ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 74 din 11 octombrie 2017privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 817 din 16 octombrie 2017



    Având în vedere creșterea perioadelor de indisponibilitate a autospecialelor/ambulanțelor și riscul crescut în exploatare, ca urmare a uzurii acestora, precum și degradarea continuă și accelerată a acestui tip de resurse din dotarea serviciilor publice de urgență,întrucât în ultima perioadă o medie de peste 400 de ambulanțe aparținând serviciilor publice de urgență sunt defecte zilnic, consecința directă constând în afectarea gravă a capacității operative a serviciilor publice de ambulanță și SMURD, populația fiind în situația de a nu putea beneficia de servicii de medicină de urgență acolo unde este nevoie,deoarece există județe în care nu mai sunt în stare de funcționare niciuna dintre ambulanțele de tip C aparținând serviciilor publice de ambulanță, resurse care asigură asistență medicală de urgență la cel mai înalt nivel, astfel încât există riscul ca viața unor pacienți să fie pusă în pericol și să nu poată fi salvată,în condițiile în care uzura avansată a ambulanțelor SMURD determină ca peste 800 de unități administrativ-teritoriale să fie neacoperite zilnic, iar pentru aproximativ 2 milioane de persoane să nu poată fi asigurat primul ajutor calificat printr-o intervenție rapidă, în cazul urgențelor care pun în pericol imediat viața cetățenilor,având în vedere că soluțiile adoptate până în prezent - reparații și modernizări - nu au oferit decât o rezolvare pe termen scurt a situației, dar problema operativității ambulanțelor continuă să se degradeze, cu implicații negative asupra acoperirii teritoriului cu resurse de acest gen, asupra timpului de răspuns la urgențe și implicit asupra calității asistenței medicale asigurate populației, situație care poate fi tradusă prin pierderi de vieți omenești,luând în considerare necesitatea reducerii costurilor de mentenanță pentru menținerea în serviciu a actualei flote de autospeciale/ambulanțe a Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și a serviciilor de ambulanță județene, Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, pentru care tendința de majorare anuală în ultimii 3 ani a fost de 8% față de anul precedent, precum și faptul că persistența situației actuale va conduce în mod evident la scăderea capacității de răspuns la urgențele medicale prespitalicești, fapt ce poate genera, în afara unei nemulțumiri la nivelul populației, chiar un pericol real cu efecte care nu pot fi anticipate,ținând cont că achiziția centralizată creează premisele obținerii unor produse de calitate la prețuri inferioare comparativ cu cele implicate de achiziția neunitară a produselor de autorități contractante distincte,întrucât aceste consecințe negative asupra acoperirii teritoriului cu resurse și a timpului de răspuns la urgențe și, implicit, asupra calității serviciilor medicale prespitalicești asigurate cetățenilor, care vor apărea în situația neadoptării măsurilor propuse, pot fi evitate prin luarea de măsuri adecvate adoptate în timp real,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 1Se desemnează Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul IGSU, denumit în continuare SMURD, precum și pentru serviciile de ambulanță județene, denumite în continuare SAJ, respectiv pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, denumit în continuare SABIF.  +  Articolul 2(1) Unitatea de achiziții centralizată încheie acorduri-cadru în nume propriu atât pentru autospeciale/ambulanțe destinate activității SMURD, cât și pentru autospeciale/ ambulanțe destinate activității SAJ, respectiv SABIF.(2) În baza acordurilor-cadru încheiate, unitatea de achiziții publice centralizată semnează și derulează contracte subsecvente.  +  Articolul 3Lista cu necesarul de autospeciale/ambulanțe pe tipuri și cantități, raportat la perioada de valabilitate a acordului-cadru, se avizează de către Comisia interministerială pentru suport tehnic, denumită în continuare CIMST, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată prin Legea nr. 104/2014, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârii Guvernului nr. 144/2014 privind organizarea și funcționarea Comisiei interministeriale pentru suport tehnic, la propunerea Direcției generale management urgențe medicale din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGMUM, precum și a direcției de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 4Creditele de angajament și creditele bugetare necesare pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe conform art. 2 alin. (1) se stabilesc prin legile bugetare anuale.  +  Articolul 5(1) Caietele de sarcini, inclusiv specificațiile tehnice, aferente procedurii de achiziție se elaborează de către o comisie mixtă având în componență reprezentanți IGSU, SAJ, SABIF și DGMUM.(2) Avizarea specificațiilor tehnice se realizează de CIMST. CIMST este abilitată să avizeze prețul unitar estimat pentru fiecare tip de autospecială/ambulanță care face obiectul achiziției în sistem centralizat, la propunerea IGSU.(3) Răspunsurile la solicitările de clarificări care vizează documentația de atribuire se formulează de către unitatea de achiziții publice centralizată, în baza:a) argumentelor tehnice formulate în scris de către reprezentanții DGMUM, după consultarea reprezentanților SAJ și SABIF, pentru partea medicală din compunerea autospecialelor/ambulanțelor;b) argumentelor tehnice formulate în scris de către reprezentanții IGSU, pentru partea de autoșasiu din compunerea autospecialelor/ambulanțelor.(4) În procesul de evaluare a ofertelor, pe lângă Comisia de evaluare stabilită potrivit dispozițiilor legale din domeniul achizițiilor publice, vor fi desemnați experți cooptați din cadrul DGMUM, în condițiile art. 126 alin. (3) și ale art. 128 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare.(5) Personalul menționat la alin. (1) și (4) se nominalizează prin dispoziție a secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne, la propunerea IGSU.  +  Articolul 6Comisia de recepție a bunurilor se nominalizează prin dispoziție a secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne, la propunerea IGSU, în funcție de tipul și cantitatea autospecialelor/ambulanțelor achiziționate.  +  Articolul 7(1) Bunurile achiziționate în condițiile prezentei ordonanțe de urgență intră în proprietatea privată a statului și în dotarea IGSU, respectiv a SAJ și SABIF.(2) În maximum 30 de zile de la efectuarea recepției finale, SAJ și SABIF preiau de la IGSU autospecialele/ambulanțele achiziționate pentru acestea în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, pe bază de proces-verbal de predare-primire.  +  Articolul 8Se desemnează secretarul de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne, responsabil de coordonarea tuturor activităților care privesc finanțarea, derularea procedurilor de achiziție și livrarea autospecialelor și ambulanțelor.
    PRIM-MINISTRU
    MIHAI TUDOSE
    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne,
    Carmen Daniela Dan
    Ministrul sănătății,
    Florian-Dorel Bodog
    p. Ministrul finanțelor publice,
    Daniela Pescaru,
    secretar de stat
    București, 11 octombrie 2017.Nr. 74.-----