ORDIN nr. 2.400 din 10 martie 2017privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional "Inițiativa pentru IMM"
EMITENT
  • MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE, ADMINISTRAȚIEI PUBLICE ȘI FONDURILOR EUROPENE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 3 aprilie 2017



    Având în vedere prevederile Deciziei de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a anumitor elemente din programul operațional "Inițiativa pentru IMM-uri" (POIIMM) finanțat din FEDER, C (2016) 1923 final din 23 martie 2016, prin care Comisia Europeană a aprobat Programul operațional Inițiativa pentru întreprinderi mici și mijlocii (POIIMM), ținând cont de prevederile Acordului de finanțare încheiat între România și Fondul European de Investiții, în data de 20 octombrie 2016, având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, ținând cont de Avizul Consiliului Concurenței nr. 2.559 din 10 martie 2017, în temeiul art. 14 alin. (7) și al art. 15 alin. (8) și (9) din Hotărârea Guvernului nr. 15/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, emite următorul ordin:  +  Capitolul I Prevederi generale  +  Articolul 1(1) Prezentul ordin instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis aferentă finanțărilor acordate pentru sprijinirea dezvoltării IMM în cadrul Programului operațional regional, denumit în continuare POR, prin axa prioritară 15 «Inițiativa pentru IMM-uri», prioritatea de investiții 15.1 «Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare».(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (denumit în continuare Regulamentul nr. 1.407/2013), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013;b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20.12.2013, cu modificările ulterioare;c) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20.12.2013, cu modificările ulterioare;d) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361/2003 privind definiția microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii;e) Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2018) 6.889 final din 16.10.2018 de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C (2016) 1.923 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional «Inițiativa pentru IMM-uri» pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă pentru România și de modificare a Deciziei de punere în aplicare C (2015) 4.272 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional «Regional» pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă în România;f) Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) înseamnă Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) din 11 septembrie 2014 privind modelul de acord de finanțare pentru contribuția din Fondul european de dezvoltare regională și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală la instrumentele financiare de garantare neplafonată comună și de titularizare în favoarea întreprinderilor mici și mijlocii (denumită în continuare Decizia CE nr. 660/2014);g) Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1.046/2018 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013,(UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 193 din 30.07.2018, cu modificările ulterioare;h) Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare.(3) Inițiativa pentru IMM, denumită în continuare IIMM, este un instrument financiar instituit la nivelul Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 39 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul privind dispozițiile comune, gestionat indirect de către Comisia Europeană, cu sarcini de punere în aplicare încredințate Grupului BEI (Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții). România a decis să acorde prin IIMM garanții neplafonate furnizate prin Fondul European de Investiții (denumit în continuare FEI) pentru a acoperi riscul de credit al împrumuturilor pentru IMM. Instrumentul de garantare neplafonată din cadrul Inițiativei IMM se bazează pe riscul reținut la diferite niveluri prin resurse ale UE (COSME și/sau Orizont 2020), FEDR/FEADR, împreună cu resurse din partea Grupului BEI.(4) Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. (la 20-12-2018, Articolul 1 din Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Capitolul II Obiectivul schemei  +  Articolul 2 Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului IMM-urilor la finanțare prin utilizarea instrumentului de garanție neplafonată de portofoliu, care, atașată unui credit, conduce la o diferență între dobânda standard și dobânda percepută IMMului pentru riscul de credit, diferență care se constituie într-un avantaj economic oferit IMM-ului, sub forma unui ajutor de minimis.  +  Capitolul III Definiții  +  Articolul 3 În sensul schemei instituite prin prezentul ordin, următorii termeni se definesc astfel:1. ajutoare/ajutor de minimis reprezintă orice măsură care îndeplinește prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013;2. apel pentru expresii de interes înseamnă, în contextul prezentei scheme și conform acordului de finanțare, o solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari adecvați care vor primi contribuții de la POR; apelul pentru expresii de interes se publică pe pagina de web a FEI (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/sme_initiative/smei_romania/index.htm; (la 20-12-2018, Punctul 2. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 3. garanția neplafonată de portofoliu reprezintă, conform art. 39.2 (a) din Regulamentul 1.303/2013, un instrument prin care se asigură o asistență de capital intermediarilor financiari pentru noile portofolii de finanțare prin îndatorare a IMM-urilor;4. întreprindere reprezintă orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată;5. întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective. Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;6. întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, este:a) [se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declarației de eligibilitate, cel puțin 3 ani de la înființare] în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris;b) [se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declarației de eligibilitate, cel puțin 3 ani de la înființare] în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi;d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;7. întreprinderi mici și mijlocii, denumite în continuare IMM, sunt acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții, conform Recomandării Comisiei nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii*1) privind definiția microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii: Notă
    *1) Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124/2003.
