HOTĂRÂRE nr. 581 din 10 septembrie 1998 (*actualizată*)privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române(actualizată până la data de 8 iulie 2011*)
----------În temeiul art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române,Guvernul României hotărăşte: + Articolul 1 (1) Se înfiinţează Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.F.R., societate comercială pe acţiuni, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. (2) C.F.R. este persoană juridică română, se organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu statutul prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre. (3) C.F.R. poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi, în ţară şi în străinătate, în condiţiile legii. (4) Filiale ale C.F.R. pot fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea adunării generale extraordinare a acţionarilor. (5) În sensul prezentei hotărâri, prin societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se înţelege C.F.R., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A., Societatea de Administrare Active Feroviare "S.A.A.F." - S.A. şi Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A. + Articolul 2 (1) Capitalul social iniţial al C.F.R. este de 1.287.991.500.383 lei şi se constituie prin preluarea, corespunzător obiectului său de activitate, a unei părţi din patrimoniul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 1998. (2) Capitalul social iniţial este subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor. (3) Capitalul social iniţial este împărţit în 51.519.660 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 25.000 lei. (4) Predarea-preluarea activului şi pasivului între Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, pe de o parte, şi C.F.R., pe de altă parte, se va face pe bază de protocol, care se va încheia în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Dacă valoarea capitalului social, stabilită prin protocolul de predare-preluare, va fi diferită de cea prevăzută la alin. (1), se va solicita la registrul comerţului rectificarea cuvenită, în termen de 30 de zile de la semnarea protocolului. (5) Acţiunile emise de C.F.R. pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital. (6) Pe toată perioada în care statul este acţionar majoritar al C.F.R., prin ordin al ministrului transporturilor şi cu acordul adunărilor generale extraordinare ale acţionarilor societăţilor comerciale implicate, se pot efectua transferuri de active - corporale şi necorporale -, fără plată, între C.F.R. şi celelalte societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, cu modificarea corespunzătoare a capitalului social al acestora. (7) C.F.R. se poate privatiza, statul putând păstra pachetul majoritar de acţiuni. (8) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar, C.F.R. poate vinde active din patrimoniul sau persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la iniţiativa consiliului său de administraţie şi cu acordul Ministerului Transporturilor, cu mandatarea reprezentanţilor săi în adunarea generală a acţionarilor. Vânzarea se poate face numai în cazul în care nu este afectată privatizarea C.F.R. sau privatizarea unui activ în integralitatea sa. Sumele rezultate din vânzarea activelor pot fi utilizate în condiţiile legii. + Articolul 3 (1) C.F.R. deţine, în concesiune sau în proprietate, bunuri imobile şi mobile, după caz. (2) Infrastructura feroviară publică, ale carei elemente concrete sunt prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre, precum şi bunurile rezultate din investiţii, dezvoltări şi/sau modernizări ale acesteia, se atribuie în concesiune C.F.R., fără plata redevenţei, pe o durată de 49 de ani de la data înfiinţării C.F.R., pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor. Condiţiile concesiunii se reanalizează după primii patru ani, în funcţie de condiţiile specifice existente pe piaţa transporturilor. Alte bunuri care constituie proprietate publică a statului se atribuie în concesiune C.F.R. pe durate limitate, pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor, în condiţiile legii. Evaluarea evidenţierea şi dimensionarea lor se face în conturile de ordine şi evidenţă. (3) În capitalul social al C.F.R. nu este inclusă valoarea bunurilor proprietate publică a statului, date în concesiune. (4) C.F.R. poate subconcesiona sau închiria, în condiţiile legii, porţiuni ale infrastructurii feroviare publice, cu avizul Ministerului Transporturilor. (5) Elementele infrastructurii feroviare, altele decât cele care constituie infrastructura feroviară publică, constituie infrastructura feroviară privată a C.F.R. (6) Valoarea terenurilor aflate în proprietatea C.F.R. nu este cuprinsă în capitalul social prevăzut la art. 2 alin. (1). Aceste terenuri se vor evalua în termen de 12 luni de la data înfiinţării C.F.R., modificându-se în mod corespunzător capitalul social al acesteia. + Articolul 4C.F.R. este scutită de orice taxe şi impozite asupra elementelor infrastructurii feroviare publice, inclusiv asupra terenurilor proprietate publică pe care acestea sunt amplasate, precum şi asupra terenurilor destinate acestui scop. + Articolul 5C.F.R. va urmări, potrivit obiectului sau de activitate, realizarea activităţii de ansamblu a transportului feroviar public, intern şi internaţional, în conformitate cu cerinţele siguranţei circulaţiei şi ale tehnologiilor specifice de transport. + Articolul 6C.F.R. desfăşoară activităţi de interes public naţional în scopul realizării transportului feroviar public şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi are, în principal, ca obiect de activitate: a) gestionarea infrastructurii feroviare şi punerea acesteia la dispoziţie operatorilor de transport feroviar, în condiţiile legii; b) dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare din România în concordanţă cu standardele europene, în scopul asigurării compatibilităţii şi interoperabilităţii cu sistemul de transport feroviar european; c) organizarea, planificarea, coordonarea şi controlul activităţilor de administrare, exploatare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare; d) desfăşurarea activităţilor industriale şi de servicii conexe pentru asigurarea funcţionarii infrastructurii feroviare; e) gestionarea patrimoniului auxiliar feroviar. + Articolul 7C.F.R. asigură funcţionarea infrastructurii feroviare publice prin: a) îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice, comerciale, economice şi de reprezentare necesare; b) asigurarea stării de funcţionare a liniilor, instalaţiilor şi a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliţi; c) conducerea operativă a circulaţiei trenurilor şi permiterea manevrei; d) repartizarea capacităţilor infrastructurii feroviare şi alocarea traselor pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor şi a contractului de acces la aceasta. + Articolul 8 (1) C.F.R. va acţiona cu prioritate pentru privatizarea sectoarelor de întreţinere, reparaţii, a activităţilor industriale, a serviciilor şi a altora asemenea, care asigură condiţiile pentru exploatarea infrastructurii feroviare. (2) C.F.R. are dreptul să deţină sau să participe la capitalul social al altor societăţi comerciale şi să decidă, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine, cu excepţia societăţilor comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. (3) C.F.R. nu poate efectua activităţi de transport feroviar public specifice unui operator feroviar, nu se poate asocia în acest scop cu un operator feroviar şi nu poate participa cu capital la un operator feroviar. + Articolul 9C.F.R., potrivit obiectului său de activitate, împreună cu operatorii de transport feroviar licenţiaţi, asigură desfăşurarea traficului feroviar în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe întreaga reţea feroviară deschisă circulaţiei publice, exercitând atribuţiile ce-i revin potrivit legii. În cazul producerii de evenimente de cale ferată, participă la cercetarea acestora, intervine şi ia măsurile necesare pentru îndepărtarea urmărilor şi pentru restabilirea circulaţiei feroviare. + Articolul 10 (1) C.F.R. are dreptul să utilizeze, în condiţiile legii, zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice, aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, în scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii evenimentelor de cale ferată. (2) În cazurile în care zona de siguranţă, în limitele stabilite prin lege, include terenuri aflate în proprietate privată, C.F.R. poate iniţia procedura de expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii. (3) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice, C.F.R poate amplasa, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminării consecinţelor evenimentelor de cale ferată sau al prevenirii oricărui pericol pentru siguranţa circulaţiei. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justă despăgubire, stabilită pe bază de negocieri, în maximum 30 de zile de la terminarea lucrării. În caz de neînţelegere, acordarea de despăgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotărâre judecătorească. Dreptul de ocupare temporară a terenului nu este condiţionat de plata prealabilă a despăgubirii. (4) Pe traseul liniilor ferate aparţinând infrastructurii feroviare, supus înzăpezirilor, C.F.R. este în drept să utilizeze zona de protecţie pentru instalarea de parazăpezi. În cazul producerii de pagube sunt aplicabile dispoziţiile alin. (3). (5) C.F.R. va acţiona imediat, în condiţiile legii, pentru oprirea oricăror lucrări sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege în zona de protecţie a infrastructurii feroviare, fără plata vreunei despăgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii feroviare. + Articolul 11C.F.R. nu răspunde pentru pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate de către pietoni, vehicule sau de animale prin alte locuri decât cele special amenajate în acest scop sau de pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate fără respectarea normelor şi prescripţiilor în vigoare. + Articolul 12 (1) C.F.R. pune la dispoziţie operatorilor de transport feroviar infrastructura feroviară, în mod nediscriminatoriu, pe baza contractului de acces. Operatorii de transport feroviar străini şi grupurile internaţionale care realizează transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţia pe infrastructura feroviară publică, în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. (2) Pentru accesul pe infrastructura feroviară publică, operatorii feroviari plătesc tariful de utilizare a infrastructurii, iar pentru serviciile şi facilităţile solicitate pe infrastructura feroviară privată, plătesc chirii sau tarife, după caz. (3) C.F.R. poate negocia nivelul tarifului de utilizare a infrastructurii cu operatorii de transport feroviar, în funcţie de numărul de trase achiziţionate, de secţia de circulaţie, de momentul solicitării şi de perioada solicitată. (4) Tariful de utilizare a infrastructurii se plăteşte în condiţiile şi la termenele stabilite prin contractul de acces. C.F.R. poate suspenda, temporar, accesul pe infrastructura operatorilor feroviari care depăşesc termenele de plată a tarifului, dacă întârzierea la plata este mai mare de 3 zile lucrătoare. În astfel de situaţii, la sesizarea C.F.R., Ministerul Transporturilor poate suspenda sau anula licenţa operatorului feroviar. + Articolul 13Contractul de acces pe infrastructură se încheie de către C.F.R. cu fiecare operator de transport feroviar şi conţine cel puţin următoarele clauze: a) servicii oferite operatorului feroviar, grupate pe categorii, după cum urmează:- pachetul de bază cuprinzând dreptul de acces la liniile de cale ferată, utilizarea căii şi a macazurilor, utilizarea catenarelor şi a substaţiilor, furnizarea curentului de tracţiune, circulaţia trenurilor şi condiţiile de exploatare;- servicii suplimentare cuprinzând accesul la facilităţi din staţii, terminale publice, magazii, spaţii de depozitare;- servicii obligatorii cuprinzând asistenţa în caz de evenimente de cale ferată;- servicii opţionale cuprinzând accesul la reţeaua de telecomunicaţii şi alte servicii conexe; b) răspunderile părţilor privind normele de siguranţă a circulaţiei; c) parametrii de performanţă privind calitatea serviciilor contractate şi punctualitatea trenurilor, cu menţionarea răspunderii părţilor; d) nivelul maximal al tarifului de utilizare a infrastructurii, al tarifelor pentru serviciile incluse în contract şi al chiriilor; e) răspunderile pentru daune civile; f) durata contractului şi clauze de reziliere. + Articolul 14 (1) În condiţiile legii, C.F.R. poate închide pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate, liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice, cu respectarea normelor de siguranţă a circulaţiei. (2) Pierderile rezultate din menţinerea în exploatare, precum şi costurile ocazionate de conservarea sau dezafectarea liniilor publice nerentabile se suportă de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz. În astfel de situaţii, C.F.R. are obligaţia să prezinte spre aprobare Ministerului Transporturilor motivaţia fundamentată a costurilor pentru fiecare dintre aceste cazuri. + Articolul 15În cazul unor calamitaţi naturale, dezastre sau evenimente de cale ferată, C.F.R. va acţiona, în cel mai scurt timp, pentru repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare afectate. + Articolul 16C.F.R. poate efectua, în condiţiile legii, transporturi în interes propriu, pentru menţinerea sau readucerea în parametri a infrastructurii feroviare. + Articolul 17 (1) C.F.R., corespunzător obiectului său de activitate, se substituie Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din raporturile juridice ale acesteia cu terţii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instanţele judecătoreşti, precum şi în cele ce decurg din contractele şi acordurile internaţionale. Sunt exceptate datoriile şi creanţele care vor fi gestionate de Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, în forma în care continuă să fiinţeze după reorganizare, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998.----------Ultima frază de la alin. (1) al art. 17 a fost modificată de RECTIFICAREA nr. 581 din 10 septembrie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 11 februarie 1999. (2) C.F.R. preia de la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române partea care îi revine din creditele în curs de derulare sau de contractare, cu drepturile şi obligaţiile aferente. (3) C.F.R. preia, potrivit obiectului său de activitate, drepturile şi obligaţiile ce reveneau Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române din creditele contractate de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române de la instituţiile financiare internaţionale, precum şi din creditele contractate direct de stat şi subîmprumutate de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române prin acorduri subsidiare. Aceste credite, în limita în care au fost preluate, vor fi rambursate de către C.F.R., care preia drepturile şi obligaţiile ce reveneau Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. (4) Ministerul Transporturilor va stabili în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri defalcarea creditelor contractate cu garanţie guvernamentală de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române de la instituţiile financiare internaţionale, precum şi a creditelor contractate direct de stat şi subîmprumutate de Societatea Naţională a Căilor Ferate Române şi va comunica Ministerului Finanţelor rezultatele acestei defalcări. (5) <> - S.A. va asigura serviciile privind managementul creditelor externe rambursabile sau nerambursabile angajate de Regia Autonomă <> înainte de reorganizarea sa, care până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri au fost administrate de <> - S.A. ----------Alin. (5) al art. 17 a fost introdus de pct. 1 al art. 8 din HOTĂRÂREA nr. 1.199 din 24 octombrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 797 din 1 noiembrie 2002.
+
Articolul 18 (1) C.F.R. poartă răspunderea ce revine căii ferate potrivit Regulamentului de transport pe căile ferate din România, convenţiilor şi acordurilor internaţionale, altor reglementări privind transportul feroviar, precum şi normelor, instrucţiunilor şi regulamentelor în domeniul feroviar, în limita obiectului său de activitate. (2) În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate C.F.R. are următoarele obligaţii: a) să întocmească şi să asigure punerea în aplicare a planului de mobilizare; b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare; c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă, necesară în caz de război, cu personal cu obligaţii militare; d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate la transport, în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.
+
Articolul 19 (1) Raporturile dintre C.F.R. şi instituţiile publice se reglementează prin contractul de activitate încheiat între C.F.R., pe de o parte, şi Ministerul Transporturilor, în numele statului, pe de altă parte. (2) Contractul de activitate prevăzut la alin. (1) va cuprinde, cel puţin, următoarele prevederi: a) parametrii de performanţă ai infrastructurii feroviare publice, care trebuie asiguraţi de către C.F.R.; b) limitele maximale ale tarifului de utilizare a infrastructurii pentru trafic intern şi volumele de lucrări şi activităţi care trebuie realizate de C.F.R. pentru asigurarea funcţionarii, întreţinerii şi reparaţiilor curente pe infrastructura feroviară; c) programul de privatizare a unor sectoare de activitate ale C.F.R. în perioada de valabilitate a contractului; d) nivelul contribuţiei statului pentru investiţii, modernizări, dezvoltări, reparaţii capitale, lucrări ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectată ca urmare a unor calamităţi naturale sau dezastre, precum şi pentru realizarea proiectelor de importanţă naţională, care asigură integrarea României în sistemul de transport european, împreună cu lista obiectivelor respective şi cu termenele de realizare a acestora; e) lista secţiilor de circulaţie propuse pentru închidere din considerente tehnologice sau de rentabilitate şi sumele alocate de la bugetul de stat pentru conservarea sau dezactivarea acestora; f) lista secţiilor de circulaţie nerentabile care se menţin deschise traficului din motive sociale sau de altă natură şi sumele alocate de la bugetul de stat în acest scop; g) răspunderea Guvernului privind buna funcţionare a transportului public feroviar, incluzând transferurile de la bugetul de stat pentru activitatea de învăţământ şi de asistenţă medico-sanitară. (3) Contractul de activitate prevăzut la alin. (1) se încheie pe o durată de 4 ani, se aprobă de către Guvern şi se actualizează anual, după aprobarea bugetului de stat. (4) Este interzisă prevederea în contractul de activitate a efectuării transporturilor feroviare pe segmente de infrastructură feroviară care nu corespund normelor de siguranţă a circulaţiei pe calea ferată.
