NORMĂ nr. 27 din 26 noiembrie 2019pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 983 din 6 decembrie 2019
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. b), coroborate cu prevederile art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 258 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 94 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 250 și 251 din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, ale art. 51 alin. (4)-(6) și ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 15 alin. (7) și (8), ale art. 35, art. 81 alin. (2) și (3) și ale art. 83 lit. d) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 1 alin. (6) din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 51, art. 173 alin. (1) lit. k) și ale art. 179 alin. (4) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data de 20 noiembrie 2019,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 21 mai 2019, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g) contrapărți centrale;2. La articolul 6, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Deținerea unui contract de asigurare de răspundere civilă profesională prevăzut la alin. (1) lit. g) este obligatorie pentru întreaga durată a efectuării misiunilor de audit statutar pentru entitățile reglementate de A.S.F. Responsabilitatea privind conformitatea contractului de asigurare de răspundere civilă profesională cu normele privind asigurarea pentru risc profesional revine autorității de reglementare în domeniul auditului statutar și de supraveghere a auditorilor financiari și a firmelor de audit conform legislației specifice emise în acest sens.3. La articolul 7, literele g), k), l) și m) se modifică și vor avea următorul cuprins:g) pentru partenerul-cheie de audit: curriculum vitae, semnat și datat, document prin care se atestă calitatea de auditor financiar înregistrat în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S., în categoria auditorilor financiari activi, o declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e), precum și o declarație completată în forma prezentată în anexa nr. 1; (...)k) declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e) și f); l) declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, în forma prezentată în anexele nr. 1, 2, și 3, după caz, în funcție de cerințele fiecărui sector de supraveghere financiară; m) chestionar, completat în forma prezentată în anexa nr. 4.4. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Documentația prevăzută la art. 7 se depune la Registratura A.S.F. sau se transmite prin poștă și este însoțită de o cerere întocmită în conformitate cu anexa nr. 5. (2) În situația în care firma de audit a fost avizată pentru efectuarea auditului statutar în cadrul unui sector de supraveghere financiară și își manifestă intenția de a fi avizată pentru efectuarea auditului statutar și în cadrul celorlalte sectoare de supraveghere financiară, aceasta transmite, în vederea avizării, cererea întocmită conform anexei nr. 5, însoțită doar de documentele solicitate de acele sectoare de supraveghere financiară.(3) A.S.F. poate respinge motivat cererea de avizare prevăzută la alin. (2) dacă constată că nu sunt respectate condițiile și dispozițiile legale specifice sectorului pentru care se solicită avizarea.5. La articolul 9, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9(1) Pentru firma de audit avizată care își manifestă intenția de a efectua auditul statutar la încă o entitate care activează pe aceeași piață financiară, documentația prevăzută la art. 7 va fi înlocuită cu chestionarul pentru firma de audit prevăzut în anexa nr. 4 și cu declarațiile prevăzute în anexele nr. 1, 2, și 3, după caz, însoțite de documentele doveditoare pentru situația în care au intervenit modificări.6. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16(1) Ulterior avizării de către A.S.F., firma de audit are obligația să notifice A.S.F. semnarea contractelor de audit statutar în termen de maximum 15 zile de la data încheierii acestor contracte, cu completarea declarațiilor și chestionarului prevăzute în anexele nr. 1, 2, 3, respectiv anexa nr. 4 ale prezentei norme, în cazul în care au intervenit modificări ale informațiilor prezentate la avizare. (2) În situația în care nu au intervenit modificări ale informațiilor din declarațiile și chestionarul prevăzute la alin. (1), firma de audit transmite A.S.F., în termen de maximum 15 zile de la data încheierii contractelor de audit, o declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă. (3) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică firmelor de audit care efectuează audit statutar la entitățile care activează pe piața sistemului de pensii private.7. La articolul 21, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) perioada de auditare a unei entități de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi, perioadă care poate fi prelungită de către A.S.F. o singură dată pentru o perioadă de maximum 2 ani