HOTĂRÂRE nr. 1.309 din 30 decembrie 2021privind aprobarea Programului național pentru reducerea abandonului școlar
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1250 din 30 decembrie 2021
În temeiul Constituției României, republicată, al art. 25 lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 3 lit. a) și art. 111 alin. (1) lit. a) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1(1) Se aprobă Programul național pentru reducerea abandonului școlar, denumit în continuare Program. (2) Programul se derulează în cadrul Planului național pentru redresare și reziliență al României și în concordanță cu Proiectul național de reformă „România Educată“, asumat prin memorandum de Guvernul României. + Articolul 2Scopul Programului constă în: a) reducerea abandonului școlar în minimum 25% din unitățile de învățământ participante la Program în perioada 2021-2026;b) îmbunătățirea rezultatelor obținute de elevi în cadrul evaluărilor naționale și creșterea procentului de elevi care finalizează învățământul gimnazial;c) creșterea participării absolvenților învățământului gimnazial la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și a ratei de tranziție de la învățământul secundar inferior - gimnazial la învățământul secundar superior - liceal sau profesional. + Articolul 3Obiectivele generale ale Programului constau în:a) creșterea autonomiei și a capacității unităților de învățământ în utilizarea resurselor, prin implementarea Mecanismului de avertizare timpurie în educație, denumit în continuare MATE; b) monitorizarea, prin aplicarea MATE, elevilor în risc de părăsire timpurie a școlii și abandon școlar și sprijinirea unităților de învățământ în colectarea de date relevante, realizarea planurilor de activități individualizate și formare. + Articolul 4(1) Programul constă în identificarea unităților de învățământ de stat care școlarizează elevi din învățământul primar și gimnazial în care există un procent mare de elevi în risc de abandon școlar și sprijinirea acestora în colectarea de date relevante și realizarea planurilor de activități individualizate, prin intermediul MATE.(2) MATE reprezintă un instrument pentru avertizarea timpurie a riscului de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, precum și pentru intervenția în vederea reducerii acestora. MATE conține cadrul metodologic, procedurile operaționale și un set de instrumente necesare pentru identificarea riscului, precum și un pachet de măsuri și acțiuni care vor contribui la avertizarea timpurie și reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, intervenție și compensare a abandonului școlar.(3) Prin intermediul MATE se colectează, la nivelul unității de învățământ, date relevante cu privire la indicatorii în funcție de care se apreciază riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, pe baza cărora se calculează indicele de vulnerabilitate al acesteia privind părăsirea timpurie a școlii. (4) Indicatorii în funcție de care se apreciază riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii sunt: procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al profesorilor din unitatea de învățământ; rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar; raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial; rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIIIa, definită ca raportul dintre numărul absolvenților învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial; procentul absolvenților învățământului gimnazial care au obținut note sub 6 la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a din totalul absolvenților învățământului gimnazial. Pentru colectarea datelor cu privire la acești indicatori se utilizează modulul informatic MATE, dezvoltat în cadrul Sistemului informatic integrat al învățământului din România (SIIIR). (5) Pe baza indicelui de vulnerabilitate stabilit prin MATE se stabilește prioritatea de intervenție - ridicată, medie și scăzută la nivelul unității de învățământ, în scopul reducerii riscului de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii.(6) În cadrul Programului se acordă granturi pentru cel puțin 2.500 dintre cele 3.500 de unități de învățământ de stat, în cadrul cărora, prin pilotarea MATE, a fost identificată o prioritate de intervenție ridicată sau medie, pe baza indicelui de vulnerabilitate menționat la alin. (5). (7) Lista unităților de învățământ care beneficiază de granturi în cadrul Programului se stabilește prin ordin al ministrului educației. + Articolul 5Mecanismul de avertizare timpurie în educație, Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE se aprobă prin ordin al ministrului educației în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul 6Finanțarea Programului pentru reducerea abandonului școlar este asigurată prin bugetul Ministerului Educației, din sume ce provin din Planul național pentru redresare și reziliență aprobate cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul educației,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Dan Vîlceanu
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 30 decembrie 2021.Nr. 1.309.----
EMITENT |
