STATUT PROPRIU din 13 martie 2012 de organizare și funcționare al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 23 martie 2012



    Notă
    *) Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 151 din 13 martie 2012, publicată în Monitorul Oficial nr. 190 din 23 martie 2012.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită în continuare Agenție, este organizată și funcționează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012.----------Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 38 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.  +  Articolul 2(1) Agenția are în subordine agenții pentru plăți și inspecție socială județene și a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale, ca servicii publice deconcentrate cu personalitate juridică.(2) Agențiile teritoriale, în funcție de nevoile locale și pentru eficientizarea activității proprii, pot organiza în subordine agenții locale.  +  Capitolul II Atribuțiile Agenției și ale agențiilor teritoriale  +  Articolul 3(1) În realizarea obiectivelor sale, Agenția îndeplinește atribuțiile prevăzute de art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012 .-----------Alin. (1) al art. 3 a fost modificat de pct. 2 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 38 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.(2) Pentru realizarea obiectivelor sale în domeniul inspecției sociale, Agenția îndeplinește și următoarele atribuții specifice:a) asigură exercitarea activităților de inspecție la nivel național în domeniul sistemului național de asistență socială, în scopul respectării drepturilor sociale ale cetățenilor;b) desfășoară activități de monitorizare pentru aplicarea unitară a prevederilor legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata beneficiilor de asistență socială, precum și a celor alocate pentru susținerea și dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor și politicilor din domeniu;c) formulează propuneri de îmbunătățire a activității, organizării și a metodei de acordare a beneficiilor de asistență socială și serviciilor sociale;d) controlează furnizorii de servicii sociale publici și privați din punctul de vedere al eficienței și performanței acestora în îndeplinirea obiectivelor stabilite în conformitate cu standardele de calitate și de cost, conform reglementărilor în vigoare;e) dispune, în condițiile legii, suspendarea ori încetarea temporară sau definitivă a serviciului social în cazul încălcării grave a prevederilor legale în domeniu și urmărește îndeplinirea măsurilor dispuse;f) solicită comisiilor de acreditare retragerea acreditării și urmărește îndeplinirea măsurilor dispuse în cazul în care constată neconformități în funcționarea serviciilor sociale;g) elaborează și difuzează metodologii, proceduri de inspecție socială, instrucțiuni și ghiduri specifice activității de inspecție socială;h) elaborează planul anual de inspecție pentru implementarea politicii sistemului național de beneficii de asistență socială;i) controlează respectarea standardelor de calitate în acordarea serviciilor sociale publice și private;j) acționează la nivel național pentru prevenirea și înlăturarea efectelor oricăror acte sau fapte care încalcă principiile și normele din domeniul asistenței sociale stabilite prin convențiile internaționale la care România este parte sau prin reglementările Uniunii Europene;k) efectuează analize de risc în vederea eficientizării activității de inspecție socială;l) înregistrează, centralizează și sintetizează informațiile referitoare la furnizorii de servicii sociale și la serviciile sociale acordate de aceștia;m) propune autorităților administrației publice, precum și persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, luarea măsurilor pentru respectarea prevederilor legale încălcate, stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate, după caz, precum și remedierea deficiențelor constatate în urma activității de inspecție;n) dispune în cazul autorităților administrației publice, precum și în cazul persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, în condițiile legii, acordarea, suspendarea sau încetarea, după caz, a drepturilor sociale atunci când se constată că acestea nu au fost acordate în conformitate cu prevederile legale;o) constată și sancționează neîndeplinirea măsurilor dispuse în urma activității de inspecție socială, în condițiile legii.(3) Agenția îndeplinește orice alte atribuții dispuse prin lege în domeniul său de competență.  +  Articolul 4(1) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 16 din Ordonanța de urgența a Guvernului nr. 113/2011 , aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012 , agențiile teritoriale îndeplinesc următoarele atribuții specifice:-----------Partea introd. a alin. (1) al art. 4 a fost modificată de pct. 3 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 38 din 6 februarie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 11 februarie 2013.a) asigură exercitarea activităților de inspecție la nivel teritorial în domeniul sistemului național de asistență socială, în scopul respectării drepturilor sociale ale cetățenilor;b) desfășoară activități de control, precum și de monitorizare a modului în care sunt stabilite și acordate beneficiile de asistență socială la nivel teritorial;c) promovează acțiuni de informare și conștientizare a cetățenilor asupra drepturilor sociale și stabilesc programe de colaborare cu societatea civilă;d) controlează respectarea prevederilor legale privind accesul egal și nediscriminatoriu al cetățenilor la drepturile sociale;e) propun suspendarea ori încetarea temporară sau definitivă a serviciului social în cazul încălcării grave a prevederilor legale în domeniu și urmăresc îndeplinirea măsurilor dispuse;f) propun autorităților administrației publice, precum și persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, luarea măsurilor pentru respectarea prevederilor legale încălcate, stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate, după caz, precum și remedierea deficiențelor constatate în urma activității de inspecție;g) dispun în cazul autorităților administrației publice, precum și în cazul persoanelor fizice și juridice, publice și private controlate, acordarea, suspendarea sau încetarea, după caz, a drepturilor sociale atunci când se constată că acestea nu au fost acordate în conformitate cu prevederile legale;h) constată și sancționează neîndeplinirea măsurilor dispuse în urma activității de inspecție socială;i) constată contravențiile și, după caz, aplică sancțiunile prevăzute de lege, prin inspectorii sociali;j) sesizează organele competente, în cazul în care se constată săvârșirea faptelor care încalcă prevederile legale a căror cercetare nu se află în sfera proprie de competență;k) desfășoară activități de cercetare și analiză socială, pentru cunoașterea realității sociale, ca urmare a controlului sau a rezultatelor acestuia, și formulează propuneri de îmbunătățire a activității, organizării și a metodei de acordare a beneficiilor de asistență socială și a serviciilor sociale;l) elaborează situații statistice și analize specifice activității de control desfășurate la nivel județean și al municipiului București.(2) Agențiile teritoriale îndeplinesc orice alte atribuții dispuse prin lege în domeniul lor de competență.(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce le revin, agențiile teritoriale cooperează cu autoritățile administrației publice locale, cu organizațiile guvernamentale, cu societatea civilă, precum și cu partenerii sociali.  +  Capitolul III Structura organizatorică și numărul maxim de posturi ale Agenției, la nivel central și local  +  Articolul 5(1) Structura organizatorică a aparatului central al Agenției este prevăzută în anexa nr. 1.(2) Structura organizatorică cadru a agențiilor teritoriale este prevăzută în anexa nr. 2.(3) Atribuțiile compartimentelor constituite potrivit structurilor organizatorice prevăzute în anexele nr. 1 și 2 se stabilesc prin regulament de organizare și funcționare aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale, la propunerea directorului general al Agenției.  +  Articolul 6Prin decizie a directorului general al Agenției, în cadrul structurilor organizatorice prevăzute în anexele nr. 1 și 2, se pot organiza servicii, birouri sau compartimente, conform legii, în funcție de necesitățile care se impun în vederea îndeplinirii atribuțiilor.  +  Articolul 6^1(1) Se suplimentează cu 56 numărul maxim de posturi aprobate, potrivit legii, Agenției, prin preluarea a 56 de posturi de la Inspecția Muncii.(2) Posturile prevăzute la alin. (1) și, după caz, personalul care ocupă aceste posturi se consideră preluate, respectiv transferate în interesul serviciului, în condițiile legii.-------------Art. 6^1 a fost introdus de pct. 1 al art. II din HOTĂRÂREA nr. 914 din 5 septembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 14 septembrie 2012.  +  Articolul 7(1) Agenția funcționează cu un număr maxim de 1.409 posturi, finanțate de la bugetul de stat, funcționari publici și personal contractual, din care 117 posturi pentru aparatul central și 1.292 de posturi pentru agențiile teritoriale. (la 21-03-2018, Alineatul (1) din Articolul 7 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 106 din 15 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 247 din 21 martie 2018 ) (2) Statul de funcții pentru aparatul central al Agenției se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.(3) Repartizarea numărului de posturi și statul de funcții pentru agențiile teritoriale se aprobă prin decizie a directorului general al Agenției.  +  Capitolul IV Conducerea Agenției  +  Articolul 8(1) Agenția este condusă de un director general, funcție publică de conducere, având, în principal, atribuțiile și responsabilitățile prevăzute la art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011.