.(a) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017
Instituțiile de credit raportează veniturile din dobânzi provenind din credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, cu respectarea
prevederilor din anexa V partea 2 punctul 31 din ITS, respectiv a prevederilor punctului 25 alin.(1) lit.(a) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017.
0020
Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
IFRS 7.20 litera (c)
Instituțiile de credit raportează veniturile din taxe și comisioane, astfel cum sunt definite în anexa III la ITS [IFRS 7.20 litera (c)], provenind din credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.
CAPITOLUL III
Controlul formularelor privind raportarea informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG
Controlul Formularului F 1 – Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG
Controlul vertical
Pentru coloanele 0040 – 0080, se respectă următoarele corelații: 0010 ≥ 0020 + 0040
0040 ≥ 0050
0020 ≥ 0030
0040 ≥ 0060
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație: col. 0010 ≥ col.0020
col. 0030 ≥ col.0040
col. 0040 ≥ col.0050
col. 0040 ≥ col.0060 + col.0070 + col.0080
Controlul Formularului F 2 – Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG, active
Controlul vertical
Pentru coloanele 0010 – 0050 și 0110 – 0120 se respectă următoarele corelații:
0010 ≥ 0020 + 0040
0040 ≥ 0050
0020 ≥ 0030
0040 ≥ 0060
Pentru coloanele 0060 – 0100 și 0130 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040
0040 ≤ 0050
0020 ≤ 0030
0040 ≤ 0060
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație:
col. 0010 = col.0020 + col. 0040 col. 0020 ≥ col.0030
col. 0040 ≥ col.0050
col. 0060 = col.0070 + col. 0090 col. 0070 ≤ col.0080
col. 0090 ≤ col.0100 col. 0110 ≤ col.0010 col. 0120 ≤ col.0040
Controlul Formularului F 3 – Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate
Controlul vertical
Pentru coloanele 0010 – 0070 și 0150 – 0160 se respectă următoarele corelații:
0010 ≥ 0020 + 0040
0040 ≥ 0050
0020 ≥ 0030
0040 ≥ 0060
Pentru coloanele 0080 – 0140 și 0170 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040
0040 ≤ 0050
0020 ≤ 0030
0040 ≤ 0060
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație: col. 0010 = col. 0050 + col. 0020
col. 0020 ≥ col.0030 col. 0020 ≥ col.0040 col. 0050 ≥ col.0060 col. 0050 ≥ col.0070
col. 0080 = col.0120 + col. 0090 col. 0090 ≤ col.0100
col. 0090 ≤ col.0110 col. 0120 ≤ col.0130 col. 0120 ≤ col.0140 col. 0150 ≤ col.0010 col. 0160 ≤ col.0050
Corelaţii între formularele F 3 şi F 1:
F 3.0010.col.0010 = F 1.0010.col.0050 F 3.0020.col.0010 = F 1.0020.col.0050 F 3.0030.col.0010 = F 1.0030.col.0050 F 3.0040.col.0010 = F 1.0040.col.0050 F 3.0050.col.0010 = F 1.0050.col.0050 F 3.0060.col.0010 = F 1.0060.col.0050
Corelaţii între formularele F 3, F 2 şi F 1:
F 1.0010.col.0040 = F 2.0010.col.0010 + F 3.0010.col.0010 F 1.0020.col.0040 = F 2.0020.col.0010 + F 3.0020.col.0010 F 1.0030.col.0040 = F 2.0030.col.0010 + F 3.0030.col.0010 F 1.0040.col.0040 = F 2.0040.col.0010 + F 3.0040.col.0010 F 1.0050.col.0040 = F 2.0050.col.0010 + F 3.0050.col.0010 F 1.0060.col.0040 = F 2.0060.col.0010 + F 3.0060.col.0010
Controlul Formularului F 4 – Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE
Controlul vertical
Pentru ambele coloane 0010 și 0020, se respectă următoarea corelație:
0190 = 0010 + 0020 + 0030 + 0040 + 0050 + 0060 + 0070 + 0080 + 0090 + 0100 +
0105 + 0110 + 0120 + 0130 + 0140 + 0150 + 0160 + 0170 + 0180
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând, se respectă următoarea corelație: col. 0020 ≤ col.0010
Corelaţie între formularele F 4 şi F 2
F 4.0190.col.0010 = F 2.0040.col.0010 F 4.0190.col.0020 = F 2.0040.col.0110
Anexa nr. 3
Modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori
Modelul formularului 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG este următorul: DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE:
DATA RAPORTĂRII:
F 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG
35
lei -
Denumire
Cod poziție
Numărul
Valoarea contabilă brută
de debitori
Din care: acordate
Din care: acordate
Din care: expirate
A
B
0010
0020
0030
0040
0050
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
0030
din care: persoane juridice
0040
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0050
36
F 1 (continuare)
- lei -
Denumire
Cod poziție
Valoarea contabilă brută
Din care: acordate
