ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 166 din 1 octombrie 2020pentru modificarea Legii nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 900 din 5 octombrie 2020
Având în vedere că prin Legea nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 13 august 2020, s-a reglementat interdicția înstrăinării, pentru o perioadă de 2 ani, a participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținută, suspendându-se totodată, pe o perioadă de 2 ani, orice proceduri de înstrăinare a participațiilor statului începute înainte de intrarea în vigoare a legii, fiind suspendate în mod corespunzător dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările și completările ulterioare, în prezent nu se pot realiza operațiuni de înstrăinare a participațiilor statului către un dobânditor care este o companie ori societate națională sau orice altă societate la care statul are calitatea de acționar.Având în vedere interpretarea Legii nr. 173/2020 conform Deciziei Curții Constituționale nr. 589/2020 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, în care, la pct. 51 din considerente, „Curtea constată că sintagma «participațiile statului» are în sfera de cuprindere atât acțiunile și părțile sociale, ca valori mobiliare emise de societăți comerciale, cât și activele, activele funcționale sau cu caracter social, ca bunuri sau ansambluri de bunuri din patrimoniul unei societăți care desfășoară activități comerciale. (...)“, constatând că domeniul de aplicare a legii îngrădește în mod vădit activitatea operatorilor economici vizați în raport cu ceilalți operatori economici,întrucât interesul statului este de a-și consolida interesele la societățile la care deține calitatea de acționar, precum și dezvoltarea acestor operatori economici în condiții de eficiență și profitabilitate și luând în considerarea că, spre exemplu, valorificarea unor active este o măsură uzuală în cadrul proceselor de reorganizare și restructurare a operatorilor economici, care nu poate fi amânată sau suspendată pentru o perioadă îndelungată precum cea prevăzută de Legea nr. 173/2020,identificând problemele care afectează întreg sistemul economic național, precum și comportamentul economic și financiar al societăților cu capital de stat, considerăm ca fiind necesară menținerea unor operațiuni de transfer, precum cele prevăzute la art. 24^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare; este esențială întrucât se asigură:– fluidizarea activității economice în anumite domenii de activitate în care sunt implicați atât operatori economici la care statul exercită calitate de acționar, cât și operatori economici aflați sub autoritatea unităților administrativ-teritoriale;– evitarea riscului falimentării sau scăderii drastice a capacităților de producție ale societăților comerciale deținute de stat, consecința cea mai gravă în acest caz reprezentând-o, pe de o parte, creșterea șomajului și, pe de altă parte, amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic de interes general.Întrucât situația extraordinară care determină necesitatea adoptării de măsuri urgente pe calea ordonanței de urgență este reprezentată de afectarea gravă a relațiilor sociale referitoare la libertatea economică a operatorilor economici la care statul este acționar, în sensul restrângerii pe o perioadă îndelungată a dreptului de dispoziție asupra activelor aflate în proprietatea acestora,luând în considerare faptul că menținerea interdicției privind valorificarea activelor aduce atingere dreptului operatorului economic de a solicita și aproba programe de restructurare în vederea eficientizării activității în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu modificările și completările ulterioare, fiind afectată astfel activitatea operatorilor economici din domenii de interes strategic pentru România, precum industria de apărare sau sectorul energetic și transporturile,din perspectiva necesității propunerii și aprobării programelor de restructurare în vederea eficientizării activității în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 6/2019, cu modificările și completările ulterioare, reglementarea nu poate fi amânată întrucât termenul de depunere a planurilor de restructurare este 30 septembrie 2020, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din acest act normativ, în caz contrar fiind afectat un interes de ordin public reprezentat de reducerea arieratelor în economie.Relațiile sociale care sunt afectate prin interdicția societăților/regiilor autonome la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar și filialelor acestora de a transfera prin negociere directă active aflate în proprietatea persoanelor juridice la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar sau filialelor acestora sunt reprezentate de reducerea nivelului arieratelor, restructurarea sau eșalonarea la plată a acestora, așa cum se menționează la art. 24^1 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare.