METODOLOGIA - CADRU DE CONCURS din 4 mai 2011 pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante din învățământul superior
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 26 mai 2011
Notă
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 457 din 4 mai 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 26 mai 2011. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare din învățământul superior pot candida numai persoane care îndeplinesc standardele minime și obligatorii pentru înscrierea la concursul de ocupare a posturilor didactice și de cercetare din învățământul superior, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) și art. 295 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, denumite în continuare standarde minimale naționale.(2) Metodologia proprie de concurs pentru ocuparea posturilor vacante, denumită în continuare metodologie proprie, prevede standardele minimale de ocupare a posturilor didactice și de cercetare pentru următoarele funcții didactice și de cercetare:a) asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată;b) lector universitar/șef de lucrări;c) conferențiar universitar;d) profesor universitar;e) asistent de cercetare angajat pe perioadă nedeterminată;f) cercetător științific;g) cercetător științific gradul III;h) cercetător științific gradul II;i) cercetător științific gradul I.(3) Standardele aferente funcțiilor prevăzute la alin. (2) sunt cerințe minime și obligatorii pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea funcțiilor respective și sunt denumite în continuare standardele universității.(4) Standardele prevăzute la alin. (2) sunt stabilite de instituția de învățământ superior prin aprobarea de către senatul universitar. Standardele universității nu pot deroga de la standardele minimale naționale definite la alin. (1), aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011. Standardele universității sunt superioare sau egale standardelor minimale naționale.(5) Instituția de învățământ superior nu poate stabili prin metodologia proprie sau prin alte documente echivalarea îndeplinirii de către un candidat a standardelor minimale naționale prevăzute la alin. (1) prin standarde, criterii sau indicatori diferiți de cei prevăzuți de standardele minimale naționale, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011.(6) Metodologia proprie conține prevederi referitoare la soluționarea contestațiilor în cadrul instituției care a organizat concursul. Contestațiile pot fi depuse exclusiv pentru nerespectarea procedurilor legale.(7) În situația în care un candidat deține elemente care pot demonstra nerespectarea procedurilor legale de concurs, candidatul poate formula contestație în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului. Contestația se formulează în scris, se înregistrează la registratura instituției de învățământ superior și se soluționează de comisia de soluționare a contestațiilor. (la 15-11-2018, Alineatul (7) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) (8) Nerespectarea prevederilor metodologiei proprii de către persoanele cu atribuții în procedura de organizare și desfășurare a concursurilor constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011 sau ale altor prevederi legale, în funcție de încadrarea faptei. + Articolul 2Metodologia proprie va fi elaborată cu respectarea principiilor care guvernează învățământul superior prevăzute în Legea nr. 1/2011 și a altor prevederi legale în vigoare. + Articolul 3(1) Anunțul privind organizarea concursului se publică cu cel puțin două luni înainte de data desfășurării primei probe de concurs. Înscrierea la concurs începe în ziua publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs și se încheie cu 15 zile calendaristice înaintea desfășurării primei probe de concurs.(2) Anunțurile se publică cel puțin prin următoarele modalități:a) la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al instituției de învățământ superior;b) pe un site web specializat, administrat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;c) în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.(3) Instituția de învățământ superior și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului pot anunța concursurile prin orice mijloace suplimentare, inclusiv prin publicarea în massmedia, în publicații științifice naționale și internaționale, pe site-uri web specializate în publicarea ofertelor de locuri de muncă și altele asemenea.(4) Pagina web a concursului este pagina web care prezintă direct informațiile complete despre concurs de pe site-ul web specializat, administrat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.(5) Pe pagina web a concursului vor fi publicate, în termenul prevăzut la alin. (1), cel puțin următoarele informații:a) descrierea postului scos la concurs;b) atribuțiile/activitățile aferente postului scos la concurs, incluzând norma didactică și tipurile de activități incluse în norma didactică, în cazul posturilor didactice, respectiv norma de cercetare;c) salariul minim de încadrare a postului la momentul angajării;d) calendarul concursului;e) tematica probelor de concurs, inclusiv a prelegerilor, cursurilor sau altor asemenea, ori tematicile din care comisia de concurs poate alege tematica probelor susținute efectiv;f) descrierea procedurii de concurs;g) lista completă a documentelor pe care candidații trebuie să le includă în dosarul de concurs;h) adresa la care trebuie transmis dosarul de concurs.(6) Anunțurile referitoare la posturile de conferențiar universitar, profesor universitar, cercetător științific gradul II și cercetător științific gradul I vor fi publicate și în limba engleză. + Articolul 4Pe pagina web a concursului și pe site-ul web al instituției de învățământ superior vor fi publicate, cel mai târziu în termen de 5 zile lucrătoare de la data-limită pentru înscrierea la concurs, pentru fiecare dintre candidații înscriși și cu respectarea protecției datelor cu caracter personal, în sensul legii, următoarele:a) curriculum vitae;b) fișa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale. + Articolul 5(1) Concursurile au caracter deschis.(2) La concurs pot participa persoanele care îndeplinesc condițiile de înscriere la concurs, fără nicio discriminare, în condițiile legii.(3) Metodologia de concurs nu poate conține prevederi discriminatorii privind candidații în funcție de sex, origine etnică sau socială, cetățenie, religie ori credință, dizabilități, opinii politice, condiție socială sau economică.(4) Metodologia de concurs nu poate face referire la vechime și nu poate conține prevederi care să dezavantajeze candidații din afara instituției sau din afara țării.(5) Descrierea postului scos la concurs va fi făcută în termeni cuprinzători, care corespund nevoilor reale ale instituției de învățământ superior, avându-se în vedere să nu se limiteze, în mod artificial, numărul potențialilor candidați. + Articolul 6(1) Se consideră a fi implicate în procedura de concurs persoanele care:a) participă în procesul de decizie referitor la numirea comisiei de concurs;b) sunt membri sau membri supleanți ai comisiei de concurs;c) sunt implicați în decizii de evaluare profesională sau administrativă în cadrul concursului;d) sunt implicați în soluționarea contestațiilor.