SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 22 iulie 2022pentru "Perfecționarea/recalificarea angajaților din societăți", asociată Planului național de redresare și reziliență al României 2021-2026, pilonul II, componenta C7, investiția 19
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 770 din 2 august 2022
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 20.953 din 22 iulie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 770 din 2 august 2022. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis, care se adresează întreprinderilor care doresc să își îmbunătățească competențele în rândul angajaților, intitulată „Perfecționarea/recalificarea angajaților din societăți“, finanțată prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), indicativ I19. + Articolul 2(1) Ajutoarele în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se acordă în condițiile și criteriile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013).(3) Prezenta schemă de ajutor de minimis este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013. + Articolul 3(1) Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.(2) Autoritatea care administrează schema de ajutor de minimis este Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale.(3) Subadministratorul schemei de minimis este Autoritatea pentru Digitalizarea României ca persoană juridică delegată prin contract de finanțare de către administrator să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de minimis în numele administratorului. + Capitolul II Obiectivul schemei de ajutor de minimis + Articolul 4Obiectivul principal îl reprezintă sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), prin acordarea de fonduri nerambursabile pentru îmbunătățirea competențelor în rândul angajaților, cu aplicabilitate în tehnologiile emergente.În cadrul prezentei scheme de ajutor, prin tehnologie emergentă se înțelege o tehnologie radicală și relativ rapidă, caracterizată de un anumit grad de coerență persistent în timp și cu potențialul de a avea un impact considerabil asupra domeniului (domeniilor) socioeconomic care este observat în ceea ce privește compoziția actorilor, instituțiilor și modelelor de interacțiune dintre acestea, împreună cu procesele de producție a cunoștințelor asociate.În cadrul schemei de ajutor de minimis sunt finanțate activitățile de instruire în următoarele tehnologii emergente:– internet of things;– big data;– cloud technologies;– învățarea automată;– inteligența artificială;– automatizarea proceselor robotice;– blockchain;– cyber-physical systems;– additive manufacturing. + Articolul 5Cursurile/Instruirile realizate trebuie să fie direct legate de domeniile tehnice menționate la art. 4, în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis. + Capitolul III Legislația relevantă aplicabilă + Articolul 6Prezenta schemă de ajutor de minimis este elaborată în conformitate cu următoarele reglementări legale, europene și naționale:a) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență;b) Regulamentul (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19;c) Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic;d) Decizia Consiliului European din 3 noiembrie 2021 de punere în aplicare și aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, așa cum este prevăzut în art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022;e) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare;f) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul IV Definiții + Articolul 7În sensul prezentei scheme de ajutor de minimis, următorii termeni se definesc astfel:1. ajutor de minimis - ajutorul acordat conform Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, a cărui valoare, per întreprindere unică, pe trei ani fiscali consecutivi, nu depășește 200.000 de euro, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost;2. întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia;3. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, prestarea de servicii și execuția de lucrări pe o piață;4. data acordării ajutorului - ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii;5. întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari ori asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice. Conceptul de „întreprindere“, respectiv „întreprindere unică“ se poate aplica și în cazul persoanelor fizice sau al entităților deținute de aceleași persoane fizice. Cu toate acestea, simpla deținere a unor acțiuni nu înseamnă desfășurarea unei activități economice. Analiza se va face de la caz la caz;6. întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care îndeplinește următoarele condiții:(i) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;7. întreprindere mijlocie - întreprindere care are mai puțin de 250 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală nu depășește 50 milioane de euro și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 43 milioane de euro;8. întreprindere mică - întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 10 milioane de euro;9. microîntreprindere - întreprindere care are mai puțin de 10 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane de euro;10. beneficiar de ajutor de minimis - IMM care beneficiază de sprijin financiar nerambursabil în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis;11. cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de către beneficiarii de ajutor de minimis, aferente cursurilor menționate în cadrul prezentei scheme, care pot fi finanțate din sprijinul financiar nerambursabil potrivit regulilor de eligibilitate a cheltuielilor stabilite în schema de minimis;12. conflict de interese - situația în care o persoană implicată în procesul de selecție deține interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparțială și/sau obiectivă a funcțiilor legate de procesul de selecție. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinități politice sau naționale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale aplicantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influența activitatea imparțială și obiectivă a persoanei implicate în selecția proiectelor. De asemenea, vor fi avute în vedere și prevederile privind conflictul de interese din legislația națională incidentă;13. prelucrarea produselor agricole - orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;14. comercializarea produselor agricole - deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;15. contract de sprijin IMM - actul juridic semnat între subadministratorul schemei și beneficiarul ajutorului de minimis prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării activităților finanțate prin prezenta schemă. + Capitolul V Domeniul de aplicare + Articolul 8(1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică IMM-urilor, prin acordarea de sprijin financiar pentru perfecționare/recalificare în domeniile menționate la art. 4.(2) Măsura de ajutor de minimis se aplică în toate regiunile de dezvoltare ale României. + Articolul 9(1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar sub formă de grant IMM-urilor care activează în toate sectoarele, atât timp cât îndeplinesc și respectă condițiile de eligibilitate ale prezentei scheme de ajutor de minimis.(2) Nu se acordă sprijin în următoarele cazuri:a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354/28.12.2013;b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari.d) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;e) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export.(3) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanțare prin prezenta schemă, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prezenta schemă de minimis se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca beneficiarul ajutorului să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta. + Capitolul VI Modalitatea de acordare a ajutorului + Articolul 10(1) Subadministratorul va derula o procedură (competitivă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată) de selecție parteneri în conformitate cu art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022.(2) Condițiile minime pe care trebuie să le îndeplinească acești parteneri sunt:a) să dețină acreditare ca formatori;b) să propună curricula de curs în ceea ce privește domeniile menționate la art. 4;c) să depună o ofertă de preț privind prestarea serviciilor de perfecționare/recalificare în domeniile menționate la art. 4; această ofertă va include prețul curriculei și pe cel al formării, trebuie să fie rezonabilă, justificată și va reprezenta un criteriu semnificativ pentru selecția partenerilor.(3) Ajutorul de minimis pentru perfecționarea/recalificarea angajaților din societăți se acordă sub formă de grant în baza acordurilor de parteneriat încheiate între subadministrator și partener. Ajutoarele care vor fi plătite în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.(4) Subadministratorul prezentei scheme de ajutor de minimis va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, inclusiv în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în baza declarației pe propria răspundere a solicitantului, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate respectivei întreprinderi unice pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, cumulate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, nu depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei, și că se respectă toate condițiile din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.(5) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro, în cazul solicitanților care își desfășoară activitatea în sectorul transportului rutier de marfă în contul terților sau contra cost), solicitantul poate beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracțiune din ajutor care nu depășește acest plafon.(6) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(7) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(8) Sprijinul financiar nerambursabil acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu este transmisibil și nici nu poate fi transferat de la un proiect la altul. + Capitolul VII Beneficiarii și condițiile de eligibilitate pentru acordarea ajutorului de minimis + Articolul 11Pot beneficia de ajutor de minimis în temeiul prezentei scheme de ajutor IMM-urile care își desfășoară activitatea în România și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:1. sunt înregistrate potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;2. nu înregistrează obligații bugetare nete (diferența dintre obligațiile de plată restante la buget și sumele de recuperat de la buget):a) mai mari de 1/12 din obligațiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală;b) mai mari de 1/6 din totalul obligațiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autoritățile publice locale;3. nu se află în una din