LEGE nr. 132 din 20 iulie 1999 (**republicată**)privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților***)
EMITENT
  • PARLAMENTUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 68 din 27 ianuarie 2004



    **) Republicată în temeiul art. IV din Legea nr. 253/2003 pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/1999 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 18 iunie 2003, dându-se textelor o nouă numerotare.Legea nr. 132/1999 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 23 iulie 1999 și a fost modificată și completată prin Legea nr. 253/2003. Notă
    Titlul legii a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010.
     +  Articolul 1Se înființează Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, având sediul în municipiul București, piața Walter Mărăcineanu nr. 1-3, sectorul 1.  +  Articolul 2Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților se constituie și funcționează în sistem tripartit și are în componență reprezentanți ai administrației publice centrale, ai organizațiilor sindicale și ai asociațiilor patronale reprezentative la nivel național.  +  Articolul 3(1) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților are rol consultativ în fundamentarea și promovarea politicilor și strategiilor de formare profesională a adulților.(2) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților coordonează și controlează la nivel național următoarele activități:a) autorizarea furnizorilor de formare profesională, prin comisiile de autorizare județene, respectiv a municipiului București;b) elaborarea standardelor ocupaționale;c) evaluarea și certificarea competențelor profesionale dobândite de adulți prin formare profesională continuă.(3) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților îndeplinește rolul de autoritate națională pentru calificări. (la 14-01-2005, Alin. (3) al art. 3 a fost introdus de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. )  +  Articolul 4(1) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților are următoarele atribuții principale:a) avizează, în scopul îndeplinirii rolului consultativ prevăzut la art. 3 alin. (1), proiecte de acte normative care au ca obiect formarea profesională a adulților; (la 14-01-2005, Litera a) a alin. (1) al art. 4 a fost modificată de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) b) colaborează în scopul realizării obiectului său de activitate cu ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autorități administrative autonome, cu organizații neguvernamentale naționale și internaționale, cu furnizorii de formare profesională și cu alte instituții publice;c) participă la proiecte și programe naționale și internaționale în domeniul formării profesionale a adulților;d) participă la elaborarea criteriilor și procedurilor de evaluare a furnizorilor de formare profesională a adulților, a regulamentelor, metodologiilor și instrucțiunilor de lucru pentru comisiile de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților, secretariatele tehnice ale acestora și pentru comisiile de examinare;e) stabilește tarifele pentru serviciile de asistență tehnică pentru elaborarea, verificarea și aprobarea standardelor ocupaționale și a serviciilor de formare, evaluare, asistență tehnică și autorizare a centrelor de evaluare a competențelor profesionale;f) întocmește și actualizează Registrul național al furnizorilor autorizați de formare profesională a adulților;g) elaborează criterii specifice și proceduri unitare privind realizarea și utilizarea standardelor ocupaționale;h) aprobă noi standarde ocupaționale și le actualizează pe cele existente, conform evoluțiilor pe piața muncii;i) elaborează metodologia de evaluare și certificare a competențelor profesionale a adulților pe baza standardelor ocupaționale, care va fi aprobată prin ordin comun al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice și al ministrului educației naționale și cercetării științifice;j) tipărește și gestionează certificatele de competență profesională, eliberate de centrele de evaluare autorizate persoanelor care solicită să fie evaluate;k) autorizează centrele de evaluare a competențelor profesionale și certifică evaluatorii de competențe profesionale, verificatorii interni și verificatorii externi; (la 14-01-2005, Litera k) a alin. (1) al art. 4 a fost modificată de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) l) dezvoltă bănci de date care includ standarde ocupaționale, centrele de evaluare autorizate și certificatele de competență profesională;m) efectuează activități de pregătire, transfer de cunoștințe și asistență tehnică în domeniul său de activitate.n) dezvoltă și implementează metodologiile privind analiza ocupațională; (la 14-01-2005, Litera n) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) o) dezvoltă și implementează metodologiile privind calificările; (la 14-01-2005, Litera o) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) p) dezvoltă și implementează metodologiile privind validarea calificărilor; (la 14-01-2005, Litera p) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) r) dezvoltă și implementează metodologiile privind certificarea