ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 71 din 29 iunie 2021privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante, în sprijinul unei mobilități cu emisii scăzute, pentru abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2011 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic și a Legii nr. 37/2018 privind promovarea transportului ecologic
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 30 iunie 2021



    Având în vedere dezideratul Uniunii Europene de a asigura un sistem energetic durabil, competitiv, sigur și care generează emisii reduse de dioxid de carbon, unul dintre principalele obiective vizate în acest sens fiind accelerarea decarbonizării sectorului transporturilor prin aplicarea de măsuri care să favorizeze tranziția spre preponderența transportului public și promovarea vehiculelor nepoluante prin intermediul procedurilor de achiziții publice,luând în considerare faptul că, la nivelul Uniunii Europene, domeniul privind promovarea și stimularea pieței vehiculelor nepoluante este reglementat de Directiva 2009/33/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, denumită în continuare Directiva 2009/33/CE, modificată prin Directiva (UE) 2019/1.161 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019, denumită în continuare Directiva (UE) 2019/1.161,ținând cont de faptul că inițiativa de revizuire/modificare a Directivei 2009/33/CE a rezultat ca urmare a concluziilor reieșite în urma evaluării ex-post de către Comisia Europeană a acestui act normativ european, potrivit cărora directiva nu a stimulat achizițiile publice de vehicule nepoluante, eficiente din punct de vedere energetic, în special din cauza lacunelor din domeniul său de aplicare și a celor referitoare la achiziționarea de vehicule, rezultând astfel un impact foarte limitat asupra reducerii emisiilor de CO_2 și de anumiți poluanți,având în vedere faptul că adoptarea Directivei (UE) 2019/1.161 aduce modificări semnificative Directivei 2009/33/CE, în ceea ce privește modul de abordare generală în domeniul achizițiilor publice de vehicule nepoluante, obiectivul principal fiind acela de a stimula cererea pentru vehicule nepoluante, în susținerea tranziției către o mobilitate cu emisii scăzute,luând în considerare prevederile Directivei (UE) 2019/1.161, care stipulează că statele membre au obligația de a asigura, la nivel național, intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma cu actul normativ european, până la data de 2 august 2021,ținând cont de faptul că România, în calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene, are obligația transpunerii prevederilor Directivei (UE) 2019/1.161, în termenul prevăzut de aceasta,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește cadrul legal prin care se instituie în sarcina autorităților contractante și entităților contractante obligația de a ține cont de impactul energetic și de mediu pe durata de viață, inclusiv de consumul energetic, de emisiile de CO_2 și de anumiți poluanți, atunci când achiziționează anumite vehicule de transport rutier.(2) Obiectivele prezentei ordonanțe de urgență sunt reprezentate de promovarea și stimularea pieței vehiculelor nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic și îmbunătățirea contribuției sectorului transporturilor la politicile Uniunii Europene în domeniul mediului, climei și energiei.  +  Articolul 2(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică pentru achizițiile publice și achizițiile sectoriale realizate prin:a) contracte de cumpărare, leasing, închiriere sau cumpărare cu plata în rate de vehicule de transport rutier, atribuite de autorități contractante sau entități contractante, în măsura în care acestea intră sub incidența obligației de a aplica procedurile de atribuire prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. a)-g) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 82 alin. (1) lit. a)-g) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare;b) contracte de servicii publice, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. i) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, având ca obiect prestarea de servicii de transport rutier de pasageri, a căror valoare estimată este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare; c) contracte de servicii prevăzute în anexa nr. 1, în măsura în care autoritățile contractante sau entitățile contractante intră sub incidența obligației de a aplica procedurile de atribuire prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. a)-g) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 82 alin. (1) lit. a)-g) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare.(2) Prezenta ordonanță de urgență nu se aplică:a) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2018/858- vehicule agricole sau forestiere, astfel cum au fost definite în Regulamentul (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 februarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele agricole și forestiere; b) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule cu două sau trei roți și cvadricicluri, astfel cum au fost definite în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri; c) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule cu șenile; d) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. (c) din Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule autopropulsate concepute și fabricate în mod specific pentru efectuarea de lucrări, care, datorită caracteristicilor lor constructive, nu sunt adecvate pentru transportul de persoane sau pentru transportul de marfă și care nu sunt utilaje montate pe șasiul unui autovehicul; e) vehiculelor din categoria M_3, altele decât vehiculele din clasa I și clasa A, astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 2 și 3 din Regulamentul (CE) nr. 661/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind cerințele de omologare de tip pentru siguranța generală a autovehiculelor, a remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate care le sunt destinate;f) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. (d) din Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule concepute și fabricate sau adaptate pentru a fi utilizate exclusiv de forțele armate; g) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. (a) din Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule concepute și fabricate pentru a fi folosite în principal pe șantiere sau în cariere, porturi sau aeroporturi; h) vehiculelor prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule concepute și fabricate sau adaptate pentru a fi folosite de către serviciile de protecție civilă, serviciile de pompieri, serviciile mobile de urgență, reanimare și descarcerare și forțele de menținere a ordinii publice;i) vehiculelor prevăzute la pct. 5.2 din partea A a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule blindate; j) vehiculelor prevăzute la pct. 5.3 din partea A a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 - ambulanțe; k) vehiculelor prevăzute la pct. 5.4 din partea A a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 - autovehicule funerare; l) vehiculelor prevăzute la pct. 5.5 din partea A a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 - vehicule accesibile scaunelor rulante; m) vehiculelor prevăzute la pct. 5.7 din partea A a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 - macarale mobile.  +  Articolul 3În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) autoritate contractantă - entitate definită la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, la art. 3 alin (1) lit. e) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare;b) entitate contractantă - entitate definită la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare;c) vehicul de transport rutier - un vehicul din categoria M sau N, în sensul definițiilor de la art. 4 alin. (1) lit. (a) și (b) din Regulamentul (UE) 2018/858;d) vehicul nepoluant - înseamnă:(i) un vehicul din categoria M_1, M_2 sau N_1 cu cantitatea maximă a emisiilor de CO_2 la țeava de evacuare exprimate în g/km mai mici decât valoarea-limită prevăzută în anexa nr. 2, precum și cu emisiile de poluanți în condiții reale de conducere mai mici decât procentul-limită prevăzut în anexa nr. 2; sau(ii) un vehicul de categoria M_3, N_2 sau N_3 care utilizează combustibili alternativi, astfel cum sunt definiți la art. 3 lit. a) și b) din Legea nr. 34/2017 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, cu excepția combustibililor produși din stocul alimentar expus unui risc ridicat de schimbare a destinației terenurilor pentru care se observă o extindere semnificativă a suprafeței de producție la terenuri cu stocuri mari de carbon, în conformitate cu normele specifice pentru biocombustibili, biolichide și combustibili din biomasă produși din culturi alimentare și furajere, prevăzute de legislația națională în domeniul promovării utilizării energiei din surse regenerabile. În cazul vehiculelor care utilizează biocombustibili lichizi, combustibili sintetici și parafinici, acești combustibili nu vor fi amestecați cu combustibili fosili convenționali;e) vehicul greu cu emisii zero - un vehicul nepoluant astfel cum este definit la lit. d) pct. (ii) fără un motor cu ardere internă sau cu un motor cu ardere internă care emite mai puțin de 1 g CO_2/kWh, măsurat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2009 privind omologarea de tip a autovehiculelor și a motoarelor cu privire la emisiile provenite de la vehicule grele (Euro VI) și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 și a Directivei 2007/46/CE și de abrogare a Directivelor 80/1.269/CEE, 2005/55/CE și 2005/78/CE și cu măsurile de punere în aplicare a acestuia, sau care emite mai puțin de 1 g CO_2/km, măsurat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și cu măsurile de punere în aplicare a acestuia.  +  Articolul 4(1) Începând cu data de 2 august 2021, în procesul de achiziție publică sau achiziție sectorială derulat pentru atribuirea contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1), autoritățile contractante și entitățile contractante au obligația de a respecta următoarele ținte minime, după caz:a) 18,7%, reprezentând ponderea vehiculelor ușoare nepoluante din numărul total de vehicule ușoare, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 2 august 2021 până la 31 decembrie 2025;b) 18,7%, reprezentând ponderea vehiculelor ușoare nepoluante din numărul total de vehicule ușoare, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 1 ianuarie 2026 până la 31 decembrie 2030;c) 6%, reprezentând ponderea vehiculelor grele nepoluante din categoria N_2 și N_3 (autoutilitare) din numărul total de vehicule grele încadrate în această categorie, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 2 august 2021 până la 31 decembrie 2025;d) 7%, reprezentând ponderea vehiculelor grele nepoluante din categoria N_2 și N_3 (autoutilitare) din numărul total de vehicule grele încadrate în această categorie, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 1 ianuarie 2026 până la 31 decembrie 2030;e) 24%, reprezentând ponderea vehiculelor grele nepoluante din categoria M_3 (autobuze) din numărul total de vehicule grele încadrate în această categorie, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 2 august 2021 până la 31 decembrie 2025;f) 33%, reprezentând ponderea vehiculelor grele nepoluante din categoria M_3 (autobuze) din numărul total de vehicule grele încadrate în această categorie, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 1 ianuarie 2026 până la 31 decembrie 2030.(2) Jumătate din valoarea țintelor minime prevăzute la alin. (1) lit. e) și f) trebuie îndeplinită prin achiziționarea de vehicule grele cu emisii zero din categoria M_3 (autobuze). (3) Cerința prevăzută la alin. (2) este redusă la un sfert din valoarea țintei minime prevăzute la alin. (1) lit. e) dacă peste 80% din vehiculele grele nepoluante din categoria M_3 (autobuze), care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) atribuite de la 2 august 2021 până la 31 decembrie 2025, sunt autobuze supraetajate.(4) În scopul calculării țintelor minime prevăzute la alin. (1), data achiziției publice, respectiv data achiziției sectoriale care trebuie luată în considerare este data publicării anunțului de atribuire în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art. 145 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 155 din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare.(5) În aplicarea prevederilor alin. (4), în perioada cuprinsă între data de 2 august 2021 și data de la care devine aplicabil Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1.780 al Comisiei din 23 septembrie 2019 de stabilire a formularelor standard pentru publicarea anunțurilor în domeniul achizițiilor publice și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.986, autoritățile contractante și entitățile contractante completează în anunțul de atribuire informațiile privind numărul vehiculelor care fac obiectul fiecărui contract dintre cele prevăzute la art. 2 alin. (1), utilizând următoarea codificare:a) BT-715 Vehicule - numărul total de vehicule, indiferent dacă sunt sau nu sunt nepoluante, care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1);b) BT-716 Vehicule nepoluante - numărul de vehicule nepoluante care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1);c) BT-725 Vehicule grele cu emisii zero - numărul de vehicule grele cu emisii zero care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1). (6) Vehiculele care corespund definiției de vehicul nepoluant în conformitate cu art. 3 lit. d) sau de vehicul greu cu emisii zero prevăzut la art. 3 lit. e), ca urmare a postechipării, sunt considerate vehicule nepoluante sau, respectiv, vehicule grele cu emisii zero, în scopul respectării țintelor minime prevăzute la alin. (1). (7) În cazul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), numărul de vehicule de transport rutier cumpărate, luate în leasing, închiriate sau cumpărate cu plata în rate în cadrul fiecărui contract este luat în considerare pentru evaluarea respectării țintelor minime prevăzute la alin. (1).(8) În cazul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) și lit. c), numărul de vehicule de transport rutier care urmează să fie utilizate pentru prestarea serviciilor în cadrul fiecărui contract este luat în considerare pentru evaluarea respectării țintelor minime prevăzute la alin. (1).(9) În cazul în care nu se adoptă ținte noi pentru perioada de după 1 ianuarie 2030, se aplică în continuare țintele prevăzute la alin. (1) lit. b), d) și f), după caz, și se calculează în conformitate cu prevederile alin. (1)-(8) pentru următoarele perioade succesive de câte cinci ani.  +  Articolul 5Instituțiile cu competențe în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență participă în cadrul schimbului de cunoștințe și bune practici între statele membre, organizat de Comisia Europeană, privind practicile pentru promovarea achizițiilor publice/sectoriale de vehicule de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic.  +  Articolul 6(1) Până la data de 2 august 2022, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, cu sprijinul celorlalte instituții cu atribuții în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, după caz, transmite Comisiei Europene informații preliminare privind măsurile întreprinse în vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, informații cu privire la activitățile viitoare de punere în aplicare, inclusiv cu privire la calendarul acțiunilor și repartizarea responsabilităților între autoritățile competente la nivel național, precum și orice alte informații considerate relevante.