în baza unei note fundamentate a entității auditate, transmisă A.S.F. cu cel mult 6 luni înainte de expirarea perioadei maxime de auditare;8. La articolul 21, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:a^1) după parcurgerea perioadei de 5 ani consecutivi sau maximum 7 ani de auditare a unei entități de către același auditor financiar sau firmă de audit, se poate încheia un nou contract de audit cu aceeași entitate numai după trecerea unei perioade de minimum 2 ani de la ultimul audit statutar;9. La articolul 27, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 27(1) Auditorii financiari și firmele de audit care efectuează auditul statutar la entitățile prevăzute la art. 1 alin. (2) au obligația de a transmite A.S.F., în maximum 6 luni de la încheierea exercițiului financiar, scrisoarea adresată conducerii entității auditate, denumită scrisoare către conducere.10. La articolul 30, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 30(1) Entitățile prevăzute la art. 1 alin. (2) care fac parte din categoria entităților de interes public au obligația constituirii unui comitet de audit, format din membri neexecutivi ai consiliului de administrație și/sau de supraveghere și/sau din membri desemnați de adunarea generală a acționarilor, cu respectarea prevederilor legale în materie în vigoare.11. Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 39În cazul constatării nerespectării prevederilor prezentei norme de către auditorii financiari și firmele de audit, A.S.F. notifică A.S.P.A.A.S. cu privire la situația în cauză.12. Anexele nr. 1-5 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-5 care fac parte integrantă din prezenta normă. + Articolul IIÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme, firmele de audit înscrise în listele publicate pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară au obligația să notifice Autorității de Supraveghere Financiară și să transmită documentația actualizată, în conformitate cu prevederile Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările aduse prin prezenta normă. + Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Elena-Doina DascăluBucurești, 26 noiembrie 2019.Nr. 27. + Anexa nr. 1 (Anexa nr. 1 la Norma nr. 13/2019)
DECLARAȚIE Subsemnatul/Subsemnata, ................... (numele și prenumele), partener-cheie de audit al ......................... (denumirea firmei de audit),propus(ă) pentru realizarea auditului statutar la entitatea^1 ..................................... (denumirea entității):^1 Nu se aplică entităților care activează pe piața sistemului de pensii private.– declar că nu mă aflu într-o situație de incompatibilitate ori de conflict de interese prevăzută de legislația în vigoare; – declar că nu mai dețin calitatea de partener-cheie de audit; sau^2^2 Se va alege varianta corespunzătoare și se va completa în consecință.– dețin calitatea de partener-cheie la firma de audit ................ în vederea efectuării auditului statutar pentru următoarele entități: ................... ^3^3 Informațiile se vor transmite pentru fiecare firmă de audit la care se deține calitatea de partener-cheie, cu precizarea entităților pentru care se efectuează misiuni de audit în numele respectivei firme de audit.
Data ...................
Numele și prenumele ...............Nr. individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit ................... + Anexa nr. 2 (Anexa nr. 2 la Norma nr. 13/2019)
DECLARAȚIE^1 ^1 Această declarație va fi completată și semnată de reprezentantul legal al firmei de audit care a primit propunerea de a efectua misiunea de audit la entitate. Nu sunt acceptate declarațiile semnate prin reprezentare.Subsemnatul/Subsemnata ........................ (numele și prenumele), reprezentant legal al .......................... (denumirea firmei de audit),propus(ă) pentru realizarea auditului statutar la entitatea^2 ..................... (denumirea entității), declar că firma de audit menționată nu se află în^2 Nu se aplică entităților care activează pe piața sistemului de pensii private.vreuna dintre situațiile de incompatibilitate ori de conflict de interese prevăzute de legislația în vigoare.
Data .................
Numele și prenumele .........................Nr. individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit .................... + Anexa nr. 3 (Anexa nr. 3 la Norma nr. 13/2019)
DECLARAȚIE Subsemnatul/Subsemnata .......................... (numele și prenumele), actuar ........................... (angajat/colaborator cu contract prestări servicii) al .................. (denumirea firmei de audit), propus(ă) pentru realizarea auditului statutar la entitatea^1 .................... (denumirea entității):^1 Nu se aplică entităților care activează pe piața sistemului de pensii private și pe piața de capital.– declar că nu mai fac parte din nicio echipă de audit; sau – declar că mai fac parte din echipa de audit propusă pentru realizarea auditului statutar la entitatea .................
