ORDONANȚĂ nr. 9 din 31 ianuarie 2022privind instalațiile portuare de preluare a deșeurilor provenite de la nave
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2022



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. VI.8-10 din Legea nr. 311/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.  +  Articolul 1Scopul reglementăriiPrezenta ordonanță are ca scop protejarea mediului marin împotriva efectelor negative ale descărcărilor de deșeuri și ale reziduurilor mărfii în apele naționale navigabile, provenite de la navele care utilizează porturile românești, asigurându-se, în același timp, buna funcționare a traficului maritim, prin îmbunătățirea disponibilității și a utilizării instalațiilor portuare adecvate de preluare, precum și a predării deșeurilor în instalațiile respective.  +  Articolul 2Definiții(1) În înțelesul prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) administrație portuară - entitate responsabilă cu elaborarea, dezvoltarea și implementarea planului de gestionare a deșeurilor generate de nave și a reziduurilor mărfii;b) ambarcațiune de agrement - navă de orice tip, cu o lungime a corpului de minimum 2,5 metri, indiferent de modul de propulsie, care este destinată folosirii în scopuri sportive sau de agrement și care nu este implicată în activități comerciale;c) Autoritatea Navală Română - autoritatea centrală de specialitate în domeniul siguranței navigației și al securității navelor, din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu atribuții de coordonare a activităților de prevenire a poluării apelor de către navele aflate în apele naționale navigabile, denumită în continuare ANR;d) capacitate suficientă de stocare - o capacitate suficientă pentru a depozita deșeurile la bord din momentul plecării până la portul de escală următor, inclusiv deșeurile care sunt susceptibile a fi generate în timpul călătoriei;e) Convenția MARPOL 73/78 - Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 privind Convenția internațională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, încheiată la Londra la 17 februarie 1978, la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993, împreună cu amendamentele la aceasta, în versiunile lor actualizate și liniile directoare pentru implementare;f) deșeuri provenite de la nave - toate deșeurile, inclusiv reziduurile de marfă, care sunt generate în timpul operațiunilor navelor sau în cursul încărcării, descărcării și al operațiunilor de curățare și care se află sub incidența prevederilor anexelor I, II, IV-VI la Convenția MARPOL 73/78, precum și deșeurile pescuite în mod pasiv;g) deșeuri pescuite în mod pasiv - deșeurile prinse în plase în timpul operațiunilor de pescuit;h) escale frecvente - vizitele efectuate de o navă în același port care au loc cel puțin o dată la două săptămâni;i) escale regulate - curse repetate ale aceleiași nave urmând o rută constantă între porturi identificate sau o serie de curse de la și către același port fără escale intermediare;j) GISIS - sistemul global integrat de informații privind navele al Organizației Maritime Internaționale, denumită în continuare OMI;k) instalație portuară de preluare - orice instalație fixă, flotantă sau mobilă ori echipament specializat care poate servi pentru preluarea deșeurilor provenite de la nave;l) navă - o navă maritimă de orice tip care operează în mediul marin, inclusiv navele de pescuit, ambarcațiunile de agrement, ambarcațiunile cu aripi portante, aeroglisoarele, ambarcațiunile submersibile și plutitoare;m) navă de pescuit - orice navă echipată sau utilizată pentru scopuri comerciale pentru a prinde pește sau alte tipuri de resurse biologice marine;n) port - un loc sau o zonă geografică amenajată și echipată pentru a permite, în principal, accesul navelor, inclusiv zona de ancoraj aflată sub jurisdicția portului;o) reziduurile mărfii - resturile din marfa de la bord care rămân pe punte sau în cale ori în rezervoare după încărcare și descărcare, inclusiv excedentul sau scurgerile la încărcare și descărcare, în stare umedă sau uscată ori antrenate în apa de epurare, cu excepția prafului de marfă rămas pe punte după curățare sau a prafului de pe suprafețele exterioare ale navei;p) tarif indirect - un cost achitat pentru furnizarea de servicii aferente instalațiilor portuare de preluare, indiferent dacă are sau nu are loc o predare efectivă de deșeuri provenite de la nave;r) trafic programat - traficul bazat pe o listă publicată sau planificată cu orare de plecare și sosire între porturi identificate sau traversări recurente care constituie un program recunoscut;s) tratare - înseamnă operațiunile de valorificare sau eliminare, inclusiv pregătirea prealabilă valorificării sau eliminării.(2) Deșeurile provenite de la nave, astfel cum sunt definite la alin. (1) lit. f), sunt considerate a fi deșeuri potrivit prevederilor pct. 10 din anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor.  +  Articolul 3Domeniul de aplicare(1) Prezenta ordonanță se aplică:a) tuturor navelor, indiferent de pavilionul arborat, care fac escală sau operează în unul dintre porturile românești, cu excepția:(i) navelor angajate în servicii portuare în înțelesul art. 1 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor;(ii) navelor militare, navelor militare auxiliare sau a altor nave deținute sau operate de stat și care sunt folosite exclusiv în scopuri guvernamentale necomerciale.b) tuturor porturilor românești în care în mod normal fac escală navele maritime prevăzute la lit. a).(2) Navele care nu intră în domeniul de aplicare al prezentei ordonanțe pot preda la cerere deșeurile generate către instalația portuară de preluare a deșeurilor.  +  Articolul 4Instalații portuare de preluare(1) Administrațiile portuare trebuie să asigure dotarea adecvată și disponibilitatea permanentă a instalațiilor portuare de preluare a deșeurilor de la nave, în conformitate cu necesitățile navelor care fac escală în port, fără a produce întârzieri nejustificate acestora.(2) Pentru instalațiile portuare de preluare a deșeurilor, administrațiile portuare sunt obligate să dețină autorizație din punctul de vedere al protecției mediului emisă potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare.(3) Administrațiile portuare trebuie să asigure următoarele cerințe:a) instalațiile portuare de preluare să fie în măsură să preia tipurile și cantitățile de deșeuri provenite de la navele care utilizează în mod obișnuit portul respectiv, ținând cont de:(i) solicitarea de predare a deșeurilor provenite de la nave;(ii) dimensiunea și poziția geografică a portului respectiv;(iii) tipul navelor care fac escală în portul respectiv; și(iv) exceptările acordate în temeiul dispozițiilor art. 9;b) formalitățile și aspectele practice legate de utilizarea instalațiilor portuare de preluare să fie simple și rapide, pentru a se evita întârzierile nejustificate provocate navelor;c) tarifele percepute pentru predare să nu fie descurajatoare pentru navele care solicită să utilizeze instalațiile portuare de preluare;d) instalațiile portuare de preluare să asigure gestionarea deșeurilor provenite de la nave în mod rațional din punct de vedere ecologic, potrivit prevederilor din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021.(4) În sensul prevăzut la alin. (3) lit. d), administrațiile portuare asigură colectarea separată în porturi a deșeurilor provenite de la nave, reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92/2021, pentru a facilita reutilizarea și reciclarea acestora, astfel cum este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor și acumulatorilor și al deșeurilor de baterii și acumulatori, cu modificările și completările ulterioare, în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2015 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice, cu modificările și completările ulterioare, precum și în Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare. Pentru a facilita acest proces, instalațiile portuare de preluare colectează fracțiunile separate de deșeuri în funcție de categoriile de deșeuri definite în Convenția MARPOL 73/78, ținând cont de orientările acesteia.(5) Prevederile alin. (3) lit. d) se aplică fără a aduce atingere cerințelor mai stricte impuse pentru gestionarea deșeurilor de catering din transporturile internaționale prin Regulamentul (CE) nr. 1.069/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme sanitare privind subprodusele de origine animală și produsele derivate care nu sunt destinate consumului uman și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.774/2002.(6) Comandantul unei nave care a avut dificultăți în predarea deșeurilor va completa formularul prevăzut în anexa nr. 6 și îl va înainta către ANR împreună cu documentele doveditoare privind deficiențele constatate la instalațiile portuare de preluare a deșeurilor.(7) ANR analizează cauzele deficiențelor reclamate de comandantul navei și notifică OMI și statul de pavilion, utilizând formularele și procedurile OMI.(8) ANR transmite un raport privind concluzia analizei efectuate cu privire la deficiențele reclamate de comandantul navei către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și către Autoritatea publică competentă pentru protecția mediului.(9) Administrațiile portuare în cauză iau măsuri de siguranță suficiente pentru ca operațiunile de predare/de preluare a deșeurilor să fie efectuate astfel încât să se evite riscurile, atât pentru oameni, cât și pentru mediu, în porturile care fac obiectul prezentei ordonanțe.(10) Orice parte implicată în predarea sau preluarea deșeurilor provenite de la nave poate pretinde despăgubiri pentru prejudiciile cauzate de întârzierile nejustificate, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.  +  Articolul 5Planurile de preluare și gestionare a deșeurilor(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, fiecare administrație portuară trebuie să elaboreze și să implementeze un plan corespunzător de preluare și gestionare a deșeurilor provenite de la nave sau să actualizeze planul existent, după caz. Atât în faza de elaborare a planului de preluare și gestionare a deșeurilor, cât și în cea de actualizare a acestuia, în cazul în care au avut loc modificări semnificative cu privire la respectarea cerințelor prevăzute la art. 4, 6 și 7, administrația portuară trebuie să se consulte cu părțile relevante, printre care se numără, în special, utilizatorii portuari sau reprezentanții lor, cum ar fi asociațiile patronale și profesionale reprezentative și legal constituite, cu autoritățile locale competente, operatorii instalațiilor portuare de preluare, organizațiile care asigură respectarea obligațiilor care decurg din răspunderea extinsă a producătorilor, precum și reprezentanții societății civile, după caz.(2) Cerințele detaliate pentru elaborarea acestor planuri de preluare și gestionare a deșeurilor sunt prevăzute în anexa nr. 1.(3) Fiecare administrație portuară se asigură că sunt comunicate în mod clar operatorilor navelor, sunt puse la dispoziția publicului și sunt ușor accesibile, în limba română și în limba engleză, următoarele informații privind disponibilitatea unor instalații portuare de preluare adecvate în porturile lor și structura costurilor aferente, din planul de preluare și gestionare a deșeurilor:a) amplasarea instalațiilor portuare de preluare corespunzătoare fiecărei dane și, după caz, programul de funcționare;b) lista cuprinzând deșeurile provenite de la nave pe care portul le gestionează în mod obișnuit;c) lista cuprinzând punctele de contact, operatorii instalațiilor portuare de preluare și serviciile furnizate;d) descrierea procedurilor de predare a deșeurilor;e) descrierea sistemelor de recuperare a costurilor, inclusiv a sistemelor și a fondurilor de gestionare a deșeurilor prevăzute în anexa nr. 4, după caz.(4) Administrația portuară pune la dispoziție pe cale electronică și actualizează permanent informațiile prevăzute la alin. (3) în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13.(5) Administrația portuară poate să elaboreze un singur plan de preluare și gestionare a deșeurilor provenite de la nave, prevăzut la alin. (1), pentru unul sau mai multe porturi aflate în administrare, cu condiția de a se stabili pentru fiecare port necesarul de instalații portuare de preluare a deșeurilor provenite de la nave și disponibilitatea acestora.(6) Autoritatea publică competentă pentru protecția mediului, prin structura sa organizatorică cu competențe pentru emiterea autorizațiilor de mediu, denumită în continuare APM, evaluează și aprobă planurile prevăzute la alin. (1), în conformitate cu Strategia națională de gestionare a deșeurilor, avizate în prealabil de către ANR, și le reaprobă la maximum cinci ani sau atunci când intervin modificări importante în modul de operare al portului.(7) Respectivele schimbări pot include modificările structurale ale traficului către port, dezvoltarea de noi infrastructuri, schimbările în ceea ce privește cererea și furnizarea de instalații portuare de preluare, precum și noile tehnici de tratare la bord.(8) Garda Națională de Mediu controlează implementarea planurilor prevăzute la alin. (1) și propune autorității publice competente pentru protecția mediului suspendarea sau anularea autorizației de mediu emise administrației portuare.(9) Dacă pe parcursul perioadei de cinci ani prevăzute la alin. (6) nu s-au produs schimbări semnificative în baza documentelor relevante emise de către instituțiile de inspecție și control, APM reaprobă planurile existente.(10) ANR, în cooperare cu APM, poate excepta porturile mici necomerciale, caracterizate printr-un trafic rar sau redus, reprezentat exclusiv de ambarcațiuni de agrement, de la prevederile alin. (1)-(4), dacă instalațiile portuare de preluare sunt integrate în sistemul local de gestionare a deșeurilor administrat de către autoritatea cu competențe în domeniu, care se asigură că informațiile privind sistemul de gestionare a deșeurilor sunt puse la dispoziția utilizatorilor porturilor respective.(11) ANR notifică numele și localizarea porturilor românești exceptate în condițiile alin. (10) pe cale electronică în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13.  +  Articolul 6Notificarea prealabilă a deșeurilor(1) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave căreia i se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2010 pentru stabilirea Sistemului de informare și monitorizare a traficului navelor maritime care intră/ies în/din apele naționale navigabile ale României, cu modificările și completările ulterioare, care are ca destinație un port românesc, trebuie să completeze formularul denumit „Notificarea prealabilă pentru predarea deșeurilor în instalațiile portuare de preluare“, prevăzut în anexa nr. 2, cu date exacte și reale și să îl transmită ANR și administrației portului:a) cu cel puțin 24 de ore înainte de sosire, dacă se cunoaște portul de escală;b) imediat ce se cunoaște portul de escală, dacă această informație este disponibilă cu mai puțin de 24 de ore înainte de sosire; sauc) cel târziu în momentul în care nava părăsește portul anterior, dacă durata voiajului este mai mică de 24 de ore.