METODOLOGIE din 30 martie 2022privind aprobarea Metodologiei de evaluare a modului de implementare a strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 354 din 11 aprilie 2022
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 231 din 30 martie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 aprilie 2022. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează procedura de evaluare de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice a modului de implementare a strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Implementarea strategiilor de tarifare se realizează prin intermediul planurilor de afaceri întocmite de către operatori/operatorii regionali în cooperare cu autoritățile administrației publice locale sau cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz.(3) Planurile de afaceri se realizează pentru perioada rămasă până la finalizarea implementării strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Planul de afaceri prin care se implementează strategia de tarifare trebuie să asigure viabilitatea economică a operatorului/operatorului regional, sustenabilitatea furnizării/ prestării serviciului de alimentare cu apă, interesele utilizatorilor, inclusiv în ceea ce privește suportabilitatea acestora, precum și protecția mediului privind conservarea resurselor de apă. + Articolul 2În înțelesul prevederilor din prezenta metodologie, abrevierile și noțiunile utilizate au următoarea semnificație:a) A.N.R.S.C. - Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice;b) Fondul IID - Fondul de întreținere, înlocuire și dezvoltare;c) IWA - Asociația Internațională a Apei;d) perioada de reglementare economică rămasă - perioada rămasă de implementat din strategia de tarifare. + Articolul 3(1) Prezenta metodologie se aplică operatorilor/operatorilor regionali care furnizează/prestează servicii de alimentare cu apă și de canalizare, în gestiune directă, și care au în implementare strategii de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Prezenta metodologie se aplică, în mod etapizat, pe perioada rămasă de implementare a strategiilor de tarifare care conțin ajustări tarifare în termeni reali, după cum urmează:a) pentru strategiile de tarifare existente care expiră în anul 2022 sau 2023, operatorii/operatorii regionali elaborează și transmit la A.N.R.S.C. planul de afaceri, în termen de maximum 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii;b) pentru strategiile de tarifare existente care expiră în anul 2024, operatorii/operatorii regionali elaborează și transmit la A.N.R.S.C. planul de afaceri, în perioada de 4-8 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii;c) pentru strategiile de tarifare existente care expiră în anul 2025 sau în anii următori, precum și pentru strategiile de tarifare nou-aprobate, operatorii/operatorii regionali elaborează și transmit la A.N.R.S.C. planul de afaceri, în perioada de 8-12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii.(3) A.N.R.S.C. avizează planurile de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare prevăzute la alin. (1). + Capitolul II Elaborarea planurilor de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare + Secţiunea 1 Conținutul planului de afaceri prin care se implementează strategia de tarifare + Articolul 4(1) Planul de afaceri prin care se implementează strategia de tarifare pentru perioada de reglementare economică rămasă conține cel puțin următoarele elemente:a) aspecte strategice privind dezvoltarea serviciilor/ activităților de alimentare cu apă și de canalizare: misiune, viziune, obiective strategice privind operarea, dezvoltarea și investițiile, ținte privind conformarea la directivele europene transpuse în legislația națională;b) analiza și prognoza cererii și a clienților;c) analiza și prognoza costurilor operaționale de exploatare;d) analiza și prognoza cheltuielilor cu amortizarea și redevența, inclusiv strategia privind redevența;e) măsuri de creștere a eficienței operării;f) analiza și prognoza privind suportabilitatea;g) planul de investiții;h) prognoza profitului;i) estimări cu privire la necesitatea revizuirii strategiei de tarifare, dacă este cazul.(2) Planul de afaceri se elaborează cu respectarea formatului Excel, prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, prin completarea de către operator/operatorul regional a datelor și informațiilor corespunzătoare specificațiilor, pe baza prognozelor, planului de investiții și rambursării serviciului datoriei pentru împrumuturile contractate. + Secţiunea a 2-a Cerințe generale avute în vedere la elaborarea planurilor de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare + Articolul 5Elaborarea planurilor de afaceri se face cu respectarea următoarelor cerințe generale:a) elaborarea de către operator/operatorul regional a unei strategii de evoluție a nivelului redevenței anuale pentru perioada de reglementare economică rămasă, prin includerea graduală a echivalentului amortizării patrimoniului public în preț/tarif;b) aplicarea principiilor și prevederilor cu privire la rata de suportabilitate din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare;c) cota de profit utilizată la realizarea planului de afaceri se determină în funcție de strategia operatorului privind alimentarea Fondului IID și de planul de evoluție a nivelului redevenței anuale;d) măsurile de creștere a eficienței nu trebuie să diminueze calitatea serviciului prestat. Orice măsură legată de creșterea eficienței se stabilește astfel încât efectele acesteia să se repartizeze, în mod echilibrat, între operatori și autoritățile publice și/sau utilizatori. + Secţiunea a 3-a Cerințe specifice avute în vedere la elaborarea planurilor de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare + Articolul 6(1) Aspectele strategice privind dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare cuprinse în planul de afaceri sunt cel puțin următoarele:a) misiunea și viziunea asumate pentru perioada planului de afaceri;b) obiectivele strategice privind exploatarea;c) obiectivele strategice privind dezvoltarea și investițiile;d) obiectivele strategice privind atingerea țintelor de conformare din legislația națională care transpune directivele europene privind apa potabilă și apa uzată;e) alte elemente strategice.(2) Datele și informațiile cu privire la aspectele strategice se completează de către operator/operatorul regional în formatul din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 7(1) Prognoza cantităților de apă și apă uzată se realizează pe întreaga perioadă de reglementare economică rămasă, considerând principalele categorii de clienți și de servicii, astfel:a) separat pentru fiecare activitate: alimentare cu apă potabilă, apă pentru redistribuire, apă uzată colectată, apă meteorică, alte tipuri de apă;b) separat pentru fiecare categorie de utilizatori, persoane fizice și persoane juridice.(2) Prognoza cantităților pentru populație se realizează luând în considerare prognoza populației din aria de operare, evoluția gradului de conectare, evoluția consumului individual în litri/persoană/zi, precum și separat pe zona urbană și, respectiv, zona rurală, în cazul operatorilor regionali.(3) În calculul prognozei cantităților se iau în considerare creșterea gradului de conectare la servicii ca urmare a investițiilor propuse, elasticitatea consumului individual în funcție de preț, precum și evoluția populației și a venitului familiei, determinate conform prevederilor din anexa nr. 1 la Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Prognoza cantităților pentru utilizatori persoane juridice, operatori economici și instituții, se realizează luând în considerare trendul evoluției cantităților din ultimii 3 ani sau, după caz, din altă perioadă disponibilă, impactul proiectelor de investiții asupra creșterii gradului de conectare al altor persoane juridice, precum și previziunile privind dezvoltarea economică din regiune.(5) Prognoza cantităților presupune și realizarea unei estimări privind evoluția nivelului pierderilor de apă și a infiltrațiilor, considerând impactul proiectelor de investiții propuse și al măsurilor de creștere a eficienței în exploatare.