GHID DE FINANȚARE din 1 aprilie 2022a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri
EMITENT
  • MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 328 din 4 aprilie 2022



    Notă
    Aprobat prin ORDINUL nr. 710 din 1 aprilie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 328 din 4 aprilie 2022.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Rolul ghidului de finanțareGhidul de finanțare constituie un suport informativ complex, având rolul de a furniza informații esențiale privind derularea Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, denumit în continuare Program.  +  Articolul 2Scopul și indicatorii de performanță ai Programului(1) Scopul Programului îl reprezintă finanțarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu a proiectelor vizând ecologizarea zonelor afectate de poluarea cu deșeuri.(2) Obiectul Programului îl reprezintă susținerea financiară a activităților vizând colectarea deșeurilor, în vederea ecologizării zonelor afectate de poluare. Pentru îndeplinirea scopului Programului se va urmări colectarea deșeurilor astfel încât acestea să poată fi valorificate/reciclate conform legii.(3) Indicatorul de performanță al Programului este reprezentat de cantitatea de deșeuri colectate.  +  Articolul 3Caracterul Programului și aria geografică de aplicareProgramul are caracter multianual și se aplică la nivel național.  +  Articolul 4Sursa de finanțare pentru derularea ProgramuluiFinanțarea Programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu, în baza categoriei prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, în limita creditelor de angajament și bugetare prevăzute cu această destinație prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.  +  Articolul 5Definiții(1) În sensul prezentului ghid de finanțare, termenii și expresiile de mai jos se definesc astfel:a) asociația de dezvoltare intercomunitară - definită conform art. 5 lit. i) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;b) beneficiar - solicitantul a cărui cerere de finanțare a fost aprobată în vederea finanțării și a încheiat contract de finanțare cu AFM, conform anexei nr. 2 la prezentul ghid;c) cerere de finanțare - formularul completat conform anexei nr. 1 la prezentul ghid și depus de către solicitant în cadrul sesiunii de finanțare, în vederea obținerii finanțării din Fondul pentru mediu;d) cerere de decontare - solicitare a beneficiarului adresată AFM, în baza căreia se face decontarea cheltuielilor eligibile efectuate și prevăzute prin contractul de finanțare, al cărei formular este prevăzut în anexa nr. 2 la contractul de finanțare;e) cheltuieli neeligibile - cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziția de produse și servicii necesare implementării proiectului și care nu sunt suportate din Fondul pentru mediu;f) cheltuieli eligibile - cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziția de produse și servicii necesare implementării proiectului și care pot fi plătite din Fondul pentru mediu, cu condiția încadrării acestora în categoriile de cheltuieli eligibile;g) colectare - activitatea definită conform pct. 6 din anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;h) criterii de eligibilitate - condiții care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obținerea finanțării și care vizează solicitantul și proiectul propus;i) deșeu - definit conform pct. 10 din anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;j) dosar de decontare - cererea de decontare însoțită de documentația care trebuie depusă de către beneficiar în vederea plății cheltuielilor eligibile de către AFM;k) finanțare nerambursabilă - modalitate de susținere financiară a proiectului, caracterizată prin finanțarea de către AFM a cheltuielilor eligibile realizate de beneficiar cu achiziția produselor și serviciilor, în condițiile prezentului ghid și contractului de finanțare încheiat cu acesta;l) operator licențiat/autorizat - operatorii licențiați de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice pentru prestarea activității de colectare separată și transport separat al deșeurilor/operatorii autorizați pentru desfășurarea activităților de tratare a deșeurilor;m) organizații neguvernamentale - persoane juridice române, asociații sau fundații, înființate în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare;n) partener - instituții publice, ONG-uri, unități de învățământ, operatori economici care participă la derularea proiectului prin voluntarii pe care îi pun la dispoziția solicitantului;o) sesiune de depunere a cererilor de finanțare - perioadă determinată, stabilită prin dispoziție a președintelui AFM, în interiorul căreia solicitantul poate depune cererea de finanțare;p) sesiune de finanțare - perioadă determinată, stabilită prin dispoziție a președintelui AFM, care cuprinde activitățile prevăzute la art. 6 alin. (1) și poate include una sau mai multe sesiuni de depunere a cererii de finanțare;q) solicitant - unitățile administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, oraș, municipiu, județ, subdiviziunile administrativ-teritoriale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară care au depus cerere de finanțare din Fondul pentru mediu, în condițiile prezentului ghid.(2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:a) termenul de „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel; documentele și actele solicitate prin ghid pot fi utilizate și în data eliberării lor;b) cu excepția unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ și forma de plural și viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.(3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:a) ADI - asociația de dezvoltare intercomunitară;b) AFM - Administrația Fondului pentru Mediu;c) ONG - organizație neguvernamentală;d) UAT - unitate administrativ-teritorială.  +  Articolul 6Etapele Programului(1) Etapele Programului sunt următoarele:a) publicarea pe pagina de internet a AFM a ghidului de finanțare, a anunțului de deschidere a sesiunii de depunere a cererilor de finanțare și a sumei alocate;b) depunerea cererilor de finanțare, aprobarea finanțării și încheierea contractelor de finanțare;c) implementarea proiectelor.(2) Pentru desfășurarea etapelor Programului, se aprobă prin dispoziție a președintelui AFM:a) sesiunile de finanțare, de depunere a cererilor de finanțare în cadrul Programului și sumele alocate finanțării;b) structurile/comisiile AFM necesare derulării Programului;c) grile de evaluare, proceduri de lucru, instrucțiuni și/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini și realizarea anumitor activități în cadrul Programului.(3) Dispozițiile președintelui AFM, cuprinzând informațiile prevăzute la alin. (2) lit. a) și/sau instrucțiunile aplicabile solicitanților/beneficiarilor, se publică pe pagina de internet a AFM.  +  Articolul 7Organizarea sesiunilor de finanțare(1) Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de finanțare, respectiv una sau mai multe sesiuni de depunere a cererilor de finanțare, în limita sumei alocate potrivit art. 4.(2) AFM poate finanța proiecte în limita bugetului Programului, aprobat prin dispoziția președintelui, conform art. 6 alin. (2) lit. a).  +  Articolul 8Cuantumul finanțării(1) Finanțarea se acordă în cuantum de 100% din valoarea totală eligibilă a proiectului.