ORDIN nr. 3.663 din 14 aprilie 2021pentru modificarea Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 5.460/2020 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru absolvenții claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 456 din 28 aprilie 2021
Având în vedere:– prevederile art. 94 alin. (2) lit. e) și ale art. 77 alin. (6) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;– prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);– prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul național de învățământ, cu modificările ulterioare;– prevederile art. 38 și 39 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– prevederile art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 293/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 martie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației,ministrul educației emite prezentul ordin. + Articolul IOrdinul ministrului educației și cercetării nr. 5.460/2020 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru absolvenții claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 25 septembrie 2020, se modifică după cum urmează:1. La anexa nr. 1, articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2În anul școlar 2020-2021, înscrierea candidaților și susținerea examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică de către elevii claselor a XII-a cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și de către elevii claselor a XII-a cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către elevii claselor a XII-a cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular, se desfășoară în perioada 10-31 mai 2021.2. La anexa nr. 1, articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 3Atestatul de competență lingvistică este actul de studii prin care se confirmă competențele lingvistice dobândite de absolvenții unităților de învățământ liceal, cursuri de zi. Acesta se eliberează elevilor claselor menționate la art. 1, care au promovat probele de specialitate prevăzute la art. 8.3. La anexa nr. 1, articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 4(1) Candidații din unitățile de învățământul de stat și particular susțin probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică într-un centru de examen organizat astfel:a) pentru unitățile de învățământ de nivel liceal acreditate, care au în planul de școlarizare clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv și bilingv, clase cu predare în limbile minorităților sau clase cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, în unitatea respectivă;b) pentru unitățile de învățământ autorizate provizoriu, înființate conform legii, care au în planul de școlarizare clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv și bilingv, clase cu predare în limbile minorităților sau clase cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, într-un centru de examen aparținând învățământului de stat, prevăzut la lit. a), stabilit de către inspectoratul școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB).(2) Candidații proveniți din unitățile de învățământul de stat și particular pot susține probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică fără taxă, de două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiționate de achitarea unei taxe de examen.(3) Taxa prevăzută la alin. (2) este stabilită de fiecare inspectorat școlar. La stabilirea cuantumului taxei se iau în calcul toate cheltuielile per candidat.4. La anexa nr. 1, articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 5Examenul prevăzut la art. 1 se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ liceal desemnate centru de examen, la care sunt înscriși elevii care susțin examenul pentru obținerea atestatului de competență lingvistică, cu respectarea prevederilor art. 4.5. În anexa nr. 1, la articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ liceal de stat și particular acreditat, care au în planul de școlarizare clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv și bilingv, clase cu predare în limbile minorităților sau clase cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, se constituie, prin decizie internă, Comisia pentru organizarea și desfășurarea probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar, alcătuită din:a) președinte - directorul/directorul adjunct al unității de învățământ (fără drept de evaluare/examinare și notare);b) membri:– profesori de specialitate - limba modernă/limba maternă la care se solicită atestarea, de regulă din aceeași unitate de învățământ în care învață elevii, cu drept de examinare/evaluare și notare;– un cadru didactic/didactic auxiliar/nedidactic desemnat responsabil cu respectarea normelor de protecție a muncii și a normelor sanitare legal prevăzute de către membrii comisiei (fără drept de evaluare/examinare și notare);c) secretar - responsabilul catedrei de specialitate din unitatea de învățământ respectivă (fără drept de evaluare/examinare și notare).6. În anexa nr. 1, la articolul 7, litera a) a alineatului (2) și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) să fi efectuat asistențe la ore/să fi susținut ore la disciplina Limba modernă la care solicită atestarea în cadrul practicii pedagogice;.....................................(3) La momentul înscrierii, în funcție de scenariul de funcționare a unității de învățământ - centru de examen:a) în cazul în care elevii se înscriu online, transmit la adresa de e-mail a unității de învățământ cererea de înscriere și documentele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) sau la alin. (2) lit. a), semnate și scanate;b) în cazul în care elevii se înscriu prin prezență fizică, aceștia depun la secretariatul unității de învățământ - centru de examen cererea de înscriere și documentele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) sau la alin. (2) lit. a), semnate.7. La anexa nr. 1, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Pentru candidații din clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru candidații claselor cu predare în limbile minorităților, probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică constau în:a) elaborarea unui proiect de 8-10 pagini, pe o temă de cultură și civilizație, pregătit sub îndrumarea profesorului de limba modernă care predă la clasa la care este școlarizat candidatul, care să reflecte una dintre temele din programa școlară de cultură și civilizație stabilite de catedra de specialitate din unitatea de învățământ;b) prezentarea, în format PowerPoint, a proiectului, stocată pe un dispozitiv de tip CD/DVD/USB-stick.