LEGEA-CADRU nr. 195 din 22 mai 2006 (*actualizată*)a descentralizării(actualizată până la data de 30 iunie 2016*)
EMITENT
  • PARLAMENTUL




  • ----------Parlamentul României adoptă prezenta lege.  +  Capitolul I Definiţii şi principii generale  +  Articolul 1Prezenta lege stabileşte principiile, regulile şi cadrul instituţional care reglementează procesul de descentralizare administrativă şi financiară.  +  Articolul 2În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele accepţiuni: a) arie geografică a beneficiarilor - aria geografică de domiciliu a majorităţii beneficiarilor unui serviciu public descentralizat într-o perioadă de timp dată; b) capacitate administrativă - ansamblul resurselor materiale, instituţionale şi umane de care dispune o unitate administrativ-teritorială, precum şi acţiunile pe care le desfăşoară aceasta pentru exercitarea competenţelor stabilite prin lege. Capacitatea administrativă se evaluează şi se stabileşte în condiţiile legii; c) competenţă - ansamblul atribuţiilor stabilite de Constituţie şi de legile care conferă autorităţilor administrative drepturi şi obligaţii de a duce în nume propriu, în realizarea puterii publice şi sub propria responsabilitate, o activitate de natură administrativă; d) competenţe delegate - competenţele atribuite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, împreună cu resursele financiare corespunzătoare, de către autorităţile publice centrale, pentru a le exercita în numele şi în limitele stabilite de către acestea; e) competenţe exclusive - competenţele atribuite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale de realizarea cărora acestea sunt responsabile. Autorităţile administraţiei publice locale au dreptul de decizie şi dispun de resursele şi mijloacele necesare îndeplinirii competenţelor, cu respectarea normelor, criteriilor şi standardelor stabilite de lege; f) competenţe partajate - competenţele exercitate de către autorităţile administraţiei publice locale, împreună cu alte niveluri ale administraţiei publice (judeţean sau central), cu o separare clară a finanţării şi a puterii de decizie pentru fiecare responsabil în parte; g) cotă defalcată din unele venituri ale bugetului de stat procentul stabilit din unele venituri ale bugetului de stat care se alocă bugetelor locale; h) criteriu al ariei geografice a beneficiarilor în descentralizarea competenţelor - criteriul potrivit căruia descentralizarea competenţelor privind furnizarea unui serviciu public se face către acel nivel al administraţiei publice locale care corespunde cel mai bine ariei geografice a beneficiarilor; i) criteriu al economiilor de scară în descentralizarea competenţelor - criteriul potrivit căruia transferul competenţelor privind furnizarea unui serviciu public se face către acel nivel al administraţiei publice locale care poate obţine economii de scară; j) deconcentrare - redistribuirea de competenţe administrative şi financiare de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale către propriile structuri de specialitate din teritoriu; k) delegare - exercitarea de către autorităţile administraţiei publice locale sau de către alte instituţii publice a unor competenţe în numele unei autorităţi a administraţiei publice centrale, în limitele stabilite de către aceasta; l) descentralizare - transferul de competenţă administrativă şi financiară de la nivelul administraţiei publice centrale la nivelul administraţiei publice locale;----------Lit. l) a art. 2 a fost modificată de subpct. 1, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. m) echilibrare orizontală a bugetelor locale - transferul de resurse financiare din unele venituri ale bugetului de stat către bugetele locale pentru acoperirea diferenţelor de capacitate financiară dintre unităţile administrativ-teritoriale; n) echilibrare verticală a bugetelor locale - transferul de resurse financiare din unele venituri ale bugetului de stat către bugetele locale pentru completarea sau asigurarea în totalitate, după caz, a necesarului de finanţare pentru furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate; o) economie de scară - reducerea costului unitar al unui serviciu public pe măsura creşterii volumului producţiei acestuia şi, implicit, al numărului de beneficiari; p) standarde de calitate - ansamblul normativelor de calitate în furnizarea unui serviciu public şi de utilitate publică, stabilite prin acte normative;----------Lit. p) a art. 2 a fost modificată de subpct. 1, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. q) standarde de cost - costurile normative utilizate pentru determinarea cuantumului resurselor alocate bugetelor locale în vederea furnizării unui serviciu public şi de utilitate publică la un anumit nivel de calitate; r) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat - sumele alocate unităţilor administrativ-teritoriale din unele venituri ale bugetului de stat. În funcţie de autonomia exercitată de autorităţile administraţiei publice locale în utilizarea lor, acestea se împart în sume defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale, respectiv sume defalcate cu destinaţie specială; s) transparenţă a actului decizional - asigurarea accesului deplin al cetăţenilor şi al altor factori interesaţi la informaţiile privind procesul de elaborare şi implementare a deciziilor autorităţilor administraţiei publice, inclusiv în ceea ce priveşte procesul de colectare a veniturilor şi execuţia conturilor autorităţilor administraţiei publice locale la toate nivelurile; ş) analize de impact - documente elaborate care cuprind impactul financiar, resursele umane şi cele materiale necesare exercitării competenţelor, precum şi fundamentarea oportunităţii descentralizării competenţelor propuse a fi transferate autorităţilor administraţiei publice locale.