ORDIN nr. 4.802 din 31 august 2017pentru modificarea și completarea Metodologiei de organizare a Programului "Școala după școală", aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.349/2011
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI NAȚIONALE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 19 septembrie 2017



    În conformitate cu prevederile art. 58 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației Naționale, cu modificările ulterioare,ministrul educației naționale emite prezentul ordin.  +  Articolul IMetodologia de organizare a Programului „Școala după școală“, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.349/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 20 octombrie 2011, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 2(1) Programul «Școala după școală», denumit în continuare Programul SDS, este un program complementar programului școlar obligatoriu care, prin modalități integrate de sprijin, are ca scop prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, creșterea performanțelor școlare, învățarea remedială, accelerarea învățării prin activități educative, recreative și de timp liber, dezvoltarea personală și integrarea socială, precum și menținerea elevilor într-un spațiu securizat, ca alternativă la petrecerea timpului liber în medii cu potențial de dezvoltare a unui comportament deviant.2. La articolul 3, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Oferta de Program SDS este proiectată astfel încât să răspundă nevoilor tuturor elevilor și, cu prioritate, nevoilor elevilor aparținând grupurilor dezavantajate.(3) Organizarea programului se face pe baza unui regulament intern de organizare a Programului SDS, elaborat de fiecare unitate de învățământ, denumit în continuare regulament intern de organizare.3. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) În învățământul primar, Programul SDS cuprinde activități de educație, complementare activității didactice, care se corelează cu activități de susținere și de dezvoltare personală a elevilor.(2) Activitățile de educație, complementare activității didactice, cuprind următoarele tipuri de intervenții:a) supraveghere și îndrumare în efectuarea temelor;b) recuperare pentru elevii cu dificultăți cognitive.(3) Activitățile de susținere și de dezvoltare personală a elevilor cuprind următoarele tipuri de intervenții:a) recuperare pentru elevii cu tulburări emoționale, tulburări de limbaj prin activități remediale, consiliere, alte activități specifice;b) activități de dezvoltare pentru elevii capabili de performanță;c) activități de încurajare a lecturii independente;d) autocunoaștere, intercunoaștere prin activități de dezvoltare emoțională și socială;e) activități practic-aplicative pe diferite domenii (arte, științe, tehnologii, sport etc.);f) proiecte tematice, propuse de către elevi sau părinți, cadre didactice etc.;g) activități fizice și mișcare;h) drumeții/excursii/vizionări de spectacole și altele asemenea.(4) Fiecare unitate de învățământ, în funcție de grupul-țintă, constituie module de pachete de activități din activitățile menționate la alin. (3) sau prin combinarea activităților menționate la alin. (3) cu cele de la alin. (2). Modificările intervenite în structura modulelor de pachete de activități se aduc la cunoștința părinților.4. Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) În învățământul secundar, Programul SDS cuprinde activități de educație, complementare activității didactice, care se corelează cu activități de susținere și de dezvoltare personală a elevilor.(2) Pachetul de activități de educație, complementare activității didactice, cuprinde activități de suport pentru efectuarea temelor și activități remediale;(3) Pachetul de activități de susținere și de dezvoltare personală a elevilor cuprinde:a) asistență psihopedagogică pentru recuperarea decalajelor în învățare;b) consiliere psihologică;c) consiliere în carieră;d) activități pentru accelerarea învățării și pentru performanță: pregătirea pentru participarea la competiții și olimpiade școlare, la concursuri sportive și artistice, pe discipline de învățământ, la concursuri cu recunoaștere internațională etc.; participarea/organizarea de festivaluri și expoziții; realizarea de publicații școlare; participarea la activități de cooperare europeană (de exemplu Erasmus +);e) activități de pregătire pentru viață: activități de autocunoaștere, activități care vizează dezvoltarea atitudinii active, integrarea și implicarea socială (coduri de conduită, cetățenie activă, atitudine responsabilă față de mediul înconjurător, dezvoltare durabilă etc.), activități pentru dezvoltarea capacității de comunicare și gândire critică, activități de promovare a unui stil de viață sănătos (alimentație sănătoasă, regim de viață sănătos etc.), activități de prevenire a comportamentelor riscante datorate consumului de alcool, tutun și droguri etc.; activități fizice și mișcare;f) activități tematice/ateliere (microproiecte pe diferite domenii: arte, științe, tehnologii, sport etc.);g) alte activități specifice.