(2) Comandantul navei trebuie să înregistreze în registrul de evidență a deșeurilor și în registrul de evidență a hidrocarburilor toate datele, în conformitate cu realitatea, privind tipurile și cantitățile de deșeuri și/sau reziduurile mărfii aflate la bord, înaintea sosirii navei în port.(3) Informațiile cuprinse în formularul prevăzut în anexa nr. 2 sunt raportate pe cale electronică de către operatorul, agentul sau comandantul navei în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2010, cu modificările și completările ulterioare, și Legea nr. 162/2013 privind formalitățile de raportare aplicabile navelor la sosirea în și/sau la plecarea din porturile românești, cu completările ulterioare.(4) Formularul prevăzut în anexa nr. 2 este disponibil la bord, inclusiv în format electronic, cel puțin până în următorul port de escală și se pune la dispoziția ANR și administrației portului respectiv, la solicitarea acestora.(5) ANR verifică dacă formularul prevăzut în anexa nr. 2 a fost completat fidel și cu exactitate și dacă informațiile prevăzute în acesta au fost notificate corespunzător și fără întârziere administrației portului.  +  Articolul 7Predarea deșeurilor provenite de la nave(1) Comandantul unei nave care face escală într-un port românesc, înainte de a părăsi portul respectiv, trebuie să predea toate deșeurile transportate la bordul navei într-o instalație portuară de preluare, în conformitate cu normele relevante privind deversarea, prevăzute în Convenția MARPOL 73/78.(2) La predare, operatorul instalației portuare de preluare sau administrația portuară la care au fost predate deșeurile completează fidel și cu exactitate formularul „Confirmarea predării deșeurilor“, prevăzut în anexa nr. 3, și furnizează comandantului navei, fără întârzieri nejustificate, confirmarea predării deșeurilor.(3) Cerințele prevăzute la alin. (1) nu se aplică porturilor mici dotate cu instalații fără personal sau porturilor care sunt situate în zone îndepărtate, cu condiția ca ANR să fi notificat numele și localizarea respectivelor porturi românești pe cale electronică în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13.(4) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave căreia i se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2010, cu modificările și completările ulterioare, înainte de plecare sau imediat după primirea „Confirmării predării deșeurilor“, raportează pe cale electronică informațiile din acest formular în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13.(5) Formularul „Confirmarea predării deșeurilor“ se va păstra la bord cel puțin doi ani, fiind însoțit, după caz, de registrul de combustibil, registrul de încărcătură, jurnalul de înregistrare a deșeurilor sau planul de gestionare a deșeurilor, și se pune la dispoziția autorităților statelor membre la solicitarea acestora.(6) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), o navă poate fi autorizată de către ANR să își continue voiajul spre următorul port de escală fără a preda deșeurile, în cazul în care:a) informațiile furnizate în conformitate cu anexele nr. 2 și 3 arată că nava dispune de capacitate suficientă de stocare pentru toate deșeurile care s-au acumulat și se vor acumula în cursul voiajului preconizat al navei până la portul de escală următor, colectate separat;b) informațiile furnizate la bordul navelor care nu intră în domeniul de aplicare al Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2010, cu modificările și completările ulterioare, arată că există capacitate suficientă de stocare pentru toate deșeurile care s-au acumulat și se vor acumula pe parcursul voiajului preconizat al navei până la portul de escală următor, colectate separat; sauc) nava face o escală de mai puțin de 24 de ore în zona de ancoraj sau în cazul unor condiții meteorologice nefavorabile.(7) ANR solicită comandantului navei să predea, înainte de plecare, întreaga cantitate de deșeuri într-o instalație portuară de preluare, dacă:a) nu se poate stabili pe baza informațiilor disponibile, inclusiv a informațiilor disponibile în format electronic în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13 sau în GISIS, dacă în următorul port de escală sunt disponibile instalații portuare de preluare adecvate; saub) următorul port de escală nu este cunoscut.(8) Prevederile alin. (6) sunt aplicabile fără a aduce atingere dispozițiilor mai restrictive impuse navelor privind predarea deșeurilor, adoptate potrivit dreptului internațional.  +  Articolul 8Sistemele de recuperare a costurilor(1) Administrațiile portuare trebuie să se asigure că toate costurile de exploatare a instalațiilor portuare de preluare pentru preluarea și tratarea deșeurilor provenite de la nave, altele decât reziduurile mărfii, sunt acoperite prin perceperea unui tarif de la nave. Aceste costuri cuprind elementele enumerate în anexa nr. 4.