REGULAMENTUL din 25 noiembrie 1996de organizare și funcționare a Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului - INCDFP București
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 330 din 9 decembrie 1996
Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.313 din 25 noiembrie 1996, publicată în Monitorul Oficial nr. 330 din 9 decembrie 1996. Notă
Prin ORDINUL nr. 7.293 din 20 decembrie 2001, publicat în Monitorul Oficial nr. 48 din 24 ianuarie 2002, se reînnoiește statutul de institut național de cercetare-dezvoltare al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului - INCDFP București. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului - INCDFP București, denumit în continuare institut, este persoana juridică aflată în coordonarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, care funcționează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, și își desfășoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare și a prezentului regulament. + Articolul 2(1) Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.313 din 25 noiembrie 1996.(2) Institutul poate înființa, în cadrul structurii sale, subunități fără personalitate juridică, necesare realizării obiectului său de activitate. Modalitatea de constituire a acestora și relațiile lor în cadrul Institutului și cu terții sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare și funcționare. + Capitolul II Scopul și obiectul de activitate + Articolul 3Institutul este înființat în scopul desfășurării activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în domeniul fizicii Pământului, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului său și la realizarea cu prioritate a obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică. + Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A. Activități de cercetare-dezvoltare:a) În cadrul Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică "Orizont 2000", cu o pondere majoritară din total activitate, institutul efectuează:– cercetări fundamentale și aplicative referitoare la:* procese fizice din focarele cutremurelor de pământ;* procese seismotectonice;* predicția cutremurelor de pământ pe baza precursorilor geofizici și geodezici;* seismologie inginerească;* microzonarea seismică a localităților dens populate din România;* monitorizarea seismică și evaluarea hazardului seismic;* structura internă, profundă a Pământului;* evaluarea și reducerea riscului seismic pe teritoriul României;– elaborarea de standarde în domeniul zonării și microzonării seismice a localităților dens populate;b) În afară Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică "Orizont 2000", institutul efectuează:– elaborarea de studii și cercetări de amplasament seismic pentru centrale nuclearo-electrice și pentru alte obiective de importanță națională (baraje, construcții militare, poduri, spitale etc.).B. Activități conexe activității de cercetare-dezvoltare:– asistență tehnică, consultanță, furnizarea de servicii științifice și tehnologice agenților economici privind protecția antiseismică.C. Activitatea de coordonare pe plan național a programelor de seismologie.D. Participarea la proiecte internaționale privind studiul regiunilor seismice.E. Formarea și specializarea de cercetători în domeniul fizicii Pământului, în general, și al seismologiei, în principal.F. Editare-tipărire a unei publicații proprii în domeniul fizicii Pământului.G. Participarea tehnica a României la activități în sprijinul aplicării prevederilor Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare:a) asigura și verifica funcționarea Statiei seismice Muntele Roșu în rețeaua seismică a Sistemului internațional de monitorizare;b) asigura transmiterea datelor furnizate de Statia de monitorizare seismologica Muntele Roșu către Centrul internațional de date al Organizației Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare, prin mijloacele de comunicație adecvate (satelit, radio);c) primește în mod continuu datele seismice înregistrate de Statia seismologica Muntele Roșu prin legătură de comunicație radio (compusa din 3 relee intermediare) și analizează aceste date;d) colaborează cu Organizația Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare pentru a aduce și a menține Statia seismologica Muntele Roșu la standardele tehnice și operationale precizate în Manualul operational pentru monitorizare seismică și schimb internațional de date seismice;e) transmite date suplimentare sau rapoarte tehnice, la solicitarea Centrului internațional de date;f) primește, prelucreaza și analizează datele provenite de la Sistemul internațional de monitorizare și produsele Centrului internațional de date;g) solicita Centrului internațional de date asistența tehnica privind efectuarea de analize tehnice specifice;h) colaborează cu Comisia Naționala pentru Controlul Activităților Nucleare și cu celelalte autorități competente pentru implementarea prevederilor Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare;i) desfășoară alte activități tehnice pentru aplicarea prevederilor Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare, inclusiv activități de cercetare-dezvoltare și de elaborare a manualelor operationale ale Sistemului internațional de monitorizare, în colaborare cu Centrul internațional de date și cu alte centre naționale de date ale statelor părți la Tratatul de interzicere totală a experientelor nucleare. (la 08-08-2001, Articolul 4 din Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul 1 din HOTĂRÂREA nr. 702 din 19 iulie 2001, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 08 august 2001 ) + Capitolul III Patrimoniul + Articolul 5Conform bilanțului contabil la 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 757.157 mii lei, din care: imobilizări corporale și necorporale 404.050 mii lei și active circulante 353.107 mii lei. + Articolul 6(1) Institutul administrează, cu diligența unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum și alte bunuri dobândite în condițiile legii. Bunurile proprietate publică, precum și cele dobândite se află în administrarea institutului și se evidențiază distinct în patrimoniul acestuia.