Data ..............
Numele și prenumele ................Nr. din Registrul actuarilor ................ + Anexa nr. 4 (Anexa nr. 4 la Norma nr. 13/2019)
CHESTIONAR^1^1 Chestionarul se va completa de către firma de audit și se va păstra confidențialitatea informațiilor cuprinse în răspunsurile primite, cu excepția cazurilor prevăzute de lege.Chestionarul se întocmește potrivit acestui model, în formă tehnoredactată. Este obligatoriu să se răspundă la toate întrebările. În situația în care anumite puncte nu sunt aplicabile, se va preciza acest fapt. Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare. 1. Identitatea firmei de audit (Se vor indica: denumirea, forma juridică, adresa sediului social, codul unic de înregistrare și numărul individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, publicat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar.) ...............................................................................................2. Identitatea reprezentantului legal al firmei de audit (Se vor indica: numele, prenumele, funcția, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................3. Identitatea partenerului-cheie de audit (Se vor indica: numele, prenumele, funcția, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................4. Identitatea actuarului/actuarilor din echipa de audit ce va/vor participa la auditul statutar al entității (Se vor indica: numele, prenumele, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................5. Identitatea expertului/experților în auditarea sistemelor informatice care deține/dețin certificarea CISA „Certified Information Systems Auditor“, ce va/vor participa la auditul statutar al entității (Se vor indica: numele, prenumele, funcția, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................6. Menționați entitatea la care firma de audit a coordonat sau a participat în cadrul misiunilor sale de audit la auditarea situațiilor anuale și/sau anuale consolidate, cu precizarea exercițiilor financiare pentru care acestea au fost întocmite. ...............................................................................................7. Precizați dacă în ultimii 10 ani vreuna dintre entitățile la care firma de audit a efectuat audit statutar a făcut obiectul unei proceduri de reorganizare judiciară/faliment/lichidare/administrare specială/redresare financiară. În caz afirmativ, prezentați toate detaliile. ...............................................................................................8. Menționați dacă în ultimii 10 ani firma de audit sau acționarii/asociații firmei de audit a/au făcut obiectul, în România ori în străinătate, al vreunei anchete sau proceduri profesionale, disciplinare, administrative ori judiciare, care s-a încheiat cu vreo sancțiune, ori face/fac în prezent obiectul unor astfel de anchete sau proceduri. În caz afirmativ prezentați detalii complete, indiferent dacă între timp a intervenit o reabilitare (Se vor indica: autoritatea care a dispus sancționarea, fapta sancționată, sancțiunea și data aplicării acesteia.) ...............................................................................................9. Menționați dacă firma de audit sau reprezentantul legal al acesteia a fost condamnat pentru infracțiuni de corupție, spălare de bani, infracțiuni contra patrimoniului, abuz în serviciu, luare sau dare de mită, fals și uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscală, primire de foloase necuvenite, trafic de influență, mărturie mincinoasă, infracțiuni prevăzute de legislația specială privind societățile, insolvența sau protecția consumatorilor ori pentru orice alte fapte relevante. ...............................................................................................10. Prezentați entitățile la care firma de audit, menționată la pct. 1, a efectuat în ultimii 5 ani sau efectuează în prezent audit statutar. ...............................................................................................11. Prezentați entitățile la care partenerul-cheie de audit a efectuat în ultimii 5 ani audit statutar, cu precizarea misiunilor de audit statutar date în responsabilitate. ...............................................................................................12. Prezentați orice informații suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea firmei de audit menționate la pct. 1. ...............................................................................................Subsemnatul/Subsemnata, cunoscând prevederile privind falsul în declarații prevăzute de Codul penal, declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii, că toate răspunsurile sunt complete și conforme cu realitatea și că nu există alte fapte relevante asupra cărora Autoritatea de Supraveghere Financiară ar trebui informată. Totodată, în numele firmei de audit pe care o reprezint, mă angajez să comunic Autorității de Supraveghere Financiară orice modificare privind informațiile furnizate.
Reprezentantul legal al firmei de audit ................................
(numele și prenumele)
Data ..................