situațiile incompatibile cu acordarea finanțării din fonduri publice;4. nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, pentru aceleași activități pentru care solicită finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor;5. nu intră în categoria de „întreprindere aflată în dificultate“;6. nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;7. nu fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare, privind declararea unui ajutor de stat/de minimis ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;8. reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;9. reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greșeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;10. reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;11. reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la apelul de proiecte derulat de subadministrator;12. la momentul acordării ajutorului se încadrează în una dintre următoarele categorii de întreprinderi: microîntreprindere, întreprindere mică, întreprindere mijlocie;13. depune următoarele documente (anexe la ghidul solicitantului ce va avea ca bază prezenta schemă) în cadrul apelului derulat de subadministrator:– solicitare de sprijin pentru îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini sau recalificarea angajaților proprii;– declarație privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;– declarație privind eligibilitatea societății în vederea acordării ajutorului de minimis;– declarație cu privire la evitarea dublei finanțări;– declarație privind ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în cursul anului fiscal în care i se acordă ajutorul de minimis în temeiul prezentei scheme, precum și al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din fonduri naționale, fie din fonduri europene);– declarație privind alte ajutoare primite de solicitant pentru aceleași costuri eligibile pentru care solicită finanțare în temeiul prezentei scheme. + Capitolul VIII Activități, cheltuieli eligibile și intensitatea ajutorului de minimis + Articolul 12(1) În cadrul schemei de ajutor de minimis sunt finanțate activitățile de instruire în tehnologiile emergente, respectiv:a) internet of things;b) big data;c) cloud technologies;d) învățarea automată;e) inteligența artificială;f) automatizarea proceselor robotice;g) blockchain;h) cyber-physical systems;i) additive manufacturing.(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile de instruire a angajaților din IMM-uri pentru perfecționare/recalificare în domeniile menționate la alin. (1).(3) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (2) se vor efectua doar după selectarea solicitării de sprijin depuse de către IMM și semnarea contractului de sprijin de către acesta și subadministratorul schemei.(4) Plata ajutorului de minimis către beneficiari se va realiza prin reducerea valorii pe care aceștia trebuie să o plătească entităților cu rol de „parteneri“ în cadrul prezentei scheme pentru serviciile de perfecționare/recalificare de care beneficiază angajații fiecăruia dintre beneficiari.(5) În vederea efectuării plății ajutorului de minimis de către subadministratorul prezentei scheme, „partenerii“ trebuie să transmită acestuia dovada absolvirii cursurilor de către angajații întreprinderii care beneficiază de ajutor. + Articolul 13(1) Valoarea maximă a ajutorului de minimis acordat unui beneficiar de ajutor de minimis, în corelație cu numărul de angajați instruiți, este de 17.000 de euro.(2) Dovada absolvirii cursurilor este diploma de absolvire a cursului. + Capitolul IX Durata, bugetul schemei de ajutor de minimis și numărul maxim estimat de beneficiari + Articolul 14Prezenta schemă de ajutor de minimis se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării și se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2023. Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2025, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis. + Articolul 15Bugetul schemei de ajutor de minimis este de 34.000.000 de euro, echivalent în lei.Pentru conversia în euro, în cadrul acestei scheme de ajutor se va utiliza cursul de schimb InforEuro. + Articolul 16Numărul maxim estimat al întreprinderilor în cadrul schemei de ajutor de minimis este de 2.200. + Capitolul X Regula de cumul + Articolul 17(1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant.(2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană. + Capitolul XI Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis + Articolul 18(1) Administratorul solicită subadministratorului, respectiv Autoritatea pentru Digitalizarea României, depunerea unui proiect care are ca obiectiv îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini sau recalificarea angajaților din IMM-urile din România în domeniile menționate la art. 4.(2) Activitățile desfășurate de către subadministrator ulterior aprobării proiectului de către administratorul schemei de ajutor sunt:– activitatea 1 - dezvoltare/achiziție platformă cu următoarele funcționalități: depunere solicitări de sprijin din partea IMM-urilor, e-learning, inclusiv modul de testare;– activitatea 2 - procedură competitivă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată de selecție de parteneri, în conformitate cu art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022.