PROGRAM din 4 decembrie 2014național de control al calității în domeniul securității aviației civile - PNCC-SECA
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 915 din 16 decembrie 2014



    Notă
    Aprobat prin ORDINUL nr. 1.613 din 4 decembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 915 din 16 decembrie 2014.
    Prevederi generale  +  Articolul 1(1) Obiectivele Programului național de control al calității în domeniul securității aviației civile, denumit în continuare PNCC-SECA, sunt verificarea îndeplinirii în mod corect și eficient a cerințelor de securitate a aviației civile și determinarea nivelului de conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2008 privind norme comune în domeniul securității aviației civile și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.320/2002, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 300/2008, și ale actelor de punere în aplicare a acestuia, respectiv Regulamentul (UE) nr. 185/2010 al Comisiei din 4 martie 2010 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 185/2010, și Decizia 774(2010) a Comisiei din 13 aprilie 2010 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune privind securitatea aviației care conțin informațiile menționate la articolul 18 litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, denumită în continuare Decizia 774(2010), precum și cu prevederile Programului Național de Securitate Aeronautică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.193/2012, denumit în continuare PNSA.(2) Autoritatea competentă în domeniul securității aviației civile la nivel național coordonează și monitorizează implementarea PNCC-SECA.(3) În sensul prezentului PNCC-SECA, termenii și definițiile utilizate au următoarele înțelesuri:a) activitate de monitorizare a conformității înseamnă orice procedură sau proces utilizat pentru evaluarea implementării Regulamentului (CE) nr. 300/2008 și a PNSA;b) audit reprezintă acea activitate de monitorizare a conformității care constă într-o examinare în profunzime a măsurilor și procedurilor de securitate, cu scopul de a stabili dacă acestea sunt implementate complet și în mod continuu;c) auditor de securitate a aviației civile înseamnă o persoană certificată în condițiile legii pentru a desfășura activități de monitorizare a conformității la nivel național, în numele autorității competente;d) autoritate competentă - Regia Autonomă "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" care exercită la nivel național atribuțiile delegate în domeniul securității aviației civile, în conformitate cu art. 1 din Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.547/2013 privind delegarea de competență și desemnarea Regiei Autonome "Autoritatea Aeronautică Civilă Română" ca organism tehnic specializat pentru exercitarea unor atribuții ce revin autorității competente în domeniul securității aviației civile, la nivel național, precum și pentru stabilirea unor măsuri necesare realizării acestei delegări de competențe;e) certificare înseamnă o evaluare și o confirmare oficială de către sau în numele autorității competente a faptului că o persoană posedă competențele necesare pentru îndeplinirea funcțiilor de auditor de securitate a aviației civile la un nivel acceptabil, astfel cum este definit de autoritatea competentă;f) deficiență înseamnă lipsa conformității cu o cerință de securitate a aviației civile;g) incident de securitate - eveniment care are consecințe negative asupra securității și siguranței persoanelor și a bunurilor;h) inspecție de securitate - denumită în continuare inspecție, înseamnă acea activitate de monitorizare a conformității care constă într-o examinare a implementării măsurilor și procedurilor de securitate, cu scopul de a stabili dacă acestea se aplică eficient și la standardul specificat și de a identifica posibilele deficiențe;i) interviu înseamnă o verificare orală efectuată de un auditor de securitate a aviației civile pentru a stabili dacă măsurile sau procedurile specifice de securitate sunt implementate;j) investigație - o examinare a unui incident de securitate și o determinare a cauzei care a condus la producerea acestuia, în scopul evitării repetării acestuia, și evaluarea oportunității de acționare în justiție;k) observație înseamnă o verificare vizuală efectuată de un auditor de securitate a aviației civile pentru a stabili dacă o măsură sau procedură specifică de securitate este implementată;l) proceduri de control al calității în securitatea aviației civile - activitățile de monitorizare a conformității - audit, inspecție, test - și expertizele;m) test de securitate - denumit în continuare test, înseamnă acea activitate de monitorizare a conformității care constă într-o verificare a măsurilor de securitate a aviației civile, în cursul căreia persoane autorizate de către autoritatea competentă simulează intenția de a comite un act de intervenție ilicită, cu scopul de a evalua eficiența implementării măsurilor de securitate existente;n) verificare înseamnă o acțiune efectuată de un auditor de securitate a aviației civile pentru a stabili dacă o măsură specifică de securitate este efectiv aplicată;o) vulnerabilitate înseamnă orice slăbiciune/deficiență a măsurilor și procedurilor implementate, care ar putea fi exploatată pentru realizarea unui act de intervenție ilicită;p) expertiză înseamnă un studiu aprofundat al operațiunilor în scopul determinării necesităților de securitate. Acesta cuprinde identificarea vulnerabilităților care pot fi exploatate pentru comiterea unui act de intervenție ilicită, cu toate că sunt implementate măsuri și proceduri de securitate aeronautică, precum și recomandarea unor măsuri de protecție compensatorii pentru a face față riscului constatat și care să fie proporționale cu nivelul amenințării;q) Regulamentul (UE) nr. 72/2010 - Regulamentul (UE) nr. 72/2010 al Comisiei din 26 ianuarie 2010 de stabilire a procedurilor de efectuare a inspecțiilor Comisiei în domeniul securității aeronautice;r) Regulamentul (UE) nr. 18/2010 - Regulamentul (UE) nr. 18/2010 al Comisiei din 8 ianuarie 2010 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea privește specificațiile pentru programele naționale de control al calității în domeniul securității aviației civile;s) Doc 30 - Declarația politicilor Conferinței Europene a Aviației Civile în securitatea aviației civile - Doc 30, ediția a 13-a, mai 2010;ș) OACI - Organizația Aviației Civile Internaționale;t) CEAC - Conferința Europeană a Aviației Civile;ț) Comisie - Comisia Europeană.Atribuții și responsabilități ale autorității competente  +  Articolul 2Pentru realizarea atribuțiilor prevăzute de art. 3 alin. (2) lit. f), j), k), l), m), n), p), q) și r) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011 privind controlul calității în domeniul securității aviației civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 149/2012, denumită în continuare Ordonanța Guvernului nr. 17/2011, autoritatea competentă desfășoară următoarele activități în realizarea obiectivelor privind controlul calității în domeniul securității aviației civile:1. monitorizează modul de implementare a PNSA;2. emite reglementări specifice în aplicarea PNCC-SECA;3. emite proceduri detaliate de efectuare a activităților de monitorizare a conformității și expertizelor în domeniul securității aviației civile;4. întocmește raportul anual privind controlul calității efectuat în conformitate cu prevederile PNCC-SECA;5. desemnează auditorii de securitate a aviației civile care efectuează activitățile de monitorizare a conformității și expertizele descrise în prezentul PNCC-SECA și aprobă componența echipelor de control;6. decide asupra oportunității efectuării unor inspecții inopinate sau teste, precum și asupra condițiilor în care acestea urmează a fi efectuate;7. autorizează persoanele desemnate să efectueze testele sub acoperire asupra măsurilor de securitate;8. aprobă criteriile de desemnare a personalului calificat corespunzător din afara structurilor proprii, care poate fi utilizat în condițiile prevăzute de art. 5 alin. (11) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011;9. verifică, în mod regulat, efectuarea activităților descrise în programele proprii de control intern al calității de către structurile care fac obiectul activității de monitorizare a conformității;10. coordonează activitatea de investigație în domeniul securității aviației civile;11. efectuează activitățile de verificare la fața locului în conformitate cu prevederile pct. 6.3.1, 6.4.1 și, respectiv, 8.