(6) Datele și informațiile cu privire la prognoza cantităților de apă și apă uzată se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 8(1) Prognoza cheltuielilor se realizează cu respectarea următoarelor cerințe:a) evidențierea detaliată și separată a cheltuielilor prognozate de exploatare, cel puțin pentru următoarele elemente de cheltuieli: apă brută, materiale, energie, întreținere și reparații, cheltuieli cu salariile personalului și contribuțiile aferente, amortizare, redevență, cheltuieli cu transportul și/sau eliminarea nămolului, alte cheltuieli de exploatare;b) evidențierea separată a cheltuielilor de exploatare prognozate pe fiecare tip de activitate pentru care operatorul/operatorul regional practică un preț/tarif;c) fundamentarea cheltuielilor prognozate se face pe elementele relevante din scenariul macroeconomic pentru România emis de Comisia Națională de Strategie și Prognoză și în funcție de contractele încheiate de operator cu diferiți furnizori;d) prognoza are la bază cheltuielile aferente ultimului an calendaristic, corectate pentru elemente de cheltuieli particulare fără continuitate. Aceste cheltuieli reprezintă cheltuielile din anul de bază în prognoză.(2) Evoluția cheltuielilor din anul de bază pentru anii următori se previzionează astfel:a) cheltuielile de natură salarială se previzionează în funcție de prevederile din contractul colectiv de muncă și de strategia operatorului privind creșterile salariilor conform prevederilor legislației în vigoare;b) cheltuielile cu întreținerea trebuie să fie dimensionate pentru a asigura o întreținere corespunzătoare a infrastructurii aflate în exploatare și în linie cu planurile de întreținere programată rezultate din sistemul de management al activelor;c) celelalte cheltuieli, altele decât cele de natură salarială și cele cu întreținerea, amortizarea și redevența se previzionează în funcție de contractele încheiate de operator cu diferiți furnizori și în funcție de scenariul macroeconomic pentru România emis de Comisia Națională de Strategie și Prognoză;d) influența primită în costuri legate de evoluția unor elemente de cheltuieli reglementate sau contractuale, cum ar fi: apa brută, energia electrică, fără a se limita la acestea;e) influența primită în costuri legate de investițiile propuse spre implementare.(3) Prognoza cheltuielilor conform prevederilor alin. (2) trebuie să fie însoțită de măsuri de creștere a eficienței pentru a garanta că toate costurile reale se vor încadra în nivelul prognozat.(4) Datele și informațiile cu privire la prognoza cheltuielilor se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 9(1) Măsurile de creștere a eficienței operării trebuie să cuprindă măsuri de îmbunătățire a eficienței utilizării activelor, a eficienței energetice și a eficienței personalului. Impactul implementării acestor măsuri trebuie luat în considerare la realizarea prognozelor costurilor și veniturilor.(2) Pentru a asigura o operare sustenabilă a infrastructurii, în linie cu bunele practici din sectorul de apă și apă uzată, operatorii/operatorii regionali trebuie să implementeze un sistem adecvat de management al activelor și să prezinte un plan de management al activelor, care cuprinde, fără a se limita la aceasta, componenta de investiții pentru înlocuirea activelor, conform duratei de viață și gradului de uzură al acestora, și componenta privind întreținerea și reparațiile curente ale activelor. În lipsa planului de management al activelor, operatorul/operatorul regional trebuie să prezinte un grafic detaliat pentru implementarea sistemului de management al activelor, în perioada rămasă de reglementare economică, cu menționarea de ținte specifice pentru fiecare localitate din aria de operare și pe fiecare categorie de active.(3) În cadrul măsurilor de eficiență a utilizării activelor, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de reducere a pierderilor de apă și să prezinte:a) balanța apei, conform metodologiei IWA, pentru fiecare sistem de alimentare cu apă, potrivit prevederilor pct. 1.9 și 5.5 din Normativul NP 133/1-2013 privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare. Pentru ultimul an al perioadei de reglementare economică rămase, operatorul/operatorul regional realizează și prezintă la A.N.R.S.C. bilanțul apei, având la bază măsurătorile de debite și presiuni efectuate în fiecare sistem de alimentare cu apă;b) programul de investiții pentru reducerea pierderilor de apă, precum și strategia de control al pierderilor de apă, în conformitate cu prevederile art. 116 și art. 132-135 din Regulamentul-cadru al serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 88/2007;c) ținte de performanță pentru fiecare an de reglementare privind reducerea pierderilor de apă.(4) În cadrul măsurilor de eficiență energetică, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de creștere a eficienței energetice, prin raportare la cele mai bune practici din sectorul de apă și apă uzată.(5) În cadrul măsurilor de eficiență a personalului, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de optimizare a activității personalului, prin raportare la cele mai bune practici din sectorul de apă și apă uzată, și să prezinte:a) politica de personal pentru perioada planului de afaceri;b) măsuri de creștere a eficienței personalului, precum și stabilirea unor ținte de performanță, prin consultare cu autoritățile administrației publice locale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz.(6) Datele și informațiile cu privire la măsurile de creștere a eficienței operării se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 10(1) Planul de investiții se elaborează de către operator/operatorul regional pentru perioada de reglementare economică rămasă.(2) Planul de investiții trebuie să cuprindă planul de investiții de dezvoltare și planul de investiții de înlocuire, pe perioada de reglementare economică rămasă, având la bază rezultatele din planul de management al activelor realizat de operator/ operatorul regional, precum și elemente din strategia de dezvoltare a serviciilor.(3) Planul de investiții de dezvoltare include investiții aferente extinderii ariei de operare, investiții de conformare și alte investiții în dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată. Prin planul de investiții de dezvoltare se stabilesc, în mod distinct, investițiile prioritare necesare atingerii țintelor de conformare asumate de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană și/sau impuse prin regulamentele și directivele europene transpuse în legislația națională, în corelare cu master-planul județean/zonal sau strategia de dezvoltare a serviciilor, după caz.(4) Planul de investiții de înlocuire este realizat în scopul determinării necesarului de investiții pentru înlocuirea părților din sistemul de alimentare cu apă și de canalizare, pentru a asigura un management eficient al activelor și o dezvoltare durabilă a serviciilor în conformitate cu prevederile din contractul de delegare. Prin planul de investiții de înlocuire se stabilesc investițiile de înlocuire programate rezultate din planul de management al activelor pentru care operatorul/operatorul regional prezintă o listă detaliată și un grafic de implementare, inclusiv pentru investițiile de înlocuire previzionate care nu rezultă din planul de management al activelor.(5) Planul de investiții trebuie să includă și un plan de finanțare a investițiilor propuse atât din surse proprii, cât și din surse atrase, precum granturi din fonduri nerambursabile, subvenții și credite. Finanțarea investițiilor se planifică de către operator/operatorul regional astfel încât să fie îndeplinite toate condițiile financiare prevăzute în contractele de împrumut aflate în derulare cu băncile și instituțiile finanțatoare.(6) Operatorii/Operatorii regionali trebuie să includă în planul de investiții cel puțin următoarele categorii de informații cu privire la planificarea, pregătirea și implementarea investițiilor:a) informații privind stadiul de implementare a planurilor de management al activelor din care să reiasă lista de investiții prioritare propuse spre finanțare din surse proprii și atrase;b) informații privind documentațiile tehnico-economice pentru realizarea proiectelor de investiții conform obiectivelor propuse și etapelor parcurse, precum: realizarea și aprobarea studiilor de fezabilitate, realizarea proiectelor tehnice de execuție, obținerea avizelor și autorizaților necesare executării lucrărilor, realizarea documentațiilor de atribuire a contractelor, asigurarea personalului calificat pentru derularea procedurilor de licitație;c) informații privind capacitatea de supervizare a lucrărilor, capacitatea de management al contractelor de lucrări și servicii, stadiul fizic și valoric al investițiilor aflate în derulare și termenele de finalizare a acestora.