PROCEDURĂ din 18 septembrie 2020de autorizare a unităților protejate
EMITENT
  • MINISTERUL MUNCII ȘI PROTECȚIEI SOCIALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1048 din 9 noiembrie 2020



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.423 din 18 septembrie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 9 noiembrie 2020.
     +  Articolul 1Prezenta procedură stabilește modalitatea de autorizare a unităților protejate pe baza autorizației eliberate în condițiile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Lege.  +  Articolul 2Autorizația de funcționare ca unitate protejată este eliberată de către Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, denumită în continuare Autoritate, prin ordin al președintelui acesteia, la propunerea structurii de specialitate. Modelul autorizației este prevăzut în anexa nr. 1.  +  Articolul 3(1) În vederea autorizării ca unitate protejată, o entitate trebuie să respecte prevederile art. 5 pct. 29, art. 78 alin. (3) lit. b) și art. 81 alin. (1), (1^1) și (2) din Lege, și anume:a) să fie operator economic cu personalitate juridică și gestiune proprie, care are angajate minimum 3 persoane cu handicap/invalide gradul III, reprezentând cel puțin 30% din numărul total al angajaților, iar timpul de lucru cumulat al persoanelor cu handicap/invalide gradul III să reprezinte cel puțin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților;b) să fie secție, atelier sau altă structură, fără personalitate juridică, cu gestiune proprie, din cadrul unei instituții publice sau din cadrul unei organizații fără scop patrimonial, care are angajate minimum 3 persoane cu handicap/invalide gradul III, reprezentând cel puțin 30% din numărul total al angajaților secției, atelierului sau structurii, iar timpul de lucru cumulat al persoanelor cu handicap/invalide gradul III să reprezinte cel puțin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților din secție, atelier sau structură;c) să fie persoană fizică deținătoare a unui document care atestă încadrarea în grad de handicap/invaliditate gradul III în situația în care:(i) este autorizată în baza unei legi speciale să desfășoare activități independente, atât individual, cât și în una din formele de organizare ale profesiei respective, reglementate potrivit legii;(ii) este persoană fizică autorizată;(iii) este membru titular al unei întreprinderi individuale ori al unei întreprinderi familiale, organizate potrivit legii.(2) În situația în care, ulterior eliberării autorizației, intervin modificări în urma cărora condițiile de autorizare prevăzute la alin. (1) nu mai sunt îndeplinite, reprezentantul legal al unității protejate are obligația de a notifica Autoritatea, în maximum 5 zile lucrătoare de la data ivirii acestor modificări.  +  Articolul 4(1) În vederea autorizării ca unitate protejată, dosarul se depune personal, prin poștă cu confirmare de primire, la sediul Autorității din municipiul București, bd. Ghe. Magheru nr. 7, sau prin mijloace electronice, la adresa: contact@andpdca.gov.ro, și cuprinde documentele prevăzute la alin. (2)-(5).(2) Modelul de cerere pentru eliberarea autorizației este prevăzut în anexa nr. 2.(3) Actele privind înființarea și organizarea entității, în termen de valabilitate, pot fi, după caz:a) act constitutiv/statut, act normativ/regulament de organizare și funcționare;b) certificat de înregistrare în registrul comerțului, certificat de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial în Registrul special eliberat de judecătorie;c) certificat constatator din care să rezulte activitățile desfășurate și codurile Clasificării activităților din economia națională - CAEN aferente, precum și adresele punctelor de lucru, după caz;d) actul din care reiese codul de înregistrare fiscală;e) copie de pe cartea de identitate, autorizație/atestat/aviz de liberă practică, orice document care să ateste înscrierea întro formă de organizare, pentru exercitarea profesiei în baza unei legi speciale.(4) Tabelul cu domeniul/domeniile de activitate și personalul angajat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 și care cuprinde următoarele informații:a) numele și prenumele persoanelor angajate;b) timpul de lucru al fiecărui angajat (norma);c) activitatea proprie a persoanei cu handicap/invalide gradul III, scurtă descriere, corelată cu activitățile din certificatul constatator prevăzut la alin. (3) lit. c);d) domeniul/domeniile de activitate care face/fac obiectul autorizării;e) locul desfășurării activității pentru care se solicită autorizația;f) observații;g) procentul de persoane cu handicap/invalide gradul III angajate;h) procentul normei de lucru cumulate a persoanelor cu handicap/invalide gradul III angajate.