NORME METODOLOGICE din 27 februarie 2019de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 179 din 6 martie 2019
Notă
Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 119 din 27 februarie 2019, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 179 din 6 martie 2019. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezentele norme metodologice sunt emise în aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca unitate de achiziții centralizate, denumită în continuare ordonanță de urgență. + Articolul 2În calitate de unitate de achiziții centralizate, Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, denumit în continuare ONAC, planifică, organizează, finalizează proceduri de atribuire centralizate în numele și pentru utilizatorii definiți la art. 2 alin. (1) lit. f)-h) din ordonanța de urgență și monitorizează acordurile-cadru centralizate. + Capitolul II Lista produselor și serviciilor achiziționate în sistem centralizat + Articolul 3ONAC achiziționează în sistem centralizat următoarele produse și servicii: a) combustibili pentru parcul auto;b) hârtie A4 și A3;c) mobilier pentru birou;d) hardware;e) produse de papetărie și birotică;f) autovehicule;g) corpuri de iluminat pentru interior;h) produse de curățenie;i) servicii de telefonie mobilă;j) servicii de curățenie pentru sedii;k) alte produse și servicii standardizabile și cu volum mare, în funcție de priorități, stabilite prin memorandum, aprobat de Guvern. + Capitolul III Situațiile și condițiile în care ONAC derulează proceduri de atribuire centralizate + Articolul 4În vederea derulării unei proceduri de atribuire centralizate, ONAC parcurge următoarele etape: a) de planificare/pregătire;b) de organizare a procedurii și atribuirea acordului-cadru centralizat/contractului;c) post-atribuire acord-cadru centralizat/contract, respectiv executarea și monitorizarea implementării acordului-cadru centralizat/contractului. + Articolul 5ONAC poate realiza studii de piață sau, după caz, poate derula procese de consultare a piețelor de profil în urma cărora să obțină informații pentru:a) optimizarea concurenței;b) definitivarea instrumentelor specifice de achiziție;c) definitivarea criteriilor de calificare și selecție;d) identificarea posibililor factori de evaluare a ofertelor;e) definitivarea specificațiilor tehnice standardizate;f) identificarea, centralizarea și/sau stabilirea valorii estimate;g) stabilirea criteriului de atribuire;h) alte elemente necesare procesului de achiziție. + Capitolul IV Drepturile, obligațiile și responsabilitățile ONAC și ale utilizatorilor în cadrul procesului de achiziție publică + Secţiunea 1 Înregistrarea în Registrul utilizatorilor + Articolul 6(1) Utilizatorii principali au obligația să se înregistreze în Registrul utilizatorilor, în forma și structura puse la dispoziție pe pagina de internet a ONAC, respectiv: www.onac.gov.ro(2) Utilizatorii secundari au dreptul să se înregistreze în Registrul utilizatorilor, în forma și structura puse la dispoziție pe pagina de internet a ONAC, respectiv: www.onac.gov.ro + Secţiunea a 2-a Etapa de planificare/pregătire + Articolul 7(1) În etapa de pregătire a unei proceduri de atribuire centralizate, ONAC transmite o notificare utilizatorilor pentru colectarea necesităților acestora în raport cu planificarea întocmită de acesta. (2) Utilizatorii principali sunt obligați, iar utilizatorii secundari au dreptul, să transmită, în forma și structura stabilite de către ONAC, datele și informațiile privind necesitățile de produse și/sau servicii conform planificării ONAC.(3) Utilizatorii care transmit informațiile privind necesitățile după expirarea termenului prevăzut la art. 8 alin. (1) din ordonanța de urgență incomplet sau în altă formă și structură decât cele stabilite de către ONAC nu vor fi parte din acordul-cadru centralizat/sistemul dinamic de achiziții. (4) Completările și/sau modificările transmise după expirarea termenului prevăzut la art. 8 alin. (1) din ordonanța de urgență nu vor fi luate în considerare de ONAC.(5) Responsabilitatea cu privire la corectitudinea datelor și informațiilor transmise de utilizatori către ONAC revine acestora.