(7) Datele și informațiile cu privire la planul de investiții se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 11(1) Prognoza evoluției cheltuielilor anuale cu redevența reprezintă un element esențial al planului de afaceri și se evidențiază în strategia privind redevența pentru perioada de reglementare economică rămasă.(2) Strategia privind redevența se elaborează de către operator/operatorul regional prin includerea graduală în prețuri și tarife a echivalentului amortizării patrimoniului public, ținând cont de perioadele de amortizare stabilite conform legislației în vigoare și de gradul de suportabilitate al populației.(3) Repartizarea pe ani a echivalentului amortizării patrimoniului public trebuie să aibă o tendință crescătoare, construită pe o bază substanțial liniară, conform prevederilor din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Durata tehnică de funcționare a bunurilor publice poate fi ajustată în așa fel încât să reflecte durata de viață utilă a acestora, conform planului de management al activelor.(5) Strategia privind redevența trebuie să cuprindă evoluția redevenței anuale pe perioada de reglementare economică rămasă, exprimată în sumă absolută în lei/an sau în lei/m^3, prin raportare la cantitatea de apă facturată în fiecare an de prognoză.(6) Indiferent de gradul de acoperire a echivalentului amortizării patrimoniului public, nivelul anual al redevenței trebuie să fie cel puțin egal cu serviciul datoriei aferent împrumuturilor pentru finanțarea proiectelor de investiții.(7) Nivelul redevenței pentru bunurile publice trebuie calculat în funcție de durata medie de viață a activelor respective, operatorul având obligația de a elabora un grafic de eșalonare a includerii graduale a acesteia în tarif din momentul punerii în funcțiune a activelor, pe durata normală de funcționare și/sau pe o perioadă de maximum 30 de ani de la punerea în funcțiune a unor sisteme publice de alimentare cu apă și/sau de canalizare ale căror active componente nu au fost înregistrate contabil distinct, cu luarea în considerare și a gradului de suportabilitate al populației.(8) Nivelul redevenței pentru bunurile publice se calculează separat pentru următoarele categorii de active:a) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional sectorial Mediu, dacă este cazul;b) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional Infrastructură mare, dacă este cazul;c) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional de dezvoltare durabilă, dacă este cazul;d) active aferente altor proiecte de investiții cu finanțare europeană, altele decât cele prevăzute la lit. a)-c), dacă este cazul;e) active aferente proiectelor de investiții cu finanțare de la bugetul de stat și bugetul local, dacă este cazul.(9) Nivelul redevenței și includerea eșalonată a echivalentului amortizării patrimoniului public în tarif trebuie corelate inclusiv cu nevoia de investiții de dezvoltare și investiții de înlocuire rezultată din planul de management al activelor.(10) Strategia privind redevența se aprobă de către autoritatea deliberativă a administrației publice locale sau de către adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară, după avizarea planului de afaceri de către A.N.R.S.C., și se include în contractul de delegare sau în hotărârea de dare în administrare, după caz.(11) Datele și informațiile cu privire la prognoza cheltuielilor cu amortizarea și redevența se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 12(1) Analiza și prognoza suportabilității prețurilor și tarifelor se fac, pe perioada de reglementare economică rămasă, cu respectarea cerinței privind încadrarea în nivelul minim al ratei de suportabilitate de 2,5% pentru gospodăria medie de pe întreaga arie de operare, prevăzută la pct. 3.4.4.2 din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Suportabilitatea este un indicator care depinde atât de prețul serviciilor, cât și de capacitatea utilizatorilor de a plăti pentru aceste servicii. Pentru calculul ratei de suportabilitate se iau în considerare următoarele elemente:a) venitul mediu al gospodăriei;b) consumurile individuale medii de apă și apă uzată;c) dimensiunea medie a gospodăriei, respectiv numărul mediu de persoane din gospodărie;d) nivelul prețurilor și tarifelor.(3) Venitul mediu disponibil al gospodăriei la nivel național se calculează prin scăderea din venitul total al gospodăriei a cheltuielilor cu taxe, impozite și alte elemente similare, specificate în raportul anual „Coordonate ale nivelului de trai în România. Veniturile și consumurile populației“, emis de către Institutul Național de Statistică.(4) Venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este determinat aplicând la venitul mediu disponibil la nivel național un factor de ajustare bazat pe raportul dintre salariul mediu brut la nivel de județ și salariul mediu brut la nivel național. În situația în care operatorul furnizează/prestează serviciul în mai multe județe, factorul de ajustare se determină folosind salariul mediu brut ponderat la nivel de arie de operare, calculat pe baza salariilor medii brute la nivelul fiecărui județ ponderate cu numărul de locuitori din aria de operare în fiecare județ.(5) Venitul mediu disponibil la nivelul județului se prognozează prin ajustarea anuală cu inflația și cu 50% din creșterea în termeni reali a PIB conform scenariului macroeconomic.(6) Consumurile individuale medii de apă și apă uzată sunt calculate prin împărțirea cantității facturate de apă și apă uzată pentru populație la numărul de locuitori conectați.(7) Dimensiunea medie a gospodăriei, respectiv numărul mediu de persoane per gospodărie, este cea comunicată de Institutul Național de Statistică la nivelul județului, iar dacă nu există informații la nivel de județ se folosește valoarea la nivel de regiune sau la nivel național.(8) Factura gospodăriei medii este calculată considerând consumurile individuale medii, dimensiunea medie a gospodăriei și prețul/tariful mediu la apă și apă uzată din anul respectiv, la care se aplică TVA.(9) Rata de suportabilitate este calculată împărțind valoarea facturii gospodăriei medii la venitul mediu disponibil al gospodăriei și este exprimată în procente.(10) În cazul în care implementarea strategiei de tarifare existente conduce la o rată de suportabilitate sub limita minimă de 2,5%, operatorul poate propune o revizuire a strategiei de tarifare astfel încât să se atingă cel puțin limita minimă de suportabilitate de 2,5%.(11) Datele și informațiile cu privire la prognoza suportabilității prețurilor și tarifelor se completează de către operator/ operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Capitolul III Procedura de avizare a planurilor de afaceri + Secţiunea 1 Solicitarea avizelor + Articolul 13(1) Operatorii/Operatorii regionali care furnizează/ prestează servicii de alimentare cu apă și de canalizare, în gestiune directă, și care au în implementare strategii de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză costbeneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare, au obligația să solicite, în termenul prevăzut la art. 3 alin. (2) din prezenta metodologie, avizarea planului de afaceri, prin transmiterea la A.N.R.S.C. a unei documentații, cu opisul documentelor pe care le conține, care cuprinde:a) cererea de avizare a planului de afaceri, conform modelului din anexa nr. 1 la prezenta metodologie;b) extras din contractul de delegare a gestiunii serviciului cu partea privind strategia de tarifare sau, după caz, actul adițional prin care a fost introdusă strategia de tarifare în contractul de delegare; operatorii de tip servicii publice de interes local sau județean, cu personalitatea juridică, prezintă hotărârea de dare în administrare a serviciului sau, după caz, hotărârea de modificare a acesteia prin care a fost introdusă strategia de tarifare;c) planul de afaceri, conform formatului din anexa nr. 2 la prezenta metodologie;d) hotărârea consiliului local al unității administrativ-teritoriale sau, după caz, hotărârea adunării generale a asociației de dezvoltare intercomunitară pentru aprobarea constituirii Fondului de solidaritate, în situația în care rata de suportabilitate prognozată este mai mare de 3%, în oricare an din perioada de reglementare economică rămasă;e) planul de investiții de dezvoltare și planul de investiții de înlocuire;f) programul de investiții pentru reducerea pierderilor de apă și strategia de control al pierderilor de apă;g) indicatorii de performanță asumați prin contractul de delegare.