HOTĂRÂRE nr. 211 din 26 martie 1991cu privire la unele măsuri în domeniul preturilor şi tarifelor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 66 din 29 martie 1991



    În vederea limitarii cresterii preturilor şi tarifelor, pentru dimensionarea temeinic fundamentata a acestora în cadrul procesului de liberalizare a preturilor, precum şi pentru prevenirea şi sanctionarea practicarii preturilor de specula şi de monopol,Guvernul României hotaraste:  +  Articolul 1Organele centrale şi locale, imputernicite sa negocieze nivelul preturilor şi tarifelor cu agentii economici potrivit reglementarilor legale în vigoare, vor respecta normele prevăzute în anexa la prezenta hotărîre.Aceste norme pot fi utilizate şi la dimensionarea preturilor şi tarifelor ce se negociaza direct între agentii economici.  +  Articolul 2Pentru produsele destinate consumului productiv care fac, temporar, obiectul sarcinilor de livrare stabilite prin balante, preturile cu ridicata vor fi stabilite de ministerul de resort producător prin negociere cu agentii economici.La ambalajele care circulă în regim de recuperare sau refolosire se vor stabili, de asemenea, de către ministerul de resort, preţuri de vinzare şi de cumparare de la populatie şi, după caz, preţuri de înregistrare în evidenta agentilor economici.  +  Articolul 3Preturile cu ridicata şi tarifele ce se stabilesc potrivit prevederilor art. 1 din prezenta hotărîre sînt maxime şi se aplică de regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat pentru livrarea produselor şi prestarea serviciilor către toţi agentii economici, indiferent de forma de proprietate.  +  Articolul 4Nivelurile adaosului comercial şi al comisioanelor ce se stabilesc şi se declara de agentii economici cu capital de stat în functie de reteaua de desfacere, natura produselor şi categoria de încadrare a unităţilor nu vor putea depăşi cotele în vigoare la 31 octombrie 1990, considerate limite maxime.Adaosurile comerciale declarate şi practicate peste nivelurile cotelor în vigoare la 31 octombrie 1990 vor fi corectate pentru incadrarea în aceste niveluri.Ministerul Comerţului şi Turismului, Ministerul Resurselor şi Industriei şi celelalte ministere de resort împreună cu Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea şi liberalizarea preturilor vor putea adapta cotele maxime în functie de modificările intervenite în structura unităţilor comerciale şi a fondului de marfa, îmbunătăţirea organizarii activităţii de aprovizionare şi desfacere, precum şi a evolutiei cheltuielilor unităţilor comerciale.Cotele de adaos şi cele de comision stabilite de fiecare agent economic în cadrul limitelor prevăzute de prezenta hotărîre vor fi declarate de acestia organelor fiscale cu 5 zile înainte de aplicare.  +  Articolul 5Preturile şi tarifele pentru produsele şi serviciile executate şi, respectiv, prestate de agentii economici din sectorul privat şi cooperatist se stabilesc în mod liber, în functie de cerere şi oferta, prin negocierea părţilor.Pentru produsele cumparate de la unitatile cu capital de stat de către agentii economici prevăzuţi la alineatul precedent, în vederea revinzarii, preturile cu amanuntul nu vor putea depăşi nivelul rezultat din preturile cu ridicata de cumparare şi adaosurile comerciale maxime stabilite potrivit prevederilor art. 4 din prezenta hotărîre, indiferent de numărul verigilor prin care circulă marfurile.În cazul desfacerii produselor din această categorie prin unitatile de alimentatie publică din sectorul privat, adaosurile practicate nu vor putea depăşi pe cele stabilite de ministerul de resort, pentru aceeasi grupa de produse, grad de prelucrare şi categorie a unităţii.  +  Articolul 6Pentru unele bunuri de importanţa deosebită în consumul populatiei importate din fondurile valutare ale statului se stabilesc preţuri unice cu amanuntul de către Ministerul Finanţelor - Departamentul pentru prognoza, urmarirea şi liberalizarea preturilor împreună cu Ministerul Comerţului şi Turismului şi celelalte ministere de resort prin negociere cu agentii economici.Diferenţa dintre preturile cu amanuntul stabilite potrivit alineatului precedent şi preturile rezultate conform prevederilor art. 14 din Hotărîrea Guvernului nr. 1109/1990 se regularizeaza cu fondul de stimulare a exportului constituit la Banca Română de Comert Exterior.  +  Articolul 7Sînt contraventii - dacă fapta nu constituie, potrivit legii penale, infractiune - şi se sancţionează cu amendă: a) de la 2.500 la 5.000 lei, refuzul reprezentatului regiei autonome sau societatii comerciale cu capital de stat de a prezenta elementele necesare în vederea desfăşurării normale a actiunii de negociere a preturilor şi tarifelor, respectiv datele prevăzute de normele din anexa la prezenta hotărîre; b) de la 5.000 la 7.500 lei, refuzul imputernicitului regiei autonome sau societatii comerciale cu capital de stat de a negocia preturile cu ridicata sau tarifele pentru produsele şi serviciile ce se livreaza sau se presteaza agentilor economici beneficiari, care potrivit legii, trebuie convenite între părţi; c) de la 7.500 lei la 10.000 lei, dimensionarea incorecta de către reprezentantul regiei autonome sau societatii comerciale cu capital de stat a preturilor şi tarifelor supuse negocierii peste limitele maxime de pret legal aprobate prin nerespectarea prevederilor din normele anexa la prezenta hotărîre; d) de la 7.500 lei la 10.000 lei, urmatoarele abateri ale persoanelor fizice vinovate din cadrul unităţilor economice, indiferent de forma de proprietate;- neafisarea în unitate la locurile de desfacere sau de servire, a preturilor şi tarifelor, categoriei de calitate a produselor sau serviciilor, precum şi neasigurarea de către prestatorii de servicii a listelor de preţuri şi tarife sau a altor forme de aducere la cunoştinţa a acestora;- practicarea de preţuri cu ridicata şi tarife peste nivelul negociat, precum şi a unor preţuri cu amanuntul şi de desfacere prin unitatile de alimentatie publică mai mari decit cele care rezultă din aplicarea adaosurilor maxime prevăzute de prezenta hotărîre;- înţelegerea prealabila a reprezentantilor agentilor economici asupra nivelului de pret ce va fi supus negocierii în vederea impiedicarii actiunii conjugate a cererii şi ofertei la produsul sau serviciul în cauza.Preturile şi tarifele stabilite sau practicate greşit se vor reduce corespunzător, iar sumele încasate necuvenit prin practicarea acestor preţuri şi tarife se vor vira integral la bugetul de stat.  +  Articolul 8Contraventiile prevăzute la art. 7 se constata de către organele imputernicite în acest scop al Ministerului Finanţelor, Ministerului Resurselor şi Industriei, Ministerului Agriculturii şi Alimentatiei, Ministerului Comerţului şi Turismului, altor ministere şi organe centrale de resort, prefecturilor şi primariilor, precum şi de către organele politiei.Persoanele imputernicite să constate contraventia vor aplica şi amenda, luînd totodata măsuri de varsare la buget a sumelor încasate necuvenit.  +  Articolul 9Contraventiile prevăzute la art. 7 din prezenta hotărîre le sînt aplicabile şi dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sanctionarea contraventiilor.  +  Articolul 10Prevederile prezentei hotărîri intră în vigoare incepind cu data de 1 aprilie 1991.  +  Articolul 11Orice prevederi contrare prezentei hotărîri nu se aplică.PRIM-MINISTRUPETRE ROMANBucureşti, 26 martie 1991.Nr. 211.  +  Anexa NORMEcu privire la modul de negociere cu agenţii economici a preţurilor şitarifelor de către organele centrale şi locale ale administraţiei de statÎn scopul acţionării în mod unitar, la negocierea preţurilor şi tarifelor cu agenţii economici este necesar să se aibă în vedere următoarele:I. Cu privire la nivelul de preţ şi tarif ce se negociază cu agenţii economiciMinisterele şi departamentele, prefecturile şi Primăria municipiului Bucureşti, împuternicite să negocieze preţurile şi tarifele cu agenţii economici, vor avea în vedere în principal următoarele: a) preţurile negociate pentru materii prime şi materiale de bază destinate consumului productiv nu pot fi mai mari decît preţurile externe ce se practică pe pieţe reprezentative pentru produse comparabile transformate în lei, potrivit reglementărilor legale în vigoare; b) la negocierea preţurilor şi tarifelor pentru celelalte produse şi servicii nu vor fi luate în considerare consumuri materiale de muncă, pe unitatea de produs, mai mari decît cele realizate în anul precedent; preţurile negociate nu vor acoperi pierderile determinate de nefolosirea capacităţilor de producţie şi a forţei de muncă, lipsurile de valori materiale etc.Totodată, la negocierea preţurilor acestor produse se va ţine seama şi de preţurile practicate la produse similare pe pieţe externe; c) indicii de majorare a costurilor