(2) Nu pot fi implicate în procedura de concurs persoane care:a) sunt soți, afini și rude până la gradul al III-lea inclusiv cu unul sau mai mulți candidați;b) sunt angajate în aceeași instituție cu un candidat care deține o funcție de conducere și sunt subordonate ierarhic candidatului. (la 15-11-2018, Alineatul (2) din Articolul 6 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 7În situația în care, în urma câștigării unui concurs de către un candidat, una sau mai multe persoane din instituția de învățământ superior urmează să se afle într-o situație de incompatibilitate conform art. 295 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, numirea pe post și acordarea titlului universitar de către instituția de învățământ superior sau a gradului profesional de cercetaredezvoltare poate avea loc numai după soluționarea situației/situațiilor de incompatibilitate. Modalitatea de soluționare a situației de incompatibilitate se comunică Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în termen de două zile lucrătoare de la soluționare. + Capitolul II Concursul pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare + Articolul 8Ocuparea posturilor didactice și de cercetare pe perioadă nedeterminată se realizează prin concurs public, organizat de instituția de învățământ superior în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, ale metodologiei proprii și cu respectarea prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. (la 15-11-2018, Articolul 8 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 9(1) Instituțiile de învățământ superior pot să organizeze concurs pentru ocuparea unui post didactic sau de cercetare numai dacă acesta este declarat vacant.(2) Un post se consideră vacant dacă este prevăzut astfel în statul de funcții, întocmit anual, sau dacă este vacantat pe parcursul anului universitar.(3) Postul se vacantează printr-una dintre următoarele modalități:a) prin încetarea contractului de muncă, conform legii;b) prin transferul persoanei care ocupă postul pe un alt post din cadrul aceleiași instituții de învățământ superior, ca urmare a câștigării unui concurs.(4) Posturile didactice și de cercetare nu pot fi scoase la concurs prin transformarea unui post ocupat într-un post de rang superior. + Articolul 10(1) Instituția de învățământ superior poate să organizeze concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a unui post didactic sau de cercetare numai după publicarea de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a postului scos la concurs, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.(2) În vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, instituțiile de învățământ superior transmit Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului următoarele documente:a) lista posturilor propuse pentru scoatere la concurs și structura acestora, semnată și ștampilată de rectorul instituției de învățământ superior;b) extrasul din statul de funcții care conține posturile scoase la concurs, semnat de rector, decan și directorul de departament sau conducătorul școlii doctorale;c) în cazul posturilor didactice, declarația pe propria răspundere a rectorului instituției de învățământ superior care atestă că toate posturile didactice propuse a fi scoase la concurs au în structură numai discipline din planurile de învățământ ale specializărilor/programelor de studii legal înființate, inclusiv ca formă de învățământ și localitate de desfășurare;d) metodologia proprie.(3) Transmiterea către Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a solicitării în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs se realizează obligatoriu în primele 30 de zile calendaristice de la începerea fiecărui semestru al anului universitar.(4) Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului verifică structura posturilor, în raport cu prevederile legale în vigoare.(5) Declanșarea procedurilor de concurs poate fi demarată doar după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs.(6) Propunerea de organizare a concursului pentru un post vacant se face de către directorul departamentului sau conducătorul școlii doctorale în structura căruia se află postul, prin referat avizat de consiliul departamentului sau de consiliul școlii doctorale și de consiliul facultății.(7) Lista posturilor propuse pentru ocuparea prin concurs este aprobată de decan și înaintată consiliului de administrație al instituției de învățământ superior în vederea aprobării conform art. 213 alin. (13) lit. c) din Legea nr. 1/2011. + Articolul 11(1) Condițiile pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea unei funcții didactice sunt cele prevăzute de prezentul articol.(2) Pentru funcția de asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde constituie criteriu de evaluare a universităților conform art. 193 din Legea nr. 1/2011.(3) Pentru funcțiile de lector universitar/șef de lucrări sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de lector universitar/șef de lucrări, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde constituie criteriu de evaluare a universităților conform art. 193 din Legea nr. 1/2011.(4) Pentru funcția de conferențiar universitar sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) îndeplinirea standardelor minimale naționale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de conferențiar universitar, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011;c) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de conferențiar universitar, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde trebuie să fie superioare sau egale standardelor minimale naționale aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011.(5) Pentru funcția de profesor universitar sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) abrogată;-----------Lit. b) a alin. (5) al art. 11 a fost abrogată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.c) îndeplinirea standardelor minimale naționale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de profesor universitar, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011;d) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de profesor universitar, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde trebuie să fie superioare sau egale standardelor minimale naționale aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011.(6) Pentru ocuparea posturilor din învățământul superior medical, cu excepția posturilor de la disciplinele care nu au corespondent în rețeaua Ministerului Sănătății și cele de la disciplinele preclinice, trebuie îndeplinite următoarele condiții, suplimentar față de cele prevăzute la alin. (2)-(5):a) pentru asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată - deținerea titlului de medic rezident sau a unui titlu medical superior;b) pentru șef de lucrări sau conferențiar - deținerea titlului de medic specialist;c) pentru profesor universitar - deținerea titlului de medic primar. + Articolul 12Pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea unei funcții de cercetare este necesară îndeplinirea condițiilor prevăzute de Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare și de Legea nr. 1/2011, astfel:a) pentru posturile pe perioadă nedeterminată, deținerea diplomei de doctor, conform art. 294 alin. (1) din Legea nr. 1/2011;b) îndeplinirea standardelor minimale naționale de ocupare a posturilor de cercetare, specifice funcției, prevăzute de metodologia proprie conform art. 1. + Articolul 13(1) În vederea înscrierii la concursul pentru ocuparea unui post didactic și de cercetare candidatul întocmește un dosar care conține, cel puțin, următoarele documente:a) cererea de înscriere la concurs, semnată de candidat, care include o declarație pe propria răspundere privind veridicitatea informațiilor prezentate în dosar;b) o propunere de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atât din punct de vedere didactic, în cazul posturilor didactice, cât și din punctul de vedere al activităților de cercetare științifică; propunerea se redactează de către candidat, cuprinde maximum 10 pagini și este unul dintre principalele criterii de departajare a candidaților.c) curriculum vitae al candidatului în format tipărit și în format electronic;d) lista de lucrări ale candidatului în format tipărit și în format electronic;e) fișa de verificare a îndeplinirii standardelor universității de prezentare la concurs, al cărei format standard este prevăzut de metodologia proprie. Fișa de verificare este completată și semnată de către candidat;f) documente referitoare la deținerea diplomei de doctor: copia legalizată a diplomei de doctor și, în