----------Lit. ş) a art. 2 a fost introdusă de subpct. 2, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 3Principiile pe baza cărora se desfăşoară procesul de descentralizare sunt următoarele: a) principiul subsidiarităţii, care constă în exercitarea competenţelor de către autoritatea administraţiei publice locale situată la nivelul administrativ cel mai apropiat de cetăţean şi care dispune de capacitate administrativă necesară; b) principiul asigurării resurselor corespunzătoare competenţelor transferate; c) principiul responsabilităţii autorităţilor administraţiei publice locale în raport cu competenţele ce le revin, care impune obligativitatea realizării standardelor de calitate în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică; d) principiul asigurării unui proces de descentralizare stabil, predictibil, bazat pe criterii şi reguli obiective, care să nu constrângă activitatea autorităţilor administraţiei publice locale sau să limiteze autonomia locală financiară; e) principiul echităţii, care implică asigurarea accesului tuturor cetăţenilor la serviciile publice şi de utilitate publică; f) principiul constrângerii bugetare, care interzice utilizarea de către autorităţile administraţiei publice centrale a transferurilor speciale sau a subvenţiilor pentru acoperirea deficitelor finale ale bugetelor locale.  +  Capitolul II Regulile procesului de descentralizare  +  Secţiunea 1 Reguli generale  +  Articolul 4Guvernul, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale transferă competenţe pe care le exercită în prezent autorităţilor administraţiei publice locale de la nivelul judeţelor, comunelor sau oraşelor, după caz, respectând principiul subsidiarităţii şi următoarele criterii: a) economiile de scară; b) aria geografică a beneficiarilor.  +  Articolul 5 (1) Transferul competenţelor este fundamentat pe analize de impact şi realizat pe baza unor metodologii specifice şi a unor sisteme de indicatori de monitorizare, elaborate de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în colaborare cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale. (2) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în colaborare cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, organizează faze-pilot în vederea testării şi evaluării impactului soluţiilor propuse pentru descentralizarea competenţelor pe care le exercită în prezent. (3) Organizarea fazei-pilot nu este obligatorie pentru competenţele propuse a fi descentralizate, care sunt exercitate de structuri deconcentrate sau subordonate ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, organizate la nivel local.----------Art. 5 a fost modificat de subpct. 3, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 6 (1) Transferul de competenţe se face concomitent cu asigurarea resurselor necesare exercitării acestora. Exercitarea competenţelor se face numai după transmiterea resurselor financiare necesare. (2) Finanţarea competenţelor delegate este asigurată în totalitate de către administraţia publică centrală.  +  Articolul 7În furnizarea serviciilor publice descentralizate, autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să asigure aplicarea standardelor de calitate şi să asigure finanţarea serviciilor publice locale cel puţin la nivelul standardelor de cost stabilite în condiţiile legii.----------Art. 7 a fost modificat de subpct. 4, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 8 (1) Etapele transferului de competenţe sunt următoarele: a) elaborarea de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a strategiei generale de descentralizare sau, în cazul inexistenţei unei strategii generale de descentralizare prin care se analizează oportunitatea transferului de competenţe de la nivelul administraţiei publice centrale la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, elaborarea de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a strategiilor sectoriale de descentralizare; b) identificarea de către Guvern, ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a resurselor necesare şi a costurilor integrale aferente competenţelor care sunt transferate, precum şi a surselor bugetare pe baza cărora sunt finanţate; c) organizarea de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a fazelor-pilot în vederea testării şi evaluării impactului soluţiilor propuse pentru descentralizarea competenţelor, care nu sunt exercitate prin structuri din subordinea ministerelor de resort, organizate la nivel local; d) elaborarea de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a analizelor de impact ale transferului de competenţe; e) elaborarea de către ministere şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale a proiectelor de legi sectoriale prin care se transferă competenţe către autorităţile administraţiei publice locale; f) transferul, după caz, al resurselor financiare, umane şi materiale exercitării competenţelor transferate după intrarea în vigoare a legii sectoriale. (2) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale asigură, în colaborare cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, corelarea pe termen lung între responsabilităţile transferate şi resursele aferente, astfel încât să acopere variaţiile de cost în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate."----------Art. 8 a fost modificat de subpct. 5, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Secţiunea a 2-a Standardele de cost şi de calitate în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate  +  Articolul 9 (1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale stabilesc standarde de cost pentru finanţarea unor servicii publice şi de utilitate publică care au fost descentralizate şi standarde de calitate aferente asigurării furnizării acestora de către autorităţile administraţiei publice locale, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii sectoriale de descentralizare. (2) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale au obligaţia să actualizeze periodic standardele de cost şi de calitate pentru serviciile publice şi de utilitate publică descentralizate, prevăzute la alin. (1). Elaborarea şi actualizarea standardelor de cost şi de calitate se fac în colaborare cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, conform prevederilor în vigoare, sub coordonarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. (3) Standardele de cost şi de calitate se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerelor sau a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu avizul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare şi al Comitetului pentru finanţe publice locale. Hotărârile Guvernului privind actualizarea periodică a standardelor de cost şi de calitate stau la baza determinării şi alocării sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, către bugetele locale, pentru finanţarea serviciilor publice descentralizate. (4) Autorităţile administraţiei publice locale sunt responsabile pentru respectarea aplicării standardelor de calitate şi de cost în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate. Autorităţile administraţiei publice locale pot creşte nivelul de calitate şi de cost doar pe baza veniturilor proprii.----------Art. 9 a fost modificat de subpct. 6, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Secţiunea a 3-a Capacitatea administrativă  +  Articolul 10 (1) În cadrul proceselor de transfer al competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor, ministerele sau organele de specialitate ale administraţiei publice centrale pot clasifica unităţile administrativ-teritoriale în două categorii, în funcţie de capacitatea administrativă a acestora: a) categoria I, din care fac parte unităţile administrativ-teritoriale care au capacitatea administrativă necesară realizării competenţelor transferate. Autorităţile administraţiei publice locale din cadrul acestor unităţi administrativ-teritoriale pot exercita pe deplin şi imediat competenţele transferate, în condiţii de eficienţă; b) categoria a II-a, din care fac parte unităţile administrativ-teritoriale care nu au capacitatea administrativă necesară realizării competenţelor transferate. Autorităţile administraţiei publice locale din cadrul acestor unităţi administrativ-teritoriale nu pot exercita competenţele transferate în condiţii de eficienţă. (2) Autorităţile administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale care fac parte din categoria a II-a sunt excluse de la transferul competenţelor până în momentul realizării capacităţii administrative necesare exercitării lor, în condiţiile legii. (3) Evaluarea capacităţii administrative a unităţii administrativ-teritoriale se face conform normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.  +  Articolul 11În condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1), ministerele, respectiv celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz, împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor şi structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, stabilesc, în cadrul legislaţiei sectoriale aferente, criteriile de evaluare a capacităţii administrative, încadrarea unităţilor administrativ-teritoriale în cele două categorii, precum şi condiţiile în care se realizează transferul de competenţe.  +  Articolul 12 (1) În situaţiile în care ministerele, respectiv organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz, împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, constată lipsa capacităţii administrative a unei comune sau, după caz, a unui oraş sau municipiu pentru exercitarea în condiţii de eficienţă a competenţelor transferate, competenţele respective se transferă autorităţilor administraţiei publice locale de la nivelul judeţului pe a cărui rază se află unitatea administrativ-teritorială în cauză, în condiţiile art. 8 alin. (1) lit. a) şi f). (2) În situaţiile în care ministerele, respectiv organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz, împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, constată lipsa capacităţii administrative a unui judeţ pentru exercitarea în condiţii de eficienţă a competenţelor transferate, competenţele respective, precum şi resursele aferente, după caz, se transferă ministerului de resort. (3) Transferul competenţelor prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează pe perioadă determinată, până în momentul realizării capacităţii administrative necesare a unităţii administrativ-teritoriale în cauză. (4) Constatarea realizării capacităţii administrative a unităţilor administrativ-teritoriale prevăzute la alin. (2) se face de către ministerele, respectiv organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, după caz, împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.