REGULAMENT din 5 martie 2018privind procedurile, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării de către Guvern
EMITENT
  • MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 15 martie 2018



    Notă
    Aprobat prin Ordinul nr. M.37 din 5 martie 2018, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 232 din 15 martie 2018.
     +  Capitolul I Elaborarea și avizarea proiectelor de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale  +  Articolul 1(1) Proiectele de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale se elaborează în conformitate cu prevederile Constituției României, republicată, cu dispozițiile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.361/2006 privind conținutul instrumentului de prezentare și motivare a proiectelor de acte normative supuse aprobării Guvernului, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, denumit în continuare Regulament, cu respectarea principiilor ordinii de drept, precum și cu prevederile prezentului regulament.(2) Proiectele de acte normative se elaborează de structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale, potrivit domeniilor de competență ale fiecăreia, și se înaintează, ierarhic, numai sub semnătura șefilor structurilor centrale.  +  Articolul 2(1) Elaborarea proiectelor de acte normative este precedată întotdeauna de o activitate de documentare și analiză științifică pentru cunoașterea temeinică a domeniului ce urmează a fi reglementat, a istoricului legislației interne, precum și a unor reglementări similare din legislația altor state.(2) La elaborarea proiectelor de acte normative, structura inițiatoare urmărește ca acestea să se integreze organic în sistemul legislației în domeniu, să se armonizeze cu acquis-ul NATO și UE, după caz, și să respecte normele de tehnică legislativă.(3) Structurile inițiatoare pot solicita pentru documentare legislativă informații suplimentare la Direcția generală juridică.(4) În activitatea de documentare și elaborare a proiectelor de acte normative este consultat în mod obligatoriu consilierul juridic care asigură asistența juridică a structurii respective.  +  Articolul 3(1) Proiectul de act normativ, în formă inițială, se transmite pentru consultare și formularea unor puncte de vedere structurilor interesate, după caz, sub semnătura șefului structurii centrale/structurii inițiatoare, subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale, denumite în continuare structuri inițiatoare, după informarea prealabilă a șefului structurii centrale coordonatoare, când se impune acest lucru.(2) Proiectul de act normativ, revizuit în urma analizării punctelor de vedere formulate de structurile prevăzute la alin. (1), însușit de către șeful structurii inițiatoare, se transmite, în vederea obținerii avizelor de specialitate, structurilor centrale sau de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale, ale căror domenii de competență intră sub incidența dispozițiilor acestuia, cu documentele aferente, astfel:a) raportul de prezentare a proiectului de act normativ adresat ministrului apărării naționale;b) instrumentul de prezentare și motivare;c) proiectul de act normativ;d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în vigoare și reglementarea propusă, în situația în care proiectele de acte normative conțin modificări și/sau completări ale actelor normative în vigoare, având rubricile: număr curent, text actual, text propus, cu evidențierea modificărilor sau completărilor propuse, prin îngroșarea caracterelor cu care acestea sunt înscrise;e) tabelul de concordanță între actul normativ comunitar propus să fie transpus și proiectul de act normativ național care îl transpune, elaborat conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Regulament, dacă este cazul;f) materialul documentar utilizat la elaborarea proiectului, dacă se consideră necesar;g) datele de identificare ale specialiștilor implicați în întocmirea acestuia: gradul, numele și prenumele, structura din care fac parte, precum și numărul de telefon de contact.(3) În situația în care proiectul de act normativ este inițiat împreună cu alte autorități publice, înaintea promovării acestuia, structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naționale colaborează, în vederea optimizării lui, cu structurile corespondente ori similare din aceste instituții, astfel încât proiectul propus să fie însușit fără observații de coinițiatori.  +  Articolul 4(1) După obținerea avizului favorabil al Direcției generale juridice, care încheie etapa avizării de către structurile Ministerului Apărării Naționale, structura inițiatoare transmite Secretariatului general documentele prevăzute la art. 3 alin. (2).(2) Documentele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b)-e) se transmit în mod obligatoriu și în format electronic, editabil, atât Secretariatului general, cât și Direcției generale juridice.  +  Articolul 5(1) Raportul prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. a), semnat de șeful structurii inițiatoare și de șeful structurii centrale în coordonarea căruia se află structura inițiatoare, cuprinde prezentarea succintă a reglementării propuse, necesitatea adoptării, precum și aspecte relevante privind oportunitatea demersului legislativ.(2) Raportul este însoțit de fișa cu avize/avizele structurilor menționate la art. 3 alin. (2), precum și de avizul Direcției generale juridice.  +  Articolul 6Instrumentele de prezentare și motivare a proiectelor de acte normative se elaborează în conformitate cu prevederile incidente ale Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele ale Hotărârii Guvernului nr. 1.361/2006, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 7Adresele de înaintare către conducătorii autorităților/instituțiilor publice coinițiatoare și/sau avizatoare, precum și către Secretariatul General al Guvernului se redactează de către Secretariatul general, în conformitate cu prevederile Regulamentului.  +  Articolul 8(1) Materialul documentar prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. f) cuprinde orice element necesar fundamentării deciziei ce se propune a fi adoptată, în legătură cu proiectul de act normativ promovat.(2) În mod obligatoriu se anexează, în original sau în copie, documentele la care se face referire în raport.  +  Articolul 9(1) După încheierea etapei avizării de către structurile Ministerului Apărării Naționale, proiectele de acte normative prezentate pentru însușire ministrului apărării naționale se expertizează de către Secretariatul general, în conformitate cu prevederile art. 88 din Regulamentul de organizare și funcționare al Ministerului Apărării Naționale, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.S. 156/2017.(2) Proiectele de acte normative care nu îndeplinesc condițiile de promovare se înapoiază, de către Secretariatul general, structurii inițiatoare, care le reanalizează și ia măsuri pentru revizuirea, îmbunătățirea sau completarea conținutului acestora, împreună cu Direcția generală juridică, sau, în situații urgente, se revizuiesc, se îmbunătățesc ori se completează de către microstructurile specializate ale Secretariatului general, cu acordul scris al structurii inițiatoare și al Direcției generale juridice.  +  Articolul 10(1) În cazul proiectelor de ordonanță de urgență a Guvernului, structura inițiatoare are obligația de a motiva urgența, inclusiv în cuprinsul acestora, în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) lit. a) și ale art. 43 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Secretariatul general solicită, după însușirea proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului de către ministrul apărării naționale, avizul de oportunitate al Ministerului pentru Relația cu Parlamentul.  +  Articolul 11(1) După însușirea proiectelor de acte normative de către ministrul apărării naționale și de către ceilalți coinițiatori, Secretariatul general le supune consultării publice, în condițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, precum și consultării preliminare interinstituționale. (la 16-10-2019, Alineatul (1) din Articolul 11 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.197 din 8 octombrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 840 din 16 octombrie 2019 ) (2) Prevederile alin. (1) referitoare la consultarea publică nu se aplică proiectelor de acte normative care privesc elementele și situațiile prevăzute la art. 5 din Legea nr. 52/2003, republicată, precum și altor situații prevăzute expres de lege.(3) În cazul reglementării unei situații care, din cauza circumstanțelor sale excepționale, impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun aprobării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.(4) Consultarea preliminară interinstituțională se realizează în urma afișării proiectului de act normativ, însușit de ministrul apărării naționale, precum și de către coinițiatori, după caz, de către Secretariatul general, pe site-ul Ministerului Apărării Naționale, pentru perioada prevăzută de lege, precum și prin transmiterea concomitentă în format electronic/pdf, către Secretariatul General al Guvernului, de către Secretariatul general, însoțită de o adresă de înaintare al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la Regulament, în vederea includerii la lit. d) a agendei reuniunii de lucru pregătitoare. (la 16-10-2019, Alineatul (4) din Articolul 11 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.197 din 8 octombrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 840 din 16 octombrie 2019 ) (5) Secretariatul general ține evidența propunerilor și opiniilor exprimate de către persoanele interesate de proiectele actelor normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale și le transmite spre analiză structurilor inițiatoare. (la 16-10-2019, Alineatul (5) din Articolul 11 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. M.197 din 8 octombrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 840 din 16 octombrie 2019 ) (6) Observațiile și propunerile formulate de autoritățile publice consultate se analizează și se soluționează de către structura inițiatoare, care procedează, ulterior, la definitivarea proiectului și, după caz, a instrumentelor de prezentare și motivare inițiale. La operațiunea de definitivare participă și reprezentanți ai Direcției generale juridice, precum și reprezentanți ai autorităților publice avizatoare, după caz.