(2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale și necorporale, efectuate și finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, și se înregistrează în evidența contabila a institutului.(3) În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă și folosește bunurile aflate în patrimoniul său și, după caz, dispune de acestea, în condițiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora.(4) Concesionarea sau închirierea unor subunități, servicii sau activități se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare, în condițiile prevederilor legale corespunzătoare și cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei.(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. + Capitolul IV Structura organizatorică și funcțională + Articolul 7(1) Institutul poate avea în structură subunități, secții, laboratoare și alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate.(2) În funcție de specificul activității, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare.(3) Laboratorul-Centru național de date, instalatie specială de interes național, asigura participarea tehnica a României la monitorizarea seismică în sprijinul Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare. Datele seismologice din rețeaua seismică, precum și cele prelucrate în cadrul Centrului național de date sunt de interes public național. (la 08-08-2001, Articolul 7 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 4, Articolul 1 din HOTĂRÂREA nr. 702 din 19 iulie 2001, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 08 august 2001 ) + Articolul 8Directorul general stabilește relațiile dintre subunitățile aflate în structura institutului, precum și relațiile acestora cu terții și le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administrație. + Articolul 9Subunitățile din structura institutului răspund în fața consiliului de administrație și a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuțiilor, responsabilităților și competentelor încredințate de către aceștia. + Capitolul V Organele de conducere + Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurată de către:– consiliul de administrație;– comitetul de direcție;– directorul general.(2) Orientarea și coordonarea activității tehnico-științifice din institut sunt asigurate de către consiliul științific. + Articolul 11(1) Consiliul de administrație este format din 7 membri, numiți pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.(2) Structura consiliului de administrație este alcătuită din:– 1 președinte;– 1 vicepreședinte;– 5 membri. + Articolul 12(1) Din consiliul de administrație fac parte, în mod obligatoriu:– directorul general al institutului - președinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetării și Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Finanțelor;– un reprezentant al Ministerului Muncii și Protecției Sociale;– președintele consiliului științific al institutului.(2) Ceilalți membri ai consiliului de administrație pot fi ingineri, fizicieni, chimiști, economiști, juriști, alți specialiști din institut, precum și reprezentanți ai agenților economici de profil.(3) Consiliul de administrație își desemnează vicepreședintele.(4) Numirea membrilor consiliului de administrație se face prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei.(5) Revocarea membrilor consiliului de administrație pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către același organ care a făcut numirea. + Articolul 13Membrii consiliului de administrație sunt cetățeni români și:a) își păstrează calitatea de angajați la instituția sau la unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile ce derivă din această calitate;b) sunt plătiți pentru activitatea desfășurată în această calitate cu o indemnizație lunară stabilită de către consiliul de administrație;c) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație și nu pot participa, în aceeași calitate, la societățile comerciale cu care institutul are relații contractuale sau interese contrare;d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administrație cei care, personal ori soțul, soția, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în același timp, patroni sau asociați la societăți comerciale cu capital privat cu același profil sau cu care institutul se află în relații comerciale directe. + Articolul 14Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcționare și cu respectarea legislației în vigoare. El hotărăște în problemele privind activitatea institutului, cu excepția celor care, potrivit legii, sunt date în competența altor organe. + Articolul 15(1) Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună și ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facându-se de către președinte sau la solicitarea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administrație.(2) Dezbaterile consiliului de administrație sunt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreședinte. + Articolul 16(1) Consiliul de administrație își poate desfășura activitatea în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție, ședința consiliului de administrație se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeași ordine de zi.