HOTĂRÂRE nr. 1.022 din 21 decembrie 2018pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism - Masterplanul investițiilor în turism - și a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiții în turism
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1104 din 27 decembrie 2018



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul IHotărârea Guvernului nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism - Masterplanul investițiilor în turism - și a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiții în turism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 8 august 2017, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, litera d) se abrogă.2. La articolul 2, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) dezvoltarea turistică echilibrată și integrată a zonei turistice din Delta Dunării și a litoralului Mării Negre;3. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 3În scopul îndeplinirii activităților majore prevăzute la art. 2 lit. a) se are în vedere finanțarea următoarelor investiții pentru construire/reabilitare/modernizare/extindere: parc balnear, traseu de cură, centru balnear, bază kinetoterapie, instalație de punere în valoare a mofetelor, aquaparc/parc acvatic, baie tradițională, amenajare plajă, amenajare în scop turistic a lacurilor naturale cu proprietăți terapeutice, creare/reabilitare facilități de utilizare a izvoarelor minerale.4. Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 4În scopul îndeplinirii activităților majore prevăzute la art. 2 lit. b) se are în vedere finanțarea următoarelor investiții pentru construire/reabilitare/modernizare/extindere: pârtii de schi, instalație de transport pe cablu, instalație de iluminat nocturn, instalație de zăpadă artificială, utilaj de bătut zăpada, clădire administrativă, parcare și utilități aferente proiectului, pârtie/pistă săniuș, infrastructură pentru alte activități recreaționale, bandă transport, trambulină, patinoar, parcuri tematice de iarnă.5. Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 5În scopul îndeplinirii activităților majore prevăzute la art. 2 lit. c) se are în vedere finanțarea următoarelor investiții pentru construire/reabilitare/modernizare/extindere: parcuri tematice, aquaparc, instalație sanie/tobogan/carusel pentru petrecerea timpului liber alternativă de vară, infrastructură pentru alte activități recreaționale, bandă transport, centru/zonă de agrement, patinoar, zonă de picnic/campare, camping, sat de vacanță, port de agrement/marină turistică/miniport turistic, amenajare în scop turistic a lacurilor pentru agrement.6. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 6În scopul îndeplinirii activităților majore prevăzute la art. 2 lit. d) se are în vedere finanțarea următoarelor investiții pentru construire/reabilitare/modernizare/extindere: post de prim ajutor/foișor salvamar, Delfinariu, port de agrement/marină turistică/miniport turistic, cheu de acostare/ponton acostare, zonă de campare și pentru pescuit în Delta Dunării și litoralul Mării Negre, infrastructură ușoară de vizitare și observare în zonele protejate.7. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7În scopul îndeplinirii activităților majore prevăzute la art. 2 lit. e) se are în vedere finanțarea de investiții pentru: construire/reabilitare/modernizare/extindere: port de agrement/ marină turistică/miniport turistic, centru/zonă de agreement și amenajare în scop turistic a lacurilor/plajelor de agrement.8. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 8În scopul îndeplinirii activităților majore prevăzute la art. 2 lit. f) se are în vedere finanțarea următoarelor investiții pentru construire/reabilitare/modernizare/extindere: refugiu montan/centru/bază/punct salvamont și infrastructură de acces.9. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 11(1) Sumele de la bugetul de stat pentru finanțarea investițiilor în turism se alocă, în limita fondurilor prevăzute anual cu această destinație, prin transferuri de la bugetul Ministerului Turismului, către bugetele locale, pentru susținerea financiară a unităților administrativ-teritoriale, în completarea surselor proprii ale acestora, și se defalcă prin ordin al ministrului turismului.(2) Unitățile administrativ-teritoriale pot solicita decontarea sumelor cheltuite pentru întocmirea proiectului tehnic de execuție la data încheierii procesului-verbal de recepție parțială a lucrărilor sau la data realizării recepției la terminarea lucrării, după caz, dar nu mai mult de 3% din valoarea fondurilor alocate în contractul de finanțare, în conformitate cu prevederile art. 13.10. Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 12(1) Transferul de fonduri de la bugetul Ministerului Turismului, titlul VI „Transferuri între unități ale administrației publice“, cod 51.02.21 „Transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale pentru realizarea obiectivelor de investiții în turism“, către unitățile administrativ-teritoriale ale căror proiecte sunt prevăzute în anexa nr. 1 lit. B care au fost selectate pe baza criteriilor de eligibilitate prevăzute în anexa nr. 2 se face conform prevederilor din contractele de finanțare.(2) Unitățile administrativ-teritoriale au obligația respectării tuturor prevederilor legale în vigoare la utilizarea sumelor primite pentru realizarea proiectelor de investiții și au obligația înregistrării separate în contabilitatea proprie a operațiunilor legate de primirea și utilizarea fondurilor alocate de la Ministerul Turismului. Unitățile administrativ-teritoriale sunt responsabile de atribuirea și derularea contractelor de achiziții publice încheiate între acestea și executanți, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(3) Ministerul Turismului monitorizează anual derularea contractelor de finanțare prin structurile sale de specialitate sau în colaborare cu alte instituții publice pe baza unor protocoale în condițiile legii sau cu persoane juridice de drept privat, pe baza unor contracte/acorduri încheiate în condițiile legii.(4) Transferul de fonduri de la bugetul Ministerului Turismului, titlul VI „Transferuri între unități ale administrației publice“, cod 51.02.21 „Transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale pentru realizarea obiectivelor de investiții în turism“, către unitățile administrativ-teritoriale ale căror proiecte sunt prevăzute în anexa nr. 1 lit. A se face conform prevederilor din contractele de finanțare, precum și cu obligativitatea prezentării următoarelor documente:a) autorizația de construire valabilă;b) documente care să prezinte stadiul fizic realizat, valoarea actualizată a restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții;c) contractele de achiziții publice care au fost încheiate, în vigoare, inclusiv actele adiționale încheiate, după caz;d) garanția de bună execuție a contractului aflată în termenul de valabilitate.11. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 13Nivelul fondurilor alocate în contractele de finanțare este următorul:a) pentru investițiile de importanță națională contribuția Ministerului Turismului este de 100% din capitolul IV «Cheltuieli pentru investiția de bază»;b) pentru investițiile realizate în stațiunile turistice de interes național sau stațiunile balneare și balneoclimatice, atestate în condițiile legii, contribuția Ministerului Turismului este de 90% din capitolul IV «Cheltuieli pentru investiția de bază»; c) pentru investițiile realizate în stațiunile turistice de interes local, atestate în condițiile legii, cu excepția celor care au statut de stațiuni balneare sau balneoclimatice care se finanțează conform lit. b), contribuția Ministerului Turismului este de 85% din capitolul IV «Cheltuieli pentru investiția de bază»; d) pentru investițiile în domeniul de aplicare al prezentei hotărâri, altele decât cele de la lit. b) și c), contribuția Ministerului Turismului este de 70% din capitolul IV «Cheltuieli pentru investiția de bază12. După articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 13^1Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiarul finanțării și acestea sunt următoarele:a) cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenului;b) cheltuieli pentru expertizele tehnice și/sau audit energetic;c) cheltuieli pentru asistența tehnică sau consultanță;d) cheltuieli specifice taxelor pentru obținerea de avize/acorduri/autorizații;e) cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziții, active necorporale;f) cheltuieli conexe organizării de șantier, comisioane, cote, taxe, penalități, costuri credite;g) cheltuieli pentru probe tehnologice, teste și predare la beneficiar;h) cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții și a cap. I secțiunea a 2-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, după caz;i) cheltuieli cu construirea/reabilitarea/modernizarea/ extinderea pârtiilor de schi cu lungimea mai mică de 800 m indiferent de gradul de dificultate;j) cheltuieli diverse și neprevăzute.13. Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 14(1) Unitățile administrativ-teritoriale care solicită finanțarea propunerilor de proiecte prevăzute în anexa nr. 1 lit. B au obligația să depună la Ministerul Turismului, în vederea avizării documentației, studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI)/studiul de fezabilitate pentru obiecte mixte de investiții, precum și alte avize/acorduri/studii specifice, întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, care să fundamenteze realizarea obiectivului de investiții, după caz, până la data de 31 decembrie 2020.