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, în vederea autorizării agenților abilitați, definiți de art. 3 pct. 26 din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, expeditorilor cunoscuți, definiți de art. 3 pct. 27 din Regulamentul (CE) nr. 300/2008, și furnizorilor abilitați de provizii de bord, definiți de pct. 8.0.2 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010.  +  Articolul 2^1(1) Resursele umane necesare pentru desfășurarea activităților descrise de PNCC-SECA sunt constituite din auditorii de securitate ai autorității competente și din personal specializat din afara structurilor autorității competente, utilizat în condițiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 17/2011.(2) Resursele financiare necesare pentru desfășurarea activităților descrise de PNCC-SECA sunt constituite din sumele colectate din tariful prevăzut de art. 11 din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011. (la 08-11-2021, Actul a fost completat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.353 din 26 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1067 din 08 noiembrie 2021 ) Controlul calității în domeniul securității aviației civile  +  Articolul 3(1) Controlul calității în domeniul securității aviației civile se efectuează de autoritatea competentă căreia i se conferă puterile necesare pentru coordonarea aplicării în România a standardelor de bază comune stabilite de Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și monitorizarea conformității cu actele de punere în aplicare a standardelor de bază comune și cu Programul național de securitate aeronautică, inclusiv atribuția de a constata deficiențe și de a aplica măsuri sancționatoare prin auditorii de securitate a aviației civile.(2) Pentru îndeplinirea atribuțiilor și responsabilităților ce îi revin potrivit prevederilor prezentului PNCC-SECA, în cadrul autorității competente se constituie o structură operațională a cărei schemă este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul PNCC-SECA.(3) Operatorii și entitățile care sunt supuse controlului calității sunt:a) transportatorii aerieni;b) aeroporturile civile din România;c) entitățile tehnice de exploatare la sol, întreținere și reparare a aeronavelor, cu atribuții de protecție a aeronavelor sau al căror personal are acces la aeronavele parcate în zonele publice, în zonele de operațiuni aeriene, în zonele de securitate cu acces restricționat sau în părțile critice ale zonelor de securitate cu acces restricționat;d) instituțiile și autoritățile publice cărora, potrivit PNSA, le revin responsabilități în aplicarea unor măsuri de securitate a aviației civile, în zonele publice, în zonele de operațiuni aeriene și în zonele de securitate cu acces restricționat ale aeroporturilor civile;e) agenții abilitați, expeditorii cunoscuți, expeditorii cu cont, transportatorii rutieri de mărfuri și poștă identificabile destinate transportului aerian, furnizorii abilitați de provizii de bord, furnizorii cunoscuți de provizii de bord și furnizorii cunoscuți de provizii de aeroport;f) agenții de handling și furnizorii de alte de servicii la sol, cum sunt concordanța dintre bagaje și pasageri, sortarea, transportul și încărcarea/descărcarea bagajelor de cală;g) furnizorii de servicii de securitate a aviației civile, inclusiv societățile private de control acces, supraveghere și patrulare la aeroport și societățile cu activitate în zonele de operațiuni aeriene și zonele de securitate cu acces restricționat ale aeroporturilor, care aplică standarde de securitate pentru protecția aviației civile împotriva actelor de intervenție ilicită;h) alte entități care aplică măsuri de securitate a aviației civile sau cărora le revin responsabilități în aplicarea unor măsuri de securitate a aviației civile, conform legislației în vigoare.Activități de monitorizare a conformității  +  Articolul 4(1) Toate activitățile de monitorizare a conformității se efectuează cu respectarea Regulamentului (CE) nr. 300/2008 și actelor sale de punere în aplicare și/sau a PNSA și se dispun de șeful structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile.(2) Activitățile de monitorizare a conformității se constituie din:a) audit;b) inspecție;c) test.(3) Activitățile de monitorizare a conformității se efectuează cu regularitate, pe baza unei planificări anuale a activităților de monitorizare a conformității, aprobate de ministrul transporturilor.(4) Planificarea anuală cuprinde numai activități de monitorizare a conformității în domeniul securității aviației civile prevăzute la alin. (2).  +  Articolul 5(1) Auditul de securitate vizează:a) toate măsurile de securitate dintr-un aeroport; saub) toate măsurile de securitate implementate de un aeroport, un terminal al aeroportului; sauc) toate măsurile de securitate aplicate de un transportator aerian; saud) o parte a PNSA aplicată de o structură prevăzută de art. 3 alin. (3).(2) Auditurile sunt activități anunțate.(3) Realizarea auditului conține următoarele etape:a) anunțul transmis operatorului aeroportuar/administratorului aeroportului, transportatorului aerian sau entității auditate, cu cel puțin 30 de zile înainte de începerea activității, la sediul structurii care face obiectul auditului, și transmiterea spre completare, în cazul în care se consideră necesar, a unui chestionar prealabil de audit;b) faza pregătitoare, care include analizarea chestionarului prealabil de audit completat și examinarea documentelor relevante;c) ședința de deschidere, care se poate realiza în următoarele forme:(i) cu participarea conducerii structurii care face obiectul auditului, care are scopul de a prezenta și de a explica metodologia de monitorizare a conformității, de a definitiva agenda de lucru, de a clarifica aspecte divergente sau neînțelese etc.;(ii) opțional, dacă se consideră necesar, se poate organiza suplimentar o ședință lărgită cu participarea reprezentanților transportatorilor aerieni, autorităților și instituțiilor statului prezente pe aeroport, companiilor de securitate și pază, companiilor de catering, agenților de handling etc.;(iii) poate fi organizată o singură ședință cu participarea tuturor persoanelor prevăzute la paragrafele (i) și (ii);d) activitatea la fața locului la aeroportul, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviației civile;e) raportul interimar care este pregătit de echipa de audit și care conține descrierea sumară a constatărilor echipei și clasificarea măsurilor de securitate evaluate;f) ședința de închidere, care se organizează cu scopul de a prezenta constatările echipei, de a identifica posibilele măsuri de remediere a deficiențelor și/sau măsuri compensatorii până la remedierea deficiențelor și, după caz, de a motiva măsurile cu caracter sancționatoriu dispuse, precum și de a face persoanele participante și, prin acestea, personalul structurii auditate să înțeleagă nivelul de conformitate cu legislația Uniunii Europene și PNSA;g) raportul de audit;h) procesul de corectare a deficiențelor și monitorizarea acestuia.