(2) Hotărârile consiliului de administrație se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. + Articolul 17La ședințele consiliului de administrație sunt invitați și reprezentanții sindicatelor, conform legii. + Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. + Articolul 19(1) Membrii consiliului de administrație sunt răspunzători, în condițiile legii, pentru îndeplinirea atribuțiilor ce le revin.(2) Membrii consiliului de administrație care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de ședințe al consiliului de administrație și au anunțat în scris, despre aceasta, organul coordonator.(3) Membrii consiliului de administrație care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. + Articolul 20Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:a) aprobă modificarea structurii organizatorice și funcționale a institutului, înființarea, desființarea și comasarea de subunități din structura institutului;b) aprobă, la propunerea consiliului științific, strategia și programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf și de modernizare a celor existente, în concordanță cu strategia generală a domeniului propriu;c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică;d) analizează și avizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și îl depune la ministrul cercetării și tehnologiei, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului;e) analizează și avizează bilanțul contabil și contul de profit și pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanțelor și aprobă raportul de gestiune asupra activității desfășurate de institut în anul precedent;f) analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfășurarea acesteia în condiții de echilibru al bugetului de venituri și cheltuieli;g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investițiile care urmează a fi realizate de institut;h) propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locația de gestiune a unor bunuri, servicii și subunități de producție din patrimoniul institutului;i) aprobă asocierea institutului cu terțe persoane juridice, în vederea realizării de activități comune care prezintă interes pentru asociați și care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale;j) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale;k) fundamentează și prezintă Ministerului Cercetării și Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, pentru finanțarea obiectivelor de interes public specifice activității institutului;l) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 și stabilește modul de rambursare a acestora;m) aprobă utilizarea disponibilităților în valută;n) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;o) execută orice alte atribuții stabilite potrivit prevederilor legale. + Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administrație prezintă Ministerului Cercetării și Tehnologiei un raport asupra activității desfășurate în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. + Articolul 22Secretariatul consiliului de administrație este asigurat de către institut; atribuțiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcționare a consiliului de administrație. + Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcție, compus din directorul general și directorii din structura organizatorică a institutului și principalii șefi de compartimente din institut. + Articolul 24Comitetul de direcție stabilește acțiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri și cheltuieli;– programul de investiții;– sistemul de asigurare a calității;– alte obligații. + Articolul 25Comitetul de direcție se întrunește decadal sau ori de câte ori interesele institutului o impun. + Articolul 26(1) La nivelul subunităților din institut se organizează și funcționează comitetul de conducere, care își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare, aprobat de consiliul de administrație al institutului, și este prezidat de directorul, respectiv, conducătorul subunității respective.(2) Comitetul de conducere exercită atribuții și are răspunderi în limita competențelor stabilite de directorul general al institutului și aprobate de consiliul de administrație. + Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii științifici principali care lucrează în domeniu și au pregătire managerială. + Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuții și responsabilități:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relațiile cu celelalte organe, organizații și agenți economici, precum și cu persoane fizice din țară și din străinătate;b) stabilește atribuțiile, competentele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum și relațiile acestora cu terții;c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;d) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului și a salariilor personalului din institut prin comitetul de direcție; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;e) numește și revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum și pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administrație;f) angajează și concediază personalul propriu;g) aprobă comisiile de concurs pentru promovarea în funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II și III și cercetător științific, la propunerea consiliului științific;h) are atribuții și răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condițiile art. 21 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/1995, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996;i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;j) adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiunilor de comerț exterior, prin compartimentele proprii specializate;k) exercită atribuțiile și are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aprobă și ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe;l) exercită orice alte atribuții ce-i sunt delegate de consiliul de administrație;m) poate delega, în condițiile legii, o parte din atribuțiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. + Articolul 29(1) Consiliul științific este format din 9 membri, reprezentând toate direcțiile științifice din cadrul institutului.