În temeiul Constituției României, republicată, al art. 25 lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. 3 lit. a) și art. 111 alin. (1) lit. a) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1(1) Se aprobă Programul național pentru reducerea abandonului școlar, denumit în continuare Program. (2) Programul se derulează în cadrul Planului național pentru redresare și reziliență al României și în concordanță cu Proiectul național de reformă „România Educată“, asumat prin memorandum de Guvernul României. + Articolul 2Scopul Programului constă în: a) reducerea abandonului școlar în minimum 25% din unitățile de învățământ participante la Program în perioada 2021-2026;b) îmbunătățirea rezultatelor obținute de elevi în cadrul evaluărilor naționale și creșterea procentului de elevi care finalizează învățământul gimnazial;c) creșterea participării absolvenților învățământului gimnazial la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și a ratei de tranziție de la învățământul secundar inferior - gimnazial la învățământul secundar superior - liceal sau profesional. + Articolul 3Obiectivele generale ale Programului constau în:a) creșterea autonomiei și a capacității unităților de învățământ în utilizarea resurselor, prin implementarea Mecanismului de avertizare timpurie în educație, denumit în continuare MATE; b) monitorizarea, prin aplicarea MATE, elevilor în risc de părăsire timpurie a școlii și abandon școlar și sprijinirea unităților de învățământ în colectarea de date relevante, realizarea planurilor de activități individualizate și formare. + Articolul 4(1) Programul constă în identificarea unităților de învățământ de stat care școlarizează elevi din învățământul primar și gimnazial în care există un procent mare de elevi în risc de abandon școlar și sprijinirea acestora în colectarea de date relevante și realizarea planurilor de activități individualizate, prin intermediul MATE.(2) MATE reprezintă un instrument pentru avertizarea timpurie a riscului de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, precum și pentru intervenția în vederea reducerii acestora. MATE conține cadrul metodologic, procedurile operaționale și un set de instrumente necesare pentru identificarea riscului, precum și un pachet de măsuri și acțiuni care vor contribui la avertizarea timpurie și reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, intervenție și compensare a abandonului școlar.(3) Prin intermediul MATE se colectează, la nivelul unității de învățământ, date relevante cu privire la indicatorii în funcție de care se apreciază riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, pe baza cărora se calculează indicele de vulnerabilitate al acesteia privind părăsirea timpurie a școlii. (4) Indicatorii în funcție de care se apreciază riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii sunt: procentul profesorilor suplinitori raportat la numărul total al profesorilor din unitatea de învățământ; rata de absolvire a învățământului gimnazial, definită ca raportul dintre numărul de absolvenți ai clasei a VIII-a și numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar; raportul dintre numărul elevilor repetenți și în abandon școlar și numărul total de elevi din învățământul gimnazial; rata de participare a absolvenților învățământului gimnazial la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIIIa, definită ca raportul dintre numărul absolvenților învățământului gimnazial care participă la examen și numărul total al absolvenților învățământului gimnazial; procentul absolvenților învățământului gimnazial care au obținut note sub 6 la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a din totalul absolvenților învățământului gimnazial. Pentru colectarea datelor cu privire la acești indicatori se utilizează modulul informatic MATE, dezvoltat în cadrul Sistemului informatic integrat al învățământului din România (SIIIR). (5) Pe baza indicelui de vulnerabilitate stabilit prin MATE se stabilește prioritatea de intervenție - ridicată, medie și scăzută la nivelul unității de învățământ, în scopul reducerii riscului de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii.(6) În cadrul Programului se acordă granturi pentru cel puțin 2.500 dintre cele 3.500 de unități de învățământ de stat, în cadrul cărora, prin pilotarea MATE, a fost identificată o prioritate de intervenție ridicată sau medie, pe baza indicelui de vulnerabilitate menționat la alin. (5). (7) Lista unităților de învățământ care beneficiază de granturi în cadrul Programului se stabilește prin ordin al ministrului educației. + Articolul 5Mecanismul de avertizare timpurie în educație, Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE se aprobă prin ordin al ministrului educației în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul 6Finanțarea Programului pentru reducerea abandonului școlar este asigurată prin bugetul Ministerului Educației, din sume ce provin din Planul național pentru redresare și reziliență aprobate cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul educației,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Dan Vîlceanu
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 30 decembrie 2021.Nr. 1.309.----