Scadența reziduală a moratoriilor
<= 3 luni
> 3 luni
<= 6 luni
> 6 luni
<= 9 luni
A
B
0060
0070
0080
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
0030
din care: societăți nefinanciare
0040
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0050
Modelul formularului 2: Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE: DATA RAPORTĂRII:
F 2: Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active
37
lei –
Denumire
Cod poziție
Valoarea contabilă brută
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Din care:
expuneri clasificate în categoria îndoielnic
A
B
0010
0020
0030
0040
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
0030
din care: persoane juridice
0040
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0050
38
F 2 (continuare)
Denumire
Cod poziție
Ajustări pentru depreciere
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic
A
B
0050
0060
0070
0080
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
0030
din care: persoane juridice
0040
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0050
Cod poziție
Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în
considerare
Valoarea contabilă brută
Pierdere economică
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Intrări în categoria expunerilor
pierdere
A
B
0090
0100
0110
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu bunuri imobile
0030
din care: persoane juridice
0040
din care: garantate cu bunuri imobile comerciale
0050
39
40
Modelul formularului 3: Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE: DATA RAPORTĂRII:
F 3: Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate
lei –
Denumire
Cod poziție
Valoarea contabilă brută
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților
financiare
Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților
financiare
Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
A
B
0010
0020
0030
0040
0050
0060
0070
Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu
bunuri imobile
0030
din care: persoane
juridice
0040
din care: garantate cu bunuri imobile
comerciale
0050
Denumire
Cod poziție
Ajustări pentru depreciere
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților
financiare
Din care: expuneri clasificate
în categoria îndoielnic
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților
financiare
Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
A
B
0080
0090
0100
0110
0120
0130
0140
Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu
bunuri imobile
0030
din care: persoane
juridice
0040
din care: garantate cu bunuri imobile
comerciale
0050
41
42
F 3 (continuarea)
Denumire
Cod poziție
Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare
Valoarea contabilă brută
Pierdere economică
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Intrări în categoria expunerilor
pierdere
A
B
0150
0160
0170
Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate
0010
din care: persoane fizice
0020
din care: garantate cu bunuri
imobile
0030
din care: persoane juridice
0040
din care: garantate cu bunuri
imobile comerciale
0050
Modelul formularului 4: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, este următorul:
DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE:
DATA RAPORTĂRII:
F 4: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
- lei –
Denumire | Cod poziție | Perioada în curs | Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil | Observație |
A | B | 0010 | 0020 | 0030 |
Venituri din dobânzi aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG | 0010 | |||
Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG | 0020 |
Anexa nr. 4
Norme metodologice privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Prezenta anexă conține norme metodologice pentru raportarea de către instituțiile financiare nebancare de informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, precum și corelațiile în cadrul formularelor și între formularele de raportare, formulare ale căror modele sunt prevăzute în Anexa nr. 3:
Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG (Formularul 1);
Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active (Formularul 2);
Credite cu moratorii legislative conforme OUG, expirate (Formularul 3);
Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG (Formularul 4).
Instituțiile financiare nebancare raportează informațiile prevăzute la pct. 1 la nivel individual, în conformitate cu prezentele norme metodologice.