cazul în care diploma de doctor originală nu este recunoscută în România, atestatul de recunoaștere sau echivalare a acesteia;g) rezumatul în limba română și într-o limbă de circulație internațională a tezei de doctorat, pe maximum o pagină pentru fiecare limbă;----------Lit. g) a alin. (1) al art. 13 a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.h) declarație pe propria răspundere a candidatului în care indică situațiile de incompatibilitate prevăzute de Legea nr. 1/2011 în care s-ar afla în cazul câștigării concursului sau lipsa acestor situații de incompatibilitate;i) abrogată;-----------Lit. i) a alin. (1) al art. 13 a fost abrogată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.j) în cazurile prevăzute la art. 11 alin. (6), copii legalizate care atestă deținerea titlurilor medicale respective;k) copii ale altor diplome care atestă studiile candidatului;l) copia cărții de identitate sau, în cazul în care candidatul nu are o carte de identitate, a pașaportului sau a unui alt document de identitate întocmit într-un scop echivalent cărții de identitate ori pașaportului;m) în cazul în care candidatul și-a schimbat numele, copii de pe documente care atestă schimbarea numelui - certificat de căsătorie sau dovada schimbării numelui;n) maximum 10 publicații, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecționate de acesta și considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii.(2) Instituția de învățământ superior va specifică reglementările care se aplică lucrărilor candidatului care nu sunt disponibile în format electronic. + Articolul 14Curriculum vitae al candidatului trebuie să includă:a) informații despre studiile efectuate și diplomele obținute;b) informații despre experiența profesională și locurile de muncă relevante;c) informații despre proiectele de cercetare-dezvoltare pe care le-a condus ca director de proiect și granturile obținute, în cazul în care există astfel de proiecte sau granturi, indicându-se pentru fiecare sursa de finanțare, volumul finanțării și principalele publicații sau brevete rezultate;d) informații despre premii sau alte elemente de recunoaștere a contribuțiilor științifice ale candidatului. + Articolul 15Lista completă de lucrări ale candidatului va fi structurată astfel:a) lista celor maximum 10 lucrări considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii, care sunt incluse în format electronic în dosar și care se pot regăsi și în celelalte categorii de lucrări prevăzute de prezentul articol;----------Lit. a) a art. 15 a fost modificată de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.b) teza sau tezele de doctorat;c) brevete de invenție și alte titluri de proprietate industrială;d) cărți și capitole în cărți;e) articole/studii în extenso, publicate în reviste din fluxul științific internațional principal;f) publicații în extenso, apărute în lucrări ale principalelor conferințe internaționale de specialitate;g) alte lucrări și contribuții științifice sau, după caz, din domeniul creației artistice. + Articolul 16(1) Candidații la posturile de conferențiar universitar sau cercetător științific gradul II trebuie să includă în dosarul de concurs cel puțin 3 nume și adrese de contact ale unor personalități din domeniul respectiv, din țară sau din străinătate, exterioare instituției de învățământ superior al cărei post este scos la concurs, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitățile profesionale ale candidatului.(2) Candidații la posturile de profesor universitar sau cercetător științific gradul I trebuie să includă în dosarul de concurs cel puțin 3 nume și adrese de contact ale unor personalități din domeniul respectiv din străinătate, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitățile profesionale ale candidatului.----------Alin. (2) al art. 16 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(3) În cazul domeniilor științifice cu specific românesc, scrisorile de recomandare pentru candidații la posturile de profesor universitar sau cercetător științific gradul I pot proveni și din partea unor personalități din domeniul respectiv din România, exterioare instituției de învățământ superior al cărei post este scos la concurs.(4) Domeniile științifice cu specific românesc sunt stabilite prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. + Articolul 17Dosarul de concurs este constituit de candidat și se depune la adresa instituției de învățământ superior specificată pe pagina web a concursului, direct sau prin intermediul serviciilor poștale ori de curierat care permit confirmarea primirii. Dosarul de concurs este transmis membrilor comisiei de concurs începând cu data închiderii procesului de depunere a dosarelor de concurs, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare înaintea desfășurării primei probe a concursului. + Articolul 18(1) Pentru obținerea avizului compartimentului juridic al instituției de învățământ superior, fiecare dosar trebuie să cuprindă rezoluția cu privire la verificarea informațiilor din fișa de verificare prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. e). Această rezoluție este stabilită de către o comisie sau un consiliu științific numit(ă) prin decizie a rectorului, la propunerea consiliului de administrație.(2) Îndeplinirea de către un candidat a condițiilor legale de prezentare la concurs este certificată prin avizul compartimentului juridic al instituției de învățământ superior, în baza rezoluției de la alin. (1) și a altor documente necesare înscrierii la concurs.(3) Avizul este comunicat candidatului în maximum 48 de ore de la emiterea sa, dar cu minimum 5 zile lucrătoare înaintea desfășurării primei probe a concursului. (la 15-11-2018, Articolul 18 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 19Candidații care îndeplinesc condițiile legale de prezentare la concurs vor fi invitați de către instituția de învățământ superior la susținerea probelor de concurs. + Articolul 20(1) Comisia de concurs evaluează candidatul din perspectiva următoarelor aspecte:a) relevanța și impactul rezultatelor științifice ale candidatului;b) capacitatea candidatului de a îndruma studenți sau tineri cercetători;c) competențele didactice ale candidatului;d) capacitatea candidatului de a transfera cunoștințele și rezultatele sale către mediul economic sau social ori de a populariza propriile rezultate științifice;e) capacitatea candidatului de a lucra în echipă și eficiența colaborărilor științifice ale acestuia, în funcție de specificul domeniului candidatului;f) capacitatea candidatului de a conduce proiecte de cercetare-dezvoltare;g) experiența profesională a candidatului în alte instituții decât instituția organizatoare de concurs.(2) Comisia de concurs are obligația de a verifica și constata îndeplinirea de către candidat a standardelor minimale naționale. (la 15-11-2018, Articolul 20 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 21Competențele profesionale ale candidatului se evaluează de către comisia de concurs pe baza dosarului de concurs și, adițional, prin una sau mai multe probe de concurs, incluzând prelegeri, susținerea unor cursuri ori altele asemenea, potrivit metodologiei proprii. Instituția de învățământ superior anunță pe pagina web a concursului ziua, ora și locul desfășurării probelor de concurs.-----------Art. 21 a fost modificat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013. + Articolul 22(1) Stabilirea componenței comisiei de concurs se face după publicarea anunțului de scoatere la concurs a postului, pentru fiecare post scos la concurs.(2) Componența comisiei de concurs poate include membri supleanți.(3) Consiliul departamentului sau al școlii doctorale în structura căruia se află postul face propuneri pentru componența nominală a comisiei de concurs.(4) Componența comisiei de concurs este propusă de decanul facultății, pe baza propunerilor prevăzute la alin. (3), și este avizată de consiliul facultății.