NORME din 7 aprilie 2003privind organizarea și funcționarea ingrijirilor la domiciliu, precum și autorizarea persoanelor juridice și fizice care acorda aceste servicii
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 255 din 12 aprilie 2003
Notă
*) Aprobate prin ORDINUL nr. 318 din 7 aprilie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 255 din 12 aprilie 2003. + Articolul 1Prin îngrijire la domiciliu se înțelege orice activitate de îngrijire medicală prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătățirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic și psihic. + Articolul 2Îngrijirea la domiciliu se efectuează numai la indicația medicilor. + Articolul 3Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabilește prin contract între părți, pe baza tarifelor stabilite și negociate. + Articolul 4Beneficiarii ingrijirilor medicale la domiciliu sunt persoane cu afecțiuni acute și/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependenta și o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării ingrijirilor ambulatorii recomandate de medici. + Articolul 5Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de Ministerul Sănătății și Familiei pentru a presta aceste servicii. + Articolul 6(1) Asigurarea asistenței medicale și a îngrijirii la domiciliul bolnavului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii.(2) Lista serviciilor de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice și fizice autorizate de Ministerul Sănătății și Familiei, este prevăzută în anexa nr. 1.(3) Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuți la art. 5 sunt obligați sa comunice medicului care a recomandat aceste servicii situația evoluției stării de sănătate a pacientului îngrijit. + Articolul 7Ministerul Sănătății și Familiei autorizeaza furnizorii de îngrijiri la domiciliu care se încadrează în următoarele criterii:a) concordanta dintre obiectivele ce urmează a fi realizate de furnizorii de îngrijiri la domiciliu și necesitățile și prioritățile comunității;b) existenta în statutul legal de înființare a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;c) existenta unei echipe capabile sa susțină activitățile cuprinse în pachetul de servicii, formată din persoane care dețin diploma (certificat de absolvire) și autorizație de libera practica, obținute în condițiile legii;d) existenta fisei postului pentru fiecare persoana angajata, cu precizarea nivelului de pregătire, a competentelor și a atribuțiilor;e) existenta unui sediu autorizat de direcția de sănătate publică teritorială;f) existenta spațiilor pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale (baza de date, fise medicale, arhiva);g) dotare care să permită realizarea obiectivelor propuse - mobilier corespunzător funcționarii ca dispecerat, mijloace de comunicare, echipamente, truse medicale, produse farmaceutice și altele asemenea. + Articolul 8Documentele necesare în vederea autorizării persoanelor juridice sau fizice care asigura ingrijirile la domiciliu sunt, după caz, următoarele:a) formular pentru solicitarea autorizării de către persoanele juridice și, respectiv, persoanele fizice, în conformitate cu modelele prevăzute în anexele nr. 2 și 4;b) statutul unității și alte documente constitutive;c) documente care atesta dobândirea personalității juridice;d) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor;e) ultimul bilanț contabil autentificat și depus la direcția generală a finanțelor publice teritoriale;f) documente privind deținerea sediului (situație juridică, schita de plan);g) regulamentul de organizare și funcționare și organigrama;h) documente privind codul fiscal, contul în banca, certificate de înregistrare fiscală, ultimul extras de cont;i) autorizația sanitară de funcționare;j) autorizația de libera practica pentru persoanele fizice;k) autorizația de libera practica pentru personalul angajat al persoanelor juridice. + Articolul 9(1) Modelul autorizației de funcționare în domeniul ingrijirilor la domiciliu pentru persoanele juridice și cel al autorizației de libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu pentru persoanele fizice sunt prevăzute în anexele nr. 3 și 5.(2) Autorizația de funcționare în domeniul ingrijirilor la domiciliu și, respectiv, autorizația de libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu vor fi vizate anual și vor fi reînnoite la interval de 3 ani. + Articolul 10Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme. + Anexa nr. 1-------la norme--------LISTAingrijirilor la domiciliu care pot fi asiguratede persoane juridice și fizice autorizate de MinisterulSănătății și Familiei1. Evaluarea inițială: preluarea pacientului în maximum 48 ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea și instruirea pacientului și a familiei2. Evaluarea de etapa, la 3 luni pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice și ori de câte ori este necesar dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens3. Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatura, respiratie, puls, tensiune arteriala, diureza, scaun4. Toaleta pacientului cu probleme medicale și/sau imobilizat:– toaleta parțială;– toaleta totală, la pat;– toaleta totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de sustinere.5. Manevre terapeutice:– administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular, subcutanat, intradermic, intravezical pe sonda vezicala, prin perfuzie endovenoasa, pe suprafața mucoaselor, pe seringa automată, peridural pe cateter;– măsurarea glicemiei cu glucometrul;– recoltarea produselor biologice (sânge, urina, materii fecale);– clisma cu scop evacuator;– clisma cu scop terapeutic;– alimentarea artificiala pe sonda gastrica sau nazogastrica și pe gastrostoma;– alimentarea pasiva a bolnavilor cu tulburări de deglutitie;– spalatura vaginala;– masajul limfedemului;– efectuarea de mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);– schimbarea poziției, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea complicatiilor pulmonare*);– efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicații medicamentoase pentru evitarea complicatiilor vasculare la membrele inferioare*).6. Tehnici de îngrijire chirurgicala:– îngrijirea plagilor simple și suprainfectate;– îngrijirea escarelor multiple;– îngrijirea tubului de dren;– îngrijirea canulei traheale;– suprimarea firelor;– îngrijirea stomelor și fistulelor;– evaluarea manuală a fecaloamelor;– sondajul vezical**) cu sonda permanenta și cu scop evacuator;– aplicarea condomului urinar.7. Monitorizarea dializei peritoneale8. Abrogat. (la 05-03-2018, Punctul 8. din Anexa nr. 1 a fost abrogat de Articolul 23 din ORDINUL nr. 253 din 23 februarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 199 din 05 martie 2018 ) 9. Kinetoterapia individuală10. Logopedia individuală11. Examinare și evaluare psihologică Notă *) Se aplica pentru bolnavii imobilizati la pat; implica și instruirea pacientului sau a familiei. Notă **) Implica obligatoriu toaleta locală genitala și schimbarea sondei fixe la 6 zile. + Anexa nr. 2-------la norme--------MODELde solicitare a autorizației de funcționare, valabilăpentru persoanele juridiceInstituția (societatea, organizația, fundația, unitatea) ..........CătreMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeSubsemnatul/Subsemnata, ......................................, domiciliat/domiciliata în ......................, str. ................. nr. .........., bl. ......., sc. ........, et. ........, ap. ........, județul/sectorul ........., posesor/posesoare al/a B.I. seria ........... nr. ........, eliberat de ............. la data ..........., reprezentant legal al ............., cu sediul în .................., str. ........... nr. ......, bl. ............, sc. .........., et. ........., ap. ......, județul/sectorul ..............., va rog sa binevoiti a aproba eliberarea autorizației de funcționare în domeniul ingrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, pentru instituția (societatea, organizația, fundația, unitatea) sus-menționată.Anexez în completarea cererii mele copii ale următoarelor documente:a) statutul și documentele constitutive ale instituției/societății/organizației/fundației/unității pe care o reprezint;b) documentele care atesta dobândirea personalității juridice;c) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor;d) ultimul bilanț contabil, autentificat și depus la direcția generală a finanțelor publice a județului .........../municipiului București;e) documente privind codul fiscal, contul în banca, certificate de înregistrare fiscală, ultimul extras de cont;f) documente privind deținerea sediului de la adresa sus-menționată;g) autorizația sanitară de funcționare, eliberata de Direcția de sănătate publică a județului ........../ municipiului București;h) autorizațiile de libera practica ale personalului medico-sanitar angajat pentru asigurarea ingrijirilor la domiciliu.Data ............. Semnatura ................... + Anexa nr. 3-------la norme--------MODELde autorizație de funcționare, valabilăpentru persoane juridiceMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeAUTORIZAȚIE DE FUNCȚIONARENr. .............. din ..............Instituția (societatea, organizația, fundația, unitatea) ............, cu sediul în localitatea ............, str. .......... nr. ...., bl. ...., ap. ....., sectorul/județul ................., este autorizata pentru practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu, prin personal medical angajat, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și cu reglementările Ministerului Sănătății și Familiei privind aceasta activitate.Prezenta autorizație va fi vizata anual și va fi reînnoită după 3 ani.Director general,........................ + Anexa nr. 4-------la norme--------MODELde solicitare a autorizației de libera practicaîn domeniul ingrijirilor la domiciliu,valabilă pentru persoanele fiziceCătreMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeSubsemnatul/Subsemnata, dr. ................., domiciliat/domiciliata în ............., str. ............... nr. ..., bl. ..., sc. .., et. ..., ap. ...., județul/sectorul .............., legitimat/legitimata cu B.I. seria ..... nr. ........, eliberat de ................. la .............., posesor/posesoare al/a diplomei de ............., va rog sa binevoiti a-mi elibera autorizație de libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.Anexez în completarea cererii mele o copie de pe autorizația de libera practica nr. ...., eliberata de ............... la data de ............ .Data ............. Semnatura ................... + Anexa nr. 5-------la norme--------MODELde autorizație de libera practica în domeniulingrijirilor la domiciliu, valabilă pentrupersoanele fiziceMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeAUTORIZAȚIEde libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliuNr. ......... din .........Ministerul Sănătății și Familiei autorizeaza pe domnul/doamna dr. ........................................., domiciliat/domiciliata în ....................., str. ................ nr. ...., bl. ...., sc. ..., ap. ...., județul/sectorul .............., posesor/posesoare al/a B.I. seria ............. nr. ..................., eliberat de ............... la .........., sa practice îngrijiri la domiciliu, indeplinind atribuțiile corespunzătoare pregătirii profesionale, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și cu reglementările Ministerului Sănătății și Familiei privind aceasta activitate.Prezenta autorizație va fi vizata anual și va fi reînnoită după 3 ani.Director general,.....................------------
EMITENT |
Notă
*) Aprobate prin ORDINUL nr. 318 din 7 aprilie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 255 din 12 aprilie 2003. + Articolul 1Prin îngrijire la domiciliu se înțelege orice activitate de îngrijire medicală prestată de personal specializat, la domiciliul pacientului, care contribuie la îmbunătățirea stării de bine a acestuia din punct de vedere fizic și psihic. + Articolul 2Îngrijirea la domiciliu se efectuează numai la indicația medicilor. + Articolul 3Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri la domiciliu se stabilește prin contract între părți, pe baza tarifelor stabilite și negociate. + Articolul 4Beneficiarii ingrijirilor medicale la domiciliu sunt persoane cu afecțiuni acute și/sau cronice, care prezintă un anumit nivel de dependenta și o capacitate limitată de a se deplasa la o unitate sanitară în vederea asigurării ingrijirilor ambulatorii recomandate de medici. + Articolul 5Pot fi furnizori de îngrijiri la domiciliu persoane juridice sau fizice autorizate de Ministerul Sănătății și Familiei pentru a presta aceste servicii. + Articolul 6(1) Asigurarea asistenței medicale și a îngrijirii la domiciliul bolnavului este efectuată în conformitate cu nivelul de pregătire profesională a furnizorilor acestor servicii.(2) Lista serviciilor de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice și fizice autorizate de Ministerul Sănătății și Familiei, este prevăzută în anexa nr. 1.(3) Furnizorii de îngrijiri la domiciliu prevăzuți la art. 5 sunt obligați sa comunice medicului care a recomandat aceste servicii situația evoluției stării de sănătate a pacientului îngrijit. + Articolul 7Ministerul Sănătății și Familiei autorizeaza furnizorii de îngrijiri la domiciliu care se încadrează în următoarele criterii:a) concordanta dintre obiectivele ce urmează a fi realizate de furnizorii de îngrijiri la domiciliu și necesitățile și prioritățile comunității;b) existenta în statutul legal de înființare a mențiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;c) existenta unei echipe capabile sa susțină activitățile cuprinse în pachetul de servicii, formată din persoane care dețin diploma (certificat de absolvire) și autorizație de libera practica, obținute în condițiile legii;d) existenta fisei postului pentru fiecare persoana angajata, cu