ORDIN nr. 153 din 3 martie 2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 22 martie 2011



    În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) pct. (i) din anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității de Siguranță Feroviară Română - ASFR" la Regulamentul de organizare și funcționare al Autorității Feroviare Române - AFER, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române - AFER, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare,ministrul transporturilor și infrastructurii emite următorul ordin:  +  Articolul IRegulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare - nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064 și 1.064 bis din 28 noiembrie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 122, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:"Art. 122. - (1) Pentru stabilirea priorității în circulație, fiecărui tren i se atribuie un rang, după cum urmează:- peste orice rang: trenuri de serviciu puse în circulație pentru restabilirea circulației trenurilor;- în ordinea rangului:a) rangul I - trenuri pentru care autoritatea de stat în transporturile feroviare dispune să circule în acest rang;b) rangul II - trenuri intercity;c) rangul III - trenuri interregio;d) rangul IV - trenuri regio, trenuri mixte;e) rangul V - trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă specializate pentru transportul mărfurilor perisabile și/sau al vietăților, trenuri de mesagerie, containere și coletărie;f) rangul VI - trenuri de marfă interregionale sau regionale, trenuri navete, trenuri marșrute, trenuri cu vagoane goale;g) rangul VII - trenuri de marfă care urmează să manevreze pe secție (locale), trenuri convoaie de manevră (în complexe feroviare), trenuri de serviciu, locomotive izolate."2. La anexa 4, la litera I, punctul 1 se abrogă.3. Anexa 8 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.  +  Articolul IIDefinirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători este prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.  +  Articolul IIIAnexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IVPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 11 decembrie 2011.
    Ministrul transporturilor
    și infrastructurii,
    Anca Daniela Boagiu
    București, 3 martie 2011.Nr. 153.  +  Anexa nr. 1(Anexa 8 la Regulamentul nr. 005)Culori și simboluri folosite pentru trasareatrenurilor pe graficul de circulație
    Felul trenului Rangul Trasa trenului
    culoare mod de reprezentare grafică
    Trenuri peste orice rang și de rangul I Trenuri peste orice rang și de rangul I Roșu Linie întreruptă cu semnul "X"
    Trenuri intercity și trenuri interregio II și III Roșu Linie continuă
    Trenuri regio și trenuri mixte IV Albastru Linie continuă
    Trenuri internaționale de marfă, trenuri de marfă cu afectări speciale (mărfuri perisabile, vietăți, containere, trafic intermodal) V Verde Linie continuă
    Trenuri de marfă interregionale sau regionale (altele decât cele locale de marfă), trenuri navete, trenuri cu vagoane goale VI Negru Linie continuă
    Trenuri locale de marfă, trenuri convoaie de manevră, trenuri de serviciu, locomotive izolate, UAM VII Verde Linie întreruptă cu semnul "X"
    NOTE:1. Pentru locomotivele izolate, cu sau fără vagoane, se va trasa, în culoarea specifică rangului, o linie întreruptă.2. Locomotivele de multiplă tracțiune se vor trasa cu linie punctată deasupra, respectiv sub trasa propriu-zisă a trenului, în funcție de poziția în tren.3. Trasa unor trenuri va fi completată pe unele intervale cu următoarele semne suplimentare:- un cerc plin roșu, când în tren sunt vagoane din categoria explozibilelor;- literele "GD", când în tren sunt vagoane cu transporturi excepționale.4. Alte notații:- numărul dispoziției operatorului de circulație se va înscrie pe grafic într-un cerc;- linia de circulație din stație ocupată se va reprezenta printr-o linie continuă neagră, iar linia închisă, printr-o linie continuă roșie.