(5) Componența nominală a comisiei de concurs însoțită de avizul consiliului facultății este transmisă senatului universitar și supusă aprobării senatului universitar.(6) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de concurs este numită prin decizie a rectorului.(7) În termen de două zile lucrătoare de la emiterea deciziei rectorului decizia este transmisă Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, iar componența nominală a comisiei de concurs este publicată pe pagina web a concursului. În cazul posturilor de conferențiar universitar, profesor universitar, cercetător științific gradul II și cercetător științific gradul I, componența comisiei este publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. În cazul instituțiilor de învățământ superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, decizia rectorului este transmisă și structurilor cu atribuții în domeniu. + Articolul 22^1(1) În vederea stabilirii componenței comisiilor de soluționare a contestațiilor se parcurge aceeași procedură ca la stabilirea componenței comisiei de concurs.(2) Membrii comisiei de concurs nu pot face parte din comisia de soluționare a contestațiilor.(3) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de soluționare a contestațiilor este numită prin decizie a rectorului. (la 15-11-2018, Capitolul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 23(1) Comisia de concurs este formată din 5 membri, incluzând președintele acesteia, specialiști în domeniul postului scos la concurs sau în domenii apropiate.(2) În cazul indisponibilității participării unui membru la lucrările comisiei, membrul respectiv este înlocuit de membrul supleant, numit după aceeași procedură ca și membrii comisiei.(3) Deciziile comisiei de concurs sunt luate prin votul secret al membrilor. O decizie a comisiei este validă dacă a întrunit votul a cel puțin 3 membri ai comisiei.(4) Lucrările comisiei de concurs sunt conduse de președintele comisiei.(5) Membrii comisiei pot fi din interiorul sau din afara instituției de învățământ superior, din țară sau din străinătate.-----------Alin. (5) al art. 23 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(6) Pentru ocuparea unui post de conferențiar universitar, profesor universitar, cercetător științific gradul I sau cercetător științific gradul II, cel puțin 3 membri ai comisiei trebuie să fie din afara instituției care organizează concursul, din țară sau din străinătate.(7) Abrogat.-----------Alin. (7) al art. 23 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(8) Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă un titlu didactic sau de cercetare superior ori cel puțin egal cu cel al postului scos la concurs sau, pentru membrii din străinătate, să îndeplinească standardele universității corespunzătoare postului scos la concurs, prevăzute la art. 1 alin. (2).(9) În scopul exclusiv al participării în comisia de concurs, echivalarea titlurilor didactice sau de cercetare ale membrilor din străinătate cu titlurile didactice ori de cercetare din țară se face prin aprobarea de către senatul universitar a componenței nominale a comisiei.(10) Președintele comisiei de concurs poate fi unul din următorii, conform metodologiei proprii:a) directorul departamentului sau conducătorul școlii doctorale în care se regăsește postul;b) decanul sau prodecanul facultății în care se regăsește postul;c) un cadru didactic titular în universitate specialist în domeniul postului sau într-un domeniu apropiat, delegat în acest scop prin votul consiliului departamentului, respectiv al consiliului facultății, care organizează concursul. (la 15-11-2018, Litera c) din Alineatul (10) , Articolul 23 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 24(1) Concursurile se derulează în cel mult 45 de zile de la încheierea perioadei de înscriere.(2) Concursul constă în evaluarea activității științifice și calităților didactice, pentru posturile cu componentă didactică, ale candidaților.(3) Pentru fiecare post, comisia de concurs decide ierarhia candidaților și nominalizează candidatul care a întrunit cele mai bune rezultate.(4) Președintele comisiei de concurs întocmește un raport asupra concursului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de concurs și cu respectarea ierarhiei candidaților decisă de comisie.(5) Raportul asupra concursului este aprobat prin decizie a comisiei de concurs și este semnat de fiecare dintre membrii comisiei de concurs și de către președintele comisiei.(6) Consiliul facultății analizează respectarea procedurilor stabilite prin metodologia proprie a instituției de învățământ superior și acordă sau nu avizul său raportului asupra concursului. Ierarhia candidaților stabilită de comisia de concurs nu poate fi modificată de consiliul facultății.(7) Senatul universitar analizează respectarea procedurilor stabilite prin metodologia proprie a instituției de învățământ superior și aprobă sau nu raportul asupra concursului. Ierarhia candidaților stabilită de comisia de concurs nu poate fi modificată de senatul universitar. + Articolul 25(1) Numirea pe post și acordarea titlului universitar aferent de către instituția de învățământ superior, în urma aprobării rezultatului concursului de către senatul universitar, se face prin decizia rectorului, începând cu semestrul următor desfășurării concursului.(2) Pentru posturile didactice, decizia de numire și de acordare a titlului universitar aferent de către instituția de învățământ superior împreună cu raportul de concurs se trimite de către instituția de învățământ superior Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, denumit în continuare CNATDCU, în termen de două zile lucrătoare de la emiterea deciziei de numire.(3) Numirile pe posturile din instituțiile de învățământ superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională se fac potrivit reglementărilor interne specifice, cu respectarea prevederilor Legii nr. 1/2011. + Articolul 26(1) Pentru posturile de cercetare se aplică prevederile Legii nr. 319/2003, prin excepție de la prevederile art. 23 alin. (1) și art. 24 alin. (1).(2) În vederea desfășurării concursurilor pentru posturi de cercetare din instituțiile de învățământ superior, atribuțiile prevăzute de Legea nr. 319/2003 se îndeplinesc astfel:a) cele prevăzute pentru consiliul științific al unității, de către consiliul facultății;b) cele prevăzute pentru consiliul de administrație al instituției, de către senatul universitar;c) cele prevăzute pentru secretarul științific sau directorul științific al unității, de către directorul departamentului, conducătorul școlii doctorale, decan sau prodecan, conform metodologiei proprii. + Articolul 27În cazul în care postul scos la concurs nu a fost ocupat, concursul poate fi reluat cu respectarea integrală a procedurii de concurs. + Articolul 28Rezultatul concursului se publică pe pagina web a concursului, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea concursului. + Articolul 29(1) Fiecare instituție de învățământ superior întocmește anual, până cel târziu la data de 1 septembrie, un raport anual cu privire la organizarea, desfășurarea și finalizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare. Raportul este trimis, spre notificare, Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și CNATDCU.(2) Instituțiile de învățământ superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională trimit raportul anual cu privire la organizarea, desfășurarea și finalizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare și ministerului sau organului de stat cu atribuții în domeniu. + Articolul 30Prin excepție de la prevederile art. 10 alin. (3), pentru anul universitar 2010-2011, transmiterea către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a solicitării în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs se realizează obligatoriu până la 30 mai 2011.-------
EMITENT |
Notă
