ORDIN nr. 2.133 din 11 decembrie 2020pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători și completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.050/2013 pentru aprobarea tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR, INFRASTRUCTURII ȘI COMUNICAȚIILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1217 din 11 decembrie 2020



    În temeiul prevederilor art. II alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2011 pentru abrogarea unor poziții din anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul prețurilor și tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenței, precum și pentru aprobarea unor măsuri cu privire la ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul și de transport feroviar, aprobată prin Legea nr. 4/2012, ale art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 56/2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, aprobată prin Legea nr. 21/2012, precum și ale art. 5 alin. (1) lit. A pct. 1 și 12 și ale art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor,ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor emite următorul ordin:  +  Articolul IAnexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 22 martie 2011, cu modificările ulterioare, se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IILa anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.050/2013 pentru aprobarea tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 22 august 2013, după ultimul titlu „Tarif pentru Secția Anina-Oravița“ se introduce un nou titlu cu următorul cuprins:Tarif București Nord - Aeroport Internațional Henri CoandăTarif unic tren REGIO EXPRES, orice clasă - 4,00 lei  +  Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare de la data publicării.
    Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
    Lucian Nicolae Bode
    București, 11 decembrie 2020.Nr. 2.133.  +  ANEXĂ(Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 153/2011)
    Definirea categoriilor de trenuri de călători în funcție
    de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători
    A. Operatorii de transport feroviar de călători vor solicita, prin cererea de alocare a traseelor sau prin cererea de punere în circulație a trenurilor, după caz, categoria trenurilor, iar Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. are obligația de a verifica încadrarea acestor solicitări în condițiile prevederilor prezentei anexe referitoare la viteza comercială, distanța maximă de circulație și procentul minim de opriri specifice fiecărei categorii de tren.B. Definirea trenurilor de călători pe categorii este:I. Trenurile intercity (IC) se clasifică astfel:a) Intercity Eurocity (IC-EC)b) Intercity Euronight (IC-EN)c) Intercity (IC)d) Intercity Night (IC-N)II. Trenurile interregio (IR) se clasifică astfel:a) Interregio (IR)b) Interregio Night (IR-N)III. Trenurile regio (R) se clasifică astfel:a) Regio Expres (R-E)b) Regio (R)I. Trenuri intercity (IC)a) Intercity Eurocity (IC-EC)– Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) operează între orașele importante, în trafic intern sau internațional.– Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Eurocity EC, conform prevederilor din Fișa UIC nr. C6/2001, appendix D.b) Intercity Euronight (IC-EN)– Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) operează între orașele importante, au parcurs de noapte, în trafic intern sau internațional.– Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Euronight (EN), conform prevederilor din Fișa UIC nr. C6/2001, appendix D.c) Intercity (IC)– Trenurile Intercity (IC) operează între orașele importante și circulă de regulă în timpul zilei, incluzând destinații internaționale.– Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 60 km/h.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity (IC) este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIcls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXX
    Facilități pentru dizabilitățiXX
    Sistem de informare pentru călătoriXX
    Vânzare de bilete on-lineXX
    Regim de rezervare a loculuiXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXX
    SonorizareXX
    Servicii videoXX
    Prize 230 V/50 HzXX
    Iluminat lizierăXX
    Conexiune internetXX
    Toalete ecologiceXX
    Supraveghere videoXX
    Difuzare presă cotidiană/revisteXX
    Pliante și broșuri cu informațiiXX
    Servicii de alimentație publicăXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXX
    Sistem automat de informareXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXX
    Informații în stațiiXX
    Automate de vânzări bileteXX
    Plata electronicăXX
    Asistență pentru călătoriXX
    Alte serviciiServiciul businessX
    d) Intercity Night (IC-N) Trenurile Intercity Night (IC-N) operează între orașele importante, incluzând destinații internaționale, și oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit și/sau cușetă. Trenurile Intercity Night (IC-N) au parcurs de noapte. Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 55 km/h. Trenurile Intercity Night (IC-N) pot avea în compunere vagoane aparținând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii. Pot avea serviciu opțional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate. Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity Night (IC-N) este:
     Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIVDBccls. Icls. IIVDBc
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXXXX    
    Facilități pentru dizabilități    XXXX
    Sistem de informare pentru călătoriXXXX    
    Vânzare de bilete on-lineXXXX    
    Regim de rezervare a loculuiXXXX    
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXXXX    
    SonorizareXX    XX
    Servicii video    XXXX
    Prize 230 V/50 HzXXXX    
    Iluminat lizieră    XXXX
    Conexiune internet    XXXX
    Toalete ecologiceXX X  X 
    Supraveghere video    XXXX
