METODOLOGIE din 30 martie 2022de ajustare tarifară a prețurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă și de canalizare, pe baza strategiei de tarifare aferente planului de afaceri
EMITENT
  • AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITĂȚI PUBLICE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 354 din 11 aprilie 2022



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 230 din 30 martei 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 aprilie 2022.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta metodologie de ajustare tarifară a prețurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă și de canalizare, pe baza strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, se aplică tuturor operatorilor/operatorilor regionali care furnizează/prestează aceste servicii, în gestiune directă, și care, la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, nu au aprobată, în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (3) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, strategia de tarifare elaborată în conformitate cu metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin hotărâre a Guvernului, precum și operatorilor/operatorilor regionali care au în implementare o strategie de tarifare pentru proiectele de investiții în infrastructura de apă dezvoltate din fonduri publice asigurate, integral sau parțial, de la bugetul de stat și/sau din fonduri europene nerambursabile, începând de la data finalizării strategiei de tarifare.(2) Prezenta metodologie stabilește modul de calcul al prețurilor și tarifelor și de elaborare a strategiei de tarifare, pe baza obiectivelor de eficiență și investiții cuprinse în planul de afaceri realizat de către operator/operatorul regional, în cooperare cu autoritățile administrației publice locale sau asociația de dezvoltare intercomunitară, după caz.(3) Prețurile și tarifele prin care se implementează strategia de tarifare aferentă planului de afaceri trebuie să asigure viabilitatea economică a operatorului/operatorului regional, sustenabilitatea furnizării/prestării serviciului de alimentare cu apă, interesele utilizatorilor, inclusiv în ceea ce privește suportabilitatea acestora, precum și protecția mediului privind conservarea resurselor de apă.  +  Articolul 2Reglementarea economică aferentă prezentei metodologii se bazează pe stimularea investițiilor în infrastructura de apă și apă uzată prin metoda plafonului de preț, cu luarea în considerare a prognozelor naționale.  +  Articolul 3În înțelesul prevederilor din prezenta metodologie, abrevierile și noțiunile utilizate au următoarea semnificație:a) A.N.R.S.C. - Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice;b) IWA - Asociația Internațională a Apei;c) managementul activelor - abordare sistematică a operatorului/operatorului regional de a realiza valoare din activele infrastructurii de apă, printr-un proces metodic și continuu de luare în considerare a costurilor cu achiziția, utilizarea și casarea acestora, în raport cu gradul de uzură, eficiența și potențialele riscuri de exploatare, pe întreg ciclul de viață al fiecărui activ. Procesul de management permite identificarea strategiilor, alocarea eficientă a investițiilor de capital, întocmirea unor planuri realiste de investiții de capital, creșterea duratei de viață a activelor, asigurarea nivelului de calitate a serviciilor și evaluarea necesităților financiare pe termen lung, având ca scop obținerea de beneficii din active pentru atingerea obiectivelor cu costuri și riscuri minime;d) perioada de reglementare economică - durata pentru care se elaborează strategia de tarifare;e) plan de afaceri - conform prevederilor art. 3 lit. ai) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, înseamnă documentul elaborat de către operator/operatorul regional, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale/asociațiile de dezvoltare intercomunitară, prin care se stabilesc obiectivele și scopurile prezente și viitoare ale operatorului legate de furnizarea/prestarea serviciului către utilizatori, strategiile și direcțiile de acțiune necesare îndeplinirii acestora, inclusiv planul de investiții prioritare pentru atingerea țintelor de conformare asumate de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană și/sau impuse prin regulamentele și directivele europene transpuse în legislația națională, în corelare cu strategia locală și/sau master-planul județean/zonal;f) strategia de tarifare - conform prevederilor art. 3 lit. ag) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, înseamnă strategia aplicată pentru finanțarea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare care are la bază prețul/tariful unic și care asigură acoperirea costurilor de operare și a costurilor de investiții.  +  Articolul 4(1) Strategiile de tarifare aferente planurilor de afaceri se elaborează de către operatori/operatorii regionali și se avizează conform de către A.N.R.S.C.(2) Strategia tarifară aferentă planului de afaceri se elaborează pentru o perioadă de 5 ani, se actualizează ori de câte ori este necesar și se aprobă prin hotărâre a autorității deliberative a unității administrativ-teritoriale sau, după caz, prin hotărâre a adunării generale a asociației de dezvoltare intercomunitară, în baza mandatului special primit de la toate unitățile administrativ-teritoriale membre și a avizului conform emis de A.N.R.S.C.(3) Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se stabilește, prin raportare la rata de suportabilitate a populației pe întreaga perioadă de reglementare economică, pornind de la prețurile și tarifele inițiale și realizând o prognoză a evoluției acestora, atât în termeni reali, cât și cu rata inflației, pe baza cheltuielilor de operare și întreținere, a cheltuielilor cu redevența, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, a cheltuielilor pentru protecția mediului, a cheltuielilor financiare asociate creditelor contractate, a cheltuielilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum și a unei cote de profit rezonabil.(4) Operatorul și unitatea administrativ-teritorială, respectiv operatorul regional și asociația de dezvoltare intercomunitară care au realizat/realizează investiții prin proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile au obligația să constituie și să alimenteze Fondul de întreținere, înlocuire și dezvoltare, denumit Fondul IID, pe întreaga perioadă de viață a investiției, care este utilizat pentru dezvoltarea și înlocuirea infrastructurii de apă, precum și pentru asigurarea fondurilor necesare pentru plata serviciului datoriei publice/datoriei aferente împrumuturilor destinate cofinanțării acestor proiecte, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea și utilizarea Fondului de întreținere, înlocuire și dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistență financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 108/2006, cu modificările și completările ulterioare.