Instituțiile financiare nebancare raportează trimestrial la Banca Națională a României informațiile prevăzute la pct. 1, termenul de raportare a acestora fiind de 6 săptămâni de la sfârșitul trimestrului pentru care se raportează.
Instituțiile financiare nebancare transmit informațiile prevăzute la pct. 1 în format exclusiv electronic prinprin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum și prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin Internet, în conformitate cu specificațiile tehnice comunicate de Banca Națională a României – Direcția Supraveghere, având atașată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui
dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituției financiare nebancare.
Pozițiile din cadrul formularelor trebuie completate în conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6/2015, prezentele norme metodologice, precum şi alte prevederi legale aplicabile.
În sensul Anexei nr. 3, un punct de date evidențiat în gri înseamnă că acest punct de date nu trebuie să fie raportat.
La completarea formularelor, se are în vedere faptul că ajustările pentru depreciere trebuie raportate ca cifre negative.
În înțelesul prezentei anexe, termenii de mai jos au următoarea semnificație:
„OUG” - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori;
„Regulamentul BNR nr. 5/2012” - Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2012 privind clasificarea creditelor și constituirea, regularizarea și utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităților supravegheate de Banca Națională a României, altele decât instituțiile de credit
„Ordinul BNR nr. 6/2015” - Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6/2015, pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;
„Regulamentul BNR nr. 20/2009” - Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Prevederi referitoare la completarea formularelor
FORMULARUL 1: PREZENTARE GENERALĂ A MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORME OUG
Formularul furnizează informații cu privire la numărul de debitori și la valoarea contabilă brută a creditelor care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG (solicitate/acordate). În plus, formularul conține o defalcare în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG și informații privind valoarea contabilă brută a acestora.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Numărul de debitori
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze numărul de cereri individuale primite din partea unui client pentru moratoriile legislative conforme OUG, indiferent dacă acestea din urmă au fost deja puse în aplicare.
Instituțiile financiare nebancare trebuie să trateze mai multe cereri primite din partea unui client ca o singură cerere individuală.
La raportarea numărului de cereri individuale primite din partea unui client, instituțiile financiare nebancare iau în considerare inclusiv cererile care nu au fost aprobate și cererile care au fost retrase ulterior.
În situația în care creditele acordate unui debitor au fost derecunoscute din bilanțul
instituției financiare nebancare, debitorul în cauză nu mai este raportat în cadrul acestei coloane.
0020
Din care: acordate
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze numărul de debitori ale căror cereri de moratorii legislative conforme OUG au fost deja puse în aplicare.
0030
Valoarea contabilă brută
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor acordate debitorilor care au solicitat moratorii legislative conform OUG, indiferent dacă aceste măsuri au fost deja puse sau nu în aplicare. Aceasta trebuie să includă moratorii legislative conforme OUG atât expirate, cât și active.
0040
Din care: acordate
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor pentru care au fost deja puse în aplicare moratorii legislative conform OUG.
Această coloană trebuie să fie suma coloanelor 0050-0080.
0050
Din care: expirate
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, respectiv scadența reziduală a moratoriilor este egală cu zero.
Atunci când moratoriile legislative conforme OUG au expirat, dar expunerea face obiectul altor măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică, expunerea trebuie raportată în această coloană, precum și în Formularul
3 în cadrul coloanei 0030 sau 0060, după caz.
0060-
0080
Scadența reziduală a moratoriilor
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Valoarea contabilă brută a creditelor trebuie să fie defalcată în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG.
Scadența reziduală a moratoriilor este intervalul de timp dintre data de referință și sfârșitul aplicării moratoriilor.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze credite pentru care au fost solicitate moratorii legislative conforme OUG. Această sumă include, de asemenea, creditele pentru care au fost puse în aplicare și raportate efectiv moratorii legislative conform OUG în coloanele 0020 și 0040-0080, inclusiv cele care au expirat (scadența reziduală a măsurii aferente este egală cu zero).
FORMULARUL 2: INFORMAȚII PRIVIND CREDITELE CARE FAC OBIECTUL MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORM OUG, ACTIVE
Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute a creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, active, și a ajustărilor pentru depreciere aferente în funcție de starea expunerii (expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere și expuneri clasificate în categoria pierdere).