(2) Pentru documentele prevăzute la alin. (1), A.N.R.S.C. poate solicita precizări, completări sau prezentarea integrală a unuia sau a mai multor documente.(3) Documentele necesare avizării planului de afaceri pot fi transmise în format electronic la adresele de contact și paginile web indicate pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro). + Articolul 14În situația în care, după avizarea planului de afaceri, autoritățile deliberative ale administrației publice locale sau, după caz, adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară aprobă revizuirea strategiei de tarifare, operatorii/operatorii regionali solicită avizarea planului de afaceri actualizat prin transmiterea la A.N.R.S.C. a documentației prevăzute la art. 13 alin. (1) în termen de 30 de zile de la aprobarea strategiei revizuite. + Secţiunea a 2-a Analiza documentației de avizare a planului de afaceri + Articolul 15(1) A.N.R.S.C., prin direcția de specialitate, analizează documentele depuse de solicitant în vederea avizării planului de afaceri, în termen de:a) 30 de zile de la înregistrarea documentației, dacă solicitantul este operator;b) 45 de zile de la înregistrarea documentației, dacă solicitantul este operator regional.(2) În funcție de modul de prezentare și de complexitatea informațiilor conținute în documentația depusă de solicitant, A.N.R.S.C. poate decide:a) transmiterea unei adrese de solicitare de completări prin care i se aduce la cunoștință solicitantului obligația de a face completări, corecturi sau clarificări cu referire la cererea și documentele depuse;b) convocarea la sediul A.N.R.S.C. a reprezentanților autorizați ai solicitantului pentru a clarifica anumite aspecte care rezultă/nu rezultă din documentele puse la dispoziție; aspectele relevante rezultate în cadrul convocării se înscriu într-un proces-verbal care se încheie între A.N.R.S.C. și reprezentantul autorizat al solicitantului.(3) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data adresei de solicitare de completări, operatorul/operatorul regional nu furnizează toate documentele solicitate, A.N.R.S.C. radiază cererea respectivă din procedura de avizare a planului de afaceri și comunică acest lucru solicitantului. + Secţiunea a 3-a Acordarea avizelor + Articolul 16(1) A.N.R.S.C. soluționează cererea de avizare a planului de afaceri în termen de 45 de zile de la înregistrarea documentației depuse de către operator și, respectiv, în termen de 60 de zile de la înregistrarea documentației depuse de operatorul regional sau în termen de 30 de zile de la transmiterea completărilor solicitate conform art. 15 alin. (2) lit. a) din prezenta metodologie.(2) În cazul în care cererea solicitantului este soluționată favorabil, avizul se eliberează în două exemplare, dintre care un exemplar este transmis solicitantului, iar celălalt se păstrează la A.N.R.S.C.(3) În cazul neacordării avizului, A.N.R.S.C. comunică acest lucru solicitantului împreună cu motivele care au stat la baza soluționării nefavorabile a cererii sale. + Capitolul IV Evaluarea implementării strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare + Articolul 17Evaluarea implementării strategiilor de tarifare se realizează de către A.N.R.S.C. prin monitorizarea anuală, pe perioada de reglementare economică rămasă, a modului de îndeplinire de către operator/operatorul regional a obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri avizat. + Articolul 18(1) A.N.R.S.C. monitorizează anual următoarele elemente:a) nivelul anual al redevenței înregistrat pe costuri și virarea sumelor corespunzătoare în Fondul IID;b) gradul de implementare fizic și valoric a planului de investiții propus pe perioada de reglementare economică rămasă, separat pe categorii de investiții și pe surse de finanțare;c) indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței prin compararea rezultatelor înregistrate cu țintele asumate;d) alte elemente relevante din planul de afaceri avizat.(2) În cadrul măsurilor de creștere a eficienței, A.N.R.S.C. monitorizează cel puțin următorii indicatori:a) număr angajați direct productivi în sectorul de apă/lungime rețea de apă (nr./100 km);b) număr angajați direct productivi în sectorul de apă uzată/lungime rețea de canalizare (nr./100 km);c) rentabilitatea personalului pe întreaga activitate (venitul din exploatare pe angajat/cheltuiala de natură salarială pe angajat);d) avarii pe rețeaua de distribuție (nr./100 km);e) blocaje totale în rețeaua de canalizare (nr./100 km);f) pierderi totale de apă (mc/an) și (%);g) pierderi specifice pe rețeaua de distribuție și transport (mc/km x zi);h) consumul specific de energie electrică/mc de apă potabilă produsă și preluată din alte sisteme de alimentare cu apă (kWh/mc);i) consumul specific de energie electrică/mc de apă facturată (kWh/mc);j) consumul specific de energie electrică/mc de apă uzată epurată din canalizare (kWh/mc);k) consumul specific de energie electrică/mc de apă uzată facturată (kWh/mc);l) investiții unitare/apă facturată - surse proprii - activitatea de furnizare apă (lei/mc);m) investiții unitare/apă uzată facturată - surse proprii - activitatea de canalizare și epurare apă uzată (lei/mc).(3) Operatorii/Operatorii regionali raportează anual realizarea obiectivelor din planul de afaceri și indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței cu cel puțin 45 de zile înainte de data de solicitare a ajustării anuale a tarifelor conform strategiilor de tarifare aflate în implementare, incluzând explicații privind atingerea sau neatingerea țintelor asumate.(4) În cazul neîndeplinirii obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri, operatorul/operatorul regional va propune un plan de remediere a situației.(5) Modul în care se reflectă în costuri îndeplinirea de către operator/operatorul regional a țintelor aferente obiectivelor incluse în planul de afaceri avizat va sta la baza stabilirii evoluției prețurilor/tarifelor din următoarea strategie de tarifare care se avizează conform de către A.N.R.S.C., în conformitate cu prevederile art. 36^6 alin. (2) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 19(1) Anexele nr. 1 și 2*) fac parte integrantă din prezenta metodologie.*) Anexa nr. 2 conține modelul planului de afaceri, cu toate formulele de calcul pentru prognozarea costurilor și veniturilor, în format Excel, pe 13 foi partajate, inclusiv foi de calcul, și se publică pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro), fiind disponibilă permanent la secțiunea „Alimentare cu apă și canalizare“, subsecțiunea „Legislație“, pentru a fi descărcată și utilizată de către operator/operatorii regionali.(2) Anexele nr. 1 și 2 se actualizează prin ordin al președintelui A.N.R.S.C. + Anexa nr. 1la metodologie
CERERE
pentru avizarea planului de afaceriCătreAutoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități PubliceSubsemnatul ..........(numele și prenumele).........., în calitate de ........(director/șef serviciu).... la ..............(denumirea persoanei juridice).........., cu sediul în localitatea ..........................., str. .......................... nr. ......, bl. ......., sc. ......., et. ......., ap. ......., sectorul/județul ...................., telefon ..............................., fax ..............................., e-mail ................., având CUI/CIF ....................., vă solicit avizarea planului de afaceri aferent strategiei de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.Data ………….