Semnătura ................... + Anexa nr. 5(Anexa nr. 5 la Norma nr. 13/2019)
CERERE
pentru avizarea firmei de audit Firma de audit .............., cu sediul/domiciliul în ..............., solicit avizarea în vederea desfășurării activității de audit statutar la entități autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară din Sectorul ............., respectiv la^1 ..................^1 Se completează în funcție de situația existentă la momentul depunerii cererii.1. Datele de identificare ale firmei de audit: Denumirea firmei de audit ...............................................................................................Forma juridică ...............................................................................................Adresa sediului social ...............................................................................................Codul de înregistrare fiscală ...............................................................................................Numărul individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, publicat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar ...............................................................................................Date de contact (telefon, fax, e-mail) ...............................................................................................2. Date privind reprezentantul legal al firmei de audit: Numele și prenumele ...............................................................................................Funcția ...............................................................................................Date de contact (telefon, fax, e-mail) ...............................................................................................3. Date privind actuarul (angajat sau colaborator cu contract de prestări servicii la firma de audit): Numele și prenumele ...............................................................................................Funcția ...............................................................................................4. Date privind expertul în auditarea sistemelor informatice care deține certificarea CISA „Certified Information Systems Auditor“ (angajat sau colaborator cu contract de prestări servicii la firma de audit): Numele și prenumele ...............................................................................................Funcția ...............................................................................................5. Informații suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea firmei de audit ...............................................................................................Subsemnatul/Subsemnata, cunoscând prevederile privind falsul în declarații din Codul penal, declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii, că toate răspunsurile sunt complete și conforme cu realitatea și că nu există alte fapte relevante asupra cărora Autoritatea de Supraveghere Financiară ar trebui informată. Totodată, în numele firmei de audit pe care o reprezint, mă angajez să comunic Autorității de Supraveghere Financiară orice modificare privind informațiile furnizate.
Reprezentantul legal al firmei de audit ...................
(numele și prenumele)
.................................
(semnătura)-----
EMITENT |
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. b), coroborate cu prevederile art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 258 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 94 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 250 și 251 din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, ale art. 51 alin. (4)-(6) și ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 15 alin. (7) și (8), ale art. 35, art. 81 alin. (2) și (3) și ale art. 83 lit. d) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 1 alin. (6) din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 51, art. 173 alin. (1) lit. k) și ale art. 179 alin. (4) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data de 20 noiembrie 2019,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 21 mai 2019, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1 alineatul (2), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g) contrapărți centrale;2. La articolul 6, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Deținerea unui contract de asigurare de răspundere civilă profesională prevăzut la alin. (1) lit. g) este obligatorie pentru întreaga durată a efectuării misiunilor de audit statutar pentru entitățile reglementate de A.S.F. Responsabilitatea privind conformitatea contractului de asigurare de răspundere civilă profesională cu normele privind asigurarea pentru risc profesional revine autorității de reglementare în domeniul auditului statutar și de supraveghere a auditorilor financiari și a firmelor de audit conform legislației specifice emise în acest sens.3. La articolul 7, literele g), k), l) și m) se modifică și vor avea următorul cuprins:g) pentru partenerul-cheie de audit: curriculum vitae, semnat și datat, document prin care se atestă calitatea de auditor financiar înregistrat în Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, publicat de A.S.P.A.A.S., în categoria auditorilor financiari activi, o declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e), precum și o declarație completată în forma prezentată în anexa nr. 1; (...)k) declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. e) și f); l) declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă, în forma prezentată în anexele nr. 1, 2, și 3, după caz, în funcție de cerințele fiecărui sector de supraveghere financiară; m) chestionar, completat în forma prezentată în anexa nr. 4.4. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8(1) Documentația prevăzută la art. 7 se depune la Registratura A.S.F. sau se transmite prin poștă și este însoțită de o cerere întocmită în conformitate cu anexa nr. 5. (2) În situația în care firma de audit a fost avizată pentru efectuarea auditului statutar în cadrul unui sector de supraveghere financiară și își manifestă intenția de a fi avizată pentru efectuarea auditului statutar și în cadrul celorlalte sectoare de supraveghere financiară, aceasta transmite, în vederea avizării, cererea întocmită conform anexei nr. 5, însoțită doar de documentele solicitate de acele sectoare de supraveghere financiară.(3) A.S.F. poate respinge motivat cererea de avizare prevăzută la alin. (2) dacă constată că nu sunt respectate condițiile și dispozițiile legale specifice sectorului pentru care se solicită avizarea.5. La articolul 9, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9(1) Pentru firma de audit avizată care își manifestă intenția de a efectua auditul statutar la încă o entitate care activează pe aceeași piață financiară, documentația prevăzută la art. 7 va fi înlocuită cu chestionarul pentru firma de audit prevăzut în anexa nr. 4 și cu declarațiile prevăzute în anexele nr. 1, 2, și 3, după caz, însoțite de documentele doveditoare pentru situația în care au intervenit modificări.6. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16(1) Ulterior avizării de către A.S.F., firma de audit are obligația să notifice A.S.F. semnarea contractelor de audit statutar în termen de maximum 15 zile de la data încheierii acestor contracte, cu completarea declarațiilor și chestionarului prevăzute în anexele nr. 1, 2, 3, respectiv anexa nr. 4 ale prezentei norme, în cazul în care au intervenit modificări ale informațiilor prezentate la avizare. (2) În situația în care nu au intervenit modificări ale informațiilor din declarațiile și chestionarul prevăzute la alin. (1), firma de audit transmite A.S.F., în termen de maximum 15 zile de la data încheierii contractelor de audit, o declarație pe propria răspundere, sub semnătură olografă. (3) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică firmelor de audit care efectuează audit statutar la entitățile care activează pe piața sistemului de pensii private.7. La articolul 21, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) perioada de auditare a unei entități de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi, perioadă care poate fi prelungită de către A.S.F. o singură dată pentru o perioadă de maximum 2 ani în baza unei note fundamentate a entității auditate, transmisă A.S.F. cu cel mult 6 luni înainte de expirarea perioadei maxime de auditare;8. La articolul 21, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:a^1) după parcurgerea perioadei de 5 ani consecutivi sau maximum 7 ani de auditare a unei entități de către același auditor financiar sau firmă de audit, se poate încheia un nou contract de audit cu aceeași entitate numai după trecerea unei perioade de minimum 2 ani de la ultimul audit statutar;9. La articolul 27, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 27(1) Auditorii financiari și firmele de audit care efectuează auditul statutar la entitățile prevăzute la art. 1 alin. (2) au obligația de a transmite A.S.F., în maximum 6 luni de la încheierea exercițiului financiar, scrisoarea adresată conducerii entității auditate, denumită scrisoare către conducere.10. La articolul 30, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 30(1) Entitățile prevăzute la art. 1 alin. (2) care fac parte din categoria entităților de interes public au obligația constituirii unui comitet de audit, format din membri neexecutivi ai consiliului de administrație și/sau de supraveghere și/sau din membri desemnați de adunarea generală a acționarilor, cu respectarea prevederilor legale în materie în vigoare.11. Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 39În cazul constatării nerespectării prevederilor prezentei norme de către auditorii financiari și firmele de audit, A.S.F. notifică A.S.P.A.A.S. cu privire la situația în cauză.12. Anexele nr. 1-5 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-5 care fac parte integrantă din prezenta normă. + Articolul IIÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme, firmele de audit înscrise în listele publicate pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară au obligația să notifice Autorității de Supraveghere Financiară și să transmită documentația actualizată, în conformitate cu prevederile Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările aduse prin prezenta normă. + Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Elena-Doina DascăluBucurești, 26 noiembrie 2019.Nr. 27. + Anexa nr. 1 (Anexa nr. 1 la Norma nr. 13/2019)
DECLARAȚIE Subsemnatul/Subsemnata, ................... (numele și prenumele), partener-cheie de audit al ......................... (denumirea firmei de audit),propus(ă) pentru realizarea auditului statutar la entitatea^1 ..................................... (denumirea entității):^1 Nu se aplică entităților care activează pe piața sistemului de pensii private.– declar că nu mă aflu într-o situație de incompatibilitate ori de conflict de interese prevăzută de legislația în vigoare; – declar că nu mai dețin calitatea de partener-cheie de audit; sau^2^2 Se va alege varianta corespunzătoare și se va completa în consecință.– dețin calitatea de partener-cheie la firma de audit ................ în vederea efectuării auditului statutar pentru următoarele entități: ................... ^3^3 Informațiile se vor transmite pentru fiecare firmă de audit la care se deține calitatea de partener-cheie, cu precizarea entităților pentru care se efectuează misiuni de audit în numele respectivei firme de audit.