competențelor profesionale și a calificărilor; (la 14-01-2005, Litera r) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) s) elaborează și actualizează Registrul național al calificărilor; (la 14-01-2005, Litera s) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) ș) sprijină înființarea comitetelor sectoriale și coordonează activitatea acestora. (la 14-01-2005, Litera ș) a alin. (1) al art. 4 a fost introdusă de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) (1^1) Principalul rol al comitetelor sectoriale constă în dezvoltarea, actualizarea și validarea calificărilor, prin participarea partenerilor sociali, la nivelul sectoarelor de activitate. (la 14-01-2005, Alin. (1^1) al art. 4 a fost introdus de pct. 4 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. ) (2) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților exercită și alte atribuții în domeniul său de activitate, care se stabilesc, în condițiile legii, prin regulamentul de organizare și funcționare.(3) Modalitățile de realizare a atribuțiilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților.(4) În exercitarea atribuțiilor sale, Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților poate solicita autorităților și instituțiilor publice informații, date statistice și studii elaborate în domeniul formării profesionale, iar acestea au obligația să i le pună la dispoziție.  +  Articolul 4^1Comitetele sectoriale sunt instituții de dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică, organizate în baza prezentei legi la nivelul ramurilor de activitate definite prin Contractul colectiv de muncă unic la nivel național în vigoare. La nivelul unei ramuri de activitate se poate constitui un singur comitet sectorial.-----------Art. 4^1 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^2(1) Pentru înființarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere a cel puțin două organizații, una patronală și una sindicală, de tip federativ și reprezentative la nivelul aceleiași ramuri, potrivit legii, pentru care se înființează respectivul comitet. Prin excepție, acolo unde angajatorul este un minister, pentru înființarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere a cel puțin unei organizații sindicale reprezentative la nivel de ramură și a ministerului, respectiv a autorității de reglementare care are rolul de angajator.(2) Confederațiile sindicale și patronale reprezentative la nivel național pot desemna o singură federație sindicală, respectiv o singură federație patronală nereprezentativă membră, semnatară a contractului colectiv de muncă la nivel de ramură, pentru a participa la înființarea comitetului sectorial al ramurii respective.(3) Din componența comitetului sectorial mai pot face parte și reprezentanți ai asociațiilor profesionale din ramura de activitate respectivă.(4) Pentru dobândirea personalității juridice potrivit prezentei legi, persoana împuternicită în acest scop de către comitetul sectorial va depune la Tribunalul București următoarele acte:a) cerere de înscriere a comitetului sectorial ca persoană juridică de utilitate publică;b) copie de pe sentința civilă de înființare a federației patronale la nivel de ramură, respectiv a federației sindicale;c) copie de pe sentința civilă de reprezentativitate valabilă a organizațiilor prevăzute la lit. b) care și-au dobândit reprezentativitatea la nivelul ramurii pentru care se constituie comitetul sectorial sau dovada afilierii la o confederație sindicală/patronală reprezentativă la nivel național, pentru situația prevăzută la alin. (2);d) actul constitutiv al comitetului sectorial;e) statutul comitetului sectorial, semnat de către constituenții acestuia, care trebuie să conțină cel puțin următoarele: datele de identificare ale constituenților, denumirea, sediul, acordul de asociere pentru constituire, durata de funcționare, structura și atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale comitetului sectorial - modalități de alegere și revocare, scopul și obiectivele, drepturile și obligațiile membrilor comitetului sectorial, precum și dispoziții legate de divizare, comasare sau lichidare;f) avizul Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților pentru înființare;g) dovada existenței sediului și a patrimoniului inițial;h) hotărârea judecătorească de înființare a comitetului sectorial în baza Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările ulterioare, dacă aceasta există.-----------Art. 4^2 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^3(1) Tribunalul București, la primirea cererii de înscriere, în termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea acesteia, va examina și se va asigura:a) dacă s-au depus actele prevăzute la art. 4^2 alin. (4);b) dacă actul constitutiv și statutul comitetului sectorial sunt conforme prevederilor legale în vigoare;c) să nu existe o înregistrare în registrul special prevăzut la art. 4^5 a unui alt comitet sectorial în aceeași ramură de activitate.(2) În cazul în care constată că cerințele legale pentru constituirea comitetului sectorial nu sunt îndeplinite, președintele completului de judecată o citează în camera de consiliu pe persoana împuternicită, prevăzută la art. 4^2 alin. (4), căreia îi solicită, în scris, remedierea neregulilor constatate, în termen de cel mult 7 zile.