(2) Consiliul științific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză și de prospectare în domeniu și/sau cadre didactice din învățământul superior, salariați ai institutului și din afara acestuia, aleși, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institut.(3) Consiliul științific este condus de un președinte și un vicepreședinte, aleși pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului științific. Din consiliul științific fac parte, de drept, directorul general și directorul științific al institutului.(4) Consiliul științific se organizează și funcționează în conformitate cu regulamentul propriu. + Articolul 30Atribuțiile principale ale consiliului științific sunt următoarele:a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activității de cercetare-dezvoltare și la elaborarea Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate;b) contribuie la realizarea obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică;c) examinează și avizează proiectele de cercetare științifică ale institutului, precum și realizarea acestora;d) avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului și a ramurii;e) propune măsuri pentru perfecționarea profesională și pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare și promovare a personalului de cercetare;g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcțiile atestabile și confirmă rezultatele concursurilor pentru funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II și III și cercetător științific ;h) organizează și coordonează desfășurarea acțiunilor cu caracter științific;i) avizează acțiunile de cooperare, interne și internaționale, cu scop științific;j) avizează acordarea de burse de studii și stagii de perfecționare în străinătate;k) acordă titlul de doctor în ramura sa de activitate, dacă institutul a fost acreditat să organizeze activități de doctorat și îl supune spre confirmare Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare de pe lângă Ministerul Învățământului. + Capitolul VI Bugetul de venituri și cheltuieli și administrarea acestuia. Relații financiare + Articolul 31(1) Institutul întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.(2) Bilanțul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. + Articolul 32(1) Veniturile și cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu financiar.(2) Bugetul de venituri și cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii și Protecției Sociale. + Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat și cheltuielile totale de efectuat. + Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plății salariilor. + Articolul 35(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societățile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent.(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanțelor. + Articolul 36(1) Institutul hotărăște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanțarea efectuându-se din surse proprii și din credite bancare, cu excepția investițiilor care intră sub incidența prevederilor art. 6 și 11 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993.(2) În cazul investițiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat, limita de finanțare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligația ca, în execuția bugetului de venituri și cheltuieli, să se încadreze în alocațiile bugetare aprobate.Execuția investițiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se adjudecă pe baza de licitație publică, potrivit legislației privind achizițiile publice.Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiții de natura celor prevăzute la alin. (1) și (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanțelor. + Articolul 37(1) Operațiunile de încasări și plăți ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.(2) Institutul poate efectua operațiuni de încasări și plăți în lei și în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă și a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare.(3) Institutul poate efectua operațiuni de comerț exterior potrivit legii. Operațiunile de încasări și plăți cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitățile bancare specializate, cu sediul în România. + Articolul 38Institutul își va organiza controlul financiar preventiv și controlul financiar de gestiune, potrivit legii. + Capitolul VII Reglementarea litigiilor + Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluționate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanțelor de judecată române competente. + Capitolul VIII Dispoziții finale + Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare și funcționare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.(2) Modificările și completările regulamentului de organizare și funcționare se pot face la propunerea consiliului de administrație, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei. + Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispozițiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. + Articolul 42Statutul de institut național de cercetare-dezvoltare se reînnoiește prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.------
EMITENT |
Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.313 din 25 noiembrie 1996, publicată în Monitorul Oficial nr. 330 din 9 decembrie 1996. Notă