(2) Sistemul de recuperare a costurilor prevăzut la alin. (1) trebuie să încurajeze navele să predea deșeurile generate și/sau reziduurile mărfii la instalațiile portuare de preluare și să nu le deverseze în mare. În acest sens, în conceperea și funcționarea sistemelor de recuperare a costurilor, administrațiile portuare aplică următoarele criterii:a) navele plătesc un tarif indirect, indiferent dacă predau sau nu deșeuri într-o instalație portuară de preluare;b) tariful indirect acoperă:(i) costurile administrative indirecte;(ii) o parte semnificativă din costurile operaționale directe, astfel cum este stabilit în anexa nr. 4, care reprezintă cel puțin 30% din costurile directe totale pentru predarea efectivă a deșeurilor în cursul anului precedent, cu posibilitatea de a lua în considerare și costurile legate de volumul de trafic estimat pentru anul următor;c) pentru a oferi un stimulent maxim pentru predarea deșeurilor din anexa V la MARPOL 73/78, altele decât reziduurile mărfii, administrația portuară nu percepe niciun tarif direct pentru aceste deșeuri, pentru a se asigura un drept de predare fără tarife suplimentare bazate pe volumul de deșeuri predate, cu excepția cazului în care volumul de deșeuri predate depășește capacitatea maximă de stocare prevăzută în formularul din anexa nr. 2; deșeurile pescuite în mod pasiv intră sub incidența acestui regim, inclusiv a dreptului de predare;d) pentru a se evita ca utilizatorii portuari să suporte integral costurile de colectare și de tratare a deșeurilor pescuite în mod pasiv, administrația portuară va participa la programele existente de predare a deșeurilor pescuite în mod pasiv care asigură o alternativă de finanțare a costurilor de colectare și de gestionare, pe uscat, a uneltelor de pescuit devenite deșeuri sau a deșeurilor pescuite în mod pasiv, inclusiv la programele de pescuire a deșeurilor finanțate de Uniunea Europeană;e) pentru a încuraja predarea reziduurilor care provin de la spălarea tancurilor și care conțin substanțe plutitoare persistente cu viscozitate ridicată, administrația portuară poate acorda reduceri tarifare adecvate pentru predarea acestora;f) tariful indirect nu include deșeurile provenite de la sistemele de epurare a gazelor de eșapament, ale căror costuri sunt acoperite pe baza tipurilor și cantităților de deșeuri predate.(3) Partea din costuri care nu este acoperită prin tarifarea indirectă, dacă există, este acoperită pe baza tipurilor și cantităților de deșeuri efectiv predate de navă.(4) Tarifele pot fi diferențiate pe baza următoarelor criterii:a) categoria, tipul și mărimea navei;b) furnizarea de servicii pentru nave în afara programului normal de lucru în port; sauc) caracterul periculos al deșeurilor.(5) Tarifele sunt reduse pe baza următoarelor criterii:a) tipul de activitate comercială desfășurată de navă, în special atunci când o navă desfășoară transporturi maritime comerciale pe distanțe scurte;b) proiectarea, echiparea și exploatarea navei demonstrează că nava produce cantități reduse de deșeuri și își gestionează deșeurile în mod durabil și rațional din punct de vedere ecologic.(6) Fiecare administrație portuară pune la dispoziția utilizatorilor portuari, în limba română și în limba engleză, valoarea tarifelor percepute și modul de calcul al acestora, din planul de preluare și gestionare a deșeurilor, pentru a asigura utilizatorii portuari că tarifele sunt echitabile, transparente, ușor identificabile și nediscriminatorii, precum și că acestea reflectă costurile instalațiilor și ale serviciilor furnizate și, acolo unde este cazul, utilizate.(7) APM asigură colectarea datelor de monitorizare privind volumul și cantitatea de deșeuri pescuite în mod pasiv și le raportează Comisiei Europene.  +  Articolul 9Exceptări(1) ANR poate excepta o navă care face escală în porturile românești de la obligațiile prevăzute la art. 6, art. 7 alin. (1) și la art. 8, dacă sunt întrunite următoarele condiții:a) nava efectuează curse în cadrul unui trafic programat, cu escale frecvente și regulate;b) există un acord în vederea asigurării predării deșeurilor și a plății tarifelor într-un port de-a lungul rutei navei care:(i) este dovedit printr-un contract semnat cu un port sau cu un contractant de deșeuri și prin confirmări de predare a deșeurilor;(ii) a fost notificat tuturor porturilor de pe ruta navei; și(iii) a fost acceptat de portul în care au loc predarea și plata, care poate fi un port al Uniunii Europene sau un alt port românesc în care, astfel cum este stabilit pe baza informațiilor raportate pe cale electronică în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13 și în GISIS, sunt disponibile instalații adecvate;c) exceptarea nu are un impact negativ asupra siguranței maritime, a sănătății, a condițiilor de viață sau de muncă la bordul navelor și nici asupra mediului marin.(2) În cazul în care se acordă exceptarea, ANR emite un certificat de exceptare, pe baza formatului prevăzut în anexa nr. 5, care confirmă că nava îndeplinește condițiile și cerințele necesare pentru aplicarea exceptării și precizează durata acesteia.(3) ANR raportează informațiile din certificatul de exceptare, pe cale electronică, în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13.(4) ANR monitorizează navele care dețin un certificat de exceptare emis potrivit prevederilor alin. (2).