Numele și prenumele
……………………
Semnătura
………………….-----
EMITENT |
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 231 din 30 martie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 aprilie 2022. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează procedura de evaluare de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice a modului de implementare a strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Implementarea strategiilor de tarifare se realizează prin intermediul planurilor de afaceri întocmite de către operatori/operatorii regionali în cooperare cu autoritățile administrației publice locale sau cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz.(3) Planurile de afaceri se realizează pentru perioada rămasă până la finalizarea implementării strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Planul de afaceri prin care se implementează strategia de tarifare trebuie să asigure viabilitatea economică a operatorului/operatorului regional, sustenabilitatea furnizării/ prestării serviciului de alimentare cu apă, interesele utilizatorilor, inclusiv în ceea ce privește suportabilitatea acestora, precum și protecția mediului privind conservarea resurselor de apă. + Articolul 2În înțelesul prevederilor din prezenta metodologie, abrevierile și noțiunile utilizate au următoarea semnificație:a) A.N.R.S.C. - Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice;b) Fondul IID - Fondul de întreținere, înlocuire și dezvoltare;c) IWA - Asociația Internațională a Apei;d) perioada de reglementare economică rămasă - perioada rămasă de implementat din strategia de tarifare. + Articolul 3(1) Prezenta metodologie se aplică operatorilor/operatorilor regionali care furnizează/prestează servicii de alimentare cu apă și de canalizare, în gestiune directă, și care au în implementare strategii de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Prezenta metodologie se aplică, în mod etapizat, pe perioada rămasă de implementare a strategiilor de tarifare care conțin ajustări tarifare în termeni reali, după cum urmează:a) pentru strategiile de tarifare existente care expiră în anul 2022 sau 2023, operatorii/operatorii regionali elaborează și transmit la A.N.R.S.C. planul de afaceri, în termen de maximum 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii;b) pentru strategiile de tarifare existente care expiră în anul 2024, operatorii/operatorii regionali elaborează și transmit la A.N.R.S.C. planul de afaceri, în perioada de 4-8 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii;c) pentru strategiile de tarifare existente care expiră în anul 2025 sau în anii următori, precum și pentru strategiile de tarifare nou-aprobate, operatorii/operatorii regionali elaborează și transmit la A.N.R.S.C. planul de afaceri, în perioada de 8-12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii.(3) A.N.R.S.C. avizează planurile de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare prevăzute la alin. (1). + Capitolul II Elaborarea planurilor de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare + Secţiunea 1 Conținutul planului de afaceri prin care se implementează strategia de tarifare + Articolul 4(1) Planul de afaceri prin care se implementează strategia de tarifare pentru perioada de reglementare economică rămasă conține cel puțin următoarele elemente:a) aspecte strategice privind dezvoltarea serviciilor/ activităților de alimentare cu apă și de canalizare: misiune, viziune, obiective strategice privind operarea, dezvoltarea și investițiile, ținte privind conformarea la directivele europene transpuse în legislația națională;b) analiza și prognoza cererii și a clienților;c) analiza și prognoza costurilor operaționale de exploatare;d) analiza și prognoza cheltuielilor cu amortizarea și redevența, inclusiv strategia privind redevența;e) măsuri de creștere a eficienței operării;f) analiza și prognoza privind suportabilitatea;g) planul de investiții;h) prognoza profitului;i) estimări cu privire la necesitatea revizuirii strategiei de tarifare, dacă este cazul.(2) Planul de afaceri se elaborează cu respectarea formatului Excel, prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, prin completarea de către operator/operatorul regional a datelor și informațiilor corespunzătoare specificațiilor, pe baza prognozelor, planului de investiții și rambursării serviciului datoriei pentru împrumuturile contractate. + Secţiunea a 2-a Cerințe generale avute în vedere la elaborarea planurilor de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare + Articolul 5Elaborarea planurilor de afaceri se face cu respectarea următoarelor cerințe generale:a) elaborarea de către operator/operatorul regional a unei strategii de evoluție a nivelului redevenței anuale pentru perioada de reglementare economică rămasă, prin includerea graduală a echivalentului amortizării patrimoniului public în preț/tarif;b) aplicarea principiilor și prevederilor cu privire la rata de suportabilitate din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare;c) cota de profit utilizată la realizarea planului de afaceri se determină în funcție de strategia operatorului privind alimentarea Fondului IID și de planul de evoluție a nivelului redevenței anuale;d) măsurile de creștere a eficienței nu trebuie să diminueze calitatea serviciului prestat. Orice măsură legată de creșterea eficienței se stabilește astfel încât efectele acesteia să se repartizeze, în mod echilibrat, între operatori și autoritățile publice și/sau utilizatori. + Secţiunea a 3-a Cerințe specifice avute în vedere la elaborarea planurilor de afaceri prin care se implementează strategiile de tarifare + Articolul 6(1) Aspectele strategice privind dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare cuprinse în planul de afaceri sunt cel puțin următoarele:a) misiunea și viziunea asumate pentru perioada planului de afaceri;b) obiectivele strategice privind exploatarea;c) obiectivele strategice privind dezvoltarea și investițiile;d) obiectivele strategice privind atingerea țintelor de conformare din legislația națională care transpune directivele europene privind apa potabilă și apa uzată;e) alte elemente strategice.(2) Datele și informațiile cu privire la aspectele strategice se completează de către operator/operatorul regional în formatul din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 7(1) Prognoza cantităților de apă și apă uzată se realizează pe întreaga perioadă de reglementare economică rămasă, considerând principalele categorii de clienți și de servicii, astfel:a) separat pentru fiecare activitate: alimentare cu apă potabilă, apă pentru redistribuire, apă uzată colectată, apă meteorică, alte tipuri de apă;b) separat pentru fiecare categorie de utilizatori, persoane fizice și persoane juridice.(2) Prognoza cantităților pentru populație se realizează luând în considerare prognoza populației din aria de operare, evoluția gradului de conectare, evoluția consumului individual în litri/persoană/zi, precum și separat pe zona urbană și, respectiv, zona rurală, în cazul operatorilor regionali.(3) În calculul prognozei cantităților se iau în considerare creșterea gradului de conectare la servicii ca urmare a investițiilor propuse, elasticitatea consumului individual în funcție de preț, precum și evoluția populației și a venitului familiei, determinate conform prevederilor din anexa nr. 1 la Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Prognoza cantităților pentru utilizatori persoane juridice, operatori economici și instituții, se realizează luând în considerare trendul evoluției cantităților din ultimii 3 ani sau, după caz, din altă perioadă disponibilă, impactul proiectelor de investiții asupra creșterii gradului de conectare al altor persoane juridice, precum și previziunile privind dezvoltarea economică din regiune.(5) Prognoza cantităților presupune și realizarea unei estimări privind evoluția nivelului pierderilor de apă și a infiltrațiilor, considerând impactul proiectelor de investiții propuse și al măsurilor de creștere a eficienței în exploatare.