----------Art. 12 a fost modificat de subpct. 7, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 13În vederea exercitării competenţelor în condiţii de eficienţă, unităţile administrativ-teritoriale se pot organiza în asociaţii de dezvoltare intercomunitară, în condiţiile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Capitolul III Cadrul instituţional al procesului de descentralizare  +  Articolul 14Ministerul Administraţiei şi Internelor avizează, potrivit legii, iniţiativele şi proiectele de acte normative privind descentralizarea administrativă şi financiară, elaborate de ministere, respectiv de celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.  +  Articolul 15 (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice sprijină fundamentarea şi implementarea politicii de descentralizare a Guvernului prin:----------Partea introductivă a alin. (1) al art. 15 a fost modificată de subpct. 8, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. a) elaborarea strategiei şi a politicilor generale de descentralizare; b) coordonarea tehnică şi monitorizarea procesului de descentralizare; c) elaborarea politicii de descentralizare financiară şi fiscală, în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice; d) furnizarea de expertiză şi asistenţă tehnică de specialitate ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în vederea elaborării şi implementării strategiilor de descentralizare sectorială; e) colectarea şi gestionarea, în colaborare cu Ministerul Finanţelor Publice, cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, precum şi cu alte autorităţi şi instituţii publice, a datelor statistice necesare fundamentării şi estimării impactului politicilor de descentralizare; f) avizarea standardelor de cost şi calitate corespunzătoare anumitor servicii publice şi de utilitate publică descentralizate elaborate, respectiv, actualizate de ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în colaborare cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale;----------Lit. f) a alin. (1) al art. 15 a fost modificată de subpct. 9, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. g) monitorizarea îndeplinirii de către autorităţile administraţiei publice locale a standardelor de calitate în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate. (2) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a transmite Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice toate informaţiile necesare fundamentării, implementării şi monitorizării procesului de descentralizare. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale asigură interoperabilitatea datelor specifice colectate cu baza de date a Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, constituită în acest scop.----------Alin. (2) al art. 15 a fost introdus de subpct. 10, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 16 (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice gestionează programe naţionale de dezvoltare adresate unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea stimulării asocierii acestora, în condiţiile Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a creşterii capacităţii administrative a acestora. (2) Programele naţionale de dezvoltare sunt finanţate anual din bugetul de stat sau din alte surse legal constituite, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.----------Art. 16 a fost modificat de subpct. 11, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 17Comitetul pentru finanţe publice locale, constituit în condiţiile legii finanţelor publice locale, structură de tip partenerial, fără personalitate juridică, are rol consultativ în elaborarea şi implementarea politicilor de descentralizare financiară şi fiscală.  +  Articolul 18 (1) Pentru coordonarea generală a procesului de descentralizare se înfiinţează Comitetul tehnic interministerial pentru descentralizare, condus de ministrul administraţiei şi internelor, în calitate de coordonator al reformei administraţiei publice. (2) La nivelul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se constituie grupuri de lucru pentru descentralizarea competenţelor. (3) Modul de organizare, funcţionare şi atribuţiile structurilor tehnice prevăzute la alin. (1) şi (2) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi. (4) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice, prin structurile de specialitate, asigură împreună secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial pentru descentralizare şi al Comitetului pentru finanţe publice locale.  +  Capitolul IV Competenţele autorităţilor administraţiei publice locale  +  Articolul 19 (1) În vederea asigurării serviciilor publice de interes local, autorităţile administraţiei publice locale exercită, în condiţiile legii, competenţe exclusive, competenţe partajate şi competenţe delegate. (2) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în cadrul actelor normative, clasifică competenţele ce urmează a fi descentralizate în sensul prevederilor alin. (1).----------Alin. (2) al art. 19 a fost introdus de subpct. 12, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Secţiunea 1 Competenţe exclusive  +  Articolul 20Autorităţile administraţiei publice locale, în exercitarea competenţelor exclusive, au dreptul de decizie şi dispun de resursele şi mijloacele necesare realizării acestora, cu respectarea normelor legale în vigoare.  +  Articolul 21Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe exclusive privind: a) administrarea domeniului public şi privat al comunei sau oraşului; b) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local; c) administrarea instituţiilor de cultură de interes local; d) administrarea unităţilor sanitare publice de interes local; e) abrogată;----------Lit. e) a art. 21 a fost abrogată de subpct. 13, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. f) alimentarea cu apă; g) canalizarea şi epurarea apelor uzate şi pluviale; h) iluminatul public; i) salubrizarea; j) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar pentru protecţia copilului şi pentru persoane vârstnice; k) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar şi specializate pentru victimele violenţei în familie;k^1) asistenţa medicală comunitară;----------Lit. k^1) a art. 21 a fost introdusă de subpct. 14, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.k^2) asistenţa medicală acordată în unele unităţi sanitare cu paturi;----------Lit. k^2) a art. 21 a fost introdusă de subpct. 14, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. l) transportul public local de călători;l^1) emiterea unor avize/autorizaţii;----------Lit. l^1) a art. 21 a fost introdusă de subpct. 15, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. m) alte competenţe stabilite potrivit legii.  +  Articolul 22Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul judeţului exercită competenţe exclusive privind: a) administrarea aeroporturilor de interes local; b) administrarea domeniului public şi privat al judeţului; c) administrarea instituţiilor de cultură de interes judeţean; d) administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean; e) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar şi specializate pentru victimele violenţei în familie; f) abrogată;----------Lit. f) a art. 22 a fost abrogată de subpct. 16, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. g) emiterea unor avize/autorizaţii;----------Lit. g) a art. 22 a fost modificată de subpct. 17, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. h) asistenţa medicală acordată în unele unităţi sanitare cu paturi;----------Lit. h) a art. 22 a fost introdusă de subpct. 18, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. i) alte competenţe stabilite potrivit legii.----------Lit. l) a art. 22 a fost introdusă de subpct. 18, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Secţiunea a 2-a Competenţe partajate  +  Articolul 23 (1) În exercitarea competenţelor partajate, autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor colaborează cu autorităţile administraţiei publice de la nivel central sau judeţean, după caz, în condiţiile stabilite prin lege. (2) În exercitarea competenţelor partajate, autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul judeţului colaborează cu autorităţile administraţiei publice de la nivel central, în condiţiile stabilite prin lege.  +  Articolul 24Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice centrale privind: a) alimentarea cu energie termică produsă în sistem centralizat; b) construirea de locuinţe sociale şi pentru tineret; c) învăţământul preuniversitar de stat, cu excepţia învăţământului special; d) ordinea şi siguranţa publică; e) acordarea unor ajutoare sociale persoanelor aflate în dificultate; f) prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă la nivel local; g) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale; h) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar pentru persoane cu dizabilităţi;h^1) serviciile sociale pentru persoanele vârstnice;----------Lit. h^1) a art. 24 a fost introdusă de subpct. 19, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. i) serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor; j) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local la nivelul comunelor; k) finanţarea cheltuielilor de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare din unităţile de asistenţă medico-socială;----------Lit. k) a art. 24 a fost modificată de subpct. 20, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. l) amenajarea teritoriului şi urbanism;----------Lit. l) a art. 24 a fost introdusă de subpct. 21, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. m) alte competenţe stabilite potrivit legii.----------Lit. m) a art. 24 a fost introdusă de subpct. 21, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 25Autorităţile administraţiei publice de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor, în cazul furnizării unor servicii de utilităţi publice prin intermediul operatorilor regionali.  +  Articolul 26Autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor exercită competenţe partajate cu autorităţile de la nivelul administraţiei publice centrale privind: a) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes judeţean; b) învăţământul special; c) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale; d) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar şi specializate pentru protecţia copilului; e) serviciile de asistenţă socială specializate pentru persoane cu dizabilităţi;e^1) serviciile sociale pentru persoanele vârstnice;----------Lit. e^1) a art. 26 a fost introdusă de subpct. 22, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. f) serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor; g) consultanţă agricolă, la nivelul judeţului;----------Lit. g) a art. 26 a fost modificată de subpct. 23, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. h) finanţarea cheltuielilor de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare din unităţile de asistenţă medico-socială;----------Lit. h) a art. 26 a fost introdusă de subpct. 24, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016. i) alte competenţe stabilite potrivit legii.----------Lit. i) a art. 26 a fost introdusă de subpct. 24, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Secţiunea a 3-a Competenţe delegate  +  Articolul 27Autorităţile administraţiei publice locale exercită competenţe delegate de către autorităţile administraţiei publice centrale privind plata unor alocaţii şi a unor indemnizaţii pentru copii şi adulţi cu dizabilităţi.  +  Articolul 28Autorităţile administraţiei publice locale exercită şi alte competenţe, potrivit legii.  +  Capitolul V Finanţarea autorităţilor administraţiei publice locale  +  Articolul 29Bugetele locale ale autorităţilor administraţiei publice locale au în componenţă o secţiune de funcţionare şi una de dezvoltare, în condiţiile legii.  +  Articolul 30 (1) În vederea asigurării echilibrării verticale şi orizontale a bugetelor locale, unităţilor administrativ-teritoriale, din unele venituri ale bugetului de stat, le sunt alocate sume defalcate cu destinaţie specială, respectiv cote şi sume defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale. (2) Structura şi criteriile de alocare a cotelor şi sumelor defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale se stabilesc prin legea finanţelor publice locale. (3) Cuantumul sumelor defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale este stabilit prin legea bugetului de stat. (4) Cuantumul, structura şi criteriile de alocare a sumelor defalcate cu destinaţie specială sunt stabilite în condiţiile legii bugetului de stat. (5) În situaţia nerespectării obligaţiilor prevederilor art. 7 şi art. 15 alin. (2) de către autorităţile administraţiei publice locale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice poate solicita în scris suspendarea alimentării cu cote defalcate din impozitul pe venit şi sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, repartizate potrivit art. 33 din Legea nr. 273/2006privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, de către directorii generali ai direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/directorul general al Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti/şefii de administraţie ai administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, până la data la care autorităţile administraţiei publice locale fac dovada încadrării în prevederile prezentei legi.----------Alin. (5) al art. 30 a fost introdus de subpct. 25, pct. I al art. 2 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 42 din 28 iunie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 30 iunie 2016.  +  Articolul 31Ministerul Finanţelor Publice şi serviciile publice deconcentrate ale acestuia asigură accesul necondiţionat al autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale, precum şi al altor factori interesaţi la informaţiile privind procesele de alocare a resurselor bugetare prevăzute la art. 30 alin. (2).  +  Capitolul VI Dispoziţii tranzitorii şi finale  +  Articolul 32În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor, împreună cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, propune Guvernului termene limită pentru elaborarea strategiei generale de descentralizare, a strategiilor sectoriale de descentralizare şi a standardelor de cost şi calitate în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică descentralizate.  +  Articolul 33Ministerul Administraţiei şi Internelor prezintă anual Guvernului spre informare un raport privind stadiul derulării procesului de descentralizare.  +  Articolul 34În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Administraţiei şi Internelor elaborează normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.  +  Articolul 35La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea-cadru privind descentralizarea nr. 339/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 26 iulie 2004, precum şi orice alte dispoziţii contrare.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.

    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR

    BOGDAN OLTEANU

    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,

    RADU MIRCEA BERCEANU
    Bucureşti, 22 mai 2006.Nr. 195.--------