(5) ANR informează administrația portuară dacă o navă deține certificat de exceptare, în vederea stabilirii de către aceasta a sistemului de tarifare prevăzut la art. 8 alin. (1).(6) O navă nu se poate deplasa către portul de escală următor dacă nu există capacitate suficientă de stocare pentru toate deșeurile care s-au acumulat și se vor acumula în cursul voiajului preconizat al navei până la portul de escală următor, colectate separat, chiar dacă a fost exceptată potrivit prevederilor alin. (1).  +  Articolul 10Inspecții(1) ANR trebuie să creeze un sistem care să facă posibilă inspectarea oricărei nave, inclusiv prin inspecții aleatorii, pentru a verifica dacă se conformează prevederilor art. 6-8.(2) La selectarea navelor pentru inspecție, altele decât cele de pescuit și ambarcațiunile de agrement autorizate să transporte până la 12 pasageri, ANR va acorda o atenție specială:a) navelor care nu respectă cerințele de notificare prevăzute la art. 6;b) navelor la care în urma examinării informației furnizate de comandant în conformitate cu art. 6 sunt descoperite indicii că nu se conformează prevederilor prezentei ordonanțe.(3) Inspecțiile prevăzute la alin. (1) pot fi efectuate și în cadrul activității de control al statului portului, când este cazul, cu condiția aplicării obligației stabilite de a realiza inspecții în procent de minimum 25%.(4) ANR nu permite plecarea navei dacă în urma inspecțiilor efectuate constată că nava nu a predat în totalitate deșeurile la instalațiile portuare de preluare, în conformitate cu prevederile art. 6-8.(5) În cazul în care o navă a părăsit un port românesc fără a se conforma prevederilor art. 6-8, ANR trebuie să informeze autoritatea competentă din următorul port de escală.(6) În situația în care ANR este informată că o navă care intră într-un port românesc a părăsit ultimul port de escală fără să se conformeze prevederilor art. 6-8, nu va permite plecarea navei până când nu va evalua în detaliu exactitatea informațiilor primite.  +  Articolul 11Obligații de inspecție(1) ANR efectuează inspecții ale navelor care fac escală în porturile românești într-o proporție de cel puțin 15 % din numărul total al navelor distincte care fac escală anual în aceste porturi. Numărul total al navelor distincte care fac escală anual în porturile românești se calculează ca fiind numărul mediu al navelor distincte din cei trei ani precedenți, astfel cum s-a raportat în cadrul acelei părți din sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicării prezentei ordonanțe prevăzut la art. 13.(2) ANR duce la îndeplinire prevederile alin. (1), selectând navele pe baza mecanismului de urmărire bazat pe riscuri al Uniunii Europene.(3) ANR stabilește procedurile privind inspecția navelor în privința cărora nu sunt aplicabile dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2010, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să asigure, în măsura în care este posibil, respectarea prevederilor prezentei ordonanțe. La stabilirea procedurilor respective, ANR poate lua în considerare mecanismul de urmărire bazat pe riscuri al Uniunii Europene prevăzut la alin. (2).(4) În cazul în care ANR consideră că rezultatele inspecției sunt neconforme, aceasta se asigură, fără a se aduce atingere aplicării sancțiunilor prevăzute la art. 16, că nava nu părăsește portul înainte de a fi predat deșeurile într-o instalație portuară de preluare în conformitate cu art. 7.(5) Administrațiile portuare trebuie să notifice comandanților navelor, prin agenții acestora, operatorilor instalațiilor portuare de preluare și tuturor celor interesați despre cerințele prezentei ordonanțe.(6) ANR și administrațiile portuare trebuie să coopereze cu toți operatorii economici implicați pentru a duce la îndeplinire prevederile prezentei ordonanțe.(7) Administrațiile portuare trebuie:a) să verifice informațiile notificate de către operatorul, agentul sau comandantul unei nave, în conformitate cu prevederile art. 6;b) să se asigure că formalitățile legate de utilizarea instalațiilor portuare de preluare sunt simple și rapide, pentru a stimula comandanții navelor să utilizeze aceste instalații și pentru a evita producerea unor întârzieri inutile navelor.  +  Articolul 12Sistemul de informare, monitorizare și asigurare a aplicăriiPunerea în aplicare și asigurarea respectării prezentei ordonanțe sunt facilitate prin raportarea electronică și schimbul de informații între statele membre în conformitate cu art. 13 și 14.  +  Articolul 13Raportare și schimb de informații(1) Raportarea și schimbul de informații se bazează pe sistemul Uniunii Europene de schimb de informații maritime SafeSeaNet prevăzut la art. 29 alin. (3)-(6) și în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2010, cu modificările și completările ulterioare.