     +  Anexa nr. 2
    Definirea categoriilor de trenuri de călători în funcție
    de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători
    A. Operatorii de transport feroviar de călători vor solicita, prin cererea de alocare a traseelor sau prin cererea de punere în circulație a trenurilor, după caz, categoria trenurilor, iar Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. are obligația de a verifica încadrarea acestor solicitări în condițiile prevederilor prezentei anexe referitoare la viteza comercială, distanța maximă de circulație și procentul minim de opriri specifice fiecărei categorii de tren.B. Definirea trenurilor de călători pe categorii este:I. Trenurile intercity (IC) se clasifică astfel:a) Intercity Eurocity (IC-EC)b) Intercity Euronight (IC-EN)c) Intercity (IC)d) Intercity Night (IC-N)II. Trenurile interregio (IR) se clasifică astfel:a) Interregio (IR)b) Interregio Night (IR-N)III. Trenurile regio (R) se clasifică astfel:a) Regio Expres (R-E)b) Regio (R)I. Trenuri intercity (IC)a) Intercity Eurocity (IC-EC)– Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) operează între orașele importante, în trafic intern sau internațional.– Trenurile Intercity Eurocity (IC-EC) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Eurocity EC, conform prevederilor din Fișa UIC nr. C6/2001, appendix D.b) Intercity Euronight (IC-EN)– Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) operează între orașele importante, au parcurs de noapte, în trafic intern sau internațional.– Trenurile Intercity Euronight (IC-EN) respectă în totalitate criteriile de calitate definite pentru marca Euronight (EN), conform prevederilor din Fișa UIC nr. C6/2001, appendix D.c) Intercity (IC)– Trenurile Intercity (IC) operează între orașele importante și circulă de regulă în timpul zilei, incluzând destinații internaționale.– Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 60 km/h.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity (IC) este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIcls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXX
    Facilități pentru dizabilitățiXX
    Sistem de informare pentru călătoriXX
    Vânzare de bilete on-lineXX
    Regim de rezervare a loculuiXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXX
    SonorizareXX
    Servicii videoXX
    Prize 230 V/50 HzXX
    Iluminat lizierăXX
    Conexiune internetXX
    Toalete ecologiceXX
    Supraveghere videoXX
    Difuzare presă cotidiană/revisteXX
    Pliante și broșuri cu informațiiXX
    Servicii de alimentație publicăXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXX
    Sistem automat de informareXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXX
    Informații în stațiiXX
    Automate de vânzări bileteXX
    Plata electronicăXX
    Asistență pentru călătoriXX
    Alte serviciiServiciul businessX
    d) Intercity Night (IC-N) Trenurile Intercity Night (IC-N) operează între orașele importante, incluzând destinații internaționale, și oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit și/sau cușetă. Trenurile Intercity Night (IC-N) au parcurs de noapte. Asigură o viteză medie comercială/tren de minimum 55 km/h. Trenurile Intercity Night (IC-N) pot avea în compunere vagoane aparținând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii. Pot avea serviciu opțional de transport al autoturismelor, în vagoane specializate. Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Intercity Night (IC-N) este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIVDBccls. Icls. IIVDBc
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXXXX
    Facilități pentru dizabilitățiXXXX
    Sistem de informare pentru călătoriXXXX
    Vânzare de bilete on-lineXXXX
    Regim de rezervare a loculuiXXXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXXXX
    SonorizareXXXX
    Servicii videoXXXX
    Prize 230 V/50 HzXXXX
    Iluminat lizierăXXXX
    Conexiune internetXXXX
    Toalete ecologiceXXXX
    Supraveghere videoXXXX
    Difuzare presă cotidiană/revisteXXXX
    Pliante și broșuri cu informațiiXXXX
    Servicii de alimentație publicăXXXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXXXX
    Sistem automat de informareXXXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXXXX
    Informații în stațiiXXXX
    Automate de vânzări bileteXXXX
    Plata electronicăXXXX
    Asistență pentru călătoriXXXX
    II. Trenuri interregio (IR) a) Interregio (IR) Viteza medie comercială/tren este de minimum 45 km/h. În principalele stații feroviare se vor asigura conexiuni convenabile cu celelalte trenuri de călători. Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio (IR) este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIcls. Icls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXX
    Facilități pentru dizabilitățiXX
    Sistem de informare pentru călătoriXX
    Vânzare de bilete on-lineXX
    Regim de rezervare a loculuiXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXX
    SonorizareXX