(3) În cazul în care sunt întrunite cerințele prevăzute la alin. (1), instanța va proceda la soluționarea cererii în termen de 10 zile, cu citarea persoanei împuternicite.(4) Instanța pronunță o hotărâre motivată de admitere sau de respingere a cererii.(5) Hotărârea tribunalului se comunică semnatarului cererii de înscriere, în termen de cel mult 5 zile de la pronunțare.-----------Art. 4^3 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^4(1) Hotărârea tribunalului este supusă numai recursului.(2) Termenul de recurs este de 15 zile și curge de la comunicarea hotărârii.(3) Recursul se judecă cu citarea persoanei împuternicite a comitetului sectorial, în termen de 45 de zile. Instanța de recurs redactează decizia și restituie dosarul tribunalului în termen de 5 zile de la pronunțare.-----------Art. 4^4 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^5(1) Tribunalul va ține un registru special, în care se înscriu: denumirea și sediul comitetului sectorial, data înscrierii, precum și numărul și data hotărârii judecătorești definitive și irevocabile de admitere a cererii de înscriere.(2) Înscrierea în registrul special prevăzut la alin. (1) se face din oficiu, în termen de 7 zile de la data rămânerii definitive și irevocabile a hotărârii judecătorești.-----------Art. 4^5 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^6Comitetul sectorial dobândește personalitate juridică de la data înscrierii în registrul special prevăzut la art. 4^5 a hotărârii judecătorești definitive și irevocabile de admitere a cererii.-----------Art. 4^6 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^7Originalul procesului-verbal de constituire și al statutului, pe care tribunalul certifică înscrierea, împreună cu câte un exemplar al celorlalte acte depuse, se restituie comitetului sectorial, iar al doilea exemplar al tuturor actelor prevăzute la art. 4^2 alin. (4), în copii certificate de persoana împuternicită și vizate de tribunal, se va păstra în arhiva acestuia.-----------Art. 4^7 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^8(1) Comitetul sectorial este obligat să aducă la cunoștința tribunalului unde s-a înregistrat, în termen de 30 de zile, orice modificare ulterioară a statutului, precum și orice schimbare în compunerea organului de conducere.(2) Pentru aprobarea modificării statutului sunt aplicabile în mod corespunzător dispozițiile art. 4^2-4^7.(3) Tribunalul va menționa în registrul special prevăzut la art. 4^5 modificările din statut, precum și schimbările din compunerea organului de conducere al comitetului sectorial.-----------Art. 4^8 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^9Acțiunea în instanță în vederea dobândirii personalității juridice de către comitetele sectoriale, precum și actele ulterioare sunt scutite de taxa judiciară de timbru.-----------Art. 4^9 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^10Orice altă federație patronală sau orice altă federație sindicală reprezentativă la nivel de ramură, înființată conform legii, care își exprimă dorința în acest sens, poate deveni membră de drept a comitetului sectorial deja înființat, în măsura în care face dovada reprezentativității valabile în ramura în care este înființat comitetul și pentru care solicită afilierea. De același drept beneficiază și federațiile sindicale/patronale nereprezentative, cu condiția respectării statutului și a prevederilor art. 4^2 alin. (2).-----------Art. 4^10 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^11Principalele atribuții ale comitetelor sectoriale sunt:a) participă la elaborarea strategiilor naționale și sectoriale în domeniul formării profesionale;b) participă la dezvoltarea cadrului normativ privind formarea, evaluarea și certificarea competențelor;c) susțin promovarea sistemului de formare și evaluare pe bază de competențe;d) participă la dezvoltarea și actualizarea, sub coordonarea Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, a calificărilor aferente sectoarelor din care fac parte;e) validează calificările și standardele asociate calificărilor, cu excepția celor dobândite prin învățământul superior;f) recomandă specialiști pe domenii ocupaționale pentru realizarea analizei ocupaționale, pentru definirea competențelor și calificărilor și pentru elaborarea și validarea standardelor ocupaționale, pentru verificarea și validarea standardelor de pregătire profesională, precum și pentru evaluarea și certificarea pe bază de standarde și avizează lucrările efectuate de aceștia;g) încurajează și stimulează participarea organizațiilor și persoanelor la formarea profesională continuă și la învățământul profesional și tehnic;h) colaborează, în scopul realizării obiectului lor de activitate, cu ministere și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autorități administrative autonome, cu organizații neguvernamentale naționale și internaționale, cu furnizorii de formare profesională și cu alte instituții publice;i) oferă partenerilor sociali consultanță în domeniul ocupării și formării profesionale a forței de muncă;j) realizează analize ocupaționale și studii cu privire la cererea de forță de muncă pentru ramura reprezentată;k) acordă aviz consultativ solicitanților în vederea actualizării Clasificării ocupațiilor din România;l) propun furnizorilor de formare profesională calificările și competențele asociate acestora, precum și corelarea calificărilor cu ocupațiile care pot fi practicate;m) stabilesc prin statutul propriu alte activități în interesul ramurii de activitate pe care o reprezintă.