(6) Datele și informațiile cu privire la prognoza cantităților de apă și apă uzată se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 8(1) Prognoza cheltuielilor se realizează cu respectarea următoarelor cerințe:a) evidențierea detaliată și separată a cheltuielilor prognozate de exploatare, cel puțin pentru următoarele elemente de cheltuieli: apă brută, materiale, energie, întreținere și reparații, cheltuieli cu salariile personalului și contribuțiile aferente, amortizare, redevență, cheltuieli cu transportul și/sau eliminarea nămolului, alte cheltuieli de exploatare;b) evidențierea separată a cheltuielilor de exploatare prognozate pe fiecare tip de activitate pentru care operatorul/operatorul regional practică un preț/tarif;c) fundamentarea cheltuielilor prognozate se face pe elementele relevante din scenariul macroeconomic pentru România emis de Comisia Națională de Strategie și Prognoză și în funcție de contractele încheiate de operator cu diferiți furnizori;d) prognoza are la bază cheltuielile aferente ultimului an calendaristic, corectate pentru elemente de cheltuieli particulare fără continuitate. Aceste cheltuieli reprezintă cheltuielile din anul de bază în prognoză.(2) Evoluția cheltuielilor din anul de bază pentru anii următori se previzionează astfel:a) cheltuielile de natură salarială se previzionează în funcție de prevederile din contractul colectiv de muncă și de strategia operatorului privind creșterile salariilor conform prevederilor legislației în vigoare;b) cheltuielile cu întreținerea trebuie să fie dimensionate pentru a asigura o întreținere corespunzătoare a infrastructurii aflate în exploatare și în linie cu planurile de întreținere programată rezultate din sistemul de management al activelor;c) celelalte cheltuieli, altele decât cele de natură salarială și cele cu întreținerea, amortizarea și redevența se previzionează în funcție de contractele încheiate de operator cu diferiți furnizori și în funcție de scenariul macroeconomic pentru România emis de Comisia Națională de Strategie și Prognoză;d) influența primită în costuri legate de evoluția unor elemente de cheltuieli reglementate sau contractuale, cum ar fi: apa brută, energia electrică, fără a se limita la acestea;e) influența primită în costuri legate de investițiile propuse spre implementare.(3) Prognoza cheltuielilor conform prevederilor alin. (2) trebuie să fie însoțită de măsuri de creștere a eficienței pentru a garanta că toate costurile reale se vor încadra în nivelul prognozat.(4) Datele și informațiile cu privire la prognoza cheltuielilor se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 9(1) Măsurile de creștere a eficienței operării trebuie să cuprindă măsuri de îmbunătățire a eficienței utilizării activelor, a eficienței energetice și a eficienței personalului. Impactul implementării acestor măsuri trebuie luat în considerare la realizarea prognozelor costurilor și veniturilor.(2) Pentru a asigura o operare sustenabilă a infrastructurii, în linie cu bunele practici din sectorul de apă și apă uzată, operatorii/operatorii regionali trebuie să implementeze un sistem adecvat de management al activelor și să prezinte un plan de management al activelor, care cuprinde, fără a se limita la aceasta, componenta de investiții pentru înlocuirea activelor, conform duratei de viață și gradului de uzură al acestora, și componenta privind întreținerea și reparațiile curente ale activelor. În lipsa planului de management al activelor, operatorul/operatorul regional trebuie să prezinte un grafic detaliat pentru implementarea sistemului de management al activelor, în perioada rămasă de reglementare economică, cu menționarea de ținte specifice pentru fiecare localitate din aria de operare și pe fiecare categorie de active.(3) În cadrul măsurilor de eficiență a utilizării activelor, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de reducere a pierderilor de apă și să prezinte:a) balanța apei, conform metodologiei IWA, pentru fiecare sistem de alimentare cu apă, potrivit prevederilor pct. 1.9 și 5.5 din Normativul NP 133/1-2013 privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare. Pentru ultimul an al perioadei de reglementare economică rămase, operatorul/operatorul regional realizează și prezintă la A.N.R.S.C. bilanțul apei, având la bază măsurătorile de debite și presiuni efectuate în fiecare sistem de alimentare cu apă;b) programul de investiții pentru reducerea pierderilor de apă, precum și strategia de control al pierderilor de apă, în conformitate cu prevederile art. 116 și art. 132-135 din Regulamentul-cadru al serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 88/2007;c) ținte de performanță pentru fiecare an de reglementare privind reducerea pierderilor de apă.(4) În cadrul măsurilor de eficiență energetică, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de creștere a eficienței energetice, prin raportare la cele mai bune practici din sectorul de apă și apă uzată.(5) În cadrul măsurilor de eficiență a personalului, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de optimizare a activității personalului, prin raportare la cele mai bune practici din sectorul de apă și apă uzată, și să prezinte:a) politica de personal pentru perioada planului de afaceri;b) măsuri de creștere a eficienței personalului, precum și stabilirea unor ținte de performanță, prin consultare cu autoritățile administrației publice locale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz.(6) Datele și informațiile cu privire la măsurile de creștere a eficienței operării se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 10(1) Planul de investiții se elaborează de către operator/operatorul regional pentru perioada de reglementare economică rămasă.(2) Planul de investiții trebuie să cuprindă planul de investiții de dezvoltare și planul de investiții de înlocuire, pe perioada de reglementare economică rămasă, având la bază rezultatele din planul de management al activelor realizat de operator/ operatorul regional, precum și elemente din strategia de dezvoltare a serviciilor.(3) Planul de investiții de dezvoltare include investiții aferente extinderii ariei de operare, investiții de conformare și alte investiții în dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată. Prin planul de investiții de dezvoltare se stabilesc, în mod distinct, investițiile prioritare necesare atingerii țintelor de conformare asumate de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană și/sau impuse prin regulamentele și directivele europene transpuse în legislația națională, în corelare cu master-planul județean/zonal sau strategia de dezvoltare a serviciilor, după caz.(4) Planul de investiții de înlocuire este realizat în scopul determinării necesarului de investiții pentru înlocuirea părților din sistemul de alimentare cu apă și de canalizare, pentru a asigura un management eficient al activelor și o dezvoltare durabilă a serviciilor în conformitate cu prevederile din contractul de delegare. Prin planul de investiții de înlocuire se stabilesc investițiile de înlocuire programate rezultate din planul de management al activelor pentru care operatorul/operatorul regional prezintă o listă detaliată și un grafic de implementare, inclusiv pentru investițiile de înlocuire previzionate care nu rezultă din planul de management al activelor.(5) Planul de investiții trebuie să includă și un plan de finanțare a investițiilor propuse atât din surse proprii, cât și din surse atrase, precum granturi din fonduri nerambursabile, subvenții și credite. Finanțarea investițiilor se planifică de către operator/operatorul regional astfel încât să fie îndeplinite toate condițiile financiare prevăzute în contractele de împrumut aflate în derulare cu băncile și instituțiile finanțatoare.(6) Operatorii/Operatorii regionali trebuie să includă în planul de investiții cel puțin următoarele categorii de informații cu privire la planificarea, pregătirea și implementarea investițiilor:a) informații privind stadiul de implementare a planurilor de management al activelor din care să reiasă lista de investiții prioritare propuse spre finanțare din surse proprii și atrase;b) informații privind documentațiile tehnico-economice pentru realizarea proiectelor de investiții conform obiectivelor propuse și etapelor parcurse, precum: realizarea și aprobarea studiilor de fezabilitate, realizarea proiectelor tehnice de execuție, obținerea avizelor și autorizaților necesare executării lucrărilor, realizarea documentațiilor de atribuire a contractelor, asigurarea personalului calificat pentru derularea procedurilor de licitație;c) informații privind capacitatea de supervizare a lucrărilor, capacitatea de management al contractelor de lucrări și servicii, stadiul fizic și valoric al investițiilor aflate în derulare și termenele de finalizare a acestora.