(4) Pentru a confirma că măsurile de securitate sunt eficiente, desfășurarea auditului trebuie să se bazeze pe o colectare sistematică a informațiilor prin intermediul următoarelor tehnici folosite în mod complementar:a) examinarea documentelor;b) observații;c) interviuri;d) verificări.  +  Articolul 6(1) Inspecția vizează cel puțin un set de măsuri de securitate legate în mod direct, specificate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și în actele sale de punere în aplicare, monitorizate ca o activitate unică sau într-un termen rezonabil, care nu trebuie să depășească 3 luni.(2) Inspecțiile sunt activități neanunțate. Când autoritatea competentă consideră că acest lucru nu este practic, inspecțiile pot fi anunțate, ponderea mai mare, de cel puțin două treimi din totalul inspecțiilor executate, fiind alocată inspecțiilor neanunțate.(3) Realizarea inspecției conține următoarele etape:a) în cazul în care inspecția este anunțată, anunțul transmis operatorului aeroportuar/administratorului aeroportului, transportatorului aerian sau entității care aplică standarde de securitate a aviației civile, cu cel puțin 10 zile înainte de începerea activității, la sediul structurii care face obiectul inspecției, în cazul inspecției anunțate;b) faza pregătitoare;c) activitatea la fața locului la aeroportul, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviației civile;d) ședința de închidere sau o informare asupra constatărilor, dacă acest lucru este posibil;e) raportul de inspecție;f) procesul de corectare a deficiențelor și monitorizarea acestuia.(4) Pentru a confirma că măsurile de securitate sunt eficiente, desfășurarea inspecției trebuie să se bazeze pe o colectare sistematică a informațiilor prin intermediul cel puțin a uneia dintre următoarele tehnici:a) examinarea documentelor;b) observații;c) interviuri;d) verificări.  +  Articolul 7(1) Testul se execută în scopul determinării eficienței aplicării următoarelor măsuri de securitate a aviației civile:a) controlul accesului în zonele de securitate cu acces restricționat;b) protecția aeronavei;c) controlul de securitate al pasagerilor și bagajelor de mână;d) controlul de securitate al personalului și al articolelor transportate;e) protecția bagajelor de cală;f) controlul de securitate al mărfurilor și al poștei;g) protecția mărfurilor și a poștei.(2) Testele sunt activități neanunțate.(3) Testele se efectuează în conformitate cu un protocol de testare elaborat de autoritatea competentă care include metodologia, luându-se în considerare cerințele legale, de siguranță și operaționale.(4) Realizarea testului conține următoarele:a) faza pregătitoare;b) activitatea la sediul aeroportului, transportatorului aerian sau al entității care aplică standarde de securitate a aviației civile;c) validarea testului;d) informare cu privire la rezultatul testului;e) raportul de test;f) procesul de corectare a deficiențelor și monitorizarea acestuia.Expertize  +  Articolul 8(1) Altă componentă a controlului calității în securitatea aviației civile, pe lângă activitățile de monitorizare a conformității, o constituie expertizele pe care autoritatea competentă le efectuează:a) la cererea aeroporturilor civile din România;b) în cazul construirii de terminale noi și în cazul modificărilor constructive majore ale aeroporturilor și terminalelor existente, de natură să influențeze aplicarea măsurilor și procedurilor de securitate.(2) Autoritatea competentă dispune efectuarea expertizelor când consideră necesară reevaluarea operațiunilor în vederea identificării și abordării vulnerabilităților.(3) În cazul identificării de vulnerabilități, autoritatea competentă solicită aplicarea măsurilor de protecție proporționale cu riscul.(4) Expertizele sunt activități anunțate.Investigații  +  Articolul 9(1) Autoritatea competentă dispune efectuarea investigațiilor de securitate a aviației civile în vederea determinării cauzelor incidentelor de securitate, în scopul identificării măsurilor preventive pentru viitor și pentru stabilirea măsurilor administrative și, după caz, oportunităților de sesizare a organelor judiciare.(2) Obiectivele investigațiilor sunt:a) să identifice:(i) locul, modul și cauzele producerii încălcării normei juridice de securitate;(ii) vulnerabilitatea care a favorizat încălcarea normei juridice de securitate;(iii) responsabilitatea încălcării normei juridice de securitate și circumstanțele favorizării producerii acesteia;(iv) faptele a căror săvârșire atrage sesizarea organelor judiciare și altor autorități și instituții publice, după caz, în condițiile legii;b) să propună ministrului transporturilor/conducătorului autorității competente și/sau reprezentanților împuterniciți ai statului:(i) măsuri corective, cu indicarea responsabilităților de ducere la îndeplinire, pentru înlăturarea efectelor producerii încălcării normei de securitate;(ii) măsuri preventive, cu indicarea responsabilităților de ducere la îndeplinire;(iii) sesizarea organelor judiciare și altor autorități și instituții publice, după caz, în condițiile legii.(3) Scopul investigațiilor nu trebuie să afecteze:a) realizarea obiectivelor investigațiilor prezentate la alin. (2);b) schimbul de rapoarte privind investigațiile de securitate a aviației civile între statele membre OACI/CEAC, cu interese comune;c) cadrul de desfășurare a investigațiilor purtate în comun de către statele membre OACI/CEAC, atunci când cercetarea în comun a evenimentelor de securitate a aviației civile este necesară sau avantajoasă.(4) La încheierea activității de investigație, echipa de investigație întocmește un raport. Autoritatea competentă, prin structura cu responsabilități în domeniul securității aviației civile, păstrează copii ale rapoartelor privind investigația incidentelor de securitate. Aceste rapoarte pot fi puse la dispoziția instituțiilor interesate din România, la dispoziția OACI și CEAC, precum și, la cerere, autorităților altor state membre OACI sau CEAC, preocupate de evenimentele cercetate.Validarea Uniunii Europene de securitate a aviației  +  Articolul 10(1) Validarea Uniunii Europene de securitate a aviației pentru transportatorii aerieni de marfă sau poștă sau agenții abilitați și expeditorii cunoscuți dintr-o țară terță se face în conformitate cu procedura prevăzută de pct. 6.8. din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, în ceea ce privește validarea UE de securitate a aviației.(2) Verificarea la fața locului prevăzută de pct. 6.3, 6.4 și 8.