(4) Fiecare unitate de învățământ, în funcție de grupul-țintă, constituie module de pachete de activități din activitățile menționate la alin. (3) sau prin combinarea activităților menționate la alin. (3) cu cele de la alin. (2). Modificările intervenite în structura modulelor de pachete de activități se aduc la cunoștința părinților.5. La articolul 8, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Programul SDS are o durată medie de 3 ore pe zi. În cazul în care în cadrul Programului SDS sunt prevăzute și activități de educație, complementare activității didactice, timpul alocat acestora nu poate depăși o oră și jumătate pe zi pentru învățământul primar și două ore pe zi pentru învățământul secundar. De asemenea, în cadrul programului vor fi alocate, în medie, 30 de minute pe zi pentru activități fizice și mișcare.6. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 9Activitățile din cadrul Programului SDS se derulează pe grupe de elevi, astfel încât să răspundă nevoilor individuale ale elevilor înscriși în program, opțiunilor și nevoilor identificate la proiectarea programului. Activitățile sunt proiectate, organizate și susținute de cadrele didactice din învățământul preuniversitar. Personalul didactic auxiliar și voluntari din școală sau din instituțiile/organizațiile partenere care sunt abilitați/calificați pot participa la program susținând activitățile din cadrul acestuia. Persoanele care desfășoară activități în cadrul Programului SDS trebuie să efectueze examinarea medicală obligatorie și să îndeplinească toate condițiile legale privind accesul în colectivitatea de elevi.7. Articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 15Implicarea personalului din învățământ se face în următoarele condiții:a) ca activitate cuprinsă în norma didactică (maximum 4 ore/săptămână), conform prevederilor art. 262 alin. (1) și art. 263 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;b) ca activitate în afara activității desfășurate în intervalul de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.8. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 16În cazul în care cadrul didactic efectuează orele în cadrul normei didactice, conform prevederilor art. 15 lit. a) din prezenta metodologie, aceste ore nu sunt retribuite separat; în celelalte cazuri, care se referă la activitățile de educație, complementare activității didactice, precum și la activitățile de susținere și de dezvoltare personală a elevilor, aceste ore sunt retribuite, în condițiile legii, din sursele de finanțare prevăzute la art. 17.9. Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 17Finanțarea programului se poate face:a) din bugetul autorităților locale;b) din programe finanțate din fonduri europene sau naționale;c) din activități școlare și extrașcolare, donații, sponsorizări, prin suportul financiar al asociațiilor de părinți, al organizațiilor nonguvernamentale etc., cu respectarea legislației în vigoare;d) din bugetul de stat constituit, în condițiile legii, cu această destinație, pentru elevii proveniți din grupurile dezavantajate.10. Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 20În cadrul fiecărui inspectorat școlar se nominalizează cel puțin un inspector școlar care are următoarele atribuții în ceea ce privește coordonarea Programului SDS: analizează ofertele de Program SDS realizate și propuse de unitățile de învățământ, sub aspect educațional și le prezintă consiliului de administrație al inspectoratului școlar spre avizare; monitorizează unitățile de învățământ care derulează Programul SDS și evaluează activitățile din program utilizând instrumente de evaluare specifice; actualizează permanent baza de date care cuprinde informații referitoare la unitățile de învățământ care derulează Programul SDS; informează MEN cu privire la derularea Programului SDS în unitățile de învățământ din județ/municipiul București.11. După articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 22, cu următorul cuprins:  +  Articolul 22Nu poate fi denumit «Program SDS» un program/proiect/activitate care se desfășoară în unitățile de învățământ și care nu respectă prevederile prezentei metodologii.  +  Articolul IIDirecția generală evaluare și monitorizare învățământ preuniversitar, Direcția generală economică, Direcția generală management preuniversitar, Direcția minorități, inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul educației naționale,
    Liviu-Marian Pop
    București, 31 august 2017.Nr. 4.802.-----