(5) Alte documente:a) raport per salariat extras, după caz, din Registrul general de evidență a salariaților, pentru fiecare persoană cu handicap/invalidă gradul III, la data depunerii cererii de autorizare;b) copii de pe contractele de muncă și fișele de post ale persoanelor cu handicap/invalide gradul III;c) copii de pe documentele de încadrare în grad de handicap/invaliditate gradul III;d) angajamentul reprezentantului legal al unității protejate de a informa Autoritatea cu privire la modificările în urma cărora condițiile de autorizare nu mai sunt îndeplinite sau cu privire la modificări ale documentelor prevăzute la alin. (2)-(4) și în prezentul alineat, în maximum 5 zile lucrătoare de la data producerii acestor modificări.(6) Documentele prevăzute la alin. (2)-(5) sunt în termen de valabilitate și poartă pe fiecare pagină semnătura reprezentantului legal, cu mențiunea „conform cu originalul“, dacă sunt transmise în format fizic. Dacă entitatea care solicită autorizarea ca unitate protejată optează pentru transmiterea documentelor pe e-mail, acestea sunt semnate cu semnătura digitală autorizată a reprezentantului legal și nu au mențiunea „conform cu originalul“.(7) În situația în care ulterior eliberării autorizației intervin modificări cu privire la documentele prevăzute la alin. (2)-(5), reprezentantul legal al unității protejate are obligația de a notifica Autoritatea în maximum 5 zile lucrătoare de la data ivirii acestor modificări și de a comunica noile documente cu respectarea prevederilor alin. (6). În funcție de acestea, Autoritatea eliberează o nouă autorizație sau, după caz, retrage autorizația dacă se constată că potrivit noilor documente nu mai este dovedită îndeplinirea condițiilor de autorizare.  +  Articolul 5(1) Propria activitate a persoanei cu handicap angajate în cadrul unității protejate autorizate reprezintă ansamblul activităților realizate integral sau parțial de persoana cu handicap/invalidă gradul III, în scopul obținerii produsului comercializabil sau în scopul prestării serviciului.(2) Produsul comercializabil reprezintă bunul material obținut prin prelucrarea materiilor prime în procesul de producție realizat prin propria activitate a persoanei cu handicap/invalidă gradul III, iar serviciul prestat reprezintă operațiunea realizată prin propria activitate a persoanei cu handicap/invalidă gradul III, care nu constituie intermediere sau livrare de bunuri, altele decât cele rezultate din activitatea de producție a entității, al cărui cost este reprezentat de minimum 70% din cheltuielile salariale. În situația activităților economice desfășurate de către persoana fizică deținătoare a unui document de încadrare în grad de handicap/invaliditate gradul III, în condițiile art. 81 din lege, pentru care nu sunt înregistrate cheltuieli cu salariile, condiția referitoare la costul serviciului nu se aplică.(3) Activitatea persoanei cu handicap/invalide gradul III angajate se poate atesta prin contractul individual de muncă al acesteia, fișa de post sau prin orice alt document emis de conducătorul unității protejate autorizate.  +  Articolul 6(1) Prevederile art. 3 și 4 constituie condiții de autorizare a unităților protejate, iar neîndeplinirea acestora conduce la respingerea cererii de autorizare.(2) Respingerea cererii de autorizare se aduce la cunoștința solicitantului, prin notificare, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Notificarea poate fi atacată în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 7(1) În termen de 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării, dosarul este analizat de către structura de specialitate din cadrul Autorității, care propune președintelui acesteia eliberarea autorizației, în baza unei note.(2) Autorizația se eliberează în baza notei prevăzute la alin. (1), aprobate de președintele Autorității.(3) Fiecare autorizație este înregistrată în Registrul unităților protejate, gestionat de structura de specialitate și postat pe siteul Autorității.(4) Modelul Registrului unităților protejate este prevăzut în anexa nr. 4.(5) Registrul unităților protejate este permanent actualizat de către structura de specialitate din cadrul Autorității. (6) Entitățile interesate să achiziționeze produse sau servicii de la unități protejate autorizate pot accesa informații cu privire la acestea, din Registrul unităților protejate publicat pe site-ul Autorității.  +  Articolul 8(1) Autorizațiile eliberate au valabilitate de 3 ani. (2) Autorizația își păstrează valabilitatea pe perioada în care sunt îndeplinite dispozițiile legale referitoare la autorizarea unităților protejate.