precizarea nivelului de pregătire, a competentelor și a atribuțiilor;e) existenta unui sediu autorizat de direcția de sănătate publică teritorială;f) existenta spațiilor pentru păstrarea și accesarea documentelor medicale (baza de date, fise medicale, arhiva);g) dotare care să permită realizarea obiectivelor propuse - mobilier corespunzător funcționarii ca dispecerat, mijloace de comunicare, echipamente, truse medicale, produse farmaceutice și altele asemenea. + Articolul 8Documentele necesare în vederea autorizării persoanelor juridice sau fizice care asigura ingrijirile la domiciliu sunt, după caz, următoarele:a) formular pentru solicitarea autorizării de către persoanele juridice și, respectiv, persoanele fizice, în conformitate cu modelele prevăzute în anexele nr. 2 și 4;b) statutul unității și alte documente constitutive;c) documente care atesta dobândirea personalității juridice;d) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor;e) ultimul bilanț contabil autentificat și depus la direcția generală a finanțelor publice teritoriale;f) documente privind deținerea sediului (situație juridică, schita de plan);g) regulamentul de organizare și funcționare și organigrama;h) documente privind codul fiscal, contul în banca, certificate de înregistrare fiscală, ultimul extras de cont;i) autorizația sanitară de funcționare;j) autorizația de libera practica pentru persoanele fizice;k) autorizația de libera practica pentru personalul angajat al persoanelor juridice. + Articolul 9(1) Modelul autorizației de funcționare în domeniul ingrijirilor la domiciliu pentru persoanele juridice și cel al autorizației de libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu pentru persoanele fizice sunt prevăzute în anexele nr. 3 și 5.(2) Autorizația de funcționare în domeniul ingrijirilor la domiciliu și, respectiv, autorizația de libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu vor fi vizate anual și vor fi reînnoite la interval de 3 ani. + Articolul 10Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme. + Anexa nr. 1-------la norme--------LISTAingrijirilor la domiciliu care pot fi asiguratede persoane juridice și fizice autorizate de MinisterulSănătății și Familiei1. Evaluarea inițială: preluarea pacientului în maximum 48 ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea și instruirea pacientului și a familiei2. Evaluarea de etapa, la 3 luni pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice și ori de câte ori este necesar dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens3. Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatura, respiratie, puls, tensiune arteriala, diureza, scaun4. Toaleta pacientului cu probleme medicale și/sau imobilizat:– toaleta parțială;– toaleta totală, la pat;– toaleta totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de sustinere.5. Manevre terapeutice:– administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular, subcutanat, intradermic, intravezical pe sonda vezicala, prin perfuzie endovenoasa, pe suprafața mucoaselor, pe seringa automată, peridural pe cateter;– măsurarea glicemiei cu glucometrul;– recoltarea produselor biologice (sânge, urina, materii fecale);– clisma cu scop evacuator;– clisma cu scop terapeutic;– alimentarea artificiala pe sonda gastrica sau nazogastrica și pe gastrostoma;– alimentarea pasiva a bolnavilor cu tulburări de deglutitie;– spalatura vaginala;– masajul limfedemului;– efectuarea de mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);– schimbarea poziției, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea complicatiilor pulmonare*);– efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicații medicamentoase pentru evitarea complicatiilor vasculare la membrele inferioare*).6. Tehnici de îngrijire chirurgicala:– îngrijirea plagilor simple și suprainfectate;– îngrijirea escarelor multiple;– îngrijirea tubului de dren;– îngrijirea canulei traheale;– suprimarea firelor;– îngrijirea stomelor și fistulelor;– evaluarea manuală a fecaloamelor;– sondajul vezical**) cu sonda permanenta și cu scop evacuator;– aplicarea condomului urinar.7. Monitorizarea dializei peritoneale8. Abrogat. (la 05-03-2018, Punctul 8. din Anexa nr. 1 a fost abrogat de Articolul 23 din ORDINUL nr. 253 din 23 februarie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 199 din 05 martie 2018 ) 9. Kinetoterapia individuală10. Logopedia individuală11. Examinare și evaluare psihologică Notă *) Se aplica pentru bolnavii imobilizati la pat; implica și instruirea pacientului sau a familiei. Notă **) Implica obligatoriu toaleta locală genitala și schimbarea sondei fixe la 6 zile. + Anexa nr. 2-------la