(5) A.N.R.S.C. poate reduce, la solicitarea motivată a autorității administrației publice locale sau, după caz, a asociației de dezvoltare intercomunitară, perioada de reglementare economică de la 5 ani până la cel puțin 3 ani. Perioada de reglementare economică implică stabilirea aceluiași interval de timp, atât pentru strategia de tarifare, cât și pentru planul de afaceri.  +  Capitolul II Elaborarea strategiilor de tarifare pe bază de planuri de afaceri  +  Secţiunea 1 Conținutul planului de afaceri pentru realizarea strategiei de tarifare  +  Articolul 5(1) Planul de afaceri pentru realizarea strategiei de tarifare conține cel puțin următoarele elemente:a) aspecte strategice privind dezvoltarea serviciilor/ activităților de alimentare cu apă și de canalizare: misiune, viziune, obiective strategice privind operarea, dezvoltarea și investițiile, ținte privind conformarea la directivele europene transpuse în legislația națională;b) analiza și prognoza cererii și a clienților;c) analiza și prognoza cheltuielilor operaționale de exploatare;d) analiza și prognoza cheltuielilor cu amortizarea și redevența, inclusiv strategia privind redevența;e) măsuri de creștere a eficienței operării;f) analiza și prognoza privind suportabilitatea;g) planul de investiții;h) strategia privind finanțarea măsurilor de protecție socială;i) prognoza profitului;j) strategia de tarifare.(2) Planul de afaceri se elaborează cu respectarea formatului prevăzut în anexa nr. 4 la prezenta metodologie și prin completarea de către operator/operatorul regional a datelor și informațiilor corespunzătoare specificațiilor cuprinse în acestea, pe baza prognozelor, planului de investiții și rambursării serviciului datoriei pentru împrumuturile contractate.  +  Secţiunea a 2-a Cerințe generale avute în vedere la elaborarea planurilor de afaceri și strategiilor de tarifare  +  Articolul 6Elaborarea planurilor de afaceri și a strategiilor de tarifare se face cu respectarea următoarelor cerințe generale:a) elaborarea de către operator/operatorul regional a unei strategii de evoluție a nivelului redevenței anuale pentru perioada de reglementare economică, prin includerea graduală a echivalentului amortizării patrimoniului public în preț/tarif; b) aplicarea principiilor și prevederilor cu privire la rata de suportabilitate din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare;c) strategia de tarifare se elaborează astfel încât rata de suportabilitate pentru consumatorii casnici, pe întreaga perioadă de reglementare economică, să fie la nivelul minim de 2.5% pentru gospodăria medie de pe întreaga arie de operare;d) cota de profit utilizată la realizarea planului de afaceri și a strategiei de tarifare se determină pe baza ratei SWAP pentru moneda națională lei, la data elaborării planului de afaceri și a strategiei de tarifare, publicată pe website-ul Consiliului Concurenței, la care se adaugă 100 de puncte de bază. Rata SWAP se consideră pentru numărul de ani pentru care se stabilește strategia de tarifare. În cadrul contractelor de delegare încheiate cu operatorii regionali se poate utiliza o cotă a profitului mai mare decât rata SWAP plus 100 de puncte de bază, dar nu mai mult de rata SWAP plus 500 de puncte de bază, care se justifică prin extinderea ariei de operare în alte unități administrativ-teritoriale și/sau prin realizarea de investiții în active de natura patrimoniului privat al operatorului regional care nu pot fi realizate din Fondul IID, pe baza unui plan de investiții aprobat de către adunarea generală a acționarilor;e) la stabilirea nivelului tarifelor din strategia de tarifare, cota de profit se aplică la cheltuielile de exploatare, inclusiv amortizarea și redevența, precum și la cheltuielile financiare;f) măsurile de creștere a eficienței nu trebuie să diminueze calitatea serviciului prestat. Orice măsură legată de creșterea eficienței se stabilește astfel încât efectele acesteia să se repartizeze, în mod echilibrat, între operatori și autoritățile publice și/sau utilizatori.  +  Secţiunea a 3-a Cerințe specifice avute în vedere la elaborarea planurilor de afaceri  +  Articolul 7(1) Aspectele strategice privind dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare cuprinse în planul de afaceri sunt cel puțin următoarele: a) misiunea și viziunea asumate pentru perioada planului de afaceri;b) obiectivele strategice privind exploatarea;c) obiectivele strategice privind dezvoltarea și investițiile;d) obiectivele strategice privind atingerea țintelor de conformare din legislația națională care transpune directivele europene privind apa potabilă și apa uzată;e) alte elemente strategice.(2) Datele și informațiile cu privire la aspectele strategice se completează de către operator/operatorul regional în formatul din anexa nr. 4 la prezenta metodologie.  +  Articolul 8(1) Prognoza cantităților de apă și apă uzată se realizează pe întreaga perioadă de reglementare economică, considerând principalele categorii de clienți și de servicii, astfel:a) separat pentru fiecare activitate: alimentare cu apă potabilă, apă pentru redistribuire, apă uzată colectată, apă meteorică, alte tipuri de apă;b) separat pentru fiecare categorie de utilizatori, persoane fizice și persoane juridice.(2) Prognoza cantităților pentru populație se realizează luând în considerare prognoza populației din aria de operare, evoluția gradului de conectare, evoluția consumului individual în litri/persoană/zi, precum și separat pe mediul urban și respectiv mediul rural, în cazul operatorilor regionali.(3) În calculul prognozei cantităților se iau în considerare creșterea gradului de conectare la servicii ca urmare a investițiilor propuse, elasticitatea consumului individual în funcție de preț, precum și evoluția populației și a venitului familiei, determinate conform prevederilor din anexa nr. 1 la Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(4) Prognoza cantităților pentru utilizatori persoane juridice, operatori economici și instituții se realizează luând în considerare trendul evoluției cantităților din ultimii 3 ani sau, după caz, din altă perioadă disponibilă, impactul proiectelor de investiții asupra creșterii gradului de conectare al altor persoane juridice, precum și în funcție de previziunile privind dezvoltarea economică din regiune.(5) Prognoza cantităților presupune și realizarea unei estimări privind evoluția nivelului pierderilor de apă și a infiltrațiilor, considerând impactul proiectelor de investiții propuse și al măsurilor de creștere a eficienței în exploatare.(6) Datele și informațiile cu privire la prognoza cantităților de apă și apă uzată se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 4 la prezenta metodologie.  +  Articolul 9(1) Prognoza cheltuielilor se realizează cu respectarea următoarelor cerințe:a) evidențierea detaliată și separată a cheltuielilor prognozate de exploatare, cel puțin pentru următoarele elemente de cheltuieli: apa brută, materiale, energie, întreținere și reparații, cheltuieli cu salariile personalului și contribuțiile aferente, amortizare, redevență, cheltuieli cu transportul și/sau eliminarea nămolului, alte cheltuieli de exploatare; b) evidențierea separată a cheltuielilor de exploatare prognozate pe fiecare tip de serviciu/activitate pentru care operatorul/operatorul regional practică un preț/tarif;c) fundamentarea cheltuielilor prognozate se face pe elementele relevante din scenariul macroeconomic pentru România emis de Comisia Națională de Strategie și Prognoză și în funcție de contractele încheiate de operator cu diferiți furnizori;d) prognoza are la bază cheltuielile aferente ultimului an calendaristic, corectate pentru elemente de cheltuieli particulare fără continuitate. Aceste cheltuieli reprezintă cheltuielile aferente anului de bază în prognoză.(2) Evoluția cheltuielilor din anul de bază pentru anii următori se previzionează astfel:a) evoluția cheltuielilor de natură salarială se determină prin aplicarea inflației prognozate de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză și 75% din creșterea câștigului salarial mediu real pe total economie din scenariul macroeconomic, în fiecare an din perioada de reglementare economică. Cheltuielile de natură salarială pot fi ajustate și cu un procent mai mare, în cazul în care ponderea acestora reprezintă mai puțin de 50% în total cheltuieli de exploatare; b) cheltuielile cu întreținerea trebuie să fie dimensionate pentru a asigura o întreținere corespunzătoare a infrastructurii aflate în exploatare și în linie cu planurile de întreținere și reparații programate ale activelor rezultate din sistemul de management al activelor;c) celelalte cheltuieli, altele decât cele cu personalul, întreținerea, amortizarea și redevența, ajustate cu inflația generală la final de an prognozată de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză;d) impactul asupra nivelului prețului/tarifului produs de influența primită în costuri de unele elemente de cheltuieli reglementate sau contractuale, cum ar fi: apa brută, energia electrică, fără a se limita la acestea;e) impactul asupra nivelului prețului/tarifului produs de influența primită în costuri de investițiile propuse spre implementare.(3) Prognoza cheltuielilor, conform prevederilor de la alin. (2), trebuie să fie însoțită de măsuri de creștere a eficienței pentru a garanta că toate costurile reale se vor încadra în nivelul prognozat.(4) Datele și informațiile cu privire la prognoza cheltuielilor se completează de către operator/operatorul regional în tabelul din anexa nr. 4 la prezenta metodologie.  +  Articolul 10(1) Măsurile de creștere a eficienței operării trebuie să cuprindă măsuri de îmbunătățire a eficienței utilizării activelor, a eficienței energetice și a eficienței personalului. Impactul implementării acestor măsuri trebuie luat în considerare la realizarea prognozelor costurilor și veniturilor.(2) Pentru a asigura o operare sustenabilă a infrastructurii, în linie cu bunele practici din sectorul de apă și apă uzată, operatorii/operatorii regionali trebuie să implementeze un sistem de management al activelor și să prezinte un plan de management al activelor, care cuprinde, fără a se limita la acestea, componenta de investiții pentru înlocuirea activelor, conform duratei de viață și gradului de uzură al acestora, și componenta privind întreținerea și reparațiile curente ale activelor. În lipsa planului de management al activelor, operatorul/operatorul regional trebuie să prezinte un grafic detaliat pentru implementarea acestuia, în perioada de reglementare economică, cu menționarea de ținte specifice pentru fiecare localitate din aria de operare și pe fiecare categorie de active.(3) În cadrul măsurilor de eficiență ale utilizării activelor, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de reducere a pierderilor de apă și să prezinte:a) balanța apei, elaborată conform metodologiei IWA pentru fiecare sistem de alimentare cu apă, potrivit prevederilor pct. 1.9 și 5.5 din Normativul NP 133/1-2013 privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare, dacă pierderile totale de apă de la captare și până la utilizatori sunt mai mici de 20%, sau bilanțul apei, în situația în care pierderile de apă sunt mai mari de 20%, realizat pe bază de măsurători de debite și presiuni pe tronsoane/secțiuni de control, în conformitate cu prevederile art. 91-93 și art. 125-130 din Regulamentul-cadru al serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 88/2007;b) programul de investiții pentru reducerea pierderilor de apă, precum și strategia de control a pierderilor de apă, în conformitate cu prevederile art. 116 și art. 132-135 din regulamentul-cadru aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 88/2007;c) ținte de performanță pentru fiecare an de reglementare privind reducerea pierderilor de apă. (4) Pentru anul de bază al reglementării economice, operatorul/operatorul regional are obligația să întocmească bilanțul apei pentru fiecare sistem de alimentare cu apă, iar pentru anii următori, cel puțin, la nivelul rețelelor înlocuite și/sau reabilitate, conform programului de investiții pentru reducerea pierderilor de apă.(5) În cadrul măsurilor de eficiență energetică, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de creștere a eficienței energetice, precum și să prezinte, până la finalizarea primului ciclu de reglementare economică, un studiu de evaluare a amprentei de CO_2, precum și un plan de reducere a emisiilor de CO_2.(6) În cadrul măsurilor de eficiență a personalului, fiecare operator/operator regional trebuie să stabilească măsuri de optimizare a activității personalului, prin raportare la cele mai bune practici din sectorul de apă și apă uzată, și să prezinte:a) politica de personal pentru perioada planului de afaceri;b) măsuri de creștere a eficienței personalului, precum și stabilirea unor ținte de performanță, prin consultare cu autoritățile administrației publice locale și/sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz.(7) Datele și informațiile cu privire la măsurile de creștere a eficienței operării se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 4 la prezenta metodologie.  +  Articolul 11(1) Planul de investiții se elaborează de către operator/operatorul regional pe perioada de reglementare economică.(2) Planul de investiții trebuie să cuprindă planul de investiții de dezvoltare și planul de investiții de înlocuire, pe toată perioada de reglementare economică, având în vedere investițiile prioritare rezultate din planul de management al activelor realizat de operator/operatorul regional, precum și din strategia de dezvoltare a serviciilor.(3) Planul de investiții de dezvoltare include investiții aferente extinderii ariei de operare, investiții de conformare și alte investiții în dezvoltarea infrastructurii de apă și apă uzată. Prin planul de investiții de dezvoltare se stabilesc, în mod distinct, investițiile prioritare necesare atingerii țintelor de conformare asumate de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană și/sau impuse prin regulamentele și directivele europene transpuse în legislația națională, în corelare cu master-planul județean/zonal sau strategia de dezvoltare a serviciilor, după caz.