ANEXĂ din 27 martie 2007privind categoriile de aeronave ultraușoare din România
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCȚIILOR ȘI TURISMULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 265 bis din 19 aprilie 2007



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 630 din 27 martie 2007, publicat în Monitorul Oficial nr. 265 din 19 aprilie 2007.

    AERONAVE ULTRAUȘOARE - Definiții
    Aeronavele ultraușoare sunt aeronave caracterizate prin:a) un principiu simplu de concepție;b) o robustețe generală demonstrată;c) o aptitudine de a evolua cu motorul oprit suficientă pentru a realiza o aterizare pe un teren neamenajat în condiții de securitate satisfăcătoare;d) un pilotaj simplu care nu cere calități excepționale din partea pilotului;e) o întreținere simplă care este asigurată de proprietar. Dacă acesta dorește poate face apel la constructor sau la un profesionist.1. Aeronavele ultraușoare motorizate (denumite prescurtat ULM)1.1. Aeronavele ultraușoare motorizate sunt aeronavele cu cel mult două locuri (inclusiv pilotul) după cum urmează:1.1.1. parașutele cu motor (motoparașutele, motoparapantele, paramotoarele);1.1.2. deltaplanele cu motor (motodeltaplanele);1.1.3. planoarele motorizate ultraușoare (motoplanoarele, planoarele cu motorizare auxiliară);1.1.4. avioanele ultraușoare;1.1.5. girocopterele ultraușoare (autogirele);1.1.6. elicopterele ultraușoare;1.1.7. dirijabilele ultraușoare.1.2. Aeronavele ultraușoare motorizate includ și oricare din aeronavele de la punctul 1.1 care:1.2.1. sunt special proiectate sau modificate în scopuri experimentale, științifice sau de cercetare și sunt produse cel mai probabil în număr foarte limitat, sau1.2.2. pentru care sarcinile de fabricare și asamblare sunt efectuate în proporție de cel puțin 51% de un amator sau de o asociație de amatori fără scop lucrativ, pentru folosință proprie și fără scopuri comerciale, inclusiv cele furnizate sub formă de set de asamblat.1.3. Aeronavele ultraușoare motorizate avansate sunt aeronavele prevăzute la 1.1 sau 1.2, care au viteza de sustentație măsurabilă sau, viteza minimă de zbor stabilizat în configurație de aterizare ce nu depășește viteza calibrată (CAS) de 65 km/h și a căror masă și caracteristici se încadrează în limitele prevăzute în tabelul nr. 1.
    Categoria / ClasaNr.locuriMasaMasa maximă aeronavăCu parașută de recuperare totalăCu decolare/ aterizare și pe apă
    Parașute cu motor1Masa max. golPână la 140 kg--
    Masa max. la decolarePână la 250 kg--
    Planoare motorizate1Masa max. golPână la 165 kg15 kg suplimentar-
    Masa max. la decolarePână la 275 kg15 kg suplimentar-
    Deltaplane cu motor, Avioane ultraușoare, Elicoptereultraușoare.1Masa max. golPână la 190 kg15 kg suplimentar30 kg suplimentar
    Masa max. la decolarePână la 300 kg15 kg suplimentar30 kg suplimentar
    Parașute cu motor2Masa max. golPână la 235 kg--
    Masa max. la decolarePână la 400 kg--
    Planoare motorizate2Masa max. golPână la 260 kg25 kg suplimentar-
    Masa max. la decolarePână la 425 kg25 kg suplimentar-
    Deltaplane cu motor, Avioane ultraușoare, Elicoptere ultraușoare.2Masa max. golPână la 285 kg25 kg suplimentar45 kg suplimentar
    Masa max. la decolarePână la 450 kg25 kg suplimentar45 kg suplimentar
    Girocoptereultraușoare1-2Masa max. golPână la 350 kg--
    Masa max. la decolarePână la 600 kg--
    Dirijabile ultraușoare1-2Cu aer cald: volumul maximal anvelopei până la 1200 mc
    Cu heliu: volumul maxim al anvelopei până la 400 mc

