HOTĂRÂRE nr. 693 din 5 septembrie 2018pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea condițiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum și a condițiilor de montare, reparare, reglare și verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere și a limitatoarelor de viteză
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 11 septembrie 2018



    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. II lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 353/2015,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul IHotărârea Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea condițiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum și a condițiilor de montare, reparare, reglare și verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere și a limitatoarelor de viteză, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 19 august 2003, se modifică după cum urmează:1. Titlul hotărârii va avea următorul cuprins:HOTĂRÂREprivind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză2. Titlul capitolului I „Definiții și dispoziții generale“ se abrogă.3. Articolul 1 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1Prevederile prezentei hotărâri stabilesc condițiile referitoare la omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și la autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză.4. Articolul 2 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 2În sensul prezentei hotărâri se aplică definițiile prevăzute la art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere.5. Titlul capitolului II „Norme privind tahografele“ se abrogă.6. Articolul 3 se abrogă.7. Articolul 4 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 4(1) Activitatea de instalare sau reparare a tahografelor se efectuează numai de către operatori economici autorizați de către Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în continuare RAR, în conformitate cu Reglementările privind condițiile de montare, reparare și verificare a tahografelor și a limitatoarelor de viteză, precum și de autorizare a operatorilor economici care desfășoară astfel de activități - RNTR 8, aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.(2) Activitatea de inspecție a tahografelor se efectuează de către RAR sau de către operatori economici autorizați de către RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la alin. (1).(3) Eliberarea autorizației tehnice pentru operatorii economici prevăzuți la alin. (1) și (2), de către RAR, este condiționată de asigurarea cerințelor de obiectivitate și neutralitate din reglementările tehnice prevăzute la alin. (1).(4) RAR efectuează la operatorii economici autorizați audituri privind procedurile aplicate și capabilitatea tehnică o dată la doi ani și asigură supravegherea activității prin audituri tehnice inopinate.(5) Cheltuielile aferente activităților efectuate de RAR și prevăzute la alin. (2)-(4) se suportă integral de către operatorii economici.(6) Auditul tehnic cuprinde supravegherea tehnică, inclusiv prin mijloace informatice, controlul modului de efectuare a inspecției tahografelor, inclusiv prin reinspectarea tahografelor efectuată de către RAR în atelierul operatorului economic autorizat, precum și controlul modului de efectuare a reparațiilor tahografelor.(7) Operatorii economici autorizați trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și limitatoarelor de viteză, gestionat de RAR.(8) Operatorii economici autorizați trebuie să țină evidența operațiunilor efectuate asupra tahografelor, precum și a datelor stabilite în reglementările tehnice prevăzute la alin. (1).(9) Operatorii economici autorizați trebuie să notifice RAR mărcile sigiliilor și datele electronice de securitate utilizate, precum și informațiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate, prevăzute la art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.8. Articolul 5 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 5Fiecare tahograf individual, nou sau reparat, se certifică în ceea ce privește funcționarea corectă și exactitatea indicațiilor și înregistrărilor de către producător sau de reprezentantul acestuia, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).9. Articolul 6 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) În vederea aplicării corespunzătoare a prevederilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, personalul operatorilor economici autorizați care efectuează inspecția tahografelor trebuie să fie atestat de către RAR în ceea ce privește competența profesională, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(2) Pentru obținerea atestării, solicitanții trebuie să îndeplinească condițiile necesare și să urmeze în prealabil un program de instruire organizat de un producător de tahografe sau de un producător de dispozitive de inspecție a tahografelor agreați de RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(3) Programul de instruire prevăzut la alin. (2) poate fi organizat și de reprezentanți ai producătorilor de tahografe sau ai producătorilor de dispozitive de inspecție a tahografelor, împuterniciți în acest scop de aceștia și agreați de RAR.10. Articolul 7 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7Inspecțiile periodice ale tahografelor montate pe autovehicule se efectuează la cel mult 2 ani, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).11. Titlul capitolului III „Norme privind limitatoarele de viteză“ se abrogă.12. Articolele 8 și 9 se abrogă. 13. Articolul 10 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 10(1) Activitatea de instalare sau reparare a limitatoarelor de viteză se efectuează numai de către operatori economici autorizați de către RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(2) Activitatea de inspecție a limitatoarelor de viteză se efectuează de către RAR sau de către operatori economici autorizați de către RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(3) Eliberarea autorizației tehnice pentru operatorii economici prevăzuți la alin. (1) și (2), de către RAR, este condiționată de asigurarea cerințelor de obiectivitate și neutralitate prevăzute în reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(4) RAR efectuează la operatorii economici autorizați audituri privind procedurile aplicate și capabilitatea tehnică o dată la 2 ani și asigură supravegherea activității prin audituri tehnice inopinate.(5) Cheltuielile aferente activităților efectuate de RAR și prevăzute la alin. (2)-(4) se suportă integral de către operatorii economici.(6) Auditul tehnic cuprinde supravegherea tehnică, inclusiv prin mijloace informatice, controlul modului de efectuare a inspecției limitatoarelor de viteză, inclusiv prin reinspecția acestora efectuată de către RAR în atelierul operatorului economic autorizat.