ORDIN nr. 6.397 din 6 decembrie 2018pentru modificarea și completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional "Inițiativa pentru IMM"
EMITENT
  • MINISTERUL DEZVOLTĂRII REGIONALE ȘI ADMINISTRAȚIEI PUBLICE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1079 din 20 decembrie 2018



    În conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale și pentru modificarea unor acte normative, având în vedere prevederile Deciziei Comisiei C (2018) 6.889 final din 16.10.2018, de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C (2016) 1923 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional „Inițiativa pentru IMM-uri“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă pentru România și de modificare a Deciziei de punere în aplicare C (2015) 4.272 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional „Regional“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă în România, ținând cont de prevederile Acordului de finanțare încheiat între România și Fondul European de Investiții, în data de 20 octombrie 2016, precum și de prevederile Acordului de modificare a Acordului de finanțare din data de 22 octombrie 2018,având în vedere prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de avizul Consiliului Concurenței nr. 16.139 din data de 5.12.2018,în temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 51/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, cu modificările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, emite următorul ordin:  +  Articolul IOrdinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional „Inițiativa pentru IMM“, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 3 aprilie 2017, se modifică și se completează după cum urmează:1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1(1) Prezentul ordin instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis aferentă finanțărilor acordate pentru sprijinirea dezvoltării IMM în cadrul Programului operațional regional, denumit în continuare POR, prin axa prioritară 15 «Inițiativa pentru IMM-uri», prioritatea de investiții 15.1 «Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare».(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a) Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (denumit în continuare Regulamentul nr. 1.407/2013), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013;b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20.12.2013, cu modificările ulterioare;c) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 347 din 20.12.2013, cu modificările ulterioare;d) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361/2003 privind definiția microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii;e) Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2018) 6.889 final din 16.10.2018 de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C (2016) 1.923 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional «Inițiativa pentru IMM-uri» pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă pentru România și de modificare a Deciziei de punere în aplicare C (2015) 4.272 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional «Regional» pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă în România;f) Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) înseamnă Decizia de punere în aplicare a Comisiei (2014/660/UE) din 11 septembrie 2014 privind modelul de acord de finanțare pentru contribuția din Fondul european de dezvoltare regională și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală la instrumentele financiare de garantare neplafonată comună și de titularizare în favoarea întreprinderilor mici și mijlocii (denumită în continuare Decizia CE nr. 660/2014);g) Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1.046/2018 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013,(UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 193 din 30.07.2018, cu modificările ulterioare;h) Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare.(3) Inițiativa pentru IMM, denumită în continuare IIMM, este un instrument financiar instituit la nivelul Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 39 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul privind dispozițiile comune, gestionat indirect de către Comisia Europeană, cu sarcini de punere în aplicare încredințate Grupului BEI (Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții). România a decis să acorde prin IIMM garanții neplafonate furnizate prin Fondul European de Investiții (denumit în continuare FEI) pentru a acoperi riscul de credit al împrumuturilor pentru IMM. Instrumentul de garantare neplafonată din cadrul Inițiativei IMM se bazează pe riscul reținut la diferite niveluri prin resurse ale UE (COSME și/sau Orizont 2020), FEDR/FEADR, împreună cu resurse din partea Grupului BEI.(4) Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.2. La articolul 3, punctele 2, 8, 9, 13, 14, 19 și 21 se modifică și vor avea următorul cuprins:2. apel pentru expresii de interes înseamnă, în contextul prezentei scheme și conform acordului de finanțare, o solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari adecvați care vor primi contribuții de la POR; apelul pentru expresii de interes se publică pe pagina de web a FEI (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/sme_initiative/smei_romania/index.htm;[...]8. furnizorul ajutorului de minimis este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, denumit în continuare MDRAP, prin intermediul Autorității de management pentru Programul operațional regional, denumită în continuare AM POR;9. administratorul schemei este desemnat Fondul European de Investiții conform Acordului de finanțare semnat între Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de AM POR și FEI, în calitate de administrator de schemă;[...]13. Programul operațional regional reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru și aprobat de Comisia Europeană, care își propune ca obiectiv creșterea competitivității economice și îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunilor, capabile să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potențialul lor de inovare și de asimilare a progresului tehnologic;14. Acord de finanțare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între România, reprezentată prin Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, și Fondul European de Investiții prin care se implementează Inițiativa pentru IMM;[...]19. comisionul de garantare - conform Deciziei CE nr. 660/2014, anexa nr. 1 pct. 3 - Tarifare, garanția este oferită în schimbul plății de către intermediarul financiar a comisionului de garantare (exprimat ca [X] % pe an) și se calculează trimestrial la valoarea restantă a portofoliului. Conform acordului între creditori, pentru