(2) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, probele pentru obținerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne constau în:a) susținerea unei lecții la grupe/clase din învățământul preșcolar sau primar la limba modernă pentru care se solicită atestarea, în baza unui proiect didactic, care va fi stocat pe un dispozitiv tip CD/DVD/USB-stick și depus la înscrierea pentru obținerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne;b) echivalarea probei scrise cu media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor patru ani de studiu (IX-XII) la limba modernă la care se solicită atestarea.8. În anexa nr. 1, la articolul 9, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9(1) Probele sunt evaluate separat, de către doi profesori evaluatori - membri ai comisiei de examen.9. La anexa nr. 1, articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 10(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei provenind de la clasele cu predare în limbile minorităților, media finală pentru evaluarea proiectului este media aritmetică a notelor acordate de fiecare evaluator, la probele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și b), note care se obțin prin transformarea punctelor de la 10 la 100 în note de la 1 la 10.(2) Media pentru promovarea examenului și obținerea atestatului de competență lingvistică este 7 (șapte).10. La anexa nr. 1, articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, nota finală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a mediei notelor acordate de fiecare evaluator pentru proiectul didactic prevăzut la art. 8 alin. (2) lit. a) și a notei obținute în urma echivalării probei scrise cu media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor patru ani de studiu (IX-XII) la limba modernă la care se solicită atestarea.(2) Media pentru promovarea probelor și obținerea atestatului de competență lingvistică este 8 (opt).11. La anexa nr. 1, articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 13Atestatul de competență lingvistică se eliberează de către unitatea de învățământ liceal - centru de examen, în care au fost susținute probele, după absolvirea de către candidați a clasei a XII-a.12. La anexa nr. 1, articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 15Documentele aferente susținerii probelor pentru obținerea atestatului de competență lingvistică de către candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și de către cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și pentru cei provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, inclusiv proiectele elevilor, se arhivează și se păstrează pe o perioadă de 2 ani.13. La anexa nr. 2, partea introductivă a punctelor 1 și 2, precum și litera c) a punctului 2 se modifică și vor avea următorul cuprins:1. Redactarea proiectului/proiectului didactic.....................................2. Prezentarea, în format PowerPoint, a proiectului prevăzut la art. 8 alin. (1) lit. b) din anexa nr. 1 la ordin.....................................c) capacitatea de a ilustra ideile principale cu exemple adecvate - 5 puncte; + Articolul IIDirecția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, inspectoratele școlare și conducerile unităților de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educației,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 14 aprilie 2021.Nr. 3.663.----
EMITENT |
Având în vedere:– prevederile art. 94 alin. (2) lit. e) și ale art. 77 alin. (6) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;– prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);– prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul național de învățământ, cu modificările ulterioare;– prevederile art. 38 și 39 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;– prevederile art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 293/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 martie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației,ministrul educației emite prezentul ordin. + Articolul IOrdinul ministrului educației și cercetării nr. 5.460/2020 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru absolvenții claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din 25 septembrie 2020, se modifică după cum urmează:1. La anexa nr. 1, articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2În anul școlar 2020-2021, înscrierea candidaților și susținerea examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică de către elevii claselor a XII-a cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și de către elevii claselor a XII-a cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către elevii claselor a XII-a cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular, se desfășoară în perioada 10-31 mai 2021.2. La anexa nr. 1, articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 3Atestatul de competență lingvistică este actul de studii prin care se confirmă competențele lingvistice dobândite de absolvenții unităților de învățământ liceal, cursuri de zi. Acesta se eliberează elevilor claselor menționate la art. 1, care au promovat probele de specialitate prevăzute la art. 8.3. La anexa nr. 1, articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 4(1) Candidații din unitățile de învățământul de stat și particular susțin probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică într-un centru de examen organizat astfel:a) pentru unitățile de învățământ de nivel liceal acreditate, care au în planul de școlarizare clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv și bilingv, clase cu predare în limbile minorităților sau clase cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, în unitatea respectivă;b) pentru unitățile de învățământ autorizate provizoriu, înființate conform legii, care au în planul de școlarizare clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv și bilingv, clase cu predare în limbile minorităților sau clase cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, într-un centru de examen aparținând învățământului de stat, prevăzut la lit. a), stabilit de către inspectoratul școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB).(2) Candidații proveniți din unitățile de învățământul de stat și particular pot susține probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică fără taxă, de două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiționate de achitarea unei taxe de examen.