+
Articolul 20Serviciile financiar-contabile, juridice, de control financiar de gestiune, de organizare a licitaţiilor, a managementului proiectelor finanţate din credite interne şi externe, contractarea şi gestionarea acestor credite se preiau de la <> - S.A. şi se realizează potrivit legii prin organele de specialitate proprii. ----------Art. 20 a fost modificat de pct. 2 al art. 8 din HOTĂRÂREA nr. 1.199 din 24 octombrie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 797 din 1 noiembrie 2002.
+
Articolul 21 (1) Raporturile dintre C.F.R. şi societăţile comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se stabilesc prin convenţii şi contracte, pe bază de negocieri directe. (2) C.F.R. va asigura, pe bază contractuală, cu prioritate, societăţilor comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, spaţiile necesare desfăşurării activităţilor specifice acestora.
+
Articolul 22 (1) Abrogat.----------Alin. (1) al art. 22 a fost abrogat de lit. e) a art. 5 din ORDONANŢA nr. 1 din 10 ianuarie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 30 din 17 ianuarie 2007. (2) Veniturile C.F.R. se realizează din tariful de utilizare a infrastructurii, din chirii şi din valorificarea, la intern şi la export, a deşeurilor refolosibile rezultate din reparaţii, demolări, casări de bunuri aflate în patrimoniu şi din alte activităţi proprii. (3) Veniturile C.F.R. sunt utilizate, în principal, după cum urmează: a) veniturile obţinute din tariful de utilizare a infrastructurii se utilizează, în principal, pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare, întreţinere şi reparaţii curente a infrastructurii feroviare publice; b) veniturile obţinute din chirii se utilizează, în principal, pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare, întreţinere, reparaţii curente, precum şi pentru modernizarea, dezvoltarea şi reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare private; c) veniturile obţinute din valorificarea produselor reziduale se utilizează, în principal, pentru acoperirea cheltuielilor infrastructurii feroviare publice sau private, în funcţie de sectorul din care provin. (4) Adunarea generală a acţionarilor poate decide, în funcţie de priorităţile C.F.R., şi alte alocări ale veniturilor prevăzute la alin. (3) lit. a)-c). (5) În cazurile în care interesele de stat, inclusiv cele de ordin militar, vor impune executarea de lucrări sau prestaţii de servicii speciale, sursele de finanţare vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului. (6) Sumele alocate de la bugetul de stat, inclusiv cele aferente creditelor garantate de stat şi rambursate de la bugetul de stat, se evidenţiază într-un capitol distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al C.F.R. şi se utilizează exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor de investiţii, modernizări, dezvoltări, reparaţii capitale, lucrări ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectată ca urmare a unor calamitaţi naturale sau dezastre, precum şi pentru investiţii pentru realizarea proiectelor de importanţă naţională, care asigură integrarea României în sistemul de transport european. (7) Sumele prevăzute la alin. (6) se asigură şi se transferă lunar C.F.R., indiferent de nivelul veniturilor proprii ale acesteia, şi se constituie ca venituri din care se acoperă cheltuielile pentru activităţile prevăzute la alineatul precedent.
+
Articolul 23C.F.R. poate contracta credite garantate de stat sau garantate cu bunurile deţinute în proprietate.
+
Articolul 24 (1) Personalul necesar desfăşurării activităţii este preluat de la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, în funcţie de competenta profesională şi de disciplină în activitate, şi este considerat transferat. Până la încheierea noului contract colectiv de muncă al personalului de la C.F.R., personalul transferat va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal, prevăzute în actualul contract colectiv de muncă, precum şi de alte drepturi prevăzute în legislaţia în vigoare. (2) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal se stabilesc de către consiliul de administraţie pentru personalul de conducere şi prin contractul colectiv de muncă, pentru personalul de execuţie. (3) Salariaţii şi pensionării C.F.R., precum şi membrii de familie ai acestora beneficiază, după caz, de autorizaţii şi permise de călătorie gratuită pe calea ferată, în condiţiile legii.
+
Articolul 25Personalul C.F.R., cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publică şi controlul trenurilor, gărilor şi al altor unităţi din cadrul C.F.R., este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii publice.
+
Articolul 26 (1) C.F.R. este condusă de adunarea generală a acţionarilor. (2) Atribuţiile şi componenţa adunării generale a acţionarilor sunt prevăzute în statutul C.F.R.
+
Articolul 27 (1) Adunarea generală a acţionarilor alege consiliul de administraţie al C.F.R. Până la finalizarea procesului de privatizare a C.F.R., reprezentanţii statului în consiliul de administraţie şi preşedintele consiliului de administraţie sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor. (2) Preşedintele consiliului de administraţie al C.F.R. este şi directorul general al acesteia. (3) Atribuţiile consiliului de administraţie, precum şi cele ale preşedintelui acestuia sunt stabilite prin statutul C.F.R.
+
Articolul 28Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, orice dispoziţii contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Băsescu
Ministrul finanţelor,
Daniel Dăianu
Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministru de stat,
ministrul apărării naţionale,
Victor BabiucBucureşti, 10 septembrie 1998.Nr. 581 + Anexa 1STATUT 10/09/1998 + Anexa 2Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Elementul concret Definirea elementuluicrt.───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── a) Liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite,precum si terenurile situate de o parte si de alta a axei căii ferate până lalimita de expropriere aprobată sau limita zonei de siguranţă a infrastructuriiferoviare, potrivit legii───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 1. Liniile de cale ferată curente Ansamblul de elemente tehnice ale caii dintre staţii si terenul ferate cu toate componentele sale, aferent funcţionale, format din terasamentul căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de balastare), delimitate de semnalele de intrare din direcţii opuse dintre două staţii consecutive, precum şi fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar minim doua fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 2. Liniile de cale ferată de Ansamblul de elemente tehnice ale căii primiri-expedieri din staţii ferate cu toate componentele sale şi terenul aferent funcţionale, format din terasamentul căii ferate, suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de balastare), care continuă liniile curente în incinta staţiilor, liniile de primiri-expedieri, precum şi alte linii destinate prin planurile tehnice de exploatare desfăşurării circulaţiei trenurilor de călători şi marfă, dotate cu semnale de circulaţie, pasaje petonale aferente, persoane adiacente şi copertine, precum si fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar minim doua fâşii de 20 m de o parte si de alta a axei liniilor marginale de primiri expedieri, care alcatuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 3. Liniile de cale ferată de Ansamblul de elemente tehnice ale căii evitare şi terenul aferent ferate cu toate componentele sale funcţionale, format din terasamentul căii ferate, suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de balastare), care formează care formeaza liniile ferate construite, în scopul dirijării materialului rulant, care nu poate fi oprit la locul stabilit, în conditii optime pentru protecţia circulaţiei şi manevrei pe alte linii din staţie sau linie curentă, precum si fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte si de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 4. Liniile de cale ferată care Liniile de acces la infrastructura asigură accesul la infra- publică în terminalele care servesc sau structura portuară sau pot să servească mai mult decât un terminale şi terenul aferent utilizator final, inclusiv liniile de dat în concesiune acces către şi de la alte locaţii şi facilităţi precum şi fâşiile de teren, după caz, date in concesiune în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere; Liniile de acces la infrastructura publică spre şi dinspre porturile aferente, inclusiv liniile de legătură precum şi fâşiile de teren, după caz, date în concesiune în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 5. Aparate de cale Ansamblul compus din şină, traverse, elemente mecanice şi electrice, care asigură trecerea materialului rulant de pe o linie de cale ferată pe alta.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 6. Trecerile la nivel cu Ansamblul de elemente tehnice utilizate liniile de cale ferată la intersecţia la acelaşi nivel între liniile căii ferate şi o cale rutieră.