(6) ONAC centralizează necesitățile, analizează și decide produsul/serviciul care va face obiectul procedurii de atribuire centralizate. (7) După finalizarea activităților prevăzute la alin. (6), ONAC informează utilizatorii cu privire la produsul/serviciul care va fi achiziționat în sistem centralizat. + Articolul 8(1) Utilizatorii nu au dreptul să organizeze alte proceduri de atribuire pentru produsul/serviciul care face obiectul procedurii de atribuire centralizate de la momentul informării prevăzute la art. 7 alin. (7).(2) Utilizatorii finalizează procedurile de atribuire aflate în derulare la data transmiterii informării prevăzute la art. 7 alin. (7). (3) Contractele și acordurile-cadru încheiate de utilizatori anterior informării prevăzute la art. 7 alin. (7) care au ca obiect produsul/serviciul achiziționat în sistem centralizat și care se află în derulare se execută până la încetarea obligațiilor ce decurg din acestea. + Articolul 9ONAC are următoarele drepturi:a) să solicite utilizatorilor nominalizarea unor persoane pentru participarea la grupurile de lucru constituite conform prevederilor art. 23;b) să realizeze studii de piață și să organizeze ori de câte ori este necesar consultarea pieței pentru produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat;c) să transmită utilizatorilor specificațiile tehnice standardizate în vederea formulării de către aceștia a unor eventuale observații/propuneri;d) să solicite de la utilizatori orice alte informații în legătură cu planificarea/pregătirea procedurilor de atribuire centralizate și implementarea contractelor subsecvente/contractelor administrate într-un sistem dinamic de achiziții. + Articolul 10Utilizatorii au următoarele obligații și responsabilități:a) să transmită în termenul solicitat către ONAC informațiile privind necesitățile de produse și servicii, conform prevederilor art. 7;b) să participe la solicitarea ONAC la procesul de consultare a pieței;c) să participe la solicitarea ONAC la întâlnirile grupurilor de lucru constituite de către ONAC conform prevederilor art. 23;d) să transmită în termenul solicitat către ONAC orice alte informații solicitate de către acesta în legătură cu planificarea/pregătirea procedurilor de atribuire centralizate. + Articolul 11ONAC are următoarele obligații și responsabilități:a) să colecteze, să analizeze și să centralizeze necesitățile transmise de către utilizatori;b) să decidă asupra produsului/serviciului care va face obiectul procedurii de achiziție centralizate;c) să standardizeze specificațiile tehnice pentru produsele și serviciile pentru care organizează proceduri de atribuire centralizate;d) să elaboreze documentația de atribuire pentru organizarea procedurilor de atribuire centralizate. + Articolul 12(1) Utilizatorii pot formula eventuale observații/propuneri privind specificațiile tehnice standardizate în termen de maximum 5 zile de la informarea prevăzută la art. 7 alin. (7).(2) În cazul transmiterii de către utilizatori a unor eventuale observații/propuneri asupra specificațiilor tehnice standardizate, ONAC analizează și decide asupra preluării acestora.(3) ONAC informează utilizatorii asupra variantei finale a specificațiilor tehnice standardizate, după caz. + Secţiunea a 3-a Etapa de organizare a procedurii și atribuirea acordului-cadru centralizat/contractului + Articolul 13Utilizatorii au următoarele obligații:a) să transmită în termenul stabilit de către ONAC eventualele informații solicitate ca fiind necesare pentru definitivarea răspunsurilor la solicitările de clarificări formulate de operatorii economici;b) să nominalizeze la solicitarea ONAC persoane care să facă parte din comisia de evaluare. + Articolul 14ONAC are următoarele drepturi:a) să solicite utilizatorilor desemnarea unor persoane care să facă parte din comisia de evaluare;b) să achiziționeze servicii externe de expertiză tehnică, juridică, financiară și/sau privind aspecte contractuale specifice în vederea desfășurării corespunzătoare a activității, inclusiv în raport cu activitatea comisiei de evaluare și pentru soluționarea eventualelor contestații/plângeri;c) să solicite de la utilizatori orice alte informații în legătură cu organizarea și derularea procedurilor de atribuire centralizate. + Articolul 15ONAC are obligația de a organiza proceduri