(3) Taxa prevăzută la alin. (2) este stabilită de fiecare inspectorat școlar. La stabilirea cuantumului taxei se iau în calcul toate cheltuielile per candidat.4. La anexa nr. 1, articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 5Examenul prevăzut la art. 1 se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ liceal desemnate centru de examen, la care sunt înscriși elevii care susțin examenul pentru obținerea atestatului de competență lingvistică, cu respectarea prevederilor art. 4.5. În anexa nr. 1, la articolul 6, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ liceal de stat și particular acreditat, care au în planul de școlarizare clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv și bilingv, clase cu predare în limbile minorităților sau clase cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, se constituie, prin decizie internă, Comisia pentru organizarea și desfășurarea probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar, alcătuită din:a) președinte - directorul/directorul adjunct al unității de învățământ (fără drept de evaluare/examinare și notare);b) membri:– profesori de specialitate - limba modernă/limba maternă la care se solicită atestarea, de regulă din aceeași unitate de învățământ în care învață elevii, cu drept de examinare/evaluare și notare;– un cadru didactic/didactic auxiliar/nedidactic desemnat responsabil cu respectarea normelor de protecție a muncii și a normelor sanitare legal prevăzute de către membrii comisiei (fără drept de evaluare/examinare și notare);c) secretar - responsabilul catedrei de specialitate din unitatea de învățământ respectivă (fără drept de evaluare/examinare și notare).6. În anexa nr. 1, la articolul 7, litera a) a alineatului (2) și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) să fi efectuat asistențe la ore/să fi susținut ore la disciplina Limba modernă la care solicită atestarea în cadrul practicii pedagogice;.....................................(3) La momentul înscrierii, în funcție de scenariul de funcționare a unității de învățământ - centru de examen:a) în cazul în care elevii se înscriu online, transmit la adresa de e-mail a unității de învățământ cererea de înscriere și documentele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) sau la alin. (2) lit. a), semnate și scanate;b) în cazul în care elevii se înscriu prin prezență fizică, aceștia depun la secretariatul unității de învățământ - centru de examen cererea de înscriere și documentele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) sau la alin. (2) lit. a), semnate.7. La anexa nr. 1, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Pentru candidații din clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru candidații claselor cu predare în limbile minorităților, probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică constau în:a) elaborarea unui proiect de 8-10 pagini, pe o temă de cultură și civilizație, pregătit sub îndrumarea profesorului de limba modernă care predă la clasa la care este școlarizat candidatul, care să reflecte una dintre temele din programa școlară de cultură și civilizație stabilite de catedra de specialitate din unitatea de învățământ;b) prezentarea, în format PowerPoint, a proiectului, stocată pe un dispozitiv de tip CD/DVD/USB-stick.(2) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, probele pentru obținerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne constau în:a) susținerea unei lecții la grupe/clase din învățământul preșcolar sau primar la limba modernă pentru care se solicită atestarea, în baza unui proiect didactic, care va fi stocat pe un dispozitiv tip CD/DVD/USB-stick și depus la înscrierea pentru obținerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne;b) echivalarea probei scrise cu media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor patru ani de studiu (IX-XII) la limba modernă la care se solicită atestarea.8. În anexa nr. 1, la articolul 9, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9(1) Probele sunt evaluate separat, de către doi profesori evaluatori - membri ai comisiei de examen.9. La anexa nr. 1, articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 10(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei provenind de la clasele cu predare în limbile minorităților, media finală pentru evaluarea proiectului este media aritmetică a notelor acordate de fiecare evaluator, la probele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și b), note care se obțin prin transformarea punctelor de la 10 la 100 în note de la 1 la 10.(2) Media pentru promovarea examenului și obținerea atestatului de competență lingvistică este 7 (șapte).10. La anexa nr. 1, articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, nota finală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a mediei notelor acordate de fiecare evaluator pentru proiectul didactic prevăzut la art. 8 alin. (2) lit. a) și a notei obținute în urma echivalării probei scrise cu media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a mediilor anuale aferente celor patru ani de studiu (IX-XII) la limba modernă la care se solicită atestarea.(2) Media pentru promovarea probelor și obținerea atestatului de competență lingvistică este 8 (opt).11. La anexa nr. 1, articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 13Atestatul de competență lingvistică se eliberează de către unitatea de învățământ liceal - centru de examen, în care au fost susținute probele, după absolvirea de către candidați a clasei a XII-a.12. La anexa nr. 1, articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 15Documentele aferente susținerii probelor pentru obținerea atestatului de competență lingvistică de către candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și de către cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și pentru cei provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, inclusiv proiectele elevilor, se arhivează și se păstrează pe o perioadă de 2 ani.13. La anexa nr. 2, partea introductivă a punctelor 1 și 2, precum și litera c) a punctului 2 se modifică și vor avea următorul cuprins:1. Redactarea proiectului/proiectului didactic.....................................2. Prezentarea, în format PowerPoint, a proiectului prevăzut la art. 8 alin. (1) lit. b) din anexa nr. 1 la ordin.....................................c) capacitatea de a ilustra ideile principale cu exemple adecvate - 5 puncte; + Articolul IIDirecția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, inspectoratele școlare și conducerile unităților de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul educației,
Gigel Paraschiv,
secretar de statBucurești, 14 aprilie 2021.Nr. 3.663.----