(2) Suma maximă care poate fi acordată de AFM pentru finanțarea unui proiect, cu condiția încadrării în bugetul Programului, se stabilește în funcție de numărul locuitorilor la nivelul UAT solicitante sau, în cazul în care cererea de finanțare este depusă de către ADI, în funcție de numărul cumulat de locuitori ai UAT care intră în componența ADI, în cazul în care aceasta din urmă este solicitant, astfel:a) 30.000 de lei, pentru solicitantul care are ≥ 400.001 de locuitori;b) 27.000 de lei, pentru solicitantul care are între 200.001 și 400.000 de locuitori;c) 24.000 de lei, pentru solicitantul care are între 100.001 și 200.000 de locuitori;d) 21.000 de lei, pentru solicitantul care are între 50.001 și 100.000 de locuitori;e) 18.000 de lei, pentru solicitantul care are între 20.001 și 50.000 de locuitori;f) 15.000 de lei, pentru solicitantul care are între 10.001 și 20.000 de locuitori;g) 12.000 de lei, pentru solicitantul care are între 5.001 și 10.000 de locuitori;h) 9.000 de lei, pentru solicitantul care are între 3.001 și 5.000 de locuitori;i) 5.000 de lei, pentru solicitantul care are între 1.501 și 3.000 de locuitori;j) 3.000 de lei, pentru solicitantul care are ≤ 1.500 de locuitori.  +  Capitolul II Eligibilitatea solicitanților și a proiectelor, activități și categorii de cheltuieli eligibile  +  Articolul 9Categorii de solicitanți eligibiliSub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 10, sunt solicitanți eligibili unitățile administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, oraș, municipiu, județ, subdiviziunile administrativ-teritoriale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară.  +  Articolul 10Criterii de eligibilitate a solicitanțilorEste considerat eligibil solicitantul care îndeplinește următoarele condiții la momentul depunerii cererii de finanțare:a) acționează în nume propriu;b) nu se află în procedură de criză financiară, insolvență, executare silită sau oricare altă procedură similară;c) nu este înregistrat cu obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;d) nu este condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;e) nu beneficiază de finanțare nerambursabilă din altă sursă pentru aceleași activități/cheltuieli eligibile ca cele prevăzute în proiect, pe perioada derulării contractului de finanțare încheiat cu AFM.  +  Articolul 11Eligibilitatea proiectelor(1) Sunt eligibile proiectele care au ca scop ecologizarea zonelor afectate de poluarea cu deșeuri (plastic, metal, deșeuri de echipamente electrice și electronice, sticlă, hârtie, cartoane, lemn, cauciuc, materiale textile, baterii și acumulatori, anvelope), inclusiv a gospodăriilor, zonelor de protecție din jurul lacurilor naturale, lacurilor de acumulare, cursurilor de apă, digurilor, canalelor, barajelor și a altor lucrări hidrotehnice, câmpurilor, pădurilor de pe raza teritorială a UAT/ADI.(2) În cadrul proiectului se vor colecta categoriile de deșeuri precizate la alin. (1), doar în condițiile în care cantitățile respective de deșeuri nu intră în responsabilitatea operatorilor licențiați/autorizați, conform contractelor încheiate de solicitant cu aceștia.  +  Articolul 12Activități și categorii de cheltuieli eligibile, precum și condițiile aferente acestora(1) Sunt considerate eligibile următoarele activități și categorii de cheltuieli, realizate conform condițiilor descrise în prezentul articol:a) activitatea de colectare a deșeurilor situate în zonele/ arealele/străzile, inclusiv de la gospodării, pentru care nu este organizat serviciul de salubritate conform legii sau care nu intră în responsabilitatea operatorilor licențiați/autorizați cu care solicitantul are încheiate contracte. Pentru realizarea acestei activități, beneficiarii finanțării pot coopta voluntari din comunitățile locale, inclusiv din rândul instituțiilor publice, unităților de învățământ, operatorilor economici și/sau puși la dispoziție de ONG-uri; de asemenea, solicitanții pot încheia parteneriate cu entitățile menționate în scopul facilitării activităților specifice.În vederea desfășurării acestei activități, sunt considerate eligibile următoarele cheltuieli:1. cele cu deplasarea participanților/voluntarilor la locurile unde se desfășoară activitățile proiectului; în această categorie intră contravaloarea transportului/combustibilului până la locul de desfășurare a activităților proiectului, conform formulei de calcul: 7,5 l la 100 km x prețul carburantului, precum și biletele pentru deplasările efectuate cu mijloacele de transport în comun, autocare, tren, transport pe apă, până la locul de desfășurare a activităților proiectului;2. cele cu masa participanților/voluntarilor la activitățile proiectului, pe perioada de derulare a activităților proiectului;3. cele cu achiziția de materiale consumabile/obiecte de inventar: dezinfectant, veste, măști de protecție, cizme, mănuși și saci pentru colectarea deșeurilor, containere sau recipiente pentru colectarea și depozitarea temporară a deșeurilor, ustensile specifice activității de colectare a deșeurilor;b) activitatea de transport al deșeurilor de la locurile/zonele în care au fost realizate activitățile în cadrul proiectului până la sediile/punctele de lucru ale centrelor de colectare/reciclare/ depozitare a deșeurilor, inclusiv activitățile de manipulare/ preluare a deșeurilor de către operatorii licențiați/autorizați, în vederea depozitării. În cadrul acestei activități, deșeurile colectate pot fi încredințate doar către un operator licențiat/autorizat, potrivit legii, în vederea tratării acestora. Cuantumul cheltuielilor în cadrul acestei activități nu poate depăși costurile existente, rezultate din contractele încheiate de solicitanți cu operatorii licențiați/autorizați, pentru regiunile/ zonele în care se desfășoară activitățile în cadrul proiectului;c) TVA aferentă proiectului, în condițiile în care aceasta a fost solicitată și nu este recuperată, rambursată sau compensată prin orice mijloace, conform prevederilor legale.(2) În cadrul Programului se finanțează numai cheltuielile eligibile ale proiectului efectuate după lansarea sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, prevăzută la art. 6 alin. (2) lit. a), și până la depunerea cererii de decontare.(3) Nu este considerată cheltuială eligibilă tariful perceput de operatorul depozitului de deșeuri pentru cantitățile de deșeuri predate acestuia.  +  Capitolul III Depunerea cererilor de finanțare, aprobarea finanțării și încheierea contractelor de finanțare  +  Articolul 13Depunerea cererii de finanțare(1) În vederea aprobării finanțării proiectului, în cadrul sesiunii, solicitantul depune următoarele documente:a) cererea de finanțare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;b) împuternicire administrativă, pentru cazul în care cererea de finanțare este semnată de către o persoană împuternicită;c) actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului;d) documentul doveditor al deschiderii de către solicitant, la bancă pentru ADI, respectiv la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, pentru UAT. Contul în Trezorerie va avea cod/indicator bugetar 21.43.02.20 - alte subvenții primite de la administrația centrală pentru finanțarea unor activități. (la 16-05-2022, sintagma: documentul doveditor al deschiderii de către solicitant, la Trezoreria Statului, a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu. Contul va avea cod/indicator bugetar a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 710 din 1 aprilie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 mai 2022 ) (2) Instrucțiuni cuprinzând modul de înscriere a solicitanților în Program și procesul de depunere a cererilor de finanțare, precum și alte informații relevante se elaborează și se aprobă la nivelul AFM și se aduc la cunoștința persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a instituției.  +  Articolul 14Aprobarea finanțării(1) Pentru aprobarea finanțării, AFM, prin structurile desemnate, analizează cererea de finanțare și celelalte documentele prevăzute la art. 13 alin. (1), stabilește dacă acestea sunt conforme cu prevederile prezentului ghid, eligibilitatea cheltuielilor, dacă solicitantul se încadrează în una dintre categoriile prevăzute la art. 9 și dacă valoarea solicitată se încadrează în prevederile art. 8.(2) În urma centralizării cererilor de finanțare declarate conforme după parcurgerea procedurii de la alin. (1), se înaintează Comitetului director al AFM pentru avizare și Comitetului de avizare al AFM pentru aprobare listele proiectelor care urmează a fi aprobate în vederea obținerii finanțării.(3) După parcurgerea procedurii de la alin. (1), Comitetul director al AFM aprobă lista proiectelor respinse.(4) În exercitarea atribuțiilor specifice, Comitetul director și Comitetul de avizare pot solicita informații și documente relevante.(5) Listele solicitanților acceptați/respinși se publică pe pagina de internet a AFM.  +  Articolul 15Contestațiile(1) Solicitanții pot formula contestație împotriva deciziilor Comitetului director și hotărârilor Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor conform art. 14 alin. (5).(2) Contestația se poate transmite la AFM, inclusiv în format electronic, în termenul prevăzut la alin. (1).(3) Contestația va fi semnată olograf sau cu semnătura electronică calificată a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului și va cuprinde următoarele elemente, sub sancțiunea respingerii ca inadmisibilă:a) atributele de identificare a contestatarului;b) numele și prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului solicitantului, precum și împuternicirea notarială sau avocațială, după caz;c) numărul/codul unic de înregistrare al dosarului de finanțare, după caz;d) obiectul contestației;e) motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază.(4) AFM soluționează contestațiile în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora.(5) Listele cuprinzând contestațiile admise sau respinse se publică pe pagina de internet AFM, iar deciziile de soluționare vor fi comunicate contestatarilor, în condițiile legii.(6) Decizia de soluționare a contestației poate fi atacată la instanța de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 16Încheierea contractului de finanțare(1) AFM comunică, inclusiv prin mijloace electronice, solicitanților admiși contractele de finanțare în vederea însușirii de către reprezentanții legali ai acestora, împreună cu alte detalii necesare.(2) Se consideră renunțare la finanțare lipsa transmiterii contractului de finanțare semnat de reprezentantul legal al solicitantului aprobat, în termen de 2 zile lucrătoare de la comunicarea prevăzută la alin. (1).(3) Contractul se întocmește în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.(4) Contractul de finanțare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părți și își încetează valabilitatea în termen de două luni de la data depunerii de către beneficiar a raportului de finalizare a proiectului.(5) Finanțarea se utilizează numai după data intrării în vigoare a contractului de finanțare și numai în termenul de valabilitate a acestuia.(6) Valoarea aprobată spre finanțare nu poate fi suplimentată față de cea aprobată inițial, beneficiarul având obligația să asigure din surse proprii finalizarea investiției, în condițiile în care aceasta presupune costuri suplimentare.(7) Sumele finanțate în cadrul Programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(8) Până la momentul perfectării contractului, AFM are dreptul să modifice și/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare și/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părți, exprimat prin act adițional.(9) În cazul nerespectării clauzelor contractuale și a obligațiilor asumate de beneficiar în cadrul Programului, AFM poate anula sau recupera finanțarea, iar contractul încetează/ poate fi reziliat.(10) În cazul recuperării finanțării, la valoarea de recuperat se adaugă accesorii, calculate de la data plăților efectuate cu titlu de finanțare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.(11) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul nu este obligat la restituirea vreunei sume.  +  Capitolul IV Implementarea proiectelor  +  Articolul 17Durata de implementare a proiectului și eligibilitatea cheltuielilor(1) Implementarea proiectului poate începe la data lansării sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, prevăzută la art. 6 alin. (2) lit. a), iar durata acesteia nu poate depăși două luni de la data încheierii contractului de finanțare.(2) În cadrul proiectului sunt considerate eligibile cheltuielile prevăzute la art. 12 alin. (1), efectuate după lansarea sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, prevăzută la art. 6 alin. (2) lit. a), și până la depunerea cererii de decontare.  +  Articolul 18Mecanismul de decontare a cheltuielilor eligibile(1) În perioada contractului de finanțare, beneficiarul depune o singură cerere de decontare.(2) AFM verifică modul de implementare a proiectului de către beneficiarul finanțării, în conformitate cu prevederile contractuale și ale ghidului de finanțare.(3) Finanțarea se face pe baza dosarului de decontare, care este alcătuit din documentația prevăzută în anexa nr. 3 la contractul de finanțare, prin virament în contul beneficiarului.(4) AFM analizează dosarele de decontare și stabilește sumele care pot fi finanțate, conform prevederilor contractuale.(5) Formularul cererii de decontare se semnează de către reprezentantul legal al beneficiarului sau de către persoana împuternicită de acesta, iar în cazul în care se semnează de persoana împuternicită, se va transmite la AFM împuternicirea administrativă și copia C.I. a împuternicitului.(6) Beneficiarul este obligat să depună raportul de finalizare prevăzut în anexa nr. 4 la contractul de finanțare, în termen de 30 de zile de la efectuarea plății de către AFM. Odată cu raportul de finalizare, beneficiarul trebuie să depună și dovada achitării facturilor fiscale/chitanțelor care însoțesc cererea de decontare, finanțată de AFM.(7) Plata se face prin virament în contul de trezorerie/bancă al beneficiarului, în limita disponibilului existent în bugetul Fondului pentru mediu, doar în condițiile în care documentele care însoțesc cererea de decontare sunt complet și corect întocmite. (la 16-05-2022, sintagma: Plata se face prin virament în contul de trezorerie al beneficiarului, a fost modificată de RECTIFICAREA nr. 710 din 1 aprilie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 mai 2022 ) (8) Cheltuielile eligibile prevăzute la art. 12 alin. (1) se vor finanța în limita sumei aprobate prin contractul de finanțare.  +  Articolul 19Achizițiile publice(1) Întreaga responsabilitate pentru întocmirea documentației de achiziție publică, organizarea și derularea procedurii de achiziție publică în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achizițiile publice și ale actelor normative aplicabile în materie de investiții publice revine beneficiarului.(2) La stabilirea condițiilor contractelor de achiziție, beneficiarul finanțării trebuie să aibă în vedere faptul că AFM va proceda la decontare doar pentru cheltuieli eligibile.Publicarea informațiilor relevante privind Programul  +  Articolul 20(1) Toate datele, informațiile, instrucțiunile, comunicatele și alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, la secțiunea Programe de finanțare.(2) Singurele date, informații și instrucțiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub forma comunicatelor de presă de către AFM și/sau autoritatea publică centrală pentru protecția mediului.  +  Articolul 21Reguli de publicitate privind ProgramulToate datele, informațiile, instrucțiunile, comunicatele și alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe site-ul AFM, www.afm.ro, la secțiunea dedicată Programului.  +  Articolul 22Păstrarea documentelor de către AFM(1) AFM păstrează documentele gestionate în cadrul Programului în conformitate cu legislația în vigoare și cu normele sale interne.(2) Documentația depusă de solicitant nu se restituie.(3) AFM poate solicita transmiterea documentelor în original, în copie legalizată sau în copie certificată „conform cu originalul“ atât pentru documentele aferente dosarului de finanțare, cât și pentru cele prezentate în cererea de decontare, în conformitate cu prevederile legale.  +  Articolul 23Responsabilități privind gestionarea datelor cu caracter personal(1) AFM răspunde, în condițiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparținând persoanelor participante în cadrul Programului, pe care aceasta le prelucrează.(2) Prin transmiterea cererii de finanțare și încheierea contractului de finanțare, solicitantul/beneficiarul proiectului declară că este de acord cu privire la gestionarea și prelucrarea de către AFM a tuturor datelor și informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor și clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situații și statistici.  +  Articolul 24Prevederi privind termenele(1) Termenele stabilite prin ghidul de finanțare se calculează în conformitate cu prevederile art. 2.552 și 2.553 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.(2) Dacă din motive legate strict de AFM (de exemplu, dar fără a se limita la disfuncționalități ale aplicației informatice) terții se află în imposibilitatea obiectivă de a-și respecta termenele impuse prin ghidul de finanțare, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligațiilor asumate față de terți prin alte acte de natură juridică.  +  Articolul 25Raportul ghidului cu alte acte normativeUnde prezentul ghid nu dispune, se aplică prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, precum și ale altor acte normative de nivel superior.  +  Articolul 26AnexeAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ghid de finanțare.  +  Anexa nr. 1la ghid
    CERERE
    de finanțare nerambursabilă*)
    I. Date generaleTitlul proiectului: ..............................................................Denumirea solicitantului: .................................................Codul de înregistrare fiscală ............................................Cont deschis la Trezoreria Statului/Banca: ................................. (la 16-05-2022, sintagma: Cont deschis la Trezoreria Statului: a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 710 din 1 aprilie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 mai 2022 ) Adresa sediului social: .......................................................................................Date de contact: tel. ....................., fax ....................., e-mail .............................prin:– reprezentant legal/împuternicit ......................(numele și prenumele)................, CNP ......................., tel. .................., e-mail ..............................II. Finanțare solicitatăPrin prezenta solicităm o finanțare nerambursabilă în sumă de ......... lei, inclusiv TVA, pentru desfășurarea unor activități de ecologizare, după cum urmează:
    Nr. crt.Cheltuieli eligibile necesare realizării fiecărei activități menționate**)
    1
    2
    ... n
    TOTAL
    TVA aferent proiectului() este recuperabil, rambursabil sau compensat prin orice mijloace, conform prevederilor legale;() nu este recuperabil, rambursabil sau compensat prin orice mijloace, conform prevederilor legale.***)
    III. Declarație pe propria răspundereSubsemnatul, reprezentant al ......................................., declar pe propria răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, următoarele:a) solicitantul în numele căruia depun prezenta cerere întrunește condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 10 din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, iar proiectul pentru care solicit finanțarea respectă prevederile art. 11 din ghid;b) în cadrul proiectului pentru care depun prezenta cerere vor fi realizate activitățile și cheltuielile în conformitate cu prevederile art. 12 din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri;c) nu am furnizat informații false în documentele prezentate;d) nu voi beneficia de finanțare nerambursabilă din altă sursă pentru aceleași activități/cheltuieli eligibile ca cele prevăzute în proiect, pe perioada derulării contractului de finanțare încheiat cu AFM;e) în cadrul proiectului vor fi colectate doar categoriile de deșeuri precizate la art. 11 alin. (1) din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, iar cantitățile respective de deșeuri nu intră în responsabilitatea operatorilor licențiați/autorizați, conform contractelor încheiate de solicitant cu aceștia.Subsemnatul îmi asum răspunderea tuturor informațiilor conținute în prezenta cerere de finanțare și în toate celelalte anexe și documente depuse, inclusiv în documentele financiare, garantez că datele furnizate sunt actuale, reale și corecte și declar că am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații.Neîndeplinirea condițiilor de mai sus ori prezentarea eronată sau falsă a acestor condiții va duce automat la respingerea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanțare nerambursabilă în cadrul Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, dacă aceasta a fost acordată.Finanțarea nerambursabilă solicitată, dacă va fi aprobată și acordată, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în această cerere de finanțare și în anexele și documentele aferente.Subsemnatul sunt de acord ca orice instituție, societate comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze informații reprezentanților autorizați ai AFM cu privire la orice aspect tehnic și financiar în legătură cu activitatea societății.Prin semnarea prezentei cereri de finanțare confirm că am înțeles și mi-am însușit în integralitate conținutul acesteia.IV. Declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personalAdministrația Fondului pentru Mediu, cu sediul în Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6, București, telefon 021.317.02.87, colectează și prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.Prin acest document, Administrația Fondului pentru Mediu informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date și despre drepturile care li se cuvin.a) Date de contactAdministrația Fondului pentru MediuAdresa: Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6, BucureștiNumăr de telefon: 021.317.02.87b) Date de contact ale responsabilului cu protecția datelorE-mail: dpo@afm.roAdresa: Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6, BucureștiNumăr de telefon: (021) 319.48.49, (021) 319.48.50, fax: (021) 317.02.89c) Scopurile prelucrării datelor cu caracter personalAdministrația Fondului pentru Mediu colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică și implementarea financiară (plata). Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:– verificarea cererilor de finanțare;– selectarea proiectelor finanțate;– stabilirea obligațiilor contractuale;– autorizarea plății către beneficiari;– efectuarea plății către beneficiari;– înregistrarea angajamentelor de plată și a plăților;– managementul informatic al plăților realizate către beneficiarii proiectelor.Temeiul prelucrării este constituit din cererea de finanțare, contractul de finanțare și prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfășurarea activităților aflate în legătură cu cererea de finanțare și contractul de finanțare și în vederea îndeplinirii obligațiilor legale, comunicăm aceste date către autorități publice, terți sau împuterniciți.d) Destinatari ai datelor cu caracter personalÎn fluxul de procesare și stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:– furnizori, prestatori, terți sau împuterniciți implicați în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menționate (furnizori de servicii IT, furnizori de servicii de consultanță etc.);– operatori, titulari de drepturi, autorități publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuțiilor specifice conferite de legislația europeană și națională.e) Perioada stocării datelorToate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală până la îndeplinirea obligațiilor contractuale, respectiv a scopului, și (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispozițiile legale în materie, și/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (și drepturile legitime ale altor persoane).f) Drepturile persoanei vizatePersoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către Administrația Fondului pentru Mediu au următoarele drepturi, conform legislației în domeniu:– dreptul de acces;– dreptul la rectificarea datelor;– dreptul la ștergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);– dreptul la restricționarea prelucrării;– dreptul la portabilitatea datelor;– dreptul la opoziție;– drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;– dreptul la retragerea consimțământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;– dreptul de a depune o plângere în fața unei autorități de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;– dreptul la o cale de atac judiciară;– dreptul de a fi notificat de către operator.Prin prezenta declar că am fost informat cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către Administrația Fondului pentru Mediu.Numele, prenumele și funcția reprezentantului legal/împuternicitului solicitantului ................................Semnătura reprezentantului legal/împuternicitului solicitantului ...................................................................*) Nu se intervine asupra formularului cererii de finanțare decât în spațiile alocate cheltuielilor eligibile; cererea de finanțare se va completa prin tehnoredactare.**) Se vor completa cheltuieli eligibile conform art. 12 din ghid; în caz contrar, nu vor fi considerate eligibile.Consumabilele se vor justifica din punctul de vedere al cantităților și al utilității acestora în cadrul proiectului.Formula utilizată pentru calculul transportului realizat cu autovehiculele este următoarea: 7,5 l la 100 km x prețul carburantului, stabilit conform prevederilor legale.***) Se va alege una dintre cele două variante.
     +  Anexa nr. 2la ghid
    CONTRACT
    de finanțare nerambursabilă
    Nr. ....... din ..............
    Între părțile contractante:Administrația Fondului pentru Mediu, cu sediul în .............................., nr. ......, sectorul ........., cod fiscal ....................., cont nr. ......................., deschis la Trezoreria Sectorului .................., reprezentată legal prin ........................., președinte, în calitate de finanțator, denumită în continuare AFM,șibeneficiarul ....................................., cu sediul în ................................., cod de identificare fiscală ..................., cont nr. ............................., deschis la ..................................., prin:– reprezentant legal/împuternicit ...................(numele și prenumele)................, CNP ............................., tel. .....................,e-mail ................................................,în baza prevederilor Ghidului de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 710/2022,a intervenit următorul contract de finanțare, denumit în continuare contract:  +  Articolul 1Obiectul contractului(1) AFM acordă beneficiarului o finanțare nerambursabilă, denumită în continuare finanțare, în valoare de ..................... lei, reprezentând 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, pentru implementarea proiectului aprobat, denumit în continuare proiect.(2) Finanțarea se acordă numai pentru cheltuielile eligibile prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul contract și numai în limita sumei prevăzute la alin. (1).(3) Cheltuielile proiectului sunt considerate eligibile dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele criterii generale:a) se încadrează în prevederile art. 12 din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 710/2022;b) sunt în conformitate cu principiile unui management financiar corespunzător, respectiv utilizarea eficientă a banilor și realizarea unui raport optim cost-beneficiu;c) sunt efectuate după data lansării sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 710/2022, și până la depunerea cererii de decontare;d) sunt efectiv realizate conform documentelor depuse de beneficiar.(4) Cheltuielile bancare, respectiv comisioanele bancare, diferențele de curs valutar etc., nu constituie cheltuieli eligibile.  +  Articolul 2Destinația finanțăriiFinanțarea este acordată pentru realizarea proiectului, beneficiarul obligându-se să o utilizeze numai pentru acest scop, conform cererii de finanțare aprobate.  +  Articolul 3Durata contractului și perioada de utilizare a finanțăriiContractul intră în vigoare la data semnării lui de ambele părți și își încetează valabilitatea în termen de două luni de la data depunerii la AFM de către beneficiar a raportului de finalizare a proiectului.  +  Articolul 4Decontarea cheltuielilor și modalitatea de plată(1) În cadrul contractului se depune o singură cerere de decontare, în termen de maximum două luni de la semnarea contractului.(2) Formularul cererii de decontare este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul contract.(3) Plata se efectuează într-o singură tranșă, prin debitarea contului de trezorerie al AFM pe măsura tragerii sumei și prin creditarea contului nr. .................., deschis de către beneficiar la Trezoreria/Banca ....................................................., numai pe bază de cerere de decontare, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 2 și 4 la prezentul contract. Cererea de decontare va fi însoțită de documentele justificative prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul contract, în condițiile în care cererea de decontare și documentația aferentă sunt complete și corect întocmite. (la 16-05-2022, sintagma: deschis de către beneficiar la Trezoreria a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 710 din 1 aprilie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 mai 2022 ) (4) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul are obligația de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.(5) Suma neutilizată la finalul duratei de realizare a proiectului se consideră anulată și rămâne la dispoziția AFM.(6) Valoarea cheltuielilor eligibile aprobată spre finanțare nu poate fi suplimentată față de cea aprobată inițial, beneficiarul având obligația să asigure din surse proprii finalizarea investiției.