(2) Până la data de 18 aprilie 2026 și ulterior la fiecare trei ani, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, cu sprijinul celorlalte instituții cu atribuții în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, după caz, transmite Comisiei Europene un raport privind punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.(3) Raportul prevăzut la alin. (2) include informații privind măsurile întreprinse în vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, informații cu privire la activitățile viitoare de punere în aplicare și orice alte informații considerate relevante, precum și informații cu privire la numărul și categoriile de vehicule care fac obiectul contractelor prevăzute la art. 2 alin. (1), pe baza datelor furnizate de Comisia Europeană în acest sens. (4) Raportul prevăzut la alin. (2) îndeplinește următoarele condiții cumulative:a) respectă formatul și modalitățile de transmitere stabilite de Comisia Europeană;b) conține informații prezentate pe baza categoriilor prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achizițiile publice (CPV);c) însoțește rapoartele de monitorizare care se transmit Comisiei Europene în temeiul art. 83 alin. (3) al doilea paragraf din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE, respectiv în temeiul art. 99 alin. (3) al doilea paragraf din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile efectuate de entitățile care își desfășoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor și serviciilor poștale și de abrogare a Directivei 2004/17/CΕ.  +  Articolul 7(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică procedurilor de atribuire inițiate începând cu data de 2 august 2021.(2) Prin procedură de atribuire inițiată se înțelege orice procedură pentru care se transmite un anunț de participare sau, după caz, o invitație de participare începând cu data de 2 august 2021.  +  Articolul 8La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă:a) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2011 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 4 mai 2011, aprobată prin Legea nr. 119/2013;b) Legea nr. 37/2018 privind promovarea transportului ecologic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 23 ianuarie 2018.  +  Articolul 9Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.Prezenta ordonanță de urgență transpune prevederile Directivei 2019/1.161/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei 2009/33/CE privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12 iulie 2019.
    PRIM-MINISTRU
    FLORIN-VASILE CÎȚU
    Contrasemnează:
    Secretarul general al Guvernului,
    Tiberiu Horațiu Gorun
    Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice,
    Liviu Bostan
    Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Tánczos Barna
    Ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Cătălin Drulă
    p. Ministrul muncii și protecției sociale,
    Mihnea-Claudiu Drumea,
    secretar de stat
    Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
    Claudiu-Iulius-Gavril Năsui
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila Zoltán
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Ștefan Gheorghe,
    secretar de stat
    Ministrul afacerilor interne,
    Lucian Nicolae Bode
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Dănuț Sebastian Neculăescu,
    secretar de stat
    Ministrul apărării naționale,
    Nicolae-Ionel Ciucă
    Ministrul energiei,
    Virgil-Daniel Popescu
    București, 29 iunie 2021.Nr. 71.  +  Anexa nr. 1
    Coduri ale Vocabularului comun privind achizițiile publice (CPV) pentru serviciile prevăzute la articolul 2 alineatul (1) litera c)
    Cod CPVDescriere
    60112000-6Servicii de transport public rutier
    60130000-8Servicii de transport rutier specializat de pasageri
    60140000-1Transport de pasageri ocazional
    90511000-2Servicii de colectare a gunoiului menajer
    60160000-7Transport rutier de poștă
    60161000-4Servicii de transport de colete
    64121100-1Servicii de livrare a poștei
    64121200-2Servicii de livrare a coletelor
     +  Anexa nr. 2
    Praguri de emisii pentru vehiculele ușoare nepoluante
    Categorii de vehiculePână la 31 decembrie 2025De la 1 ianuarie 2026
    CO_2 (g/km)Emisiile de poluanți atmosferici generate în condiții reale de conducere (RDE)^(1) ca procent din limitele de emisie^(2)CO_2 (g/km)Emisiile de poluanți atmosferici generate în condiții reale de conducere (RDE)^(1) ca procent din limitele de emisie^(2)
    M_15080%0Nu se aplică.
    M_25080%0Nu se aplică.
    N_15080%0Nu se aplică.
    ^(1) Valorile maxime declarate în condiții reale de conducere (RDE) ale emisiilor de particule ultrafine (număr de particule) în #/km și de oxizi de azot (NOx) în mg/km, prevăzute la punctul 48.2 din Certificatul de conformitate, astfel cum sunt descrise în anexa IX la Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, pentru călătoriile complete și urbane în condiții RDE sau în anexa VIII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/683 din 15 aprilie 2020 pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește cerințele administrative pentru omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, pentru călătoriile complete și urbane în condiții RDE. ^(2) Limitele de emisii aplicabile stabilite în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 715/2007 sau actele sale subsecvente.
    ----