(2) ANR se asigură că sunt raportate pe cale electronică și într-un interval de timp rezonabil, potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 162/2013, cu completările ulterioare, următoarele informații:a) informațiile privind ora efectivă de sosire și de plecare a oricărei nave care intră în domeniul de aplicare al Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2010, cu modificările și completările ulterioare, care face escală într-un port românesc, împreună cu un element de identificare a portului în cauză;b) informațiile din notificarea prealabilă a deșeurilor, astfel cum se prevede în anexa nr. 2;c) informațiile din confirmarea predării deșeurilor, astfel cum se prevede în anexa nr. 3;d) informațiile din certificatul de exceptare, astfel cum se prevede în anexa nr. 5.(3) ANR se asigură că planurile de preluare și gestionare a deșeurilor provenite de la nave, prevăzute în anexa nr. 1, sunt puse la dispoziția SafeSeaNet pe cale electronică.  +  Articolul 14Înregistrarea inspecțiilor(1) ANR utilizează baza de date privind inspecțiile, prevăzută la art. 24 din Hotărârea Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului, cu modificările și completările ulterioare, la care sunt conectate toate statele membre ale Uniunii Europene și care conține toate informațiile necesare pentru punerea în aplicare a sistemului de inspecții prevăzut în prezenta ordonanță.(2) ANR trebuie să se asigure că informațiile privind inspecțiile efectuate în temeiul prezentei ordonanțe, inclusiv informațiile privind cazurile de nerespectare și ordinele de interzicere a plecării emise, sunt transferate fără întârziere în baza de date privind inspecțiile de îndată ce:a) raportul de inspecție a fost finalizat;b) ordinul de interzicere a plecării a fost anulat; sauc) a fost acordată o exceptare.(3) Informațiile transferate în baza de date privind inspecțiile trebuie să fie validate de către ANR în termen de 72 de ore, în vederea publicării.(4) ANR are acces la informațiile înregistrate în baza de date privind inspecțiile.  +  Articolul 15Formarea personaluluiAdministrațiile portuare și autoritățile responsabile pentru instalațiile portuare de preluare se asigură că întregul personal beneficiază de formarea necesară pentru a dobândi cunoștințele esențiale pentru activitatea sa de gestionare a deșeurilor, cu o atenție deosebită pentru aspectele legate de sănătate și securitate în contextul manipulării materialelor periculoase, și că cerințele de formare sunt actualizate periodic, pentru a răspunde provocărilor legate de inovarea tehnologică.  +  Articolul 16Sancțiuni(1) Următoarele fapte, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni, constituie contravenții și se sancționează după cum urmează:a) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei aplicată administrației portuare pentru lipsa planului de preluare și gestionare a deșeurilor generate de nave și/sau a reziduurilor mărfii, elaborat sau actualizat potrivit dispozițiilor art. 5 alin. (1);b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei aplicată administrației portuare pentru lipsa vizei de aprobare, respectiv reaprobare a planurilor de preluare și gestionare a deșeurilor generate de nave și/sau a reziduurilor mărfii, potrivit art. 5 alin. (6), precum și pentru neimplementarea planului, potrivit art. 5 alin. (8);c) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru netransmiterea de către operatorul, agentul sau comandantul navei, a informațiilor cuprinse în formularul prevăzut în anexa nr. 2 ori transmiterea unor date eronate, precum și raportarea electronică incompletă sau incorectă a acestora, potrivit art. 6 alin. (1) și (3);d) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru lipsa sau completarea neconformă de către comandantul navei în registrul de evidență a deșeurilor și în registrul de evidență a hidrocarburilor a tuturor datelor, în conformitate cu realitatea, privind tipurile și cantitățile de deșeuri și/sau reziduurile mărfii aflate la bord, înaintea sosirii navei în port, potrivit art. 6 alin. (2);e) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru nepredarea sau predarea parțială de către comandantul unei nave a deșeurilor transportate la bord într-o instalație portuară de preluare, potrivit art. 7 alin. (1);f) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru lipsa sau completarea neconformă a formularului prevăzut în anexa nr. 3, de către operatorul instalației portuare de preluare sau de către administrația portuară la care au fost predate deșeurile, potrivit art. 7 alin. (2).(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a), b) și f) se fac de către persoane împuternicite din cadrul Gărzii Naționale de Mediu, iar pentru cele prevăzute la alin. (1) lit. c)-e) se fac de către persoane împuternicite din cadrul ANR.(3) Pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. c)-e) sancțiunea contravențională se aplică comandantului navei, ca reprezentant legal al proprietarului ori operatorului navei.(4) Contravențiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 17Schimbul de experiențăANR și APM asigură participarea experților la sesiunile de schimburi de experiență organizate de Comisia Europeană între autoritățile naționale ale statelor membre ale Uniunii Europene și experți, inclusiv cei din sectorul privat, societatea civilă și organizații sindicale, cu privire la aplicarea prezentei ordonanțe în porturile românești.  +  Articolul 18Dispoziții tranzitoriiRaporturile juridice aferente activităților care fac obiectul Ordonanței Guvernului nr. 20/2012 privind instalațiile portuare de preluare a deșeurilor generate de nave și a reziduurilor mărfii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 210/2013, cu modificările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, rămân valabile până la data finalizării, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare la momentul declanșării acestora.  +  Articolul 19Dispoziții finale(1) Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta ordonanță.(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă Ordonanța Guvernului nr. 20/2012 privind instalațiile portuare de preluare a deșeurilor generate de nave și a reziduurilor mărfii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 623 din 30 august 2012, aprobată cu modificări prin Legea nr. 210/2013, cu modificările ulterioare.  +  Articolul 20De la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, trimiterea din cuprinsul lit. A pct. 4 din anexa la Legea nr. 162/2013 privind formalitățile de raportare aplicabile navelor la sosirea în și/sau la plecarea din porturile românești, cu completările ulterioare, va fi considerată a fi făcută la art. 6, 7 și 9 din prezenta ordonanță.  +  Articolul 21Ministerul Transporturilor și Infrastructurii comunică Comisiei Europene textele principalelor dispoziții de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta ordonanță.Prezenta ordonanță transpune Directiva (UE) 2019/883 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind instalațiile portuare de preluare pentru predarea deșeurilor provenite de la nave, de modificare a Directivei 2010/65/UE și de abrogare a Directivei 2000/59/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 151 din 7 iunie 2019.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin Mihai Grindeanu
    p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Corvin Nedelcu,
    secretar general
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Sorin Moise,
    secretar de stat
    Ministrul afacerilor externe,
    Bogdan Lucian Aurescu
    Ministrul finanțelor,
    Adrian Câciu
    București, 31 ianuarie 2022.Nr. 9.  +  Anexa nr. 1
    CERINȚE
    privind planurile de preluare și gestionare a deșeurilor
    Planurile de preluare și gestionare a deșeurilor acoperă toate tipurile de deșeuri provenite de la navele care fac în mod obișnuit escală în port și sunt elaborate în funcție de mărimea portului și de categoriile de nave care fac escală.Planurile de preluare și gestionare a deșeurilor cuprind următoarele elemente:a) o evaluare a necesității unor instalații portuare de preluare, ținând cont de nevoile navelor care fac în mod obișnuit escală în port;b) o descriere a tipului și a capacității instalațiilor portuare de preluare;c) o descriere a procedurilor de preluare și colectare a deșeurilor provenite de la nave;d) o descriere a sistemului de recuperare a costurilor;e) o descriere a procedurii de semnalare a deficiențelor suspectate la instalațiile portuare de preluare;f) o descriere a procedurii de consultare permanentă cu utilizatorii portuari, contractanții din sectorul deșeurilor, operatorii terminalelor și alte părți interesate; șig) o prezentare generală a tipurilor și cantităților de deșeuri primite de la nave și gestionate în cadrul instalațiilor.Planurile de preluare și gestionare a deșeurilor pot să includă:a) un rezumat al dreptului intern relevant, precum și procedura și formalitățile pentru predarea deșeurilor în instalațiile portuare de preluare;b) o identificare a unui punct de contact în port;c) o descriere a echipamentelor și procedeelor de tratare prealabilă pentru fluxuri specifice de deșeuri în port, dacă este cazul;d) o descriere a metodelor folosite pentru a înregistra utilizarea efectivă a instalațiilor portuare de preluare;e) o descriere a metodelor folosite pentru a înregistra cantitățile de deșeuri predate de nave;f) o descriere a metodelor de gestionare a diferitelor fluxuri de deșeuri în port.Procedurile de preluare, colectare, stocare, tratare și eliminare ar trebui să se conformeze întru totul unui program de gestionare a mediului, care să reducă în mod progresiv impactul acestor activități asupra mediului. Se presupune că această conformitate este realizată dacă procedurile respectă Regulamentul (CE) nr. 1.221/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind participarea voluntară a organizațiilor la un sistem comunitar de management de mediu și audit (EMAS) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 și a Deciziilor 2001/681/CE și 2006/193/CE ale Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 342 din 22 decembrie 2009.
     +  Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.  +  Anexa nr. 3*)*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.  +  Anexa nr. 4*)*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.  +  Anexa nr. 5*)*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.  +  Anexa nr. 6*)*) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.----