În urma acestei proceduri subadministratorul va selecta parteneri care vor pune la dispoziție curricula care să răspundă nevoilor de îmbunătățire a nivelului de cunoștințe/competențe/ aptitudini sau recalificarea angajaților din IMM-uri în domeniile de la art. 4. De asemenea, partenerii vor pune la dispoziție programe de formare compatibile cu platforma menționată la activitatea 1, în baza curriculei prezentate;– activitatea 3 - selectarea IMM-urilor cu nevoi de îmbunătățire a nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini sau recalificarea angajaților.Subadministratorul va lansa un apel distinct în cadrul căruia IMM-urile vor depune solicitări de sprijin.În cadrul acestui apel subadministratorul va pune la dispoziție tipurile de programe de perfecționare/recalificare pe care le finanțează pentru angajații din IMM-uri.Pentru a beneficia de ajutorul prevăzut de prezenta schemă, IMM-urile ajutorului de minimis vor depune o solicitare de sprijin pe platforma menționată la activitatea 1, împreună cu documentele aferente, solicitate în cadrul apelului derulat de subadministrator.În cadrul solicitării de sprijin IMM-urile vor opta, în funcție de nevoile lor, pentru tipul/tipurile de programe de perfecționare/ recalificare pentru angajații proprii.IMM-urile vor fi selectate în baza principiului primul venit, primul servit, în limita bugetului alocat, respectând prevederile din prezenta schemă;– activitatea 4 - realizarea formării profesionale a angajaților din IMM-uri și evaluarea competențelor profesionale obținute în urma formării în domeniile stabilite.Entitățile cu rol de „parteneri“ în cadrul prezentei scheme de minimis vor realiza formarea și evaluarea competențelor profesionale (obținute în urma formării) ale angajaților IMMurilor, în cadrul platformei puse la dispoziție de către subadministrator.Această activitate se va finaliza prin acordarea unei diplome de absolvire de către parteneri, care atestă formarea și evaluarea competențelor profesionale (obținute în urma formării);– activitatea 5 - plata ajutorului de minimisSubadministratorul va plăti partenerii în baza dovezilor privind realizarea formării și evaluării competențelor profesionale (obținute în urma formării) ale angajaților IMM-urilor selectate.În cadrul apelului pentru IMM-uri, subadministratorul se va asigura de evitarea dublei finanțări, respectarea pistei de audit, prelucrarea datelor referitoare la prevederile GDPR, evitarea conflictului de interese, a neregulilor și fraudei. + Capitolul XII Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea + Articolul 19(1) Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și cu legislația națională și europeană aplicabilă.(2) Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. + Articolul 20(1) Furnizorul ajutorului de minimis are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta procedură de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2) Actele prin care se acordă ajutorul, plățile, obligațiile de recuperare a ajutorului și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei proceduri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 (șapte) zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(3) Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(5) Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(6) Furnizorul/Administratorul și beneficiarul au obligația de a păstra evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat. + Articolul 21Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + Articolul 22Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligația de a pune la dispoziția furnizorului, a administratorului și a subadministratorului schemei de minimis, în formatul și în termenul solicitate de aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, respectiv a administratorului. + Articolul 23În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. + Articolul 24Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul furnizorului https://www.research.gov.ro/În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi finanțare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare, furnizorul/administratorul/subadministratorul comunică în scris beneficiarului de ajutor de minimis cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat și caracterul acestuia, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. + Capitolul XIII Recuperarea ajutorului de minimis + Articolul 25(1) Stoparea și recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul schemei, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, iar dobânda se calculează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(3) Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, respectiv rata dobânzii publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, cu titlu de informare, pe pagina de internet a Direcției generale concurență a Comisiei Europene, în vigoare la data la care ajutorul care trebuie rambursat sau recuperat a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată, la care se adaugă 100 de puncte de bază.(4) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziția beneficiarului. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale.(5) Rata dobânzii prevăzută la alin. (4) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.(6) Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plății avansului sau prefinanțărilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracției de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.(7) Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.----
EMITENT |