IIMM, comisionul de garantare este egal cu 0,65% din media sumei nerambursate a părții garantate din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare care sunt încă performante; procentul de 0,65% reprezintă o medie ponderată a prețului fiecărei tranșe a Inițiativei IMM, luând în considerare faptul că prețul tranșei subordonate este 0. În cazul IIMM, comisionul de garantare reprezintă costurile intermediarului financiar pentru partea de împrumut garantată prin IIMM și este perceput beneficiarului final (IMM) sub forma dobânzii, denumită, conform Deciziei CE 660/2014, și definită, conform pct. 23, ca primă de risc de credit;[...]21. beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanție, reprezintă un procent din beneficiul total, proporțional cu contribuția IIMM în cadrul portofoliului de noi finanțări prin îndatorare, și este calculat ca diferență între prima standard pentru riscul de credit (calculată la nivelul pieței) și prima de risc de credit percepută IMM-ului, ponderată cu valoarea contribuției IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare (conform metodologiei prevăzute în cadrul capitolul VI - Calculul echivalentului subvenție brută a ajutorului de minimis din prezenta schemă).3. La articolul 5, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5) De asemenea, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare, în cadrul prezentei scheme următoarele categorii de cheltuieli nu sunt eligibile:a) cheltuielile cu achiziția de terenuri cu sau fără construcții, care depășesc limitele prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. b) și cheltuielile prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. a) și c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;b) cheltuielile aferente activităților prevăzute la art. 3 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013;c) achiziția de echipamente și autovehicule sau mijloace de transport second-hand;d) amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj.4. La articolul 7, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Conform art. 8 din Acordul de finanțare semnat între FEI și România, FEI se va asigura că sunt incluse în acordurile operaționale cerințe contractuale cu privire la transferul către destinatarii finali al reducerii ratei dobânzii convenite de către intermediarii financiari și va monitoriza aplicarea acestora. FEI va monitoriza eșantioane de credite pe baza datelor din raportările trimestriale transmise de bănci. O valoare pozitivă a echivalentului subvenției brute (ESB) rezultă din transferul beneficiilor de la intermediarul financiar la beneficiarul final (deoarece rata dobânzii în condiții de piață este mai mare decât în cazul IIMM).5. La articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 11(1) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanție, reprezintă o parte din beneficiul total, proporțional cu contribuția IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare, obținut prin următoarea formulă:Beneficiu sub formă de ajutor de minimis = Beneficiul total * procentul contribuției IIMM la garanție (partea garantată din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare, respectiv rata de garantare * contribuția statului membru la garanție)6. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 18(1) Sursa de finanțare o reprezintă fondurile alocate POR, axa prioritară 15 «Inițiativa pentru IMM-uri».(2) Valoarea totală maximă a ajutorului de minimis sub formă de subvenție de dobândă care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 231,25 milioane euro, echivalent în lei, reprezentând numai finanțare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR).(3) Repartizarea anuală orientativă a sumelor alocate este următoarea:
    Anul2017201820192020Total
    Buget (milioane euro)20308497,25231,25
    7. Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 19Numărul estimat al beneficiarilor prezentei scheme este de 6.250.8. Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 20Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional regional, este furnizorul ajutorului de minimis și instituția responsabilă cu implementarea prezentei scheme. Administratorul schemei este desemnat Fondul European de Investiții conform Acordului de finanțare. Subadministratorii schemei vor fi intermediarii financiari ce își desfășoară activitatea în România.9. La articolul 25, punctul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:3. durata creditelor să fie de cel mult 12 ani, inclusiv perioada de grație (dacă este cazul);10. Articolul 33 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 33MDRAP, prin baza de date RegAS, are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși plafoanele și intensitatea maxime admise, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta schemă sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.11. La articolul 34, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 34(1) În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european și național, MDRAP, prin FEI și intermediarii financiari, are obligația să păstreze evidența detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor individual în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat și de minimis.12. La articolul 35, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 35(1) MDRAP, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat și de minimis la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, aprobat prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2) Administratorul schemei va pune la dispoziția MDRAP, conform prevederilor legislației naționale în domeniul ajutorului de stat, datele și informațiile necesare, astfel încât MDRAP să își poată respecta obligațiile ce îi revin în calitate de furnizor de ajutor de minimis.13. Articolul 36 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 36În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MDRAP va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezenta schemă de ajutor de minimis.14. Articolul 37 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 37MDRAP va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă de ajutor de minimis, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.15. Articolul 38 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 38MDRAP va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.16. La articolul 39, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Datele și informațiile privind ajutoarele acordate, plățile efective, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS, conform Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016.
     +  Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,
    Paul Stănescu
    București, 6 decembrie 2018.Nr. 6.397.-----