(2) Neprezentarea studiului de fezabilitate/documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI)/studiului de fezabilitate pentru obiecte mixte de investiții, precum și alte avize/acorduri/studii specifice, întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, care să fundamenteze realizarea obiectivului de investiții, după caz, în termenul prevăzut la alin. (1), determină eliminarea propunerii de proiect din anexa nr. 1.(3) Pentru investițiile propuse de unitățile administrativ-teritoriale ulterior anului 2017, în vederea actualizării anuale conform art. 9 alin. (2), data-limită de transmitere a propunerilor de proiecte, însoțite de studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI)/studiul de fezabilitate pentru obiecte mixte de investiții, precum și alte avize/acorduri/studii specifice, întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, care să fundamenteze realizarea obiectivului de investiții, după caz, este 1 august a fiecărui an.14. Anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezenta hotărâre.  +  Articolul IIHotărârea Guvernului nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism - Masterplanul investițiilor în turism - și a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiții în turism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 8 august 2017, cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
    PRIM-MINISTRU
    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
    Contrasemnează:
    Ministrul turismului,
    Bogdan Gheorghe Trif
    p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,
    Sirma Caraman,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor publice,
    Eugen Orlando Teodorovici
    București, 21 decembrie 2018.Nr. 1.022.  +  ANEXĂ (Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 558/2017)
    CRITERIILE DE ELIGIBILITATE
    a proiectelor de investiții în turism
    A. Criteriile de identificare a potențialelor proiecte de investiții în turism, de interes național sau local 1. Unitățile administrativ-teritoriale, denumite în continuare UAT, care transmit propuneri de proiecte trebuie să fie incluse în anexele Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 142/2008 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național Secțiunea a VIII-a - zone cu resurse turistice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 190/2009, cu modificările ulterioare.Pot fi acceptate și UAT-urile care au demarat procedura de includere în lista unităților administrativ-teritoriale cu resurse naturale și antropice mari și foarte mari.2. UAT-urile care transmit propuneri de proiecte care se referă la dezvoltarea infrastructurii balneare trebuie să fie incluse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2011 privind acordarea statutului de stațiune balneară și balneoclimatică pentru unele localități și areale care dispun de factori naturali de cură, cu modificările și completările ulterioare.Pot fi acceptate și UAT-urile care au demarat procedura în vederea acordării statutului de stațiune balneară și balneoclimatică.3. UAT-urile care transmit propuneri de proiecte care se referă la dezvoltarea domeniului schiabil trebuie să fie incluse în anexa la Legea nr. 526/2003 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare a turismului „Schi în România“, cu modificările și completările ulterioare.Pot fi acceptate și UAT-urile care au demarat procedura în vederea includerii în anexa acestei legi.4. UAT-urile care transmit propuneri de proiecte care se referă la programul „Dezvoltarea infrastructurii turistice de agrement“ pot fi:– stațiuni turistice de interes național, respectiv local, conform Hotărârii Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, cu modificările și completările ulterioare.Pot fi acceptate și UAT-urile care au demarat procedura în vederea includerii în lista localităților atestate ca stațiuni turistice de interes național, respectiv local; sau – stațiuni balneare/balneoclimatice, conform prevederilor de la pct. 2.Pot fi acceptate și UAT-urile care au demarat procedura în vederea acordării statutului de stațiune balneară și balneoclimatică; sau– UAT-uri care fac parte din zona metropolitană a municipiului București și cei 8 poli: Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Ploiești, Sibiu, Timișoara, prevăzuți în anexa nr. 1 la Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități.5. UAT-urile