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 20.953 din 22 iulie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 770 din 2 august 2022. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis, care se adresează întreprinderilor care doresc să își îmbunătățească competențele în rândul angajaților, intitulată „Perfecționarea/recalificarea angajaților din societăți“, finanțată prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), indicativ I19. + Articolul 2(1) Ajutoarele în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se acordă în condițiile și criteriile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, în limita bugetului disponibil.(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013).(3) Prezenta schemă de ajutor de minimis este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013. + Articolul 3(1) Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.(2) Autoritatea care administrează schema de ajutor de minimis este Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale.(3) Subadministratorul schemei de minimis este Autoritatea pentru Digitalizarea României ca persoană juridică delegată prin contract de finanțare de către administrator să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de minimis în numele administratorului. + Capitolul II Obiectivul schemei de ajutor de minimis + Articolul 4Obiectivul principal îl reprezintă sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), prin acordarea de fonduri nerambursabile pentru îmbunătățirea competențelor în rândul angajaților, cu aplicabilitate în tehnologiile emergente.În cadrul prezentei scheme de ajutor, prin tehnologie emergentă se înțelege o tehnologie radicală și relativ rapidă, caracterizată de un anumit grad de coerență persistent în timp și cu potențialul de a avea un impact considerabil asupra domeniului (domeniilor) socioeconomic care este observat în ceea ce privește compoziția actorilor, instituțiilor și modelelor de interacțiune dintre acestea, împreună cu procesele de producție a cunoștințelor asociate.În cadrul schemei de ajutor de minimis sunt finanțate activitățile de instruire în următoarele tehnologii emergente:– internet of things;– big data;– cloud technologies;– învățarea automată;– inteligența artificială;– automatizarea proceselor robotice;– blockchain;– cyber-physical systems;– additive manufacturing. + Articolul 5Cursurile/Instruirile realizate trebuie să fie direct legate de domeniile tehnice menționate la art. 4, în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis. + Capitolul III Legislația relevantă aplicabilă + Articolul 6Prezenta schemă de ajutor de minimis este elaborată în conformitate cu următoarele reglementări legale, europene și naționale:a) Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență;b) Regulamentul (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19;c) Regulamentul (UE) 2021/240 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic;d) Decizia Consiliului European din 3 noiembrie 2021 de punere în aplicare și aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, așa cum este prevăzut în art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022;e) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare;f) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. + Capitolul IV Definiții + Articolul 7În sensul prezentei scheme de ajutor de minimis, următorii termeni se definesc astfel:1. ajutor de minimis - ajutorul acordat conform Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, a cărui valoare, per întreprindere unică, pe trei ani fiscali consecutivi, nu depășește 200.000 de euro, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost;2. întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia;3. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, prestarea de servicii și execuția de lucrări pe o piață;4. data acordării ajutorului - ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii;5. întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari ori asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice. Conceptul de „întreprindere“, respectiv „întreprindere unică“ se poate aplica și în cazul persoanelor fizice sau al entităților deținute de aceleași persoane fizice. Cu toate acestea, simpla deținere a unor acțiuni nu înseamnă desfășurarea unei activități economice. Analiza se va face de la caz la caz;6. întreprindere aflată în dificultate - o întreprindere care îndeplinește următoarele condiții:(i) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;7. întreprindere mijlocie - întreprindere care are mai puțin de 250 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală nu depășește 50 milioane de euro și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 43 milioane de euro;8. întreprindere mică - întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 10 milioane de euro;9. microîntreprindere - întreprindere care are mai puțin de 10 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane de euro;10. beneficiar de ajutor de minimis - IMM care beneficiază de sprijin financiar nerambursabil în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis;11. cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de către beneficiarii de ajutor de minimis, aferente cursurilor menționate în cadrul prezentei scheme, care pot fi finanțate din sprijinul financiar nerambursabil potrivit regulilor de eligibilitate a cheltuielilor stabilite în schema de minimis;12. conflict de interese - situația în care o persoană implicată în procesul de selecție deține interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparțială și/sau obiectivă a funcțiilor legate de procesul de selecție. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinități politice sau naționale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale aplicantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influența activitatea imparțială și obiectivă a persoanei implicate în selecția proiectelor. De asemenea, vor fi avute în vedere și prevederile privind conflictul de interese din legislația națională incidentă;13. prelucrarea produselor agricole - orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;14. comercializarea produselor agricole - deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;15. contract de sprijin IMM - actul juridic semnat între subadministratorul schemei și beneficiarul ajutorului de minimis prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării activităților finanțate prin prezenta schemă. + Capitolul V Domeniul de aplicare + Articolul 8(1) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică IMM-urilor, prin acordarea de sprijin financiar pentru perfecționare/recalificare în domeniile menționate la art. 4.(2) Măsura de ajutor de minimis se aplică în toate regiunile de dezvoltare ale României. + Articolul 9(1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar sub formă de grant IMM-urilor care activează în toate sectoarele, atât timp cât îndeplinesc și respectă condițiile de eligibilitate ale prezentei scheme de ajutor de minimis.(2) Nu se acordă sprijin în următoarele cazuri:a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354/28.12.2013;b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari.d) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;e) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export.(3) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanțare prin prezenta schemă, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prezenta schemă de minimis se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca beneficiarul ajutorului să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al schemei de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta. + Capitolul VI Modalitatea de acordare a ajutorului + Articolul 10(1) Subadministratorul va derula o procedură (competitivă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată) de selecție parteneri în conformitate cu art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022.(2) Condițiile minime pe care trebuie să le îndeplinească acești parteneri sunt:a) să dețină acreditare ca formatori;b) să propună curricula de curs în ceea ce privește domeniile menționate la art. 4;c) să depună o ofertă de preț privind prestarea serviciilor de perfecționare/recalificare în domeniile menționate la art. 4; această ofertă va include prețul curriculei și pe cel al formării, trebuie să fie rezonabilă, justificată și va reprezenta un criteriu semnificativ pentru selecția partenerilor.(3) Ajutorul de minimis pentru perfecționarea/recalificarea angajaților din societăți se acordă sub formă de grant în baza acordurilor de parteneriat încheiate între subadministrator și partener. Ajutoarele care vor fi plătite în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.(4) Subadministratorul prezentei scheme de ajutor de minimis va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, inclusiv în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în baza declarației pe propria răspundere a solicitantului, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate respectivei întreprinderi unice pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, cumulate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, nu depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei, și că se respectă toate condițiile din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.(5) În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, depășește pragul de 200.000 de euro (100.000 de euro, în cazul solicitanților care își desfășoară activitatea în sectorul transportului rutier de marfă în contul terților sau contra cost), solicitantul poate beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis doar pentru acea fracțiune din ajutor care nu depășește acest plafon.(6) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(7) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(8) Sprijinul financiar nerambursabil acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu este transmisibil și nici nu poate fi transferat de la un proiect la altul. + Capitolul VII Beneficiarii și condițiile de eligibilitate pentru acordarea ajutorului de minimis + Articolul 11Pot beneficia de ajutor de minimis în temeiul prezentei scheme de ajutor IMM-urile care își desfășoară activitatea în România și care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:1. sunt înregistrate potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;2. nu înregistrează obligații bugetare nete (diferența dintre obligațiile de plată restante la buget și sumele de recuperat de la buget):a) mai mari de 1/12 din obligațiile datorate în ultimele 12 luni - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală;b) mai mari de 1/6 din totalul obligațiilor datorate în ultimul semestru - în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autoritățile publice locale;3. nu se