───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── b) Podurile, viaductele, tunelurile şi alte construcţii şi lucrări deapărare şi protecţie aferente───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────b) 1. Lucrările de artă destinate Ansamblul elementelor constructive ale traversării unor obstacole şi podurilor, podeţelor, viaductelor, terenul aferent pasajelor inferioare, tunelurilor, lucrărilor de apărare şi protecţie aferente şi terenul aferent, până la limita ultimului element component al lucrării respective.───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── c) Lucrările geotehnice de protectie si de consolidare, plantaţiile deprotecţie a liniilor ferate precum şi terenurilor aferente, pe care suntamplasate.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 1. Lucrările destinate Apeductele, drenurile, casiurile, drenării, captării si evacuării zidurile de retenţie, şanţurile, apelor şi terenul aferent chesoanele, canalele şi terenul aferent───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 2. Lucrările de artă destinate Zidurile de sprijin, horele, consolidării şi apărării contraforturile, pereurile, pragurile, terasamentelor şi tunelurilor epiurile, digurile, apărările de de cale ferată şi terenul maluri, polatele, lucrările de protecţie aferent a intrărilor în tuneluri şi deasupra acestora din considerente de securitate şi terenul aferent───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 3. Plantaţiile de protecţie Plantaţiile de arbori şi arbuşti împotriva înzăpezirilor şi destinaţi protecţiei împotriva înză- suprafeţele înierbate destinate pezirilor, suprafeţe înierbate destinate protejării taluzelor căii ferate protejării taluzelor căii ferate împotriva eroziunii şi împotriva eroziunii şi terenul aferent terenul aferent acestora, aflat în zona de siguranţă.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 4. Protecţiile antifonice şi Amenajările destinate protecţiei terenul aferent antifonice la circulaţia trenurilor pe liniile infrastructurii feroviare publice şi terenul aferent acestora───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── d) Instalaţiile fixe de siguranţă şi conducere operativa a circulatieiferoviare, aferente liniilor de cale ferată aparţinând infrastructuriiferoviare publice───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 1. Instalaţiile de asigurare cu Ansamblul de echipamente mecanice cu încuietori, cu si fără bloc care impiegatul de mişcare asigură încuierea macazurilor si punerea semnalelor mecanice pe liber, numai daca acestea sunt poziţionate corespunzător parcursului comandat pentru trecerea trenului, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 2. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente electromecanice electromecanică cu care impiegatul de mişcare controlea- ză manevrarea şi zăvorârea macazurilor, realizând punerea semnalelor mecanice pe liber, numai dacă sunt indeplinite condiţiile de siguranţă corespunzătoare parcursului comandat, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 3. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente mecanice şi electrodinamică electrice bazate în principal pe relee cu care se comandă şi se controlează manevrarea şi înzăvorârea macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor şi macazurilor de către materialul rulant, permiţând punerea pe liber a semnalelor luminoase de manevră sau de circulaţie, numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă verificate de instalaţie, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 4. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente mecanice, electronică electrice, electronice şi de tehnică de calcul, cu care se comandă şi se controlează manevrarea şi înzăvorârea macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor şi macazurilor de către materialul rulant, permiţând punerea pe liber a semnalelor luminoase de manevră sau de circulaţie, numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă verificate de instalaţie, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 5. Instalaţiile dispecer pentru Ansamblul de echipamente electrice, conducerea circulaţiei electronice şi de tehnică de calcul, trenurilor cu care operatorul dispecer realizează de la un post central telecontrolul permanent al circulaţiei trenurilor şi telecomanda şi/sau telecontrolul macazurilor şi semnalelor din staţiile de pe secţia condusă, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 6. Instalaţiile de bloc de linie Ansamblul de elemente situate în linia automat curentă, în dependenţă cu instalaţiile de centralizare din staţiile adiacente, prin care se verifica starea de de liber/ocupat a liniei curente şi care permite circulaţia mai multor trenuri, în acelaşi sens, la interval de sector de bloc, comanda semnalelor de circulaţie care acoperă sectoarele de bloc realizându-se în mod automat de tren, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 7. Instalaţiile de bloc de linie Ansamblul de elemente situate în linia semiautomat curentă, în dependenţă cu instalaţiile de centralizare din staţiile adiacente, prin care se verifica starea de de liber/ocupat a liniei curente, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 8. Instalaţiile de semnalizare Ansamblul de echipamente situate in automată a trecerilor la nivel, staţii sau in linie curentă prin care, cu şi fără barieră în mod automat, se interzice traficul rutier la trecerea la nivel, cand are loc apropierea unui convoi feroviar, astfel incat timpul de interdictie sa fie redus la minimul permis de siguranţa circulaţiei feroviare, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 9. Instalaţiile pentru controlul Instalaţiile automate, în dependenţă cu automat al vitezei trenurilor semnalele instalaţiilor de centralizare INDUSI şi ETCS sau ale blocului de linie automat, care (instalatia din cale) controlează viteza de circulaţie a trenurilor şi comandă oprirea automată a acestora în cazul depăşirii limitei de viteză impuse prin semnalizare, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 10. Instalaţiile pentru înlăturarea Instalaţiile electrice sau electronice, sau topirea zăpezii şi a gheţii care prin dispozitive cu aer comprimat la macazuri înlătură zăpada dintre acele şi contraacele macazurilor sau bazate pe efectul termic al curentului electric, fie al unei flăcări de gaz, prin elemente specifice, topesc gheaţa şi zăpada ce se acumulează între acele şi contraacele macazurilor, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 11. Instalaţiile de comandă Ansamblul de echipamente cu care automată a macazurilor operatorul de triere din triajele de în triaje reţea, prin intermediul unui pupitru sinoptic, comandă şi controlează manevrarea macazurilor, permiţând trierea trenurilor conform aşezării vagoanelor în cuprinsul acestora, pe liniile alocate direcţiilor de destinaţie, cu respectarea condiţiilor de siguranţă specifice, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 12. Instalaţiile de frăna Ansamblul de echipamente cu care de cale operatorul de triere din triajele de reţea, moderează viteza vagoanelor care ruleaza singure pe dispozitivul (cocoaşa) de triere, astfel încât acestea sa se oprească la destinaţie, pe liniile de acumulare, fără ca viteza de impact să fie periculoasă pentru materialul rulant sau marfa transportată, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 13. Instalaţiile de tracţiune Linia de contact 25 kV - 50 Hz; electrică şi de Posturile de secţionare, subsecţionare, electroalimentare alimentare şi de legare în paralel cu aferente liniilor de cale echipamentele, instalaţiile, clădirile ferată aparţinând şi terenurile aferente; infrastructurii feroviare Substaţiile de tracţiune electrică cu publice (liniile curente clădirile, platformele, drumurile de dintre staţii, liniile acces şi terenurile aferente; directe, liniile de Instalaţiile de telemecanizare, pentru primire-expediere din comanda şi controlul operativ prin staţii, liniile de evitare, dispecer a instalaţiilor fixe de triajele de reţea ale căii tracţiune electrică, cu toate anexele, ferate) clădirile şi terenul aferent; Instalaţiile de comandă la distanţă a separatoarelor montate în punctele de secţionare ale liniei de contact, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent; Instalaţiile de la posturile Dispecer Energetic Feroviar, ce constau în totalitatea dotărilor tehnice prin care se asigură în timp real informaţiile necesare comenzii operative a instalaţiilor de tracţiune electrică şi se exercită autoritatea de conducere a dispecerului, cu spaţiile special destinate şi terenurile aferente; Instalaţiile de protecţie din cale şi vecinătate ce constau în ansamblul de elemente utilizate în zona căii ferate electrificate pentru protecţia omului, a instalaţiilor din cale şi din afara căii aparţinând căilor ferate şi altor înstituţii împotriva influenţelor periculoase şi perturbatoare ale tracţiunii electrice în curent alternativ monofazat de 25 kV /50Hz, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent; Posturile de transformare care alimentează instalaţiile de siguranţa circulaţiei cu clădirile şi terenurile aferente; Liniile electrice aeriene şi în cablu care alimentează substaţiile de tracţiune electrică şi instalaţiile de siguranţa circulaţiei, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent; Grupurile electrogene care alimentează instalaţiile de siguranţa circulaţiei cu clădirile special destinate şi terenurile aferente; Instalaţiile electrice de lumină şi forţă care deservesc instalaţiile de siguranţa circulaţiei, cu toate anexele, clădirile şi terenurile aferente.