ORDIN nr. 1.086 din 20 februarie 2018privind aprobarea modelului-cadru al Planului anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București
EMITENT
  • MINISTERUL MUNCII ȘI JUSTIȚIEI SOCIALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 336 din 17 aprilie 2018



    Având în vedere art. 112 alin. (3) lit. b), art. 118, art. 119, art. 120 lit. d), art. 140 alin. (2) și art. 141 alin. (2) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul:– art. 17 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 12/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Justiției Sociale;– art. 6 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal,ministrul muncii și justiției sociale emite următorul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă modelul-cadru al Planului anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul muncii și justiției sociale,
    Lia-Olguța Vasilescu
    București, 20 februarie 2018.Nr. 1.086.  +  ANEXĂ
    Planul anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate
    din bugetul Consiliului Județean/Consiliului Local ............../Consiliului General al Municipiului București

    Model-cadru
    Județul/Municipiul/Orașul/Comuna ………………… Anexă la Hotărârea Consiliului Județean/Consiliului Local ............./Consiliului General al Municipiului București nr. …/……., Aviz consultativ^1

    Planul anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul
    Consiliului județean/Consiliului Local ................../Consiliului General al Municipiului București
    pentru anul …………….
    Având în vedere:1. Strategia județeană/locală de dezvoltare a serviciilor sociale, aprobată prin Hotărârea Consiliului Județean/Consiliului Local ..................../Consiliului General al Municipiului București nr. ……../………….., respectiv următoarele obiective operaționale/direcțiile de acțiune:a) …………..;b) …………;2. Strategia națională …….., aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. ………./……………., direcția de acțiune/obiectivul operațional;3. Programul de interes național aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. ……./……….;4. Acordul de cooperare/parteneriat^2 etc. nr. ……/…………., aprobat prin Hotărârea Consiliului Local/Consiliului Județean/Consiliului General al Municipiului București nr. ……………/……………..;5. Procesul-verbal/Minuta consultării în vederea elaborării Planului anual de acțiune privind serviciile sociale, organizată cu următorii/următoarele furnizori publici și privați/asociații profesionale și organizații reprezentative ale beneficiarilor din data de …........…/…..………,Planul anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul Consiliului Județean/Consiliului Local/Consiliului General al Municipiului București ………….. cuprinde:1. Date privind administrarea, înființarea și finanțarea serviciilor sociale - capitolul I;2. Planificarea activităților de informare a publicului cu privire la serviciile sociale existente la nivel local/județean - capitolul II;3. Programul de formare și îndrumare metodologică a personalului care lucrează în domeniul serviciilor sociale - capitolul III.  +  Capitolul I Administrarea, înființarea și finanțarea serviciilor socialeA. Serviciile sociale existente la nivel local/județean^3
    Nr. crt.Cod serviciu social, conform Nomenclatorului serviciilor socialeDenumirea serviciului socialCapacitateGrad de ocupareBugetele estimate pe surse de finanțare, pentru serviciile sociale existente:
    Buget localBuget județeanBuget de statContribuții persoane beneficiareAlte surse
    1         
    2         
    Total         
    B. Servicii sociale propuse spre a fi înființate
    Denumire serviciu social propusCod serviciu socialCategorie beneficiariCapacitate necesarăCapacitate clădire/spațiu necesar- mp -Resurse umane necesare(personal de specialitate, de îngrijire și asistență; personal gospodărie, întreținere-reparații, deservire)Bugetele estimate pe surse de finanțare, pentru serviciile sociale propuse pentru a fi înființate:Justificare
    Buget localBuget județeanBuget de statContribuții persoane beneficiareAlte surse
    Nr. benef./ziNr. locuri (în paturi)
    C. Programul anual de contractare a serviciilor sociale din fonduri publice, în baza prevederilor Legii asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru realizarea obiectivului operațional/direcției de acțiune prevăzută în …………..^4.Se aplică și în cazul programelor de finanțare nerambursabile pentru activități nonprofit de interes general, în baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, cu modificările și completările ulterioare.D. Programul de subvenționare a asociațiilor, fundațiilor și cultelor recunoscute de lege, în baza Legii nr. 34/1998 privind acordarea unor subvenții asociațiilor și fundațiilor române cu personalitate juridică, care înființează și administrează unități de asistență socială, cu completările ulterioare:1. Serviciile sociale eligibile/neeligibile pentru a primi subvenții de la bugetul local^5:a) …………….b) ………………2. Capitolele de cheltuieli curente de funcționare a unităților de asistență socială, pentru care se pot acorda subvenții;3. Bugetul estimat al programului de subvenționare ……………….a) codul CPV este însoțit de codul serviciului social din Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015, cu modificările și completările ulterioare;b) estimarea valorii contractului se realizează pe baza standardelor de cost pentru serviciile sociale care fac obiectul contractării, aprobate la nivel național prin hotărâre a Guvernului;c) bugetul estimat al programului de contractare.
