NORME din 14 februarie 2006privind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care operează spre sau dinspre porturile maritime românești
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCȚIILOR ȘI TURISMULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 172 din 22 februarie 2006



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 218 din 14 februarie 2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 22 februarie 2006.
     +  Articolul 1Scopul prezentelor norme este de a spori siguranța și posibilitățile de salvare a pasagerilor și a echipajului de la bordul navelor de pasageri care operează spre sau dinspre porturile maritime românești și de a asigura o gestionare mai eficientă a acțiunilor de căutare și salvare și a consecințelor oricărui tip de accident.  +  Articolul 2Termenii folosiți în prezentele norme au următoarele înțelesuri: a) autoritatea desemnată în România - Autoritatea Navală Română, autoritatea centrală de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în sectorul siguranței navigației și al securității navelor, căreia i se deleagă competențele privind coordonarea activităților de asistență, căutare și salvare pe mare și în apele naționale navigabile, elaborează planurile de acțiune de căutare și salvare și care are acces la informațiile necesare în conformitate cu prezentele norme, denumită în continuare ANR;b) Codul ISM - Codul internațional de management pentru exploatarea în siguranță a navelor și pentru prevenirea poluării, adoptat de Organizația Maritimă Internațională (IMO) prin Rezoluția A. 741(18) din 4 noiembrie 1993, acceptat de România prin Legea nr. 85/1997;c) companie - proprietarul unei nave de pasageri sau oricare persoană juridică sau fizică cum ar fi operatorul sau navlositorul navei în contract de bareboat, care și-a asumat responsabilitatea exploatării navei de pasageri de la proprietar;d) iaht de agrement sau ambarcațiune de agrement - o navă neangajată în activități comerciale, indiferent de modul său de propulsie;e) navă de mare viteză - o navă de mare viteză, așa cum este definită în Convenția SOLAS, 1974 capitolul X regula I, împreună cu protocoalele și amendamentele la această convenție, în vigoare;f) navă de pasageri - o navă sau o navă de mare viteză care transportă mai mult de 12 pasageri;g) o milă - 1.852 metri;h) persoane - toate persoanele de la bordul unei nave de pasageri, indiferent de vârstă;i) registratorul de pasageri - o persoană desemnată de companie să îndeplinească obligațiile prevăzute în Codul ISM sau o persoană desemnată de companie să fie responsabilă cu transmiterea informațiilor privind persoanele care s-au îmbarcat la bordul unei nave de pasageri a companiei;j) serviciu regulat - o serie de curse ale navelor organizate astfel încât să deservească traficul între aceleași două sau mai multe porturi sau o serie de curse de la și către același port fără escale intermediare, fie după un orar publicat, fie prin efectuarea unor curse cu o astfel de regularitate ori frecvență încât să constituie o serie sistematică ce poate fi recunoscută ca atare;k) SOLAS 74 - Convenția internațională din 1974 pentru ocrotirea vieții omenești pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974, la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979;l) stat terț - orice stat care nu este stat membru al Uniunii Europene (UE);m) zonă portuară - o zonă în înțelesul art. 2 lit. w) din Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 422/2011 privind normele tehnice de siguranță pentru navele maritime de pasageri, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 3Prezentele norme se aplică navelor de pasageri, cu excepția:a) navelor de război și de transport trupe;b) iahturilor de agrement sau ambarcațiunilor de agrement;c) navelor care navighează exclusiv în zone portuare sau pe căi navigabile interioare.  +  Articolul 4(1) Toate persoanele de la bordul oricărei nave de pasageri care pleacă dintr-un port românesc trebuie numărate înaintea plecării acesteia.(2) Înainte de plecarea navei de pasageri, numărul persoanelor de la bord trebuie comunicat comandantului navei și se raportează prin mijloace tehnice adecvate în interfața electronică unică instituită în temeiul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 162/2013 privind formalitățile de raportare aplicabile navelor la sosirea în și/sau la plecarea din porturile românești, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 280 din 17 mai 2013, cu completările ulterioare.(3) Pentru o perioadă de tranziție de 6 ani de la 20 decembrie 2017, ANR acceptă ca aceste informații să fie comunicate în continuare registratorului de pasageri al companiei însărcinat cu înregistrarea pasagerilor sau transmise sistemului companiei aflat la țărm care îndeplinește aceeași funcție, în loc să fie raportate ANR-ului în interfața electronică unică sau prin intermediul Sistemului de identificare automată.  +  Articolul 5(1) Următoarele informații trebuie înregistrate atunci când o navă de pasageri care pleacă dintr-un port maritim românesc pentru a efectua o cursă, în cazul în care distanța parcursă de la punctul de plecare până la portul de escală următor depășește 20 de mile marine:a) numele de familie ale persoanelor de la bord, prenumele, genul acestora, naționalitatea, data nașterii;b) necesitățile de îngrijiri speciale sau de asistență în situații de urgență, dacă acestea sunt comunicate în mod voluntar de către un pasager;c) datele de contact în caz de urgență, dacă acestea sunt comunicate în mod voluntar de către un pasager.(2) Aceste date trebuie colectate înainte de plecarea navei de pasageri și se raportează prin mijloace tehnice adecvate în interfața electronică unică instituită în temeiul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 162/2013, cu completările ulterioare, la plecarea navei de pasageri, dar în niciun caz mai târziu de 15 minute de la plecarea acesteia.(3) Pentru o perioadă de tranziție de 6 ani de la 20 decembrie 2017, ANR permite ca aceste informații să fie comunicate în continuare registratorului de pasageri al companiei însărcinat cu înregistrarea pasagerilor sau transmise sistemului companiei aflat la țărm care îndeplinește aceeași funcție, în loc să fie raportate în interfața electronică unică.(4) Fără a aduce atingere altor obligații juridice în conformitate cu legislația privind protecția datelor de la nivelul Uniunii Europene și de la nivel național, datele cu caracter personal colectate în scopurile prezentelor norme nu sunt prelucrate și utilizate în alte scopuri. Datele cu caracter personal se prelucrează întotdeauna în conformitate cu dreptul Uniunii Europene privind protecția datelor și a vieții private și sunt șterse în mod automat și fără întârzieri nejustificate odată ce nu mai sunt necesare.  +  Articolul 6(1) Orice companie care operează nave de pasageri și care arborează pavilionul român, care pleacă dintrun port situat într-un stat terț, având ca destinație un port maritim românesc sau un port dintr-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie să furnizeze informațiile prevăzute la art. 4 alin. (1) și art. 5 alin. (1), conform celor stabilite la art. 4 alin. (2) și art. 5 alin. (2).(2) Pentru fiecare navă de pasageri care navighează sub pavilionul unui stat terț și care pleacă dintr-un port situat în afara Uniunii Europene spre un port maritim românesc, compania care operează nava se asigură că informațiile menționate la art. 4 alin. (1) și la art. 5 alin. (1) sunt furnizate în conformitate cu art. 4 alin. (2) și cu art. 5 alin. (2).(3) Atunci când, în conformitate cu dispozițiile aplicabile ale Convenției SOLAS, ANR acordă unei nave de pasageri care arborează pavilion român și sosește într-un port românesc sau într-un port situat în Uniunea Europeană dintr-un port situat întrun stat terț scutiri sau derogări privind informațiile referitoare la pasageri, ANR trebuie să respecte procedura de la art. 9 alin. (4) și (5).  +  Articolul 7Înainte ca o navă de pasageri să plece dintr-un port maritim românesc, comandantul său trebuie să se asigure că numărul persoanelor de la bord nu depășește numărul de persoane pe care nava de pasageri este autorizată să îl transporte.  +  Articolul 8(1) Fiecare companie care și-a asumat responsabilitatea operării unei nave de pasageri numește, în conformitate cu prevederile art. 4 și 5, un registrator de pasageri însărcinat cu înregistrarea pasagerilor, care să raporteze informațiile menționate în aceste dispoziții către ANR în interfața electronică unică instituită în temeiul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 162/2013, cu completările ulterioare, ori prin intermediul Sistemului de identificare automată.(2) Datele cu caracter personal colectate în conformitate cu art. 5 nu vor fi păstrate mai mult decât este necesar pentru realizarea scopului acestor norme și în orice caz numai până în momentul în care cursa în cauză a navei a fost terminată în condiții de siguranță, iar datele au fost raportate în interfața electronică unică instituită în temeiul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 162/2013, cu completările ulterioare. Fără a aduce atingere altor obligații juridice specifice prevăzute de legislația Uniunii Europene sau de legislația națională, inclusiv în scopuri statistice, odată ce informațiile nu mai sunt necesare în acest scop, ele se șterg automat și fără întârzieri nejustificate.(3) Compania trebuie să se asigure că informațiile referitoare la persoanele care au declarat că au nevoie de îngrijiri speciale sau asistență în situații de urgență sunt corect înregistrate și comunicate comandantului înainte de plecarea navei de pasageri.  +  Articolul 9(1) Atunci când o navă de pasageri pleacă dintr-un port maritim românesc, ANR poate să reducă pragul de 20 de mile prevăzut la art. 5. Orice decizie a ANR cu privire la micșorarea acestui prag în cazul curselor între un port maritim românesc și un port aparținând unui stat membru al Uniunii Europene se va lua de comun acord cu acel stat.