ORDONANTA nr. 66 din 17 august 2000privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 395 din 23 august 2000



    În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale art. 1 lit. O pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adopta prezenta ordonanţă.  +  Capitolul 1 Dispoziţii generale  +  Articolul 1 (1) Profesia de consilier în proprietate industriala este libera şi independenta, cu organizare şi funcţionare autonomă, în condiţiile prezentei ordonanţe. (2) Activitatea de consilier în proprietate industriala consta în acordarea de asistenţa de specialitate în domeniul proprietăţii industriale şi reprezentarea persoanelor fizice şi juridice române sau străine în procedurile în faţa Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci, precum şi faţă de terţi.  +  Articolul 2Consilierul în proprietate industriala este persoana fizica atestata în condiţiile prezentei ordonanţe şi înscrisă în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala.  +  Articolul 3În scopul reprezentării şi ocrotirii la nivel naţional şi internaţional a intereselor consilierilor în proprietate industriala se înfiinţează Camera Naţionala a Consilierilor în Proprietate Industriala din România, denumita în continuare Camera.  +  Articolul 4Profesia de consilier în proprietate industriala poate fi practicată numai de persoana fizica înscrisă în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala şi care este membra a Camerei.  +  Capitolul 2 Dobândirea calităţii de consilier în proprietate industriala  +  Articolul 5Poate dobândi calitatea de consilier în proprietate industriala persoana care face dovada îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii: a) are cetăţenie română; b) are domiciliul în România; c) are deplina capacitate de exerciţiu; d) are studii superioare tehnice, ştiinţifice sau juridice; e) are o practica de cel puţin 3 ani în domeniul pregătirii profesionale de baza şi de cel puţin 3 ani în domeniul proprietăţii industriale; f) nu a fost condamnat definitiv pentru o faptă prevăzută de legea penală care îl face nedemn de a fi consilier în proprietate industriala; g) a promovat examenul susţinut în faţa Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci în condiţiile specificate în prezenta ordonanţă; h) face dovada, pe bază de certificat sau diploma, a cunoaşterii unei limbi de circulaţie internationala.  +  Articolul 6În cazul specialiştilor în domeniul proprietăţii industriale care au avut calitatea de salariat al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci o perioadă de cel puţin 5 ani, precum şi al cadrelor didactice care fac dovada ca au predat disciplina proprietăţii industriale în facultăţi de drept acreditate, cel puţin 5 ani, înainte de dobândirea calităţii de consilier în proprietate industriala nu este necesară îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 5 lit. g) pentru domeniul de proprietate industriala în care şi-au desfăşurat activitatea.  +  Articolul 7 (1) Examenul pentru atestarea în profesia de consilier în proprietate industriala se desfăşoară pentru următoarele obiecte ale dreptului de proprietate industriala: a) brevete de invenţie; b) mărci şi indicaţii geografice; c) desene şi modele industriale; d) topografii de circuite integrate. (2) Condiţiile privind pregătirea profesională a persoanei care este admisă la examenul de atestare pentru obiectele dreptului de proprietate industriala precizate la alin. (1) sunt stabilite în instrucţiuni aprobate de directorul general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci.  +  Capitolul 3 Înscrierea în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala  +  Articolul 8Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci este depozitarul Registrului naţional al consilierilor în proprietate industriala.  +  Articolul 9 (1) În vederea dobândirii calităţii de consilier în proprietate industriala Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci organizează examenul de atestare care se susţine în faţa unei comisii a carei componenta nominală se stabileşte prin ordin al directorului general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci. (2) Comisia este formată din 3-7 membri pentru fiecare obiect al dreptului de proprietate industriala pentru care se organizează examenul. (3) Componenta comisiei este următoarea:- preşedinte, ales dintre persoanele din structura de conducere a Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci cu atribuţii în domeniul protecţiei proprietăţii industriale;- membri, care sunt persoane cu pregătire tehnica sau (şi) juridică şi au experienta în domeniul proprietăţii industriale, specialişti cu vechime de minimum 5 ani în cadrul Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci în activitatea de examinare ori cadre didactice care au predat dreptul proprietăţii industriale. (4) Dacă sesiunea de examen este organizată pentru mai multe obiecte ale dreptului proprietăţii industriale, se vor constitui în cadrul comisiei subcomisii corespunzătoare, prin ordin al directorului general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci. (5) Din comisie fac parte şi 3 reprezentanţi ai Camerei.  +  Articolul 10Rezultatele examenului pot fi contestate în termen de 15 zile de la comunicare şi sunt reanalizate de o comisie constituită în acest scop, al carei preşedinte este directorul general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci sau împuternicitul acestuia.  +  Articolul 11Deciziile comisiei prevăzute la art. 10, de admitere sau de respingere a contestaţiei, se comunică în scris candidatului în termen de 30 de zile de la înregistrarea contestaţiei la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci.  +  Articolul 12Înscrierea consilierilor atestaţi în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala se face de drept, nominal şi trebuie să fie însoţită de menţionarea profesiei de baza conform diplomei de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior, domeniul de proprietate industriala în care au fost atestaţi, respectiv invenţii, mărci, desene şi modele industriale, topografii de circuite integrate, precum şi alte date relevante cu privire la activitatea consilierului.  +  Articolul 13Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci publică în Buletinul Oficial de Proprietate Industriala listele cuprinzând consilierii în proprietate industriala înregistraţi în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala pe baza datelor comunicate de Camera.  +  Capitolul 4 Drepturile şi îndatoririle consilierilor în proprietate industriala  +  Articolul 14Consilierul în proprietate industriala cu practica libera, înscris în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala şi în evidentele Camerei, are dreptul sa asiste şi sa reprezinte în faţa Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci, precum şi faţă de terţi orice persoană fizica şi juridică română sau străină, în temeiul unei procuri de reprezentare însuşite în scris de ambele părţi.  +  Articolul 15Pentru activitatea sa profesională consilierul în proprietate industriala are dreptul la onorariu şi la acoperirea tuturor cheltuielilor făcute în interesul clientului sau.  +  Articolul 16Consilierul în proprietate industriala este obligat sa nu divulge datele şi informaţiile primite de la clientul sau decât în limitele mandatului şi în condiţiile prevăzute de lege.  +  Articolul 17Consilierul în proprietate industriala este obligat sa acţioneze cu buna-credinţa şi probitate profesională şi numai în limitele mandatului.  +  Articolul 18Consilierul în proprietate industriala, membru al Camerei, are dreptul la libera aderare la alte forme de asociere profesională compatibile cu profesia sa.  +  Capitolul 5 Exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala  +  Articolul 19 (1) Sunt consilieri în proprietate industriala cu libera practica persoanele care îşi desfăşoară activitatea în cabinete individuale, cabinete asociate sau societăţi civile profesionale ori în societăţi comerciale având ca unic obiect activităţile în domeniul proprietăţii industriale prevăzute la art. 1 alin. (2). (2) Consilierul în proprietate industriala îşi poate exercita profesia şi ca salariat specializat în domeniul protecţiei proprietăţii industriale în cadrul unei unităţi cu alt obiect de activitate decât proprietatea industriala sau în cadrul unei societăţi comerciale.  +  Articolul 20 (1) Consilierii în proprietate industriala, salariaţi specializaţi în domeniul protecţiei proprietăţii industriale, îşi vor exercita profesia pentru societăţile comerciale sau unităţile la care sunt încadraţi şi nominalizaţi în statele de funcţii în limitele de competenţa atribuite funcţiei respective. (2) Consilierii în proprietate industriala menţionaţi la alin. (1) pot desfăşura, pe bază de contract şi procura de reprezentare, activităţi specifice profesiei şi pentru alte persoane, cu respectarea următoarelor condiţii: a) să aibă aprobarea organelor de conducere ale unităţii la care îşi desfăşoară activitatea; b) să respecte Codul deontologiei profesionale; c) să facă dovada înregistrării fiscale legale pentru desfăşurarea activităţii.  +  Articolul 21Consilierul în proprietate industriala nu poate asista sau reprezenta mandanti cu interese contrare în aceeaşi speta sau în spete conexe şi nu poate acţiona împotriva unui mandant care l-a consultat mai întâi în legătură cu speta respectiva.  +  Articolul 22 (1) Consilierul în proprietate industriala, fost salariat al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci, desfăşoară toate activităţile prevăzute la art. 1. (2) Dacă fostul salariat al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci şi-a desfăşurat activitatea în unul dintre următoarele domenii ale proprietăţii industriale: mărci, desene şi modele industriale, topografii de circuite integrate, atunci reprezentarea mandantilor pentru cererile de obţinere a protecţiei în domeniile menţionate se face numai pentru cererile depuse la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, după ce salariatul şi-a încetat activitatea în cadrul instituţiei. (3) Dacă fostul salariat al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci şi-a desfăşurat activitatea în domeniul brevetelor de invenţie, atunci prevederile alin. (2) se aplică în mod similar, dacă inventiile care fac obiectul acestor cereri sunt în domeniul tehnic de baza în care fostul salariat şi-a desfăşurat activitatea.  +  Articolul 23Consilierul în proprietate industriala, care nu doreşte sa accepte o solicitare a serviciilor sale profesionale sau îşi retrage serviciile în termen de 3 zile lucrătoare de la luarea deciziei, va informa clientul în legătură cu aceasta, va lua măsurile necesare care să permită clientului sa evite să fie prejudiciat şi va informa Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci despre aceasta.  +  Articolul 24Exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala este incompatibilă cu: a) ocupaţii care lezeaza demnitatea, bunele moravuri şi independenta profesiei de consilier în proprietate industriala; b) desfăşurarea de activităţi care generează concurenta neloială; c) exercitarea nemijlocită de acte de comerţ care se încadrează în sfera dreptului de proprietate industriala; d) calitatea de salariat al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci.  +  Capitolul 6 Reprezentarea  +  Articolul 25 (1) Reprezentarea solicitanţilor, a titularilor de drepturi de proprietate industriala sau a persoanelor interesate în toate procedurile în faţa Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci se face pe baza unei procuri cu caracter general sau a unei procuri pentru fiecare solicitare. (2) În cazul procurii generale, comunicarea la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci a unui exemplar din aceasta va fi suficienta, cu condiţia ca mandatarul sa indice în fiecare cerere anterioară şi ulterioară procura în baza căreia acţionează. (3) În procedurile în faţa Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci consilierul în proprietate industriala nu poate reprezenta un client decât pentru domeniul de proprietate industriala în care a fost atestat. (4) În cazul reprezentării, retragerea, abandonarea cererilor de solicitare a protecţiei sau transmiterea drepturilor se poate efectua numai pe baza unei procuri care să conţină menţiuni exprese cu privire la aceste acte.  +  Articolul 26 (1) Pentru soluţionarea contestaţiilor şi, după caz, a cererilor de revocare solicitantul sau titularul poate fi reprezentat şi de un avocat sau consilier juridic. (2) Reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti a solicitanţilor, a titularilor sau a persoanelor interesate de către consilierii în proprietate industriala este condiţionată de calitatea acestora de avocat sau de consilier juridic.  +  Capitolul 7 Suspendarea şi încetarea exercitării profesiei de consilier în proprietate industriala  +  Articolul 27Dreptul la exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala se suspenda: a) în caz de incompatibilitate; b) în cazul neîndeplinirii obligaţiilor faţă de Camera timp de un an; c) pe perioada interdicţiei exercitării dreptului de a profesa, dispusă prin sancţiune disciplinară menţinută prin efectul unei hotărâri judecătoreşti.  +  Articolul 28Dreptul la exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala încetează: a) prin renunţarea scrisă la exercitarea profesiei, depusa la Camera; b) în cazul pierderii sau renunţării la cetăţenia română; c) dacă împotriva consilierului în proprietate industriala s-a luat măsura interdicţiei definitive a dreptului de a profesa; d) în cazul în care consilierul în proprietate industriala a fost condamnat definitiv pentru o faptă prevăzută de legea penală şi care îl face nedemn de a fi consilier în proprietate industriala; e) prin deces.  +  Capitolul 8 Răspunderea disciplinară  +  Articolul 29Sancţiunile disciplinare care se aplică consilierilor în proprietate industriala sunt: a) mustrare; b) avertisment; c) interdicţia exercitării dreptului de a profesa pe o perioadă de 3-12 luni; d) interdicţia definitivă a exercitării dreptului de a profesa.  +  Articolul 30Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 29 lit. a)-d) se aplică de o comisie de disciplina care funcţionează în cadrul Camerei. Procedura soluţionării sesizarilor cu privire la încălcări ale Codului deontologiei profesionale şi ale obligaţiilor profesionale este prevăzută în statutul Camerei.  +  Articolul 31 (1) Comisia de disciplina a Camerei este alcătuită din 5 membri, consilieri în proprietate industriala cu minimum 5 ani vechime, şi preşedinte. (2) Preşedintele comisiei de disciplina este preşedintele Camerei. (3) Hotărârile comisiei de disciplina se iau cu majoritate de voturi.  +  Articolul 32 (1) Împotriva hotărârii Comisiei de disciplina a Camerei prin care s-a aplicat o sancţiune prevăzută la art. 29 se poate formula plângere la instanţa judecătorească competenţa, în termen de 30 de zile de la data comunicării hotărârii. (2) Hotărârile Comisiei de disciplina a Camerei împotriva cărora nu s-a formulat plângere la instanţa judecătorească în termenul prevăzut la alin. (1) se vor comunică Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci imediat după scurgerea acestui termen. (3) Hotărârile instanţelor judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, prin care s-au aplicat sancţiuni membrilor Camerei, se comunică Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci pentru a fi menţionate în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala şi publicate în Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.  +  Capitolul 9 Organizarea şi funcţionarea Camerei  +  Articolul 33 (1) Camera este o organizaţie profesională, neguvernamentala, fără scop lucrativ, cu personalitate juridică. (2) Camera are sediul în municipiul Bucureşti. (3) Activitatea Camerei este finanţată din taxele de înscriere, cotizaţiile anuale ale membrilor, fonduri rezultate din organizarea de simpozioane, conferinţe, activităţi editoriale specifice, precum şi din donaţii, sponsorizări sau din alte surse.  +  Articolul 34Consilierul în proprietate industriala are dreptul sa devină, la cererea sa, membru al Camerei.  +  Articolul 35 (1) Camera are următoarele atribuţii: a) asigura, împreună cu Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala şi colaborează cu acesta în probleme de deontologie profesională; b) gestionează şi transmite lunar Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci evidenta membrilor săi, cu menţionarea, după caz, a societăţii comerciale sau a unităţii la care aceştia îşi desfăşoară activitatea; c) asigura apărarea intereselor profesionale ale membrilor săi; d) contribuie la diseminarea cunoştinţelor de baza privind domeniul proprietăţii industriale; e) asigura respectarea Codului deontologiei profesionale de către membrii săi; f) colaborează pe linie naţionala şi internationala cu organisme de profil. (2) Atribuţiile Camerei privind reprezentarea şi apărarea intereselor membrilor săi nu pot fi exercitate de nici o alta instituţie sau asociaţie profesională fără acordul Camerei, cu excepţia celor reglementate prin alte dispoziţii legale.  +  Articolul 36 (1) Organele de conducere ale Camerei sunt: a) conferinţa; b) consiliul de conducere; c) preşedintele Camerei. (2) Persoanele alese în consiliul de conducere şi preşedintele Camerei sunt reeligibile, fără a putea exercita mai mult de doua mandate consecutive, iar durata mandatului este de 2 ani.  +  Articolul 37 (1) Conferinţa este formată din totalitatea membrilor Camerei şi are următoarele atribuţii: a) adopta şi modifica Statutul Camerei şi Codul deontologiei profesionale; b) adopta organizarea aparatului administrativ al Camerei; c) alege şi revoca preşedintele Camerei; d) alege şi revoca membrii consiliului de conducere al Camerei; e) alege membrii comisiilor de specialitate din cadrul Camerei; f) aproba regulamentul de funcţionare a Camerei; g) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli, precum şi bilanţul Camerei şi da descărcare de gestionare a fondurilor Camerei. (2) Conferinţa este legal constituită la prima convocare în prezenta majorităţii absolute a membrilor Camerei, iar hotărârile se adoptă cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi. (3) Dacă la prima convocare condiţia de prezenta nu este îndeplinită, la a doua convocare conferinţa adopta hotărârile cu majoritate simpla a membrilor prezenţi.  +  Articolul 38 (1) Activitatea curenta a Camerei este condusă de consiliul de conducere care este format din 5-7 membri. (2) Consiliul de conducere al Camerei stabileşte nivelul onorariilor minimale care urmează a fi percepute pentru serviciile prestate de consilierii în proprietate industriala, precum şi reducerile care pot fi acordate pentru anumite categorii de persoane.  +  Articolul 39Convocarea, organizarea şi desfăşurarea reuniunilor, competenţa forurilor de conducere, comisiile de specialitate ale Camerei înfiinţate de conferinţa, precum şi drepturile şi obligaţiile membrilor Camerei vor fi stabilite în statutul Camerei.  +  Articolul 40Preşedintele Camerei are următoarele atribuţii: a) reprezintă Camera în relaţiile cu persoane fizice şi juridice din ţara şi din străinătate; b) încheie convenţii şi contracte în numele Camerei; c) este preşedintele consiliului de conducere; d) convoacă şi conduce şedinţele consiliului de conducere; e) ordonanţează cheltuielile Camerei; f) alte atribuţii stabilite de conferinţa.  +  Capitolul 10 Dispoziţii tranzitorii şi finale  +  Articolul 41Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci poate susţine material şi financiar funcţionarea Camerei în baza unor protocoale încheiate între conducerile celor două instituţii.  +  Articolul 42Persoanele fizice care au dobândit calitatea de consilier în proprietate industriala anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe vor fi înscrise de drept în Registrul naţional al consilierilor în proprietate industriala.  +  Articolul 43La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe punctele (4)-(12) din Regula 5 - Reprezentarea prin mandatar autorizat - din Hotărârea Guvernului nr. 152/1992 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1992, precum şi orice dispoziţii contrare se abroga.  +  Articolul 44În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe Camera va elabora Codul deontologiei profesionale.  +  Articolul 45Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României.  +  Articolul 46Până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci va elabora instrucţiuni privind aplicarea acesteia, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:---------------Directorul generalal Oficiului de Statpentru Invenţii şi Mărci,Gabor VargaMinistrul munciişi protecţiei sociale,Smaranda Dobrescup. Ministrul industrieişi comerţului,Constantin Isbasoiu,secretar de stat-----