    a) au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250;b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate. Stabilirea caracterului de IMM al aplicantului se realizează având în vedere și datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia, așa cum sunt acestea definite de Recomandarea Comisiei nr. 361/2003;
    8. furnizorul ajutorului de minimis este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, denumit în continuare MDRAP, prin intermediul Autorității de management pentru Programul operațional regional, denumită în continuare AM POR; (la 20-12-2018, Punctul 8. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 9. administratorul schemei este desemnat Fondul European de Investiții conform Acordului de finanțare semnat între Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de AM POR și FEI, în calitate de administrator de schemă; (la 20-12-2018, Punctul 9. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 10. noile finanțări prin îndatorare înseamnă creditele pe care beneficiarii finali le contractează de la intermediarii financiari;11. subadministratorii*2) schemei vor fi intermediarii financiari ce își desfășoară activitatea și în România și vor fi desemnați pe baza unei proceduri deschise, transparente, nediscriminatorii și necondiționate (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/ sme_initiative/smei_romania/index.htm); Notă
    *2) În conformitate cu prevederile Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, subadministratorul reprezintă o entitate nominalizată de către furnizorul sau administratorul unei măsuri de ajutor în vederea derulării unor operațiuni specifice în cadrul RegAS, operațiuni care, în mod curent, intră în sarcina primilor.
    12. regiuni de dezvoltare sunt entități teritoriale specifice, fără statut administrativ și fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS - II în Nomenclatorul unităților statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare;13. Programul operațional regional reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru și aprobat de Comisia Europeană, care își propune ca obiectiv creșterea competitivității economice și îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunilor, capabile să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potențialul lor de inovare și de asimilare a progresului tehnologic; (la 20-12-2018, Punctul 13. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 14. Acord de finanțare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între România, reprezentată prin Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, și Fondul European de Investiții prin care se implementează Inițiativa pentru IMM; (la 20-12-2018, Punctul 14. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 15. intermediar financiar înseamnă (conform definiției prevăzute la art. 1 pct. 1.1 din anexa la Decizia CE nr. 660/2014) o entitate financiară, cum ar fi o bancă, o instituție financiară, un fond, o entitate care implementează un sistem de garantare, o organizație de garantare reciprocă, o instituție de microfinanțare, o societate de leasing sau oricare altă persoană sau entitate juridică selectată de către FEI în conformitate cu condițiile stabilite în Acordul de finanțare, pentru o operațiune care are ca obiectiv punerea în aplicare a secțiunii specifice; pentru evitarea oricăror dubii, definiția intermediarului financiar: (i) include, de asemenea, entități financiare selectate drept subintermediari financiari de către intermediarul financiar, dacă este cazul; și (ii) nu include contrapartidele selectate de către FEI în scopul gestionării activelor, efectuate de FEI;16. operațiune înseamnă setul de activități desfășurate de FEI și un intermediar financiar, având drept obiectiv punerea în aplicare a secțiunii specifice;17. beneficiar final înseamnă un IMM care primește o nouă finanțare prin îndatorare în cadrul unei tranzacții;18. tranzacție înseamnă tranzacția de acordare de împrumut, care generează noi finanțări prin îndatorare, încheiată între un intermediar financiar și un beneficiar final;19. comisionul de garantare - conform Deciziei CE nr. 660/2014, anexa nr. 1 pct. 3 - Tarifare, garanția este oferită în schimbul plății de către intermediarul financiar a comisionului de garantare (exprimat ca [X] % pe an) și se calculează trimestrial la valoarea restantă a portofoliului. Conform acordului între creditori, pentru IIMM, comisionul de garantare este egal cu 0,65% din media sumei nerambursate a părții garantate din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare care sunt încă performante; procentul de 0,65% reprezintă o medie ponderată a prețului fiecărei tranșe a Inițiativei IMM, luând în considerare faptul că prețul tranșei subordonate este 0. În cazul IIMM, comisionul de garantare reprezintă costurile intermediarului financiar pentru partea de împrumut garantată prin IIMM și este perceput beneficiarului final (IMM) sub forma dobânzii, denumită, conform Deciziei CE 660/2014, și definită, conform pct. 23, ca primă de risc de credit; (la 20-12-2018, Punctul 19. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 20. beneficiul total este definit, pentru partea de împrumut acoperită de garanție, ca reducerea ratei dobânzii, aplicată beneficiarilor finali de către intermediarul financiar, luând în considerare riscul de credit subadicent asumat și efectul și costul garanției. Evaluarea beneficiului total se bazează numai pe prima de risc de credit, în condițiile în care intermediarul financiar nu primește nicio remunerație/finanțare din partea FEI;21. beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanție, reprezintă un procent din beneficiul total, proporțional cu contribuția IIMM în cadrul portofoliului de noi finanțări prin îndatorare, și este calculat ca diferență între prima standard pentru riscul de credit (calculată la nivelul pieței) și prima de risc de credit percepută IMM-ului, ponderată cu valoarea contribuției IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare (conform metodologiei prevăzute în cadrul capitolul VI - Calculul echivalentului subvenție brută a ajutorului de minimis din prezenta schemă). (la 20-12-2018, Punctul 21. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 22. prima de risc de credit - reprezintă dobândă efectiv percepută beneficiarilor finali de către intermediarii financiari pentru acoperirea riscului de credit aferent unui credit care este acoperit de o garanție acordată în baza schemei (dobânda percepută de către intermediarii financiari beneficiarilor finali pentru acoperirea riscului de credit);23. prima standard pentru riscul de credit - se stabilește intern de către fiecare intermediar financiar în parte, în funcție de politica proprie de risc, și reprezintă prima de risc de credit care ar fi trebuit plătită de IMM, conform pieței, pentru un credit care nu este acoperit de o garanție acordată în baza schemei;24. noi finanțări prin îndatorare conform definiției din Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) înseamnă noile împrumuturi pentru destinatarii finali, acordate de intermediarul financiar până la data de 31 decembrie 2023 cel târziu, în conformitate cu termenii și condițiile stabilite în acordurile operaționale; (la 10-05-2022, Punctul 24. din Articolul 3 , Capitolul III a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 697 din 2 mai 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 10 mai 2022 ) 25. partea garantată din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare reprezintă 60% din portofoliul constituit de către fiecare intermediar financiar în parte pentru a oferi noi finanțări prin îndatorare (credite);26. valoarea împrumutului garantat - reprezintă 60% din valoarea nominală a împrumutului; valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului * rata de garantare;27. contribuția statului membru la garanție înseamnă cuantumul agregat al tuturor resurselor financiare angajate sau plătite, în funcție de caz, de către statul membru din FESI;28. procentul contribuției POIIMM la garanție - conform Acordului intercreditor cu privire la Inițiativa IMM este de până la 28,62% (valoarea exactă fiind stabilită în momentul semnării fiecărui acord operațional încheiat între FEI și intermediarul financiar);29. acord operațional - înseamnă acordul (acordurile) încheiate între FEI și un intermediar financiar stabilind termenii și condițiile unei operațiuni;30. valoarea nominală a împrumutului - valoarea totală a împrumutului acordat de către intermediarul financiar beneficiarului final, în urma semnării contractului de credit;31. rata de garantare - reprezintă un procent de 60% la nivel de portofoliu (conform Acordului intercreditor) și de până la 80% din fiecare tranzacție din portofoliu astfel încât intermediarul financiar să rețină un interes economic material în cadrul portofoliului de cel puțin 20% din expunerea economică față de acesta pentru a asigura armonizarea intereselor (conform definiției din anexa 1 la Decizia CE nr. 660/2014);32. rata de actualizare - rata de referință aplicabilă la data acordării ajutorului, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referință și de scont*3). Notă
    *3) Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 14 din 19 ianuarie 2008.
     +  Capitolul IV Domeniul de aplicare  +  Articolul 4 Schema se aplică sprijinirii IMM-urilor pentru a facilita accesul la creditare în condiții avantajoase în toate regiunile de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, Sud-Est și București-Ilfov.  +  Articolul 5(1) Schema acordă ajutoare pentru toate sectoarele și activitățile prevăzute în Codul CAEN Rev. 2, cu excepția următoarelor:(i) o activitate economică ilegală (și anume orice producție, comercializare sau altă activitate care este ilegală conform legilor și regulamentelor aplicabile intermediarului financiar sau beneficiarului final relevant, inclusiv, fără limitare la aceasta, clonarea umană în scopuri de reproducere);(ii) producerea și comercializarea de tutun și băuturi alcoolice distilate și de produse similare;(iii) finanțarea producerii și comercializării de arme și muniții de orice fel sau a operațiunilor militare de orice fel. Această restricție nu se aplică în măsura în care aceste activități sunt parte din sau asistă la îndeplinirea unor politici ale Uniunii Europene;(iv) cazinouri și întreprinderi echivalente;(v) jocuri de noroc prin intermediul internetului și cazinouri online;(vi) pornografie și prostituție;(vii) energie nucleară;(viii) activități menționate la art. 19 din Regulamentul Orizont 2020;(ix) cercetarea, dezvoltarea sau aplicațiile tehnice referitoare la programe sau soluții electronice de date care vizează în principal sprijinirea oricăreia dintre activitățile menționate la pct. (i)-(viii) de mai sus sau care vizează să permită penetrarea ilegală a rețelelor electronice de date sau descărcarea