(3) Eliberarea unei noi autorizații ori de câte ori situația o impune atrage încetarea valabilității autorizației deținute.(4) La expirarea termenului de valabilitate a autorizației, entitatea interesată reia procesul de autorizare. Demersul poate fi realizat cu minimum 60 de zile înainte de expirarea propriuzisă a autorizației.  +  Articolul 9(1) Unitatea protejată autorizată are obligația ca, pe durata de valabilitate a autorizației, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, să prezinte Autorității raportul de activitate pentru anul precedent, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5.(2) Raportul de activitate prevăzut la alin. (1) se transmite la sediul Autorității din municipiul București, bd. Ghe. Magheru nr. 7, sau prin mijloace electronice, la adresa: contact@andpdca.gov.ro, caz în care acesta trebuie să fie semnat cu semnătura digitală autorizată a reprezentantului legal al unității protejate autorizate.(3) Anual, structura de specialitate analizează rapoartele de activitate, rezultatul analizei fiind consemnat în Raportul de activitate a Autorității.  +  Articolul 10(1) Suspendarea autorizației se face în caz de neprezentare a raportului de activitate prevăzut la art. 9 alin. (1). (2) Suspendarea autorizației se face prin ordin al președintelui Autorității, în baza unei note întocmite de către structura de specialitate a Autorității și aprobate de președintele acesteia. (3) Ordinul președintelui Autorității, prevăzut la alin. (2), se consemnează în Registrul unităților protejate și este comunicat atât pe adresa electronică a unității protejate, cât și prin poștă, cu confirmare de primire.(4) Unitatea protejată căreia i s-a suspendat autorizația poate solicita revocarea măsurii luate, în termen de 30 de zile de la data comunicării ordinului prevăzut la alin. (2), pe adresa electronică a acesteia, prezentând în acest sens raportul de activitate.(5) Pe perioada suspendării autorizației, unitatea protejată autorizată nu mai beneficiază de facilitățile prevăzute de lege.  +  Articolul 11(1) Retragerea autorizației se poate face în următoarele situații:a) nerespectarea prevederilor legale cu privire la organizarea și funcționarea ca unitate protejată, constatate de structura de specialitate, în urma analizării raportului de activitate;b) neprezentarea de către unitatea protejată, în termen de 30 de zile de la data suspendării, a raportului de activitate conform prevederilor art. 10 alin. (4);c) nerespectarea prevederilor art. 3, pe perioada de valabilitate a autorizației;d) nerespectarea prevederilor art. 4, constatată în urma analizei documentelor, de către structura de specialitate; e) la propunerea organelor competente, ca urmare a constatării nerespectării condițiilor de autorizare pe durata valabilității autorizației;f) ca urmare a nerespectării angajamentului reprezentantului legal al unității protejate de a informa Autoritatea cu privire la modificările în urma cărora condițiile de autorizare nu mai sunt îndeplinite sau cu privire la modificări ale documentelor prevăzute la art. 4 alin. (2)-(5), în maximum 5 zile lucrătoare de la data producerii acestor modificări;g) la cerere.(2) Retragerea autorizației se face prin ordin al președintelui Autorității, în baza unei note întocmite de structura de specialitate a Autorității și aprobată de președintele acesteia.(3) Ordinul președintelui Autorității, prevăzut la alin. (2), se consemnează în Registrul unităților protejate și este comunicat atât pe adresa electronică a unității protejate, cât și prin poștă, cu confirmare de primire.(4) Retragerea autorizației presupune radierea unității protejate din Registrul unităților protejate.  +  Articolul 12(1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, unitățile protejate autorizate în baza Ordinului ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.372/2010 privind aprobarea Procedurii de autorizare a unităților protejate, cu modificările și completările ulterioare, vor transmite documentele în conformitate cu prevederile art. 4, în vederea emiterii unei noi autorizații.(2) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) reprezintă situație de retragere a autorizației.  +  Articolul 13Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta procedură.  +  Anexa nr. 1la procedurăAUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU DREPTURILE PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI, COPII ȘI ADOPȚII
    AUTORIZAȚIE
    de funcționare ca unitate protejată nr. ................/................