află în una din situațiile incompatibile cu acordarea finanțării din fonduri publice;4. nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, pentru aceleași activități pentru care solicită finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor;5. nu intră în categoria de „întreprindere aflată în dificultate“;6. nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;7. nu fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare, privind declararea unui ajutor de stat/de minimis ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;8. reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;9. reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greșeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;10. reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;11. reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la apelul de proiecte derulat de subadministrator;12. la momentul acordării ajutorului se încadrează în una dintre următoarele categorii de întreprinderi: microîntreprindere, întreprindere mică, întreprindere mijlocie;13. depune următoarele documente (anexe la ghidul solicitantului ce va avea ca bază prezenta schemă) în cadrul apelului derulat de subadministrator:– solicitare de sprijin pentru îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini sau recalificarea angajaților proprii;– declarație privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;– declarație privind eligibilitatea societății în vederea acordării ajutorului de minimis;– declarație cu privire la evitarea dublei finanțări;– declarație privind ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în cursul anului fiscal în care i se acordă ajutorul de minimis în temeiul prezentei scheme, precum și al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din fonduri naționale, fie din fonduri europene);– declarație privind alte ajutoare primite de solicitant pentru aceleași costuri eligibile pentru care solicită finanțare în temeiul prezentei scheme. + Capitolul VIII Activități, cheltuieli eligibile și intensitatea ajutorului de minimis + Articolul 12(1) În cadrul schemei de ajutor de minimis sunt finanțate activitățile de instruire în tehnologiile emergente, respectiv:a) internet of things;b) big data;c) cloud technologies;d) învățarea automată;e) inteligența artificială;f) automatizarea proceselor robotice;g) blockchain;h) cyber-physical systems;i) additive manufacturing.(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile de instruire a angajaților din IMM-uri pentru perfecționare/recalificare în domeniile menționate la alin. (1).(3) Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (2) se vor efectua doar după selectarea solicitării de sprijin depuse de către IMM și semnarea contractului de sprijin de către acesta și subadministratorul schemei.(4) Plata ajutorului de minimis către beneficiari se va realiza prin reducerea valorii pe care aceștia trebuie să o plătească entităților cu rol de „parteneri“ în cadrul prezentei scheme pentru serviciile de perfecționare/recalificare de care beneficiază angajații fiecăruia dintre beneficiari.(5) În vederea efectuării plății ajutorului de minimis de către subadministratorul prezentei scheme, „partenerii“ trebuie să transmită acestuia dovada absolvirii cursurilor de către angajații întreprinderii care beneficiază de ajutor. + Articolul 13(1) Valoarea maximă a ajutorului de minimis acordat unui beneficiar de ajutor de minimis, în corelație cu numărul de angajați instruiți, este de 17.000 de euro.(2) Dovada absolvirii cursurilor este diploma de absolvire a cursului. + Capitolul IX Durata, bugetul schemei de ajutor de minimis și numărul maxim estimat de beneficiari + Articolul 14Prezenta schemă de ajutor de minimis se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării și se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2023. Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2025, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis. + Articolul 15Bugetul schemei de ajutor de minimis este de 34.000.000 de euro, echivalent în lei.Pentru conversia în euro, în cadrul acestei scheme de ajutor se va utiliza cursul de schimb InforEuro. + Articolul 16Numărul maxim estimat al întreprinderilor în cadrul schemei de ajutor de minimis este de 2.200. + Capitolul X Regula de cumul + Articolul 17(1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant.(2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană. + Capitolul XI Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis + Articolul 18(1) Administratorul solicită subadministratorului, respectiv Autoritatea pentru Digitalizarea României, depunerea unui proiect care are ca obiectiv îmbunătățirea nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini sau recalificarea angajaților din IMM-urile din România în domeniile menționate la art. 4.(2) Activitățile desfășurate de către subadministrator ulterior aprobării proiectului de către administratorul schemei de ajutor sunt:– activitatea 1 - dezvoltare/achiziție platformă cu următoarele funcționalități: depunere solicitări de sprijin din partea IMM-urilor, e-learning, inclusiv modul de testare;– activitatea 2 - procedură competitivă, transparentă, nediscriminatorie și necondiționată de selecție de parteneri, în conformitate cu art. 28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022.