    Tabelul nr.1
    Notă:Masa maximă gol reprezintă masa totală, inclusiv structura, grupul motopropulsor, echipamentele impuse de normele tehnice și cele prevăzute de constructor (inclusiv sisteme, instalații, instrumente și aparate de bord), balastul fix, lichidele de răcire, lichidele hidraulice și carburantul rezidual, lubrifianții, lestul fix și eventualele echipamente opționale sau speciale. Ea va fi determinată de ansamblul componentelor aeronavei definite de documentele precizate mai jos:– schița, în trei vederi, a aeronavei;– lista de sisteme, echipamente, instalații, instrumente și aparate de bord și un descriptiv al acestora.Masa maximă gol = masa maximă la decolare – sarcina utilă.Sarcina utilă = masa ocupanților + masa carburantului + masa bagajelor. (la 01-01-2023, Tabelul nr. 1 a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 554 din 25 mai 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 03 iunie 2022 )
    1.4. Aeronavele ultraușoare motorizate primare sunt:1.4.1. planoarele motorizate, avioanele și elicopterele inclusiv cele prevăzute la 1.2.1 și 1.2.2, care au viteza de sustentație măsurabilă sau viteza minimă de zbor stabilizat în configurație de aterizare ce nu depășește viteza calibrată (CAS) de 83 km/h și a căror masă sau caracteristici se încadrează în limitele prevăzute în tabelul 2.  + 
    Categoria/ClasaNr. locuriMasa/Sarcină utilăDecolare/Aterizare pe uscatDecolare/Aterizare pe uscat și pe apă
    Planoare motorizate primare1-2Masă maximă gol380 kg-
    Masă maximă la decolare600 kg-
    Avioane primare1-2Masă maximă gol380 kg50 kg suplimentar
    Masă maximă la decolare600 kg50 kg suplimentar
    Elicoptere primare1-2Masă maximă gol380 kg50 kg suplimentar
    Masă maximă la decolare600 kg50 kg suplimentar
    (la 01-01-2023, Tabelul nr. 2 a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 554 din 25 mai 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 03 iunie 2022 )

    Tabelul nr. 2
    2. Aeronavele ultraușoare nemotorizate (denumite prescurtat AUN)2.1. Aeronavele ultraușoare nemotorizate sunt aeronavele cu cel mult două locuri (inclusiv pilotul) ce pot fi lansate de pe picioare sau cu ajutorul unui tren de aterizare, de pe o înălțime sau cu ajutorul unui mijloc de ridicare (mosor, tractare). Acestea sunt:2.1.1. planoarele ultraușoare inclusiv parapantele, deltaplanele sau giroplanoarele;2.1.2. baloanele ultraușoare.2.2. Aeronavele ultraușoare nemotorizate includ și oricare din aeronavele de la punctul 2.1 care:2.2.1. sunt special proiectate sau modificate în scopuri experimentale, științifice sau de cercetare și sunt produse cel mai probabil în număr foarte limitat, sau2.2.2. pentru care sarcinile de fabricare și asamblare sunt efectuate în proporție de cel puțin 51% de un amator sau o asociație de amatori, fără scop lucrativ, pentru folosință proprie și fără scopuri comerciale, inclusiv cele furnizate sub formă de set de asamblat.2.3. Planoarele ultraușoare avansate sunt cele prevăzute la punctele 2.1.1 sau 2.2, și au o masă maximă la decolare până la 250 kg când au un singur loc sau 400 kg când sunt cu două locuri. La masa maximă la decolare se pot adăuga 15 kg pentru planoarele cu un singur loc și 25 kg pentru planoarele cu două locuri, dacă acestea sunt prevăzute cu parașută cu recuperare totală. Masa maximă gol a acestor planoare trebuie să aibă valori care să permită sarcini utile de minim 90 kg pentru aeronave cu un singur loc și minim 150 kg pentru aeronave cu două locuri fără a se depăși masa maximă la decolare.2.4. Baloanele avansate sunt cele care au volumul maxim al anvelopei până la 1200 mc atunci când sunt cu aer cald sau, volumul maxim al anvelopei până la 400 mc atunci când sunt cu heliu.2.5. Planoarele ultraușoare primare sunt cele prevăzute la punctele 2.1.1 sau 2.2, ce au masa maximă gol până la 350 kg și masa maximă la decolare până la 600 kg. (la 11-05-2020, Actul a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 910 din 28 aprilie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 376 din 11 mai 2020 ) ------