În plan economic, un comportament al statului prin care sunt suspendate anumite operațiuni economice uzuale ale operatorilor economici cu capital de stat creează un statut discriminatoriu acestora în raport cu operatorii privați și în special concurenți, riscul major fiind acela al imposibilității dezvoltării afacerilor gestionate de stat sau implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic de interes general, aspecte care nu au constituit motivația legiuitorului la momentul adoptării Legii nr. 173/2020.Luând în considerare că anumiți operatori economici - Societatea Complexul Energetic Oltenia - S.A. și Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM - S.A. - au în derulare ajutoare de stat pentru salvare autorizate de către Comisia Europeană și aprobate de statul român prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, care prevăd posibilitatea transmiterii unor planuri de restructurare,ținând cont că planurile de restructurare ale acestor operatori economici cuprind inclusiv măsuri de valorificare a unor active și active cu caracter social care să conducă la eficientizarea acestor companii, prin neadoptarea de urgență a unor măsuri care să permită aceste operațiuni rezultă imposibilitatea notificării planurilor de restructurare, consecința fiind obligarea acestora la întocmirea și prezentarea, potrivit normelor europene și naționale în domeniul ajutorului de stat, a unor planuri de lichidare a companiilor, cu efecte deosebite atât în plan economic, cât și social, fiind puse în pericol un număr de 25.000-30.000 de locuri de muncă, întrucât adoptarea acestor măsuri nu suportă amânare deoarece, fără posibilitatea de redresare a operatorilor economici la care statul român are calitatea de acționar, consecințele vor fi negative prin acumularea de arierate, intrarea în procedura insolvenței, executarea silită a patrimoniului, dar și neîncasarea de dividende, în lipsa adoptării urgente a măsurilor propuse pe calea unei ordonanțe de urgență, statul nu va putea evita apariția unor efecte negative în plan economic, în special, agravarea situației anumitor operatori economici la care statul deține calitatea de acționar, a unor situații de insolvență și afectarea statului prin neîncasarea veniturilor, lezarea unor sectoare de activitate, inclusiv cu consecințe în plan social,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + ARTICOL UNICLegea nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 13 august 2020, se modifică după cum urmează:1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1Se interzice, pentru o perioadă de 2 ani, înstrăinarea acțiunilor deținute de stat la companiile și societățile naționale, la instituții de credit, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de capital social deținută.2. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2(1) Se suspendă, pentru o perioadă de 2 ani, orice operațiuni privind înstrăinarea acțiunilor deținute de stat la companiile și societățile naționale, precum și la alte societăți la care statul are calitatea de acționar, aflate în curs de realizare.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul economiei, energiei și mediului de afaceri,
Virgil-Daniel Popescu
Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul finanțelor publice,
Vasile-Florin CîțuBucurești, 1 octombrie 2020.Nr. 166.----
EMITENT |
Având în vedere că prin Legea nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 13 august 2020, s-a reglementat interdicția înstrăinării, pentru o perioadă de 2 ani, a participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținută, suspendându-se totodată, pe o perioadă de 2 ani, orice proceduri de înstrăinare a participațiilor statului începute înainte de intrarea în vigoare a legii, fiind suspendate în mod corespunzător dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările și completările ulterioare, în prezent nu se pot realiza operațiuni de înstrăinare a participațiilor statului către un dobânditor care este o companie ori societate națională sau orice altă societate la care statul are calitatea de acționar.Având în vedere interpretarea Legii nr. 173/2020 conform Deciziei Curții Constituționale nr. 589/2020 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, în care, la pct. 51 din considerente, „Curtea constată că sintagma «participațiile statului» are în sfera de cuprindere atât acțiunile și părțile sociale, ca valori mobiliare emise de societăți comerciale, cât și activele, activele funcționale sau cu caracter social, ca bunuri sau ansambluri de bunuri din patrimoniul unei societăți care desfășoară activități comerciale. (...)“, constatând că domeniul de aplicare a legii îngrădește în mod vădit activitatea operatorilor economici vizați în raport cu ceilalți operatori economici,întrucât interesul statului este de a-și consolida interesele la societățile la care deține calitatea de acționar, precum și dezvoltarea acestor operatori economici în condiții de eficiență și profitabilitate și luând în considerarea că, spre exemplu, valorificarea unor active este o măsură uzuală în cadrul proceselor de reorganizare și restructurare a operatorilor economici, care nu poate fi amânată sau suspendată pentru o perioadă îndelungată precum cea prevăzută de Legea nr. 173/2020,identificând problemele care afectează întreg sistemul economic național, precum și comportamentul economic și financiar al societăților cu capital de stat, considerăm ca fiind necesară menținerea unor operațiuni de transfer, precum cele prevăzute la art. 24^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare; este esențială întrucât se asigură:– fluidizarea activității economice în anumite domenii de activitate în care sunt implicați atât operatori economici la care statul exercită calitate de acționar, cât și operatori economici aflați sub autoritatea unităților administrativ-teritoriale;– evitarea riscului falimentării sau scăderii drastice a capacităților de producție ale societăților comerciale deținute de stat, consecința cea mai gravă în acest caz reprezentând-o, pe de o parte, creșterea șomajului și, pe de altă parte, amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic de interes general.