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 457 din 4 mai 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 26 mai 2011. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare din învățământul superior pot candida numai persoane care îndeplinesc standardele minime și obligatorii pentru înscrierea la concursul de ocupare a posturilor didactice și de cercetare din învățământul superior, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) și art. 295 alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, denumite în continuare standarde minimale naționale.(2) Metodologia proprie de concurs pentru ocuparea posturilor vacante, denumită în continuare metodologie proprie, prevede standardele minimale de ocupare a posturilor didactice și de cercetare pentru următoarele funcții didactice și de cercetare:a) asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată;b) lector universitar/șef de lucrări;c) conferențiar universitar;d) profesor universitar;e) asistent de cercetare angajat pe perioadă nedeterminată;f) cercetător științific;g) cercetător științific gradul III;h) cercetător științific gradul II;i) cercetător științific gradul I.(3) Standardele aferente funcțiilor prevăzute la alin. (2) sunt cerințe minime și obligatorii pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea funcțiilor respective și sunt denumite în continuare standardele universității.(4) Standardele prevăzute la alin. (2) sunt stabilite de instituția de învățământ superior prin aprobarea de către senatul universitar. Standardele universității nu pot deroga de la standardele minimale naționale definite la alin. (1), aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011. Standardele universității sunt superioare sau egale standardelor minimale naționale.(5) Instituția de învățământ superior nu poate stabili prin metodologia proprie sau prin alte documente echivalarea îndeplinirii de către un candidat a standardelor minimale naționale prevăzute la alin. (1) prin standarde, criterii sau indicatori diferiți de cei prevăzuți de standardele minimale naționale, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011.(6) Metodologia proprie conține prevederi referitoare la soluționarea contestațiilor în cadrul instituției care a organizat concursul. Contestațiile pot fi depuse exclusiv pentru nerespectarea procedurilor legale.(7) În situația în care un candidat deține elemente care pot demonstra nerespectarea procedurilor legale de concurs, candidatul poate formula contestație în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului. Contestația se formulează în scris, se înregistrează la registratura instituției de învățământ superior și se soluționează de comisia de soluționare a contestațiilor. (la 15-11-2018, Alineatul (7) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) (8) Nerespectarea prevederilor metodologiei proprii de către persoanele cu atribuții în procedura de organizare și desfășurare a concursurilor constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011 sau ale altor prevederi legale, în funcție de încadrarea faptei. + Articolul 2Metodologia proprie va fi elaborată cu respectarea principiilor care guvernează învățământul superior prevăzute în Legea nr. 1/2011 și a altor prevederi legale în vigoare. + Articolul 3(1) Anunțul privind organizarea concursului se publică cu cel puțin două luni înainte de data desfășurării primei probe de concurs. Înscrierea la concurs începe în ziua publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs și se încheie cu 15 zile calendaristice înaintea desfășurării primei probe de concurs.(2) Anunțurile se publică cel puțin prin următoarele modalități:a) la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al instituției de învățământ superior;b) pe un site web specializat, administrat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului;c) în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.(3) Instituția de învățământ superior și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului pot anunța concursurile prin orice mijloace suplimentare, inclusiv prin publicarea în massmedia, în publicații științifice naționale și internaționale, pe site-uri web specializate în publicarea ofertelor de locuri de muncă și altele asemenea.(4) Pagina web a concursului este pagina web care prezintă direct informațiile complete despre concurs de pe site-ul web specializat, administrat de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.(5) Pe pagina web a concursului vor fi publicate, în termenul prevăzut la alin. (1), cel puțin următoarele informații:a) descrierea postului scos la concurs;b) atribuțiile/activitățile aferente postului scos la concurs, incluzând norma didactică și tipurile de activități incluse în norma didactică, în cazul posturilor didactice, respectiv norma de cercetare;c) salariul minim de încadrare a postului la momentul angajării;d) calendarul concursului;e) tematica probelor de concurs, inclusiv a prelegerilor, cursurilor sau altor asemenea, ori tematicile din care comisia de concurs poate alege tematica probelor susținute efectiv;f) descrierea procedurii de concurs;g) lista completă a documentelor pe care candidații trebuie să le includă în dosarul de concurs;h) adresa la care trebuie transmis dosarul de concurs.(6) Anunțurile referitoare la posturile de conferențiar universitar, profesor universitar, cercetător științific gradul II și cercetător științific gradul I vor fi publicate și în limba engleză. + Articolul 4Pe pagina web a concursului și pe site-ul web al instituției de învățământ superior vor fi publicate, cel mai târziu în termen de 5 zile lucrătoare de la data-limită pentru înscrierea la concurs, pentru fiecare dintre candidații înscriși și cu respectarea protecției datelor cu caracter personal, în sensul legii, următoarele:a) curriculum vitae;b) fișa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale. + Articolul 5(1) Concursurile au caracter deschis.(2) La concurs pot participa persoanele care îndeplinesc condițiile de înscriere la concurs, fără nicio discriminare, în condițiile legii.(3) Metodologia de concurs nu poate conține prevederi discriminatorii privind candidații în funcție de sex, origine etnică sau socială, cetățenie, religie ori credință, dizabilități, opinii politice, condiție socială sau economică.(4) Metodologia de concurs nu poate face referire la vechime și nu poate conține prevederi care să dezavantajeze candidații din afara instituției sau din afara țării.(5) Descrierea postului scos la concurs va fi făcută în termeni cuprinzători, care corespund nevoilor reale ale instituției de învățământ superior, avându-se în vedere să nu se limiteze, în mod artificial, numărul potențialilor candidați. + Articolul 6(1) Se consideră a fi implicate în procedura de concurs persoanele care:a) participă în procesul de decizie referitor la numirea comisiei de concurs;b) sunt membri sau membri supleanți ai comisiei de concurs;c) sunt implicați în decizii de evaluare profesională sau administrativă în cadrul concursului;d) sunt implicați în soluționarea contestațiilor.(2) Nu pot fi implicate în procedura de concurs persoane care:a) sunt soți, afini și rude până la gradul al III-lea inclusiv cu unul sau mai mulți candidați;b) sunt angajate în aceeași instituție cu un candidat care deține o funcție de conducere și sunt subordonate ierarhic candidatului. (la 15-11-2018, Alineatul (2) din Articolul 6 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 7În situația în care, în urma câștigării unui concurs de către un candidat, una sau mai multe persoane din instituția de învățământ superior urmează să se afle într-o situație de incompatibilitate conform art. 295 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, numirea pe post și acordarea titlului universitar de către instituția de învățământ superior sau a gradului profesional de cercetaredezvoltare poate avea loc numai după soluționarea situației/situațiilor de incompatibilitate. Modalitatea de soluționare a situației de incompatibilitate se comunică Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, în termen de două zile lucrătoare de la soluționare. + Capitolul II Concursul pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare + Articolul 8Ocuparea posturilor didactice și de cercetare pe perioadă nedeterminată se realizează prin concurs public, organizat de instituția de învățământ superior în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, ale metodologiei proprii și cu respectarea prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. (la 15-11-2018, Articolul 8 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 9(1) Instituțiile de învățământ superior pot să organizeze concurs pentru ocuparea unui post didactic sau de cercetare numai dacă acesta este declarat vacant.