METODOLOGIE din 31 august 2020de organizare și desfășurare a examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru absolvenții claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 875 din 25 septembrie 2020
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.460 din 31 august 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 875 din 25 septembrie 2020. + Articolul 1Prezenta metodologie reglementează modul de organizare și desfășurare a examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular. + Articolul 2Înscrierea candidaților și susținerea examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru elevii claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular se desfășoară în perioada 1-31 mai. + Articolul 3Atestatul de competență lingvistică este actul de studii prin care se confirmă pregătirea profesională de specialitate dobândită de absolvenții unităților de învățământ liceal, cursuri de zi. Acesta li se eliberează absolvenților claselor menționate la art. 1 care au promovat probele de specialitate prevăzute la art. 8. + Articolul 4(1) Candidații proveniți din învățământul de stat și particular pot susține probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică fără taxă, de două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiționate de achitarea unor taxe de examen. (2) Candidații din învățământul de stat și particular susțin probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică într-un centru de examen organizat astfel:a) pentru unitățile de învățământ acreditate, în unitatea respectivă;b) pentru unitățile de învățământ autorizate, înființate conform legii, într-un centru de examen aparținând învățământului de stat, stabilit de către inspectoratul școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB).(3) Taxele prevăzute la alin. (1) sunt stabilite de fiecare inspectorat școlar. La stabilirea cuantumului taxelor se iau în calcul toate cheltuielile per candidat. + Articolul 5Examenul prevăzut la art. 1 se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ liceal la care sunt înscriși elevii, cu respectarea prevederilor art. 4 din prezenta metodologie. + Articolul 6(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ liceal de stat și particular acreditat se constituie, prin decizie internă, Comisia pentru organizarea și desfășurarea probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar alcătuită din:a) președinte - directorul/directorul adjunct al unității de învățământ (fără drept de evaluare/examinare și notare); b) secretar - responsabilul catedrei de specialitate/comisiei metodice din unitatea de învățământ respectivă (fără drept de evaluare/examinare și notare);c) membri examinatori/evaluatori - profesori de specialitate, de regulă din aceeași unitate de învățământ în care învață elevii, cu drept de examinare/evaluare și notare. Un membru al comisiei va fi desemnat responsabil cu respectarea normelor de protecție a muncii și a normelor sanitare legal prevăzute.(2) În vederea organizării și desfășurării probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar, comisia prevăzută la alin. (1) îndeplinește următoarele atribuții: a) organizează, coordonează și răspunde de desfășurarea probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar; b) stabilește graficul de desfășurare a probelor; c) centralizează și gestionează proiectele depuse la secretariatul unității de învățământ de către elevii care se înscriu pentru susținerea probelor pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar; d) elaborează subiectele și baremele de evaluare și notarea aferente pentru proba scrisă prevăzută la art. 8 alin. (2) lit. c), conform programei școlare în vigoare; e) organizează subcomisiile formate din câte 2 membri examinatori/evaluatori pentru examinarea candidaților și evaluarea și notarea proiectelor acestora; f) afișează rezultatele probelor la finalizarea etapei de examinare/evaluare. Informațiile ce conțin datele de identificare a elevilor sunt: numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele candidatului, județul de proveniență/municipiul București, unitatea de învățământ de proveniență și rezultatul obținut la probe. Aceste informații se afișează în format letric și electronic la nivelul unității de învățământ, fiind menținute timp de o lună;g) stochează/arhivează datele personale ale elevilor pe perioada evaluării portofoliilor și, ulterior, conform prevederilor legale în vigoare.(3) Fiecare unitate de învățământ liceal își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, în baza prevederilor prezentei metodologii. + Articolul 7(1) Înscrierea candidaților pentru obținerea atestatului se face la secretariatul unității de învățământ la care elevul este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidaților din seriile anterioare), în prima săptămână a lunii mai.(2) Pentru înscrierea în vederea obținerii atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulativ:a) să fi efectuat practica pedagogică la limba modernă la care solicită atestarea;b) să aibă media generală minimum 8 (opt) la limba modernă studiată pe parcursul ciclului liceal pentru care solicită atestarea. (3) La momentul înscrierii, în funcție de profilul absolvit, elevii depun la secretariatul unității de învățământ lucrările prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. b), semnate. + Articolul 8(1) Pentru candidații din clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru candidații claselor cu predare în limbile minorităților, probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică constau în: a) elaborarea unui proiect de 8-10 pagini, pe o temă de cultură și civilizație (aleasă până la sfârșitul semestrului I și pregătită sub îndrumarea profesorului de limbă modernă de la clasă), care să reflecte una dintre temele din programa școlară de cultură și civilizație stabilite de catedra de specialitate din unitatea de învățământ liceal; b) prezentarea orală a proiectului. Membrii comisiei pot adresa candidatului întrebări, fără a depăși un timp de maximum 30 de minute pentru fiecare candidat.