de atribuire centralizate, de a încheia acorduri-cadru centralizate și de a utiliza sisteme dinamice de achiziții în numele și pentru utilizatori potrivit Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și a Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cu modificările și completările ulterioare. + Secţiunea a 4-a Etapa post-atribuire acord-cadru centralizat/contract, respectiv executarea și monitorizarea implementării acordului-cadru centralizat/contractului + Articolul 16Utilizatorii au următoarele drepturi:a) să intre în posesia acordului-cadru încheiat și a documentației aferente în vederea încheierii contractelor subsecvente;b) să intre în posesia documentației care a stat la baza administrării sistemului dinamic și a informațiilor privind ofertantul/ofertanții declarat/declarați câștigător(i) în vederea încheierii contractului/contractelor de achiziție publică. + Articolul 17Utilizatorii au următoarele obligații:a) să respecte modelul de contract subsecvent prevăzut în documentația de atribuire sau modelul de contract de achiziție publică administrat într-un sistem dinamic de achiziție, după caz;b) să încheie contracte subsecvente în baza acordurilor-cadru centralizate sau contracte de achiziție publică în cazul utilizării de către ONAC a unui sistem dinamic de achiziții, pentru produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat;c) să transmită în format electronic către ONAC contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate încheiate de către acesta;d) să implementeze contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate atribuite de ONAC și/sau a contractelor de achiziții publice în urma utilizării unui sistem dinamic de achiziții administrat de ONAC;e) să efectueze plăți în legătură cu produsul/serviciul care face obiectul contractelor subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate de ONAC și/sau a contractelor de achiziții publice în urma utilizării unui sistem dinamic de achiziții;f) să înștiințeze ONAC asupra oricăror nereguli, dificultăți tehnice sau contractuale întâmpinate în execuția contractelor subsecvente/contractelor de achiziții publice administrate într-un sistem dinamic de achiziții;g) să transmită în format electronic către ONAC documentul constatator emis conform prevederilor art. 166 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, în termen de maximum 40 de zile de la data emiterii documentului constatator;h) să transmită în format electronic către ONAC informații actualizate privind documentul constatator emis de utilizator pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către contractant/contractant asociat și, dacă este cazul, pentru eventualele prejudicii, document contestat potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 3 zile de la momentul luării la cunoștință că situația de fapt care a stat la baza emiterii documentului respectiv trebuie modificată din cauze obiective. + Articolul 18ONAC are următoarele drepturi:a) să achiziționeze, în situații temeinic justificate, servicii juridice de consultanță, în condițiile legii, cu respectarea prevederilor art. I alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările ulterioare;b) să solicite de la utilizatori orice alte informații în legătură cu implementarea contractelor subsecvente/contractelor administrate într-un sistem dinamic de achiziții. + Articolul 19ONAC are următoarele obligații și responsabilități:a) să pună la dispoziția utilizatorilor prin aplicații electronice acordul-cadru centralizat încheiat și alte documente necesare în vederea încheierii contractelor subsecvente;b) să pună la dispoziția utilizatorilor prin aplicații electronice documentația care a stat la baza administrării sistemului dinamic de achiziții și informații privind ofertantul/ofertanții declarat/ declarați câștigător(i) în vederea semnării contractului/contractelor de achiziție publică. + Articolul 20(1) În vederea îndeplinirii atribuției de monitorizare, conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. e) din ordonanța de urgență, utilizatorii și operatorii economici au obligația, ca pe baza datelor disponibile, să pună la dispoziția ONAC, în format electronic, toate informațiile solicitate.