Prin ORDINUL nr. 7.293 din 20 decembrie 2001, publicat în Monitorul Oficial nr. 48 din 24 ianuarie 2002, se reînnoiește statutul de institut național de cercetare-dezvoltare al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului - INCDFP București. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului - INCDFP București, denumit în continuare institut, este persoana juridică aflată în coordonarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, care funcționează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, și își desfășoară activitatea pe baza prevederilor legale în vigoare și a prezentului regulament. + Articolul 2(1) Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.313 din 25 noiembrie 1996.(2) Institutul poate înființa, în cadrul structurii sale, subunități fără personalitate juridică, necesare realizării obiectului său de activitate. Modalitatea de constituire a acestora și relațiile lor în cadrul Institutului și cu terții sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare și funcționare. + Capitolul II Scopul și obiectul de activitate + Articolul 3Institutul este înființat în scopul desfășurării activității de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în domeniul fizicii Pământului, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului său și la realizarea cu prioritate a obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică. + Articolul 4Obiectul de activitate al institutului cuprinde:A. Activități de cercetare-dezvoltare:a) În cadrul Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică "Orizont 2000", cu o pondere majoritară din total activitate, institutul efectuează:– cercetări fundamentale și aplicative referitoare la:* procese fizice din focarele cutremurelor de pământ;* procese seismotectonice;* predicția cutremurelor de pământ pe baza precursorilor geofizici și geodezici;* seismologie inginerească;* microzonarea seismică a localităților dens populate din România;* monitorizarea seismică și evaluarea hazardului seismic;* structura internă, profundă a Pământului;* evaluarea și reducerea riscului seismic pe teritoriul României;– elaborarea de standarde în domeniul zonării și microzonării seismice a localităților dens populate;b) În afară Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică "Orizont 2000", institutul efectuează:– elaborarea de studii și cercetări de amplasament seismic pentru centrale nuclearo-electrice și pentru alte obiective de importanță națională (baraje, construcții militare, poduri, spitale etc.).B. Activități conexe activității de cercetare-dezvoltare:– asistență tehnică, consultanță, furnizarea de servicii științifice și tehnologice agenților economici privind protecția antiseismică.C. Activitatea de coordonare pe plan național a programelor de seismologie.D. Participarea la proiecte internaționale privind studiul regiunilor seismice.E. Formarea și specializarea de cercetători în domeniul fizicii Pământului, în general, și al seismologiei, în principal.F. Editare-tipărire a unei publicații proprii în domeniul fizicii Pământului.G. Participarea tehnica a României la activități în sprijinul aplicării prevederilor Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare:a) asigura și verifica funcționarea Statiei seismice Muntele Roșu în rețeaua seismică a Sistemului internațional de monitorizare;b) asigura transmiterea datelor furnizate de Statia de monitorizare seismologica Muntele Roșu către Centrul internațional de date al Organizației Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare, prin mijloacele de comunicație adecvate (satelit, radio);c) primește în mod continuu datele seismice înregistrate de Statia seismologica Muntele Roșu prin legătură de comunicație radio (compusa din 3 relee intermediare) și analizează aceste date;d) colaborează cu Organizația Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare pentru a aduce și a menține Statia seismologica Muntele Roșu la standardele tehnice și operationale precizate în Manualul operational pentru monitorizare seismică și schimb internațional de date seismice;e) transmite date suplimentare sau rapoarte tehnice, la solicitarea Centrului internațional de date;f) primește, prelucreaza și analizează datele provenite de la Sistemul internațional de monitorizare și produsele Centrului internațional de date;g) solicita Centrului internațional de date asistența tehnica privind efectuarea de analize tehnice specifice;h) colaborează cu Comisia Naționala pentru Controlul Activităților Nucleare și cu celelalte autorități competente pentru implementarea prevederilor Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare;i) desfășoară alte activități tehnice pentru aplicarea prevederilor Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare, inclusiv activități de cercetare-dezvoltare și de elaborare a manualelor operationale ale Sistemului internațional de monitorizare, în colaborare cu Centrul internațional de date și cu alte centre naționale de date ale statelor părți la Tratatul de interzicere totală a experientelor nucleare. (la 08-08-2001, Articolul 4 din Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul 1 din HOTĂRÂREA nr. 702 din 19 iulie 2001, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 08 august 2001 ) + Capitolul III Patrimoniul + Articolul 5Conform bilanțului contabil la 30 iunie 1996, institutul are un patrimoniu propriu în valoare de 757.157 mii lei, din care: imobilizări corporale și necorporale 404.050 mii lei și active circulante 353.107 mii lei. + Articolul 6(1) Institutul administrează, cu diligența unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum și alte bunuri dobândite în condițiile legii. Bunurile proprietate publică, precum și cele dobândite se află în administrarea institutului și se evidențiază distinct în patrimoniul acestuia.