de date electronice; activități care implică animale vii pentru scopuri experimentale sau științifice, în cazul în care nu se poate garanta conformitatea cu Convenția Consiliului Europei privind protecția animalelor vertebrate pentru scopuri experimentale sau alte scopuri științifice;(x) activități pure de dezvoltare imobiliară;(xi) activități care constituie strict tranzacții financiare (cum ar fi tranzacționarea instrumentelor financiare);(xii) activități care au impact negativ asupra mediului înconjurător;(xiii) investiții pentru reducerea emisiilor de gaze de seră din activitățile enumerate în anexa I a Directivei 2003/87/CE;(xiv) investiții în infrastructura aeroportuară, cu excepția cazului în care acestea sunt legate de protecția mediului sau însoțite de investiții necesare pentru ameliorarea sau reducerea impactului lor negativ asupra mediului;(xv) restricții cu privire la științele vieții - atunci când sprijinul se referă la cercetarea, dezvoltarea sau aplicațiile tehnice legate de (i) clonare umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice; sau (ii) organisme modificate genetic (OMG), se vor solicita angajamente specifice corespunzătoare cu privire la controlul aspectelor legale, de reglementare și etice legate de clonarea umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice și/sau OMG;(xvi) activitățile de cercetare, care sunt legate de: activități ilegale potrivit legislației în vigoare în orice țară, inclusiv ale IMM-urilor din legislația UE aplicabilă, inclusiv Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, sau activități de cercetare și dezvoltare excluse, și anume activitatea de cercetare care urmărește clonarea umană în scopuri de reproducere; activitatea de cercetare care urmărește modificarea moștenirii genetice a ființelor umane și care poate duce la transformarea acestor modificări în caracteristici ereditare (cu excepția cercetării referitoare la tratamentul cancerului gonadelor); activități de cercetare destinate creării de embrioni umani numai în scopul recoltării de celule stem, inclusiv prin intermediul transferului nuclear de celule somatice; activitățile de cercetare interzise în toate statele membre; activitatea de cercetare care este interzisă pe teritoriul unui stat membru, în care este stabilit sau operează pentru IMM-uri.(2) Totodată, în baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, în cadrul schemei nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care își desfășoară activitatea în următoarele sectoare și/sau care vizează următoarele ajutoare:a) sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum este reglementat de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 354 din 28 decembrie 2013;b) domeniul producției primare de produse agricole;c) sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;d) ajutoare destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantitățile exportate, ajutoare destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e) ajutoare condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.(3) Ajutoarele de minimis acordate unei întreprinderi unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.(4) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite conform schemei, acesta poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, în condițiile prezentării la intermediarii financiari în momentul solicitării sprijinului a documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități - eligibile și neeligibile.(5) De asemenea, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare, în cadrul prezentei scheme următoarele categorii de cheltuieli nu sunt eligibile:a) cheltuielile cu achiziția de terenuri cu sau fără construcții, care depășesc limitele prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. b) și cheltuielile prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. a) și c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;b) cheltuielile aferente activităților prevăzute la art. 3 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013;c) achiziția de echipamente și autovehicule sau mijloace de transport second-hand;d) amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj. (la 20-12-2018, Articolul 5 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Capitolul V Beneficiarii ajutorului de minimis și condiții de eligibilitate  +  Articolul 6 Autoritatea care administrează schema este Fondul European de Investiții, denumit în continuare FEI.  +  Articolul 7(1) Intermediarii financiari, prin care este derulată această schemă pentru IMM-uri, nu trebuie să beneficieze de ajutoare prin implementarea schemei instituite prin prezentul ordin. Astfel, intermediarii financiari selectați în vederea implementării schemei trebuie să transfere integral orice avantaj beneficiarilor finali.(2) Conform Deciziei CE nr. 660/2014*4), FEI evaluează mecanismul de transfer de beneficiu către destinatarii finali. Mecanismul respectiv este inclus în procesul de selecție a intermediarilor financiari și face parte din decizia finală a FEI cu privire la încheierea sau nu a unui acord de garantare și la condițiile în care se încheie acesta. Transferul de beneficiu se aplică pentru procentul de noi finanțări prin îndatorare acoperit de garanție la rata standard a dobânzii aplicată destinatarilor finali printr-o reducere a primei de risc de credit. Notă
    *4) Anexa 1, Termeni indicativi privind garanțiile neplafonate conform opțiunii 1, pct. 5.