-----------Art. 4^11 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 4^12Finanțarea comitetelor sectoriale se asigură:a) de la bugetul de stat, pentru acoperirea cheltuielilor legate de funcționarea secretariatului tehnic, din bugetul Ministerului Educației, prin bugetul Unității Executive a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților (UECNCFPA), care devine ordonator secundar de credite bugetare, ca autoritate finanțatoare în urma semnării unui contract de finanțare; numărul de posturi aferent secretariatelor tehnice ale comitetelor sectoriale este de două persoane;b) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de validare a standardelor ocupaționale și a calificărilor asociate, activități finanțate de Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, pe bază de tarife stabilite de Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, la propunerea UECNCFPA;c) din venituri realizate prin prestarea serviciilor de validare a calificărilor și a standardelor de pregătire profesională, activități finanțate de Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, pe bază de tarife stabilite de Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților (CNCFPA), la propunerea UECNCFPA;d) din venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate prin prestațiile efectuate terților;e) din alte venituri realizate prin programe;f) din donații și/sau sponsorizări. (la 31-12-2010, Art. 4^12 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. )  +  Articolul 4^13Statutul de utilitate publică conferă comitetelor sectoriale următoarele drepturi și obligații:a) dreptul de a li se atribui în folosință gratuită bunuri proprietate publică;b) dreptul de a menționa în toate documentele pe care le întocmesc calitatea de utilitate publică;c) obligația de a transmite CNCFPA și UECNCFPA rapoartele de activitate și situațiile financiare anuale; (la 31-12-2010, Lit. c) a art. 4^13 a fost modificată de pct. 3 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. ) d) obligația de a comunica, în extras, Ministerului Justiției, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic, copii ale rapoartelor de activitate și ale situațiilor financiare anuale, însoțite de dovada eliberată de Regia Autonomă "Monitorul Oficial" de solicitare a publicării acestora și în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a;e) obligația de a înregistra în evidențele contabile ale comitetelor sectoriale, separat, bunurile achiziționate sau construite din bani publici. În cazul dizolvării unui comitet sectorial, bunurile provenite din resurse bugetare și rămase în urma lichidării se vor repartiza, prin hotărâre a Guvernului, către alte comitete sectoriale sau către instituții publice cu același obiect de activitate.-----------Art. 4^13 a fost introdus în această formă de subpct. 1 al pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 268 din 7 iulie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 13 iulie 2009, care modifică art. 3 din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 28 din 18 martie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 25 martie 2009.  +  Articolul 5Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Educației exercită controlul asupra modului în care este organizată și se desfășoară formarea profesională a adulților, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30 septembrie 2002.  +  Articolul 6În cadrul Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților se înființează un compartiment economico-administrativ, în vederea asigurării funcționalității CNCFPA. (la 31-12-2010, Art. 6 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. )  +  Articolul 7(1) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților este constituit din 15 membri, după cum urmează:a) 5 membri numiți prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice și a ministrului educației naționale și cercetării științifice;b) 5 membri desemnați prin consens de asociațiile patronale reprezentative la nivel național;c) 5 membri desemnați prin consens de organizațiile sindicale reprezentative la nivel național.(2) Sunt reprezentative la nivel național organizațiile sindicale și asociațiile patronale care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege.  +  Articolul 8În Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților poate fi desemnată persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a) are cetățenie română și domiciliul în România;b) are capacitate de exercițiu;c) nu a suferit condamnări pentru infracțiuni săvârșite cu intenție.  +  Articolul 9(1) Mandatul membrilor Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților este de 4 ani, mandat ce poate fi reînnoit.