ORDIN nr. 187 din 21 octombrie 2020pentru modificarea și completarea unor ordine ale președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei și de abrogare a Ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 14/2020 privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea venitului unitar aferent activității de furnizare reglementată și de aprobare a prețurilor reglementate în sectorul gazelor naturale
EMITENT
  • AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1024 din 3 noiembrie 2020



    Având în vedere dispozițiile art. 22 alin. (1^1), art. 62 alin. (1) lit. h^5),art. 143 alin. (1) lit. s),art. 145 alin. (4) lit. g) și ale art. 179 alin. (2) lit. b) și c) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) și alin. (5),art. 9 alin. (1) lit. t) și ale art. 10 alin. (1) lit. q) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările și completările ulterioare,președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.  +  Articolul IRegulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 235/2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 7 ianuarie 2020, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 15 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: c) copia documentului din care rezultă deținerea în proprietate sau în folosință a spațiului care face obiectul locului de consum, din care, la solicitarea și pentru protecția clientului final, se pot șterge/anonimiza părți nerelevante pentru activitatea de furnizare a energiei electrice. Documentul poate fi orice act care atestă dreptul de proprietate sau de folosință, la alegerea solicitantului, inclusiv adeverința eliberată de administrația publică locală în a cărei rază teritorială este situat imobilul, din care rezultă că solicitantul este cunoscut că deține imobilul sub nume de proprietar; în cazul în care documentul atestă un drept de folosință temporară asupra acestui spațiu printr-un act încheiat cu proprietarul, solicitantul trebuie să prezinte acordul scris al proprietarului de drept pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice, dacă această mențiune nu se regăsește înscrisă în actul doveditor al dreptului de folosință; în cazul în care solicitantul nu deține un document care să ateste dreptul de proprietate sau de folosință asupra acestui spațiu sau documentul respectiv nu are caracter definitiv, dar acesta declară în scris pe propria răspundere că folosește legal spațiul respectiv, atât timp cât locul de consum nu este revendicat de altcineva, furnizorul poate încheia un contract de furnizare a energiei electrice pe durată limitată de timp, de cel mult un an, cu posibilitate de prelungire;2. La articolul 30, litera l) se modifică și va avea următorul cuprins:l) să beneficieze de mai multe modalități de plată, care nu discriminează în mod nejustificat între clienți.3. La articolul 33, litera n) se modifică și va avea următorul cuprins:n) să pună la dispoziția clientului final mai multe modalități de plată, care nu discriminează în mod nejustificat între clienți;4. La articolul 33, după litera ee) se introduc două noi litere, literele ff) și gg), cu următorul cuprins:ff) în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită în plus de către acesta este mai mare de 100 lei, să restituie această sumă conform prevederilor legale în vigoare. În situația în care în urma regularizării suma plătită în plus de către clientul casnic este mai mică de 100 lei, suma va fi compensată în contul facturilor următoare;gg) să se asigure ca prevederile din condițiile generale să fie echitabile și transparente, prezentate într-un limbaj clar și ușor de înțeles și acestea să nu includă bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienților.5. La articolul 52, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6) Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile și să reflecte în mod adecvat consumul probabil. Orice diferență în ceea ce privește clauzele și condițiile trebuie să reflecte costurile pentru furnizor ale diferitelor sisteme de plată.6. La articolul 56, literele c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:c) o informare privind dreptul clienților finali de a beneficia de serviciu universal, precum și condițiile pe care aceștia trebuie să le îndeplinească;d) prețurile/tarifele reglementate aplicate clienților beneficiari ai serviciului universal;7. La articolul 56, litera f) se abrogă.  +  Articolul IIRegulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienții finali, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 29/2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 7 iulie 2016, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 12 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) furnizare în regim de ultimă instanță, în conformitate cu reglementările ANRE;2. La articolul 12, alineatul (2) se abrogă.3. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 13Clienții finali au dreptul să își aleagă furnizorul cu care să încheie contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurențial.4. La articolul 15 alineatul (3), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) copia documentului din care rezultă deținerea în proprietate sau în folosință a spațiului care face obiectul locului de consum, din care, la solicitarea și pentru protecția clientului final, se pot șterge/anonimiza părți nerelevante pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale. Documentul poate fi orice act care atestă dreptul de proprietate sau de folosință, la alegerea solicitantului, inclusiv adeverința eliberată de administrația publică locală în a cărei rază teritorială este situat imobilul, din care rezultă că solicitantul este cunoscut că deține imobilul sub nume de proprietar; în cazul în care documentul atestă un drept de folosință temporară asupra acestui spațiu printr-un act încheiat cu proprietarul, solicitantul trebuie să prezinte acordul scris al proprietarului de drept pentru încheierea contractului de furnizare a gazelor naturale, dacă această mențiune nu se regăsește înscrisă în actul doveditor al dreptului de folosință; în cazul în care solicitantul nu deține un document care să ateste dreptul de proprietate sau de folosință asupra acestui spațiu sau documentul respectiv nu are caracter definitiv, dar acesta declară în scris pe propria răspundere că folosește legal spațiul respectiv, atât timp cât locul de consum nu este revendicat de altcineva, furnizorul poate încheia un contract de furnizare a gazelor naturale pe durată limitată de timp, de cel mult un an, cu posibilitate de prelungire;5. La capitolul III, titlul secțiunii a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Secţiunea a 2-a Furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanță6. Articolele 18-20 se abrogă.7. La articolul 21, alineatele (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5) Condițiile de desfășurare și de încetare a activității de furnizare de ultimă instanță sunt stabilite în conformitate cu reglementările aplicabile aprobate de ANRE.(6) Principiile de stabilire a prețurilor aplicate de către furnizorii de ultimă instanță clienților preluați sunt stabilite în conformitate cu reglementările aplicabile aprobate de ANRE.8. Articolul 30 se abrogă.9. La articolul 32, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Pentru furnizarea în regim de ultimă instanță perioada de facturare este lunară.10. După articolul 42 se introduce un nou articol, articolul 42^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 42^1(1) În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită în plus de către acesta este mai mare de 100 lei, furnizorul are obligația să restituie această sumă conform prevederilor legale în vigoare.(2) În situația în care în urma regularizării suma plătită în plus de către clientul casnic este mai mică de 100 lei, suma va fi compensată în contul facturilor următoare.11. La articolul 47, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 47(1) Pentru furnizarea în regim de ultimă instanță, obligația de plată se consideră îndeplinită la data efectuării plății de către clientul final, cu excepția situației în care plata se face prin virament bancar, caz în care obligația în cauză este considerată îndeplinită la data la care contul furnizorului a fost alimentat cu suma care a făcut obiectul plății.12. Articolul 49 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 49Pe piața concurențială, în cazul clientului final căruia i-a fost întreruptă furnizarea gazelor naturale la locul de consum pentru neachitarea facturii reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale, furnizorul are dreptul să solicite acestuia constituirea unei garanții financiare, valoarea și condițiile în care se constituie această garanție fiind prevăzute în contractul de furnizare a gazelor naturale, conform acordului de voință al părților contractante.13. La articolul 55 alineatul (1), litera c) se abrogă.14. La articolul 59, litera j) se modifică și va avea următorul cuprins:j) să notifice clientului final, în mod corespunzător și gratuit, orice intenție de modificare și/sau completare a condițiilor/clauzelor contractuale, precum și orice majorare a prețului/tarifului practicat, precizând motivele, condițiile și amploarea acestei majorări, în mod direct și în timp util, dar nu mai târziu de sfârșitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, iar în ceea ce îi privește pe clienții casnici, cu cel puțin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării, cu respectarea prevederilor legale aplicabile, într-un mod transparent și ușor de înțeles, precum și să informeze clientul final, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunța în mod gratuit contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiții;15. La articolul 60 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) să își schimbe tipul de contract, prin trecere de la furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanță la furnizarea gazelor naturale în regim concurențial;16. La articolul 60, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Clientul final de gaze naturale nu are dreptul să vândă gazele naturale contractate.  +  Articolul IIILa data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 14/2020 privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea venitului unitar aferent activității de furnizare reglementată și de aprobare a prețurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 7 februarie 2020.  +  Articolul IVOperatorii economici din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entitățile organizatorice din cadrul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.  +  Articolul VPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei,
    Dumitru Chiriță
    București, 21 octombrie 2020.Nr. 187.----