HOTĂRÎRE nr. 1047 din 16 iulie 1970cuprinzînd măsuri pentru executarea Legii nr. 5/1970 privind gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti, organizarea şi funcţionarea controlului financiar
EMITENT
  • CONSILIUL DE MINIŞTRI
  • Publicat în  BULETINUL OFICIAL nr. 13 din 1 februarie 1972



     +  Articolul 1Operaţiile supuse controlului financiar preventiv, potrivit articolului 10 din Legea nr. 5/1970, sînt cele prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta hotărîre.Conducătorii organizaţiilor socialiste sînt obligaţi sa comunice în scris angajaţilor care exercită controlul financiar preventiv operaţiile şi documentele ce se supun controlului, precizându-se şi ce se verifica la fiecare dintre acestea.  +  Articolul 2Controlul financiar preventiv asupra operaţiilor prevăzute la pct. 5, 6, 7 şi 8 din anexa nr. 1. cît şi pentru operaţiile de încheiere a contractelor şi emiterea comenzilor mai importante stabilite de organul ierarhic superior, se exercită exclusiv de către conducătorul compartimentul financiar-contabil ori inlocuitorul sau de drept. La organizaţiile socialiste care au servicii sau birouri specializate, controlul financiar preventiv asupra acestor operaţii se poate exercita prin serviciile sau birourile respective.  +  Articolul 3Documentele privind operaţiile ce se supun controlului financiar preventiv se semnează în prealabil de şeful compartimentului în prealabil de şeful compartimentului în care se efectuează operatia respectiva ori de inlocuitorul sau, semnatura acestora confirmand, în cadrul atribuţiilor lor de serviciu, legalitatea, necesitatea, economicitatea şi realitatea operaţiilor.În cazul în care dispoziţiile legale prevăd avizarea operaţiilor de către oficiul juridic, documentele vor fi supuse controlului financiar preventiv împreună cu avizul acestuia.  +  Articolul 4Operaţiile privind miscarea valorilor materiale în cadrul organizaţiei socialiste se face pe propria răspundere a sefilor compartimentelor în care au loc sau a inlocuitorilor acestora. Prin semnarea documentelor pentru aceste operaţii, şefii compartimentelor sau înlocuitorii lor confirma legalitatea, necesitatea, realitatea şi economicitatea lor.Conducătorii compartimentelor financiar-contabile au dreptul sa verifice, de la caz la caz, operaţiile efectuate potrivit prezentului articol.  +  Articolul 5Pentru centralele, combinatele, grupurile de uzine, trusturile şi marile întreprinderi la care controlul financiar preventiv se organizează, potrivit articolului 12 din Legea nr. 5/1970, sub forma de servicii sau birouri, organele centrale ierarhic superioare, cu acordul Ministerului Muncii, vor completa nomenclatoarele cu funcţiile, salariile şi condiţiile de studii şi stagiu corespunzătoare. Organizarea serviciilor sau birourilor de control financiar preventiv se face în cadrul indicatorilor planului de muncă şi salarii aprobat.  +  Articolul 6În cazul cînd organul de conducere colectivă sau conducătorul organizaţiei a dispus efectuarea operaţiilor pentru care conducătorul compartimentului financiar-contabil a refuzat vizarea documentelor pentru controlul financiar preventiv, acesta, dacă în continuare considera ca operaţiile sînt nelegale, neeconomicoase ori că nu corespund realităţii, va viza documentele pe baza dispoziţiilor primite, încunoştinţînd concomitent, în scris, pe conducătorul organului ierarhic superior, precum şi Ministerul Finanţelor. Conducătorul organului ierarhic superior care a fost sesizat este obligat ca, în cel mai mult 15 zile, sa cerceteze cele semnalate şi sa ia măsurile prevăzute de dispoziţiilor legale. Ministerul Finanţelor va urmări ca soluţionarea sesizării să se facă în cadrul normelor legale.Refuzul de viza al angajaţilor care exercită controlul financiar preventiv pe bază de împuternicire se rezolva de către conducătorul compartimentului financiar-contabil.  +  Articolul 7Pentru centralele industriale şi celelalte unităţi cu statut de centrale, consiliile de administraţie pot stabili ca atribuţiile conducătorului compartimentului financiar-contabil în ceea ce priveşte controlul financiar preventiv sa revină, după caz, şefului serviciului contabilităţii, şefului serviciului financiar ori şefului serviciului sau biroului specializat de control financiar preventiv.  +  Articolul 8Controlul financiar intern verifica în cadrul controlului gestionar de fond, exercitat potrivit articolului 16 din Legea nr. 5/1970, obiectivele prevăzute în anexa nr. 2. Documentele şi operaţiile se controlează în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul şi frecventa abaterilor. Atunci cînd se constata pagube, verificarea se extinde pînă la stabilirea valorii integrale a pagubei.  +  Articolul 9Controlul financiar intern care, potrivit articolului 18 din Legea nr. 5/1970, se organizează la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene, va funcţiona sub forma de corpuri unice de control. Acestea se constituie cu numărul de posturi şi fondul de salarii al compartimentelor de control financiar intern de la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi numărul de posturi de control financiar intern cu fondul de salarii aferente, preluat de la unităţile subordonate, existente la data aplicării prezentei hotărîri.Structura organizatorică a corpurilor unice de control financiar intern, precum şi modificările în structura de organizare a aparatului comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi a organelor locale de specialitate ale administraţiei de stat, se stabilesc de către Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală, cu avizul Ministerului Muncii şi al Ministerului Finanţelor.  +  Articolul 10Controlul ierarhic operativ-curent prevăzut la articolul 8 din Legea nr. 5/1970 se exercită cel puţin o dată pe luna, în ceea ce priveşte gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti, asupra activităţilor menţionate în anexa nr. 3. conducătorii organizaţiilor socialiste, deosebite de controlul direct pe care îl efectuează asupra activităţii compartimentelor din subordine, vor urmări îndeaproape modul în care se efectuează controlul ierarhic operativ-curent de către personalul subordonat şi vor informa organele de conducere colectivă asupra constatărilor, măsurilor luate şi a celor care urmează a se lua pentru asigurarea bunei gospodariri a mijloacelor, materiale şi băneşti.  +  Articolul 11Şefii compartimentelor de control financiar intern, potrivit prevederilor articolului 24 din Legea nr. 5/1970, prezintă conducerii organizaţiilor socialiste în care furnizează, propuneri în vedere emiterii de ordine, decizii, dispoziţii de reţinere sau alte acte legale pentru stabilirea măsurilor de inlaturare a deficienţelor semnalate şi tragerea la răspundere a celor care au săvârşit abateri sau a prejudiciat avutul obştesc.Actele legale prin care se dispune conducerii unităţilor verificate luarea de măsuri pentru recuperarea pagubelor se executa de cei în drept prin emiterea de dispoziţii de reţinere sau pe alte cai de recuperare legală.  +  Articolul 12Conducerii unităţilor economice de stat prezintă spre dezbatere în adunările generale ale oamenilor muncii, cauzele de pagubire a patrimoniului unităţii, deficientele constatate de organele de control financiar-bancar, sancţiunile aplicate persoanelor vinovate, precum şi măsurile ce se impun pentru continua intarire a apărării avutului obştesc.  +  Articolul 13Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor transmite Ministerului Finanţelor, iar unităţile subordonate acestora direcţiilor teritoriale de control şi revizie ale Ministerului Finanţelor, în termenele stabilite de acest minister, situaţia pagubelor şi situaţia realizării planului controlului financiar intern.  +  Articolul 14Blocarea fondurilor destinate plăţii drepturilor băneşti ale personalului tehnic-administrativ cu funcţii de conducere, reglementată de articolul 28 lit. d din Legea nr. 5/1970 poate fi stabilită asupra drepturilor aferente unei perioade de cel mult 3 luni, sumele blocate neputind depăşi 1/3 din salariul tarifar net din fiecare luna. Dacă celui în cauza i se fac şi alte reţineri din salariu pe bază de titlu executoriu, se poate bloca diferenţa dintre aceste reţineri şi 1/2 din salariul tarifar net lunar.Atunci cînd abaterile nu au fost remediate în termenele fixate, organul ierarhic superior celui care a dispus blocarea este în drept sa o menţină şi sa dea dispoziţie obligatorie organului ierarhic superior unităţii din care face parte cel în cauza, prin care să dispună reţinerea, total sau parţial, a sumei blocate, potrivit reglementărilor legale privind reţinerea din salariu pentru neîndeplinirea obligaţiilor de serviciu şi să asigure luarea şi a altor măsuri, potrivit legii, pentru înlăturarea abaterilor constatate şi tragerea la răspunderea a celor vinovaţi.  +  Articolul 15Posturile de control financiar intern de la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene, prevăzute în anexa nr. 4, trec la Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor * - Departamentul agriculturii cooperatiste şi al gospodariilor populaţiei şi unităţile judeţene de mecanizare a agriculturii, subordonate, pe data de 1 ianuarie 1972, în vederea efectuării controlului gestionar de fond, în condiţiile legii.Indicatorii de plan munca şi salarii aferenţi acestor posturi trec de la comitetele executive ale consiliilor populare judeţene respective la Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor - Departamentul agriculturii cooperatiste şi al gospodariilor populaţiei, pe bază de protocol.Se autoriza Comitetul de Stat al Planificarii sa modifice indicatorii de plan ai Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor şi ai comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene, corespunzător prevederilor prezentei hotărîri.* Denumirea "Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Apelor" din cuprinsul acestei hotărîri a fost înlocuită cu "Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor", în conformitate cu dispoziţiile art. III din Decretul nr. 19/1972, publicat în Buletinul Oficial nr. 6 din 24 ianuarie 1972.  +  Articolul 16Şefii compartimentelor de control financiar intern din ministere şi celelalte organe centrale răspund de coordonarea din punct de vedere funcţional a activităţii de control financiar intern pe întregul sistem organizatoric al acestora şi asigura delimitarea pe verigi a atribuţiilor de control.  +  Articolul 17Posturile de control financiar intern care, potrivit articolului 34 din Legea nr. 5/1970, trec de la unităţile subordonate ministerelor şi altor organe centrale la Ministerul Finanţelor, pentru direcţiile teritoriale de control şi revizie, precum şi numărul maxim de posturi ale acestor direcţii, sînt prevăzute în anexa nr 5 **.Indicatorii de plan munca şi salarii, pe perioada de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri şi pînă la 31 decembrie 1970, aferenţi posturilor ce se preiau potrivit alineatului precedent, se trec pe bază de protocol de la organele respective la Ministerul Finanţelor.Pentru posturile ce se preiau, creditele bugetare aferente se vor asigura de Ministerul Finanţelor din disponibilităţile existente în planurile de cheltuieli ale ministerelor şi celorlalte organe centrale, de la orice subdiviziune a clasificaţiei bugetare, cu excepţia cheltuielilor pentru invenţii centralizate.Se autoriza Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor sa modifice în mod corespunzător indicatorii economici şi financiari pe anul 1970 ca urmare a aplicării prevederilor prezentului articol.** Anexa nr. 5 se comunică prin grija Secretariatului General al Consiliului de Miniştri.  +  Articolul 18Plata drepturilor cuvenite personalului de control financiar se face potrivit normelor legale, criteriul de realizare a indicatorului cantitativ fiind îndeplinirea integrală a planului de control.Ministerul Finanţelor, cu avizul Ministerului Muncii, va emite, în termen de 30 zile, instrucţiuni de aplicare a prevederilor prezentului articol.  +  Articolul 19În unităţile economice de stat se introduce jurnalul controlului, în care organele cu sarcini de control financiar vor înscrie, în mod obligatoriu, controalele efectuate, precum şi datele de identificarea actelor de control încheiate. Organele de control financiar sînt obligate sa consulte actele de control menţionate în jurnal, pentru a cunoaşte obiectivele şi perioadele cuprinse în controalele precedente, constatările făcute şi măsurile stabilite şi, după caz, sa evite repetarea verificării. Conducerile unităţilor verificate sînt obligate sa ceara organelor de control financiar sa înscrie în jurnalul controlului acţiunile de control efectuate.  +  Articolul 20Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 10 august 1970. Pe aceeaşi dată se abroga dispoziţiile legale prevăzute în anexa nr. 5 la prezenta hotărîre, precum şi orice alte prevederi contrare.  +  Anexa 1 OPERAŢIUNILE SUPUSE CONTROLULUI FINANCIAR PREVENTIV1. Încheierea contractelor economice şi emiterea comenzilor între organizaţiile socialiste sau între acestea şi persoane fizice, privind aprovizionarea cu materii prime, materiale, utilaje şi altele, livrarea de produse, executarea de lucrări şi prestări de servicii, legalitatea aplicării preţurilor şi tarifelor.2. Plata sumelor pentru munca prestată şi a altor drepturi cuvenite angajaţilor, acordarea avansurilor spre decontare, orice plati către alte persoane fizice, precum şi contractele privind angajarea gestionarilor şi constituirea garanţiilor; respectarea statelor de funcţiuni ale personalului tehnic-administrativ şi salariile tarifare stabilite prin decizii de încadrare.3. Plăţile de orice fel către bugetul de stat şi organizaţiile socialiste.4. Încasările de orice fel, în afară unor încasări de la populaţie privitor la care ministerele şi celelalte organe centrale au stabilit să fie supuse numai controlului ulterior.5. Operaţiile din care deriva drepturi sau obligaţii în valută.6. Trecerea la cheltuieli, respectiv la pierderi, a daunelor aduse organizaţiei socialiste pentru care, potrivit dispoziţiilor legale, nu se iau măsuri de stabilire a răspunderii materiale.7. Constituirea oricăror fonduri băneşti prevăzute prin dispoziţii legale. 8. Cererile prin care se solicita credite bancare, precum şi documentaţia referitoare la deschiderea finanţării şi decontarea lucrărilor de investiţii.9. Casarea şi declasarea bunurilor.10. Eliberarea bunurilor de orice fel către alte organizaţii socialiste.Notă:Ministerele şi celelalte organe centrale pot adapta şi completa lista operaţiilor prevăzute mai sus, în funcţie de necesitaţi, şi stabili condiţiile de efectuare a controlului financiar preventiv în cazul unor situaţii specifice.  +  Anexa 2 OBIECTIVELE CE SE VERIFICA DE CONTROLUL FINANCIAR INTERN○ I. Respectarea normelor legale cu privire la existenta şi utilizarea mijloacelor materiale şi băneşti1. Integritatea mijloacelor materiale şi băneşti deţinute cu orice titlu de către organizaţiile socialiste.2. Respectarea dispoziţiilor legale referitoare la aprovizionarea, expediţia, transportul şi recepţia mijloacelor materiale, precum şi la conservarea, manipularea şi eliberarea acestora.3. Utilizarea mijloacelor materiale în procesul activităţii organizaţiilor socialiste (consumuri, deşeuri, rebuturi, remedieri, refaceri, degradari, deprecieri, perisabilitati, casări, declasări, scoateri din uz, recuperari, transferuri, reduceri de preţuri şi altele asemenea).4. Respectarea prevederilor legale care reglementează încadrarea şi retribuirea personalului tehnic-administrativ şi de specialitate, muncitori şi personal auxiliar, precum şi celelalte drepturi cuvenite acestora; exactitatea şi realitatea drepturilor plătite, precum şi a reţinerilor.5. Legalitatea şi realitatea, precum şi necesitatea celorlalte plati şi cheltuieli efectuate în numerar şi prin virament, în lei sau în valută, din fondurile organizaţiilor socialiste sau ale bugetului, inclusiv fondurile cu destinaţie specială.II. Respectarea normelor legale cu privire la apărarea proprietăţii socialiste, precum