Data ...................
Numele și prenumele ...............Nr. individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit ................... + Anexa nr. 2 (Anexa nr. 2 la Norma nr. 13/2019)
DECLARAȚIE^1 ^1 Această declarație va fi completată și semnată de reprezentantul legal al firmei de audit care a primit propunerea de a efectua misiunea de audit la entitate. Nu sunt acceptate declarațiile semnate prin reprezentare.Subsemnatul/Subsemnata ........................ (numele și prenumele), reprezentant legal al .......................... (denumirea firmei de audit),propus(ă) pentru realizarea auditului statutar la entitatea^2 ..................... (denumirea entității), declar că firma de audit menționată nu se află în^2 Nu se aplică entităților care activează pe piața sistemului de pensii private.vreuna dintre situațiile de incompatibilitate ori de conflict de interese prevăzute de legislația în vigoare.
Data .................
Numele și prenumele .........................Nr. individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit .................... + Anexa nr. 3 (Anexa nr. 3 la Norma nr. 13/2019)
DECLARAȚIE Subsemnatul/Subsemnata .......................... (numele și prenumele), actuar ........................... (angajat/colaborator cu contract prestări servicii) al .................. (denumirea firmei de audit), propus(ă) pentru realizarea auditului statutar la entitatea^1 .................... (denumirea entității):^1 Nu se aplică entităților care activează pe piața sistemului de pensii private și pe piața de capital.– declar că nu mai fac parte din nicio echipă de audit; sau – declar că mai fac parte din echipa de audit propusă pentru realizarea auditului statutar la entitatea .................
Data ..............
Numele și prenumele ................Nr. din Registrul actuarilor ................ + Anexa nr. 4 (Anexa nr. 4 la Norma nr. 13/2019)
CHESTIONAR^1^1 Chestionarul se va completa de către firma de audit și se va păstra confidențialitatea informațiilor cuprinse în răspunsurile primite, cu excepția cazurilor prevăzute de lege.Chestionarul se întocmește potrivit acestui model, în formă tehnoredactată. Este obligatoriu să se răspundă la toate întrebările. În situația în care anumite puncte nu sunt aplicabile, se va preciza acest fapt. Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare. 1. Identitatea firmei de audit (Se vor indica: denumirea, forma juridică, adresa sediului social, codul unic de înregistrare și numărul individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, publicat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar.) ...............................................................................................2. Identitatea reprezentantului legal al firmei de audit (Se vor indica: numele, prenumele, funcția, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................3. Identitatea partenerului-cheie de audit (Se vor indica: numele, prenumele, funcția, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................4. Identitatea actuarului/actuarilor din echipa de audit ce va/vor participa la auditul statutar al entității (Se vor indica: numele, prenumele, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................5. Identitatea expertului/experților în auditarea sistemelor informatice care deține/dețin certificarea CISA „Certified Information Systems Auditor“, ce va/vor participa la auditul statutar al entității (Se vor indica: numele, prenumele, funcția, datele de contact - adresă, telefon, e-mail.) ...............................................................................................6. Menționați entitatea la care firma de audit a coordonat sau a participat în cadrul misiunilor sale de audit la auditarea situațiilor anuale și/sau anuale consolidate, cu precizarea exercițiilor financiare pentru care acestea au fost întocmite. ...............................................................................................7. Precizați dacă în ultimii 10 ani vreuna dintre entitățile la care firma de audit a efectuat audit statutar a făcut obiectul unei proceduri de reorganizare judiciară/faliment/lichidare/administrare specială/redresare financiară. În caz afirmativ, prezentați toate detaliile. ...............................................................................................8. Menționați dacă în ultimii 10 ani firma de audit sau acționarii/asociații firmei de audit a/au făcut obiectul, în România ori în străinătate, al vreunei anchete sau proceduri profesionale, disciplinare, administrative ori judiciare, care s-a încheiat cu vreo sancțiune, ori face/fac în prezent obiectul unor astfel de anchete sau proceduri. În caz afirmativ prezentați detalii complete, indiferent dacă între timp a intervenit o reabilitare (Se vor indica: autoritatea care a dispus sancționarea, fapta sancționată, sancțiunea și data aplicării acesteia.) ...............................................................................................9. Menționați dacă firma de audit sau reprezentantul legal al acesteia a fost condamnat pentru infracțiuni de corupție, spălare de bani, infracțiuni