(7) Sumele finanțate în cadrul Programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 5Obligațiile beneficiaruluiBeneficiarul are următoarele obligații:a) să folosească finanțarea numai în scopul și în condițiile în care a fost acordată și să depună în termen de două luni de la încheierea contractului cererea de decontare;b) să asigure executarea proiectului cu diligența necesară și eficiență, în conformitate cu prezentul contract, ghidul de finanțare al Programului, precum și cu legislația în vigoare și cu standardele de mediu aplicabile;c) să respecte prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice, pentru achiziționarea de bunuri și/sau servicii din finanțarea acordată din Fondul pentru mediu;d) să fie singurul răspunzător în fața AFM pentru implementarea proiectului;e) să asigure înregistrarea în evidența contabilă a tuturor documentelor privind operațiunile aferente prezentului contract, precum și arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;f) să furnizeze AFM orice informație sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 10 zile de la solicitare;g) să întocmească și să transmită AFM, în termen de 30 de zile de la finanțarea cererii de decontare, un raport de finalizare, întocmit conform anexei nr. 4 la prezentul contract, în cuprinsul căruia să detalieze realizarea activităților proiectului;h) să facă dovada achitării facturilor fiscale/chitanțelor care însoțesc cererea de decontare, în termen de 30 de zile de la efectuarea plății de către AFM, odată cu depunerea raportului de finalizare;i) să permită personalului AFM să controleze modul în care beneficiarul îndeplinește obiectivele proiectului;j) să notifice AFM și să prezinte documentele corespunzătoare în termen de 10 zile de la apariția unor modificări cu privire la actele constitutive și/sau la informațiile furnizate AFM cu ocazia prezentării cererii de finanțare sau pe parcursul derulării prezentului contract sau în cazul în care va fi supus unei proceduri de dizolvare sau lichidare;k) să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale și orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare și terminarea prezentului contract și a tuturor documentelor și activităților aferente;l) să notifice AFM cu privire la orice finanțare nerambursabilă pe care o primește până la încetarea contractului de finanțare;m) să nu sponsorizeze/finanțeze activități cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a contractului.  +  Articolul 6Obligațiile AFMAFM are următoarele obligații:a) să asigure finanțarea proiectului în condițiile menționate în prezentul contract și în ghidul de finanțare, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetul anual al Fondului pentru mediu;b) să pună la dispoziția beneficiarului informațiile legate de finanțare.  +  Articolul 7Cazuri de culpă(1) Nerespectarea de către beneficiar a oricăreia dintre obligațiile sale asumate prin prezentul contract ori care îi revin conform ghidului de finanțare constituie caz de culpă.(2) Constituie caz de culpă și următoarele fapte ale beneficiarului:a) face declarații false sau incomplete pentru a obține finanțarea prevăzută în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea;b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupție în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;c) împotriva beneficiarului a fost demarată procedura de executare silită/dizolvare/lichidare/insolvență;d) situația economico-financiară a beneficiarului nu mai asigură condiții de realizare a proiectului.(3) La constatarea unui caz de culpă, AFM va notifica beneficiarul și, în cazul în care deficiențele menționate în notificare nu sunt înlăturate, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere și fără nicio altă formalitate prealabilă:a) sistarea temporară a utilizării finanțării până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; în acest caz, perioada de sistare nu se adaugă la durata de implementare a proiectului;b) sistarea definitivă și rezilierea unilaterală a contractului, cu recuperarea sumelor virate către beneficiar, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, și rezilierea contractului, după caz.  +  Articolul 8Încetarea contractului(1) Contractul încetează de drept:a) la data prevăzută în contract;b) la data intervenției unui act de autoritate;c) la apariția unor circumstanțe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului și care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în așa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituției și interesului public; acest fapt va fi notificat beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariției unor astfel de circumstanțe sau de la momentul în care AFM a avut cunoștință de apariția unor astfel de circumstanțe.(2) Contractul poate înceta în cazul imposibilității obiective a beneficiarului de a realiza proiectul, prin renunțare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, având drept consecință restituirea, în termenul precizat în notificare/înștiințarea de plată, de către beneficiar a finanțării primite, la care se adaugă dobânzi/ penalități, în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare. În acest caz, contractul încetează prin acordul părților. În situația în care beneficiarul are de restituit sume finanțate, acordul se încheie după restituirea de către acesta a valorii integrale datorate.(3) Contractul poate înceta prin reziliere, la inițiativa AFM, în următoarele condiții:a) beneficiarul nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract, inclusiv în cazul nedepunerii cererii de decontare ori în cazul nerespectării obligațiilor care îi revin potrivit ghidului de finanțare;b) beneficiarul este în procedură de reorganizare judiciară sau faliment, executare silită sau în oricare altă procedură asemănătoare;c) în situația intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).(4) În cazul nerespectării clauzelor contractuale și a obligațiilor asumate de beneficiar în cadrul Programului, AFM recuperează suma finanțată, iar contractul poate fi reziliat.(5) În cazul recuperării finanțării, la valoarea de recuperat se datorează dobânzi/penalități, calculate de la data plăților efectuate cu titlu de finanțare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.(6) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul nu este obligat la restituirea vreunei sume.(7) Beneficiarul rămâne direct răspunzător pentru toate consecințele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la inițiativa sa (inclusiv majorări/penalități, conform legii fiscale aplicabile creanțelor bugetare).  +  Articolul 9Forța majoră și cazul fortuit(1) Prin forță majoră și/sau caz fortuit se înțelege un eveniment independent de voința părților, imprevizibil și insurmontabil, intervenit după încheierea contractului și care împiedică părțile să își execute, total sau parțial, obligațiile contractuale.(2) Partea care invocă forța majoră are următoarele obligații:a) să notifice și să transmită celeilalte părți documentele justificative emise de autoritățile/instituțiile competente, în condițiile legii;b) să ia orice măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.(3) Dacă nu se procedează la anunțare în condițiile prevăzute la alin. (2), partea care invocă forța majoră va suporta toate daunele provocate celeilalte părți prin lipsa notificării.(4) După caz, îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia.(5) Forța majoră, comunicată și dovedită în condițiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.(6) Dacă forța majoră și/sau consecințele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părțile se obligă să negocieze cu bună-credință în vederea identificării soluției celei mai bune, respectiv:a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părți să poată pretinde celeilalte daune-interese;b) modificarea contractului.(7) Prevederile de mai sus se aplică și cazului fortuit.  +  Articolul 10Alte clauze(1) Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terților din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.(2) Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protecția muncii personalului însărcinat cu implementarea proiectului.(3) În nicio circumstanță și din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere și obligată la plata de daune-interese pe durata desfășurării proiectului și, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăți suplimentare.(4) În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, care nu sunt acoperite de valoarea stabilită la art. 1 alin. (1), aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala beneficiarului.(5) Contractul, în integralitatea sa, precum și toate drepturile și obligațiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii.(6) Beneficiarul va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese și va informa imediat AFM despre orice situație care dă naștere sau este posibil să dea naștere unui astfel de conflict.(7) AFM și beneficiarul se angajează să păstreze confidențialitatea documentelor și informațiilor legate de derularea prezentului contract, informațiile putând fi furnizate numai autorităților competente, în condițiile legii, sau unor terțe părți, numai cu acordul părților prezentului contract.(8) Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum și alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit și după cum consideră necesar informația cuprinsă în rapoartele proiectului, precum și rezultatele obținute, oricare ar fi forma acestora.(9) Beneficiarul are obligația de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamații și acțiuni în justiție ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenție, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activitățile necesare implementării proiectului și dauneinterese, costuri, taxe și alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.(10) Beneficiarul este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.(11) Beneficiarul se obligă ca, în orice notă, raport, material publicat, conferințe și seminare cu privire la proiect, să specifice că acesta a beneficiat de finanțare din Fondul pentru mediu.(12) Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunțare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând până la stingerea tuturor obligațiilor beneficiarului față de aceasta.(13) În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislației aplicabile, părțile au obligația să depună toate diligențele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligațiile stabilite în cuprinsul acestuia.(14) Sumele finanțate în cadrul contractului nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Codului de procedură civilă.  +  Articolul 11Jurisdicție(1) Orice neînțelegere rezultând din interpretarea și/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.(2) În cazul în care o soluție amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluționare instanței judecătorești de drept comun în a cărei rază teritorială își are sediul AFM.  +  Articolul 12Notificări(1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris la următoarele adrese:a) pentru AFM: municipiul București, Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6;b) pentru beneficiar: adresă/e-mail/fax .................................., cu condiția ca acestea să fie confirmate ulterior.(2) În cazul în care beneficiarul dorește să fie notificat la o altă adresă sau și-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.(3) Notificările făcute beneficiarului la adresele menționate la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoștința acestuia.  +  Articolul 13Amendamente(1) Prezentul contract, inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat și/sau completat numai cu acordul părților, consemnat într-un act adițional. Cererea de modificare/completare a contractului va putea fi transmisă către AFM în interiorul perioadei de implementare a proiectului, pentru cazuri bine întemeiate și justificate de către beneficiar.(2) Prezentul contract poate fi suspendat pe o perioadă determinată, cu acordul părților, la solicitarea justificată a oricăreia dintre acestea. Perioada de suspendare se adaugă la perioada de realizare a proiectului printr-un act adițional.  +  Articolul 14Prelucrarea datelor cu caracter personal(1) Colectarea, prelucrarea și stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal ale reprezentanților părților contractante, precum și ale participanților la activitățile proiectului se vor realiza de ambele părți în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016, precum și cu respectarea legislației naționale în materie, în scopul implementării proiectului, realizării obiectivului contractului, precum și în scop statistic.(2) Datele cu caracter personal, așa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) nr. 679/2016, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislația menționată pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de verificare și urmărire a obiectivelor contractuale, în scopul și temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract.(3) Părțile contractuale se vor informa și notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securității prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgență a măsurilor tehnice și organizatorice ce se impun și în vederea notificării Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), conform obligațiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016.(4) Părțile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informațiilor prevăzute la alineatul precedent dacă:a) informația a fost dezvăluită după ce a fost obținut acordul scris al celeilalte părți contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;b) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informația.  +  Articolul 15Publicarea datelorBeneficiarul este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea beneficiarului, denumirea proiectului, valoarea totală a finanțării nerambursabile acordate, punctajul acordat, datele de începere și de finalizare ale proiectului, locul de implementare a acestuia, principalii indicatori ai proiectului, precum și plățile efectuate în cadrul prezentului contract de finanțare.  +  Articolul 16Dispoziții finale(1) Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin procură, noi, reprezentanții legali ai beneficiarului, am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații.(2) Anexele nr. 1-4, pe care beneficiarul declară că le cunoaște și le acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.(3) Prezentul contract a fost semnat la data de ....................., în două exemplare, ambele având valoare juridică egală, câte unul pentru fiecare parte contractantă.
    AFM
    Președinte,
    ..................................................
    Beneficiar
    Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal,
    ..................................................
     +  Anexa nr. 1la contractul de finanțare
    Activități și cheltuieli eligibile*)
    TOTAL

    AFM
    Președinte,
    ..................................................
    Beneficiar
    Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal,
    ..................................................
    *) Se va completa de către personalul AFM și vor fi menționate doar cheltuielile eligibile stabilite în baza Cererii de finanțare și aprobate de AFM.
     +  Anexa nr. 2la contractul de finanțareNr. de înregistrare la Administrația Fondului pentru Mediu .........................AprobatPreședinteleAFM,............................................