(4) Operatorul/Operatorul regional elaborează, în cooperare cu autoritățile administrației publice locale și/sau asociația de dezvoltare intercomunitară, pe durata primului ciclu de reglementare economică, o evaluare a nevoii totale de investiții pentru a asigura conformarea pe întreaga arie de operare cu directivele europene privind apa și apa uzată.(5) Planul de investiții de înlocuire este realizat în scopul determinării necesarului de investiții pentru înlocuirea părților din sistemul de alimentare cu apă și de canalizare, pentru a asigura un management eficient al activelor și o dezvoltare durabilă a serviciilor, în conformitate cu prevederile din contractul de delegare. Prin planul de investiții de înlocuire se stabilesc investițiile de înlocuire programate rezultate din planul de management al activelor pentru care operatorul/operatorul regional prezintă o listă detaliată și un grafic de implementare, inclusiv pentru investițiile de înlocuire previzionate care nu rezultă din planul de management al activelor. (6) Planul de investiții trebuie să includă și un plan de finanțare a investițiilor propuse, atât din surse proprii, cât și din surse atrase, precum granturi din fonduri nerambursabile, subvenții și credite. Finanțarea investițiilor se planifică de către operator/operatorul regional, astfel încât să fie îndeplinite toate condițiile financiare prevăzute în contractele de împrumut aflate în derulare cu băncile și instituțiile finanțatoare.(7) Operatorii/Operatorii regionali trebuie să includă în planul de investiții cel puțin următoarele categorii de informații cu privire la planificarea, pregătirea și implementarea investițiilor: a) informații privind stadiul de implementare al planurilor de management al activelor din care să reiasă lista de investiții prioritare propuse spre finanțare din surse proprii și atrase;b) informații privind documentațiile tehnico-economice pentru realizarea proiectelor de investiții conform obiectivelor propuse și etapelor parcurse, precum: realizarea și aprobarea studiilor de fezabilitate, realizarea proiectelor tehnice de execuție, obținerea avizelor și autorizațiilor necesare executării lucrărilor, realizarea documentaților de atribuire a contractelor, asigurarea personalului calificat pentru derularea procedurilor de licitație;c) informații privind capacitatea de supervizare a lucrărilor, capacitatea de management al contractelor de lucrări și servicii, stadiul fizic și valoric al investițiilor aflate în derulare și termenele de finalizare a acestora.(8) Datele și informațiile cu privire la planul de investiții se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 4 la prezenta metodologie.  +  Articolul 12(1) Prognoza evoluției cheltuielilor anuale cu redevența reprezintă un element esențial al planului de afaceri și se evidențiază în strategia privind redevența pe perioada de reglementare economică.(2) Strategia privind redevența se elaborează de către operator/operatorul regional prin includerea graduală în prețuri și tarife a nivelului echivalentului amortizării patrimoniului public, ținând cont de perioadele de amortizare stabilite conform legislației în vigoare și de gradul de suportabilitate al populației.(3) Nivelul anual al echivalentului amortizării patrimoniului public inclus în strategia de tarifare propusă nu poate fi mai mic decât nivelul anual al echivalentului amortizării patrimoniului public inclus în ultimul an din strategia de tarifare precedentă.(4) Repartizarea pe ani a echivalentului amortizării patrimoniului public trebuie să aibă o tendință crescătoare, construită pe o bază substanțial liniară, conform prevederilor din metodologia de analiză cost-beneficiu, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(5) Durata tehnică de viață a bunurilor publice poate fi ajustată în așa fel încât să reflecte durata de viață utilă a acestora, conform planului de management al activelor. (6) Strategia privind redevența trebuie să cuprindă evoluția redevenței anuale pe perioada de reglementare economică exprimată în sumă absolută în lei/an sau în lei/m^3, prin raportare la cantitatea de apă facturată în fiecare an de prognoză.(7) Indiferent de gradul de acoperire a echivalentului amortizării patrimoniului public, nivelul anual al redevenței trebuie să fie cel puțin egal cu serviciul datoriei aferent împrumuturilor pentru finanțarea proiectelor de investiții.(8) Nivelul redevenței pentru bunurile publice trebuie calculat în funcție de durata medie de viață a activelor respective, operatorul având obligația de a elabora un grafic de eșalonare a includerii graduale a acesteia în tarif din momentul punerii în funcțiune a activelor pe durata normală de funcționare și/sau pe o perioadă de maximum 30 de ani de la punerea în funcțiune a unor sisteme publice de alimentare cu apă și/sau de canalizare ale căror active componente nu au fost înregistrate contabil distinct, cu luarea în considerare și a gradului de suportabilitate al populației.(9) Nivelul redevenței pentru bunurile publice se calculează separat pentru următoarele categorii de active:a) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional sectorial mediu, dacă este cazul;b) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional Infrastructură mare, dacă este cazul;c) active aferente proiectelor de investiții finanțate prin Programul operațional de Dezvoltare durabilă, dacă este cazul;d) active aferente altor proiecte de investiții cu finanțare europeană, altele decât cele prevăzute la lit. a)-c), dacă este cazul;e) active aferente proiectelor de investiții cu finanțare de la bugetul de stat și bugetul local.(10) Nivelul redevenței și includerea eșalonată a echivalentului amortizării patrimoniului public în tarif trebuie corelate inclusiv cu nevoia de investiții de dezvoltare și investiții de înlocuire rezultată din planul de management al activelor.(11) Strategia privind redevența este parte componentă a planului de afaceri și stă la baza elaborării strategiei de tarifare. Ambele strategii se aprobă, prin aceeași hotărâre, de către autoritatea deliberativă a administrației publice locale sau de către adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară, în baza mandatului primit de la unitățile administrativ-teritoriale membre, și se includ în contractul de delegare sau în hotărârea de dare în administrare a serviciului, după caz.(12) Datele și informațiile cu privire la prognoza cheltuielilor cu amortizarea și redevența se completează de către operator/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie.  +  Articolul 13(1) Analiza și prognoza suportabilității prețurilor și tarifelor se fac, pe perioada de reglementare economică, cu respectarea cerinței privind încadrarea în nivelul minim al ratei de suportabilitate de 2,5% pentru gospodăria medie de pe întreaga arie de operare, prevăzut la pct. 3.4.4.2 din Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare.(2) Suportabilitatea este un indicator care depinde atât de prețul serviciilor, cât și de capacitatea utilizatorilor de a plăti pentru aceste servicii. Pentru calculul ratei de suportabilitate se iau în considerare următoarele elemente:a) venitul mediu al gospodăriei;b) consumurile individuale medii de apă și apă uzată;c) dimensiunea medie a gospodăriei, respectiv numărul mediu de persoane din gospodărie;d) nivelul prețurilor și tarifelor.(3) Venitul mediu disponibil al gospodăriei la nivel național se calculează prin scăderea din venitul total al gospodăriei a cheltuielilor cu taxe, impozite și alte elemente similare, specificate în raportul anual „Coordonate ale nivelului de trai în România. Veniturile și consumurile populației“, emis de către Institutul Național de Statistică.(4) Venitul mediu disponibil la nivelul ariei de operare este determinat aplicând la venitul mediu disponibil la nivel național un factor de ajustare bazat pe raportul dintre salariul mediu brut la nivel de județ și salariul mediu brut la nivel național. În situația în care operatorul furnizează/prestează serviciul în mai multe județe, factorul de ajustare se determină folosind salariul mediu brut ponderat la nivel de arie de operare, calculat pe baza salariilor medii brute la nivelul fiecărui județ, ponderate cu numărul de locuitori din aria de operare în fiecare județ.(5) Venitul mediu disponibil la nivelul județului se prognozează prin ajustarea anuală cu inflația și cu 50% din creșterea în termeni reali a PIB, conform scenariului macroeconomic.(6) Consumurile individuale medii de apă și apă uzată sunt calculate prin împărțirea cantității facturate de apă și apă uzată la populație la numărul de locuitori conectați.(7) Dimensiunea medie a gospodăriei, respectiv numărul mediu de persoane per gospodărie, este cea comunicată de Institutul Național de Statistică la nivelul județului, iar dacă nu există informații la nivel de județ se folosește valoarea la nivel de regiune sau la nivel național.(8) Factura gospodăriei medii este calculată considerând consumurile individuale medii, dimensiunea medie a gospodăriei și prețul/tariful mediu la apă și apă uzată din anul respectiv, la care se aplică TVA.(9) Rata de suportabilitate este calculată împărțind valoarea facturii gospodăriei medii la venitul mediu disponibil al gospodăriei și este exprimată în procente.(10) În cazul în care strategia de tarifare propusă pe baza cheltuielilor și a nivelului redevenței conduce la o rată de suportabilitate sub limita minimă de 2,5%, este necesară majorarea ajustărilor de tarife propuse astfel încât să se atingă cel puțin limita minimă de suportabilitate de 2,5%, iar diferența va fi inclusă în tarif sub formă de redevență majorată.(11) În cazul în care cheltuielile de operare sunt ridicate și conduc la tarife ridicate, pentru a asigura sustenabilitatea pe termen scurt și mediu, asociațiile de dezvoltare intercomunitară sau autoritățile administrației publice locale pot adopta măsuri de protecție socială pentru categoriile defavorizate de utilizatori.(12) În situația în care, din motive de costuri de operare ridicate legate de sustenabilitatea pe termen scurt și mediu a planului de afaceri, rata de suportabilitate prognozată înregistrează valori mai mari de 3%, este obligatorie prognozarea nivelului prețului/tarifului serviciului, începând cu anul respectiv, prin introducerea fondului de solidaritate în structura pe elemente de cheltuieli a prețului/tarifului, la un nivel de 1% din valoarea cheltuielilor de exploatare, astfel încât să fie asigurate premisele adoptării de măsuri de protecție socială și de acces la serviciu pentru toate categoriile de utilizatori casnici și, în special, pentru cele defavorizate sau marginalizate. Sumele încasate de către operatori/operatorii regionali, corespunzătoare fondului de solidaritate, se constituie într-un cont distinct purtător de dobândă, deschis la o unitate a Trezoreriei Statului, iar fondul rezultat se utilizează exclusiv pentru scopul în care a fost creat, respectiv la acordarea ajutoarelor lunare către populația beneficiară, cu avizul autorității administrației publice locale implicate, care stabilește beneficiarii măsurii de protecție socială.(13) Datele și informațiile cu privire la prognoza suportabilității prețurilor și tarifelor se completează de către operatorul/operatorul regional în tabelul dedicat din anexa nr. 2 la prezenta metodologie.  +  Capitolul III Procedura de emitere a avizelor conforme pentru strategiile de tarifare aferente planurilor de afaceri  +  Secţiunea 1 Solicitarea avizelor conforme  +  Articolul 14(1) Operatorii/Operatorii regionali care furnizează/prestează servicii de alimentare cu apă și de canalizare, în gestiune directă, au obligația să solicite, cu cel puțin 6 luni înainte de finalizarea strategiei de tarifare elaborată în conformitate cu Metodologia de analiză cost-beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 677/2017, cu modificările ulterioare, avizul conform pentru strategia de tarifare aferentă planului de afaceri, prin transmiterea la A.N.R.S.C. a unei documentații, cu opisul documentelor pe care le conține, care cuprinde:a) cererea de avizare a strategiei de tarifare, conform modelului din anexa nr. 1 la prezenta metodologie;b) fișa de fundamentare pentru stabilirea nivelului prețului/tarifului inițial aferent strategiei de tarifare, împreună cu toate documentele prevăzute la stabilirea prețurilor și tarifelor din Metodologia de stabilire, ajustare sau modificare a prețurilor/tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă și de canalizare, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 65/2007, în cazul în care prețurile și tarifele operatorilor/operatorilor regionali nu au fost avizate de către A.N.R.S.C.;c) fișa/fișele de fundamentare a prețurilor/tarifelor inițiale în vigoare, împreună cu memoriul tehnico-economic prin care se justifică nivelul fiecărui element de cheltuială;d) planul de evoluție anuală a prețurilor și tarifelor, care conține strategia de tarifare cu ajustările în termeni reali ale prețurilor/tarifelor și formula de ajustare tarifară, conform modelului din anexa nr. 2 la prezenta metodologie;e) planul de afaceri care a stat la baza fundamentării strategiei de tarifare, conform formatului din anexa nr. 4 la prezenta metodologie;f) hotărârea consiliului local al unității administrativ-teritoriale sau, după caz, hotărârea adunării generale a asociației de dezvoltare intercomunitară pentru aprobarea constituirii fondului de solidaritate, în situația în care rata de suportabilitate prognozată este mai mare de 3%, în oricare an din perioada de reglementare economică;g) planul de investiții de dezvoltare și planul de investiții de înlocuire;h) balanța/bilanțul apei, programul de investiții pentru reducerea pierderilor de apă și strategia de control al pierderilor de apă;i) indicatorii de performanță asumați prin contractul de delegare.