(2) ANR poate scuti o navă de pasageri care pleacă dintr-un port maritim românesc de obligația de a raporta numărul de persoane aflate la bord în interfața electronică unică instituită în temeiul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 162/2013, cu completările ulterioare, cu condiția ca nava în cauză să nu fie o navă de mare viteză, să asigure servicii regulate de mai puțin de o oră între escale, exclusiv în zona maritimă D stabilită în conformitate cu art. 4 din Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 422/2011, cu modificările și completările ulterioare, și proximitatea centrelor de căutare și salvare să fie asigurată în zona maritimă respectivă.(3) ANR poate scuti de obligațiile prevăzute la art. 5 din prezentele norme navele de pasageri care efectuează curse între două porturi sau curse care au ca punct de plecare și de destinație același port, fără escală, cu condiția ca navele în cauză să navigheze exclusiv în zona maritimă D stabilită în conformitate cu art. 4 din Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 422/2011, cu modificările și completările ulterioare, și proximitatea centrelor de căutare și salvare să fie asigurată în zona maritimă respectivă.(4) Pentru cazurile menționate la alin. (2) și (3) se respectă procedura următoare:a) ANR notifică fără întârziere Comisiei Europene decizia sa de a acorda o scutire de la obligațiile prevăzute la art. 5, indicând motivele de fond pentru aceasta. Această notificare se efectuează prin intermediul unei baze de date create și gestionate de către Comisia Europeană în acest scop, la care Comisia Europeană și statele membre ale Uniunii Europene au acces. Măsurile adoptate de Comisia Europeană sunt puse la dispoziție pe un site web accesibil publicului;b) în cazul în care, în termen de 6 luni de la notificare, Comisia Europeană consideră că scutirea nu se justifică sau ar putea avea efecte negative asupra concurenței, va solicita ANR să își modifice sau să își anuleze decizia. Solicitarea se face prin adoptarea unui act de punere în aplicare.(5) Se pot acorda derogări pentru servicii efectuate cu regularitate într-o zonă unde probabilitatea anuală de a se produce valuri cu o înălțime mai mare de 2 metri este sub 10% și:a) atunci când cursa nu depășește aproximativ 30 de mile de la punctul de plecare; saub) atunci când obiectivul prioritar al serviciului este de a crea legături regulate cu comunitățile periferice.(6) ANR, pentru navele care navighează în apele naționale, sau ANR și autoritatea competentă dintr-un alt stat membru UE între porturile cărora navighează navele de pasageri pot solicita Comisiei Europene, dacă estimează că este imposibil pentru companii să înregistreze informațiile menționate la art. 5 alin. (1), să obțină derogări totale sau parțiale de la această cerință. În acest scop, imposibilitatea practică trebuie să fie dovedită. De asemenea, trebuie demonstrat că în zona în care navighează aceste nave există la țărm un sistem de ghidaj al navigației, sunt furnizate previziuni meteorologice sigure și sunt disponibile centre de căutare și salvare suficiente. Derogările acordate conform prezentului alineat nu trebuie să aibă efecte adverse asupra concurenței.(7) ANR înaintează Comisiei Europene decizia sa de a acorda o derogare prin intermediul bazei de date menționate în alin. (4). În cazul în care, în termen de 6 luni de la cerere, Comisia Europeană consideră că derogarea nu se justifică sau ar putea avea efecte negative asupra concurenței, va solicita ANR să își modifice sau să își anuleze decizia. Solicitarea se face prin adoptarea unui act de punere în aplicare.  +  Articolul 10(1) ANR se asigură că toate companiile dispun de o procedură pentru înregistrarea datelor care garantează că informațiile necesare în conformitate cu prezentele norme sunt raportate în mod exact și la timp.(2) ANR este autoritatea care are acces la informațiile necesare în conformitate cu prezentele norme. În situații de urgență sau ca urmare a unui accident, ANR are acces imediat la informațiile necesare în conformitate cu prezentele norme.(3) Datele cu caracter personal colectate în conformitate cu dispozițiile art. 5 nu se păstrează mai mult decât este necesar pentru scopurile prezentelor norme și în orice caz numai:a) până în momentul în care cursa în cauză a navei a fost încheiată în condiții de siguranță, dar, în orice caz, nu mai mult de 60 de zile de la plecarea navei; saub) în caz de urgență ori în urma unui accident, până la finalizarea oricărei anchete sau proceduri judiciare.(4) Fără a aduce atingere altor obligații juridice specifice prevăzute de dreptul Uniunii Europene sau de legislația internă, inclusiv obligațiilor în scopuri statistice, odată ce informațiile nu mai sunt necesare în scopul prezentelor norme, ele se șterg automat și fără întârzieri nejustificate.  +  Articolul 11(1) În scopul prezentelor norme, datele necesare sunt colectate și înregistrate în așa fel încât să se evite orice întârziere inutilă în momentul îmbarcării și/sau al debarcării pasagerilor.(2) Trebuie evitată multiplicarea colectării datelor pe rute identice sau similare.  +  Articolul 12Prelucrarea datelor cu caracter personal în temeiul prezentelor norme se efectuează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 119 din 4 mai 2016. (la 18-03-2020, Actul normativ a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 700 din 28 februarie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 220 din 18 martie 2020 )