     +  Capitolul IIPlanificarea activităților de informare a publicului cu privire la serviciile sociale existente la nivel local/județean în conformitate cu prevederile art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 797/20171. Revizuirea/Actualizarea informațiilor care se publică pe pagina proprie de internet/se afișează la sediul serviciului public de asistență socială:a) Strategia de dezvoltare a serviciilor sociale;b) Planul anual de acțiune privind serviciile sociale administrate și finanțate din bugetul consiliului județean/consiliului local;c) Activitatea proprie și serviciile aflate în proprie administrare - formulare/modele de cereri în format editabil, programul instituției, condiții de eligibilitate, informațiile privind costurile serviciilor sociale acordate, pentru fiecare serviciu furnizat etc. - se actualizează cel puțin lunar;d) Informații privind serviciile sociale disponibile la nivelul unității administrativ-teritoriale/subdiviziunii administrativ-teritoriale, acordate de furnizori publici ori privați:(i) lista furnizorilor de servicii sociale din comunitate și din județ și a serviciilor sociale acordate de aceștia - se actualizează lunar;(ii) serviciile sociale care funcționează în cadrul/coordonarea serviciului public de asistență socială: nr. cod serviciu, datele privind beneficiarii, costurile și personalul/tipul de serviciu, înregistrate în anul anterior etc. - se actualizează trimestrial/anual;(iii) situații statistice care privesc serviciile sociale organizate și acordate la nivelul județului și al sectoarelor municipiului București - se actualizează cel puțin anual;e) Informații privind alte servicii de interes public care nu au organizate compartimente deconcentrate la nivelul unității administrativ-teritoriale^6 - se actualizează cel puțin trimestrial;2. Activități de informare a publicului, altele decât activitatea de informare a beneficiarului în cadrul procesului de acordare a serviciilor sociale, respectiv pe perioada realizării evaluării inițiale, a anchetelor sociale sau a activității de consiliere în cadrul centrelor de zi;3. Telefonul verde;4. Campanii de informare și sensibilizare a comunității, organizate de serviciul public de asistență socială sau în colaborare cu alte servicii publice de interes local etc.;5. Campanii de promovare a serviciilor sociale ale serviciului public de asistență socială;6. Organizarea de întâlniri tripartite: furnizorii de servicii sociale, organizații de voluntariat, asociații ale persoanelor beneficiare etc.;7. Activități de informare și consiliere realizate prin serviciul de asistență comunitară, cum ar fi: conștientizare și sensibilizare a publicului privind riscul de excluziune socială, respectarea drepturilor sociale și promovarea măsurilor de asistență socială, mediere socială etc.;8. Mesaje de interes public transmise prin presă.  +  Capitolul III Programul de formare și îndrumare metodologică a personalului care lucrează în domeniul serviciilor sociale1. Propuneri de activități de formare profesională continuă în vederea creșterii performanței personalului din structurile proprii/instruire etc.:a) cursuri de perfecționare
    Nr. de persoaneBuget estimat
    Personalul de specialitate
    b) cursuri de calificare
    Nr. de persoaneBuget estimat
    …..
    c) sesiuni de instruire pentru:c.1. personalul din centre conform cerințelor standardelor de calitate;c.2. asistenți personali;c.3. îngrijitori informali^7;c.4. voluntari^8;
    Nr. de persoaneBuget estimat
    ….
    d) organizarea de întâlniri de tip peer review, inclusiv prin structurile asociative ale municipiilor, orașelor, comunelor, prin asociații profesionale, prin asociații de dezvoltare intercomunitară etc.:
    Teme de interesNr. de persoaneBuget estimat
    e) participarea la sesiunile de formare organizate prin programe de interes național^9;f) altele: …………….
