METODOLOGIE-CADRU din 26 septembrie 2017privind asigurarea omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în învățământul preuniversitar
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 29 septembrie 2017



    Notă
    Aprobată prin Ordinul nr. 5.061 din 26 septembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 773 din 29 septembrie 2017.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Prezenta metodologie-cadru reglementează cadrul general în vederea asigurării omologării mijloacelor de învățământ de către Ministerul Educației Naționale, denumit în continuare MEN, în scopul utilizării acestora în sistemul național de învățământ preuniversitar.  +  Articolul 2În sensul prezentei metodologii-cadru se definesc următorii termeni după cum urmează: a) mijloacele de învățământ sunt un ansamblu de resurse materiale și instrumente didactice complementare, produse, adaptate ori selectate în vederea îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative ale procesului de învățământ. Având un anumit potențial pedagogic și funcții specifice, acestea facilitează dobândirea competențelor specifice de către elevi;b) omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar reprezintă confirmarea îndeplinirii criteriilor necesare dobândirii de către preșcolari și elevi a competențelor specifice conform programelor școlare aprobate de MEN.  +  Articolul 3Omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în unitățile de învățământ preuniversitar se realizează prin decizia secretarului de stat cu atribuții în domeniu, în conformitate cu art. 94 alin. (2) lit. i) din Legea educației naționale nr. 1/ 2011, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 4Prezenta metodologie-cadru reglementează:a) categoriile de mijloace de învățământ pentru care se solicită obținerea omologării în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar;b) comisiile de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar și atribuțiile acestora;c) criteriile pedagogice necesare pentru obținerea omologării în vederea utilizării mijloacelor de învățământ în sistemul de învățământ preuniversitar.  +  Articolul 5(1) Solicitantul omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar, denumit în continuare solicitant, poate fi autor, editor, producător, comerciant autorizat, furnizor autorizat sau alte instituții recunoscute care au ca obiect de activitate învățământul/educația/formarea și colaborează cu cadre didactice și specialiști în domeniul în care se solicită omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar.(2) Pentru obținerea omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar, prevăzută la alin. (1), solicitanții completează formularul din anexa nr. 2, care se depune la Registratura MEN.  +  Capitolul II Categorii de mijloace de învățământ. Generalități  +  Articolul 6Mijloacele de învățământ pentru care se poate solicita omologarea în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar sunt clasificate în următoarele categorii:a) materiale grafice: planșe, portrete, tablouri/postere, atlase, hărți, globuri pământești; b) materiale audiovizuale: CD-uri, DVD-uri care cuprind înregistrări sonore, filme didactice, jocuri didactice;c) programe informatice educaționale: interactive de predare-învățare-evaluare, de simulare, jocuri educative, platforme de învățare de tip e-learning;d) aparate, truse de laborator, echipamente, incluziuni și preparate microscopice;e) jocuri și jucării didactice;f) mobilier școlar;g) echipamente, instalații și aparatură sportivă.  +  Articolul 7(1) Pentru omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar este necesar ca acestea să vizeze formarea la elevi a competențelor generale și a celor specifice, să corespundă cerințelor programelor școlare pentru curriculumul național obligatoriu și pentru curriculumul opțional și standardelor de realizare a fiecărui tip de mijloc de învățământ în parte. (2) Pentru omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar este necesar ca acestea să respecte cerințele esențiale referitoare la protecția sănătății, securitatea utilizatorilor și protecția mediului, potrivit actelor normative în vigoare.  +  Articolul 8(1) Pentru categoriile de mijloace de învățământ reglementate prin această metodologie-cadru, conformitatea produselor cu cerințele esențiale poate fi atestată prin:a) declarația de conformitate întocmită de producător;b) rapoartele de încercare sau prin certificatele de conformitate emise de laboratoare sau de organisme de certificare alese de producător, conform procedurilor de evaluare;c) marcajul de conformitate (Ordonanța Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislației Uniunii Europene care armonizează condițiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 50/2015);d) instrucțiuni, ghiduri de utilizare (după caz).(2) Pentru obținerea omologării în vederea utilizării în sistemul de învățământ preuniversitar, în cazul aparatelor/ truselor de laborator/echipamentelor, mobilierului școlar și echipamentelor, instalațiilor și aparaturii sportive, dosarul va cuprinde, după caz, și alte documente:a) fișa de prezentare a prototipului/modelului (mobilier, aparate, echipamente, instalații și aparatură sportivă);b) principalele elemente/desene ale documentației de execuție prototip/model referitoare la construcția și funcționalitatea prototipului/modelului (echipamente, instalații și aparatură sportivă); c) referat de experimentare (echipamente, instalații și aparatură sportivă și aparate);d) avizul Ministerului Sănătății (mobilier școlar, jucării didactice);e) avizul federației sportive de specialitate (echipamente, instalații și aparatură sportivă).  +  Articolul 9Pentru evaluarea materialelor grafice, audiovizuale și a programelor informatice educaționale se va utiliza anexa nr. 1.  +  Articolul 10Fiecărui mijloc de învățământ pentru care se solicită omologarea în vederea utilizării în sistemul de învățământ preuniversitar i se va atribui un titlu (denumire), conform datelor de identificare ale mijlocului de învățământ, prevăzute în anexa nr. 3.  +  Capitolul III Comisia de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar  +  Articolul 11Ministerul Educației Naționale organizează comisia de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar.  +  Articolul 12(1) În cadrul procesului de omologare a mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar își desfășoară activitatea comisiile de asigurare a omologării pe niveluri de învățământ/discipline/domenii de pregătire/activități educative. (2) Comisiile de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar sunt constituite din următoarele categorii de personal: inspectori și specialiști din Ministerul Educației Naționale, Institutul de Științe ale Educației, de la inspectoratele școlare, precum și din cadre didactice care fac parte din comisiile naționale de specialitate sau alte cadre didactice cu experiență în domeniu, recomandate de reprezentanți ai Ministerului Educației Naționale, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București.  +  Articolul 13Comisiile de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar pe discipline/domenii de pregătire/activități educative/niveluri de învățământ sunt constituite prin decizia secretarului de stat cu atribuții în domeniu.  +  Articolul 14(1) Comisia de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar are următoarea componență: a) președinte: reprezentant al Ministerului Educației Naționale;b) vicepreședinte: reprezentant al Ministerului Educației Naționale;c) 3 membri: cadre didactice care fac parte din comisiile naționale de specialitate, cadre didactice și/sau inspectori de specialitate din Inspectoratul Școlar al Municipiului București și/sau inspectoratele școlare județene;d) secretar: reprezentant al Ministerului Educației Naționale.(2) În cazul în care mijloacele de învățământ sunt elaborate în limba de predare a minorităților naționale, cei trei membri ai comisiei de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar trebuie să fie cunoscători ai limbii materne respective.(3) Membrii comisiei de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar semnează un angajament, prevăzut în anexa nr. 4, prin care declară că nu se află în conflict de interese și nici în incompatibilitate cu statutul de membru.  +  Articolul 15(1) Comisia de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar are următoarele atribuții: a) elaborează procedura de lucru a comisiei; b) evaluează solicitările de omologare a mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar;c) întocmește documentația de omologare în vederea utilizării mijloacelor de învățământ în sistemul de învățământ; d) transmite rezoluția către solicitant. (2) Cadrele didactice care fac parte din comisia de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar se selectează în baza unei proceduri elaborate de MEN.  +  Articolul 16Membrii comisiilor de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar primesc, prin secretarul comisiei, adeverințe care specifică participarea și îndeplinirea atribuțiilor în cadrul comisiei.  +  Capitolul IV Dispoziții finale  +  Articolul 17Modalitatea de utilizare a mijloacelor de învățământ omologate de către unitățile de învățământ preuniversitar și folosirea lor în procesul instructiv-educativ se reglementează prin Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.  +  Articolul 18(1) Omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în unitățile de învățământ preuniversitar își încetează efectele, după caz, la momentul completării/revizuirii/ modificării curriculumului național corespunzător.(2) Ministerul Educației Naționale elaborează o procedură prin care se stabilesc modalitatea de omologare a mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar și calendarul activităților. Înaintarea solicitărilor și verificarea criteriilor de conformitate a mijloacelor de învățământ în scopul utilizării acestora în învățământul preuniversitar se vor realiza pe tot parcursul anului școlar.  +  Articolul 19Prevederile prezentei metodologii-cadru se duc la îndeplinire de către direcțiile generale din cadrul Ministerului Educației Naționale, inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, unitățile de învățământ preuniversitar și unitățile aflate în subordine sau coordonare.  +  Articolul 20Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta metodologie-cadru.  +  Anexa nr. 1 la metodologia-cadru
    CRITERII DE CONFORMITATE
    ale mijloacelor de învățământ
    (materiale grafice, audiovizuale și programe informatice educaționale)
    ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┬──────┐│         CRITERII DE CONFORMITATE                                        │ Conform/│      ││                                                                         │Neconform│      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│1. Mijlocul de învățământ are caracter etic, moral și nediscriminatoriu: │         │      ││respectă principiile care nu fac nicio deosebire de rasă, naționalitate, │         │      ││etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, orientare     │         │      ││sexuală, vârstă, handicap, boală cronică, infectare HIV, apartenență la o│         │      ││categorie defavorizată.                                                  │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│2. Mijlocul de învățământ conține informații care nu aduc atingere       │         │      ││identității și valorilor naționale, nu conține elemente rasiste, xenofobe│         │      ││sau de promovare a ideologiei naționalist-extremiste.                    │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│3. Utilizarea mijloacelor de învățământ facilitează activitățile         │         │      ││desfășurate de profesor și elevi pentru dezvoltarea/dobândirea/formarea  │         │      ││competențelor prevăzute de programa școlară, permițând înțelegerea/      │         │      ││consolidarea/recapitularea/aprofundarea/extinderea conținuturilor.       │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│4. Respectă corectitudinea științifică a conținuturilor, în acord cu     │         │      ││programa/curriculumul, precum și formularea clară, completă și corectă a │         │      ││cerințelor activităților propuse.                                        │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│5. Permite formarea de deprinderi și abilități corespunzătoare nivelului │         │      ││de învățământ/activităților educative/domeniului de pregătire în care se │         │      ││află elevii/preșcolarii.                                                 │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│6. Încurajează gândirea creativă, perspectivele comparative, spiritul    │         │      ││critic și flexibil.                                                      │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│7. Conține teme care să permită transferul competențelor în contexte din │         │      ││viața cotidiană.                                                         │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│8. Materialul documentar și materialul grafic sunt variate și atractive. │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│9. Modul de exprimare este corect și coerent și se raportează la         │         │      ││specificul disciplinei/disciplinelor ariilor curriculare.                │         │      │├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼──────┤│10. Stilul, frazarea, limbajul sunt adecvate vârstei elevilor și         │         │      ││exigențelor didactice ale disciplinei/disciplinelor ariilor curriculare. │         │      │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴──────┘NOTĂ: Pentru ca un mijloc de învățământ să fie omologat în vederea utilizării lui în sistemul de învățământ preuniversitar este necesar să îndeplinească minimum 9 criterii de conformitate.
     +  Anexa nr. 2la metodologia-cadru
    SOLICITARE
    de omologare a mijlocului de învățământ
    în vederea utilizării în sistemul de învățământ preuniversitar
        Subsemnatul(a), ........, legitimat(ă) cu C.I./ B.I. seria ...... nr. ....,    în calitate de ......... al ................................., cu sediul în    ...........................................................................    ..........................., vă solicit omologarea mijlocului de învățământ    (mijloacelor de învățământ) în vederea utilizării în sistemul de învățământ    preuniversitar cu titlul/titlurile:    ...........................................................................    ...........................................................................    ...........................................................................    Menționez că documentele propuse spre omologare respectă curriculumul    național în vigoare în conformitate cu prevederile legale.           Data                       Semnătura    ...................        .......................
     +  Anexa nr. 3la metodologia-cadru
    DATELE DE IDENTIFICARE
    ale mijlocului de învățământ
        1. Denumirea mijlocului de învățământ*1) ..................................    2. Tipul*2)................................................................    3. Forma de prezentare*3) .................................................    4. Programe școlare suport*4) .............................................    5. Discipline la care poate fi aplicat*5) .................................    6. Aria curriculară*6) ....................................................    7. Clasele la care poate fi aplicat/Nivelul de vârstă*7) ..................    8. Grupul-țintă la care poate fi aplicat*8) ...............................    9. Autorii și editura/producătorul/comerciantul*9) ........................    Pentru aparate, truse de laborator și echipamente se va completa cu    următoarele poziții:    10. Lista experimentelor care se realizează cu aparatul, trusa sau    echipamentul respectiv*10) ................................................    11. Principalele caracteristici ale mijlocului de învățământ*11)    ...........................................................................               Data                  Semnătura        ..................      ...................... Notă
    *1) Se va preciza titlul mijlocului de învățământ.
