REGULAMENT nr. 9 din 8 decembrie 2016privind regimul și principiile aferente remunerării personalului Autorității de Supraveghere Financiară
EMITENT
  • AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1001 din 13 decembrie 2016



    În temeiul prevederilor art. 14 și ale art. 15 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,potrivit deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 7 noiembrie 2016,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Secţiunea 1 Obiectul de reglementare  +  Articolul 1Reperele esențiale ale misiunii Autorității de Supraveghere Financiară constau în asigurarea integrității, transparenței și a funcționării corecte a piețelor financiare nebancare, precum și în protejarea intereselor și drepturilor consumatorilor produselor și serviciilor financiare specifice acestor piețe.  +  Articolul 2Sistemul de remunerare din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., este conceput să contribuie la realizarea misiunii A.S.F. prin atragerea și fidelizarea în autoritate a resurselor umane cu un nivel înalt de profesionalism, performanță și integritate, care să asigure atingerea obiectivelor A.S.F. și evitarea oricărui conflict de interese.  +  Articolul 3Sistemul de remunerare este armonizat cu nivelul practicat pe piața financiară din România, fiind creat să corespundă cerințelor de competitivitate la nivelul acestei piețe, precum și misiunii, strategiei și obiectivelor A.S.F.  +  Articolul 4Prezentul regulament stabilește regimul și principiile privind remunerarea personalului A.S.F., precum și condițiile aplicabile în cazul delegărilor, detașărilor și misiunilor cu caracter temporar.  +  Secţiunea a 2-a Domeniul de aplicare  +  Articolul 5Prezentul regulament se aplică personalului A.S.F. în exercitarea mandatului și/sau atribuțiilor de serviciu.  +  Articolul 6Prezentul regulament se aplică și persoanelor care își desfășoară activitatea în cadrul A.S.F. ca detașate sau delegate, pe perioada detașării sau delegării.  +  Capitolul II Definiții  +  Articolul 7În sensul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au următorul înțeles:a) CIM - contract individual de muncă;b) CCM - contractul colectiv de muncă;c) salariat - persoană fizică încadrată cu CIM în temeiul căruia se obligă să presteze muncă pentru A.S.F. în schimbul unui salariu;d) personal A.S.F. - membrii Consiliului A.S.F. și salariații A.S.F.;e) structură organizatorică - serviciu/direcție/sector din cadrul A.S.F.;f) șef direct - șeful nemijlocit;g) șef ierarhic - șef corespunzător nivelurilor ierarhice superioare șefului direct;h) conducere executivă a A.S.F. - președinte/prim-vicepreședinte/vicepreședinții coordonatori ai sectorului instrumente și investiții financiare, sectorului asigurări și reasigurări și sectorului sistem pensii private. Membrii executivi ai Consiliului A.S.F. formează Comitetul executiv;i) Consiliul A.S.F. - conducerea A.S.F. formată din președinte, prim-vicepreședinte, vicepreședinții coordonatori pentru sectorul instrumente și investiții financiare, pentru sectorul asigurări și reasigurări și pentru sectorul sistem pensii private și din membrii neexecutivi;j) salariu/indemnizație lunară - contraprestația muncii depuse de personalul A.S.F. în baza CIM sau a hotărârilor Parlamentului României privind numirea membrilor Consiliului A.S.F.;k) minim - nivelul salarial minim corespunzător postului;l) midpoint - nivelul salarial mediu corespunzător postului;m) maxim - nivelul salarial maxim corespunzător postului;n) grilă de salarizare - ansamblul de elemente prin care se stabilește, sub forma unor intervale numite benzi, marjele de variație a salariului corespunzător funcțiilor de conducere, respectiv de execuție;o) bandă de salarizare - subdiviziune a grilei de salarizare care delimitează intervalul de variație a salariului pentru o anumită categorie de posturi sau de funcții;p) matricea posturilor - totalitatea categoriilor de posturi (de conducere, respectiv de execuție) grupate ca urmare a procesului de evaluare a posturilor și a ierarhizării lor.  +  Capitolul III Sistemul de salarizare  +  Secţiunea 1 Principii generale  +  Articolul 8Sistemul propriu de salarizare din cadrul A.S.F., conceput conform prevederilor legale privind organizarea și funcționarea A.S.F., ia în considerare nivelul remunerației corespunzătoare pozițiilor și funcțiilor din piața financiară. (la 01-01-2018, Articolul 8 din Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din REGULAMENT nr. 16 din 19 decembrie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1015 din 21 decembrie 2017 )  +  Articolul 9Sistemul de salarizare din cadrul A.S.F. are în vedere respectarea următoarelor principii:a) principiul unității - crearea unui sistem unitar de salarizare, aplicabil întregului personal;b) principiul diferențierii salariului - în funcție de atribuțiile și responsabilitățile postului;c) principiul stimulării performanței - diferențierea remunerației în funcție de performanța profesională individuală care, în A.S.F., se evaluează în baza reglementărilor interne privind evaluarea performanței profesionale, prevăzute în Regulamentul intern al A.S.F.; d) principiul negocierii salariului;e) principiul sustenabilității financiare;f) principiul confidențialității salariului - salariul este confidențial, aspect stipulat în CCM și CIM, atât A.S.F., cât și salariatul având obligația de a lua măsurile necesare pentru asigurarea confidențialității;g) principiul echității salariale.  +  Secţiunea a 2-a Obiective  +  Articolul 10Sistemul de salarizare a personalului A.S.F. are ca obiective asigurarea echității interne și externe în raport cu dinamica piețelor reglementate și supravegheate de A.S.F.  +  Articolul 11Asigurarea echității interne, atât în interiorul fiecărei structuri organizatorice, cât și transversal, între structuri, se realizează prin stabilirea acelorași benzi salariale pentru salariații ce ocupă posturi care aparțin aceleiași categorii.  +  Articolul 12Echitatea externă, în raport cu dinamica pieței muncii din domeniul financiar, se asigură prin considerarea datelor oferite de studiile salariale realizate de o firmă de specialitate.  +  Secţiunea a 3-a Elaborarea și revizuirea sistemului de salarizare  +  Articolul 13Elaborarea sistemului de salarizare al A.S.F. respectă principiile generale prevăzute la art. 9.  +  Articolul 14Caracterul unitar al sistemului de salarizare se asigură prin evaluarea unitară a tuturor posturilor. (la 01-01-2018, Articolul 14 din Sectiunea a 3-a , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din REGULAMENT nr. 16 din 19 decembrie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1015 din 21 decembrie 2017 )  +  Articolul 15(1) Evaluarea posturilor stă la baza stabilirii nivelurilor salariale aferente posturilor și se realizează pe baza unui set de criterii comune: a) educație și pregătire;b) cunoștințe de specialitate (economico-financiare, juridice, piețe reglementate și supravegheate de A.S.F. etc.);c) experiență/vechime;d) coordonare și conducere (activități, procese, proiecte, echipe etc.);e) relații interumane (comunicare, negociere);f) capacitate de rezolvare a problemelor;g) capacitatea de structurare și inovare;h) luarea deciziilor (magnitudine și impact).(2) Ca urmare a evaluării posturilor se stabilește ierarhia acestora în cadrul A.S.F.  +  Articolul 16Pe baza ierarhiei posturilor în cadrul A.S.F., acestea sunt grupate pe categorii de posturi, rezultând matricele posturilor (de execuție, respectiv de conducere). Fiecărei categorii de posturi i se asociază o bandă de salarizare definită prin salariul minim, midpoint și maxim în concordanță cu datele furnizate de studiile salariale.  +  Articolul 17Un nivel mai înalt de importanță a posturilor în cadrul autorității implică un nivel mai ridicat de salarizare.  +  Articolul 18Variația salarială în interiorul benzii de salarizare are ca scop diferențierea salariilor în funcție de performanța individuală.  +  Articolul 19(1) Salariul de bază nu poate fi inferior salariului minim corespunzător postului deținut.(2) Evoluția salariului între limita minimă și maximă corespunzătoare unui post este condiționată de performanța individuală.  +  Articolul 20Modificările salariale se efectuează în funcție de performanța individuală, potrivit unei proceduri interne supuse consultării Sindicatului A.S.F. și aprobate de conducerea A.S.F.  +  Articolul 21 Abrogat (la 01-01-2018, Articolul 21 din Sectiunea a 3-a , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din REGULAMENT nr. 16 din 19 decembrie 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1015 din 21 decembrie 2017 )  +  Secţiunea a 4-a Reguli general aplicabile sistemului de salarizare  +  Articolul 22Forma de salarizare este în regie sau după timpul lucrat, ceea ce presupune stabilirea salariului realizat în funcție de timpul efectiv lucrat, conform prevederilor din Regulamentul intern al A.S.F.  +  Articolul 23Salariul brut cuprinde salariul de bază, indemnizații, sporuri, precum și alte adaosuri.  +  Articolul 24Salariul de bază este stabilit în funcție de: a) nivelul de studii necesar desfășurării activității;b) cunoștințele necesare postului și experiența dobândită; c) aptitudinile și competențele necesare desfășurării activităților specifice postului;d) vechimea în muncă;e) alte cerințe complementare necesare desfășurării activităților de specialitate și generale corespunzătoare postului (cunoașterea unei limbi străine de circulație internațională, cunoștințe interdisciplinare etc.).  +  Articolul 25Salariul de bază este negociat individual, cu fiecare salariat în parte.  +  Articolul 26Nivelul salariului de bază pentru salariații cu CIM cu normă întreagă, pe durată nedeterminată și determinată, este stabilit corespunzător postului deținut, cu respectarea încadrării în grilele de salarizare aprobate de Consiliul A.S.F.  +  Articolul 27Nivelul salariului de bază pentru salariații cu CIM cu timp parțial este stabilit corespunzător postului și proporțional cu fracțiunea de normă.  +  Articolul 28Matricele posturilor și grilele de salarizare, inclusiv modificarea acestora și modificarea procedurii de aplicare, se supun consultării Sindicatului A.S.F. și se aprobă prin hotărâre a Consiliului A.S.F.  +  Articolul 29Salariul de bază minim în A.S.F. se negociază cu Sindicatul A.S.F. cu ocazia negocierii CCM.  +  Articolul 30(1) Pentru membrii Consiliului A.S.F, salariul și/sau indemnizația lunară se stabilesc prin hotărâre a Consiliului A.S.F.(2) Nivelul remunerației membrilor Consiliului A.S.F., stabilit în condițiile alin. (1), nu poate depăși nivelul remunerației membrilor Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României.  +  Articolul 31Membrilor neexecutivi ai Consiliului A.S.F., desemnați să asigure conducerea și funcționarea structurilor-suport ale Consiliului, respectiv Comisia de etică, Comisia de apel, Comisia de audit și Comisia de comunicare și educație financiară, li se acordă - pe toata durata exercitării atribuțiilor - indemnizații lunare stabilite prin hotărâre a Consiliului A.S.F., corespunzător atribuțiilor desemnate de Consiliul A.S.F.  +  Articolul 32Salariul individual pentru funcțiile de conducere și de execuție se aprobă de către președintele A.S.F., la propunerile membrilor executivi ai Consiliului A.S.F., respectiv prim-vicepreședintele/vicepreședinții coordonatori, după caz, în limitele grilei de salarizare, atât la angajare, cât și ulterior, inclusiv pentru salariații din structurile organizatorice subordonate președintelui sau Consiliului A.S.F.  +  Articolul 33La angajare, salariul de bază se stabilește prin încadrarea în grila de salarizare, în funcție de pregătire profesională, experiență, cunoștințe și competențe specifice postului, competențe comportamentale și de negocierea directă.  +  Articolul 34Negocierea salariului brut se poate face, conform procedurilor interne, o singură dată pe an pentru tot personalul A.S.F., în funcție de performanță, în limitele grilei de salarizare și în limita cheltuielilor de personal aprobate prin bugetul anual de venituri și cheltuieli al A.S.F. În mod excepțional, președintele A.S.F. poate aproba modificarea salariului și în alte situații speciale în cursul anului în limita bugetului aprobat.  +  Articolul 35Plata salariului se face lunar. Data plății salariului este specificată în CCM. În cazul în care data plății salariului este o zi nelucrătoare, plata salariilor se efectuează în ziua lucrătoare precedentă.  +  Articolul 36La solicitarea personalului A.S.F. se pot acorda avansuri la salariu în cazul efectuării concediilor de odihnă.  +  Secţiunea a 5-a Competențe de stabilire și modificare a salariului (la angajare, promovare, negociere anuală)  +  Articolul 37Stabilirea salariului la angajare, precum și modificarea acestuia la promovare se efectuează în cadrul grilei de salarizare și a limitelor resurselor financiare aprobate, la propunerea membrilor executivi ai Consiliului A.S.F., respectiv prim-vicepreședinte/vicepreședinți de sector, după caz, și se aprobă de președintele A.S.F.  +  Articolul 38Propunerile privind modificarea salariului ca urmare a negocierii anuale se efectuează după finalizarea procesului de evaluare a performanței, centralizat în linie ierarhică și se aprobă de către președintele A.S.F., în limita prevederilor bugetare, la propunerea membrilor executivi ai Consiliului A.S.F., respectiv prim-vicepreședinte/vicepreședinți de sector, după caz.  +  Capitolul IV Indemnizații și alte drepturi bănești  +  Secţiunea 1 Indemnizațiile de concediu  +  Articolul 39(1) Pe perioada concediului de odihnă, membrii executivi ai Consiliului A.S.F. și salariații A.S.F beneficiază de o indemnizație de concediu, conform prevederilor legale, care se plătește, la cererea solicitantului, cu 5 zile lucrătoare înaintea primei zile de concediu. În situația plății indemnizației de concediu de odihnă înainte de plecarea în concediul de odihnă, cererea se depune la structura organizatorică competentă, cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de plecarea în concediu.(2) În cazul concediului de odihnă neefectuat, compensarea în bani este permisă numai la încetarea mandatului membrilor executivi ai Consiliului A.S.F. sau a CIM al salariatului A.S.F., după caz.(3) În cazul concediului de odihnă efectuat, restituirea indemnizației concediului de odihnă pentru numărul de zile efectuate în plus raportate la perioada lucrată este obligatorie numai la încetarea CIM al salariatului A.S.F.(4) Fac excepții de la prevederile alin. (3) următoarele situații:a) pensionarea salariatului;b) decesul salariatului;c) la încetarea CIM din motive care nu țin de persoana salariatului;d) la încetarea mandatului membrilor executivi ai Consiliului A.S.F.  +  Secţiunea a 2-a Sistemul de premiere  +  Articolul 40Sistemul de premiere se negociază cu Sindicatul A.S.F. și este prevăzut în CCM. Primele se acordă în limita resurselor financiare aprobate în bugetul anual de venituri și cheltuieli, în corelare cu dispozițiile CCM, precum și cu alte proceduri interne ale A.S.F.  +  Articolul 41Primele se acordă în condițiile respectării procedurilor și reglementărilor interne incidente care sunt supuse consultării cu Sindicatul A.S.F.  +  Articolul 42Personalul A.S.F. poate beneficia de alte drepturi de natură salarială stabilite prin CCM negociat la nivelul A.S.F. sau prin hotărâri ale Consiliului A.S.F.  +  Capitolul V Drepturile personalului A.S.F. în cazul delegărilor, detașărilor, misiunilor cu caracter temporar  +  Articolul 43Drepturile personalului A.S.F. acordate în cazul delegărilor și detașărilor în țară și în străinătate se stabilesc conform legislației în vigoare și procedurilor interne.  +  Articolul 44(1) Salariații A.S.F. pot fi detașați în condițiile legii.(2) Pe durata detașării, salariatul A.S.F. beneficiază de drepturi salariale în cuantum cel puțin egal cu cele acordate de A.S.F.  +  Articolul 45A.S.F. poate trimite personalul propriu în străinătate, pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, reprezentând:a) vizite oficiale de lungă durată, tratative (negocieri), consultări, încheieri de convenții, acorduri și alte asemenea înțelegeri; b) participări la acțiuni de cooperare profesională; contractări și alte acțiuni care decurg din executarea contractelor; c) documentare, schimb de experiență; d) cursuri și stagii de practică și specializare sau perfecționare; e) participări la congrese, conferințe, simpozioane, seminare, colocvii sau alte reuniuni, care prezintă interes pentru activitatea specifică a instituției, precum și altele asemenea; f) desfășurarea unei activități profesionale temporare, fără dobândirea calității de salariat în cadrul organismelor europene sau internaționale la care A.S.F. este membră sau al altor organisme omoloage sau partenere;g) participarea ca expert național detașat.  +  Articolul 46(1) Pot fi trimise în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar persoanele încadrate în baza unui contract individual de muncă sau în baza hotărârilor Parlamentului României privind numirea membrilor Consiliului A.S.F la solicitarea organismelor europene sau internaționale la care A.S.F. este membră sau a unor autorități de supraveghere din sistemul financiar din alte țări ori pe baza acordurilor încheiate de A.S.F. cu acestea.(2) Trimiterea în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar se va face prin act adițional la CIM.  +  Capitolul VI Dispoziții tranzitorii și finale  +  Articolul 47Prezentul regulament se completează cu dispozițiile CCM și cu prevederile procedurilor și reglementărilor interne ale A.S.F.  +  Articolul 48Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
    Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
    Mișu Negrițoiu
    București, 8 decembrie 2016.Nr. 9.----