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010 poate fi efectuată și de validatori UE de securitate a aviației.Metodologia efectuării activităților de monitorizare a conformității  +  Articolul 11(1) În vederea asigurării unei abordări standardizate, autoritatea competentă elaborează metodologia detaliată de desfășurare a activităților de monitorizare, care include stabilirea sarcinilor, planificarea, pregătirea, activitatea la fața locului, clasificarea constatărilor, încheierea raportului și procesul de remediere, pe care o supune aprobării Ministerului Transporturilor în conformitate cu dispozițiile art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011.(2) Autoritatea competentă pune la dispoziția auditorilor de securitate a aviației civile metodologia prevăzută de alin. (1).Planificarea activităților de monitorizare a conformității  +  Articolul 12Autoritatea competentă este responsabilă de parcurgerea etapelor potrivite pentru a se asigura că activitățile de monitorizare a conformității, planificate și neplanificate, se efectuează în mod regulat și continuu și acoperă într-un interval de timp rezonabil toate măsurile de securitate a aviației civile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și de PNSA.  +  Articolul 13În scopul utilizării optime a resurselor umane și a timpului disponibil, la întocmirea planului anual al activităților de monitorizare a conformității, precum și la planificarea activităților propriu-zise de monitorizare a conformității se are în vedere o abordare corectă a priorităților, ținându-se cont de următoarele criterii:a) rezultatele activităților anterioare de monitorizare a conformității efectuate de autoritatea competentă;b) activitățile aeroportuare;c) traficul de pasageri/numărul de mișcări de aeronave;d) volumul activităților pentru mărfuri și poștă;e) evaluarea amenințării (existența unei amenințări specifice care are ca țintă un aeroport, un transportator aerian, o categorie specifică de zboruri);f) rezultatele misiunilor anterioare de audit/inspecție efectuate de Comisie, CEAC, OACI sau alte autorități și organisme internaționale;g) verificarea implementării corecte a unor măsuri noi de securitate a aviației civile.  +  Articolul 14La planificarea efectuării activităților de monitorizare a conformității, autoritatea competentă are în vedere cel puțin următoarele:a) lista completă a aeroporturilor, transportatorilor aerieni și entităților care aplică standarde de securitate a aviației civile care urmează să facă obiectul activităților de monitorizare a conformității;b) data începerii și durata activității;c) tipul activității.  +  Articolul 15Planificarea efectuării activităților de monitorizare a conformității este independentă de activitățile de control intern al calității pe care aeroporturile, transportatorii aerieni și entitățile care aplică standarde de securitate a aviației civile le-au efectuat sau urmează să le efectueze.  +  Articolul 16Suplimentar activităților de monitorizare a conformității cuprinse în planul anual, vor fi efectuate inspecții neanunțate, precum și teste sub acoperire, ori de câte ori astfel de activități vor fi considerate ca fiind necesare pentru determinarea eficienței măsurilor de securitate.  +  Articolul 17(1) Dacă reglementările europene nu prevăd altfel, frecvența de efectuare a unui audit care să vizeze toate standardele de securitate aeronautică menționate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și în actele de implementare aferente, pentru un aeroport, este de cel puțin la cinci ani. Suplimentar, autoritatea competentă efectuează alte misiuni de audit la aeroporturi astfel încât să asigure frecvența stabilită la art. 6 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011.(2) În cazul aeroporturilor cu un volum de trafic mai mare de 2.000.000 de pasageri, frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate legate în mod direct, menționate în cap. 1-6 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008și în actele de implementare aferente, este de cel puțin la douăsprezece luni, cu excepția cazului în care aeroportul a făcut obiectul unui audit în perioada respectivă. Frecvența de inspectare a tuturor măsurilor de securitate menționate în cap. 7-12 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și în actele de implementare aferente, pentru aeroporturile cu un volum de trafic mai mare de 2.000.000 de pasageri, este de cel puțin la douăzeci și patru de luni. Autoritatea competentă poate stabili, pe baza unei evaluări a riscului, o frecvență mai mare pentru măsurile de securitate menționate în cap. 7-12 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și în actele de implementare aferente.(3) În cazul aeroporturilor cu un volum de trafic între 500.000 și 2.000.000 de pasageri, frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate legate în mod direct, menționate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și în actele de implementare aferente, este de cel puțin la treizeci și șase de luni. Pentru aceste aeroporturi se realizează cel puțin două inspecții la douăsprezece luni, cu excepția cazului în care aeroportul a făcut obiectul unui audit în perioada respectivă.(4) În cazul aeroporturilor cu un volum de trafic mai mic de 500.000 de pasageri, frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate legate în mod direct, menționate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și în actele de implementare aferente, este de cel puțin la patruzeci și opt de luni. Pentru aceste aeroporturi se realizează cel puțin o inspecție la douăsprezece luni, cu excepția cazului în care aeroportul a făcut obiectul unui audit în perioada respectivă.(5) Frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate aplicabile pentru agenții abilitați, expeditorii cunoscuți și furnizorii abilitați este de cel puțin la douăsprezece luni. Dacă o inspecție acoperă toate seturile de măsuri de securitate aplicabile, aceasta poate fi asimilată unui audit în sensul art. 6 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011.(6) Frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate aplicabile pentru transportatorii aerieni români este de cel puțin la douăzeci și patru de luni. În cazul transportatorilor aerieni români care înregistrează mai puțin de 1 milion de pasageri pe an, dacă o inspecție acoperă toate seturile de măsuri de securitate aplicabile, aceasta poate fi asimilată unui audit în sensul art. 6 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011.(7) Frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate aplicabile pentru transportatorii aerieni străini care operează curse regulate de pe aeroporturile din România este de cel puțin la treizeci și șase de luni.(8) Frecvența minimă de inspectare a tuturor seturilor de măsuri de securitate aplicabile pentru celelalte entități care aplică măsuri și standarde de securitate a aviației civile, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 300/2008 și actele de implementare aferente, precum și cu PNSA, este de cel puțin la treizeci și șase de luni. Dacă o inspecție acoperă toate seturile de măsuri de securitate aplicabile, aceasta poate fi asimilată unui audit în sensul art. 6 alin. (2) dinOrdonanța Guvernului nr. 17/2011.