ORDIN nr. 4.139 din 29 iunie 2022privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 701 din 13 iulie 2022
Având în vedere prevederile art. 236-239 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de Hotărârea Guvernului nr. 461/2017 privind aprobarea conținutului și formatului actelor de studii care vor fi eliberate absolvenților și personalului didactic din sistemul național de învățământ preuniversitar,în baza prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. + Articolul 1Se aprobă Metodologia-cadru de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 2(1) Furnizorii de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor didactice obligatorii pentru profesia didactică sunt:a) liceele pedagogice, pentru funcțiile didactice din învățământul antepreșcolar, preșcolar și primar de educator-puericultor, educatoare/educator, învățător/învățătoare și unitățile de învățământ terțiar nonuniversitar, pentru formarea maiștrilor-instructori și a antrenorilor;b) instituțiile de învățământ superior acreditate, prin departamente de specialitate cu profil psihopedagogic înființate în condițiile legii, pentru funcțiile didactice din învățământul antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal și postliceal.(2) Instituțiile de învățământ superior acreditate elaborează metodologia proprie de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică, denumită în continuare metodologia proprie, cu respectarea prevederilor metodologiei-cadru prevăzute la art. 1.(3) Metodologia proprie este aprobată de către senatul universitar și publicată pe pagina web a instituției de învățământ superior.(4) Condițiile de admitere la programul de formare psihopedagogică, inclusiv lista documentelor necesare înscrierii, trebuie făcute publice în fiecare an de către universitate, cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea concursului de admitere. + Articolul 3(1) Programul de formare psihopedagogică este acreditat și evaluat periodic de Ministerul Educației, prin intermediul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, denumită în continuare ARACIS, sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul european pentru asigurarea calității în învățământul superior (EQAR).(2) Instituțiile de învățământ superior acreditate pot organiza programul de formare psihopedagogică înființat în condițiile legii, cu respectarea prevederilor metodologiei-cadru prevăzute la art. 1, ale metodologiei proprii și ale legislației în vigoare.(3) Acreditarea și evaluarea periodică a programului de formare psihopedagogică se realizează distinct pentru fiecare limbă de predare, pentru fiecare locație geografică în care se desfășoară și pentru numărul maxim de studenți care pot fi școlarizați, propus de către agențiile de evaluare a calității care au evaluat fiecare program de formare psihopedagogică, cu asigurarea practicii pedagogice de specialitate în unități în care procesul de învățământ se desfășoară în aceeași limbă, pe bază de acorduri-cadru încheiate între unitățile/instituțiile de învățământ care asigură formarea inițială și inspectoratele școlare la care sunt arondate unitățile de învățământ. + Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.850/2017 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 16 mai 2017, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.371/2020 pentru aprobarea conținutului și formatului foilor matricole anexe la Certificatele de absolvire a Programului de formare psihopedagogică (nivelul I și nivelul II), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 9 martie 2020. + Articolul 5Direcția generală învățământ universitar, Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, inspectoratele școlare județene/al municipiului București, precum și toate instituțiile de învățământ superior acreditate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educației,
Sorin-Mihai CîmpeanuBucurești, 29 iunie 2022.Nr. 4.139. + ANEXĂMETODOLOGIE-CADRUde organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelorpentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituțiilorde învățământ superior acreditate
EMITENT |
Având în vedere prevederile art. 236-239 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de Hotărârea Guvernului nr. 461/2017 privind aprobarea conținutului și formatului actelor de studii care vor fi eliberate absolvenților și personalului didactic din sistemul național de învățământ preuniversitar,în baza prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin. + Articolul 1Se aprobă Metodologia-cadru de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 2(1) Furnizorii de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor didactice obligatorii pentru profesia didactică sunt:a) liceele pedagogice, pentru funcțiile didactice din învățământul antepreșcolar, preșcolar și primar de educator-puericultor, educatoare/educator, învățător/învățătoare și unitățile de învățământ terțiar nonuniversitar, pentru formarea maiștrilor-instructori și a antrenorilor;b) instituțiile de învățământ superior acreditate, prin departamente de specialitate cu profil psihopedagogic înființate în condițiile legii, pentru funcțiile didactice din învățământul antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal și postliceal.(2) Instituțiile de învățământ superior acreditate elaborează metodologia proprie de organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică, denumită în continuare metodologia proprie, cu respectarea prevederilor metodologiei-cadru prevăzute la art. 1.(3) Metodologia proprie este aprobată de către senatul universitar și publicată pe pagina web a instituției de învățământ superior.(4) Condițiile de admitere la programul de formare psihopedagogică, inclusiv lista documentelor necesare înscrierii, trebuie făcute publice în fiecare an de către universitate, cu cel puțin 6 luni înainte de susținerea concursului de admitere. + Articolul 3(1) Programul de formare psihopedagogică este acreditat și evaluat periodic de Ministerul Educației, prin intermediul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, denumită în continuare ARACIS, sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul european pentru asigurarea calității în învățământul superior (EQAR).(2) Instituțiile de învățământ superior acreditate pot organiza programul de formare psihopedagogică înființat în condițiile legii, cu respectarea prevederilor metodologiei-cadru prevăzute la art. 1, ale metodologiei proprii și ale legislației în vigoare.(3) Acreditarea și evaluarea periodică a programului de formare psihopedagogică se realizează distinct pentru fiecare limbă de predare, pentru fiecare locație geografică în care se desfășoară și pentru numărul maxim de studenți care pot fi școlarizați, propus de către agențiile de evaluare a calității care au evaluat fiecare program de formare psihopedagogică, cu asigurarea practicii pedagogice de specialitate în unități în care procesul de învățământ se desfășoară în aceeași limbă, pe bază de acorduri-cadru încheiate între unitățile/instituțiile de învățământ care asigură formarea inițială și inspectoratele școlare la care sunt arondate unitățile de învățământ. + Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educației naționale nr. 3.850/2017 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 16 mai 2017, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.371/2020 pentru aprobarea conținutului și formatului foilor matricole anexe la Certificatele de absolvire a Programului de formare psihopedagogică (nivelul I și nivelul II), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 9 martie 2020. + Articolul 5Direcția generală învățământ universitar, Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, inspectoratele școlare județene/al municipiului București, precum și toate instituțiile de învățământ superior acreditate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educației,
Sorin-Mihai CîmpeanuBucurești, 29 iunie 2022.Nr. 4.139. + ANEXĂMETODOLOGIE-CADRUde organizare a programului de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelorpentru profesia didactică de către departamentele de specialitate din cadrul instituțiilorde învățământ superior acreditate