    ....................................... (Se completează cu denumirea entității care se autorizează.), cu sediul în localitatea: ................, str. ................ nr. ...., bl. ....., ap. ...., sectorul/județul ................, cod de înregistrare fiscală ...................... din data de ...................,Secția/Atelierul/Structura ................ care funcționează în ................, str. ................ nr. ...., ap. ....., sectorul/județul ................, din cadrul .........................., cu sediul în ................, str. ............... nr. ....., ap. ...., sectorul/județul ................, cod de înregistrare fiscală ................, din data de ................,.................................... (Se completează cu numele și prenumele persoanei care exercită o profesie în baza unei legi speciale.) , CNP ............................., domiciliată/domiciliat în ......, str. ........ nr. ....., bl. ..., sc. ...., et. ..., ap. .... județul ......., posesoare/posesor a/al CI seria ..... nr. ......., emisă la data de .......................... de ....................,este autorizat(ă) să funcționeze ca unitate protejată în baza Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru domeniile de activitate publicate în Registrul unităților protejate^1:^1 Informații cu privire la Registrul unităților protejate sunt publicate pe site-ul www.andpdca.gov.ro.............................................................................................................................................................................................Prezenta autorizație are valabilitate 3 ani de la data eliberării.
    Președintele Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții,
    [(L.S.)]
    ................
    NOTĂ:La completarea autorizației se vor elimina rubricile necorespunzătoare.
     +  Anexa nr. 2la procedură
    CERERE
    pentru eliberarea autorizației
    Subsemnatul(a), .................................., legitimat(ă) cu BI/CI seria ................ nr. ............, CNP ................, e-mail: ......................, tel. ......................., reprezentant legal pentru ..................................................... (Se completează cu denumirea entității care se autorizează.),cu sediul în localitatea ................, str. ............... nr. ................., bl. ................., ap. ................., sectorul/județul ................, cod de înregistrare fiscală ................, din data de ................, cu punct de lucru în ................ localitatea ................, str. ............... nr. ....., bl. ................., ap. ................., sectorul/județul ................,secția/atelierul/structura ................ care funcționează în ................, str. ............... nr. ................., ap. ................., sectorul/județul ........................ din cadrul ................ cu sediul în ................, str. ................ nr. ................., ap. ................., sectorul/județul ................, cod de înregistrare fiscală ................, din data de ................,....................................................... (Se completează cu numele și prenumele persoanei care exercită o profesie în baza unei legi speciale), CNP ................................., domiciliată/domiciliat în ................................., str. .......... nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., județul ......., posesoare/posesor a/al CI seria ..... nr. ......., emisă la data de ........... de .........,solicit eliberarea autorizației de funcționare ca unitate protejată pentru următoarele domenii de activitate:.............................................................................................Declar pe propria răspundere, sub sancțiunea prevăzută la art. 326 din Codul penal, privind falsul în declarații, următoarele:– sunt respectate condițiile de autorizare a unităților protejate; – documentele depuse sunt conforme cu originalul; – persoanele cu handicap/invalide gradul III desfășoară propria activitate în cadrul domeniilor de activitate pentru care se solicită autorizația; – orice modificare intervenită, care determină nerespectarea prevederilor art. 3 din procedura de autorizare, se notifică Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (Autoritatea), de către reprezentantul legal al unității protejate. Prin prezenta cerere mă angajez:– să comercializez doar produsele și serviciile publicate în Registrul unităților protejate, publicat pe site-ul Autorității;– să public Raportul anual de activitate al unității protejate pe site-ul ........................ .Prin prezenta cerere îmi exprim acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și postarea pe site-ul Autorității a informațiilor cuprinse în Registrul unităților protejate.
    Data ..............................
    Semnătura solicitantului ...................................