(2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale și necorporale, efectuate și finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, și se înregistrează în evidența contabila a institutului.(3) În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă și folosește bunurile aflate în patrimoniul său și, după caz, dispune de acestea, în condițiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora.(4) Concesionarea sau închirierea unor subunități, servicii sau activități se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activității de cercetare-dezvoltare, în condițiile prevederilor legale corespunzătoare și cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei.(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. + Capitolul IV Structura organizatorică și funcțională + Articolul 7(1) Institutul poate avea în structură subunități, secții, laboratoare și alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate.(2) În funcție de specificul activității, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare.(3) Laboratorul-Centru național de date, instalatie specială de interes național, asigura participarea tehnica a României la monitorizarea seismică în sprijinul Tratatului de interzicere totală a experientelor nucleare. Datele seismologice din rețeaua seismică, precum și cele prelucrate în cadrul Centrului național de date sunt de interes public național. (la 08-08-2001, Articolul 7 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 4, Articolul 1 din HOTĂRÂREA nr. 702 din 19 iulie 2001, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 08 august 2001 ) + Articolul 8Directorul general stabilește relațiile dintre subunitățile aflate în structura institutului, precum și relațiile acestora cu terții și le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administrație. + Articolul 9Subunitățile din structura institutului răspund în fața consiliului de administrație și a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuțiilor, responsabilităților și competentelor încredințate de către aceștia. + Capitolul V Organele de conducere + Articolul 10(1) Conducerea institutului este asigurată de către:– consiliul de administrație;– comitetul de direcție;– directorul general.(2) Orientarea și coordonarea activității tehnico-științifice din institut sunt asigurate de către consiliul științific. + Articolul 11(1) Consiliul de administrație este format din 7 membri, numiți pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.(2) Structura consiliului de administrație este alcătuită din:– 1 președinte;– 1 vicepreședinte;– 5 membri. + Articolul 12(1) Din consiliul de administrație fac parte, în mod obligatoriu:– directorul general al institutului - președinte;– un reprezentant al Ministerului Cercetării și Tehnologiei;– un reprezentant al Ministerului Finanțelor;– un reprezentant al Ministerului Muncii și Protecției Sociale;– președintele consiliului științific al institutului.(2) Ceilalți membri ai consiliului de administrație pot fi ingineri, fizicieni, chimiști, economiști, juriști, alți specialiști din institut, precum și reprezentanți ai agenților economici de profil.(3) Consiliul de administrație își desemnează vicepreședintele.(4) Numirea membrilor consiliului de administrație se face prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei.(5) Revocarea membrilor consiliului de administrație pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de către același organ care a făcut numirea. + Articolul 13Membrii consiliului de administrație sunt cetățeni români și:a) își păstrează calitatea de angajați la instituția sau la unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile ce derivă din această calitate;b) sunt plătiți pentru activitatea desfășurată în această calitate cu o indemnizație lunară stabilită de către consiliul de administrație;c) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație și nu pot participa, în aceeași calitate, la societățile comerciale cu care institutul are relații contractuale sau interese contrare;d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administrație cei care, personal ori soțul, soția, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în același timp, patroni sau asociați la societăți comerciale cu capital privat cu același profil sau cu care institutul se află în relații comerciale directe. + Articolul 14Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcționare și cu respectarea legislației în vigoare. El hotărăște în problemele privind activitatea institutului, cu excepția celor care, potrivit legii, sunt date în competența altor organe. + Articolul 15(1) Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună și ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facându-se de către președinte sau la solicitarea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor consiliului de administrație.(2) Dezbaterile consiliului de administrație sunt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreședinte. + Articolul 16(1) Consiliul de administrație își poate desfășura activitatea în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție, ședința consiliului de administrație se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeași ordine de zi.(2) Hotărârile consiliului de administrație se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. + Articolul 17La ședințele consiliului de administrație sunt invitați și reprezentanții sindicatelor, conform legii. + Articolul 18Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensată material, conform prevederilor legale. + Articolul 19(1) Membrii consiliului de administrație sunt răspunzători, în condițiile legii, pentru îndeplinirea atribuțiilor ce le revin.