    (3) Conform art. 8 din Acordul de finanțare semnat între FEI și România, FEI se va asigura că sunt incluse în acordurile operaționale cerințe contractuale cu privire la transferul către destinatarii finali al reducerii ratei dobânzii convenite de către intermediarii financiari și va monitoriza aplicarea acestora. FEI va monitoriza eșantioane de credite pe baza datelor din raportările trimestriale transmise de bănci. O valoare pozitivă a echivalentului subvenției brute (ESB) rezultă din transferul beneficiilor de la intermediarul financiar la beneficiarul final (deoarece rata dobânzii în condiții de piață este mai mare decât în cazul IIMM). (la 20-12-2018, Alineatul (3) din Articolul 7 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )
     +  Articolul 8 Beneficiarii acestei scheme sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici și întreprinderile mijlocii atât din mediul urban, cât și rural, definite conform art. 3 alin. (7), cu respectarea condițiilor de eligibilitate prevăzute prin schemă.  +  Articolul 9(1) Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții, conform criteriilor din Decizia CE nr. 660/2014, anexa 2:1. nu sunt supuși unei proceduri de insolvență colectivă și nu îndeplinesc criteriile din dreptul național pentru a fi supuși unei proceduri de insolvență colectivă la cererea creditorilor lor, în conformitate cu prevederile art. 4.3 lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;2. au un potențial economic viabil și nu au încălcat criteriile de bonitate bancare, atunci când au contractat un împrumut de la intermediarul financiar;3. trebuie să fie înregistrați și să opereze în România;4. nu se află pe teritorii ale căror jurisdicții nu colaborează cu Uniunea în ceea ce privește aplicarea standardelor fiscale recunoscute la nivel internațional sau ale căror practici fiscale nu respectă principiile prevăzute în Recomandarea Comisiei din 6 decembrie 2012 privind măsurile destinate încurajării țărilor terțe să aplice standardele minime ale bunei guvernanțe în aspecte fiscale [C (2012)8.805];5. activitățile economice pentru care primesc ajutoare de minimis nu sunt constituite din unul sau mai multe sectoare restricționate în conformitate cu art. 5;6. nu trebuie să fie în stare de faliment ori lichidare sau de administrare judiciară, ce fac obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale; nu sunt încadrați în categoria întreprinderilor în dificultate așa cum a fost definită la art. 3 pct. 6, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic sau activitățile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege. Beneficiarii nu trebuie să fi fost găsiți vinovați, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare;7. nu trebuie să primească ajutor condiționat de utilizarea bunurilor naționale în detrimentul celor importate;8. trebuie să își fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;9. nu sunt subiect al unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată.(2) Criteriul prevăzut la alin. (1) pct. 8 nu se aplică până la 31 decembrie 2020. (la 19-05-2020, Articolul 9 din Capitolul V a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 1.490 din 14 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 412 din 19 mai 2020 )  +  Articolul 10 Beneficiarii finali trebuie să îndeplinească și alte condiții specificate în apelul pentru expresii de interes și în anexele la acesta, conform deciziilor ulterioare, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis. Astfel:1. pentru a fi eligibilă, investiția pentru care se acordă ajutorul de minimis trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să fie realizată pe teritoriul României, în mediul urban sau rural, pentru întreprinderi mici și mijlocii;2. sprijinul acordat se referă la investiții atât în active corporale și necorporale, cât și în capital circulant în limitele normelor aplicabile ale Uniunii privind ajutoarele de minimis și în vederea stimulării sectorului privat ca furnizor de finanțare pentru întreprinderi. Investițiile pot include, de asemenea, costurile de transfer al drepturilor de proprietate asupra întreprinderilor, cu condiția ca astfel de transferuri să aibă loc între investitori independenți;3. investițiile vor fi viabile din punct de vedere financiar;4. investiția nu poate fi încheiată fizic sau complet implementată*6) la data includerii în Noile finanțări prin îndatorare. Notă
    *6) Acest criteriu este menționat în Decizia CE 660/2014 și urmărește să prevină finanțarea ulterioară a unor proiecte deja finalizate. O definiție a proiectelor finalizate se poate regăsi în Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, aceasta depinzând în mare măsură de tipul investiției (de exemplu, în măsura în care investiția se referă la construirea unei clădiri, clădirea nu trebuie să fie finalizată).