prezentate la negociere nu vor putea depăşi influenţele rezultate ca efect direct al majorării preţurilor la materii prime, materiale, combustibil şi energie, precum şi celelalte influenţe rezultate din aplicarea Hotărîrii Guvernului nr. 1109/1990; d) nivelul de preţ sau tarif să fie astfel convenit de agenţii economici încît produsul sau prestarea să prezinte eficienţă atît pentru beneficiari, cît şi pentru agenţii economici producători sau prestatori, încadrîndu-se în limitele stabilite conform Hotărîrii Guvernului nr. 1355/1990.II. Cu privire la fundamentarea propunerilor de preţuri şi tarife ce se supun negocieriiÎn cadrul negocierii preţurilor şi tarifelor, la produsele şi serviciile executate în ţară, organele împuternicite vor avea în vedere ca propunerile regiilor autonome şi societăţilor comerciale de stat să fie însoţite, în principal, de următoarele elemente de fundametare: a) datele necesare identificării corecte şi complete a produsului, lucrării şi serviciului, precum şi a celor cu care este necesar să se prezinte compararea: denumire, descriere, cod; b) parametrii tehnici, constructivi şi funcţionali ai produselor noi sau a celor modernizate, respectiv gradul în care acestea satisfac cerinţele beneficiarilor, comparativ cu celelalte produse şi servicii. Parametrii vor fi cei prevăzuţi în certificatul de omologare sau în alte acte de calitate, după caz, determinaţi potrivit legii, pe bază de analiză, probe, încercări sau alte metode de verificare a caracteristicilor calitative; c) aprecierea cu privire la nivelul şi caracterul producţiei (volumul prestaţiei) care să permită cunoaşterea ofertei, utilizarea produsului sau serviciului pentru producţie, populaţie, export, precum şi cuantumul cererii, respectiv posibilităţile de desfacere (prestare) în perioada imediat următoare şi în perspectivă, rezultate din sondarea pieţei şi din contractele cu eventualii agenţi economici beneficiari din ţară şi din străinătate; d) nivelul preţurilor şi tarifelor propuse spre negociere faţă de cele negociate şi practicate pe piaţa internă la produsele şi serviciile similare, astfel ca să rezulte în ce măsură raportul dintre preţurile şi tarifele propuse faţă de cele cu care se compară, se justifică de raportul între cerere şi ofertă, precum şi de caracteristicile calitative ale produselor şi serviciilor comparate; e) nivelul preţurilor practicate pe pieţe externe reprezentative la produse identice sau similare; f) nivelul costurilor justificate economic - dimensionate avîndu-se în vedere utilizarea corespunzătoare a capacităţilor de producţie şi luarea în calcul a reducerii consumurilor materiale şi de muncă - nivelul ratei profitului şi al impozitului pe circulaţia mărfurilor, rezultate pe baza preţului şi tarifului supus negocierii; g) nivelul adaosului comercial inclus în preţul cu amănuntul supus negocierii, comparativ cu adaosurile practicate la produse similare la aceeaşi reţea de desfacere şi categorie de încadrare a unităţii comerciale; h) calcule de eficienţă la agenţii economici beneficiari şi respectiv la populaţie efectuate pe baza preţurilor şi tarifelor propuse spre negociere, comparativ cu nivelul cheltuielilor pe care aceştia le înregistrează utilizînd alte produse şi servicii existente în circuitul economic; i) date privind acţiunea conjugată a cererii şi ofertei în perspectiva previzibilă pe piaţa internă şi externă, precum şi alte elemente care pot argumenta nivelul de preţ sau tarif în cadrul negocierilor de stabilire sau de modificare a nivelului existent; j) în cazul propunerilor de adaptare a unor preţuri şi tarife existente în noile condiţii de aprovizionare sau desfacere, la intern sau extern, se vor prezenta şi factorii care determină modificarea condiţiilor în care au fost stabilite anterior preţurile şi tarifele respective, precum şi influenţele ce rezultă la fiecare agent economic beneficiar, la populaţie şi la export.Rezultatul negocierii va fi consemnat într-o notă semnată de membrii comisiei de negociere a preţurilor constituită potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 1109/1990 şi Hotărîrii Guvernului nr. 1154/1990 şi care va sta la baza preţurilor şi tarifelor ce vor fi aduse la cunoştinţa agenţilor economiei din subordine, de către departamentele economice producătoare, prestatoare sau comerciale, după caz. Preţurile astfel negociate constituie limită maximă.---------------