ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 56 din 16 iunie 2011pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 435 din 22 iunie 2011



    Având în vedere situația economică actuală a României, necesitatea reducerii deficitului bugetar prin reducerea cheltuielilor și creșterea veniturilor, concomitent cu reducerea subvențiilor de la bugetul de stat, precum și faptul că în ultimii 3 ani subvențiile anuale au reprezentat pentru transportul călătorilor pe calea ferată circa 64% din necesarul fundamentat,întrucât creșterea cheltuielilor aferente componentelor de bază strict necesare întreținerii și reparațiilor materialului rulant a condus la înregistrarea de datorii restante la plată care au crescut an de an și care la sfârșitul anului 2010 au ajuns în sumă de circa 550 milioane de lei la transportul călătorilor pe calea ferată,deoarece caracterul de urgență este justificat și de necesitatea de a crea un nou soft de vânzare și rezervare la nivel național, pentru care este nevoie de o perioadă de aproximativ 6 luni, pentru programare, testare, implementare și instruire, astfel încât la intrarea în vigoare a noului plan de mers al trenurilor de călători la 11 decembrie 2011 să fie finalizate toate acțiunile necesare,neadoptarea acestor măsuri ar conduce la creșterea pronunțată a arieratelor referitoare la serviciul de transport feroviar public de călători, cu efecte directe în accentuarea blocajului economic.Având în vedere cele de mai sus, se impune adoptarea în regim de urgență a unui act normativ privind stabilirea unor noi principii tarifare care să conducă la adaptarea acțiunilor operatorilor de transport feroviar public de călători la necesitățile pieței de transport feroviar și în egală măsură să permită continuarea efectuării serviciului de transport public de călători pe calea ferată,în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1(1) Principiile generale avute în vedere la stabilirea tarifelor de transport feroviar public de călători pe teritoriul României sunt:a) reflectarea în tariful de transport a nivelului de viteză și confort oferit călătorilor în timpul călătoriei cu diversele tipuri de servicii de transport feroviar;b) fiecare tip de serviciu de transport feroviar public de călători va avea tarif propriu, diferențiat în raport de nivelul de confort și viteză oferit, tarif care poate fi calculat pe zone kilometrice, la care se adaugă tariful de rezervare a locului, pentru trenurile la care este prevăzută rezervarea locurilor;c) asigurarea posibilității călătorului să opteze pentru călătoria cu un alt serviciu de transport feroviar public de călători decât cel pentru care și-a procurat inițial legitimația de călătorie numai în situația când serviciile sunt operate de același operator de transport feroviar, caz în care călătorul va plăti un preț care reprezintă diferența dintre tarifele celor două servicii la aceeași distanță parcursă, dacă noul serviciu are un tarif mai mare, la care se adaugă tariful de rezervare a locului pentru noul tren, dacă este cazul;d) pentru călătoria cu mai multe trenuri tariful de transport va fi suma tarifelor de transport pentru fiecare tren în parte;e) operatorul de transport feroviar poate acorda reduceri din tarifele serviciilor de transport feroviar pe care le operează, pentru fidelizarea călătorului. În cazul serviciilor de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public reducerile se acordă cu respectarea principiilor și regulilor stabilite prin contractele de servicii publice. (la 01-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 1 a fost modificat de Punctul 1, Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 107 din 30 iunie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 659 din 01 iulie 2022 ) (2) Distanța kilometrică se calculează pe ruta cerută de călător la distanțele ce se parcurg în mod efectiv, pentru fiecare tren în parte, conform indicatorului kilometric C.F.R..(3) Ruta este directă atunci când între stația de plecare și cea de destinație este urmat drumul cel mai scurt. În acest caz nu este obligatorie indicarea rutei pe legitimația de călătorie.(4) În cazul în care nu este urmat drumul cel mai scurt și călătoria se face pe rută ocolitoare, trebuie indicată ruta pe legitimația de călătorie, prin denumiri de stații intermediare care nu sunt de ramificație, astfel încât să nu existe dubiu asupra parcursului de urmat.(5) Ruta poate cuprinde și porțiuni de linie care se parcurg de două ori. În astfel de cazuri distanța kilometrică se calculează pe ruta efectiv parcursă.(6) În cazul călătoriilor în circuit, când pe unele porțiuni călătoria se efectuează cu alte mijloace decât trenurile de călători, aceste porțiuni nu se iau în calculul distanței kilometrice.(7) Pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public, prin contractele de servicii publice se pot stabili principii și reguli specifice privind tarifele aplicate. (la 01-07-2022, Articolul 1 a fost completat de Punctul 2, Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 107 din 30 iunie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 659 din 01 iulie 2022 )  +  Articolul 2(1) Pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public, tarifele care pot fi percepute de operatorii de servicii publice se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, pe baza principiilor generale prevăzute la art. 1 și a principiilor specifice prevăzute la alin. (3). (2) Pentru serviciile publice de transport feroviar de călători de interes local care fac obiectul obligației de serviciu public de interes local, tarifele care pot fi percepute de operatorii de servicii publice se stabilesc prin hotărâri ale autorităților deliberative ale administrației publice locale sau ale adunării generale a asociației de dezvoltare intercomunitară, după caz, pe baza principiilor generale prevăzute la art. 1.(3) Principiile specifice avute în vedere la stabilirea tarifelor prevăzute la alin. (1) sunt:a) asigurarea competitivității tarifelor în raport cu tarifele aferente serviciilor similare oferite în cadrul altor moduri de transport;b) asigurarea unui nivel adecvat de suportabilitate de către beneficiarii serviciilor de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public;c) valorificarea fondurilor publice alocate pentru compensarea obligației de serviciu public privind transportul feroviar al călătorilor în scopul creșterii eficienței economice a sistemului național de transport prin transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători derulate prin intermediul altor moduri de transport.(4) Pentru serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern care nu fac obiectul obligației de serviciu public, tarifele de transport, tarifele auxiliare, facilitățile și reducerile comerciale se vor stabili și se vor aproba de fiecare operator de transport feroviar de călători, în condițiile legii, se vor forma liber pe piață și se vor aduce la cunoștința publicului. (la 01-07-2022, Articolul 2 a fost modificat de Punctul 3, Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 107 din 30 iunie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 659 din 01 iulie 2022 )  +  Articolul 3Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică tuturor operatorilor de transport feroviar, pentru serviciile de transport feroviar public de călători pe teritoriul României. (la 01-07-2022, Articolul 3 a fost modificat de Punctul 4, Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 107 din 30 iunie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 659 din 01 iulie 2022 )  +  Articolul 4În termen de 30 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I, vor fi actualizate dispozițiile cuprinse în Normele uniforme privind transporturile pe căile ferate din România, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 655/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 și 16 bis, din 9 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 5(1) Principiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se aplică începând cu data intrării în vigoare a noului mers al trenurilor.(2) La data de 11 decembrie 2011 se abrogă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 21 noiembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 299/2002.
    PRIM-MINISTRU
    EMIL BOC
    Contrasemnează:
    Ministrul transporturilor
    și infrastructurii,
    Anca Daniela Boagiu
    Ministrul administrației
    și internelor,
    Constantin-Traian Igaș
    Ministrul finanțelor publice,
    Gheorghe Ialomițianu
    București, 16 iunie 2011.Nr. 56.