(2) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, probele pentru obținerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne constau în: a) susținerea lecției la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar la limba modernă pentru care se solicită atestarea; b) prezentarea proiectului didactic în baza căruia a fost susținută lecția prevăzută la lit. a); c) susținerea unei probe scrise, la limba modernă la care se solicită atestarea, cu durata de 60 de minute. + Articolul 9(1) Probele sunt evaluate separat, de către 2 profesori evaluatori - membri ai comisiei/subcomisiei. (2) Fiecare profesor evaluator va acorda câte un punctaj cuprins între 10 și 100 de puncte, pe baza criteriilor de evaluare prezentate în anexa nr. 2 la ordin. Diferența dintre punctajele acordate la proba scrisă de către cei 2 profesori evaluatori nu poate depăși 10 puncte. + Articolul 10(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei provenind de la clasele cu predare în limbile minorităților, media finală pentru evaluarea proiectului este media aritmetică a notelor acordate de fiecare evaluator, note care se obțin prin transformarea punctelor de la 10 la 100 în note de la 1 la 10.(2) Media minimă pentru promovarea examenului și obținerea atestatului de competență lingvistică este 7 (șapte). + Articolul 11(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, nota finală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare profesor evaluator pentru:a) proiectarea, desfășurarea și evaluarea lecției;b) competența de comunicare orală în limba modernă, evaluată atât pe parcursul desfășurării lecției, cât și în timpul susținerii proiectului didactic;c) nota obținută la proba scrisă. (2) Media minimă pentru promovarea probelor și obținerea atestatului de competență lingvistică este 8 (opt). + Articolul 12Nu se admit contestații la niciuna dintre probe. + Articolul 13Atestatul de competență lingvistică se eliberează de secretariatul unității de învățământ liceal în care au fost susținute probele, după absolvirea de către candidați a clasei a XII-a. + Articolul 14Eliberarea atestatului de competență lingvistică nu este condiționată de promovarea examenului național de bacalaureat. + Articolul 15Documentele aferente susținerii probelor pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și pentru cei provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, inclusiv proiectele elevilor, se arhivează conform prevederilor legale în vigoare.-----
EMITENT |
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.460 din 31 august 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 875 din 25 septembrie 2020. + Articolul 1Prezenta metodologie reglementează modul de organizare și desfășurare a examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular. + Articolul 2Înscrierea candidaților și susținerea examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru elevii claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular se desfășoară în perioada 1-31 mai. + Articolul 3Atestatul de competență lingvistică este actul de studii prin care se confirmă pregătirea profesională de specialitate dobândită de absolvenții unităților de învățământ liceal, cursuri de zi. Acesta li se eliberează absolvenților claselor menționate la art. 1 care au promovat probele de specialitate prevăzute la art. 8. + Articolul 4(1) Candidații proveniți din învățământul de stat și particular pot susține probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică fără taxă, de două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiționate de achitarea unor taxe de examen. (2) Candidații din învățământul de stat și particular susțin probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică într-un centru de examen organizat astfel:a) pentru unitățile de învățământ acreditate, în unitatea respectivă;b) pentru unitățile de învățământ autorizate, înființate conform legii, într-un centru de examen aparținând învățământului de stat, stabilit de către inspectoratul școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB).(3) Taxele prevăzute la alin. (1) sunt stabilite de fiecare inspectorat școlar. La stabilirea cuantumului taxelor se iau în calcul toate cheltuielile per candidat. + Articolul 5Examenul prevăzut la art. 1 se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ liceal la care sunt înscriși elevii, cu respectarea prevederilor art. 4 din prezenta metodologie. + Articolul 6(1) La nivelul fiecărei unități de învățământ liceal de stat și particular acreditat se constituie, prin decizie internă, Comisia pentru organizarea și desfășurarea probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar alcătuită din:a) președinte - directorul/directorul adjunct al unității de învățământ (fără drept de evaluare/examinare și notare); b) secretar - responsabilul catedrei de specialitate/comisiei metodice din unitatea de învățământ respectivă (fără drept de evaluare/examinare și notare);c) membri examinatori/evaluatori - profesori de specialitate, de regulă din aceeași unitate de învățământ în care învață elevii, cu drept de examinare/evaluare și notare. Un membru al comisiei va fi desemnat responsabil cu respectarea normelor de protecție a muncii și a normelor sanitare legal prevăzute.