ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 121 din 22 iulie 2020pentru completarea art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene și pentru adoptarea unor măsuri privind redistribuirea stocurilor de produse înregistrate ca urmare a suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 27 iulie 2020



    Având în vedere starea de alertă instituită pentru 30 de zile începând cu 18 mai 2020, conform dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, prelungită ulterior prin dispozițiile art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 476/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 553/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 17 iulie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările ulterioare,ținând cont de faptul că suspendarea cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar a afectat distribuirea produselor în cadrul Programului pentru școli în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 559/2019 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 pentru anul școlar 2019-2020, precum și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017-2018,luând în considerare faptul că derularea contractelor încheiate pentru distribuția produselor presupune un grafic de producție și livrare și că aspectul perisabil al produselor, precum și imposibilitatea valorificării acestora prin vânzare implică riscul ca produsele să nu poată fi consumate ca urmare a depășirii datei durabilității minimale și a lipsei deciziei de a le redistribui altor beneficiari,având în vedere solicitările autorităților contractante și ale furnizorilor adresate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură de a adopta prevederile legislative care să permită redistribuirea produselor a căror dată a durabilității minimale nu este depășită către alți beneficiari pentru a evita înregistrarea de costuri suplimentare pentru furnizori și a evita risipa alimentară,luând în considerare faptul că neadoptarea în regim de urgență a prezentului act normativ ar avea consecințe negative, respectiv:– depășirea datei durabilității minimale stabilite a produselor care fac obiectul distribuției în cadrul Programului pentru școli și imposibilitatea valorificării acestora prin consum ca urmare a redistribuirii către alți beneficiari;– creșterea risipei alimentare, ceea ce ar intra în conflict cu unul dintre obiectivele Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023, acela de a-i educa pe copii în spiritul consumului rațional și al evitării risipei alimentare;– imposibilitatea plății produselor contractate, deja pregătite pentru livrare în școli și grădinițe la momentul suspendării cursurilor în unitățile de învățământ și al instituirii stării de urgență și, ulterior, a stării de alertă, în lipsa unei baze legale exprese,ținând cont că toate elementele prezentate vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IDupă alineatul (2) al articolului 2 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 22 august 2017, aprobată cu completări prin Legea 55/2018, cu completările ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:(3) În situația suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar, disponibilul de produse contractate și nedistribuite se poate redistribui către organizații umanitare, unități sanitare, de asistență socială, de îngrijire și asistență medico-socială sau în favoarea beneficiarilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, în baza unei metodologii stabilite prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, care se elaborează în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul II(1) Produsele contractate conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 559/2019 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 pentru anul școlar 2019-2020, precum și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017-2018, rămase nedistribuite ca urmare a suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar, pot fi redistribuite către organizații umanitare, unități sanitare, de asistență socială, de îngrijire și asistență medico-socială sau în favoarea beneficiarilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea prevederilor legislației sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor.(2) Pentru a fi redistribuite, produsele prevăzute la alin. (1) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a) produsele să se fi aflat în stocul furnizorului la data suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar, respectiv 11 martie 2020, potrivit prevederilor art. 2 din Hotărârea Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență nr. 6/2020 privind aprobarea unor măsuri suplimentare de combatere a noului coronavirus;b) produsele aflate în stoc au fost fabricate/achiziționate în scopul distribuirii conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 559/2019;c) produsele să corespundă întocmai, din punctul de vedere al denumirii și caracteristicilor, cu cele prevăzute în contractele/ acordurile-cadru de furnizare;d) să fie produse gata de consum, în sensul că nu mai necesită prelucrări suplimentare, cu excepția merelor care pot fi spălate și ambalate, fără ca aceste operațiuni să conducă la creșterea prețului prevăzut în contractele/acordurile-cadru de furnizare;e) să fie inventariate cantitativ și calitativ la furnizor, atât faptic, cât și scriptic, în baza documentelor de evidență a gestiunii;f) data durabilității minimale să nu fie depășită la momentul redistribuirii.(3) Consiliile județene și/sau locale adoptă toate măsurile necesare în vederea modificării clauzelor contractuale pentru asigurarea posibilității redistribuirii produselor către destinatarii prevăzuți la alin. (1), cu respectarea prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice.(4) Consiliile județene și/sau locale asigură pista de audit a acțiunilor întreprinse prin stabilirea listei beneficiarilor și prin întocmirea unui proces-verbal de inventariere a produselor, al cărui format este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență, precum și în baza altor documente care însoțesc produsele redistribuite către aceștia, conform prevederilor legale în vigoare, având în vedere că produsele în cauză fac obiectul plății în baza contractelor de furnizare încheiate.(5) Inventarierea produselor se realizează de comisia prevăzută la art. 18 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017-2018, cu modificările și completările ulterioare.(6) Plata produselor contractate se face pe baza documentelor stabilite conform alin. (4) și se asigură din sumele repartizate pe județe și pentru municipiul București, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 559/2019.