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 14. Alte instalatii de Ansamblul de echipamente cu care se automatizare determină elementele geometrice sau de poziţie ale vagoanelor, staţionate sau în mişcare, necesare pentru îndeplinirea condiţiilor de siguranţă specifice, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 15. Echipamente speciale Echipamente pentru supravegherea de supraveghere, parametrilor de funcţionare ai detecţie, avertizare şi instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei, climatizare echipamente de telecomandă şi/sau telecontrol, echipamente de avertizare şi/sau stingere a incendiilor, echipamente de climatizare, echipamente de detectare a cutiilor de osii supraîncălzite, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 16. Instalaţiile electrice de Totalitatea elementelor utilizate pentru ilmninat exterior care asigurarea iluminatului peroanelor, deservesc liniile şi zonelor de macazuri, pasajelor la nivel, spaţiile care aparţin zonelor tehnologice, care deservesc infrastructurii feroviare liniile şi spaţiile precizate, compuse publice din: corpurile de iluminat, sursele de lumină, suporţii pentru corpurile de iluminat, de tip stâlp, pilon sau lampadar, liniile electrice aeriene sau liniile în cablu aferente, elementele de comandă, distribuţie şi protecţie aferente, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── e) Triajele de reţea ale căii ferate şi terenurile afectate acestora───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────e) 1. Triajele de reţea ale căii Ansamblul liniilor, echipamentelor şi ferate şi terenurile aferente instalaţiilor de siguranţă a acestora din staţiile: circulaţiei şi a activităţii de Bucureşti Triaj, Ploieşti manevra cu clădirile şi terenurile Triaj, Craiova, Simeria Triaj, aferente, necesare primirii, Caransebeş Triaj, Braşov Triaj, descompunerii, acumulării, compunerii Adjud, Dej şi expedierii trenurilor de marfă─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── f) Reţele fixe de telecomunicaţii feroviare───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 1. Reţea feroviară de Ansamblul de cabluri cu fibre optice, cabluri cu fibre optice elemente de joncţionare pentru continuitate, elemente de protecţie subterană şi de ancorare aeriană prin care se asigură suportul de transmitere a informaţiei, datelor pentru sistemul naţional de telecomunicaţii digitale feroviare.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 2. Reţea feroviară Ansamblul de echipamente electronice, magistrală de de tehnică de calcul, aplicaţiile transmisiuni digitale specifice de management şi sincronizare, sincrone DTBN care permite preluarea informaţiei, datelor electronice, prelucrarea şi transmiterea lor, realizându-se interconectarea staţiilor de cale ferată, în vederea asigurării teleco- municaţiilor de siguranţa şi conducerea operativă a circulaţiei feroviare, precum şi telecomunicaţiile de exploa- tare, managementul feroviar şi conducerea activităţii feroviare.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 3. Reţea feroviară de Ansamblul de echipamente electronice, transmisiuni digitale de tehnică de calcul cu programele lor asincrone ATM de management, care permite implemen- tarea aplicaţiilor informatice specific feroviare, prelucrarea şi gestionarea lor, astfel realizându-se interconectarea centrelor administra- tive cu centrul companiilor de transport feroviar.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 4. Reţea feroviară de Ansamblul de echipamente electronice, telefonie cu servicii de tehnică de calcul şi aplicaţiile integrate ISDN specifice de management, care permite interconectarea nodurilor feroviare, realizându-se transmisiuni comutate de voce, date şi imagini, asigurând posibilitatea efectuării telecomuni- caţiilor de exploatare şi administrare a activităţii feroviare.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────----------Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din HOTĂRÂREA nr. 589 din 3 mai 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 429 din 18 mai 2006, conform art. unic din acelaşi act normativ.-------
EMITENT |
----------În temeiul art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române,Guvernul României hotărăşte: + Articolul 1 (1) Se înfiinţează Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.F.R., societate comercială pe acţiuni, cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. (2) C.F.R. este persoană juridică română, se organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu statutul prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre. (3) C.F.R. poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi, în ţară şi în străinătate, în condiţiile legii. (4) Filiale ale C.F.R. pot fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea adunării generale extraordinare a acţionarilor. (5) În sensul prezentei hotărâri, prin societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se înţelege C.F.R., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A., Societatea de Administrare Active Feroviare "S.A.A.F." - S.A. şi Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A. + Articolul 2 (1) Capitalul social iniţial al C.F.R. este de 1.287.991.500.383 lei şi se constituie prin preluarea, corespunzător obiectului său de activitate, a unei părţi din patrimoniul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 1998. (2) Capitalul social iniţial este subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor. (3) Capitalul social iniţial este împărţit în 51.519.660 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 25.000 lei. (4) Predarea-preluarea activului şi pasivului între Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, pe de o parte, şi C.F.R., pe de altă parte, se va face pe bază de protocol, care se va încheia în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Dacă valoarea capitalului social, stabilită prin protocolul de predare-preluare, va fi diferită de cea prevăzută la alin. (1), se va solicita la registrul comerţului rectificarea cuvenită, în termen de 30 de zile de la semnarea protocolului. (5) Acţiunile emise de C.F.R. pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital. (6) Pe toată perioada în care statul este acţionar majoritar al C.F.R., prin ordin al ministrului transporturilor şi cu acordul adunărilor generale extraordinare ale acţionarilor societăţilor comerciale implicate, se pot efectua transferuri de active - corporale şi necorporale -, fără plată, între C.F.R. şi celelalte societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, cu modificarea corespunzătoare a capitalului social al acestora. (7) C.F.R. se poate privatiza, statul putând păstra pachetul majoritar de acţiuni. (8) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar, C.F.R. poate vinde active din patrimoniul sau persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la iniţiativa consiliului său de administraţie şi cu acordul Ministerului Transporturilor, cu mandatarea reprezentanţilor săi în adunarea generală a acţionarilor. Vânzarea se poate face numai în cazul în care nu este afectată privatizarea C.F.R. sau privatizarea unui activ în integralitatea sa. Sumele rezultate din vânzarea activelor pot fi utilizate în condiţiile legii. + Articolul 3 (1) C.F.R. deţine, în concesiune sau în proprietate, bunuri imobile şi mobile, după caz. (2) Infrastructura feroviară publică, ale carei elemente concrete sunt prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre, precum şi bunurile rezultate din investiţii, dezvoltări şi/sau modernizări ale acesteia, se atribuie în concesiune C.F.R., fără plata redevenţei, pe o durată de 49 de ani de la data înfiinţării C.F.R., pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor. Condiţiile concesiunii se reanalizează după primii patru ani, în funcţie de condiţiile specifice existente pe piaţa transporturilor. Alte bunuri care constituie proprietate publică a statului se atribuie în concesiune C.F.R. pe durate limitate, pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor, în condiţiile legii. Evaluarea evidenţierea şi dimensionarea lor se face în conturile de ordine şi evidenţă. (3) În capitalul social al C.F.R. nu este inclusă valoarea bunurilor proprietate publică a statului, date în concesiune. (4) C.F.R. poate subconcesiona sau închiria, în condiţiile legii, porţiuni ale infrastructurii feroviare publice, cu avizul Ministerului Transporturilor. (5) Elementele infrastructurii feroviare, altele decât cele care constituie infrastructura feroviară publică, constituie infrastructura feroviară privată a C.F.R. (6) Valoarea terenurilor aflate în proprietatea C.F.R. nu este cuprinsă în capitalul social prevăzut la art. 2 alin. (1). Aceste terenuri se vor evalua în termen de 12 luni de la data înfiinţării C.F.R., modificându-se în mod corespunzător capitalul social al acesteia. + Articolul 4C.F.R. este scutită de orice taxe şi impozite asupra elementelor infrastructurii feroviare publice, inclusiv asupra terenurilor proprietate publică pe care acestea sunt amplasate, precum şi asupra terenurilor destinate acestui scop. + Articolul 5C.F.R. va urmări, potrivit obiectului sau de activitate, realizarea activităţii de ansamblu a transportului