    Prize 230 V/50 HzXX
    Iluminat lizierăXX
    Toalete ecologiceXX
    Supraveghere videoXX
    Difuzare presă cotidiană/revisteXX
    Pliante și broșuri cu informațiiXX
    Servicii de alimentație publicăXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXX
    Sistem automat de informareXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXX
    Informații în stațiiXX
    Plata electronicăXX
    Asistență pentru călătoriXX
    Automate de vânzări bileteXX
    Alte serviciiVagoane pentru schiuri și bicicleteXX
    b) Interregio Night (IR-N) Trenurile Interregio Night (IR-N) au parcurs de noapte și oferă servicii suplimentare de transport cu vagoane de dormit și/sau cușetă. Trenurile Interregio Night (IR-N) pot avea în compunere vagoane aparținând operatorilor feroviari străini care oferă servicii specifice proprii. Au opriri frecvente (în majoritatea orașelor din parcurs). Viteza medie comercială/tren este de minimum 40 km/h. Pot avea serviciu opțional de transport al autoturismelor în vagoane specializate.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Interregio Night (IR-N) este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. Icls. IIVDBccls. Icls. IIVDBc
    Servicii pentru planificarea călătorieiPermite selectarea locurilor în perioada de anticipațieXXXX
    Facilități pentru dizabilitățiXXXX
    Sistem de informare pentru călătoriXXXX
    Vânzare de bilete on-lineXXXX
    Regim de rezervare a loculuiXXXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareXXXX
    SonorizareXXXX
    Prize 230 V/50 HzXXXX
    Iluminat lizierăXXXX
    Toalete ecologiceXXXX
    Supraveghere videoXXXX
    Difuzare presă cotidiană/revisteXXXX
    Pliante și broșuri cu informațiiXXXX
    Servicii de alimentație publicăXXXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenXXXX
    Sistem automat de informareXXXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXXXX
    Informații în stațiiXXXX
    Automate de vânzări bileteXXXX
    Plata electronicăXXXX
    Asistență pentru călătoriXXXX
    III. Trenuri regio (R)a) Regio Expres R-EAsigură o viteză medie comercială/tren de minimum 40 km/h.Au densitate variabilă de opriri de-a lungul rutei.Distanța maximă de circulație este de 300 km ± 10% sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Trenurile care circulă în relația București Nord - Aeroport Internațional Henri Coandă vor fi încadrate în categoria Regio Expres și vor fi tarifate cu tarif unic.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio Expres R-E este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    ObligatoriuOpțional
    Cls. IICls. ICls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiSistem informare călătoriX
    Regim de rezervare a loculuiXX
    Vânzare de bilete on-lineXX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareX*XX
    SonorizareXX
    Alimentare cu energie electrică pentru consumatori de mică putere - 230 V/50 HzXX
    Toalete ecologiceXX
    Asistență și informare din partea personalului de trenX
    Pliante și broșuri cu informațiiXX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareXX
    Informații în stațiiXX
    Automate de vânzări bileteXX
    * Caracter obligatoriu pentru material rulant nou achiziționat.
    b) Regio (R):Pentru asigurarea legăturii, trenurile Regio vor fi solicitate și trasate la un interval suficient de timp pentru a permite îmbarcarea/debarcarea călătorilor în/din trenurile de legătură din stațiile/nodurile de cale ferată.Viteza medie comercială este în principiu de minimum 35 km/h.Asigură condiții de transport pentru arii geografice restrânse, distanța maximă de circulație fiind de 230 km ± 10% sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.Oprește în halte, haltele de mișcare, haltele comerciale și stațiile de cale ferată din parcursul trenului, în proporție de minimum 70% din numărul total al acestora.Pentru trenurile care circulă în intervalul 23,00-05,00, în vederea asigurării traficului de zi, se poate circula fără oprire în acest interval orar.Nivelul minimal de servicii oferite pentru trenurile Regio este:
    Nivelul serviciuluiCaracterul serviciului
    obligatoriuopțional
    cls. IIcls. II
    Servicii pentru planificarea călătorieiSistem de informare pentru călătoriX
    Vânzare de bilete on-lineX
    Servicii la bordul trenuluiClimatizareX*X
    SonorizareX
    Toalete ecologiceX
    Îndrumare și informare din partea personalului de trenX
    Servicii în stațiiAcces la sala de așteptareX
    Informații în stațiiX
    Automate de vânzări bileteX
    X* - Obligatoriu, începând cu anul 2017, pentru orice tip de vehicul feroviar, utilizat pentru transportul de călători, care va fi achiziționat sau modernizat, pentru trenurile care circulă pe secțiile de circulație interoperabile.
    Serviciul clasa I nu are caracter obligatoriu.
    (la 11-12-2020, Anexa nr. 2 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 2.133 din 11 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1217 din 11 decembrie 2020 )
    -----