(2) Monitorizarea acordurilor-cadru centralizate se realizează prin raportare periodică și/sau la solicitarea ONAC, în raport cu derularea contractelor subsecvente.(3) În vederea optimizării activității, ONAC elaborează informări și rapoarte specifice achizițiilor centralizate de produse și servicii. + Capitolul V Măsuri pentru operaționalizarea și desfășurarea corespunzătoare a activității ONAC + Articolul 21ONAC înființează, menține, dezvoltă și actualizează o pagină de internet proprie, prin intermediul căreia să asigure informarea utilizatorilor și a publicului, după caz, într-o manieră accesibilă cu privire la:a) date despre ONAC;b) informații de interes public;c) datele de contact ale ONAC;d) Registrul utilizatorilor;e) orice alte informații utile informării publicului, care au legătură cu activitatea ONAC. + Articolul 22(1) ONAC dezvoltă, gestionează și actualizează aplicații electronice și baze de date pentru asigurarea monitorizării/gestionării relațiilor cu utilizatorii și operatorii economici, precum și pentru realizarea atribuțiilor specifice.(2) În vederea îndeplinirii atribuțiilor și a operaționalizării activității, ONAC utilizează și platforma SEAP. + Articolul 23(1) ONAC poate constitui grupuri de lucru cu participarea utilizatorilor care au un aport semnificativ în volumul necesităților produselor/serviciilor achiziționate centralizat.(2) Grupurile de lucru asigură informarea constantă și reciprocă între ONAC și utilizatori, precum și actualizarea informațiilor privind activitățile acestora și se întrunesc ori de câte ori este nevoie, după caz, la convocarea președintelui ONAC. + Articolul 24ONAC poate elabora instrucțiuni/metodologii de lucru în vederea realizării obiectului său de activitate. + Capitolul VI Alte dispoziții privind desfășurarea activității ONAC + Articolul 25(1) Organizarea procedurilor de atribuire centralizate revine ONAC în calitate de autoritate contractantă.(2) În vederea desfășurării în mod corespunzător a procedurilor de atribuire centralizate, ONAC are dreptul de a solicita, atunci când este necesar, date și informații de la utilizatori, iar aceștia au obligația să răspundă solicitărilor în termenul prevăzut la art. 7 alin. (2) din ordonanța de urgență.(3) În urma finalizării procedurilor de atribuire centralizate, ONAC încheie acordurile-cadru centralizate în numele utilizatorilor și pentru aceștia.(4) Modificarea acordurilor-cadru centralizate se realizează de către ONAC, în condițiile legii, în numele utilizatorilor și pentru aceștia.(5) În cazul în care acordul-cadru centralizat este încheiat cu mai mulți operatori economici, reluarea competiției între operatorii economici semnatari ai acordului-cadru se realizează de către ONAC.(6) Încheierea contractelor subsecvente în temeiul acordurilor-cadru centralizate se realizează de către utilizatori.(7) În condițiile utilizării sistemului dinamic de achiziții, contractele de achiziție publică se încheie de către utilizatori. + Articolul 26În vederea realizării de activități de achiziție auxiliare, exclusiv în legătură cu activitățile realizate de utilizatori având ca obiect produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat, ONAC va avea un rol activ în relația cu aceștia și va asigura infrastructura tehnică care să permită utilizatorilor:a) înscrierea în Registrul utilizatorilor;b) îndeplinirea obligațiilor stabilite în etapele de planificare/pregătire, organizare și post-atribuire a acordului-cadru/administrarea unui sistem dinamic de achiziție;c) transmiterea informațiilor necesare monitorizării acordurilor-cadru centralizate. + Articolul 27(1) Utilizatorii pot propune ONAC actualizarea categoriilor de produse și servicii achiziționate centralizat prevăzute la art. 3.(2) Pentru îmbunătățirea și eficientizarea sistemului de achiziții publice centralizate, ONAC analizează propunerile utilizatorilor luând în considerare în principal volumul de achiziții preconizat, posibilitatea de standardizare și complexitatea specificațiilor tehnice și în funcție de rezultatul analizei inițiază propunerea de actualizare a categoriilor de produse și servicii, după caz. + Articolul 28ONAC poate achiziționa servicii de închiriere sediu, respectiv bunuri imobiliare, în condițiile legii, pentru desfășurarea activității sale.-----