feroviar public, intern şi internaţional, în conformitate cu cerinţele siguranţei circulaţiei şi ale tehnologiilor specifice de transport. + Articolul 6C.F.R. desfăşoară activităţi de interes public naţional în scopul realizării transportului feroviar public şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi are, în principal, ca obiect de activitate: a) gestionarea infrastructurii feroviare şi punerea acesteia la dispoziţie operatorilor de transport feroviar, în condiţiile legii; b) dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare din România în concordanţă cu standardele europene, în scopul asigurării compatibilităţii şi interoperabilităţii cu sistemul de transport feroviar european; c) organizarea, planificarea, coordonarea şi controlul activităţilor de administrare, exploatare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare; d) desfăşurarea activităţilor industriale şi de servicii conexe pentru asigurarea funcţionarii infrastructurii feroviare; e) gestionarea patrimoniului auxiliar feroviar. + Articolul 7C.F.R. asigură funcţionarea infrastructurii feroviare publice prin: a) îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice, comerciale, economice şi de reprezentare necesare; b) asigurarea stării de funcţionare a liniilor, instalaţiilor şi a celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliţi; c) conducerea operativă a circulaţiei trenurilor şi permiterea manevrei; d) repartizarea capacităţilor infrastructurii feroviare şi alocarea traselor pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor şi a contractului de acces la aceasta. + Articolul 8 (1) C.F.R. va acţiona cu prioritate pentru privatizarea sectoarelor de întreţinere, reparaţii, a activităţilor industriale, a serviciilor şi a altora asemenea, care asigură condiţiile pentru exploatarea infrastructurii feroviare. (2) C.F.R. are dreptul să deţină sau să participe la capitalul social al altor societăţi comerciale şi să decidă, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine, cu excepţia societăţilor comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. (3) C.F.R. nu poate efectua activităţi de transport feroviar public specifice unui operator feroviar, nu se poate asocia în acest scop cu un operator feroviar şi nu poate participa cu capital la un operator feroviar. + Articolul 9C.F.R., potrivit obiectului său de activitate, împreună cu operatorii de transport feroviar licenţiaţi, asigură desfăşurarea traficului feroviar în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe întreaga reţea feroviară deschisă circulaţiei publice, exercitând atribuţiile ce-i revin potrivit legii. În cazul producerii de evenimente de cale ferată, participă la cercetarea acestora, intervine şi ia măsurile necesare pentru îndepărtarea urmărilor şi pentru restabilirea circulaţiei feroviare. + Articolul 10 (1) C.F.R. are dreptul să utilizeze, în condiţiile legii, zona de siguranţă şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice, aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, în scopul desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii evenimentelor de cale ferată. (2) În cazurile în care zona de siguranţă, în limitele stabilite prin lege, include terenuri aflate în proprietate privată, C.F.R. poate iniţia procedura de expropriere pentru cauză de utilitate publică, în condiţiile legii. (3) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice, C.F.R poate amplasa, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminării consecinţelor evenimentelor de cale ferată sau al prevenirii oricărui pericol pentru siguranţa circulaţiei. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justă despăgubire, stabilită pe bază de negocieri, în maximum 30 de zile de la terminarea lucrării. În caz de neînţelegere, acordarea de despăgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotărâre judecătorească. Dreptul de ocupare temporară a terenului nu este condiţionat de plata prealabilă a despăgubirii. (4) Pe traseul liniilor ferate aparţinând infrastructurii feroviare, supus înzăpezirilor, C.F.R. este în drept să utilizeze zona de protecţie pentru instalarea de parazăpezi. În cazul producerii de pagube sunt aplicabile dispoziţiile alin. (3). (5) C.F.R. va acţiona imediat, în condiţiile legii, pentru oprirea oricăror lucrări sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege în zona de protecţie a infrastructurii feroviare, fără plata vreunei despăgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii feroviare. + Articolul 11C.F.R. nu răspunde pentru pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate de către pietoni, vehicule sau de animale prin alte locuri decât cele special amenajate în acest scop sau de pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate fără respectarea normelor şi prescripţiilor în vigoare. + Articolul 12 (1) C.F.R. pune la dispoziţie operatorilor de transport feroviar infrastructura feroviară, în mod nediscriminatoriu, pe baza contractului de acces. Operatorii de transport feroviar străini şi grupurile internaţionale care realizează transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţia pe infrastructura feroviară publică, în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. (2) Pentru accesul pe infrastructura feroviară publică, operatorii feroviari plătesc tariful de utilizare a infrastructurii, iar pentru serviciile şi facilităţile solicitate pe infrastructura feroviară privată, plătesc chirii sau tarife, după caz. (3) C.F.R. poate negocia nivelul tarifului de utilizare a infrastructurii cu operatorii de transport feroviar, în funcţie de numărul de trase achiziţionate, de secţia de circulaţie, de momentul solicitării şi de perioada solicitată. (4) Tariful de utilizare a infrastructurii se plăteşte în condiţiile şi la termenele stabilite prin contractul de acces. C.F.R. poate suspenda, temporar, accesul pe infrastructura operatorilor feroviari care depăşesc termenele de plată a tarifului, dacă întârzierea la plata este mai mare de 3 zile lucrătoare. În astfel de situaţii, la sesizarea C.F.R., Ministerul Transporturilor poate suspenda sau anula licenţa operatorului feroviar. + Articolul 13Contractul de acces pe infrastructură se încheie de către C.F.R. cu fiecare operator de transport feroviar şi conţine cel puţin următoarele clauze: a) servicii oferite operatorului feroviar, grupate pe categorii, după cum urmează:- pachetul de bază cuprinzând dreptul de acces la liniile de cale ferată, utilizarea căii şi a macazurilor, utilizarea catenarelor şi a substaţiilor, furnizarea curentului de tracţiune, circulaţia trenurilor şi condiţiile de exploatare;- servicii suplimentare cuprinzând accesul la facilităţi din staţii, terminale publice, magazii, spaţii de depozitare;- servicii obligatorii cuprinzând asistenţa în caz de evenimente de cale ferată;- servicii opţionale cuprinzând accesul la reţeaua de telecomunicaţii şi alte servicii conexe; b) răspunderile părţilor privind normele de siguranţă a circulaţiei; c) parametrii de performanţă privind calitatea serviciilor contractate şi punctualitatea trenurilor, cu menţionarea răspunderii părţilor; d) nivelul maximal al tarifului de utilizare a infrastructurii, al tarifelor pentru serviciile incluse în contract şi al chiriilor; e) răspunderile pentru daune civile; f) durata contractului şi clauze de reziliere. + Articolul 14 (1) În condiţiile legii, C.F.R. poate închide pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate, liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice, cu respectarea normelor de siguranţă a circulaţiei. (2) Pierderile rezultate din menţinerea în exploatare, precum şi costurile ocazionate de conservarea sau dezafectarea liniilor publice nerentabile se suportă de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz. În astfel de situaţii, C.F.R. are obligaţia să prezinte spre aprobare Ministerului Transporturilor motivaţia fundamentată a costurilor pentru fiecare dintre aceste cazuri. + Articolul 15În cazul unor calamitaţi naturale, dezastre sau evenimente de cale ferată, C.F.R. va acţiona, în cel mai scurt timp, pentru repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare afectate. + Articolul 16C.F.R. poate efectua, în condiţiile legii, transporturi în interes propriu, pentru menţinerea sau readucerea în parametri a infrastructurii feroviare. + Articolul 17 (1) C.F.R., corespunzător obiectului său de activitate, se substituie Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române în toate drepturile şi obligaţiile decurgând din raporturile juridice ale acesteia cu terţii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instanţele judecătoreşti, precum şi în cele ce decurg din contractele şi acordurile internaţionale. Sunt exceptate datoriile şi creanţele care vor fi gestionate de Societatea Naţională a Căilor Ferate Române, în forma în care continuă să fiinţeze după reorganizare, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998.----------Ultima frază de la alin. (1) al art. 17 a fost modificată de RECTIFICAREA nr. 581 din 10 septembrie 1998, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 11 februarie 1999. (2) C.F.R. preia de la Societatea Naţională a Căilor Ferate Române partea care îi revine din creditele în curs de derulare sau de contractare, cu drepturile şi obligaţiile aferente. (3) C.F.R. preia, potrivit obiectului său de activitate, drepturile şi obligaţiile ce reveneau Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române din creditele contractate de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române de la instituţiile financiare internaţionale, precum şi din creditele contractate direct de stat şi subîmprumutate de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române prin acorduri subsidiare. Aceste credite, în limita în care au fost preluate, vor fi rambursate de către C.F.R., care preia drepturile şi obligaţiile ce reveneau Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române. (4) Ministerul Transporturilor va stabili în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri defalcarea creditelor contractate cu garanţie guvernamentală de către Societatea Naţională a Căilor Ferate Române de la instituţiile financiare internaţionale, precum şi a creditelor contractate direct de stat şi subîmprumutate de Societatea Naţională a Căilor Ferate Române şi va comunica Ministerului Finanţelor rezultatele acestei defalcări. (5) <