    2. Încheierea de contracte de supervizare profesională/Revizuirea fișelor de post în vederea asigurării coordonării profesionale sau încheierea de contracte de supervizare în servicii sociale:a) pentru asistenți sociali^10: nr. ………..; buget estimat …………….;b) pentru psihologi: nr. ……………; buget estimat ………………;c) etc.a) structura, misiunea și activitățile organizației-gazdă;b) drepturile și responsabilitățile voluntarului;c) regulamentele interne care reglementează implicarea voluntarului.Organizația-gazdă poate oferi voluntarilor, în condițiile legislației din domeniul educației și formării profesionale, cursuri de instruire, formare și pregătire profesională în domeniul în care aceasta activează.
    _____^1 După caz: a) Consiliul județean/Consiliul General al Municipiului București pentru planurile anuale de acțiune ale municipiilor/orașelor/comunelor/sectoarelor municipiului București;b) Comisia județeană de incluziune socială, pentru planurile anuale de acțiune ale județului.^2 În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (2)-(4), art. 112 alin. (3) lit. f) și art. 119 alin. (4) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.^3 Potrivit raportului anual transmis Ministerului Muncii și Justiției Sociale, în rezumat.^4 Sunt aplicabile prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 281/2016 privind stabilirea formularelor standard ale Programului anual al achizițiilor publice și Programului anual al achizițiilor sectoriale, cu următoarele precizări și completări:^5 Enumerarea cuprinde obligatoriu codul serviciului social, potrivit Nomenclatorului serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015, cu modificările și completările ulterioare.^6 Spre exemplu, servicii de ocupare a forței de muncă.^7 Potrivit standardelor minime de calitate pentru serviciile de îngrijire la domiciliu, personalul serviciului organizează periodic sesiuni de informare și consiliere a membrilor de familie care locuiesc împreună cu beneficiarul sau au grijă de acesta în afara perioadelor în care activează îngrijitorii formali. De asemenea, potrivit prevederilor art. 31 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 448/2006 privind protecția drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, autoritățile publice au obligația să asigure instruirea în problematica specifică a persoanei cu handicap a personalului care își desfășoară activitatea în sistemul de protecție a persoanelor cu handicap, inclusiv a asistenților personali și a asistenților personali profesioniști. Potrivit prevederilor art. 114 alin. (4) din Legea nr. 272/2004 privind protecția drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, structurile comunitare consultative vor beneficia de programe de formare în domeniul asistenței sociale și protecției copilului.^8 În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3) și (4) din Legea nr. 78/2014 privind reglementarea activității de voluntariat în România, cu modificările ulterioare, organizația-gazdă oferă instruire inițială cu privire la:^9 Potrivit prevederilor art. 106 lit. i) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Muncii și Justiției Sociale inițiază și asigură participarea la programe de formare profesională a personalului cu atribuții în domeniu, precum și a personalului informal.^10 În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (5) și art. 17 din Legea nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările ulterioare, instituțiile și organismele publice sau private, abilitate prin lege să desfășoare activități de asistență socială, au obligația de a asigura realizarea activităților specifice asistentului social [prevăzute la alin. (3) al aceluiași articol] de către asistenți sociali sau sub îndrumarea directă a acestora. În domeniul asistenței sociale sunt implicați atât asistenți sociali ca personal de specialitate, cât și alte categorii de personal cu formare de nivel mediu a căror activitate este coordonată de către asistenții sociali.
    ----