EMITENT |
Notă
Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 119 din 27 februarie 2019, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 179 din 6 martie 2019. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezentele norme metodologice sunt emise în aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate ca unitate de achiziții centralizate, denumită în continuare ordonanță de urgență. + Articolul 2În calitate de unitate de achiziții centralizate, Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate, denumit în continuare ONAC, planifică, organizează, finalizează proceduri de atribuire centralizate în numele și pentru utilizatorii definiți la art. 2 alin. (1) lit. f)-h) din ordonanța de urgență și monitorizează acordurile-cadru centralizate. + Capitolul II Lista produselor și serviciilor achiziționate în sistem centralizat + Articolul 3ONAC achiziționează în sistem centralizat următoarele produse și servicii: a) combustibili pentru parcul auto;b) hârtie A4 și A3;c) mobilier pentru birou;d) hardware;e) produse de papetărie și birotică;f) autovehicule;g) corpuri de iluminat pentru interior;h) produse de curățenie;i) servicii de telefonie mobilă;j) servicii de curățenie pentru sedii;k) alte produse și servicii standardizabile și cu volum mare, în funcție de priorități, stabilite prin memorandum, aprobat de Guvern. + Capitolul III Situațiile și condițiile în care ONAC derulează proceduri de atribuire centralizate + Articolul 4În vederea derulării unei proceduri de atribuire centralizate, ONAC parcurge următoarele etape: a) de planificare/pregătire;b) de organizare a procedurii și atribuirea acordului-cadru centralizat/contractului;c) post-atribuire acord-cadru centralizat/contract, respectiv executarea și monitorizarea implementării acordului-cadru centralizat/contractului. + Articolul 5ONAC poate realiza studii de piață sau, după caz, poate derula procese de consultare a piețelor de profil în urma cărora să obțină informații pentru:a) optimizarea concurenței;b) definitivarea instrumentelor specifice de achiziție;c) definitivarea criteriilor de calificare și selecție;d) identificarea posibililor factori de evaluare a ofertelor;e) definitivarea specificațiilor tehnice standardizate;f) identificarea, centralizarea și/sau stabilirea valorii estimate;g) stabilirea criteriului de atribuire;h) alte elemente necesare procesului de achiziție. + Capitolul IV Drepturile, obligațiile și responsabilitățile ONAC și ale utilizatorilor în cadrul procesului de achiziție publică + Secţiunea 1 Înregistrarea în Registrul utilizatorilor + Articolul 6(1) Utilizatorii principali au obligația să se înregistreze în Registrul utilizatorilor, în forma și structura puse la dispoziție pe pagina de internet a ONAC, respectiv: www.onac.gov.ro(2) Utilizatorii secundari au dreptul să se înregistreze în Registrul utilizatorilor, în forma și structura puse la dispoziție pe pagina de internet a ONAC, respectiv: www.onac.gov.ro + Secţiunea a 2-a Etapa de planificare/pregătire + Articolul 7(1) În etapa de pregătire a unei proceduri de atribuire centralizate, ONAC transmite o notificare utilizatorilor pentru colectarea necesităților acestora în raport cu planificarea întocmită de acesta. (2) Utilizatorii principali sunt obligați, iar utilizatorii secundari au dreptul, să transmită, în forma și structura stabilite de către ONAC, datele și informațiile privind necesitățile de produse și/sau servicii conform planificării ONAC.(3) Utilizatorii care transmit informațiile privind necesitățile după expirarea termenului prevăzut la art. 8 alin. (1) din ordonanța de urgență incomplet sau în altă formă și structură decât cele stabilite de către ONAC nu vor fi parte din acordul-cadru centralizat/sistemul dinamic de achiziții. (4) Completările și/sau modificările transmise după expirarea termenului prevăzut la art. 8 alin. (1) din ordonanța de urgență nu vor fi luate în considerare de ONAC.(5) Responsabilitatea cu privire la corectitudinea datelor și informațiilor transmise de utilizatori către ONAC revine acestora.