Alte informații trebuie furnizate în coloanele următoare: (i) pentru expuneri,altele decât cele clasificate în categoria pierdere, „expuneri clasificate în categoria îndoielnic”; și (ii) expuneri clasificate în categoria pierdere; (iii) garanția publică primită în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în categoria expunerilor pierdere și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Valoarea contabilă brută
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0040.
0020
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 dinRegulamentul BNR nr.5/2012
0030
Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
0040
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
0050
Ajustări pentru depreciere
Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0060 și 0080.
0060
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015
0070
Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic
Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015
0080
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015
0090
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a
garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.
0100
Intrări în categoria expunerilor pierdere
Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului până la data de referință.
Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori din categoria pierdere într-o altă categorie decât categoria pierdere în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.
0130
Pierdere economică
Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate urmare aplicării moratoriului
legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte
de punerea în aplicare a acestui moratoriu.
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze în această coloană numai dacă au calculat o pierdere economică. Nu se raportează câștigurile economice calculate.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze creditele pentru care au fost puse deja în aplicare moratorii legislative conform OUG și care nu au expirat la data raportării.
FORMULARUL 3: CREDITE CU MORATORII LEGISLATIVE CONFORME OUG, EXPIRATE
Acest formular vizează credite pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, indiferent dacă alte măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, aplicate în contextul crizei geopolitice, sunt active sau au expirat deja.
Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute și a ajustărilor pentru depreciere aferente în funcție de starea expunerii (clasificare în expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere și expuneri clasificate în categoria pierdere). În plus, expunerile, indiferent de categoria de clasificare, cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, trebuie identificate în coloane separate.
Alte informații trebuie furnizate în următoarele coloane: (i) pentru expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere, „expuneri clasificate în categoria îndoielnic”; și (ii) pentru expuneri clasificate în categoria pierdere, „expuneri care nu sunt restante sau restante ≤ 90 de zile”; (iii) garanții publice primite în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în categoria expunerilor pierdere și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Valoarea contabilă brută
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0050.
0020
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
0030
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I -
Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012 Articolul 96 din Regulamentul nr. 20/2009
Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii legislative conforme OUG expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.
0040
Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
0050
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
0060
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Articolul 96 din Regulamentul BNR nr. 20/2009
Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii legislative conform OUG, expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.
0070
Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
0080
Ajustări pentru depreciere
Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0090
Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere
Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0100
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Articolul 96 din Regulamentul nr. BNR 20/2009 Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0110
Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic
Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0120
Expuneri clasificate în categoria pierdere
Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0130
Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare
Articolul 96 din Regulamentul nr. BNR 20/2009
Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0140
Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile
Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015
0150
Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite cu moratorii legislative conforme OUG, expirate. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a
garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.
0160
Intrări în categoria expunerilor pierdere
Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului, până la data de referință.
Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori din categoria pierdere, într-o altă categorie decât categoria pierdere în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.
0170
Pierdere economică
Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate urmare aplicării moratoriului legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte de punerea în aplicare a acestui moratoriu.
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze în această coloană numai în cazurile în care au calculat o pierdere economică. Nu se raportează câștigurile
economice calculate.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Credite cu moratorii legislative conforme OUG, expirate
Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I - Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze creditele pentru care moratoriile legislative conforme OUG au o scadență reziduală egală cu zero(au expirat). Creditele trebuie raportate din prima zi după expirarea moratoriului.
În cazul în care moratoriile legislative conforme OUG au expirat, expunerile trebuie raportate și în formularul 1, în coloana corespunzătoare, și anume coloana 0050.
FORMULARUL 4: VENITURI DIN DOBÂNZI ȘI VENITURI DIN TAXE ȘI COMISIOANE AFERENTE CREDITELOR CARE FAC OBIECTUL UNOR MORATORII LEGISLATIVE CONFORM OUG
Acest formular vizează informații privind impactul asupra profitului sau pierderii aferent creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.
Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:
Coloane
Instrucțiuni
0010
Perioada în curs
Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze poziția efectivă de la data de referință.