(2) Pentru documentele prevăzute la alin. (1), A.N.R.S.C. poate solicita precizări, completări sau prezentarea integrală a unuia sau a mai multor documente.(3) În situația operatorilor/operatorilor regionali prevăzuți la alin. (1) lit. b), A.N.R.S.C. avizează, prin avizul conform al strategiei de tarifare, inclusiv nivelul prețului/tarifului inițial.(4) Documentele necesare avizării strategiei de tarifare pot fi transmise în format electronic la adresele de contact și paginile web indicate pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro).  +  Secţiunea a 2-a Analiza documentației de avizare a strategiei de tarifare  +  Articolul 15(1) A.N.R.S.C., prin direcția de specialitate, analizează documentele depuse de solicitant, pentru emiterea avizului conform al strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în termen de:a) 30 de zile de la înregistrarea documentației, dacă solicitantul este operator;b) 45 de zile de la înregistrarea documentației, dacă solicitantul este operator regional. (2) În funcție de modul de prezentare și complexitatea informațiilor conținute în documentația depusă de solicitant, A.N.R.S.C. poate decide:a) transmiterea unei adrese de solicitare completări prin care i se aduce la cunoștință solicitantului obligația de a face completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea și documentele depuse;b) convocarea, la sediul A.N.R.S.C., a reprezentanților autorizați ai solicitantului, pentru a clarifica anumite aspecte care rezultă/nu rezultă din documentele puse la dispoziție; aspectele relevante rezultate în cadrul convocării se înscriu într-un proces-verbal care se încheie între A.N.R.S.C. și reprezentantul autorizat al solicitantului.(3) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data adresei de solicitare completări, operatorul/operatorul regional nu furnizează toate documentele solicitate, A.N.R.S.C. radiază cererea respectivă din procedura de avizare a strategiei de tarifare și comunică acest lucru solicitantului.  +  Secţiunea a 3-a Acordarea avizelor conforme  +  Articolul 16(1) A.N.R.S.C. soluționează cererea de avizare a strategiei de tarifare aferente planului de afaceri în termen de 45 de zile de la înregistrarea documentației depuse de către operator și respectiv în termen de 60 de zile de la înregistrarea documentației depuse de operatorul regional sau în termen de 30 de zile de la transmiterea completărilor solicitate conform art. 15 alin. (2) lit. a).(2) În cazul în care cererea solicitantului este soluționată favorabil, avizul conform se eliberează în două exemplare, dintre care un exemplar este transmis solicitantului, iar celălalt se păstrează la A.N.R.S.C.(3) În cazul neacordării avizului conform, A.N.R.S.C. comunică acest lucru solicitantului împreună cu motivele care au stat la baza soluționării nefavorabile a cererii sale.  +  Articolul 17(1) Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se aprobă de către adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară, în baza mandatului special primit de la unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației, sau, după caz, de către autoritatea deliberativă a unității administrativ-teritoriale, cu respectarea avizului conform al A.N.R.S.C., în maximum 60 de zile de la data emiterii acestuia.(2) Strategia de tarifare aprobată conform prevederilor alin. (1) poate fi aplicată de către operatorul regional/operator numai după includerea acesteia în actul de atribuire a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, prin act adițional încheiat la contractul de delegare a gestiunii sau, după caz, prin hotărâre adoptată de către autoritatea deliberativă a unității administrativ-teritoriale pentru modificarea hotărârii de dare în administrare a serviciului.(3) În cazul aprobării strategiei de tarifare fără avizul conform al A.N.R.S.C. ori fără respectarea avizului conform, A.N.R.S.C. aprobă, prin decizie a președintelui acesteia, prețurile și tarifele aplicabile în aria de operare a operatorului/operatorului regional, pentru cel puțin 6 luni și cel mult 12 luni de la data emiterii deciziei, la nivelul rezultat din aplicarea ajustării în termeni reali și cu rata inflației a prețurilor și tarifelor inițiale prevăzute în strategia de tarifare avizată.(4) În situația practicării de către operatorii/operatorii regionali de prețuri/tarife, după expirarea perioadei de la alin. (3), fără a avea o strategie de tarifare aprobată pe baza avizului conform emis de A.N.R.S.C., devin incidente dispozițiile art. 43 alin. (7) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Secţiunea a 4-a Revizuirea strategiilor de tarifare aferente planurilor de afaceri  +  Articolul 18(1) În cazul în care sunt înregistrate influențe majore în activitatea operatorilor comparativ cu prognozele din planul de afaceri datorate schimbărilor legislative, schimbărilor macroeconomice, schimbărilor pe piața serviciilor comunitare de utilități publice, fără a se limita la acestea, operatorii/operatorii regionali pot solicita avizarea actualizării strategiei de tarifare, prin transmiterea la A.N.R.S.C. a unei documentații, care cuprinde:a) cererea de avizare a actualizării strategiei de tarifare;b) planul de afaceri actualizat cu influența primită în costuri de modificările survenite;c) alte date, informații și documente justificative pentru revizuirea strategiei de tarifare.(2) A.N.R.S.C. analizează planul de afaceri actualizat, în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii de avizare a actualizării strategiei de tarifare, iar dacă solicitarea este justificată emite un aviz conform pentru strategia de tarifare revizuită.(3) Strategia de tarifare revizuită se aprobă de către adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară, în baza mandatatului special primit de la unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației, sau, după caz, de către autoritatea deliberativă a unității administrativ-teritoriale, cu respectarea avizului conform al A.N.R.S.C., în maximum 30 de zile de la data emiterii acestuia.(4) Strategia de tarifare revizuită aprobată conform prevederilor alin. (3) poate fi aplicată de către operatorul regional/operator numai după includerea acesteia în actul de atribuire a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare.  +  Capitolul IV Procedura de aprobare a ajustării tarifare anuale a prețurilor și tarifelor conform strategiilor de tarifare aferente planurilor de afaceri  +  Secţiunea 1 Solicitarea aprobării ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor  +  Articolul 19(1) Operatorii/Operatorii regionali solicită aprobarea ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă și de canalizare prin transmiterea către A.N.R.S.C., cu cel puțin 30 de zile înainte de data ajustării tarifare anuale prevăzută în strategia de tarifare, a unei documentații, cu opisul documentelor pe care le conține, care cuprinde:a) cererea de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor, împreună cu modalitatea de calcul al nivelului prețurilor și tarifelor propuse spre aprobare, conform modelului din anexa nr. 3 la prezenta metodologie;b) strategia de tarifare, împreună cu formula de ajustare tarifară aprobată;c) hotărârea consiliului local al unității administrativ-teritoriale sau, după caz, hotărârea adunării generale a asociației de dezvoltare intercomunitară de aprobare a strategiei de tarifare și a formulei de ajustare tarifară, pe baza avizului conform emis de A.N.R.S.C.;d) extras din contractul de delegare a gestiunii serviciului cu partea privind strategia de tarifare sau, după caz, actul adițional prin care a fost introdusă strategia de tarifare în contractul de delegare; operatorii de tip servicii publice de interes local sau județean, cu personalitatea juridică, prezintă hotărârea de dare în administrare a serviciului sau, după caz, hotărârea de modificare a acesteia prin care a fost introdusă strategia de tarifare;e) rata de suportabilitate, calculată pentru întreaga arie de operare, la data solicitării ajustării tarifare;f) balanța apei, în situația în care pierderile totale de apă sunt mai mici de 20% sau, după caz, bilanțul apei, dacă pierderile de apă sunt mai mari de 20%, realizate potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) lit. a);g) raportul anual, pe perioada dintre două ajustări tarifare, privind realizarea investițiilor pentru reducerea pierderilor de apă și atingerea țintelor de performanță asumate pentru reducerea pierderilor, începând cu cea de a doua ajustare tarifară anuală și până la finalizarea strategiei de tarifare;h) raportul anual, pe perioada dintre două ajustări tarifare, privind realizarea obiectivelor de eficiență și investiții din planul de afaceri, începând cu cea de a doua ajustare tarifară anuală și până la finalizarea strategiei de tarifare.(2) A.N.R.S.C. radiază cererea de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor și nu analizează documentația, în cazul în care operatorul/operatorul regional nu prezintă rapoartele anuale prevăzute la alin. (1) lit. g) și h).(3) Pentru documentele prevăzute la alin. (1), A.N.R.S.C. poate solicita precizări, completări sau prezentarea integrală a unuia sau a mai multor documente.(4) Documentele necesare aprobării ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor pot fi transmise în format electronic la adresele de contact și paginile web indicate pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro).  +  Secţiunea a 2-a Analiza documentației de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor  +  Articolul 20(1) A.N.R.S.C., prin direcția de specialitate, analizează documentele depuse de solicitant, pentru emiterea avizului conform al strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrarea documentației de aprobare a ajustării tarifare anuale a prețurilor și tarifelor.(2) Analiza documentației de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor presupune verificarea de către A.N.R.S.C. a aplicării corecte a creșterilor în termeni reali prevăzute în strategia de tarifare, a aplicării corecte a formulei de ajustare tarifară a prețurilor și tarifelor, atât în termeni reali, cât și cu inflația, precum și analiza modului de utilizare a Fondului IID sau a altor surse de finanțare a investițiilor, prin raportare la obiectivele de eficiență și investiții prevăzute în planul de afaceri.(3) În funcție de modul de prezentare și complexitatea informațiilor conținute în documentația depusă de solicitant, A.N.R.S.C. poate decide:a) transmiterea unei adrese de solicitare completări prin care i se aduce la cunoștință solicitantului obligația de a face completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea și documentele depuse;b) convocarea, la sediul A.N.R.S.C., a reprezentanților autorizați ai solicitantului, pentru a clarifica anumite aspecte care rezultă/nu rezultă din documentele puse la dispoziție; aspectele relevante rezultate în cadrul convocării se înscriu într-un proces-verbal care se încheie între A.N.R.S.C. și reprezentantul autorizat al solicitantului.(4) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data adresei de solicitare completări, operatorul/operatorul regional nu furnizează toate documentele solicitate, A.N.R.S.C. radiază cererea respectivă din procedura de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor și comunică acest lucru solicitantului.  +  Secţiunea a 3-a Aprobarea prețurilor și tarifelor pe baza strategiei de tarifare aferente planului de afaceri  +  Articolul 21(1) A.N.R.S.C. soluționează cererea de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor în termen de 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea documentației depuse de către operator/operatorul regional sau în termen de 30 de zile de la transmiterea completărilor solicitate conform art. 20 alin. (3) lit. a).(2) În cazul în care cererea solicitantului este soluționată favorabil, decizia de aprobare a prețurilor și tarifelor se eliberează în două exemplare, dintre care un exemplar este transmis solicitantului, iar celălalt se păstrează la A.N.R.S.C.  +  Articolul 22(1) Aprobarea ajustării anuale de prețuri și tarife este condiționată de îndeplinirea obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri.(2) În cazul neîndeplinirii obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri, din alte motive decât influența primită în funcție de extinderea ariei de operare, prin preluarea unor sisteme publice de alimentare cu apă și/sau de canalizare nerentabile și/sau ineficiente, operatorul/operatorul regional va transmite la A.N.R.S.C. un plan de remediere a situației. (3) În cazul neîndeplinirii repetate a obiectivelor de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri și al prezentării unor planuri de măsuri de îndeplinire nefezabile, A.N.R.S.C. decide amânarea aprobării ajustărilor anuale de tarife până la remedierea situației.  +  Capitolul V Monitorizarea implementării planurilor de afaceri  +  Articolul 23(1) A.N.R.S.C. monitorizează anual realizarea obiectivelor de eficiență și investiții din planul de afaceri ca parte a procesului anual de aprobare a ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor.(2) În aplicarea prevederilor de la alin. (1), A.N.R.S.C. monitorizează anual următoarele elemente:a) nivelul anual al redevenței înregistrat pe costuri și virarea sumelor corespunzătoare în Fondul IID;b) gradul de implementare fizic și valoric al planului de investiții propus pe perioada de reglementare economică, separat pe categorii de investiții și pe surse de finanțare;c) indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței prin compararea rezultatelor înregistrate cu țintele asumate;d) alte elemente relevante din planul de afaceri.