(6) ONAC centralizează necesitățile, analizează și decide produsul/serviciul care va face obiectul procedurii de atribuire centralizate. (7) După finalizarea activităților prevăzute la alin. (6), ONAC informează utilizatorii cu privire la produsul/serviciul care va fi achiziționat în sistem centralizat. + Articolul 8(1) Utilizatorii nu au dreptul să organizeze alte proceduri de atribuire pentru produsul/serviciul care face obiectul procedurii de atribuire centralizate de la momentul informării prevăzute la art. 7 alin. (7).(2) Utilizatorii finalizează procedurile de atribuire aflate în derulare la data transmiterii informării prevăzute la art. 7 alin. (7). (3) Contractele și acordurile-cadru încheiate de utilizatori anterior informării prevăzute la art. 7 alin. (7) care au ca obiect produsul/serviciul achiziționat în sistem centralizat și care se află în derulare se execută până la încetarea obligațiilor ce decurg din acestea. + Articolul 9ONAC are următoarele drepturi:a) să solicite utilizatorilor nominalizarea unor persoane pentru participarea la grupurile de lucru constituite conform prevederilor art. 23;b) să realizeze studii de piață și să organizeze ori de câte ori este necesar consultarea pieței pentru produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat;c) să transmită utilizatorilor specificațiile tehnice standardizate în vederea formulării de către aceștia a unor eventuale observații/propuneri;d) să solicite de la utilizatori orice alte informații în legătură cu planificarea/pregătirea procedurilor de atribuire centralizate și implementarea contractelor subsecvente/contractelor administrate într-un sistem dinamic de achiziții. + Articolul 10Utilizatorii au următoarele obligații și responsabilități:a) să transmită în termenul solicitat către ONAC informațiile privind necesitățile de produse și servicii, conform prevederilor art. 7;b) să participe la solicitarea ONAC la procesul de consultare a pieței;c) să participe la solicitarea ONAC la întâlnirile grupurilor de lucru constituite de către ONAC conform prevederilor art. 23;d) să transmită în termenul solicitat către ONAC orice alte informații solicitate de către acesta în legătură cu planificarea/pregătirea procedurilor de atribuire centralizate. + Articolul 11ONAC are următoarele obligații și responsabilități:a) să colecteze, să analizeze și să centralizeze necesitățile transmise de către utilizatori;b) să decidă asupra produsului/serviciului care va face obiectul procedurii de achiziție centralizate;c) să standardizeze specificațiile tehnice pentru produsele și serviciile pentru care organizează proceduri de atribuire centralizate;d) să elaboreze documentația de atribuire pentru organizarea procedurilor de atribuire centralizate. + Articolul 12(1) Utilizatorii pot formula eventuale observații/propuneri privind specificațiile tehnice standardizate în termen de maximum 5 zile de la informarea prevăzută la art. 7 alin. (7).(2) În cazul transmiterii de către utilizatori a unor eventuale observații/propuneri asupra specificațiilor tehnice standardizate, ONAC analizează și decide asupra preluării acestora.(3) ONAC informează utilizatorii asupra variantei finale a specificațiilor tehnice standardizate, după caz. + Secţiunea a 3-a Etapa de organizare a procedurii și atribuirea acordului-cadru centralizat/contractului + Articolul 13Utilizatorii au următoarele obligații:a) să transmită în termenul stabilit de către ONAC eventualele informații solicitate ca fiind necesare pentru definitivarea răspunsurilor la solicitările de clarificări formulate de operatorii economici;b) să nominalizeze la solicitarea ONAC persoane care să facă parte din comisia de evaluare. + Articolul 14ONAC are următoarele drepturi:a) să solicite utilizatorilor desemnarea unor persoane care să facă parte din comisia de evaluare;b) să achiziționeze servicii externe de expertiză tehnică, juridică, financiară și/sau privind aspecte contractuale specifice în vederea desfășurării corespunzătoare a activității, inclusiv în raport cu activitatea comisiei de evaluare și pentru soluționarea eventualelor contestații/plângeri;c) să solicite de la utilizatori orice alte informații în legătură cu organizarea și derularea procedurilor de atribuire centralizate. + Articolul 15ONAC are obligația de a organiza proceduri de atribuire centralizate, de a încheia acorduri-cadru centralizate