(2) Membrii consiliului de administrație care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de ședințe al consiliului de administrație și au anunțat în scris, despre aceasta, organul coordonator.(3) Membrii consiliului de administrație care nu au respectat prevederile art. 13 lit. c) răspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui fapt. + Articolul 20Consiliul de administrație are, în principal, următoarele atribuții:a) aprobă modificarea structurii organizatorice și funcționale a institutului, înființarea, desființarea și comasarea de subunități din structura institutului;b) aprobă, la propunerea consiliului științific, strategia și programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf și de modernizare a celor existente, în concordanță cu strategia generală a domeniului propriu;c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică;d) analizează și avizează proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și îl depune la ministrul cercetării și tehnologiei, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului;e) analizează și avizează bilanțul contabil și contul de profit și pierderi pe care le supune aprobării Ministerului Finanțelor și aprobă raportul de gestiune asupra activității desfășurate de institut în anul precedent;f) analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfășurarea acesteia în condiții de echilibru al bugetului de venituri și cheltuieli;g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investițiile care urmează a fi realizate de institut;h) propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locația de gestiune a unor bunuri, servicii și subunități de producție din patrimoniul institutului;i) aprobă asocierea institutului cu terțe persoane juridice, în vederea realizării de activități comune care prezintă interes pentru asociați și care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale;j) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale;k) fundamentează și prezintă Ministerului Cercetării și Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri și cheltuieli al acestuia, pentru finanțarea obiectivelor de interes public specifice activității institutului;l) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 și stabilește modul de rambursare a acestora;m) aprobă utilizarea disponibilităților în valută;n) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;o) execută orice alte atribuții stabilite potrivit prevederilor legale. + Articolul 21În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administrație prezintă Ministerului Cercetării și Tehnologiei un raport asupra activității desfășurate în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. + Articolul 22Secretariatul consiliului de administrație este asigurat de către institut; atribuțiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcționare a consiliului de administrație. + Articolul 23Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcție, compus din directorul general și directorii din structura organizatorică a institutului și principalii șefi de compartimente din institut. + Articolul 24Comitetul de direcție stabilește acțiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:– strategia programelor de dezvoltare a institutului;– programul anual de cercetare-dezvoltare;– bugetul de venituri și cheltuieli;– programul de investiții;– sistemul de asigurare a calității;– alte obligații. + Articolul 25Comitetul de direcție se întrunește decadal sau ori de câte ori interesele institutului o impun. + Articolul 26(1) La nivelul subunităților din institut se organizează și funcționează comitetul de conducere, care își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare, aprobat de consiliul de administrație al institutului, și este prezidat de directorul, respectiv, conducătorul subunității respective.(2) Comitetul de conducere exercită atribuții și are răspunderi în limita competențelor stabilite de directorul general al institutului și aprobate de consiliul de administrație. + Articolul 27Activitatea curenta a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului cercetării și tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii științifici principali care lucrează în domeniu și au pregătire managerială. + Articolul 28Directorul general are, în principal, următoarele atribuții și responsabilități:a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relațiile cu celelalte organe, organizații și agenți economici, precum și cu persoane fizice din țară și din străinătate;b) stabilește atribuțiile, competentele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum și relațiile acestora cu terții;c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;d) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului și a salariilor personalului din institut prin comitetul de direcție; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;e) numește și revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum și pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administrație;f) angajează și concediază personalul propriu;g) aprobă comisiile de concurs pentru promovarea în funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II și III și cercetător științific, la propunerea consiliului științific;h) are atribuții și răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la bugetul de stat, în condițiile art. 21 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 25/1995, aprobată și modificată prin Legea nr. 51/1996;i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;j) adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiunilor de comerț exterior, prin compartimentele proprii specializate;k) exercită atribuțiile și are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aprobă și ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe;l) exercită orice alte atribuții ce-i sunt delegate de consiliul de administrație;m) poate delega, în condițiile legii, o parte din atribuțiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. + Articolul 29(1) Consiliul științific este format din 9 membri, reprezentând toate direcțiile științifice din cadrul institutului.