(7) Structura/Structurile inițiatoare organizează dezbateri publice asupra proiectului de act normativ la sediul Ministerului Apărării Naționale, în situația în care acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație/fundație sau persoană juridică fără scop lucrativ legal constituită sau de către o autoritate publică. La aceste dezbateri publice participă structurile avizatoare și, dacă situația o impune, Secretariatul general și Direcția generală juridică.(8) Pentru observațiile și propunerile care nu au fost însușite, structura inițiatoare întocmește o notă cu motivarea neînsușirii acestora.  +  Articolul 12(1) La terminarea perioadei de consultare interinstituțională preliminară, după operațiunea de definitivare, în situația în care au fost formulate observații sau propuneri, proiectul de act normativ, refăcut conform acestora și însușit de ministrul apărării naționale și, după caz, de coinițiatori, se transmite Secretariatului General al Guvernului, conform prevederilor Regulamentului, de către Secretariatul general. (2) În ziua în care a fost înaintat către Secretariatul General al Guvernului proiectul de act normativ, în original, însoțit de o adresă de înaintare elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Regulament, se transmite, succesiv, de către Secretariatul general autorităților publice avizatoare.(3) În această etapă, proiectul de act normativ care urmează să fie avizat de Ministerul Finanțelor Publice și/sau de ministrul delegat pentru afaceri europene și/sau de Ministerul Justiției se transmite în copie acestora de către Secretariatul general, în vederea analizei.(4) După primirea avizelor solicitate potrivit alin. (2), proiectul de act normativ, în original, se transmite de către Secretariatul general, succesiv, pentru avizare autorităților publice prevăzute la alin. (3). (5) În situația în care proiectul a fost avizat favorabil cu observații și propuneri sau avizat negativ, Secretariatul general transmite observațiile, în copie, Direcției generale juridice. Totodată, transmite structurii inițiatoare proiectul de act normativ, precum și o copie a observațiilor, urmărește modul de preluare/nepreluare a acestora și organizează, după caz, grupuri de lucru în vederea însușirii/neînsușirii parțiale/totale a observațiilor/propunerilor.(6) Secretariatul general primește, avizat de Direcția generală juridică, raportul adresat ministrului apărării naționale, semnat de șeful structurii inițiatoare și, după caz, de șeful structurii centrale în coordonarea căruia se află structura inițiatoare, cu privire la modalitatea de însușire sau, după caz, argumentele care au condus la neînsușirea observațiilor și propunerilor, însoțit, după caz, de note justificative semnate de către șeful structurii inițiatoare și șeful Direcției generale juridice.(7) Notele justificative se expediază cu adresă de înaintare, sub semnătura secretarului general, autorităților publice care au avizat favorabil cu observații și propuneri sau au avizat negativ proiectul de act normativ.(8) După finalizarea procedurii de avizare interministerială, structura inițiatoare va transmite forma electronică a proiectului Secretariatului general și Direcției generale juridice.(9) După însușirea de către ministrul apărării naționale a proiectului actului normativ, dacă acesta are caracter economico-social, se supune consultării partenerilor sociali, în ședințe ale Comisiei de dialog social a Ministerului Apărării Naționale.(10) Proiectele actelor normative dezbătute în cadrul Comisiei de dialog social vor fi însoțite în circuitul de avizare de minuta ședinței Comisiei de dialog social, în care sunt consemnate punctele de vedere ale partenerilor sociali referitoare la actul normativ discutat.  +  Articolul 13(1) Secretariatul general coordonează derularea procedurii de avizare, precum și susținerea punctului de vedere al Ministerului Apărării Naționale în fața autorităților publice semnatare/avizatoare, solicitând, în cazul în care situația o impune, asistență de specialitate Direcției generale juridice și structurii inițiatoare.(2) După finalizarea procedurii de avizare, Secretariatul general întocmește fișa circuitului de avizare, elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la Regulament.  +  Articolul 14Procedura de elaborare și avizare a proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente este prezentată schematic în anexa nr. 1 la prezentul regulament.  +  Capitolul II Prezentarea în vederea adoptării/aprobării în cadrul ședinței Guvernului a proiectelor de acte normative inițiate de Ministerul Apărării Naționale  +  Articolul 15(1) După finalizarea procedurii de avizare interministerială, forma finală a proiectului de act normativ, însoțită, dacă este cazul, de observațiile autorităților publice avizatoare și de nota justificativă privind nepreluarea acestora, se transmite de către Secretariatul general autorităților publice prevăzute la art. 22 din Regulament, în vederea obținerii avizelor, dacă obținerea acestora este obligatorie.(2) După obținerea avizelor autorităților publice prevăzute la alin. (1), Secretariatul general transmite Secretariatului General al Guvernului, atât pe suport hârtie, în original, cât și în copie, precum și pe e-mail, în fișier electronic, forma finală a proiectului de act normativ, însoțit de eventualele observații și propuneri ale tuturor autorităților publice avizatoare, precum și de nota justificativă privind însușirea sau neînsușirea acestora, dacă este cazul, în vederea includerii pe agenda reuniunii de lucru pregătitoare la lit. a) a acesteia. După caz, vor fi transmise și documentele prevăzute la art. 28 din Regulament.(3) Nu vor face obiectul transmiterii pe e-mail documentele prevăzute la alin. (2) care sunt clasificate, situație în care transmiterea în format electronic se va efectua pe medii de stocare a informațiilor, clasificate corespunzător.  +  Articolul 16(1) Secretariatul general transmite Direcției generale juridice și structurii inițiatoare, în copie, avizul Consiliului Legislativ, precum și, după caz, nota cuprinzând observațiile formulate de Secretariatul General al Guvernului. (2) După analizarea avizului Consiliului Legislativ:a) în situația în care avizul conține observații de formă, proiectul de act normativ se reface de către Secretariatul general, cu acordul Direcției generale juridice, și se transmite forma refăcută a proiectului de act normativ atât electronic, cât și în format hârtie la Secretariatul General al Guvernului;b) în situația în care avizul conține observații de fond, proiectul se reface de către Direcția generală juridică pe baza ultimei forme transmise de către Secretariatul general, odată cu avizul Consiliului Legislativ. Forma astfel refăcută a proiectului de act normativ se înaintează la Secretariatul General al Guvernului de Secretariatul general. (3) În situația în care Ministerul Apărării Naționale nu acceptă, total sau parțial, observațiile și propunerile formulate în documentele prevăzute la alin. (1), Direcția generală juridică întocmește, împreună cu structura inițiatoare, o notă justificativă cuprinzând argumentele care au condus la neînsușirea observațiilor și propunerilor respective, pe care o transmite Secretariatului General al Guvernului, prin grija Secretariatului general.  +  Articolul 17Secretariatul general, împreună cu Direcția generală juridică, analizează documentele incluse pe agenda reuniunii de lucru pregătitoare a ședinței Guvernului și pe agenda de lucru a ședinței Guvernului înaintea desfășurării acestora și prezintă ministrului apărării naționale puncte de vedere referitoare la reglementările cu implicații asupra activității Ministerului Apărării Naționale.  +  Articolul 18Procedura de prezentare în vederea adoptării/aprobării în cadrul ședinței Guvernului a proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente inițiate de Ministerul Apărării Naționale este prezentată schematic în anexa nr. 2 la prezentul regulament.  +  Capitolul III Semnarea/Avizarea proiectelor de acte normative inițiate de alte autorități publice  +  Articolul 19(1) Proiectele de acte normative inițiate de alte autorități publice, pentru care Ministerul Apărării Naționale are calitatea de autoritate publică cosemnatară/avizatoare, sunt luate în evidență de Secretariatul general, iar acesta, în funcție de obiectul reglementării, le transmite în copie structurilor de specialitate și Direcției generale juridice în vederea formulării unor puncte de vedere. (2) Pe baza observațiilor și propunerilor formulate de structurile consultate, precum și a analizei comune cu Direcția generală juridică, Secretariatul general, prin raport comun cu Direcția generală juridică, propune ministrului apărării naționale semnarea/nesemnarea sau avizarea favorabilă/avizarea favorabilă cu observații și propuneri/avizarea negativă, după caz.(3) Prin „analiza comună“ prevăzută la alin. (2) se înțelege urmărirea de către Secretariatul general a realizării procedurilor formale subsumate procesului de avizare și asigurarea expertizei juridice de către Direcția generală juridică, în sensul asigurării conformității cu legislația în vigoare.