și de a utiliza sisteme dinamice de achiziții în numele și pentru utilizatori potrivit Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și a Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cu modificările și completările ulterioare. + Secţiunea a 4-a Etapa post-atribuire acord-cadru centralizat/contract, respectiv executarea și monitorizarea implementării acordului-cadru centralizat/contractului + Articolul 16Utilizatorii au următoarele drepturi:a) să intre în posesia acordului-cadru încheiat și a documentației aferente în vederea încheierii contractelor subsecvente;b) să intre în posesia documentației care a stat la baza administrării sistemului dinamic și a informațiilor privind ofertantul/ofertanții declarat/declarați câștigător(i) în vederea încheierii contractului/contractelor de achiziție publică. + Articolul 17Utilizatorii au următoarele obligații:a) să respecte modelul de contract subsecvent prevăzut în documentația de atribuire sau modelul de contract de achiziție publică administrat într-un sistem dinamic de achiziție, după caz;b) să încheie contracte subsecvente în baza acordurilor-cadru centralizate sau contracte de achiziție publică în cazul utilizării de către ONAC a unui sistem dinamic de achiziții, pentru produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat;c) să transmită în format electronic către ONAC contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate încheiate de către acesta;d) să implementeze contractele subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate atribuite de ONAC și/sau a contractelor de achiziții publice în urma utilizării unui sistem dinamic de achiziții administrat de ONAC;e) să efectueze plăți în legătură cu produsul/serviciul care face obiectul contractelor subsecvente încheiate în baza acordurilor-cadru centralizate de ONAC și/sau a contractelor de achiziții publice în urma utilizării unui sistem dinamic de achiziții;f) să înștiințeze ONAC asupra oricăror nereguli, dificultăți tehnice sau contractuale întâmpinate în execuția contractelor subsecvente/contractelor de achiziții publice administrate într-un sistem dinamic de achiziții;g) să transmită în format electronic către ONAC documentul constatator emis conform prevederilor art. 166 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, în termen de maximum 40 de zile de la data emiterii documentului constatator;h) să transmită în format electronic către ONAC informații actualizate privind documentul constatator emis de utilizator pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către contractant/contractant asociat și, dacă este cazul, pentru eventualele prejudicii, document contestat potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 3 zile de la momentul luării la cunoștință că situația de fapt care a stat la baza emiterii documentului respectiv trebuie modificată din cauze obiective. + Articolul 18ONAC are următoarele drepturi:a) să achiziționeze, în situații temeinic justificate, servicii juridice de consultanță, în condițiile legii, cu respectarea prevederilor art. I alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 16/2013, cu modificările ulterioare;b) să solicite de la utilizatori orice alte informații în legătură cu implementarea contractelor subsecvente/contractelor administrate într-un sistem dinamic de achiziții. + Articolul 19ONAC are următoarele obligații și responsabilități:a) să pună la dispoziția utilizatorilor prin aplicații electronice acordul-cadru centralizat încheiat și alte documente necesare în vederea încheierii contractelor subsecvente;b) să pună la dispoziția utilizatorilor prin aplicații electronice documentația care a stat la baza administrării sistemului dinamic de achiziții și informații privind ofertantul/ofertanții declarat/ declarați câștigător(i) în vederea semnării contractului/contractelor de achiziție publică. + Articolul 20(1) În vederea îndeplinirii atribuției de monitorizare, conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. e) din ordonanța de urgență, utilizatorii și operatorii economici au obligația, ca pe baza datelor disponibile, să pună la dispoziția ONAC, în format electronic, toate informațiile solicitate.