    Cerere de decontare
    Denumirea completă a beneficiarului .....................................................................Înregistrat cu cod de identificare fiscală ..............., cont nr. ................, deschis la Trezoreria/Banca ................................................... (la 16-05-2022, sintagma: Înregistrat cu cod de identificare fiscală ..............., cont nr. ................, deschis la Trezoreria a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 710 din 1 aprilie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 mai 2022 ) Adresa: localitatea .........................., str. ............................. nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ......., județul/sectorul ............., cod poștal ................., telefon (fix și mobil) ........................., fax ......................., e-mail ........................, website ...................................Reprezentat prin:Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal ............................................., cod numeric personal ......................., (numele și prenumele)posesor al actului de identitate tip ............, seria ............. nr. ........, eliberat de către ......................................... la data de .........., domiciliat/cu reședința în localitatea ..................................................., str. ................................................... nr. .............., bl. .............., sc. ......, et. ......, ap. ......, județul/sectorul ............., cod poștal ............., telefon (fix și mobil) ............................, fax ............................., e-mail .................................... .În baza Contractului de finanțare nr. ................./.............., vă rugăm să aprobați prezenta cerere de decontare pentru suma de ................. lei (în cifre și litere), aferentă proiectului ......................(denumirea)................ .Această sumă a fost utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităților desfășurate în perioada ........................... .Prezenta cerere de decontare este însoțită și de documentele justificative, conform prevederilor contractuale.Subsemnatul, ............................................., cunoscând prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații, declar următoarele:a) nu am furnizat informații false în documentele prezentate;b) entitatea pe care o reprezint nu beneficiază de finanțare nerambursabilă din altă sursă pentru aceleași activități/cheltuieli eligibile ca cele prevăzute în proiect, pe perioada derulării contractului de finanțare încheiat cu AFM;c) în cadrul proiectului au fost colectate doar categoriile de deșeuri precizate la art. 11 alin. (1) din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri, iar cantitățile respective de deșeuri nu intră în responsabilitatea operatorilor licențiați/autorizați, conform contractelor încheiate de solicitant cu aceștia;d) în cadrul proiectului au fost respectate prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice, pentru achiziționarea de bunuri și/sau servicii din finanțarea acordată din Fondul pentru mediu;e) în cadrul proiectului, facturile fiscale, bonurile fiscale și chitanțele depuse pentru justificarea activităților și cheltuielilor pentru care solicit finanțarea sunt emise în conformitate cu prevederile legale în vigoare;f) nu a fost solicitat la decontare tariful perceput de operatorul depozitului de deșeuri pentru cantitățile de deșeuri predate acestuia;g) cantitățile de deșeuri colectate în cadrul proiectului au fost încredințate unui operator licențiat/autorizat, potrivit legii, în vederea tratării acestora;h) bunurile achiziționate prin proiect și solicitate la finanțare sunt noi.Subsemnatul, ................, cunoscând prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații, declar că am verificat datele din prezenta cerere, iar în conformitate cu informațiile furnizate o declar corectă și completă, documentele depuse în vederea decontării respectând cerințele ghidului de finanțare a Programului.
    Beneficiar*):
    Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal: ...............................
    Numele și prenumele: ...............................
    Funcția: ........................................
    Semnătura: ..................................
    *) În cazul în care cererea de decontare este semnată de persoana împuternicită, se vor transmite inclusiv împuternicirea notarială și copia CI a împuternicitului.
     +  Anexa nr. 3la contractul de finanțare
    Lista documentelor justificative pentru efectuarea decontării de către AFM
    și care vor fi depuse odată cu cererea de decontare
    Beneficiarul finanțării depune la AFM cererea de decontare, însoțită de următoarele documente justificative:1. facturi fiscale, bonuri fiscale și chitanțe pentru activitățile și categoriile de cheltuieli eligibile prevăzute la art. 12 din Ghidul de finanțare a Programului privind ecologizarea zonelor afectate de deșeuri. Facturile fiscale, bonurile fiscale și chitanțele trebuie să fie emise înainte de data depunerii cererii de decontare la AFM și după data lansării sesiunii de depunere a cererilor de finanțare, prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) din ghidul de finanțare;2. centralizator referitor la cheltuielile cu deplasări, asumat de reprezentantul legal al beneficiarului sau împuternicitul acestuia, care cuprinde următoarele informații: persoanele care s-au deplasat, perioada în care s-au deplasat, scopul deplasării, mijlocul de transport, distanța parcursă și valoarea cheltuielilor efectuate;3. centralizator referitor la cheltuielile cu masa, asumat de reprezentantul legal al beneficiarului sau împuternicitul acestuia, care va cuprinde valoarea cheltuielilor efectuate;4. raport narativ asumat de reprezentantul legal al beneficiarului sau împuternicitul acestuia, pentru fiecare zonă ecologizată - descriere a activităților derulate până la data depunerii cererii de decontare, a serviciilor prestate și indicarea numărului de persoane implicate în activitățile desfășurate în cadrul proiectului, precum și informații cu privire la partenerii care au pus la dispoziție voluntarii. Raportul narativ trebuie să fie corelat cu conținutul documentelor justificative care stau la baza sumei solicitate la decontare; acesta trebuie să fie însoțit de cel puțin 15 fotografii realizate la începutul și la finalizarea proiectului;5. centralizator care să evidențieze cantitățile de deșeuri colectate și predate către operatorul licențiat/ autorizat, pe categorii de deșeuri, asumat de reprezentantul legal al beneficiarului sau împuternicitul acestuia;6. alte documente relevante solicitate pe parcursul implementării proiectului.
     +  Anexa nr. 4la contractul de finanțare
    Raport de finalizare*)
    Titlul Programului: .....................................................................Denumirea proiectului: ...............................................................Denumirea beneficiarului: ............................................................A. Date generale ale proiectuluiTitlul proiectului: .......................................................................Durata proiectului (nr. luni): ........................................................Data semnării contractului de finanțare: ........................................Data începerii proiectului: .....................................................Data finalizării proiectului: .....................................................B. Deviz (decont) general postcalcul pentru perioada analizată
    Nr. crt.Cerere de decontareFactură fiscală nr.Decont AFMOrdin de plată nr.Valoare neeligibilă
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    C. Rezultatele proiectuluiC1. Detalierea rezultatelor specifice însoțite de documente justificative:...............................................................................C2. Cantitatea de deșeuri colectate, detaliată pe categorii de deșeuri:D. Analiza postimplementareD1. Factori majori care au afectat derularea și rezultatele implementării proiectului (Dacă au existat, comentați modul în care acești factori au influențat derularea și rezultatele implementării proiectului.)Factori care au determinat întârzieri în derularea activităților proiectului ..........................Factori care au afectat îndeplinirea obiectivelor proiectului ........................................Factori care au determinat modificări în structura aprobată a bugetului proiectului ..........Factori care au influențat pozitiv proiectul ...................................................
    Beneficiar:
    Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal: ...............
    Numele și prenumele: ...............
    Funcția: .....................................
    Semnătura: ...............................
    *) În cazul în care se optează pentru transmiterea raportului de finalizare prin intermediul poștei electronice, documentul se semnează de beneficiar cu semnătură electronică calificată.