(2) În timpul mandatului lor membrii Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților pot fi revocați de cei care i-au numit sau i-au desemnat, după caz.(3) În cazul vacantării locurilor în Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, ca urmare a demisiei, revocării sau decesului, vor fi numite sau desemnate alte persoane pentru durata restantă a mandatului, cu respectarea dispozițiilor art. 7 alin. (1).  +  Articolul 10(1) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților este legal constituit la data intrării în vigoare a prezentei legi și a nominalizării celor 15 membri în condițiile prevăzute la art. 7.(2) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților se întrunește lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau a două treimi din numărul membrilor săi.(3) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților își desfășoară activitatea numai în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi, cu condiția ca fiecare parte să fie reprezentată.(4) Hotărârile Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților se adoptă cu votul a cel puțin două treimi din numărul membrilor prezenți, cu condiția ca fiecare parte să fie reprezentată.(5) Membrii Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților care participă la ședințele consiliului, cu excepția președintelui, beneficiază de o indemnizație de ședință de 10% din salariul de bază al directorului general. Totalul sumelor cuvenite lunar unui membru al Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților pentru participarea la ședințe nu poate depăși 20% din salariul de bază al directorului general.  +  Articolul 11(1) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților este condus de un președinte.(2) Președintele este numit din rândul membrilor Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, prin decizie a primului-ministru, la propunerea comună a ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice și a ministrului ministerului educației naționale și cercetării științifice.(3) Numirea președintelui se face pentru un mandat de 4 ani.(4) Atribuțiile președintelui se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților.(5) Președintele reprezintă Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților în relațiile cu Guvernul, cu Parlamentul și cu alte persoane juridice.(6) Pentru activitatea depusă președintele Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților primește o indemnizație lunară care reprezintă 20% din salariul de bază al directorului general.(7) Mandatul președintelui încetează prin demisie sau prin revocare din funcție.(8) Revocarea președintelui se decide de către primul-ministru, la propunerea comună a ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice și a ministrului ministerului educației naționale și cercetării științifice.(9) În caz de indisponibilitate sau în alte cauze de imposibilitate a exercitării atribuțiilor președintelui pe o perioadă de cel mult 60 de zile, Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților desemnează dintre membrii săi un înlocuitor, în condițiile stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare.(10) Președintele CNCFPA este ordonatorul de credite al CNCFPA. (la 31-12-2010, Alin. (10) al art. 11 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. )  +  Articolul 12(1) Pentru exercitarea atribuțiilor ce îi revin, Consiliul Național pentru Formarea Profesională a Adulților, care se reorganizează sub denumirea de Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților (CNCFPA), este ajutat de UECNCFPA, structură care se organizează prin comasarea secretariatului tehnic și Agenției Naționale pentru Calificările din Învățământul Superior și Parteneriat cu Mediul Economic și Social. (la 31-12-2010, Alin. (1) al art. 12 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. ) (2) Numărul de posturi aprobat pentru UECNCFPA este de 65, iar salarizarea se face în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile personalului bugetar plătit din fonduri publice. (la 31-12-2010, Alin. (2) al art. 12 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. ) (3) Numărul de posturi aprobat pentru funcționarea compartimentului economico-administrativ al CNCFPA prevăzute la art. 6 este de 5 posturi, iar salarizarea se face în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile personalului bugetar plătit din fonduri publice. Structura organizatorică a CNCFPA este prevăzută în anexa la prezenta lege. (la 31-12-2010, Alin. (3) al art. 12 a fost introdus de pct. 7 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. ) (la 01-07-2010, Art. 12 a fost modificat de pct. 1 al art. III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 74 din 30 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie 2010. )  +  Articolul 13Abrogat. (la 01-07-2010, Art. 13 a fost abrogat de pct. 2 al art. III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 74 din 30 iunie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie 2010. )  +  Articolul 13^1În exercitarea atribuțiilor ce îi revin Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților folosește, în afara personalului propriu, specialiști pe domenii