(2) Monitorizarea acordurilor-cadru centralizate se realizează prin raportare periodică și/sau la solicitarea ONAC, în raport cu derularea contractelor subsecvente.(3) În vederea optimizării activității, ONAC elaborează informări și rapoarte specifice achizițiilor centralizate de produse și servicii. + Capitolul V Măsuri pentru operaționalizarea și desfășurarea corespunzătoare a activității ONAC + Articolul 21ONAC înființează, menține, dezvoltă și actualizează o pagină de internet proprie, prin intermediul căreia să asigure informarea utilizatorilor și a publicului, după caz, într-o manieră accesibilă cu privire la:a) date despre ONAC;b) informații de interes public;c) datele de contact ale ONAC;d) Registrul utilizatorilor;e) orice alte informații utile informării publicului, care au legătură cu activitatea ONAC. + Articolul 22(1) ONAC dezvoltă, gestionează și actualizează aplicații electronice și baze de date pentru asigurarea monitorizării/gestionării relațiilor cu utilizatorii și operatorii economici, precum și pentru realizarea atribuțiilor specifice.(2) În vederea îndeplinirii atribuțiilor și a operaționalizării activității, ONAC utilizează și platforma SEAP. + Articolul 23(1) ONAC poate constitui grupuri de lucru cu participarea utilizatorilor care au un aport semnificativ în volumul necesităților produselor/serviciilor achiziționate centralizat.(2) Grupurile de lucru asigură informarea constantă și reciprocă între ONAC și utilizatori, precum și actualizarea informațiilor privind activitățile acestora și se întrunesc ori de câte ori este nevoie, după caz, la convocarea președintelui ONAC. + Articolul 24ONAC poate elabora instrucțiuni/metodologii de lucru în vederea realizării obiectului său de activitate. + Capitolul VI Alte dispoziții privind desfășurarea activității ONAC + Articolul 25(1) Organizarea procedurilor de atribuire centralizate revine ONAC în calitate de autoritate contractantă.(2) În vederea desfășurării în mod corespunzător a procedurilor de atribuire centralizate, ONAC are dreptul de a solicita, atunci când este necesar, date și informații de la utilizatori, iar aceștia au obligația să răspundă solicitărilor în termenul prevăzut la art. 7 alin. (2) din ordonanța de urgență.(3) În urma finalizării procedurilor de atribuire centralizate, ONAC încheie acordurile-cadru centralizate în numele utilizatorilor și pentru aceștia.(4) Modificarea acordurilor-cadru centralizate se realizează de către ONAC, în condițiile legii, în numele utilizatorilor și pentru aceștia.(5) În cazul în care acordul-cadru centralizat este încheiat cu mai mulți operatori economici, reluarea competiției între operatorii economici semnatari ai acordului-cadru se realizează de către ONAC.(6) Încheierea contractelor subsecvente în temeiul acordurilor-cadru centralizate se realizează de către utilizatori.(7) În condițiile utilizării sistemului dinamic de achiziții, contractele de achiziție publică se încheie de către utilizatori. + Articolul 26În vederea realizării de activități de achiziție auxiliare, exclusiv în legătură cu activitățile realizate de utilizatori având ca obiect produsele și serviciile achiziționate în sistem centralizat, ONAC va avea un rol activ în relația cu aceștia și va asigura infrastructura tehnică care să permită utilizatorilor:a) înscrierea în Registrul utilizatorilor;b) îndeplinirea obligațiilor stabilite în etapele de planificare/pregătire, organizare și post-atribuire a acordului-cadru/administrarea unui sistem dinamic de achiziție;c) transmiterea informațiilor necesare monitorizării acordurilor-cadru centralizate. + Articolul 27(1) Utilizatorii pot propune ONAC actualizarea categoriilor de produse și servicii achiziționate centralizat prevăzute la art. 3.(2) Pentru îmbunătățirea și eficientizarea sistemului de achiziții publice centralizate, ONAC analizează propunerile utilizatorilor luând în considerare în principal volumul de achiziții preconizat, posibilitatea de standardizare și complexitatea specificațiilor tehnice și în funcție de rezultatul analizei inițiază propunerea de actualizare a categoriilor de produse și servicii, după caz. + Articolul 28ONAC poate achiziționa servicii de închiriere sediu, respectiv bunuri imobiliare, în condițiile legii, pentru desfășurarea activității sale.-----