Întrucât situația extraordinară care determină necesitatea adoptării de măsuri urgente pe calea ordonanței de urgență este reprezentată de afectarea gravă a relațiilor sociale referitoare la libertatea economică a operatorilor economici la care statul este acționar, în sensul restrângerii pe o perioadă îndelungată a dreptului de dispoziție asupra activelor aflate în proprietatea acestora,luând în considerare faptul că menținerea interdicției privind valorificarea activelor aduce atingere dreptului operatorului economic de a solicita și aproba programe de restructurare în vederea eficientizării activității în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu modificările și completările ulterioare, fiind afectată astfel activitatea operatorilor economici din domenii de interes strategic pentru România, precum industria de apărare sau sectorul energetic și transporturile,din perspectiva necesității propunerii și aprobării programelor de restructurare în vederea eficientizării activității în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 6/2019, cu modificările și completările ulterioare, reglementarea nu poate fi amânată întrucât termenul de depunere a planurilor de restructurare este 30 septembrie 2020, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din acest act normativ, în caz contrar fiind afectat un interes de ordin public reprezentat de reducerea arieratelor în economie.Relațiile sociale care sunt afectate prin interdicția societăților/regiilor autonome la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar și filialelor acestora de a transfera prin negociere directă active aflate în proprietatea persoanelor juridice la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar sau filialelor acestora sunt reprezentate de reducerea nivelului arieratelor, restructurarea sau eșalonarea la plată a acestora, așa cum se menționează la art. 24^1 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare.În plan economic, un comportament al statului prin care sunt suspendate anumite operațiuni economice uzuale ale operatorilor economici cu capital de stat creează un statut discriminatoriu acestora în raport cu operatorii privați și în special concurenți, riscul major fiind acela al imposibilității dezvoltării afacerilor gestionate de stat sau implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic de interes general, aspecte care nu au constituit motivația legiuitorului la momentul adoptării Legii nr. 173/2020.Luând în considerare că anumiți operatori economici - Societatea Complexul Energetic Oltenia - S.A. și Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM - S.A. - au în derulare ajutoare de stat pentru salvare autorizate de către Comisia Europeană și aprobate de statul român prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, care prevăd posibilitatea transmiterii unor planuri de restructurare,ținând cont că planurile de restructurare ale acestor operatori economici cuprind inclusiv măsuri de valorificare a unor active și active cu caracter social care să conducă la eficientizarea acestor companii, prin neadoptarea de urgență a unor măsuri care să permită aceste operațiuni rezultă imposibilitatea notificării planurilor de restructurare, consecința fiind obligarea acestora la întocmirea și prezentarea, potrivit normelor europene și naționale în domeniul ajutorului de stat, a unor planuri de lichidare a companiilor, cu efecte deosebite atât în plan economic, cât și social, fiind puse în pericol un număr de 25.000-30.000 de locuri de muncă, întrucât adoptarea acestor măsuri nu suportă amânare deoarece, fără posibilitatea de redresare a operatorilor economici la care statul român are calitatea de acționar, consecințele vor fi negative prin acumularea de arierate, intrarea în procedura insolvenței, executarea silită a patrimoniului, dar și neîncasarea de dividende, în lipsa adoptării urgente a măsurilor propuse pe calea unei ordonanțe de urgență, statul nu va putea evita apariția unor efecte negative în plan economic, în special, agravarea situației anumitor operatori economici la care statul deține calitatea de acționar, a unor situații de insolvență și afectarea statului prin neîncasarea veniturilor, lezarea unor sectoare de activitate, inclusiv cu consecințe în plan social,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + ARTICOL UNICLegea nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 13 august 2020, se modifică după cum urmează:1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1Se interzice, pentru o perioadă de 2 ani, înstrăinarea acțiunilor deținute de stat la companiile și societățile naționale, la instituții de credit, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de capital social deținută.2. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2(1) Se suspendă, pentru o perioadă de 2 ani, orice operațiuni privind înstrăinarea acțiunilor deținute de stat la companiile și societățile naționale, precum și la alte societăți la care statul are calitatea de acționar, aflate în curs de realizare.
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
Ministrul economiei, energiei și mediului de afaceri,
Virgil-Daniel Popescu
Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul finanțelor publice,
Vasile-Florin CîțuBucurești, 1 octombrie 2020.Nr. 166.----