care au demarat procedurile de includere: în lista UAT-urilor cu resurse naturale și antropice mari și foarte mari, în vederea acordării statutului de stațiune balneară și balneoclimatică, în vederea includerii în anexa Legii nr. 526/2003, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în vederea includerii în lista localităților atestate ca stațiuni turistice de interes național, respectiv local vor fi acceptate la finanțare în momentul în care sunt incluse în modificările legislative ale actelor normative specifice. Demararea procedurilor de includere reprezintă depunerea documentației complete la autoritățile publice centrale competente.B. Criteriile de calificare a proiectelor de investiții prevăzute la lit. B pct. I și II din anexa nr. 1. 1. Terenul pe care se va derula proiectul trebuie să se afle în proprietatea publică sau privată a unității administrativ-teritoriale care propune proiectul, aceasta urmând să dețină toate documentele legale privind proprietatea asupra terenului.2. Unitatea administrativ-teritorială care propune proiectul va trebui să dețină toate documentele de urbanism, conform legislației în vigoare, pentru terenul pe care se va derula proiectul.3. În cazul programului de dezvoltare „Schi în România“, cu componenta principală „Turism pentru practicarea schiului și a altor sporturi de iarnă“, unitatea administrativ-teritorială va prezenta:– documentele privind schimbul de teren pentru scoaterea din fondul forestier a terenurilor destinate realizării investițiilor în turism, dacă este cazul;– studii climatice realizate de autoritatea competentă, dacă este cazul;– îndeplinirea criteriilor minime de omologare a pârtiilor de schi pentru agrement prevăzute în Ordinul ministrului turismului nr. 491/2001 pentru aprobarea Normelor privind omologarea, amenajarea, întreținerea și exploatarea pârtiilor și traseelor de schi pentru agrement, cu modificările și completările ulterioare, sau prevederilor din Regulamentul competițiilor internaționale de schi ale Federației Internaționale de schi, după caz.4. „Studiul de fezabilitate/Documentația de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI)/Studiul de fezabilitate pentru obiecte mixte de investiții, precum și alte avize/acorduri/studii specifice, întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, care să fundamenteze realizarea obiectivului de investiții, după caz, și orice modificare a acestora, vor obține avizul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Turismului, denumit în continuare CTE-MT.5. Prezentarea studiului de fezabilitate/documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI)/studiului de fezabilitate pentru obiecte mixte de investiții, precum și alte avize/ acorduri/studii specifice, întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, care să fundamenteze realizarea obiectivului de investiții, după caz, se face până la data de 31 decembrie 2020, în vederea acordării finanțării. Neprezentarea acestora duce la eliminarea proiectului din anexa nr. 1. 6. UAT-urile trebuie să depună studiul de fezabilitate/ documentația de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI)/studiul de fezabilitate pentru obiecte mixte de investiții, precum și alte avize/acorduri/studii specifice, întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, care să fundamenteze realizarea obiectivului de investiții, după caz, în termenele specificate la art. 14 din hotărâre.7. Prezentarea de către beneficiar a unei analize a capacității proprii de cazare în arealul de referință, respectiv a listei structurilor de primire turistică cu funcțiuni de cazare sau alimentație publică, precum și a unei estimări a capacității de cazare ca urmare a realizării investiției8. Prezentarea unei declarații pe propria răspundere a ordonatorilor principali de credite ai unităților administrativ-teritoriale solicitante de fonduri, din care să reiasă faptul că investiția ce urmează a fi realizată nu este finanțată sau, după caz, nu a solicitat finanțare din alte fonduri cu finanțare internă de la bugetul statului sau externă rambursabilă sau nerambursabilă9. Pot fi acceptate și proiecte depuse de către asociațiile formate din unități administrativ-teritoriale, constituite în condițiile legii.C. Criterii pentru prioritizarea proiectelor de investiții în turism în vederea finanțării: 1. capacitate financiară multianuală de susținere a proiectelor;2. necesarul de fonduri pentru investiții începute și nefinalizate: stadiu financiar, respectiv raport decontat/valoare totală obiectiv de investiții conform deviz general;3. data semnării contractului de lucrări.
    -----