(2) În exercitarea atribuțiilor prevăzute la art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011, directorul general îndeplinește următoarele funcții specifice:a) organizează, controlează și îndrumă metodologic activitatea Agenției și a structurilor sale subordonate, exercitând toate prerogativele stabilite de lege;b) elaborează propuneri de îmbunătățire a cadrului legislativ din domeniul de competență al Agenției și le înaintează Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, pentru promovare;c) coordonează elaborarea proiectelor și programelor internaționale în domeniul de activitate al Agenției, în limita competențelor prevăzute de lege;d) asigură și urmărește punerea în aplicare și respectarea deciziilor adoptate pe baza raportului anual de activitate al Agenției, aprobat de ministrul muncii, familiei și protecției sociale;e) prezintă ministrului muncii, familiei și protecției sociale rapoarte și analize cu privire la indicatorii statistici aferenți domeniului de competență al Agenției;f) aprobă regulamentele de organizare și funcționare ale agențiilor teritoriale și locale;g) aprobă metodologia, procedurile de inspecție socială, instrucțiunile, manualele operaționale și ghidurile specifice activității de inspecție socială;h) aprobă componența și repartizarea echipelor de inspectori sociali care realizează activitățile de inspecție la nivel național;i) aprobă planul anual de audit intern și evaluare anuală a activității agențiilor teritoriale și ia toate măsurile legale pentru îmbunătățirea activității acestora;j) reprezintă Agenția în raporturile cu autoritățile administrației publice, cu alte persoane juridice și fizice publice sau private, cu organismele internaționale în domeniu, precum și în relațiile cu mass-media și cu societatea civilă;k) îndeplinește orice altă atribuție prevăzută de lege sau, după caz, delegată de ministrul muncii, familiei și protecției sociale.(3) Directorul general al Agenției poate delega calitatea de ordonator secundar de credite, în condițiile legii, directorului general adjunct sau, după caz, unuia dintre ceilalți directori. Prin actul de delegare se precizează limitele și condițiile delegării.(4) În situația în care directorul general al Agenției nu poate să își exercite temporar atribuțiile, acestea sunt exercitate de directorul general adjunct sau, după caz, de un director desemnat prin decizie a directorului general.  +  Capitolul V Dispoziții speciale privind activitatea de inspecție socială  +  Articolul 9Constatările rezultate în urma activității de inspecție socială și măsurile propuse de către inspectorii sociali sunt consemnate de către aceștia în procese-verbale de control. Modelul procesului-verbal de control se aprobă de către directorul general al Agenției.  +  Articolul 10Nerespectarea dispozițiilor legale din domeniul asistenței sociale rezultate în urma activității de inspecție și sancțiunile dispuse de către inspectorii sociali sunt consemnate de către aceștia în procese-verbale de constatare a contravenției și aplicare a sancțiunilor contravenționale. Modelul procesului-verbal de constatare a contravenției și aplicare a sancțiunilor contravenționale se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.  +  Articolul 11(1) Contestațiile formulate împotriva proceselor-verbale de control încheiate de inspectorii sociali sunt soluționate potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(2) Contestațiile formulate împotriva proceselor-verbale de constatare a contravenției și aplicare a sancțiunilor contravenționale încheiate de inspectorii sociali sunt soluționate potrivit prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul VI Dispoziții tranzitorii și finale  +  Articolul 12Parcul normat de mijloace de transport și consumul lunar de carburanți pentru Agenție și pentru agențiile teritoriale este prevăzut în anexa nr. 3.  +  Articolul 13Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul statut.  +  Anexa nr. 1Număr total de posturi: 117
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a aparatului central al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială
    (la 21-03-2018, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 106 din 15 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 247 din 21 martie 2018 )
     +  Anexa nr. 2Număr maxim de posturi repartizat agențiilor pentru plăți și inspecție socială județene și a municipiului București: 1.292
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ-CADRU
    a agențiilor pentru plăți și inspecție socială județene și a municipiului București
    (la 21-03-2018, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 106 din 15 martie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 247 din 21 martie 2018 )
     +  Anexa nr. 3la statutPARCUL NORMATde mijloace de transport și consumul lunar de carburanți pentruAgenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială
    Nr. crt.   Denumirea instituției   Tipul mijlocului de transport     Parcul normat   Consumul lunar de carburanți -litri/lună/mijloc de transport
    1.                Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială         - activitate de inspecție socială    - autoturism           - autoturism     - aparat central - 6*) - agenții județene de plățiși inspecție socială și Agenția de Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București - 85(câte două pentru fiecare agenție județeană și 3 pentru cea a municipiului București)  - câte un autoturism la nivelul fiecărei agenții județene și un autoturism la nivelul municipiului București 150 100           150     
    Notă
    *) 3 autoturisme se folosesc pentru activitatea de inspecție socială.
    -----