    *2) Se va preciza categoria din care face parte mijlocul de învățământ.
    *3) Se vor preciza suportul fizic al mijlocului de învățământ (hârtie, CD, DVD etc.) și stadiul de realizare a mijlocului de învățământ (machetă, prototip sau produs finit).
    *4) Se va/vor preciza programa sau programele-suport (în vigoare) care au stat la baza elaborării și realizării mijlocului de învățământ.
    *5) Se va preciza denumirea completă a disciplinei sau disciplinelor la care poate fi folosit mijlocul de învățământ.
    *6) Se va/vor preciza aria sau ariile curriculare corespunzătoare disciplinelor la care poate fi utilizat.
    *7) Se va preciza nivelul clasei/claselor sau vârsta copiilor din învățământul preșcolar.
    *8) Se vor face precizările referitoare la grupul-țintă, deoarece un mijloc de învățământ poate fi utilizat la unul sau mai multe categorii de grupuri-țintă cum ar fi: preșcolari sau elevi, cadre didactice (instrument de lucru pentru elev/demonstrații efectuate de profesor).
    *9) Se vor preciza numele autorilor și editurii/producătorului/comerciantului.
    *10) Cerințele pedagogice care rezultă din utilizarea mijlocului/mijloacelor de învățământ pentru a facilita dezvoltarea/dobândirea/formarea competențelor generale și specifice prevăzute de programa școlară în vigoare.
    *11) Se vor preciza principalele caracteristici constructive, funcționale și de exploatare ale materialului didactic.
     +  Anexa nr. 4 la metodologia-cadru
    ANGAJAMENT
    Subsemnatul(a), …...............................................…., domiciliat(ă) în ...................................……, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ….. nr. ….., eliberat(ă) de …............................… la data de ..................….., codul numeric personal ….........................., număr de telefon ..........................., în calitate de membru al Comisiei de asigurare a omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar, denumită în continuare Comisie, declar pe propria răspundere că nu voi divulga sub nicio formă informații legate de procesul de verificare a criteriilor de conformitate în cazul solicitărilor privind omologarea mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar, informații de natură să atragă avantaje necuvenite din activitatea pe care o desfășor sau să aducă prejudicii imaginii Ministerului Educației Naționale (MEN).Sunt de acord să îmi îndeplinesc toate sarcinile de lucru prevăzute de Metodologia-cadru privind asigurarea omologării mijloacelor de învățământ în vederea utilizării lor în sistemul de învățământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educației naționale nr. 5.061/2017, respectând termenele stabilite, și mă angajez că nu voi face publice detalii asupra activității desfășurate în cadrul procesului de verificare a criteriilor de conformitate ale mijloacelor de învățământ.Sunt de acord să îmi asum responsabilitatea pentru calitatea activității desfășurate și declar că am luat cunoștință de faptul că sunt obligat(ă) să păstrez confidențialitatea lucrărilor Comisiei până în momentul în care sunt făcute publice de către MEN.Declar că NU am rude sau afini până la gradul IV nici în cadrul editurii/producătorului/furnizorului a/al cărui mijloc de învățământ este evaluat de Comisie și nici dintre autorii/producătorii mijlocului de învățământ propus.Declar că NU am participat la activități în vederea elaborării/proiectării/editării mijlocului de învățământ analizat, în calitate de referent științific, autor, coautor, redactor, tehnoredactor, coordonator conținut științific.În caz contrar, mă voi supune rigorilor art. 326 (falsul în declarații) din Codul penal. Sunt conștient(ă) că, în cazul în care voi încălca prevederile normative privind protecția informațiilor clasificate, voi răspunde, potrivit legii, administrativ, disciplinar, material, civil ori penal, în raport cu natura și gravitatea faptei.
    Data
    ….........…….
    Semnătura
    ..................................................
    (numele, prenumele și semnătura)
    -----