(9) Planificarea testelor se realizează în fiecare an de către autoritatea competentă, pe baza unei evaluări care ia în considerare nivelul și natura operațiunilor de aviație desfășurate la fiecare aeroport sau entitate, astfel încât să acopere toate măsurile aplicabile descrise la pct. 8.1 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 300/2008. (la 08-11-2021, Articolul 17 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 1.353 din 26 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1067 din 08 noiembrie 2021 )  +  Articolul 18Activitățile de inspecție ale Comisiei sau de audit ale CEAC ori OACI în România vor fi recunoscute de autoritatea competentă ca activități de monitorizare a conformității și vor fi tratate ca atare în planificarea altor activități de monitorizare a conformității adresate acelorași structuri care au făcut obiectul activității Comisiei, CEAC sau OACI.Durata activității la fața locului  +  Articolul 19(1) Durata unei activități de monitorizare a conformității, desfășurate la fața locului, este stabilită odată cu desemnarea echipei care efectuează activitatea de monitorizare a conformității și poate fi:a) pentru audit, între 3 și 7 zile;b) pentru inspecție, de minimum 4 ore și de maximum 5 zile.(2) Durata testului este nenormată.Componența echipelor de monitorizare a conformității  +  Articolul 20Activitățile de monitorizare a conformității se efectuează de auditori de securitate a aviației civile.  +  Articolul 21În situațiile prevăzute la art. 5 alin. (11) din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011 autoritatea competentă poate utiliza la activități de monitorizare a conformității și personal specializat în domeniul securității aviației civile din afara structurii proprii.  +  Articolul 22Echipele de test au în componența lor cel puțin o persoană care are calitatea de coordonator al testului și testatori care pot fi cooptați, cu respectarea prevederilor legale, după ce și-au declarat consimțământul participării la test și au semnat o declarație pe propria răspundere referitoare la confidențialitate și conflict de interese, din personalul autorității competente sau din alte structuri și care nu dețin calitatea de auditor de securitate a aviației civile. Testatorii sunt instruiți de coordonatorul testului, prin grija căruia li se înmânează autorizațiile de executare a testului, emise de autoritatea competentă.  +  Articolul 23Componența echipei de monitorizare a conformității este desemnată de autoritatea competentă prin dispoziție a conducătorului structurii specializate cu responsabilități în domeniul securității aviației civile, pentru fiecare activitate în parte.  +  Articolul 24Responsabilitățile coordonării echipei de monitorizare a conformității revine șefului echipei, care este întotdeauna desemnat din cadrul auditorilor de securitate a aviației civile.Raportare  +  Articolul 25În urma fiecărei activități de monitorizare a conformității se întocmește un raport scris care este semnat de către toți membrii care au realizat activitatea respectivă.  +  Articolul 26(1) Raportul de audit, de inspecție, de test și de expertiză are următorul conținut:a) tipul de activitate;b) aeroportul, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviației civile la care s-a efectuat activitatea de monitorizare a conformității;c) datele și orele începerii și încheierii activității la sediul structurii care face obiectul activității de monitorizare a conformității;d) componența echipei care a efectuat activitatea de monitorizare a conformității;e) domeniul de efectuare a activității;f) constatările echipei raportate la standardele și cerințele corespunzătoare stabilite de legislația comunitară sau PNSA;g) clasificarea conformităților;h) recomandări pentru acțiunile de remediere, dacă este cazul;i) termenele de remediere, unde este cazul.(2) Raportul de audit, de inspecție, de expertiză sau de test se încheie într-un exemplar original. O copie a acestui raport sau extrase din acesta se transmite/transmit entității verificate în termen de 45 de zile de la data finalizării activității în cazul auditului și expertizei, în termen de 30 de zile de la data finalizării activității în cazul inspecției și în termen de 15 zile de la data finalizării activității în cazul testului.(3) Raportul este proprietatea autorității competente și nu poate fi multiplicat decât cu acordul emitentului.(4) Autoritatea competentă păstrează la dosarul procedurii exemplarul original al raportului.  +  Articolul 27(1) În cazul auditului se încheie și un raport interimar al auditului, la sfârșitul ședinței de închidere, în două exemplare originale, un exemplar fiind înmânat conducerii entității auditate; acesta este proprietatea autorității competente și nu poate fi multiplicat decât cu aprobarea emitentului.(2) Autoritatea competentă păstrează un exemplar al raportului interimar la dosarul auditului.  +  Articolul 28Accesul la rapoartele prevăzute la art. 26 și 27 este permis numai operatorului aeroportuar/administratorului aeroportului, transportatorului aerian sau entității care aplică standarde de securitate a aviației civile care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității, personalului autorității competente cu atribuții și responsabilități în domeniul securității aviației civile, precum și structurilor Uniunii Europene și reprezentanților organizațiilor internaționale din domeniul aviației civile față de care România are obligații specifice conform legislației Uniunii Europene sau acordurilor încheiate.Remedierea deficiențelor  +  Articolul 29Autoritatea competentă este învestită în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 17/2011 să dispună remedierea deficiențelor identificate și să stabilească termenele de remediere.  +  Articolul 30Autoritatea competentă este învestită să aplice, după caz, măsuri cu caracter sancționator, în condițiile legii și în funcție de gravitatea încălcării normelor și a consecințelor acesteia, în cazul în care aplicarea legislației comunitare și PNSA este deficitară.  +  Articolul 31În cazul identificării de neconformități, operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviației civile are obligația de a remedia prompt deficiențele și, în cazul în care remedierea nu poate avea loc cu promptitudine, de a aplica măsuri compensatorii până la remedierea integrală a deficiențelor.  +  Articolul 32În cazul constatării unor deficiențe grave, conducătorul structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile din cadrul autorității competente sau auditorul de securitate a aviației civile care îndeplinește rolul de șef al echipei poate solicita structurii monitorizate să remedieze deficiențele imediat sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, să aplice imediat măsuri compensatorii până la remedierea integrală a deficiențelor.  +  Articolul 33În cazurile în care remedierea tuturor deficiențelor necesită mai mult timp și nu se poate realiza imediat, operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviației civile are obligația de a întocmi și a înainta autorității competente, în termen de 15 zile de la primirea raportului, un plan de acțiuni corective referitor la neconformitățile identificate.  +  Articolul 34În planul de acțiuni corective, operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea care aplică standarde de securitate a aviației civile propune termenele de remediere a deficiențelor și, suplimentar, în cazul deficiențelor grave, precizează măsurile compensatorii aplicate.  +  Articolul 35Planul de acțiuni corective se întocmește în două exemplare originale de structura care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității și este supus aprobării autorității competente.  +  Articolul 36Planul de acțiuni corective este proprietatea emitentului și nu poate fi distribuit decât cu aprobarea autorității competente.  +  Articolul 37Accesul la planul de acțiuni corective este permis numai structurii care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității, personalului autorității competente cu atribuții și responsabilități în domeniul securității aviației civile, precum și structurilor Uniunii Europene și reprezentanților organizațiilor internaționale din domeniul aviației civile față de care România are obligații specifice conform legislației Uniunii Europene sau acordurilor încheiate.  +  Articolul 38Autoritatea competentă păstrează la dosarul activității de monitorizare a conformității un exemplar al planului de acțiuni corective.  +  Articolul 39După aprobarea planului de acțiuni corective, autoritatea competentă urmărește aplicarea acestuia și poate solicita situații privind stadiul îndeplinirii planului de acțiuni corective.  +  Articolul 40De asemenea, autoritatea competentă poate dispune executarea de inspecții privind stadiul de îndeplinire a planului de acțiuni corective. Pe parcursul aplicării planului de acțiuni corective, în funcție de eficiența și corectitudinea corectării deficiențelor, autoritatea competentă poate dispune executarea și a altor măsuri corective.  +  Articolul 41În urma confirmării de către operatorul aeroportuar/administratorul aeroportului, transportatorul aerian sau entitatea supusă monitorizării a faptului că acțiunile necesare de remediere au fost întreprinse, autoritatea competentă verifică implementarea acțiunilor de remediere.  +  Articolul 42Activitățile subsecvente de verificare utilizează cea mai relevantă metodă de monitorizare dintre cele prevăzute la art. 4 alin. (2).  +  Articolul 43Prevederile art. 29-42 se aplică și în cazul activităților de inspecție ale Comisiei sau de audit desfășurate de CEAC sau OACI pe teritoriul României, în urma cărora remedierea deficiențelor se realizează în același mod ca în cazul activităților de monitorizare a conformității desfășurate de autoritatea competentă.Abordarea graduală  +  Articolul 44Privitor la procesul de remediere a deficiențelor, se stabilește următoarea abordare succesivă și proporțională cu gravitatea încălcării normelor, în 4 metode progresive care trebuie urmate până la remedierea deficienței:a) sfaturi și recomandări;b) avertizare oficială;c) aviz de executare;d) sancțiuni administrative și sancțiuni contravenționale stabilite în condițiile legii.  +  Articolul 45Autoritatea competentă poate omite una sau mai multe metode, mai ales în cazul deficiențelor grave ori repetate.  +  Articolul 46(1) Obiectivul primei metode - sfaturi și recomandări - este de a explica, într-o manieră cu caracter de consiliere și de informare, modul în care structura care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității nu a aplicat corespunzător norma legală și de a dezbate cu reprezentanții legali căile de rectificare a deficiențelor într-un interval de timp acceptabil.(2) Această metodă se aplică, în special, deficiențelor minore și numai ca primă abordare a rectificării acestora.(3) În înțelesul metodei, are loc o dezbatere cu reprezentanții structurii care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității, încheindu-se un înscris în care se consemnează fiecare recomandare și acțiune corectivă stabilite pe durata discuției.(4) În cazul auditului de securitate, această metodă se consideră ca fiind aplicată, în cadrul ședinței de închidere, prin prezentarea raportului interimar al activității de monitorizare a conformității.(5) Raportul interimar se păstrează la dosarul misiunii activității de monitorizare a conformității, astfel încât, în cazul în care se impune aplicarea măsurilor prevăzute la art. 44, să constituie evidența oficială a acțiunilor corective stabilite.  +  Articolul 47(1) Obiectivul metodei avertizare oficială este de a indica structurii care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității, de o manieră precisă, norma încălcată și de a-i atrage atenția asupra obligațiilor privind remedierea deficiențelor la termenele aprobate.(2) Această metodă se aplică, în special, deficiențelor grave, ca prim pas, și deficiențelor minore, în cazul în care sfaturile și recomandările nu au fost suficiente.(3) Avertizarea oficială este un document scris, redactat în termeni fermi, cu precizarea fiecărei deficiențe și a acțiunii corective potrivite, care este transmis în mod oficial structurii care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității, cerându-se acesteia să raporteze despre finalizarea fiecărei acțiuni corective în parte. Avertizarea se păstrează până la finalizarea tuturor acțiunilor corective consemnate, astfel încât, în cazul în care se impune aplicarea etapei prevăzute la art. 44 lit. d), să constituie evidența oficială a acțiunilor corective stabilite.  +  Articolul 48(1) Obiectivul metodei aviz de executare este de a impune structurii care a făcut obiectul activității de monitorizare a conformității să execute acțiunea corectivă corespunzătoare, în intervalul de timp dispus de autoritatea competentă.(2) Această metodă se aplică, în special, în cazul deficiențelor grave, după ce două sau mai multe avertizări oficiale au fost insuficiente, sau în cazul celor mai grave deficiențe, ca prim pas.(3) Avizul de executare este ultimul pas înainte de aplicarea sancțiunilor administrative și/sau acțiunilor judiciare.  +  Articolul 49(1) În cadrul metodei sancțiuni administrative, autoritatea competentă va putea să impună condiții, limitări sau restricții în documentele de certificare/autorizare emise aeroporturilor, operatorilor sau entităților prevăzute la art. 3 alin. (3), precum și să modifice, să suspende sau să revoce respectivele documente.(2) În cadrul metodei sancțiuni contravenționale, autoritatea competentă va aplica sancțiunile contravenționale stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 17/2011.  +  Articolul 50Autoritatea competentă este învestită să aplice abordarea graduală prevăzută la art. 44 și în următoarele cazuri:a) obstrucționarea sau împiedicarea intenționată a desfășurării de către un auditor de securitate a aviației civile a unei activități de monitorizare a conformității;b) incapacitatea ori refuzul structurii care face obiectul activității de monitorizare a conformității de a furniza informațiile solicitate de un auditor de securitate a aviației civile;c) furnizarea de informații false ori înșelătoare unui auditor de securitate a aviației civile, cu intenția de a-l induce în eroare, de către structura supusă activității de monitorizare a conformității;d) uzurparea calității de auditor de securitate a aviației civile, cu intenția de a induce în eroare, de către structura supusă activității de monitorizare a conformității;e) nerespectarea de către structurile care fac obiectul activităților de monitorizare a conformității prevăzute la art. 3 alin. (3) a obligațiilor prevăzute la art. 58.Auditorii de securitate a aviației civile  +  Articolul 51Auditorii de securitate a aviației civile sunt desemnați din rândul angajaților structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile din cadrul autorității competente.  +  Articolul 52(1) Auditorii de securitate a aviației civile trebuie să aibă competențele necesare, inclusiv cunoștințele teoretice și experiența practică necesare în domeniul relevant, trebuie să fie absolvenți de studii superioare, trebuie să fi absolvit cel puțin un curs de pregătire în domeniul securității aviației civile și un curs de pregătire cu privire la tehnicile și metodele de efectuare a activităților de monitorizare a conformității în domeniul securității aviației civile, recunoscute de autoritatea competentă, și trebuie să aibă următoarele competențe specifice:a) o bună înțelegere a legislației în vigoare în domeniul securității aviației civile și a modului în care aceasta se aplică structurilor care fac obiectul activităților de monitorizare a conformității;b) o bună înțelegere a măsurilor de securitate aplicabile în vigoare și a modului în care acestea sunt aplicate la structurile care fac obiectul activității de monitorizare a conformității, inclusiv:(i) înțelegerea principiilor de securitate;(ii) înțelegerea sarcinilor de supervizare;(iii) înțelegerea factorilor care afectează performanța umană;c) cunoștințe practice în materie de tehnici și tehnologii de securitate;d) cunoștințe privind principiile, procedurile și tehnicile de monitorizare a conformității;e) cunoștințe practice privind activitatea structurilor care fac obiectul controlului;f) o bună înțelegere a rolului și competențelor auditorului.(2) Auditorii de securitate sunt certificați în baza unei metodologii care se aprobă de către șeful structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile și care ține cont de competențele menționate la alin. (1) și care va cuprinde și modul de suspendare și de revocare a certificatului de auditor de securitate a aviației civile.(3) După certificare, auditorilor de securitate a aviației civile li se emit un certificat de auditor de securitate a aviației civile și o legitimație care va cuprinde cel puțin:a) numele și prenumele titularului;b) mențiunea "AUDITOR DE SECURITATE A AVIAȚIEI CIVILE";c) fotografia titularului;d) abrogată; (la 08-11-2021, Litera d) din Articolul 52 a fost abrogată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.353 din 26 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1067 din 08 noiembrie 2021 ) e) data emiterii legitimației.(4) Documentul de identificare al auditorilor de securitate a aviației civile desemnați să efectueze controlul calității în securitatea aviației civile este legitimația prevăzută la alin. (3).  +  Articolul 53(1) Auditorii de securitate a aviației civile participă la forme de pregătire periodică cu o frecvență suficientă pentru a asigura menținerea competențelor existente și însușirea de competențe noi care să țină cont de evoluțiile din domeniul securității aviației civile.(2) Intervalul dintre două forme de pregătire periodică nu depășește 2 ani.(3) Participările, atestate prin documente emise de organizatori, la conferințele, seminarele, atelierele de lucru, convocările, cu tematică de control al calității în securitatea aviației civile, însumând o durată de cel puțin 9 zile în 2 ani calendaristici, organizate de Comisie, CEAC sau autoritatea competentă din România ori sub egida acestora, constituie îndeplinirea cerințelor de pregătire periodică.  +  Articolul 54Pe timpul efectuării activităților de monitorizare a conformității, auditorii de securitate a aviației civile au următoarele obligații:a) să cunoască și să respecte cerințele de securitate a aviației civile ale aeroporturilor, transportatorilor aerieni și entităților care aplică standarde de securitate a aviație civile și să folosească căile normale de acces, cu excepția cazurilor în care, procedând astfel, activitatea de monitorizare a conformității ar avea de suferit;b) să respecte prevederile reglementărilor din domeniul securității aviației civile;c) să nu folosească forța pentru a obține accesul la aeronavă sau la facilitățile care fac obiectul activităților de monitorizare a conformității;d) să nu deschidă ușile de acces ale aeronavelor, să nu atingă suprafețele de comandă ale aeronavelor și să nu pătrundă în cabina echipajului dacă nu sunt însoțiți de un reprezentant competent al transportatorului aerian;e) la încheierea activității de monitorizare a conformității, dacă este cazul, să informeze un reprezentant al structurii care face obiectul activității asupra rezultatului acesteia: ce anume a fost monitorizat, dacă a corespuns cerințelor stabilite prin PNSA și/sau Regulamentul (CE) nr. 300/2008;f) să nu conducă autovehicule în zona de mișcare a aeroporturilor, fără autorizație;g) să nu facă uz de drepturile pe care le au pentru a întârzia sau a reține o aeronavă, dacă nu există motive serioase de a proceda astfel, în conformitate cu legislația în vigoare;h) să afecteze cât mai puțin activitatea profesională curentă a persoanelor care lucrează în cadrul aeroporturilor, transportatorilor aerieni sau al entității care aplică standarde de securitate a aviației civile care face obiectul unei activități de monitorizare a conformității.Validatorii UE de securitate a aviației  +  Articolul 55(1) Validatorii UE de securitate a aviației se desemnează în conformitate cu prevederile pct. 11.6.1-11.6.4 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, cu modificările și completările ulterioare.(2) Auditorul de securitate a aviației civile, certificat în condițiile prezentului PNCC-SECA, poate fi desemnat validator UE de securitate a aviației, în baza unei cereri care să conțină mențiunea obligatorie a disponibilității semnării Declarației de independență - Validator UE de securitate a aviației, prevăzute de apendicele 11-A din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, cererea putând să fie reînnoită la fiecare interval de 5 ani, pe durata deținerii statutului de auditor de securitate a aviației civile, calitatea de validator UE de securitate a aviației fiind păstrată, în intervalul de valabilitate de 5 ani, și după pierderea statutului de auditor de securitate a aviației civile pentru neîndeplinirea condiției prevăzute de art. 51.(3) Desemnarea validatorilor UE de securitate a aviației din România, alții decât auditorii de securitate a aviației civile, se face prin dispoziție a conducătorului autorității competente, la cerere, cu mențiunea obligatorie a disponibilității semnării Declarației de independență - Validator UE de securitate a aviației, prevăzute de apendicele 11-A din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, și cu anexarea dovezii de parcurgere a unei forme de pregătire, fiind valabile cursurile specifice, furnizate de instructori aprobați sau certificați, prevederile art. 53 fiind aplicabile după obținerea calității de validator UE de securitate.(4) Pentru determinarea nivelului cunoștințelor teoretice și experienței practice în domeniul controlului calității și pentru evaluarea competențelor și calităților persoanelor fizice care solicită aprobarea ca validatori UE de securitate a aviației sau ca reprezentante ale unei entități juridice deținătoare a statutului de validator UE de securitate a aviației în numele căreia efectuează validarea UE de securitate a aviației, în scopul verificării îndeplinirii cerințelor de aprobare, conducătorul autorității competente desemnează o echipă de verificare care face propunerile corespunzătoare.(5) Șeful structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile din autoritatea competentă desemnează cel puțin o persoană cu atribuții de înscriere a validatorilor UE de securitate a aviației din România în baza de date a Uniunii, prevăzută la pct. 11.6.4.1 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, sau de radiere din această bază de date.(6) Prin grija șefului structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile din autoritatea competentă, validatorilor UE de securitate a aviației din România li se înmânează dovada statutului lor, care constă într-un document cu însemnele autorității competente și semnat de conducătorul autorității competente.