În urma acestei proceduri subadministratorul va selecta parteneri care vor pune la dispoziție curricula care să răspundă nevoilor de îmbunătățire a nivelului de cunoștințe/competențe/ aptitudini sau recalificarea angajaților din IMM-uri în domeniile de la art. 4. De asemenea, partenerii vor pune la dispoziție programe de formare compatibile cu platforma menționată la activitatea 1, în baza curriculei prezentate;– activitatea 3 - selectarea IMM-urilor cu nevoi de îmbunătățire a nivelului de cunoștințe/competențe/aptitudini sau recalificarea angajaților.Subadministratorul va lansa un apel distinct în cadrul căruia IMM-urile vor depune solicitări de sprijin.În cadrul acestui apel subadministratorul va pune la dispoziție tipurile de programe de perfecționare/recalificare pe care le finanțează pentru angajații din IMM-uri.Pentru a beneficia de ajutorul prevăzut de prezenta schemă, IMM-urile ajutorului de minimis vor depune o solicitare de sprijin pe platforma menționată la activitatea 1, împreună cu documentele aferente, solicitate în cadrul apelului derulat de subadministrator.În cadrul solicitării de sprijin IMM-urile vor opta, în funcție de nevoile lor, pentru tipul/tipurile de programe de perfecționare/ recalificare pentru angajații proprii.IMM-urile vor fi selectate în baza principiului primul venit, primul servit, în limita bugetului alocat, respectând prevederile din prezenta schemă;– activitatea 4 - realizarea formării profesionale a angajaților din IMM-uri și evaluarea competențelor profesionale obținute în urma formării în domeniile stabilite.Entitățile cu rol de „parteneri“ în cadrul prezentei scheme de minimis vor realiza formarea și evaluarea competențelor profesionale (obținute în urma formării) ale angajaților IMMurilor, în cadrul platformei puse la dispoziție de către subadministrator.Această activitate se va finaliza prin acordarea unei diplome de absolvire de către parteneri, care atestă formarea și evaluarea competențelor profesionale (obținute în urma formării);– activitatea 5 - plata ajutorului de minimisSubadministratorul va plăti partenerii în baza dovezilor privind realizarea formării și evaluării competențelor profesionale (obținute în urma formării) ale angajaților IMM-urilor selectate.În cadrul apelului pentru IMM-uri, subadministratorul se va asigura de evitarea dublei finanțări, respectarea pistei de audit, prelucrarea datelor referitoare la prevederile GDPR, evitarea conflictului de interese, a neregulilor și fraudei. + Capitolul XII Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea + Articolul 19(1) Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și cu legislația națională și europeană aplicabilă.(2) Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. + Articolul 20(1) Furnizorul ajutorului de minimis are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta procedură de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2) Actele prin care se acordă ajutorul, plățile, obligațiile de recuperare a ajutorului și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei proceduri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 (șapte) zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(3) Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(5) Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(6) Furnizorul/Administratorul și beneficiarul au obligația de a păstra evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat. + Articolul 21Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + Articolul 22Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligația de a pune la dispoziția furnizorului, a administratorului și a subadministratorului schemei de minimis, în formatul și în termenul solicitate de aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, respectiv a administratorului. + Articolul 23În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. + Articolul 24Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul furnizorului https://www.research.gov.ro/În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi finanțare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare, furnizorul/administratorul/subadministratorul comunică în scris beneficiarului de ajutor de minimis cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat și caracterul acestuia, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. + Capitolul XIII Recuperarea ajutorului de minimis + Articolul 25(1) Stoparea și recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul schemei, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, iar dobânda se calculează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(3) Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, respectiv rata dobânzii publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, cu titlu de informare, pe pagina de internet a Direcției generale concurență a Comisiei Europene, în vigoare la data la care ajutorul care trebuie rambursat sau recuperat a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată, la care se adaugă 100 de puncte de bază.(4) Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziția beneficiarului. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale.(5) Rata dobânzii prevăzută la alin. (4) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.(6) Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plății avansului sau prefinanțărilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracției de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.(7) Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.----