şi a celor referitoare la evidenta şi control6. Efectuarea inventarierilor periodice, regularizarea şi valorificarea diferenţelor constatate, la termenele şi în condiţiile dispoziţiilor legale.7. Respectarea normelor legale de întocmire şi circulaţie a documentelor primare, de conducere a evidentei tehnico-operative şi contabile, precum şi realitatea datelor înscrise în acestea.8. Respectarea regulilor de evidenta, păstrare, circulaţie şi utilizare a formularelor cu regim special.9. Organizarea şi exercitarea, potrivit dispoziţiilor legale, a contractului financiar preventiv.10. Aplicarea măsurilor pentru prevenirea, descoperirea şi recuperarea pagubelor, legalitatea şi eficacitatea acestor măsuri; stabilirea, potrivit dispoziţiilor legale, a raspunderilor pentru diminuarea patrimoniul organizaţiilor socialiste sau ca urmare a efectuării de cheltuieli neproductive (amnezie, penalizări, locatii, dobânzi penalizatoare şi altele).11. Respectarea dispoziţiilor legale cu privire la angajarea, drepturile, obligaţiile şi răspunderile gestionarilor.12. Modul de realizare a măsurilor stabilite ca urmare a verificărilor efectuate de organele controlului financiar, eficienta măsurilor şi realitatea comunicărilor făcute în legătură cu acestea.III. Respectarea normelor legale cu privire la încasări şi vărsăminte. Realitatea rezultatelor financiare13. Respectarea disciplinei financiare în realizarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor băneşti în lei şi în valută.14. Realitatea datelor înscrise în bilanţurile contabile şi în conturile de execuţie.Notă:Ministerele şi celelalte organe centrale pot adapta şi completa prezenta anexa, în funcţie de necesitaţi, dacă sînt asigurate condiţiile pentru îndeplinirea obiectivelor obligatorii de control gestionar de fond prevăzute în prezenta anexa.  +  Anexa 3 LISTAactivităţilor asupra cărora se exercită cel puţin o dată pe luna controlul ierarhic operativ-curent prevăzut la articolul 8 din Legea nr. 5/1970, în ceea ce priveşte gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti
           
      Nr. crt.Activitatea supusa controluluiCine executa controlul
      1.Receptia si autoreceptia materiilor, materialelor si produselor- Conducatorul compartimentului aprovizionare-desfacere
      2.Depozitarea, conservarea si manipularea mijloacelor materiale, lichidarea stocurilor supranormative, peste necesar sau greu vandabile- Conducatorul compartimentului de care apartine gestiunea - Conducatorul compartimentului productiei
      3.Efectuarea inventarierilor periodice a mijloacelor materiale; regularizarea diferentelor- Conducatorul compartimentului financiar-contabila
      4.Efectuarea incasarilor si platilor in numerar si alte valori- Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      5.Indeplinirea conditiilor legale privind angajarea gestionarilor, constituirea garantiilor si retinerea ratelor- Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      6.Organizarea pazei locurilor de depozitarea a bunurilor, intrarea si iesirea acestora- Conducatorul compartimentului administrativ
      7.Obtinerea titlurilor, executorii, exercitarea cailor de atac, executarea silita a creantelor- Seful oficiului juridic - Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      8.Efectuarea retinerilor in contul pagubelor; transmiterea debitelor la noul loc de munca- Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      9.Organizarea evidentelor tehnicooperative, conducerea corecta si la zi a acestora- Conducatorii de compartimente
      10.Organizarea contabilitatii si efectuarea corecta si la zi a inregistrarilor contabile, potrivit reglementarilor legale- Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      11.Pastrarea, manipularea si folosirea formularelor cu regim special- Conducatorul unitatii - Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      12.Exercitarea controlului financiar preventiv- Conducatorul compartimentului financiar-contabil