0020
Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil
Pentru date de referință din cursul exercițiului contabil, instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil, luând în considerare efectele crizei geopolitice. Pentru data de referință aferentă sfârșitului exercițiului contabil, trebuie să se raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil următor.
0030
Observație
Instituțiile financiare nebancare trebuie să furnizeze informații suplimentare cu privire la orice schimbări semnificative intervenite în veniturile din dobânzi sau în veniturile din taxe și comisioane în comparație cu perioada precedentă.
Rânduri
Instrucțiuni
0010
Venituri din dobânzi aferente creditelor care fac obiectul unormoratorii legislative conform OUG
Punctul 71 din Ordinul BNR nr. 6/2015
Instituțiile financiare nebancare raportează veniturile din dobânzi provenind din credite care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, cu respectarea
prevederilor punctului 71 din Ordinul BNR nr. 6/2015
0020
Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG
Punctul 74 din Ordinul BNR nr. 6/2015
Instituțiile financiare nebancare raportează veniturile din taxe și comisioane, provenind din credite care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.
CAPITOLUL III
Controlul formularelor privind raportarea informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG
Controlul Formularului F 1 – Prezentarea generală a moratoriilor legislative conforme OUG
Controlul vertical
Pentru coloanele 0040 – 0080, se respectă următoarele corelații: 0010 ≥ 0020 + 0040
0020 ≥ 0030
0040 ≥ 0050
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație:
col. 0010 ≥ col.0020 col. 0030 ≥ col.0040
col. 0040 ≥ col.0050
col. 0040 ≥ col.0060 + col.0070 + col.0080
Controlul Formularului F 2 – Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG active
Controlul vertical
Pentru coloanele 0010 – 0040 și 0090 – 0100 se respectă următoarele corelații:
0010 ≥ 0020 + 0040
0020 ≥ 0030
0040 ≥ 0050
Pentru coloanele 0050 – 0080 și 0110 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040
0020 ≤ 0030
0040 ≤ 0050
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație:
col. 0010 = col.0020 + col. 0040 col. 0020 ≥ col.0030
col. 0050 = col.0060 + col. 0080 col. 0060 ≤ col.0070
col. 0090 ≤ col.0010 col. 0100 ≤ col.0040
Controlul Formularului F 3 – Credite cu moratorii legislative conforme OUG expirate
Controlul vertical
Pentru coloanele 0010 – 0070 și 0150 – 0160 se respectă următoarele corelații:
0010 ≥ 0020 + 0040
0020 ≥ 0030
0040 ≥ 0050
Pentru coloanele 0080 – 0140 și 0170 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040
0020 ≤ 0030
0040 ≤ 0050
Controlul orizontal
Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație: col. 0010 = col. 0050 + col. 0020
col. 0020 ≥ col.0030 col. 0020 ≥ col.0040 col. 0050 ≥ col.0060 col. 0050 ≥ col.0070
col. 0080 = col.0120 + col. 0090 col. 0090 ≤ col.0100
col. 0090 ≤ col.0110 col. 0120 ≤ col.0130 col. 0120 ≤ col.0140 col. 0150 ≤ col.0010 col. 0160 ≤ col.0050
Corelaţii între formularele F 3 şi F 1:
F 3.0010.col.0010 = F 1.0010.col.0050 F 3.0020.col.0010 = F 1.0020.col.0050 F 3.0030.col.0010 = F 1.0030.col.0050 F 3.0040.col.0010 = F 1.0040.col.0050 F 3.0050.col.0010 = F 1.0050.col.0050
Corelaţii între formularele F 3, F 2 şi F 1:
F 1.0010.col.0040 = F 2.0010.col.0010 + F 3.0010.col.0010 F 1.0020.col.0040 = F 2.0020.col.0010 + F 3.0020.col.0010 F 1.0030.col.0040 = F 2.0030.col.0010 + F 3.0030.col.0010 F 1.0040.col.0040 = F 2.0040.col.0010 + F 3.0040.col.0010 F 1.0050.col.0040 = F 2.0050.col.0010 + F 3.0050.col.0010