ocupaționale, verificatori interni și verificatori externi. (la 14-01-2005, Art. 13^1 a fost introdus de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 559 din 7 decembrie 2004, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.200 din 15 decembrie 2004. )  +  Articolul 14(1) Finanțarea cheltuielilor CNCFPA se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, pentru următoarele cheltuieli: (la 08-03-2021, Partea introductivă a Alineatului (1) din Articolul 14 a fost modificată de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 11 din 5 martie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 05 martie 2021 ) a) cheltuieli de personal;b) cheltuieli de întreținere și funcționare și cheltuieli de capital;c) indemnizațiile președintelui și ale membrilor CNCFPA;d) cheltuieli de transport, diurnă și cazare, în țară și în străinătate, pentru membrii CNCFPA și pentru personalul compartimentului economico-administrativ al acestuia. (la 31-12-2010, Alin. (1) al art. 14 a fost modificat de pct. 8 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. ) (2) Finanțarea cheltuielilor Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților se asigură și din surse externe, care provin din proiecte cu finanțare externă, gestionarea acestora fiind reglementată prin lege, prin hotărâri ale Guvernului sau prin prevederile acordurilor internaționale la care România este parte.(3) Finanțarea cheltuielilor pentru plata indemnizațiilor membrilor comisiilor de autorizare județene și a municipiului București, precum și ale specialiștilor pe domenii ocupaționale, folosiți de aceste comisii, cheltuielile pentru funcționarea comisiilor de autorizare, cheltuielile cu salarizarea personalului unității executive, cheltuielile materiale pentru servicii și cheltuielile de capital se efectuează din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației. (la 08-03-2021, Alineatul (3) din Articolul 14 a fost modificat de Punctul 5, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 11 din 5 martie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 05 martie 2021 ) (3^1) Cheltuielile UECNCFPA se asigură din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației. (la 31-12-2010, Alin. (3^1) al art. 14 a fost introdus de pct. 10 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010. ) (4) Veniturile provenite din contravaloarea serviciilor de asistență tehnică pentru elaborarea, verificarea, actualizarea și aprobarea standardelor ocupaționale, precum și contravaloarea serviciilor de formare profesională, evaluare, asistență tehnică, autorizare a centrelor de evaluare se varsă la bugetul de stat.  +  Articolul 15Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților este aprobat prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului educației, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.  +  ANEXĂ
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților
    ----------Anexa a fost înlocuită cu anexa din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 132 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 898 din 31 decembrie 2010, potrivit pct. 7 al art. I din același act normativ.
    Notă
    Reproducem mai jos anexa HOTĂRÂRII nr. 556 din 25 mai 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 435 din 22 iunie 2011:
    ANEXĂ
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a Autorității Naționale pentru Calificări
    Notă
    Reproducem mai jos art. II și III din Legea nr. 253/2003 pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/1999 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților:  +  Articolul II(1) Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților preia toate drepturile și obligațiile legale și contractuale ale Consiliului pentru Standarde Ocupaționale și Atestare.(2) Activele și pasivele Consiliului pentru Standarde Ocupaționale și Atestare, inclusiv dotările achiziționate în cadrul proiectului 3724-RO care face obiectul Acordului de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare cu privire la reforma învățământului preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai 1994, ratificat prin Ordonanța Guvernului nr. 24/1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, cu modificările ulterioare, se preiau pe bază de protocol de predare-primire de către Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.  +  Articolul III(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 779/1999 privind aprobarea constituirii Consiliului pentru Standarde Ocupaționale și Atestare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 30 septembrie 1999, și punctul IX al literei A din anexa nr. 2 «Consilii consultative ale Ministerului Educației și Cercetării» la Hotărârea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2001, cu modificările și completările ulterioare.(2) Toate angajamentele contractuale ale Consiliului pentru Standarde Ocupaționale și Atestare aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân valabile, fiind preluate de către Consiliul Național al Calificărilor și al Formării Profesionale a Adulților, iar certificatele de competență emise sub sigla acestuia sunt recunoscute pe piața muncii.
    -------