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Băsescu
Ministrul finanţelor,
Daniel Dăianu
Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministru de stat,
ministrul apărării naţionale,
Victor BabiucBucureşti, 10 septembrie 1998.Nr. 581 + Anexa 1STATUT 10/09/1998 + Anexa 2Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Elementul concret Definirea elementuluicrt.───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── a) Liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite,precum si terenurile situate de o parte si de alta a axei căii ferate până lalimita de expropriere aprobată sau limita zonei de siguranţă a infrastructuriiferoviare, potrivit legii───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 1. Liniile de cale ferată curente Ansamblul de elemente tehnice ale caii dintre staţii si terenul ferate cu toate componentele sale, aferent funcţionale, format din terasamentul căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de balastare), delimitate de semnalele de intrare din direcţii opuse dintre două staţii consecutive, precum şi fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar minim doua fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 2. Liniile de cale ferată de Ansamblul de elemente tehnice ale căii primiri-expedieri din staţii ferate cu toate componentele sale şi terenul aferent funcţionale, format din terasamentul căii ferate, suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de balastare), care continuă liniile curente în incinta staţiilor, liniile de primiri-expedieri, precum şi alte linii destinate prin planurile tehnice de exploatare desfăşurării circulaţiei trenurilor de călători şi marfă, dotate cu semnale de circulaţie, pasaje petonale aferente, persoane adiacente şi copertine, precum si fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar minim doua fâşii de 20 m de o parte si de alta a axei liniilor marginale de primiri expedieri, care alcatuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 3. Liniile de cale ferată de Ansamblul de elemente tehnice ale căii evitare şi terenul aferent ferate cu toate componentele sale funcţionale, format din terasamentul căii ferate, suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de balastare), care formează care formeaza liniile ferate construite, în scopul dirijării materialului rulant, care nu poate fi oprit la locul stabilit, în conditii optime pentru protecţia circulaţiei şi manevrei pe alte linii din staţie sau linie curentă, precum si fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte si de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 4. Liniile de cale ferată care Liniile de acces la infrastructura asigură accesul la infra- publică în terminalele care servesc sau structura portuară sau pot să servească mai mult decât un terminale şi terenul aferent utilizator final, inclusiv liniile de dat în concesiune acces către şi de la alte locaţii şi facilităţi precum şi fâşiile de teren, după caz, date in concesiune în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere; Liniile de acces la infrastructura publică spre şi dinspre porturile aferente, inclusiv liniile de legătură precum şi fâşiile de teren, după caz, date în concesiune în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 5. Aparate de cale Ansamblul compus din şină, traverse, elemente mecanice şi electrice, care asigură trecerea materialului rulant de pe o linie de cale ferată pe alta.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────a) 6. Trecerile la nivel cu Ansamblul de elemente tehnice utilizate liniile de cale ferată la intersecţia la acelaşi nivel între liniile căii ferate şi o cale rutieră.───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── b) Podurile, viaductele, tunelurile şi alte construcţii şi lucrări deapărare şi protecţie aferente───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────b) 1. Lucrările de artă destinate Ansamblul elementelor constructive ale traversării unor obstacole şi podurilor, podeţelor, viaductelor, terenul aferent pasajelor inferioare, tunelurilor, lucrărilor de apărare şi protecţie aferente şi terenul aferent, până la limita ultimului element component al lucrării respective.───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── c) Lucrările geotehnice de protectie si de consolidare, plantaţiile deprotecţie a liniilor ferate precum şi terenurilor aferente, pe care suntamplasate.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 1. Lucrările destinate Apeductele, drenurile, casiurile, drenării, captării si evacuării zidurile de retenţie, şanţurile, apelor şi terenul aferent chesoanele, canalele şi terenul aferent───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 2. Lucrările de artă destinate Zidurile de sprijin, horele, consolidării şi apărării contraforturile, pereurile, pragurile, terasamentelor şi tunelurilor epiurile, digurile, apărările de de cale ferată şi terenul maluri, polatele, lucrările de protecţie aferent a intrărilor în tuneluri şi deasupra acestora din considerente de securitate şi terenul aferent───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 3. Plantaţiile de protecţie Plantaţiile de arbori şi arbuşti împotriva înzăpezirilor şi destinaţi protecţiei împotriva înză- suprafeţele înierbate destinate pezirilor, suprafeţe înierbate destinate protejării taluzelor căii ferate protejării taluzelor căii ferate împotriva eroziunii şi împotriva eroziunii şi terenul aferent terenul aferent acestora, aflat în zona de siguranţă.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────c) 4. Protecţiile antifonice şi Amenajările destinate protecţiei terenul aferent antifonice la circulaţia trenurilor pe liniile infrastructurii feroviare publice şi terenul aferent acestora───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── d) Instalaţiile fixe de siguranţă şi conducere operativa a circulatieiferoviare, aferente liniilor de cale ferată aparţinând infrastructuriiferoviare publice───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 1. Instalaţiile de asigurare cu Ansamblul de echipamente mecanice cu încuietori, cu si fără bloc care impiegatul de mişcare asigură încuierea macazurilor si punerea semnalelor mecanice pe liber, numai daca acestea sunt poziţionate corespunzător parcursului comandat pentru trecerea trenului, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 2. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente electromecanice electromecanică cu care impiegatul de mişcare controlea- ză manevrarea şi zăvorârea macazurilor, realizând punerea semnalelor mecanice pe liber, numai dacă sunt indeplinite condiţiile de siguranţă corespunzătoare parcursului comandat, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 3. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente mecanice şi electrodinamică electrice bazate în principal pe relee cu care se comandă şi se controlează manevrarea şi înzăvorârea macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor şi macazurilor de către materialul rulant, permiţând punerea pe liber a semnalelor luminoase de manevră sau de circulaţie, numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă verificate de instalaţie, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 4. Instalaţiile de centralizare Ansamblul de echipamente mecanice, electronică electrice, electronice şi de tehnică de calcul, cu care se comandă şi se controlează manevrarea şi înzăvorârea macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor şi macazurilor de către materialul rulant, permiţând punerea pe liber a semnalelor luminoase de manevră sau de circulaţie, numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de siguranţă verificate de instalaţie, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 5. Instalaţiile dispecer pentru Ansamblul de echipamente electrice, conducerea circulaţiei electronice şi de tehnică de calcul, trenurilor cu care operatorul dispecer realizează de la un post central telecontrolul permanent al circulaţiei trenurilor şi telecomanda şi/sau telecontrolul macazurilor şi semnalelor din staţiile de pe secţia condusă, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 6. Instalaţiile de bloc de linie Ansamblul de elemente situate în linia automat curentă, în