(2) Consiliul științific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză și de prospectare în domeniu și/sau cadre didactice din învățământul superior, salariați ai institutului și din afara acestuia, aleși, prin vot secret, de către cadrele cu studii superioare din institut.(3) Consiliul științific este condus de un președinte și un vicepreședinte, aleși pe timp de 2 ani, prin vot secret, de către membrii consiliului științific. Din consiliul științific fac parte, de drept, directorul general și directorul științific al institutului.(4) Consiliul științific se organizează și funcționează în conformitate cu regulamentul propriu. + Articolul 30Atribuțiile principale ale consiliului științific sunt următoarele:a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activității de cercetare-dezvoltare și la elaborarea Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate;b) contribuie la realizarea obiectivelor științifice și tehnologice ale Programului național de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică;c) examinează și avizează proiectele de cercetare științifică ale institutului, precum și realizarea acestora;d) avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului și a ramurii;e) propune măsuri pentru perfecționarea profesională și pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare și promovare a personalului de cercetare;g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe funcțiile atestabile și confirmă rezultatele concursurilor pentru funcțiile de cercetător științific principal gradul I, II și III și cercetător științific ;h) organizează și coordonează desfășurarea acțiunilor cu caracter științific;i) avizează acțiunile de cooperare, interne și internaționale, cu scop științific;j) avizează acordarea de burse de studii și stagii de perfecționare în străinătate;k) acordă titlul de doctor în ramura sa de activitate, dacă institutul a fost acreditat să organizeze activități de doctorat și îl supune spre confirmare Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare de pe lângă Ministerul Învățământului. + Capitolul VI Bugetul de venituri și cheltuieli și administrarea acestuia. Relații financiare + Articolul 31(1) Institutul întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.(2) Bilanțul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. + Articolul 32(1) Veniturile și cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu financiar.(2) Bugetul de venituri și cheltuieli se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii și Protecției Sociale. + Articolul 33Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat și cheltuielile totale de efectuat. + Articolul 34Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plății salariilor. + Articolul 35(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societățile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent.(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanțelor. + Articolul 36(1) Institutul hotărăște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanțarea efectuându-se din surse proprii și din credite bancare, cu excepția investițiilor care intră sub incidența prevederilor art. 6 și 11 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993.(2) În cazul investițiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanța Guvernului nr. 15/1993, finanțate integral sau parțial de la bugetul de stat, limita de finanțare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligația ca, în execuția bugetului de venituri și cheltuieli, să se încadreze în alocațiile bugetare aprobate.Execuția investițiilor prevăzute la alin. (1) și (2) se adjudecă pe baza de licitație publică, potrivit legislației privind achizițiile publice.Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiții de natura celor prevăzute la alin. (1) și (2), se efectuează cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanțelor. + Articolul 37(1) Operațiunile de încasări și plăți ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România.(2) Institutul poate efectua operațiuni de încasări și plăți în lei și în valută prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă și a normativelor de disciplină financiar-valutară, stabilite prin actele normative în vigoare.(3) Institutul poate efectua operațiuni de comerț exterior potrivit legii. Operațiunile de încasări și plăți cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitățile bancare specializate, cu sediul în România. + Articolul 38Institutul își va organiza controlul financiar preventiv și controlul financiar de gestiune, potrivit legii. + Capitolul VII Reglementarea litigiilor + Articolul 39Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluționate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanțelor de judecată române competente. + Capitolul VIII Dispoziții finale + Articolul 40(1) Prezentul regulament de organizare și funcționare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare.(2) Modificările și completările regulamentului de organizare și funcționare se pot face la propunerea consiliului de administrație, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării și Tehnologiei. + Articolul 41Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispozițiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. + Articolul 42Statutul de institut național de cercetare-dezvoltare se reînnoiește prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani.------