     +  Anexa nr. 3la procedurăANTET
    TABEL
    cu domeniile de activitate și personalul angajat^1
    ^1 Se completează, obligatoriu, de către toți solicitanții de autorizație prevăzuți la art. 3 din procedură............................................. (Se completează cu denumirea entității care se autorizează.)Secția/Atelierul/Structura ................................. din cadrul instituției publice/organizației fără scop patrimonial ................................ (Se completează cu numele și prenumele persoanei care exercită o profesie în baza unei legi speciale.)Procent persoane cu handicap/invalide gradul III: ......................%
    Nr. crt.Numele și prenumele persoanelor angajateTimpul de lucru al fiecărui angajat (norma)Propria activitate a persoanelor cu handicap/invalide gradul III (scurtă descriere)Domeniul/Domeniile de activitate care fac obiectul autorizăriiLocul desfășurării activității pentru care se solicită autorizarea (adresa sediului, adresa punctului de lucru)Observații (în cazul persoanelor cu handicap se va preciza: PH cu nr. și data certificat de încadrare în grad de handicap, iar pentru persoanele invalide gradul III: PI, nr. și data deciziei medicale asupra capacității de muncă)
    1
    Procent norma de lucru persoane cu handicap/invalide gradul III .................%
    Data ...................
    Semnătura .....................
     +  Anexa nr. 4la procedură
    REGISTRUL UNITĂȚILOR PROTEJATE
    Actualizat la data .................
    Nr. crt.JudețulDenumirea unității protejate autorizateNr./Dată autorizație/ordinAdresa sediuluiAdresa punctului de lucruStatus autorizație (activă/suspendată). Nr./Dată ordinDomeniul/Domenii de activitateNr. total angajați Nr. angajați persoane cu handicap/Invalide grad IIICifra de afaceri, fără TVA, pentru anul precedent^1Valoarea totală (fără TVA) a contractelor încheiate de unitatea protejată pentru anul precedentDate de contact(telefon, mail, website, după caz)
    ^1 Cifra de afaceri, fără TVA, este aferentă doar în situația existenței acordurilor de parteneriat și a contractelor comerciale încheiate în baza Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare și este preluată din rapoartele de activitate ale unităților protejate autorizate.
     +  Anexa nr. 5la procedurăANTET
    RAPORT DE ACTIVITATE
    pentru anul ..............
    Unitatea protejată autorizată ............................În conformitate cu prevederile art. 82 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, vă transmitem raportul de activitate al unității protejate autorizate, .......................................1. ............................., cu sediul în localitatea ....................., str. ............................. nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ......, ap. ....., județul/sectorul .........................., a fost autorizată să funcționeze ca unitate protejată, având Autorizația nr. ................ din data ....................... .2. Domeniile autorizate în care au lucrat, pe parcursul anului, persoanele cu handicap/invalide gradul III și activitatea prestată:
    Nr. crt.Domeniile autorizate în care au lucrat pe parcursul anului persoanele cu handicap/invalide gradul IIIDescrierea activității prestate de către persoanele cu handicap/invalide gradul III
    3. În anul ......... personalul angajat în cadrul unității protejate autorizate, pe fiecare lună în parte, a fost următorul:
    Luna010203040506070809101112
    Total angajați
    Număr persoane cu handicap/invalide gradul III
    Procent cumulat număr persoane cu handicap/invalide gradul III (%)
    Timpul de lucru al tuturor angajaților (nr. total de ore)
    Timpul de lucru al persoanelor cu handicap/invalide gradul III (nr. total de ore)
    Procent cumulat timp de lucru al persoanelor cu handicap/invalide gradul III din timpul de lucru cumulat al tuturor angajaților
    4. Pentru situația din luna decembrie .............. anexăm, în copie, următoarele: a) documentele care atestă încadrarea în grad de handicap/invaliditate gradul III, în termen de valabilitate; b) raportul per salariat al persoanei cu handicap/invalide gradul III, pentru anul raportat (ianuarie-decembrie), după caz.5. Numărul de contracte rezervate încheiate în baza Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, ........................ și valoarea totală a acestora, fără TVA ....................6. Numărul de contracte încheiate în sensul prevederilor art. 78 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, .......................... și valoarea totală a acestora, fără TVA ......................7. Cifra de afaceri, fără TVA, aferentă doar în situația existenței acordurilor de parteneriat și a contractelor comerciale încheiate în baza Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ..........................Raportul anual de activitate al unității protejate autorizate ............... este publicat pe site-ul propriu, la adresa ................ .
    Data ...................
    Semnătura .......................
    -----