(3) În cadrul măsurilor de creștere a eficienței, A.N.R.S.C. monitorizează cel puțin următorii indicatori:a) număr de angajați direct productivi sector apă/lungime rețea de apă (nr./100 km);b) număr de angajați direct productivi sector apă uzată/lungime rețea de canalizare (nr./100 km);c) rentabilitatea personalului pe întreaga activitate (venitul din exploatare pe angajat/cheltuiala de natură salarială pe angajat);d) avarii pe rețeaua de distribuție (nr./100 km);e) blocaje totale în rețeaua de canalizare (nr./100 km);f) pierderi totale de apă, în (m^3/an) și (%);g) pierderi specifice pe rețeaua de distribuție și transport (m^3/km x zi);h) consumul specific de energie electrică/m^3 de apă potabilă produsă și preluată din alte sisteme de alimentare cu apă (kwh/m^3);i) consumul specific de energie electrică/m^3 de apă facturată (kwh/m^3);j) consumul specific de energie electrică/m^3 de apă uzată epurată din canalizare (kwh/m^3);k) consumul specific de energie electrică/m^3 de apă uzată facturată (kwh/m^3);l) investiții unitare/apă facturată - surse proprii - activitatea de furnizare apă (lei/m^3);m) investiții unitare/apă uzată facturată - surse proprii - activitatea de canalizare și epurare apă uzată (lei/m^3).(4) Operatorii/Operatorii regionali raportează anual realizarea obiectivelor din planul de afaceri și indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței cu cel puțin 45 de zile înainte de data de solicitare a ajustării anuale a prețurilor și tarifelor, conform strategiilor de tarifare aferente planurilor de afaceri, incluzând explicații privind atingerea sau neatingerea țintelor asumate.(5) Pentru a asigura o transparență adecvată a întregului proces de reglementare economică a serviciilor, A.N.R.S.C. elaborează și publică pe website-ul instituției, în primele 6 luni ale anului în curs, un raport pentru anul anterior, privind analiza performanței operatorilor și a efectelor reglementării economice bazate pe strategia de tarifare aferentă planului de afaceri, în vederea îmbunătățirii politicilor naționale și locale privind dezvoltarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare.  +  Articolul 24(1) Anexele nr. 1-4*) fac parte integrantă din prezenta metodologie.*) Anexa nr. 4 conține modelul planului de afaceri, cu toate formulele de calcul pentru prognozarea costurilor și veniturilor, în format Excel, pe 13 foi partajate, inclusiv foi de calcul, se publică pe website-ul A.N.R.S.C. (www.anrsc.ro), fiind disponibil permanent la secțiunea „Alimentare cu apă și canalizare“, subsecțiunea „Legislație“, pentru a fi descărcat și utilizat de către operatori/operatorii regionali.(2) Anexele nr. 1-4 se actualizează prin ordin al președintelui A.N.R.S.C.  +  Anexa nr. 1la metodologie
    CERERE
    pentru avizarea strategiei de tarifare
    CătreAutoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități PubliceSubsemnatul(a), ................. (numele și prenumele) .................., în calitate de ............ (director/șef serviciu) ..........la ..............(denumirea persoanei juridice)............., cu sediul în localitatea .........................................,str. ............................................ nr. ......, bl. ......., sc. ......., et. ......., ap. ......., județul ..........................., telefon ................., fax ........................, e-mail ..................................., având CUI/CIF ..............................., vă solicit avizarea strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, împreună cu formula de ajustare tarifară anuală.Data:
    .....................................
    (numele și prenumele)
    Semnătura
    ......................
     +  Anexa nr. 2la metodologie
    Planul anual de evoluție a prețurilor și tarifelor
    Strategia de tarifareAjustări în termeni reali (în procente)
    SpecificațiePreț/Tarif inițial Pn/Tnzi/luna/anzi/luna/anzi/luna/anzi/luna/anzi/luna/anzi/luna/an
    Anulnn + 1n + 2n + 3n + 4n + 5
    Preț apă în întreaga arie de operarelei/m^3%%%%%
    Preț apă livrată în alt sistemlei/m^3%%%%%
    Tarif apă uzată canalizare și epurare în întreaga arie de operarelei/m^3%%%%%
    Tarif apă uzată preluată din alt sistemlei/m^3%%%%%
    NOTĂ: În prima coloană din tabel se trec prețurile și tarifele pentru toate serviciile/activitățile prestate și facturate. Ajustările în termeni reali din tabel nu includ inflația în perioada dintre ajustările tarifare și nici taxa pe valoarea adăugată.Strategia de tarifare presupune ajustări tarifare ale prețurilor și tarifelor în fiecare an, cel târziu până la data de […] (Se trece: zi/luna/an, care prin excepție poate fi altă dată pentru prima ajustare tarifară din anul în curs.), atât în termeni reali, cât și cu inflația, conform următoarei formule de ajustare tarifară: unde:P _n+1/T_n+i - prețul/tariful la data „n+i“;P _n /T_n – prețul/tariful inițial la data de […] (Se trece: zi/luna/an.);a_n+1, a_n+2 ,..,a _n+i - ajustarea în termeni reali a prețului/tarifului la data n+1, n+2, ... respectiv n+i;I_n+i - inflația aferentă ajustării „n+i“, care se calculează conform următoarei formule:unde:IPC - indicele prețurilor curent, respectiv cel mai recent indice al prețurilor disponibil, la data solicitării;IPI - indicele prețurilor inițial, de la data Pn/Tn;INF - rata inflației pentru perioada de 12 luni înainte de cel mai recent indice al prețurilor disponibil;m - numărul de luni între data celui mai recent indice al prețurilor disponibil și data efectivă de aplicare a noului preț/tarif;indicele prețurilor - indicele prețurilor de consum total publicat lunar de Institutul Național de Statistică.În cazul în care inflația cumulată de la ultima ajustare depășește 4%, operatorul/operatorul regional poate solicita până la maximum două ajustări intermediare doar cu inflația, conform formulei de ajustare tarifară.
     +  Anexa nr. 3la metodologie
    CERERE
    pentru aprobarea ajustării tarifare a prețurilor și tarifelor
    CătreAutoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități PubliceSubsemnatul(a), ..................(numele și prenumele) ..................., în calitate de ..............(director/șef serviciu)...........la ..............(denumirea persoanei juridice)..........., cu sediul în localitatea ...........................................,str. ................................... nr. ......, bl. ......., sc. ......., et. ......., ap. ......., județul ........................, telefon ..................., fax ..........................., e-mail ..........................., având CUI/CIF ................................., vă solicit aprobarea prețurilor și tarifelor conform ajustării tarifare anuale prevăzute în strategia de tarifare aferentă planului de afaceri, după cum urmează:1. preț apă potabilă produsă, transportată și distribuită în întreaga arie de operare, la nivelul de ............... lei/m^3, fără TVA;2. tarif canalizare-epurare în întreaga arie de epurare, la nivelul de ............... lei/m^3, fără TVA;3. preț/tarif [....] (Se vor trece toate prețurile/tarifele prevăzute în strategia de tarifare.)Rata de suportabilitate în aria de operare, la data solicitării ajustării tarifare, este de ....%.Anexez, la prezenta cerere, modalitatea de calcul al fiecărui preț/tarif propus spre aprobare.Data:
    .....................................
    (numele și prenumele)
    Semnătura
    ......................
    ----