(2) Un post se consideră vacant dacă este prevăzut astfel în statul de funcții, întocmit anual, sau dacă este vacantat pe parcursul anului universitar.(3) Postul se vacantează printr-una dintre următoarele modalități:a) prin încetarea contractului de muncă, conform legii;b) prin transferul persoanei care ocupă postul pe un alt post din cadrul aceleiași instituții de învățământ superior, ca urmare a câștigării unui concurs.(4) Posturile didactice și de cercetare nu pot fi scoase la concurs prin transformarea unui post ocupat într-un post de rang superior. + Articolul 10(1) Instituția de învățământ superior poate să organizeze concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a unui post didactic sau de cercetare numai după publicarea de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a postului scos la concurs, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.(2) În vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, instituțiile de învățământ superior transmit Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului următoarele documente:a) lista posturilor propuse pentru scoatere la concurs și structura acestora, semnată și ștampilată de rectorul instituției de învățământ superior;b) extrasul din statul de funcții care conține posturile scoase la concurs, semnat de rector, decan și directorul de departament sau conducătorul școlii doctorale;c) în cazul posturilor didactice, declarația pe propria răspundere a rectorului instituției de învățământ superior care atestă că toate posturile didactice propuse a fi scoase la concurs au în structură numai discipline din planurile de învățământ ale specializărilor/programelor de studii legal înființate, inclusiv ca formă de învățământ și localitate de desfășurare;d) metodologia proprie.(3) Transmiterea către Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a solicitării în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs se realizează obligatoriu în primele 30 de zile calendaristice de la începerea fiecărui semestru al anului universitar.(4) Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului verifică structura posturilor, în raport cu prevederile legale în vigoare.(5) Declanșarea procedurilor de concurs poate fi demarată doar după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs.(6) Propunerea de organizare a concursului pentru un post vacant se face de către directorul departamentului sau conducătorul școlii doctorale în structura căruia se află postul, prin referat avizat de consiliul departamentului sau de consiliul școlii doctorale și de consiliul facultății.(7) Lista posturilor propuse pentru ocuparea prin concurs este aprobată de decan și înaintată consiliului de administrație al instituției de învățământ superior în vederea aprobării conform art. 213 alin. (13) lit. c) din Legea nr. 1/2011. + Articolul 11(1) Condițiile pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea unei funcții didactice sunt cele prevăzute de prezentul articol.(2) Pentru funcția de asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde constituie criteriu de evaluare a universităților conform art. 193 din Legea nr. 1/2011.(3) Pentru funcțiile de lector universitar/șef de lucrări sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de lector universitar/șef de lucrări, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde constituie criteriu de evaluare a universităților conform art. 193 din Legea nr. 1/2011.(4) Pentru funcția de conferențiar universitar sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) îndeplinirea standardelor minimale naționale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de conferențiar universitar, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011;c) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de conferențiar universitar, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde trebuie să fie superioare sau egale standardelor minimale naționale aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011.(5) Pentru funcția de profesor universitar sunt necesare cumulativ:a) deținerea diplomei de doctor;b) abrogată;-----------Lit. b) a alin. (5) al art. 11 a fost abrogată de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.c) îndeplinirea standardelor minimale naționale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de profesor universitar, aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011;d) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției didactice de profesor universitar, prevăzute de metodologia proprie. Aceste standarde trebuie să fie superioare sau egale standardelor minimale naționale aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, potrivit art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011.(6) Pentru ocuparea posturilor din învățământul superior medical, cu excepția posturilor de la disciplinele care nu au corespondent în rețeaua Ministerului Sănătății și cele de la disciplinele preclinice, trebuie îndeplinite următoarele condiții, suplimentar față de cele prevăzute la alin. (2)-(5):a) pentru asistent universitar angajat pe perioadă nedeterminată - deținerea titlului de medic rezident sau a unui titlu medical superior;b) pentru șef de lucrări sau conferențiar - deținerea titlului de medic specialist;c) pentru profesor universitar - deținerea titlului de medic primar. + Articolul 12Pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea unei funcții de cercetare este necesară îndeplinirea condițiilor prevăzute de Legea nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare și de Legea nr. 1/2011, astfel:a) pentru posturile pe perioadă nedeterminată, deținerea diplomei de doctor, conform art. 294 alin. (1) din Legea nr. 1/2011;b) îndeplinirea standardelor minimale naționale de ocupare a posturilor de cercetare, specifice funcției, prevăzute de metodologia proprie conform art. 1. + Articolul 13(1) În vederea înscrierii la concursul pentru ocuparea unui post didactic și de cercetare candidatul întocmește un dosar care conține, cel puțin, următoarele documente:a) cererea de înscriere la concurs, semnată de candidat, care include o declarație pe propria răspundere privind veridicitatea informațiilor prezentate în dosar;b) o propunere de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atât din punct de vedere didactic, în cazul posturilor didactice, cât și din punctul de vedere al activităților de cercetare științifică; propunerea se redactează de către candidat, cuprinde maximum 10 pagini și este unul dintre principalele criterii de departajare a candidaților.c) curriculum vitae al candidatului în format tipărit și în format electronic;d) lista de lucrări ale candidatului în format tipărit și în format electronic;e) fișa de verificare a îndeplinirii standardelor universității de prezentare la concurs, al cărei format standard este prevăzut de metodologia proprie. Fișa de verificare este completată și semnată de către candidat;f) documente referitoare la deținerea diplomei de doctor: copia legalizată a diplomei de doctor și, în cazul în care diploma de doctor originală nu este recunoscută în România, atestatul de recunoaștere sau echivalare a acesteia;g) rezumatul în limba română și într-o limbă de circulație