(7) Suspendarea sau retragerea statutului de validator UE de securitate a aviației se face prin dispoziție a conducătorului autorității competente, la cererea deținătorului acestui statut sau în condițiile prevăzute de pct. 11.6.4.3 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010, procedându-se la radierea validatorului UE de securitate a aviației din baza de date a Uniunii, prevăzută la pct. 11.6.4.1 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 185/2010.Confidențialitate  +  Articolul 56(1) Auditorii de securitate a aviației civile și validatorii UE de securitate a aviației au obligația de a respecta următoarele cerințe de confidențialitate: toate informațiile culese pe durata efectuării activității de monitorizare a conformității vor fi utilizate numai pentru redactarea raportului interimar, unde este cazul, și a raportului care încheie activitatea de monitorizare a conformității și pentru stabilirea măsurilor de remediere a deficiențelor.(2) Auditorii de securitate a aviației civile și validatorii UE de securitate a aviației au obligația de a păstra secretul profesional, fiind interzisă folosirea sau dezvăluirea, în timpul activității în cadrul autorității competente, precum și o perioadă de 5 ani de la încetarea activității în cadrul acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dăuna intereselor securității aviației civile.Comunicări și rapoarte cu privire la activitățile de monitorizare a conformității  +  Articolul 57(1) Autoritatea competentă va întocmi în fiecare an un raport cu privire la măsurile luate pentru îndeplinirea obligațiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile prezentului PNCC-SECA, precum și cu privire la situația securității aviației civile existentă pe aeroporturile din România. Conținutul raportului trebuie să fie conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 300/2008 și să utilizeze modelul pus la dispoziție de Comisie.(2) Perioada de referință pentru raportul prevăzut la alin. (1) este intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie.(3) Raportul prevăzut la alin. (1) va fi transmis Comisiei în cel mult 3 luni după încheierea perioadei de referință.  +  Articolul 57^1Autoritatea competentă dezvoltă și implementează un proces de înregistrare și analiză a rezultatelor PNCC-SECA, în vederea identificării tendințelor și direcționării dezvoltării politicii viitoare. (la 08-11-2021, Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 1.353 din 26 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1067 din 08 noiembrie 2021 ) Obligațiile entităților care fac obiectul activităților de monitorizare a conformității  +  Articolul 58Structurile care fac obiectul activităților de monitorizare a conformității, menționate la art. 3 alin. (3), au următoarele obligații:1. să elaboreze, să aplice și să mențină la zi un program de control intern al calității pentru a asigura implementarea efectivă și eficientă a propriilor măsuri de securitate;2. să respecte procedurile de validare a programelor de securitate, a programelor de control intern al calității, a programelor de pregătire în domeniul securității aviației civile și a programelor de management al situațiilor de criză, prevăzute de legislația în vigoare;3. să întocmească la termen planul de acțiuni corective pentru deficiențele semnalate cu ocazia activităților de monitorizare a conformității efectuate de auditorii de securitate a aviației civile;4. să efectueze la termenele stabilite acțiunile corective menționate în planul de acțiuni corective aprobat de autoritatea competentă;5. să se conformeze întocmai și la termenul prevăzut recomandărilor formulate în scris de auditorii de securitate a aviației civile, în situația constatării unor deficiențe în aplicarea măsurilor de securitate a aviației civile din sfera lor de responsabilitate;6. să nu obstrucționeze în niciun fel exercitarea de către auditorii de securitate a aviației civile a atribuțiilor ce le revin potrivit prezentului PNCC-SECA;7. să permită accesul imediat, cu respectarea normelor de siguranță, al auditorilor de securitate a aviației civile aflați în activitate;8. să permită accesul imediat, cu respectarea normelor de siguranță, al autovehiculelor folosite de către auditorii de securitate a aviației civile în desfășurarea activităților de monitorizare a conformității;9. să furnizeze neîntârziat auditorilor de securitate a aviației civile informațiile pe care aceștia le solicită;10. să nu furnizeze auditorilor de securitate a aviației civile informații false sau să includă astfel de informații în rapoartele anuale pe care le transmit la autoritatea competentă;11. să elibereze, pentru fiecare auditor de securitate a aviației civile, legitimații de acces, împreună cu mijloacele necesare, cum sunt cartele electronice de proximitate, coduri numerice sau alfanumerice de identificare, care să permită intrarea fără însoțitor a acestora în zonele în care solicită accesul, pe durata desfășurării activității de monitorizare a conformității;12. să elibereze, pentru fiecare reprezentant al Comisiei, al CEAC și al OACI, precum și pentru fiecare auditor de securitate a aviației civile care îi însoțește, legitimații de acces, împreună cu mijloacele necesare, cum sunt cartele electronice de proximitate, coduri numerice sau alfanumerice de identificare, care să permită intrarea fără însoțitor a acestora în zonele în care solicită accesul, pe durata desfășurării activității de inspecție a Comisiei sau de audit a CEAC ori OACI;13. la solicitarea expresă a autorității competente, să elibereze, pentru fiecare auditor de securitate a aviației civile nominalizat, legitimații de acces, împreună cu mijloacele necesare, cum sunt cartele electronice de proximitate, coduri numerice sau alfanumerice de identificare, care să permită intrarea fără însoțitor a acestuia în zonele în care solicită accesul, cu o valabilitate de maximum 5 ani de la data eliberării, cu obligația declarată a deținătorului de înapoiere a documentului de acces în cazul pierderii calității de auditor de securitate a aviației civile;14. la solicitarea expresă a autorității competente sau a auditorilor de securitate a aviației civile, să pună la dispoziție înregistrări ale imaginilor surprinse de către sistemele TVCI, pentru locul și perioada solicitată;15. la solicitarea auditorilor de securitate a aviației civile, cu respectarea normelor de siguranță, să ofere sprijin în vederea desfășurării testelor de securitate și să păstreze confidențialitatea cu privire la acestea;16. să întocmească un raport anual cu privire la rezultatele aplicării propriului program de control intern al calității. Perioada de referință pentru raport va cuprinde intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie. Raportul trebuie transmis la autoritatea competentă până cel târziu pe data de 31 ianuarie a fiecărui an. Întocmirea raportului se va face în conformitate cu instrucțiunile de redactare a rapoartelor elaborate de către autoritatea competentă.  +  Anexa*) Anexa este reprodusă în facsimil.
    Structura operațională și diagrama de relații pentru aplicarea PNCC-SECA
    (la 08-11-2021, Anexa a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 1.353 din 26 octombrie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1067 din 08 noiembrie 2021 )