(4) În situații excepționale, când punctele de vedere ale structurilor consultate sunt divergente, Secretariatul general organizează grupuri de lucru cu reprezentanții acestora și ai Direcției generale juridice, în vederea armonizării și prezentării ministrului apărării naționale a unei poziții unitare cu privire la prevederile proiectului de act normativ.  +  Articolul 20(1) În situația în care, în urma analizei listei cu proiecte de acte normative inițiate de alte autorități publice și afișate pe site-urile acestora sunt identificate proiecte de acte normative pentru care Ministerul Apărării Naționale nu are calitate de autoritate publică avizatoare, dar prevederile acestora pot avea impact asupra activității instituției militare, acestea sunt luate în evidență de Secretariatul general, care, în funcție de obiectul reglementării, le transmite în copie structurilor de specialitate și Direcției generale juridice în vederea formulării unor puncte de vedere. (2) Observațiile și propunerile formulate de structurile consultate, potrivit alin. (1), se supun analizei Direcției generale juridice care, cu sprijinul Secretariatului general, întocmește un punct de vedere fundamentat, care va fi expediat autorității publice inițiatoare de către Secretariatul general, în baza aprobării ministrului apărării naționale pe raportul întocmit în acest sens, după caz.  +  Articolul 21Procedura de semnare/avizare a proiectelor de acte normative inițiate de alte autorități publice este prezentată schematic în anexa nr. 3 la prezentul regulament.  +  Capitolul IV Dispoziții finale  +  Articolul 22(1) Secretariatul general ține evidența, în original, iar Direcția generală juridică în copie, pentru fiecare proiect de act normativ inițiat sau avizat de Ministerul Apărării Naționale, a tuturor modificărilor și completărilor de formă sau de fond făcute textului inițial, în parcurgerea fazelor procesului de legiferare, a motivației schimbărilor survenite, precum și a autorilor propunerilor/observațiilor respective. Pe lângă acestea se păstrează și variantele proiectelor actelor normative neînsușite în procesul de elaborare, dezbatere și adoptare/aprobare.(2) Pentru punerea în aplicare a alin. (1), Secretariatul general transmite copii Direcției generale juridice de pe toate înscrisurile primite/comunicate.  +  Articolul 23Pentru definitivarea, în cadrul Ministerului Apărării Naționale, a unor proiecte de acte normative de complexitate deosebită se pot constitui colective/grupuri de lucru conduse de șeful Direcției generale juridice, compuse din 2-3 reprezentanți ai Direcției generale juridice, un reprezentant al Secretariatului general, precum și din 1-3 reprezentanți ai structurilor Ministerului Apărării Naționale cu atribuții în domeniul ce se dorește a fi reglementat.  +  Articolul 24În situația în care Secretariatul general sau Direcția generală juridică solicită exprimarea unor puncte de vedere structurilor Ministerului Apărării Naționale, răspunsurile sunt comunicate în termenul specificat în cerere sau, dacă acesta nu este menționat, în cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Neîncadrarea în termenele precizate anterior se interpretează în sensul că structura respectivă nu are propuneri sau observații ori, după caz, opinii în contradictoriu cu fondul sau forma materialelor transmise pentru analiză.  +  Articolul 25Pentru proiectele de hotărâri ale Guvernului de aprobare a acordurilor internaționale și proiectele de lege de ratificare a acordurilor internaționale, precum și pentru documentele prevăzute de Legea nr. 203/2015 privind planificarea apărării se vor aplica procedurile prevăzute de prezentul regulament după încheierea etapei de supunere a acestora consultării publice în conformitate cu prevederile art. 11 din prezentul regulament.  +  Articolul 26Prevederile prezentului regulament se aplică, în mod corespunzător, și documentelor de politici publice și altor documente inițiate de Ministerul Apărării Naționale.  +  Articolul 27Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.  +  Anexa nr. 1la regulament
    Elaborarea și avizarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative,
    precum și a altor documente la nivelul Ministerului Apărării Naționale
    (la 16-10-2019, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. M.197 din 8 octombrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 840 din 16 octombrie 2019 )
     +  Anexa nr. 2la regulament
    PREZENTAREA ÎN VEDEREA ADOPTĂRII/APROBĂRII
    în cadrul ședinței Guvernului a proiectelor de documente de politici publice,
    a proiectelor de acte normative, precum și a altor documente inițiate de Ministerul Apărării Naționale
     +  Anexa nr. 3la regulament
    Semnarea/Avizarea proiectelor de acte normative inițiate de alte autorități publice
    -----