dependenţă cu instalaţiile de centralizare din staţiile adiacente, prin care se verifica starea de de liber/ocupat a liniei curente şi care permite circulaţia mai multor trenuri, în acelaşi sens, la interval de sector de bloc, comanda semnalelor de circulaţie care acoperă sectoarele de bloc realizându-se în mod automat de tren, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 7. Instalaţiile de bloc de linie Ansamblul de elemente situate în linia semiautomat curentă, în dependenţă cu instalaţiile de centralizare din staţiile adiacente, prin care se verifica starea de de liber/ocupat a liniei curente, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 8. Instalaţiile de semnalizare Ansamblul de echipamente situate in automată a trecerilor la nivel, staţii sau in linie curentă prin care, cu şi fără barieră în mod automat, se interzice traficul rutier la trecerea la nivel, cand are loc apropierea unui convoi feroviar, astfel incat timpul de interdictie sa fie redus la minimul permis de siguranţa circulaţiei feroviare, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 9. Instalaţiile pentru controlul Instalaţiile automate, în dependenţă cu automat al vitezei trenurilor semnalele instalaţiilor de centralizare INDUSI şi ETCS sau ale blocului de linie automat, care (instalatia din cale) controlează viteza de circulaţie a trenurilor şi comandă oprirea automată a acestora în cazul depăşirii limitei de viteză impuse prin semnalizare, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 10. Instalaţiile pentru înlăturarea Instalaţiile electrice sau electronice, sau topirea zăpezii şi a gheţii care prin dispozitive cu aer comprimat la macazuri înlătură zăpada dintre acele şi contraacele macazurilor sau bazate pe efectul termic al curentului electric, fie al unei flăcări de gaz, prin elemente specifice, topesc gheaţa şi zăpada ce se acumulează între acele şi contraacele macazurilor, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 11. Instalaţiile de comandă Ansamblul de echipamente cu care automată a macazurilor operatorul de triere din triajele de în triaje reţea, prin intermediul unui pupitru sinoptic, comandă şi controlează manevrarea macazurilor, permiţând trierea trenurilor conform aşezării vagoanelor în cuprinsul acestora, pe liniile alocate direcţiilor de destinaţie, cu respectarea condiţiilor de siguranţă specifice, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────d) 12. Instalaţiile de frăna Ansamblul de echipamente cu care de cale operatorul de triere din triajele de reţea, moderează viteza vagoanelor care ruleaza singure pe dispozitivul (cocoaşa) de triere, astfel încât acestea sa se oprească la destinaţie, pe liniile de acumulare, fără ca viteza de impact să fie periculoasă pentru materialul rulant sau marfa transportată, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 13. Instalaţiile de tracţiune Linia de contact 25 kV - 50 Hz; electrică şi de Posturile de secţionare, subsecţionare, electroalimentare alimentare şi de legare în paralel cu aferente liniilor de cale echipamentele, instalaţiile, clădirile ferată aparţinând şi terenurile aferente; infrastructurii feroviare Substaţiile de tracţiune electrică cu publice (liniile curente clădirile, platformele, drumurile de dintre staţii, liniile acces şi terenurile aferente; directe, liniile de Instalaţiile de telemecanizare, pentru primire-expediere din comanda şi controlul operativ prin staţii, liniile de evitare, dispecer a instalaţiilor fixe de triajele de reţea ale căii tracţiune electrică, cu toate anexele, ferate) clădirile şi terenul aferent; Instalaţiile de comandă la distanţă a separatoarelor montate în punctele de secţionare ale liniei de contact, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent; Instalaţiile de la posturile Dispecer Energetic Feroviar, ce constau în totalitatea dotărilor tehnice prin care se asigură în timp real informaţiile necesare comenzii operative a instalaţiilor de tracţiune electrică şi se exercită autoritatea de conducere a dispecerului, cu spaţiile special destinate şi terenurile aferente; Instalaţiile de protecţie din cale şi vecinătate ce constau în ansamblul de elemente utilizate în zona căii ferate electrificate pentru protecţia omului, a instalaţiilor din cale şi din afara căii aparţinând căilor ferate şi altor înstituţii împotriva influenţelor periculoase şi perturbatoare ale tracţiunii electrice în curent alternativ monofazat de 25 kV /50Hz, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent; Posturile de transformare care alimentează instalaţiile de siguranţa circulaţiei cu clădirile şi terenurile aferente; Liniile electrice aeriene şi în cablu care alimentează substaţiile de tracţiune electrică şi instalaţiile de siguranţa circulaţiei, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent; Grupurile electrogene care alimentează instalaţiile de siguranţa circulaţiei cu clădirile special destinate şi terenurile aferente; Instalaţiile electrice de lumină şi forţă care deservesc instalaţiile de siguranţa circulaţiei, cu toate anexele, clădirile şi terenurile aferente.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 14. Alte instalatii de Ansamblul de echipamente cu care se automatizare determină elementele geometrice sau de poziţie ale vagoanelor, staţionate sau în mişcare, necesare pentru îndeplinirea condiţiilor de siguranţă specifice, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 15. Echipamente speciale Echipamente pentru supravegherea de supraveghere, parametrilor de funcţionare ai detecţie, avertizare şi instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei, climatizare echipamente de telecomandă şi/sau telecontrol, echipamente de avertizare şi/sau stingere a incendiilor, echipamente de climatizare, echipamente de detectare a cutiilor de osii supraîncălzite, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────d) 16. Instalaţiile electrice de Totalitatea elementelor utilizate pentru ilmninat exterior care asigurarea iluminatului peroanelor, deservesc liniile şi zonelor de macazuri, pasajelor la nivel, spaţiile care aparţin zonelor tehnologice, care deservesc infrastructurii feroviare liniile şi spaţiile precizate, compuse publice din: corpurile de iluminat, sursele de lumină, suporţii pentru corpurile de iluminat, de tip stâlp, pilon sau lampadar, liniile electrice aeriene sau liniile în cablu aferente, elementele de comandă, distribuţie şi protecţie aferente, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent───────────-─────────────────────────────────────────────────────────────────── e) Triajele de reţea ale căii ferate şi terenurile afectate acestora───────────-───────────────────────────────────────────────────────────────────e) 1. Triajele de reţea ale căii Ansamblul liniilor, echipamentelor şi ferate şi terenurile aferente instalaţiilor de siguranţă a acestora din staţiile: circulaţiei şi a activităţii de Bucureşti Triaj, Ploieşti manevra cu clădirile şi terenurile Triaj, Craiova, Simeria Triaj, aferente, necesare primirii, Caransebeş Triaj, Braşov Triaj, descompunerii, acumulării, compunerii Adjud, Dej şi expedierii trenurilor de marfă─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── f) Reţele fixe de telecomunicaţii feroviare───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 1. Reţea feroviară de Ansamblul de cabluri cu fibre optice, cabluri cu fibre optice elemente de joncţionare pentru continuitate, elemente de protecţie subterană şi de ancorare aeriană prin care se asigură suportul de transmitere a informaţiei, datelor pentru sistemul naţional de telecomunicaţii digitale feroviare.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 2. Reţea feroviară Ansamblul de echipamente electronice, magistrală de de tehnică de calcul, aplicaţiile transmisiuni digitale specifice de management şi sincronizare, sincrone DTBN care permite preluarea informaţiei, datelor electronice, prelucrarea şi transmiterea lor, realizându-se interconectarea staţiilor de cale ferată, în vederea asigurării teleco- municaţiilor de siguranţa şi conducerea operativă a circulaţiei feroviare, precum şi telecomunicaţiile de exploa- tare, managementul feroviar şi conducerea activităţii feroviare.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 3. Reţea feroviară de Ansamblul de echipamente electronice, transmisiuni digitale de tehnică de calcul cu programele lor asincrone ATM de management, care permite implemen- tarea aplicaţiilor informatice specific feroviare, prelucrarea şi gestionarea lor, astfel realizându-se interconectarea centrelor administra- tive cu centrul companiilor de transport feroviar.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────f) 4. Reţea feroviară de Ansamblul de echipamente electronice, telefonie cu servicii de tehnică de calcul şi aplicaţiile integrate ISDN specifice de management, care permite interconectarea nodurilor feroviare, realizându-se transmisiuni comutate de voce, date şi imagini, asigurând posibilitatea efectuării telecomuni- caţiilor de exploatare şi administrare a activităţii feroviare.───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────----------Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din HOTĂRÂREA nr. 589 din 3 mai 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 429 din 18 mai 2006, conform art. unic din acelaşi act normativ.-------