(7) Operatorii economici autorizați trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul național de supraveghere informatică a inspecțiilor tahografelor și limitatoarelor de viteză, gestionat de RAR.14. Articolul 11 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 11(1) Inspecțiile periodice ale limitatoarelor de viteză trebuie efectuate la cel mult 2 ani, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(2) Viteza maximă reglată trebuie să fie indicată pe o plăcuță aplicată într-un loc vizibil.15. Titlul capitolului IV „Contravenții și sancțiuni“ se abrogă.16. Articolul 12 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 12Constituie contravenții, dacă acestea nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să constituie infracțiuni potrivit legii penale, următoarele fapte:a) efectuarea de activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză de către operatori economici având autorizația tehnică anulată sau de către operatori economici neautorizați;b) efectuarea de activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză de către operatori economici având autorizația suspendată sau cu termenul de valabilitate expirat ori fără menținerea condițiilor inițiale de autorizare;c) efectuarea de activități de inspecție a tahografelor de către operatori economici utilizând personal având certificatul de atestare suspendat, anulat ori cu termenul de valabilitate expirat sau de către personal neatestat;d) atestarea efectuării inspecțiilor tahografelor sau ale limitatoarelor de viteză instalate pe un vehicul, fără prezentarea acestuia;e) nerespectarea procedurilor de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză stabilite în reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1);f) divulgarea codului de securitate al cardului de atelier sau utilizarea cardului de atelier de către altă persoană decât titularul cardului;g) atestarea efectuării inspecțiilor tahografelor având montate dispozitive destinate manipulării sau având instalate softuri neautorizate în tahograful digital; h) aplicarea de sigilii a căror marcă aparține unui alt operator economic sau de sigilii a căror marcă nu a fost notificată către RAR, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1); i) efectuarea necorespunzătoare a inspecției, constatată cu ocazia controlului efectuat de RAR în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (6) sau ale art. 10 alin. (6);j) nerespectarea prevederilor privind evidența operațiunilor efectuate asupra tahografelor, precum și a datelor prevăzute la art. 4 alin. (8);k) nerespectarea prevederilor art. 5 privind certificarea tahografelor noi sau reparate în ceea ce privește funcționarea corectă și exactitatea indicațiilor și înregistrărilor;l) neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse de către personalul RAR în rapoartele de supraveghere;m) împiedicarea, sub orice formă, a personalului RAR de a exercita atribuțiile de serviciu;n) nerespectarea obligațiilor de notificare prevăzute la art. 4 alin. (9).17. Articolul 13 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 13(1) Contravențiile prevăzute la art. 12 se sancționează după cum urmează:a) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru faptele prevăzute la lit. d), g), h), j) și m);b) cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei pentru faptele prevăzute la lit. a), b), c), i) și k);c) cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei pentru faptele prevăzute la lit. f), e), l) și n). (2) În cazul comiterii faptelor prevăzute la art. 12, pe lângă amenzile contravenționale prevăzute la alin. (1) personalul împuternicit în acest scop de către Ministerul Transporturilor poate dispune, în raport cu gravitatea faptelor, suspendarea ori anularea autorizației tehnice a operatorilor economici și/sau suspendarea ori anularea certificatului de atestare a personalului implicat în activitatea de inspecție a tahografelor, după caz, în conformitate cu reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(3) În urma rezultatelor auditurilor tehnice prevăzute la art. 4 alin. (6) sau la art. 10 alin. (6), RAR poate anula inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză în cazurile stabilite prin reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).18. Titlul capitolul V „Dispoziții finale“ se abrogă.19. Articolul 16 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 16Aparatura utilizată în atelierele operatorilor economici autorizați trebuie să respecte cerințele prevăzute de legislația privind activitatea de metrologie.20. Articolul 17 va avea următorul cuprins:  +  Articolul 17(1) RAR ține evidența autorizațiilor eliberate operatorilor economici, precum și a celorlalte date stabilite în reglementările tehnice prevăzute la art. 4 alin. (1).(2) În vederea îndeplinirii prevederilor art. 4 alin. (6), RAR are acces la baza de date de evidență a cardurilor de atelier a Autorității Rutiere Române - ARR.21. Articolul 18 se abrogă.  +  Articolul II(1) Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ este desemnată ca autoritate națională pentru omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf.(2) Ministerul Transporturilor transmite Comisiei Europene denumirea și datele de contact ale autorității prevăzute la alin. (1) și, după caz, furnizează ulterior actualizări ale acestora.  +  Articolul IIIÎncepând cu data de 1 ianuarie 2020 nu se mai acordă autorizații noi și nu se mai prelungește valabilitatea celor existente în cazul operatorilor economici care nu respectă prevederile art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea condițiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum și a condițiilor de montare, reparare, reglare și verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere și a limitatoarelor de viteză, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 9 din prezenta hotărâre.  +  Articolul IVÎn termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărâri, Ministerul Transporturilor modifică și completează Reglementările privind condițiile de montare, reparare și verificare a tahografelor și a limitatoarelor de viteză, precum și de autorizare a operatorilor economici care desfășoară astfel de activități - RNTR 8, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 181/2008.  +  Articolul VPrezenta hotărâre intră în vigoare la 3 luni de la data publicării, cu excepția art. I pct. 9 care intră în vigoare la 1 ianuarie 2020 și a art. IV care intră în vigoare la data publicării.
    PRIM-MINISTRU
    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
    Contrasemnează:
    Ministrul transporturilor,
    Lucian Șova
    Ministrul economiei,
    Dănuț Andrușcă
    Ministrul pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat,
    Ștefan-Radu Oprea
    Ministrul comunicațiilor și societății informaționale,
    Petru Bogdan Cojocaru
    Ministrul finanțelor publice,
    Eugen Orlando Teodorovici
    Ministrul afacerilor externe,
    Teodor-Viorel Meleșcanu
    p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
    Cristian-Gabriel Winzer,
    secretar de stat
    București, 5 septembrie 2018.Nr. 693.----