(7) Datele și informațiile cu privire la planul de investiții se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 11(1) Prognoza evoluției cheltuielilor anuale cu redevența reprezintă un element esențial al planului de afaceri și se evidențiază în strategia privind redevența pentru perioada de reglementare economică rămasă.(2) Strategia privind redevența se elaborează de către operator/operatorul regional prin includerea graduală în prețuri și tarife a echivalentului amortizării patrimoniului public, ținând cont de perioadele de amortizare stabilite conform legislației în vigoare și de gradul de suportabilitate al populației.(3) Repartizarea pe ani a echivalentului amortizării patrimoniului public trebuie să aibă o tendință crescătoare, construită pe o bază substanțial liniară, conform prevederilor din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Durata tehnică de funcționare a bunurilor publice poate fi ajustată în așa fel încât să reflecte durata de viață utilă a acestora, conform planului de management al activelor.(5) Strategia privind redevența trebuie să cuprindă evoluția redevenței anuale pe perioada de reglementare economică rămasă, exprimată în sumă absolută în lei/an sau în lei/m^3, prin raportare la cantitatea de apă facturată în fiecare an de prognoză.(6) Indiferent de gradul de acoperire a echivalentului amortizării patrimoniului public, nivelul anual al redevenței trebuie să fie cel puțin egal cu serviciul datoriei aferent împrumuturilor pentru finanțarea proiectelor de investiții.(7) Nivelul redevenței pentru bunurile publice trebuie calculat în funcție de durata medie de viață a activelor respective, operatorul având obligația de a elabora un grafic de eșalonare a includerii graduale a acesteia în tarif din momentul punerii în funcțiune a activelor, pe durata normală de funcționare și/sau pe o perioadă de maximum 30 de ani de la punerea în funcțiune a unor sisteme publice de alimentare cu apă și/sau de canalizare ale căror active componente nu au fost înregistrate contabil distinct, cu luarea în considerare și a gradului de suportabilitate al populației.(8) Nivelul redevenței pentru bunurile publice se calculează separat pentru următoarele categorii de active:a) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional sectorial Mediu, dacă este cazul;b) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional Infrastructură mare, dacă este cazul;c) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional de dezvoltare durabilă, dacă este cazul;d) active aferente altor proiecte de investiții cu finanțare europeană, altele decât cele prevăzute la lit. a)-c), dacă este cazul;e) active aferente proiectelor de investiții cu finanțare de la bugetul de stat și bugetul local, dacă este cazul.(9) Nivelul redevenței și includerea eșalonată a echivalentului amortizării patrimoniului public în tarif trebuie corelate inclusiv cu nevoia de investiții de dezvoltare și investiții de înlocuire rezultată din planul de management al activelor.(10) Strategia privind redevența se aprobă de către autoritatea deliberativă a administrației publice locale sau de către adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară, după avizarea planului de afaceri de către A.N.R.S.C., și se include în contractul de delegare sau în hotărârea de dare în administrare, după caz.(11) Datele și informațiile cu privire la prognoza cheltuielilor cu amortizarea și redevența se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Articolul 12(1) Analiza și prognoza suportabilității prețurilor și tarifelor se fac, pe perioada de reglementare economică rămasă, cu respectarea cerinței privind încadrarea în nivelul minim al ratei de suportabilitate de 2,5% pentru gospodăria medie de pe întreaga arie de operare, prevăzută la pct. 3.4.4.2 din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Suportabilitatea este un indicator care depinde atât de prețul serviciilor, cât și de capacitatea utilizatorilor de a plăti pentru aceste servicii. Pentru calculul ratei de suportabilitate se iau în considerare următoarele elemente:a) venitul mediu al gospodăriei;b) consumurile individuale medii de apă și apă uzată;c) dimensiunea medie a gospodăriei, respectiv numărul mediu de persoane din gospodărie;d) nivelul prețurilor și tarifelor.(3) Venitul mediu disponibil al gospodăriei la nivel național se calculează prin scăderea din venitul total al gospodăriei a cheltuielilor cu taxe, impozite și alte elemente similare, specificate în raportul anual „Coordonate ale nivelului de trai în România. Veniturile și consumurile populației“, emis de către Institutul Național de Statistică.(4) Venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este determinat aplicând la venitul mediu disponibil la nivel național un factor de ajustare bazat pe raportul dintre salariul mediu brut la nivel de județ și salariul mediu brut la nivel național. În situația în care operatorul furnizează/prestează serviciul în mai multe județe, factorul de ajustare se determină folosind salariul mediu brut ponderat la nivel de arie de operare, calculat pe baza salariilor medii brute la nivelul fiecărui județ ponderate cu numărul de locuitori din aria de operare în fiecare județ.(5) Venitul mediu disponibil la nivelul județului se prognozează prin ajustarea anuală cu inflația și cu 50% din creșterea în termeni reali a PIB conform scenariului macroeconomic.(6) Consumurile individuale medii de apă și apă uzată sunt calculate prin împărțirea cantității facturate de apă și apă uzată pentru populație la numărul de locuitori conectați.(7) Dimensiunea medie a gospodăriei, respectiv numărul mediu de persoane per gospodărie, este cea comunicată de Institutul Național de Statistică la nivelul județului, iar dacă nu există informații la nivel de județ se folosește valoarea la nivel de regiune sau la nivel național.(8) Factura gospodăriei medii este calculată considerând consumurile individuale medii, dimensiunea medie a gospodăriei și prețul/tariful mediu la apă și apă uzată din anul respectiv, la care se aplică TVA.(9) Rata de suportabilitate este calculată împărțind valoarea facturii gospodăriei medii la venitul mediu disponibil al gospodăriei și este exprimată în procente.(10) În cazul în care implementarea strategiei de tarifare existente conduce la o rată de suportabilitate sub limita minimă de 2,5%, operatorul poate propune o revizuire a strategiei de tarifare astfel încât să se atingă cel puțin limita minimă de suportabilitate de 2,5%.(11) Datele și informațiile cu privire la prognoza suportabilității prețurilor și tarifelor se completează de către operator/ operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie. + Capitolul III Procedura de avizare a planurilor de afaceri + Secţiunea 1 Solicitarea avizelor + Articolul 13(1) Operatorii/Operatorii regionali care furnizează/ prestează servicii de alimentare cu apă și de canalizare, în gestiune directă, și care au în implementare strategii de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză costbeneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare, au obligația să solicite, în termenul prevăzut la art. 3 alin. (2) din prezenta metodologie, avizarea planului de afaceri, prin transmiterea la A.N.R.S.C. a unei documentații, cu opisul documentelor pe care le conține, care cuprinde:a) cererea de avizare a planului de afaceri, conform modelului din anexa nr. 1 la prezenta metodologie;b) extras din contractul de delegare a gestiunii serviciului cu partea privind strategia de tarifare sau, după caz, actul adițional prin care a fost introdusă strategia de tarifare în contractul de delegare; operatorii de tip servicii publice de interes local sau județean, cu personalitatea juridică, prezintă hotărârea de dare în administrare a serviciului sau, după caz, hotărârea de modificare a acesteia prin care a fost introdusă strategia de tarifare;c) planul de afaceri, conform formatului din anexa nr. 2 la prezenta metodologie;d) hotărârea consiliului local al unității administrativ-teritoriale sau, după caz, hotărârea adunării generale a asociației de dezvoltare intercomunitară pentru aprobarea constituirii Fondului de solidaritate, în situația în care rata de suportabilitate prognozată este mai mare de 3%, în oricare an din perioada de reglementare economică rămasă;e) planul de investiții de dezvoltare și planul de investiții de înlocuire;f) programul de investiții pentru reducerea pierderilor de apă și strategia de control al pierderilor de apă;g) indicatorii de performanță asumați prin contractul de delegare.