internațională a tezei de doctorat, pe maximum o pagină pentru fiecare limbă;----------Lit. g) a alin. (1) al art. 13 a fost modificată de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.h) declarație pe propria răspundere a candidatului în care indică situațiile de incompatibilitate prevăzute de Legea nr. 1/2011 în care s-ar afla în cazul câștigării concursului sau lipsa acestor situații de incompatibilitate;i) abrogată;-----------Lit. i) a alin. (1) al art. 13 a fost abrogată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.j) în cazurile prevăzute la art. 11 alin. (6), copii legalizate care atestă deținerea titlurilor medicale respective;k) copii ale altor diplome care atestă studiile candidatului;l) copia cărții de identitate sau, în cazul în care candidatul nu are o carte de identitate, a pașaportului sau a unui alt document de identitate întocmit într-un scop echivalent cărții de identitate ori pașaportului;m) în cazul în care candidatul și-a schimbat numele, copii de pe documente care atestă schimbarea numelui - certificat de căsătorie sau dovada schimbării numelui;n) maximum 10 publicații, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecționate de acesta și considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii.(2) Instituția de învățământ superior va specifică reglementările care se aplică lucrărilor candidatului care nu sunt disponibile în format electronic. + Articolul 14Curriculum vitae al candidatului trebuie să includă:a) informații despre studiile efectuate și diplomele obținute;b) informații despre experiența profesională și locurile de muncă relevante;c) informații despre proiectele de cercetare-dezvoltare pe care le-a condus ca director de proiect și granturile obținute, în cazul în care există astfel de proiecte sau granturi, indicându-se pentru fiecare sursa de finanțare, volumul finanțării și principalele publicații sau brevete rezultate;d) informații despre premii sau alte elemente de recunoaștere a contribuțiilor științifice ale candidatului. + Articolul 15Lista completă de lucrări ale candidatului va fi structurată astfel:a) lista celor maximum 10 lucrări considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii, care sunt incluse în format electronic în dosar și care se pot regăsi și în celelalte categorii de lucrări prevăzute de prezentul articol;----------Lit. a) a art. 15 a fost modificată de pct. 4 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.b) teza sau tezele de doctorat;c) brevete de invenție și alte titluri de proprietate industrială;d) cărți și capitole în cărți;e) articole/studii în extenso, publicate în reviste din fluxul științific internațional principal;f) publicații în extenso, apărute în lucrări ale principalelor conferințe internaționale de specialitate;g) alte lucrări și contribuții științifice sau, după caz, din domeniul creației artistice. + Articolul 16(1) Candidații la posturile de conferențiar universitar sau cercetător științific gradul II trebuie să includă în dosarul de concurs cel puțin 3 nume și adrese de contact ale unor personalități din domeniul respectiv, din țară sau din străinătate, exterioare instituției de învățământ superior al cărei post este scos la concurs, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitățile profesionale ale candidatului.(2) Candidații la posturile de profesor universitar sau cercetător științific gradul I trebuie să includă în dosarul de concurs cel puțin 3 nume și adrese de contact ale unor personalități din domeniul respectiv din străinătate, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare privitoare la calitățile profesionale ale candidatului.----------Alin. (2) al art. 16 a fost modificat de pct. 5 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(3) În cazul domeniilor științifice cu specific românesc, scrisorile de recomandare pentru candidații la posturile de profesor universitar sau cercetător științific gradul I pot proveni și din partea unor personalități din domeniul respectiv din România, exterioare instituției de învățământ superior al cărei post este scos la concurs.(4) Domeniile științifice cu specific românesc sunt stabilite prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. + Articolul 17Dosarul de concurs este constituit de candidat și se depune la adresa instituției de învățământ superior specificată pe pagina web a concursului, direct sau prin intermediul serviciilor poștale ori de curierat care permit confirmarea primirii. Dosarul de concurs este transmis membrilor comisiei de concurs începând cu data închiderii procesului de depunere a dosarelor de concurs, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare înaintea desfășurării primei probe a concursului. + Articolul 18(1) Pentru obținerea avizului compartimentului juridic al instituției de învățământ superior, fiecare dosar trebuie să cuprindă rezoluția cu privire la verificarea informațiilor din fișa de verificare prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. e). Această rezoluție este stabilită de către o comisie sau un consiliu științific numit(ă) prin decizie a rectorului, la propunerea consiliului de administrație.(2) Îndeplinirea de către un candidat a condițiilor legale de prezentare la concurs este certificată prin avizul compartimentului juridic al instituției de învățământ superior, în baza rezoluției de la alin. (1) și a altor documente necesare înscrierii la concurs.(3) Avizul este comunicat candidatului în maximum 48 de ore de la emiterea sa, dar cu minimum 5 zile lucrătoare înaintea desfășurării primei probe a concursului. (la 15-11-2018, Articolul 18 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 19Candidații care îndeplinesc condițiile legale de prezentare la concurs vor fi invitați de către instituția de învățământ superior la susținerea probelor de concurs. + Articolul 20(1) Comisia de concurs evaluează candidatul din perspectiva următoarelor aspecte:a) relevanța și impactul rezultatelor științifice ale candidatului;b) capacitatea candidatului de a îndruma studenți sau tineri cercetători;c) competențele didactice ale candidatului;d) capacitatea candidatului de a transfera cunoștințele și rezultatele sale către mediul economic sau social ori de a populariza propriile rezultate științifice;e) capacitatea candidatului de a lucra în echipă și eficiența colaborărilor științifice ale acestuia, în funcție de specificul domeniului candidatului;f) capacitatea candidatului de a conduce proiecte de cercetare-dezvoltare;g) experiența profesională a candidatului în alte instituții decât instituția organizatoare de concurs.(2) Comisia de concurs are obligația de a verifica și constata îndeplinirea de către candidat a standardelor minimale naționale. (la 15-11-2018, Articolul 20 din Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 21Competențele profesionale ale candidatului se evaluează de către comisia de concurs pe baza dosarului de concurs și, adițional, prin una sau mai multe probe de concurs, incluzând prelegeri, susținerea unor cursuri ori altele asemenea, potrivit metodologiei proprii. Instituția de învățământ superior anunță pe pagina web a concursului ziua, ora și locul desfășurării probelor de concurs.-----------Art. 21 a fost modificat de pct. 7 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013. + Articolul 22(1) Stabilirea componenței comisiei de concurs se face după publicarea anunțului de scoatere la concurs a postului, pentru fiecare post scos la concurs.(2) Componența comisiei de concurs poate include membri supleanți.(3) Consiliul departamentului sau al școlii doctorale în structura căruia se află postul face propuneri pentru componența nominală a comisiei de concurs.(4) Componența comisiei de concurs este propusă de decanul facultății, pe baza propunerilor prevăzute la alin. (3), și este avizată de consiliul facultății.(5) Componența nominală a comisiei de concurs însoțită de avizul consiliului facultății este transmisă senatului universitar și supusă aprobării senatului universitar.