contra patrimoniului, abuz în serviciu, luare sau dare de mită, fals și uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscală, primire de foloase necuvenite, trafic de influență, mărturie mincinoasă, infracțiuni prevăzute de legislația specială privind societățile, insolvența sau protecția consumatorilor ori pentru orice alte fapte relevante. ...............................................................................................10. Prezentați entitățile la care firma de audit, menționată la pct. 1, a efectuat în ultimii 5 ani sau efectuează în prezent audit statutar. ...............................................................................................11. Prezentați entitățile la care partenerul-cheie de audit a efectuat în ultimii 5 ani audit statutar, cu precizarea misiunilor de audit statutar date în responsabilitate. ...............................................................................................12. Prezentați orice informații suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea firmei de audit menționate la pct. 1. ...............................................................................................Subsemnatul/Subsemnata, cunoscând prevederile privind falsul în declarații prevăzute de Codul penal, declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii, că toate răspunsurile sunt complete și conforme cu realitatea și că nu există alte fapte relevante asupra cărora Autoritatea de Supraveghere Financiară ar trebui informată. Totodată, în numele firmei de audit pe care o reprezint, mă angajez să comunic Autorității de Supraveghere Financiară orice modificare privind informațiile furnizate.
Reprezentantul legal al firmei de audit ................................
(numele și prenumele)
Data ..................
Semnătura ................... + Anexa nr. 5(Anexa nr. 5 la Norma nr. 13/2019)
CERERE
pentru avizarea firmei de audit Firma de audit .............., cu sediul/domiciliul în ..............., solicit avizarea în vederea desfășurării activității de audit statutar la entități autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară din Sectorul ............., respectiv la^1 ..................^1 Se completează în funcție de situația existentă la momentul depunerii cererii.1. Datele de identificare ale firmei de audit: Denumirea firmei de audit ...............................................................................................Forma juridică ...............................................................................................Adresa sediului social ...............................................................................................Codul de înregistrare fiscală ...............................................................................................Numărul individual din Registrul public electronic al auditorilor financiari și firmelor de audit, publicat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar ...............................................................................................Date de contact (telefon, fax, e-mail) ...............................................................................................2. Date privind reprezentantul legal al firmei de audit: Numele și prenumele ...............................................................................................Funcția ...............................................................................................Date de contact (telefon, fax, e-mail) ...............................................................................................3. Date privind actuarul (angajat sau colaborator cu contract de prestări servicii la firma de audit): Numele și prenumele ...............................................................................................Funcția ...............................................................................................4. Date privind expertul în auditarea sistemelor informatice care deține certificarea CISA „Certified Information Systems Auditor“ (angajat sau colaborator cu contract de prestări servicii la firma de audit): Numele și prenumele ...............................................................................................Funcția ...............................................................................................5. Informații suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea firmei de audit ...............................................................................................Subsemnatul/Subsemnata, cunoscând prevederile privind falsul în declarații din Codul penal, declar pe propria răspundere, sub sancțiunea legii, că toate răspunsurile sunt complete și conforme cu realitatea și că nu există alte fapte relevante asupra cărora Autoritatea de Supraveghere Financiară ar trebui informată. Totodată, în numele firmei de audit pe care o reprezint, mă angajez să comunic Autorității de Supraveghere Financiară orice modificare privind informațiile furnizate.
Reprezentantul legal al firmei de audit ...................
(numele și prenumele)
.................................
(semnătura)-----