    Difuzare presă cotidiană/reviste    XXXX
    Pliante și broșuri cu informații    XXXX
    Servicii de alimentație publică  XXXX  
    Asistență și informare din partea personalului de trenXXXX    
    Sistem automat de informare    XXXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXXXX    
    Informații în stațiiXXXX    
    Automate de vânzări bilete    XXXX
    Plata electronicăXXXX    
    Asistență pentru călătoriXXXX    
    II. Trenuri interregio (IR) a) Interregio (IR) Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h. În principalele stații feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători. Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio (IR) este:
     Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIcls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipație  XX
    Facilități pentru dizabilități  XX
    Sistem de informare pentru călătoriXX  
    Vânzare de bilete on-lineXX  
    Regim de rezervare a locului  XX
    Servicii la bordul trenului          ClimatizareX  X
    Sonorizare  XX
    Prize 230 V/50 Hz  XX
    Iluminat lizieră  XX
    Toalete ecologice  XX
    Supraveghere video  XX
    Difuzare presă cotidiană/reviste  XX
    Pliante și broșuri cu informații  XX
    Servicii de alimentație publică  XX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXX  
    Sistem automat de informare  XX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare  XX
    Informații în stațiiXX  
    Plata electronică  XX
    Asistență pentru călători  XX
    Automate de vânzări bilete  XX
    Alte serviciiVagoane pentru schiuri și biciclete  XX
    b) Interregio Night (IR-N) Trenurile Interregio Night (IR-N) au parcurs de noapte și oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit și/sau cușetă. Trenurile Interregio Night (IR-N) pot avea în compunere vagoane aparținând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii. Au opriri frecvente (în majoritatea orașelor din parcurs). Viteza medie comercială/tren este de minimum 40 km/h. Pot avea serviciu opțional de transport al autoturismelor în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio Night (IR-N) este:
     Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIVDBccls. Icls. IIVDBc
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipație    XXXX
    Facilități pentru dizabilități    XXXX
    Sistem de informare pentru călătoriXXXX    
    Vânzare de bilete on-lineXXXX    
    Regim de rezervare a loculuiXXXX    
    Servicii la bordul trenuluiClimatizare    XXXX
    Sonorizare    XXXX
    Prize 230 V/50 Hz  XXXX  
    Iluminat lizieră  XXXX  
    Toalete ecologice    XXXX
    Supraveghere video    XXXX
    Difuzare presă cotidiană/reviste    XXXX
    Pliante și broșuri cu informații    XXXX
    Servicii de alimentație publică  XXXX  
    Asistență și informare din partea personalului de trenXXXX    
    Sistem automat de informare    XXXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare    XXXX
    Informații în stațiiXXXX    
    Automate de vânzări bilete    XXXX
    Plata electronică    XXXX
    Asistență pentru călători    XXXX
    III. Trenuri regio (R)a) Regio Expres R-EAsigură o viteză medie comercială/tren de minimum 40 km/h.Au densitate variabilă de opriri de-a lungul rutei.Distanța maximă de circulație este de 300 km ± 10% sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Trenurile care circulă în relația București Nord - Aeroport Internațional Henri Coandă vor fi încadrate în categoria Regio Expres și vor fi tarifate cu tarif unic.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio Expres R-E este:
     Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    ObligatoriuOpțional
    Cls. IICls. ICls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiSistem informare călătoriX  
    Regim de rezervare a locului XX
    Vânzare de bilete on-line XX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareX*XX
    Sonorizare XX
    Alimentare cu energie electrică pentru consumatori de mică putere - 230 V/50 Hz XX
    Toalete ecologice XX
    Asistență și informare din partea personalului de trenX  
    Pliante și broșuri cu informații XX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare XX
    Informații în stații XX
    Automate de vânzări bilete XX
    * Caracter obligatoriu pentru material rulant nou achiziționat.
    b) Regio (R):Pentru asigurarea legăturii, trenurile Regio vor fi solicitate și trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din stațiile/nodurile de cale ferată.Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.Asigură condiții de transport pentru arii geografice restrânse, distanța maximă de circulație fiind de 230 km ± 10% sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Oprește în halte, haltele de mișcare, haltele comerciale și stațiile de cale ferată din parcursul trenului, în proporție de minimum 70% din numărul total al acestora.Pentru trenurile care circulă în intervalul 23,00-05,00, în vederea asigurării traficului de zi, se poate circula fără oprire în acest interval orar.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio este:
     Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. IIcls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiSistem de informare pentru călătoriX 
    Vânzare de bilete on-line X
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareX*X
    Sonorizare X
    Toalete ecologice X
    Îndrumare și informare din partea personalului de trenX 
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptare X
    Informații în stații X
    Automate de vânzări bilete X
    X* - Obligatoriu, începând cu anul 2017, pentru orice tip de vehicul feroviar, utilizat pentru transportul de călători, care va fi achiziționat sau modernizat, pentru trenurile care circulă pe secțiile de circulație interoperabile.
    Serviciul clasa I nu are caracter obligatoriu.
    -----