(6) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de concurs este numită prin decizie a rectorului.(7) În termen de două zile lucrătoare de la emiterea deciziei rectorului decizia este transmisă Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, iar componența nominală a comisiei de concurs este publicată pe pagina web a concursului. În cazul posturilor de conferențiar universitar, profesor universitar, cercetător științific gradul II și cercetător științific gradul I, componența comisiei este publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. În cazul instituțiilor de învățământ superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, decizia rectorului este transmisă și structurilor cu atribuții în domeniu. + Articolul 22^1(1) În vederea stabilirii componenței comisiilor de soluționare a contestațiilor se parcurge aceeași procedură ca la stabilirea componenței comisiei de concurs.(2) Membrii comisiei de concurs nu pot face parte din comisia de soluționare a contestațiilor.(3) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de soluționare a contestațiilor este numită prin decizie a rectorului. (la 15-11-2018, Capitolul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 23(1) Comisia de concurs este formată din 5 membri, incluzând președintele acesteia, specialiști în domeniul postului scos la concurs sau în domenii apropiate.(2) În cazul indisponibilității participării unui membru la lucrările comisiei, membrul respectiv este înlocuit de membrul supleant, numit după aceeași procedură ca și membrii comisiei.(3) Deciziile comisiei de concurs sunt luate prin votul secret al membrilor. O decizie a comisiei este validă dacă a întrunit votul a cel puțin 3 membri ai comisiei.(4) Lucrările comisiei de concurs sunt conduse de președintele comisiei.(5) Membrii comisiei pot fi din interiorul sau din afara instituției de învățământ superior, din țară sau din străinătate.-----------Alin. (5) al art. 23 a fost modificat de pct. 8 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(6) Pentru ocuparea unui post de conferențiar universitar, profesor universitar, cercetător științific gradul I sau cercetător științific gradul II, cel puțin 3 membri ai comisiei trebuie să fie din afara instituției care organizează concursul, din țară sau din străinătate.(7) Abrogat.-----------Alin. (7) al art. 23 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 36 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(8) Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă un titlu didactic sau de cercetare superior ori cel puțin egal cu cel al postului scos la concurs sau, pentru membrii din străinătate, să îndeplinească standardele universității corespunzătoare postului scos la concurs, prevăzute la art. 1 alin. (2).(9) În scopul exclusiv al participării în comisia de concurs, echivalarea titlurilor didactice sau de cercetare ale membrilor din străinătate cu titlurile didactice ori de cercetare din țară se face prin aprobarea de către senatul universitar a componenței nominale a comisiei.(10) Președintele comisiei de concurs poate fi unul din următorii, conform metodologiei proprii:a) directorul departamentului sau conducătorul școlii doctorale în care se regăsește postul;b) decanul sau prodecanul facultății în care se regăsește postul;c) un cadru didactic titular în universitate specialist în domeniul postului sau într-un domeniu apropiat, delegat în acest scop prin votul consiliului departamentului, respectiv al consiliului facultății, care organizează concursul. (la 15-11-2018, Litera c) din Alineatul (10) , Articolul 23 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 883 din 9 noiembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 15 noiembrie 2018 ) + Articolul 24(1) Concursurile se derulează în cel mult 45 de zile de la încheierea perioadei de înscriere.(2) Concursul constă în evaluarea activității științifice și calităților didactice, pentru posturile cu componentă didactică, ale candidaților.(3) Pentru fiecare post, comisia de concurs decide ierarhia candidaților și nominalizează candidatul care a întrunit cele mai bune rezultate.(4) Președintele comisiei de concurs întocmește un raport asupra concursului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de concurs și cu respectarea ierarhiei candidaților decisă de comisie.(5) Raportul asupra concursului este aprobat prin decizie a comisiei de concurs și este semnat de fiecare dintre membrii comisiei de concurs și de către președintele comisiei.(6) Consiliul facultății analizează respectarea procedurilor stabilite prin metodologia proprie a instituției de învățământ superior și acordă sau nu avizul său raportului asupra concursului. Ierarhia candidaților stabilită de comisia de concurs nu poate fi modificată de consiliul facultății.(7) Senatul universitar analizează respectarea procedurilor stabilite prin metodologia proprie a instituției de învățământ superior și aprobă sau nu raportul asupra concursului. Ierarhia candidaților stabilită de comisia de concurs nu poate fi modificată de senatul universitar. + Articolul 25(1) Numirea pe post și acordarea titlului universitar aferent de către instituția de învățământ superior, în urma aprobării rezultatului concursului de către senatul universitar, se face prin decizia rectorului, începând cu semestrul următor desfășurării concursului.(2) Pentru posturile didactice, decizia de numire și de acordare a titlului universitar aferent de către instituția de învățământ superior împreună cu raportul de concurs se trimite de către instituția de învățământ superior Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, denumit în continuare CNATDCU, în termen de două zile lucrătoare de la emiterea deciziei de numire.(3) Numirile pe posturile din instituțiile de învățământ superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională se fac potrivit reglementărilor interne specifice, cu respectarea prevederilor Legii nr. 1/2011. + Articolul 26(1) Pentru posturile de cercetare se aplică prevederile Legii nr. 319/2003, prin excepție de la prevederile art. 23 alin. (1) și art. 24 alin. (1).(2) În vederea desfășurării concursurilor pentru posturi de cercetare din instituțiile de învățământ superior, atribuțiile prevăzute de Legea nr. 319/2003 se îndeplinesc astfel:a) cele prevăzute pentru consiliul științific al unității, de către consiliul facultății;b) cele prevăzute pentru consiliul de administrație al instituției, de către senatul universitar;c) cele prevăzute pentru secretarul științific sau directorul științific al unității, de către directorul departamentului, conducătorul școlii doctorale, decan sau prodecan, conform metodologiei proprii. + Articolul 27În cazul în care postul scos la concurs nu a fost ocupat, concursul poate fi reluat cu respectarea integrală a procedurii de concurs. + Articolul 28Rezultatul concursului se publică pe pagina web a concursului, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea concursului. + Articolul 29(1) Fiecare instituție de învățământ superior întocmește anual, până cel târziu la data de 1 septembrie, un raport anual cu privire la organizarea, desfășurarea și finalizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare. Raportul este trimis, spre notificare, Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și CNATDCU.(2) Instituțiile de învățământ superior din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională trimit raportul anual cu privire la organizarea, desfășurarea și finalizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare și ministerului sau organului de stat cu atribuții în domeniu. + Articolul 30Prin excepție de la prevederile art. 10 alin. (3), pentru anul universitar 2010-2011, transmiterea către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului a solicitării în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs se realizează obligatoriu până la 30 mai 2011.-------