(2) Pentru documentele prevăzute la alin. (1), A.N.R.S.C. poate solicita precizări, completări sau prezentarea integrală a unuia sau a mai multor documente.(3) Documentele necesare avizării planului de afaceri pot fi transmise în format electronic la adresele de contact și paginile web indicate pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro). + Articolul 14În situația în care, după avizarea planului de afaceri, autoritățile deliberative ale administrației publice locale sau, după caz, adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară aprobă revizuirea strategiei de tarifare, operatorii/operatorii regionali solicită avizarea planului de afaceri actualizat prin transmiterea la A.N.R.S.C. a documentației prevăzute la art. 13 alin. (1) în termen de 30 de zile de la aprobarea strategiei revizuite. + Secţiunea a 2-a Analiza documentației de avizare a planului de afaceri + Articolul 15(1) A.N.R.S.C., prin direcția de specialitate, analizează documentele depuse de solicitant în vederea avizării planului de afaceri, în termen de:a) 30 de zile de la înregistrarea documentației, dacă solicitantul este operator;b) 45 de zile de la înregistrarea documentației, dacă solicitantul este operator regional.(2) În funcție de modul de prezentare și de complexitatea informațiilor conținute în documentația depusă de solicitant, A.N.R.S.C. poate decide:a) transmiterea unei adrese de solicitare de completări prin care i se aduce la cunoștință solicitantului obligația de a face completări, corecturi sau clarificări cu referire la cererea și documentele depuse;b) convocarea la sediul A.N.R.S.C. a reprezentanților autorizați ai solicitantului pentru a clarifica anumite aspecte care rezultă/nu rezultă din documentele puse la dispoziție; aspectele relevante rezultate în cadrul convocării se înscriu într-un proces-verbal care se încheie între A.N.R.S.C. și reprezentantul autorizat al solicitantului.(3) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data adresei de solicitare de completări, operatorul/operatorul regional nu furnizează toate documentele solicitate, A.N.R.S.C. radiază cererea respectivă din procedura de avizare a planului de afaceri și comunică acest lucru solicitantului. + Secţiunea a 3-a Acordarea avizelor + Articolul 16(1) A.N.R.S.C. soluționează cererea de avizare a planului de afaceri în termen de 45 de zile de la înregistrarea documentației depuse de către operator și, respectiv, în termen de 60 de zile de la înregistrarea documentației depuse de operatorul regional sau în termen de 30 de zile de la transmiterea completărilor solicitate conform art. 15 alin. (2) lit. a) din prezenta metodologie.(2) În cazul în care cererea solicitantului este soluționată favorabil, avizul se eliberează în două exemplare, dintre care un exemplar este transmis solicitantului, iar celălalt se păstrează la A.N.R.S.C.(3) În cazul neacordării avizului, A.N.R.S.C. comunică acest lucru solicitantului împreună cu motivele care au stat la baza soluționării nefavorabile a cererii sale. + Capitolul IV Evaluarea implementării strategiilor de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare + Articolul 17Evaluarea implementării strategiilor de tarifare se realizează de către A.N.R.S.C. prin monitorizarea anuală, pe perioada de reglementare economică rămasă, a modului de îndeplinire de către operator/operatorul regional a obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri avizat. + Articolul 18(1) A.N.R.S.C. monitorizează anual următoarele elemente:a) nivelul anual al redevenței înregistrat pe costuri și virarea sumelor corespunzătoare în Fondul IID;b) gradul de implementare fizic și valoric a planului de investiții propus pe perioada de reglementare economică rămasă, separat pe categorii de investiții și pe surse de finanțare;c) indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței prin compararea rezultatelor înregistrate cu țintele asumate;d) alte elemente relevante din planul de afaceri avizat.(2) În cadrul măsurilor de creștere a eficienței, A.N.R.S.C. monitorizează cel puțin următorii indicatori:a) număr angajați direct productivi în sectorul de apă/lungime rețea de apă (nr./100 km);b) număr angajați direct productivi în sectorul de apă uzată/lungime rețea de canalizare (nr./100 km);c) rentabilitatea personalului pe întreaga activitate (venitul din exploatare pe angajat/cheltuiala de natură salarială pe angajat);d) avarii pe rețeaua de distribuție (nr./100 km);e) blocaje totale în rețeaua de canalizare (nr./100 km);f) pierderi totale de apă (mc/an) și (%);g) pierderi specifice pe rețeaua de distribuție și transport (mc/km x zi);h) consumul specific de energie electrică/mc de apă potabilă produsă și preluată din alte sisteme de alimentare cu apă (kWh/mc);i) consumul specific de energie electrică/mc de apă facturată (kWh/mc);j) consumul specific de energie electrică/mc de apă uzată epurată din canalizare (kWh/mc);k) consumul specific de energie electrică/mc de apă uzată facturată (kWh/mc);l) investiții unitare/apă facturată - surse proprii - activitatea de furnizare apă (lei/mc);m) investiții unitare/apă uzată facturată - surse proprii - activitatea de canalizare și epurare apă uzată (lei/mc).(3) Operatorii/Operatorii regionali raportează anual realizarea obiectivelor din planul de afaceri și indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței cu cel puțin 45 de zile înainte de data de solicitare a ajustării anuale a tarifelor conform strategiilor de tarifare aflate în implementare, incluzând explicații privind atingerea sau neatingerea țintelor asumate.(4) În cazul neîndeplinirii obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri, operatorul/operatorul regional va propune un plan de remediere a situației.(5) Modul în care se reflectă în costuri îndeplinirea de către operator/operatorul regional a țintelor aferente obiectivelor incluse în planul de afaceri avizat va sta la baza stabilirii evoluției prețurilor/tarifelor din următoarea strategie de tarifare care se avizează conform de către A.N.R.S.C., în conformitate cu prevederile art. 36^6 alin. (2) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 19(1) Anexele nr. 1 și 2*) fac parte integrantă din prezenta metodologie.*) Anexa nr. 2 conține modelul planului de afaceri, cu toate formulele de calcul pentru prognozarea costurilor și veniturilor, în format Excel, pe 13 foi partajate, inclusiv foi de calcul, și se publică pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro), fiind disponibilă permanent la secțiunea „Alimentare cu apă și canalizare“, subsecțiunea „Legislație“, pentru a fi descărcată și utilizată de către operator/operatorii regionali.(2) Anexele nr. 1 și 2 se actualizează prin ordin al președintelui A.N.R.S.C. + Anexa nr. 1la metodologie
CERERE
pentru avizarea planului de afaceriCătreAutoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități PubliceSubsemnatul ..........(numele și prenumele).........., în calitate de ........(director/șef serviciu).... la ..............(denumirea persoanei juridice).........., cu sediul în localitatea ..........................., str. .......................... nr. ......, bl. ......., sc. ......., et. ......., ap. ......., sectorul/județul ...................., telefon ..............................., fax ..............................., e-mail ................., având CUI/CIF ....................., vă solicit avizarea planului de afaceri aferent strategiei de tarifare elaborate în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.Data ………….
Numele și prenumele
……………………
Semnătura
………………….-----