     +  Capitolul VI Calculul echivalentului subvenției brute a ajutorului de minimis  +  Articolul 11(1) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanție, reprezintă o parte din beneficiul total, proporțional cu contribuția IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare, obținut prin următoarea formulă:Beneficiu sub formă de ajutor de minimis = Beneficiul total * procentul contribuției IIMM la garanție (partea garantată din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare, respectiv rata de garantare * contribuția statului membru la garanție) (la 20-12-2018, Alineatul (1) din Articolul 11 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) (2) Întrucât intermediarul financiar nu primește nicio remunerație/finanțare din partea FEI, evaluarea beneficiului final se axează numai pe prima de risc de credit. Intermediarul financiar ia în considerare costul garanției (comisionul de garantare) în calculul noului risc de credit pentru fiecare împrumut. Beneficiul total este dat de următoarea formulă: Beneficiu total = prima standard pentru riscul de credit - prima de risc de credit (comision de garantare).(3) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis este transferat în totalitate de către intermediarul financiar către beneficiarul final, conform dispozițiilor art. 7 și mecanismului prezentat în exemplul de calcul la alin. (9).(4) La nivelul beneficiarului final, IMM, beneficiul sub formă de ajutor de minimis este considerat subvenție a ratei dobânzii în sensul art. 4 alin. (2) din Regulamentul de minimis.(5) Echivalentul subvenției brute (ESB) se calculează aplicând următoarea formulă: ESB = valoarea împrumutului garantat * scadența (durata de viață medie ponderată) împrumutului (garanției) * beneficiu sub formă de ajutor de minimis. Această valoare se actualizează conform prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013. Valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului (valoarea nominală) * rata de garantare.(6) Intermediarul financiar calculează valoarea ESB pentru fiecare împrumut din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare și o comunică beneficiarului și o înregistrează în baza de date RegAS. În plus, intermediarul financiar va introduce în baza de date RegAS valoarea ESB pentru toată suma garantată, în termen de cinci (5) zile de la momentul semnării fiecărui contract cu IMM. Intermediarul financiar ajustează ESB doar dacă intervin modificări la contractul de credit cu privire la maturitate sau dobândă și va introduce aceste modificări în RegAS.(7) În toate cazurile, valoarea ESB nu poate depăși pragurile prevăzute la art. 3 al Regulamentului de minimis.(8) Partea din beneficiul total, proporțional cu contribuția UE (COSME și/sau Orizont 2020) și a Grupului BEI în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare, nu reprezintă ajutor de stat conform anexei 1 a Deciziei CE nr. 660/2014.(9) Exemplu de calcul (valorile prezentate sunt cu titlu de exemplu): Portofoliu combinat (RON și EUR) Variabile - date ale împrumutului
    c EUR/echivalent EUR d scadența (durata de viață medie ponderată a împrumutului (garanției) în ani (WAL) f Prima de risc standard pentru împrumutul relevant (%) (înainte de reducerea de dobândă) 5.000.000 4,00 2,50%
    Standard
    a Rata de garantare (%) 60,00%b Contribuția statului membru (%) 28,62%e Comision de garantare (%) 0,65%g = f - e Beneficiu total (%) 1,85%h = a * b *g Beneficiul ajutorului de minimis (%) 0,32%
    ──────────────────────────────────────────────────────────────── i = c * d * h ESB (EUR) 63.536────────────────────────────────────────────────────────────────
     +  Capitolul VII Modalități de acordare a ajutorului de minimis  +  Articolul 12 În cadrul schemei, ajutorul de minimis se acordă sub formă de subvenție de dobândă. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite și taxe, cu respectarea următoarelor plafoane:a) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, calculată conform modelului de calcul prezentat la art. 11, nu poate depăși echivalentul în lei a 200.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare. Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 euro pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transport rutier de mărfuri. În cazul în care solicitantul face parte dintr-o întreprindere unică, în sensul definiției prevăzute la art. 3 pct. 5, pentru verificarea îndeplinirii acestui criteriu se vor lua în considerare ajutoarele de minimis acordate întreprinderii unice;b) atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri;c) plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse comunitare.  +  Articolul 13 Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis se plătește.  +  Articolul 14(1) Pentru ajutoarele de minimis plătite eșalonat, în mai multe tranșe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor. Pentru respectarea prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, rata de actualizare se va aplica valorii echivalentului subvenției brute (ESB) din exemplul de calcul prezentat la art. 11 [valoarea de la pct. (i)].(2) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul maxim menționat la art. 12 lit. a), solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei nici chiar pentru acea parte din finanțarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis.  +  Articolul 15 În cazul fuziunilor societăților sau al achizițiilor de părți sociale, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.  +  Articolul 16 În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.  +  Capitolul VIII Durata și bugetul schemei  +  Articolul 17Schema se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2023. (la 23-12-2020, Articolul 17 din Capitolul VIII a fost modificat de Articolul IV din ORDINUL nr. 4.316 din 18 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1283 din 23 decembrie 2020 )  +  Articolul 18(1) Sursa de finanțare o reprezintă fondurile alocate POR, axa prioritară 15 «Inițiativa pentru IMM-uri».(2) Valoarea totală maximă a ajutorului de minimis sub formă de subvenție de dobândă care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 231,25 milioane euro, echivalent în lei, reprezentând numai finanțare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR).(3) Repartizarea anuală orientativă a sumelor alocate este următoarea:
    Anul2017201820192020Total
    Buget (milioane euro)20308497,25231,25
    (la 20-12-2018, Articolul 18 din Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )
     +  Articolul 19Numărul estimat al beneficiarilor prezentei scheme este de 6.250. (la 20-12-2018, Articolul 19 din Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )
     +  Capitolul IX Modalitatea de implementare a schemei  +  Articolul 20Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, este furnizorul ajutorului de minimis și instituția responsabilă cu implementarea prezentei scheme. Administratorul schemei este desemnat Fondul European de Investiții conform Acordului de finanțare. Subadministratorii schemei vor fi intermediarii financiari ce își desfășoară activitatea în România. (la 20-12-2018, Articolul 20 din Capitolul IX a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Articolul 21 Intermediarii financiari selectați au următoarele atribuții: crearea portofoliului de credite eligibile, raportarea către FEI conform Acordului de finanțare și acțiunile de recuperare a pierderilor. De asemenea, intermediarii financiari monitorizează calculul și raportarea aferente procedurilor relevante în materie de ajutoare de stat.  +  Articolul 22 Pe parcursul perioadei de acordare, creditele eligibile conform prezentului capitol pot fi incluse de către fiecare intermediar financiar selectat în portofoliul de credite care beneficiază de acoperirea facilității de garantare neplafonată. Includerea creditelor eligibile în portofoliul acoperit de garanția neplafonată va avea loc în mod automat, prin transmiterea de către intermediarul financiar către FEI a unei notificări, care este prevăzută a avea loc în contextul unei raportări periodice conform acordului operațional.  +  Articolul 23 Prin ajutorul acordat în cadrul schemei se poate acoperi până la 80% din valoarea fiecărui credit eligibil nouacordat de un intermediar financiar unui IMM eligibil și inclus în portofoliul de credite acoperit de facilitate. Riscul de credit este suportat de intermediarul financiar în proporție de cel puțin 20% pentru fiecare credit eligibil.  +  Articolul 24 FEI și intermediarul financiar vor acționa în mod pari passu (nepreferențial) cu privire atât la suportarea riscului de credit, cât și la eventualele recuperări ulterioare ale pierderilor asociate producerii riscului de credit.  +  Articolul 25 Pentru a fi incluse într-un portofoliu de credite acoperit de o facilitate de garantare acordată în cadrul schemei, creditele acordate de intermediarii financiari IMM-urilor trebuie să respecte următoarele condiții de eligibilitate:1. se acordă doar credite noi (aprobate după momentul semnării acordului operațional între FEI și intermediarul financiar);2. creditul să fie acordat unor IMM eligibile, pentru activități eligibile, conform prevederilor din schemă coroborate cu cele din acordul operațional dintre FEI și intermediarul financiar;3. durata creditelor să fie de cel mult 12 ani, inclusiv perioada de grație (dacă este cazul); (la 20-12-2018, Punctul 3. din Articolul 25 , Capitolul IX a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) 4. finanțarea să aibă ca obiect investiții și/sau capital de lucru;5. întreprinderea eligibilă poate beneficia de acoperirea garanției pentru unul sau mai multe credite, cu condiția respectării regulilor privind cumulul de ajutoare de minimis.  +  Articolul 26 Plata garanțiilor se efectuează de către FEI, în cazul producerii unei pierderi din portofoliul eligibil, pe baza unei cereri de plată a garanției valide primite de la intermediarul financiar.  +  Articolul 27 Intermediarul financiar nu va acorda ajutorul de minimis sau va solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiarul final în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.  +  Articolul 28 În cazul în care se acordă un ajutor de minims, intermediarii financiari vor informa în scris IMM-ul beneficiar în legătură cu valoarea ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanțării nerambursabile) și în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.  +  Capitolul X Reguli privind cumulul ajutoarelor  +  Articolul 29(1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu schema pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 12 lit. a).(2) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.(3) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.  +  Articolul 30 Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate, pe propria răspundere (conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul ordin), în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea documentației de acordare a creditului la intermediarii financiari, respectiv încheierea contractului de finanțare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.  +  Articolul 31 Înainte de acordarea ajutorului de minimis în cadrul schemei, respectiv înainte de includerea unui credit eligibil în cadrul portofoliului de credite acoperite de facilitatea de garantare, intermediarul financiar verifică dacă întreprinderea unică din care face parte beneficiarul final a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile și dacă regulile de cumul sunt respectate, pe baza unei declarații pe propria răspundere a beneficiarului.  +  Capitolul XI Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea  +  Articolul 32 Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul furnizorului de ajutor de minimis.  +  Articolul 33MDRAP, prin baza de date RegAS, are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși plafoanele și intensitatea maxime admise, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta schemă sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. (la 20-12-2018, Articolul 33 din Capitolul XI a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Articolul 34(1) În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european și național, MDRAP, prin FEI și intermediarii financiari, are obligația să păstreze evidența detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat și de minimis. (la 20-12-2018, Alineatul (1) din Articolul 34 , Capitolul XI a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) (2) Beneficiarul final trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse de legislația comunitară în acest domeniu.  +  Articolul 35(1) MDRAP, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat și de minimis la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, aprobat prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene. (la 20-12-2018, Alineatul (1) din Articolul 35 , Capitolul XI a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) (2) Administratorul schemei va pune la dispoziția MDRAP, conform prevederilor legislației naționale în domeniul ajutorului de stat, datele și informațiile necesare, astfel încât MDRAP să își poată respecta obligațiile ce îi revin în calitate de furnizor de ajutor de minimis. (la 20-12-2018, Alineatul (2) din Articolul 35 , Capitolul XI a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 ) (3) Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la furnizorul de ajutor atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situația în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acțiune, echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanți ai furnizorului.  +  Articolul 36În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MDRAP va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezenta schemă de ajutor de minimis. (la 20-12-2018, Articolul 36 din Capitolul XI a fost modificat de Punctul 13, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Articolul 37MDRAP va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă de ajutor de minimis, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. (la 20-12-2018, Articolul 37 din Capitolul XI a fost modificat de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Articolul 38MDRAP va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. (la 20-12-2018, Articolul 38 din Capitolul XI a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Articolul 39(1) Intermediarul financiar se asigură că împrumuturile eligibile acordate în cadrul schemei respectă prevederile relevante în materie de ajutoare de minimis, cu precădere cele ale Regulamentului nr. 1.407/2013 și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. În acest context, intermediarul financiar este responsabil, printre altele, cu calculul echivalentului subvenției brute și pentru aplicarea procedurilor de monitorizare stipulate în art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.(2) Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, măsura de ajutor se încarcă în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) în termen de 5 zile lucrătoare de la publicarea sa în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Datele și informațiile aferente actelor de acordare a ajutoarelor (beneficiar, dată, valoare ajutor, valoare împrumut etc.) se încarcă în RegAS de către intermediarii financiari în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul semnării unui contract cu un IMM.(4) Datele și informațiile privind ajutoarele acordate, plățile efective, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS, conform Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016. (la 20-12-2018, Alineatul (4) din Articolul 39 , Capitolul XI a fost modificat de Punctul 16, Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 6 decembrie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018 )  +  Capitolul XII Recuperarea ajutorului de minimis  +  Articolul 40(1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către intermediarul financiar, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30 aprilie 2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24 septembrie 2015.  +  Capitolul XIII Dispoziții finale  +  Articolul 41 Textul schemei va fi publicat integral pe site-ul www.inforegio.ro.  +  Articolul 42 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Viceprim-ministru,
    ministrul dezvoltării regionale,
    administrației publice
    și fondurilor europene,
    Sevil Shhaideh
    Contrasemnează,
    Ministrul delegat pentru fonduri europene,
    Rovana Plumb
    București, 10 martie 2017. Nr. 2.400.  +  Anexă
    Declarație pe propria răspundere
    Subsemnatul(a), .........., identificat(ă) cu B.I./C.I. seria .... nr. ...., eliberat(ă) de ..... la data de ..........., cu domiciliul în localitatea ............., str. ........... nr. ...., bl. ...., sc. ..., ap. ....., sectorul/județul ........., în calitate de reprezentant legal al operatorului economic ......, declar pe propria răspundere următoarele: Declar pe propria răspundere că activitățile pentru care solicit finanțarea fac/nu fac obiectul altui ajutor de minimis sau oricărui altui tip de subvenție în cadrul altor programe/subprograme cu finanțare publică nerambursabilă. DA [] NU [] De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii 3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs, am beneficiat/nu am beneficiat de ajutoare de minimis, cumulativ cu celelalte întreprinderi împreună cu care constituim o întreprindere unică în conformitate cu art. 7 lit. g) din schema instituită prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurile europene, nr. 2.400/2017 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional "Inițiativa pentru IMM". DA [] NU [] Dacă da, completați tabelul de mai jos:
    Nr. crt.Beneficiarul ajutorului de minimis (pentru toate întreprinderile care constituie întreprindere unică) Anul acordăriiajutorului de minimis Instituția finanțatoare Programul prin care s-a beneficiat de finanțare Cuantumul ajutorului acordat (euro)
    Denumire C.U.I.
    1
    2
    3
    Declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta declarație sunt corecte și complete și înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii. Numele și prenumele ............. Funcția ................. Semnătura autorizată și ștampila solicitantului .................. Data semnării ..................
    ----