norme--------MODELde solicitare a autorizației de funcționare, valabilăpentru persoanele juridiceInstituția (societatea, organizația, fundația, unitatea) ..........CătreMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeSubsemnatul/Subsemnata, ......................................, domiciliat/domiciliata în ......................, str. ................. nr. .........., bl. ......., sc. ........, et. ........, ap. ........, județul/sectorul ........., posesor/posesoare al/a B.I. seria ........... nr. ........, eliberat de ............. la data ..........., reprezentant legal al ............., cu sediul în .................., str. ........... nr. ......, bl. ............, sc. .........., et. ........., ap. ......, județul/sectorul ..............., va rog sa binevoiti a aproba eliberarea autorizației de funcționare în domeniul ingrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, pentru instituția (societatea, organizația, fundația, unitatea) sus-menționată.Anexez în completarea cererii mele copii ale următoarelor documente:a) statutul și documentele constitutive ale instituției/societății/organizației/fundației/unității pe care o reprezint;b) documentele care atesta dobândirea personalității juridice;c) dovada înregistrării în registrul asociațiilor și fundațiilor;d) ultimul bilanț contabil, autentificat și depus la direcția generală a finanțelor publice a județului .........../municipiului București;e) documente privind codul fiscal, contul în banca, certificate de înregistrare fiscală, ultimul extras de cont;f) documente privind deținerea sediului de la adresa sus-menționată;g) autorizația sanitară de funcționare, eliberata de Direcția de sănătate publică a județului ........../ municipiului București;h) autorizațiile de libera practica ale personalului medico-sanitar angajat pentru asigurarea ingrijirilor la domiciliu.Data ............. Semnatura ................... + Anexa nr. 3-------la norme--------MODELde autorizație de funcționare, valabilăpentru persoane juridiceMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeAUTORIZAȚIE DE FUNCȚIONARENr. .............. din ..............Instituția (societatea, organizația, fundația, unitatea) ............, cu sediul în localitatea ............, str. .......... nr. ...., bl. ...., ap. ....., sectorul/județul ................., este autorizata pentru practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu, prin personal medical angajat, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și cu reglementările Ministerului Sănătății și Familiei privind aceasta activitate.Prezenta autorizație va fi vizata anual și va fi reînnoită după 3 ani.Director general,........................ + Anexa nr. 4-------la norme--------MODELde solicitare a autorizației de libera practicaîn domeniul ingrijirilor la domiciliu,valabilă pentru persoanele fiziceCătreMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeSubsemnatul/Subsemnata, dr. ................., domiciliat/domiciliata în ............., str. ............... nr. ..., bl. ..., sc. .., et. ..., ap. ...., județul/sectorul .............., legitimat/legitimata cu B.I. seria ..... nr. ........, eliberat de ................. la .............., posesor/posesoare al/a diplomei de ............., va rog sa binevoiti a-mi elibera autorizație de libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliu, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.Anexez în completarea cererii mele o copie de pe autorizația de libera practica nr. ...., eliberata de ............... la data de ............ .Data ............. Semnatura ................... + Anexa nr. 5-------la norme--------MODELde autorizație de libera practica în domeniulingrijirilor la domiciliu, valabilă pentrupersoanele fiziceMINISTERUL SĂNĂTĂȚII ȘI FAMILIEIDirecția generală asistența medicală și programeAUTORIZAȚIEde libera practica în domeniul ingrijirilor la domiciliuNr. ......... din .........Ministerul Sănătății și Familiei autorizeaza pe domnul/doamna dr. ........................................., domiciliat/domiciliata în ....................., str. ................ nr. ...., bl. ...., sc. ..., ap. ...., județul/sectorul .............., posesor/posesoare al/a B.I. seria ............. nr. ..................., eliberat de ............... la .........., sa practice îngrijiri la domiciliu, indeplinind atribuțiile corespunzătoare pregătirii profesionale, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare și cu reglementările Ministerului Sănătății și Familiei privind aceasta activitate.Prezenta autorizație va fi vizata anual și va fi reînnoită după 3 ani.Director general,.....................------------