    PRIM-MINISTRU
    LUDOVIC ORBAN
    Contrasemnează:
    p. Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    George Scarlat,
    secretar de stat
    p. Ministrul finanțelor publice,
    Gheorghe Pecingină,
    secretar de stat
    p. Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației,
    Vetuța Stănescu,
    secretar de stat
    Ministrul sănătății,
    Nelu Tătaru
    Ministrul educației și cercetării,
    Cristina Monica Anisie
    București, 22 iulie 2020.Nr. 121.  +  ANEXĂ
    PROCES-VERBAL DE INVENTARIERE A PRODUSELOR
    Încheiat astăzi, .....................................................................Comisia de inventariere cantitativă și calitativă, înființată în baza Deciziei nr. ............ din ................, compusă din:Responsabil: .....................................................................Membri: ................................................................................................................................................................................................................................................................. ,a efectuat inventarierea produselor aparținând S.C. ........................... - S.R.L./S.A., în calitate de furnizor în cadrul Programului pentru școli în anul școlar 2019-2020, la adresa ....................................................................................................... .Inventarierea s-a efectuat prin verificarea fizică a produselor aflate în proprietatea S.C. .............................. - S.R.L./S.A. și a prevederilor contractuale referitoare la produsele furnizate.Au fost inventariate următoarele produse:
    ProdusNumăr porțiiData producțieiData durabilității minimale
    - Mere   
    - Pere   
    - Struguri de masă   
    - Prune   
    - Morcov, păstârnac, țelină rădăcină, sfeclă roșie   
    - Ardei grași   
    - Castraveți proaspeți   
    ProdusNumăr porțiiData producțieiData durabilității minimale
    - Lapte pasteurizat   
    - Lapte UHT   
    - Iaurt   
    - Lapte acru   
    - Lapte covăsit   
    - Chefir   
    - Sana   
    - Alte sortimente de lapte fermentate sau acrite   
    ProdusNumăr porțiiData producțieiData durabilității minimale
    - Corn   
    - Baton   
    - Covrigi simpli   
    - Biscuiți uscați   
     +  Concluzii și propuneriÎn urma inventarierii s-au constatat următoarele:
    Produsele se aflau în stocul furnizorului la data suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar, respectiv 11 martie 2020.- DA - NU
    Produsele aflate în stoc au fost fabricate/achiziționate în scopul distribuirii conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 559/2019.- DA - NU
    Produsele corespund întocmai, din punctul de vedere al denumirii și caracteristicilor, cu cele prevăzute în contractele/acordurile-cadru de furnizare.- DA - NU
    Produsele sunt gata de consum și nu mai necesită prelucrări suplimentare, cu excepția merelor care pot fi spălate și ambalate, fără ca aceste operațiuni să conducă la creșterea prețului prevăzut în contractele/acordurile-cadru de furnizare.- DA - NU
    Produsele au putut fi inventariate cantitativ și calitativ, atât faptic cât și scriptic, în baza documentelor de evidență a gestiunii la adresa indicată de furnizor.- DA - NU
    Data durabilității minimale a produselor nu este depășită. - DA - NU
    Produsele inventariate pot fi redistribuite conform legislației în vigoare (Se va indica actul normativ în baza căruia se redistribuie produsele.):[ ] DA [ ] NUAceste concluzii și propuneri vor fi înaintate spre aprobare consiliului județean/local pentru a se lua decizia finală.Drept care s-a întocmit prezentul proces-verbal.Comisia de inventariere:Responsabil: .........................................Membri: ...............................................................................................................................................................................Data:
    -----