(2) În vederea organizării și desfășurării probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar, comisia prevăzută la alin. (1) îndeplinește următoarele atribuții: a) organizează, coordonează și răspunde de desfășurarea probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar; b) stabilește graficul de desfășurare a probelor; c) centralizează și gestionează proiectele depuse la secretariatul unității de învățământ de către elevii care se înscriu pentru susținerea probelor pentru obținerea atestatului de competență lingvistică/atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar; d) elaborează subiectele și baremele de evaluare și notarea aferente pentru proba scrisă prevăzută la art. 8 alin. (2) lit. c), conform programei școlare în vigoare; e) organizează subcomisiile formate din câte 2 membri examinatori/evaluatori pentru examinarea candidaților și evaluarea și notarea proiectelor acestora; f) afișează rezultatele probelor la finalizarea etapei de examinare/evaluare. Informațiile ce conțin datele de identificare a elevilor sunt: numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele candidatului, județul de proveniență/municipiul București, unitatea de învățământ de proveniență și rezultatul obținut la probe. Aceste informații se afișează în format letric și electronic la nivelul unității de învățământ, fiind menținute timp de o lună;g) stochează/arhivează datele personale ale elevilor pe perioada evaluării portofoliilor și, ulterior, conform prevederilor legale în vigoare.(3) Fiecare unitate de învățământ liceal își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a probelor din cadrul examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, în baza prevederilor prezentei metodologii. + Articolul 7(1) Înscrierea candidaților pentru obținerea atestatului se face la secretariatul unității de învățământ la care elevul este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidaților din seriile anterioare), în prima săptămână a lunii mai.(2) Pentru înscrierea în vederea obținerii atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții cumulativ:a) să fi efectuat practica pedagogică la limba modernă la care solicită atestarea;b) să aibă media generală minimum 8 (opt) la limba modernă studiată pe parcursul ciclului liceal pentru care solicită atestarea. (3) La momentul înscrierii, în funcție de profilul absolvit, elevii depun la secretariatul unității de învățământ lucrările prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. b), semnate. + Articolul 8(1) Pentru candidații din clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru candidații claselor cu predare în limbile minorităților, probele pentru obținerea atestatului de competență lingvistică constau în: a) elaborarea unui proiect de 8-10 pagini, pe o temă de cultură și civilizație (aleasă până la sfârșitul semestrului I și pregătită sub îndrumarea profesorului de limbă modernă de la clasă), care să reflecte una dintre temele din programa școlară de cultură și civilizație stabilite de catedra de specialitate din unitatea de învățământ liceal; b) prezentarea orală a proiectului. Membrii comisiei pot adresa candidatului întrebări, fără a depăși un timp de maximum 30 de minute pentru fiecare candidat.(2) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, probele pentru obținerea atestatului pentru predarea unei limbi moderne constau în: a) susținerea lecției la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar la limba modernă pentru care se solicită atestarea; b) prezentarea proiectului didactic în baza căruia a fost susținută lecția prevăzută la lit. a); c) susținerea unei probe scrise, la limba modernă la care se solicită atestarea, cu durata de 60 de minute. + Articolul 9(1) Probele sunt evaluate separat, de către 2 profesori evaluatori - membri ai comisiei/subcomisiei. (2) Fiecare profesor evaluator va acorda câte un punctaj cuprins între 10 și 100 de puncte, pe baza criteriilor de evaluare prezentate în anexa nr. 2 la ordin. Diferența dintre punctajele acordate la proba scrisă de către cei 2 profesori evaluatori nu poate depăși 10 puncte. + Articolul 10(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei provenind de la clasele cu predare în limbile minorităților, media finală pentru evaluarea proiectului este media aritmetică a notelor acordate de fiecare evaluator, note care se obțin prin transformarea punctelor de la 10 la 100 în note de la 1 la 10.(2) Media minimă pentru promovarea examenului și obținerea atestatului de competență lingvistică este 7 (șapte). + Articolul 11(1) Pentru candidații provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, nota finală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare profesor evaluator pentru:a) proiectarea, desfășurarea și evaluarea lecției;b) competența de comunicare orală în limba modernă, evaluată atât pe parcursul desfășurării lecției, cât și în timpul susținerii proiectului didactic;c) nota obținută la proba scrisă. (2) Media minimă pentru promovarea probelor și obținerea atestatului de competență lingvistică este 8 (opt). + Articolul 12Nu se admit contestații la niciuna dintre probe. + Articolul 13Atestatul de competență lingvistică se eliberează de secretariatul unității de învățământ liceal în care au fost susținute probele, după absolvirea de către candidați a clasei a XII-a. + Articolul 14Eliberarea atestatului de competență lingvistică nu este condiționată de promovarea examenului național de bacalaureat. + Articolul 15Documentele aferente susținerii probelor pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru candidații provenind de la clasele cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităților, precum și pentru cei provenind de la clasele cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, inclusiv proiectele elevilor, se arhivează conform prevederilor legale în vigoare.-----