      13.Indeplinirea planului de control de catre controlul financiar intern- Conducatorul unitatii - Conducatorul compartimentului de organizare a muncii
      14.Indeplinirea planului de control de catre revizorii de gestiune- Conducatorul compartimentului financiar-contabil - Conducatorul compartimentului de organizare a muncii
    NOTĂ:Prin decizia conducătorului unităţii, controlul poate fi extins şi asupra altor activităţi, potrivit necesităţilor.Ţinînd seama de funcţiile prevăzute în coloana 2, conducătorii unităţilor urmează sa stabilească cine exercita controlul, în raport cu specificul şi statul de funcţiuni al unităţii, adaptînd în caz de necesitate regulamentul de organizare şi funcţionare.Controlul se efectuează inopinat, la faţa locului, prin verificări faptice şi pe bază de documente, în totalitate sau prin sondaj, tinindu-se seama de specificul activităţii. Rezultatul controlului va fi consemnat în scris, în termen de 3 zile de la efectuare. În cazul constatării de abateri se vor lua măsuri sau se vor prezenta propuneri, după caz, pentru înlăturarea acestora şi tragerea la răspunderea a celor vinovaţi, în condiţiile prevăzute de lege.
     +  Anexa 4 LISTAposturilor de control financiar intern care trec de la comitetele executive ale unor consilii populare judeţene la Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor - Departamentul agriculturii cooperatiste şi al gospodariilor populaţiei şi unităţile judeţene de mecanizare a agriculturii, subordonate
      Consiliul popular judeteanNr. posturi
      - Alba1
      - Arad2
      - Arges1
      - Bacau1
      - Bihor1
      - Bistrita-Nasaud1
      - Botosani2
      - Braila2
      - Buzau2
      - Caras-Severin1
      - Cluj1
      - Constanta2
      - Dambovita1
      - Dolj2
      - Galati2
      - Gorj2
      - Hunedoara1
      - Ialomita2
      - Iasi1
      - Ilfov2
      - Mures1
      - Neamt1
      - Olt2
      - Prahova1
      - Satu Mare2
      - Salaj2
      - Sibiu1
      - Suceava1
      - Teleorman2
      - Timis3
      - Tulcea2
      - Vaslui2
      - Valcea1
      - Vrancea1
      - Mehedinti1
     +  Anexa 5 LISTAdispoziţiilor legale care se abrogaHotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1068/1952 privind sarcinile Direcţiei controlului financiar din Ministerul Finanţelor, publicată în Buletinul Oficial nr. 36 din 14 iulie 1952.Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1934/1957 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar intern, publicată în Colecţia de Hotărîri şi Dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 81 din 19 decembrie 1957.Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 65/1959 privind întărirea controlului financiar şi înlăturarea unor paralelisme şi suprapuneri în activitatea organelor de control, publicată în Colecţia de Hotărîri şi Dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 7 bis din 31 ianuarie 1959.Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 74/1959 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi exercitarea controlului preventiv în instituţii, întreprinderi şi organizaţii economice de stat, cooperatiste şi obşteşti, publicată în Colecţia de Hotărîri şi Dispoziţii ale Consiliului de Miniştri nr. 8 din 1 februarie 1959.Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1599/1959 privind verificarea activităţii financiar-gestionare a unor organizaţii obşteşti.Articolul 59 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 2930/1967 privind organizarea şi funcţionarea în mod experimental a întreprinderilor agricole de stat.Articolul 2 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 412/1968 privind înfiinţarea direcţiilor teritoriale de control şi revizie ale Ministerului Finanţelor, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 26 februarie 1968.Articolele 49 şi 51 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1190/1968 privind organizarea şi funcţionarea întreprinderilor pentru mecanizarea agriculturii, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 74 din 7 iunie 1968.------------