DECRET Nr. 328 din 1966 *** Republicatprivind circulaţia pe drumurile publice
EMITENT
  • CONSILIUL DE STAT
  • Publicat în  BULETINUL OFICIAL NR. 46-47 din 15 mai 1970



    Notă *) Decretul nr. 328/1966 a fost publicat în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 28-29 din 31 mai 1966. Republicarea de faţa - cu care ocazie s-a dat articolelor o noua numerotare şi s-au actualizat denumirile organelor menţionate în cuprinsul decretului - a fost dispusă prin art. 5 din Decretul nr. 128/1970, publicat în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 45 din 14 mai 1970.  +  Capitolul 1  +  Articolul 1Circulaţia pe drumurile publice de pe teritoriul Republicii Socialiste România este supusă normelor cuprinse în prezentul decret şi în regulamentul de aplicare al acestuia.  +  Articolul 2Răspunderea pentru luarea măsurilor de asigurare a securităţii circulaţiei pe drumurile publice revine organelor militiei, care îndrumă, supraveghează şi controlează circulaţia.Toţi ofiţerii şi subofiterii de militie sînt obligaţi sa intervină şi sa ia măsurile legale în cazul cînd constata încălcări ale normelor privind circulaţia pe drumurile publice.  +  Articolul 3Circulaţia pe drumurile publice din zona de frontieră şi din alte zone pentru care, potrivit legii, s-au stabilit restrictii, se face cu respectarea indicatoarelor din acele zone.  +  Articolul 4Controlul circulaţiei autovehiculelor aparţinînd Ministerului Forţelor Armate, precum şi cercetarea accidentelor de circulaţie în care au fost angajate asemenea autovehicule, se efectuează de organele militiei potrivit normelor prevăzute în instrucţiunile comune ale ministrului afacerilor interne şi ministrului forţelor armate, care vor stabili şi modul de participare la aceste activităţi a organelor anume desemnate ale Ministerului Forţelor Armate.  +  Articolul 5Orice măsură de restrictie a circulaţiei pe drumurile publice se poate lua numai cu acordul organelor militiei.  +  Articolul 6În sensul prezentului decret: a) prin "drum public" se înţelege orice cale de comunicaţie terestra, cu excepţia căilor ferate, amenajată pentru circulaţia vehiculelor şi aflată în administrarea unui organ de stat, dacă este deschisă circulaţiei publice. Drumurile care nu sînt deschise circulaţiei publice vor fi marcate, la intrare, cu inscripţii vizibile din care să rezulte ca este interzisă circulaţia publică; b) prin "parte carosabilă" se înţelege partea drumului public folosită, în mod normal, pentru circulaţia vehiculelor; c) prin "banda de circulaţie" se înţelege oricare din subdiviziunile longitudinale ale părţii carosabile, materializata sau nu prin marcaje rutiere, dacă are o latime corespunzătoare pentru trecerea cu usurinta a unui şir de vehicule; d) prin "intersectie" se înţelege locul de intilnire sau de incrucisare a doua sau mai multor drumuri publice, oricare ar fi unghiul sau unghiurile axelor lor; e) prin "autovehicul" se înţelege orice vehicul prevăzut cu un dispozitiv mecanic de propulsie, care se deplaseaza prin mijloace proprii şi care circulă în mod obişnuit pe drumurile publice, servind la transportul de persoane sau bunuri ori la efectuarea unor lucrări; tramvaiul şi troleibuzul sînt considerate autovehicule.Vehiculul al cărui motor are o capacitate cilindrică pînă la 50 cm cubi inclusiv, şi care păstrează caracteristicile generale ale bicicletei şi poate fi pus în mişcare cu ajutorul pedalelor, nu este considerat autovehicul; f) prin "conducător" se înţelege persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul, animale de tracţiune, de povara, de calarie ori turme; g) prin "circulaţie internationala" sau "trafic internaţional" se înţelege orice circulaţie care implica trecerea cel puţin a unei frontiere; h) prin "agent de circulaţie" se înţelege ofiţerul sau subofiterul de militie însărcinat cu îndrumarea, supravegherea şi controlul circulaţiei pe drumurile publice.  +  Capitolul 2 Reguli de circulaţie  +  Articolul 7Orice vehicul care circulă pe drumul public trebuie să aibă un conducător. Conducătorii de autovehicule trebuie să aibă cel puţin 18 ani împliniţi, iar conducătorii celorlalte vehicule cel puţin 14 ani împliniţi.Conducătorul de bicicleta sub vîrsta de 14 ani poate circula numai pe drumurile publice fără trafic intens.Animalele izolate sau în turma trebuie să fie însoţite pe drumurile publice de un număr corespunzător de conducatori.  +  Articolul 8Conducătorii de vehicule, de animale izolate sau în turma, pietonii, călătorii şi orice alte persoane care folosesc drumurile publice trebuie să se comporte în asa fel încît sa nu constituie un pericol sau o stinjenire pentru circulaţie. Aceştia trebuie să evite producerea de pagube materiale.  +  Articolul 9Orice conducător de vehicul trebuie să aibă cunoştinţele şi indeminarea necesare conducerii şi să fie apt pentru aceasta din punct de vedere medical. Conducătorii de autovehicule trebuie să posede şi cunoştinţe necesare acordării primului ajutor persoanelor ranite cu ocazia accidentelor de circulaţie.Conducătorii de autovehicule vor fi verificaţi din punct de vedere medical, periodic sau ori de cîte ori se constată că prin modul de comportare ar periclita securitatea circulaţiei.Verificarea se dispune de organele militiei sau de organizaţiile socialiste deţinătoare de autovehicule şi se face potrivit normelor stabilite, în acest scop, de Ministerul Sănătăţii.Permisul de conducere al persoanei care, la aceste verificări este gasita inapta pentru a conduce autovehicule, va fi retras de organul militiei în evidenta căruia se afla conducătorul şi nu va putea fi redobîndit decît după încetarea motivului pentru care a fost retras.  +  Articolul 10Semnele şi semnalele folosite pentru asigurarea securităţii circulaţiei pe drumurile publice sînt: a) indicatoarele pentru circulaţie; b) marcajele; c) semnalele semaforului electric; d) semnalele lampii electrice cu lumina galbena intermitenta; e) semnalele făcute de agentul de circulaţie; f) semnalele făcute de conducătorul de vehicul.Mijloacele de semnalizare rutiera prevăzute la litera a-d şi orice alte dispozitive sau lucrări care servesc la semnalizarea rutiera se executa şi se întreţin de organele de stat care administrează drumurile publice, potrivit normelor legale în vigoare, instalindu-se după indicaţiile organelor militiei.Indicatorul în cruce, de atenţie la trecerile la nivel fără bariere, se instaleaza de organele de stat care administrează linia ferată, iar semafoarele electrice şi lampile electrice cu lumina galbena intermitenta se instaleaza de comitetele executive ale consiliilor populare.  +  Articolul 11Persoanele care folosesc drumurile publice, în orice calitate, se vor conformă regulilor de circulaţie, semnelor şi semnalelor folosite pentru asigurarea securităţii circulaţiei. Semnalele sau indicaţiile agenţilor de circulaţie vor fi respectate cu precădere, atît faţă de celelalte semne şi semnale, cît şi faţă de regulile privind dirijarea circulaţiei.  +  Articolul 12La semnalele agenţilor de circulaţie care însoţesc coloane de autovehicule, conducătorii de vehicule sînt obligaţi, după caz, sa reducă viteza sau sa oprească vehiculele pe partea dreaptă a drumului în sensul de mers şi, dacă este posibil, în afară părţii carosabile, pînă la trecerea coloanei.  +  Articolul 13Vehiculele circulă pe partea dreaptă a drumului public în direcţia de mers, iar pietonii pe partea stinga.Pe drumurile publice care au trotuare sau poteci amenajate în afară părţii carosabile, pietonii circula numai pe acestea.Circulaţia vehiculelor pe benzi se face cu respectarea semnificatiei marcajelor rutiere şi a regulilor speciale stabilite.Vehiculele cu tracţiune animala, cele trase sau impinse cu mina, precum şi animalele izolate sau în turma, vor fi conduse cît mai aproape de marginea din dreapta a drumului public.Vehiculele cu tracţiune animala, cele trase sau impinse cu mina, precum şi animalele izolate sau în turma, nu pot fi conduse pe drumurile naţionale. Dacă nu este posibila folosirea altor cai de acces, conducerea lor se va face potrivit alineatului precedent.  +  Articolul 14Schimbarea direcţiei de mers sau depăşirea se executa numai după o prealabilă semnalizare. Conducătorii vehiculelor care schimba direcţia de mers sau se angajează în depasire, precum şi cei ce urmează a fi depasiti, vor lua toate măsurile de precautie pentru a nu periclita circulaţia celor care folosesc drumul public.  +  Articolul 15Orice conducător care se apropie de o intersectie a drumurilor publice ori de o trecere la nivel trebuie să-şi mărească atenţia pentru a evita orice accident.Prioritate de trecere la intersectie au vehiculele ce vin din dreapta conducătorului care se pregăteşte să între în intersectie, cu excepţia cazurilor cînd semne rutiere ori reguli speciale indica altfel.  +  Articolul 16Conducătorii de autovehicule trebuie să aibă în permanenta controlul asupra vitezei autovehiculelor şi să se conformeze restrictiilor de viteza.  +  Articolul 17Oprirea sau staţionarea pe drumul public este permisă numai în condiţiile în care nu prezintă pericol sau stinjenire pentru circulaţie.  +  Articolul 18Pentru conducătorii de autovehicule care au mai puţin de 1 an practica de conducere se vor stabili reguli suplimentare de circulaţie prin regulament aprobat de Consiliul de Miniştri.Conducătorilor prevăzuţi la alineatul precedent, cetăţeni români, li se interzice trecerea frontierei de stat spre a merge în străinătate, conducind un autovehicul.Autovehiculele, cu excepţia tramvaielor şi troleibuzelor, conduse de persoane care au mai puţin de 1 an practica de conducere, vor purta un semn distinctiv.  +  Capitolul 3 Înmatricularea autovehiculelor şi radierea acestora din evidenta circulaţiei  +  Articolul 19Orice autovehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să fie înmatriculat şi sa poarte număr de înmatriculare.Autovehiculele se înmatriculează la organele militiei, cu excepţia celor ce aparţin Ministerului Forţelor Armate, care se înmatriculează la acest minister, şi a tramvaielor şi troleibuzelor, care se înmatriculează la întreprinderile de transport care le deţin.Pentru fiecare autovehicul înmatriculat se va elibera un certificat de înmatriculare în care este prevăzut şi numărul de înmatriculare atribuit.  +  Articolul 20Autovehiculele pot circula pînă la înmatriculare pe baza unei autorizaţii speciale eliberata de organul competent şi cu număr de ordine provizoriu atribuit de acelaşi organ.  +  Articolul 21Autovehiculele se radiază din evidenta organelor la care sînt înmatriculate, în condiţiile stabilite prin regulamentul de aplicare a prezentului decret.  +  Capitolul 4 Permisul de conducere  +  Articolul 22Autovehiculele pot fi conduse pe drumurile publice numai de către persoane care sînt titulare de permis de conducere. Permisul conferă titularului dreptul de a conduce pe drumurile publice autovehicule din categoria pentru care a fost eliberat.Permisul de conducere se obţine pe bază de examen.Permisul de conducere se eliberează de organele militiei.  +  Articolul 23Pregătirea conducătorilor de autovehicule, cu excepţia tractoristilor rutieri şi conducătorilor de tramvaie sau troleibuze, se face: a) în şcoli de conducatori de autovehicule pentru profesionisti şi în şcoli de conducatori de autovehicule pentru amatori, organizate de Ministerul Transporturilor.Şcolile de conducatori de autovehicule pentru amatori vor fi organizate pe regimul mijloacelor speciale extrabugetare, iar cheltuielile de întreţinere, funcţionare şi dotare cu autovehicule se vor acoperi în întregime din taxele ce se vor incasa de la elevi: b) prin cursuri practice de conducere şi de cunoaştere a regulilor de circulaţie, organizate în ultimii 2 ani de studii la facultăţile şi secţiile facultăţilor din cadrul instituţiilor de învăţămînt superior care pregătesc specialişti în proiectarea, întreţinerea sau exploatarea autovehiculelor, ori în ultimul an de studii la şcolile tehnice şi de maiştri auto; c) în şcoli sau cursuri de conducatori de autovehicule organizate de Ministerul Forţelor Armate şi în cele organizate de Ministerul Afacerilor Interne, care vor funcţiona potrivit normelor stabilite de aceste ministere.În programul şcolilor şi cursurilor prevăzute în prezentul articol vor fi incluse şi lecţii de iniţiere în acordarea primului ajutor în caz de accidente soldate cu raniri de persoane, după tematica întocmită de Ministerul Sănătăţii.  +  Articolul 24Tractoristii rutieri se pregătesc în şcoli sau cursuri de mecanizatori agricoli sau de tractoristi rutieri, organizate de organele centrale care au în subordine organizaţii deţinătoare de tractoare rutiere.Conducătorii de tramvaie sau de troleibuze se pregătesc în şcoli organizate de comitetele executive ale consiliilor populare.În programul de învăţămînt al şcolilor sau cursurilor prevăzute în prezentul articol se vor include materii şi lecţii care să asigure cunoaşterea normelor privind circulaţia pe drumurile publice.  +  Articolul 25Organele militiei vor controla modul în care se face pregătirea conducătorilor de autovehicule în şcolile şi cursurile prevăzute în art. 23 lit. a şi b şi art. 24, în ce priveşte însuşirea normelor de circulaţie şi starea tehnica a autovehiculelor folosite pentru practica de conducere.  +  Articolul 26Taxele de examen în vederea obţinerii permisului de conducere, categoriile de persoane obligate la plata acestor taxe, precum şi cazurile în care se acordă scutiri de taxe, se stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentului decret.  +  Capitolul 5 Starea tehnica a vehiculelor şi controlul acesteia  +  Articolul 27Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să îndeplinească condiţiile tehnice necesare asigurării securităţii circulaţiei. În acest scop, deţinătorii de vehicule le vor întreţine în stare buna de funcţionare.  +  Articolul 28Deţinătorii de autovehicule sînt obligaţi să efectueze periodic, conform dispoziţiilor legale, la organizaţiile socialiste dotate cu aparatura necesară, verificarea tehnica a autovehiculelor cu care circulă pe drumurile publice.*) Notă *) Pentru anul 1970 verificarea tehnica a autovehiculelor aparţinînd organizaţiilor socialiste se va efectua pînă la 30 iunie, iar a celor aparţinînd persoanelor fizice pînă la 30 septembrie, astfel cum s-a prevăzut în art. 2 din Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 324/1970.Îndeplinirea acestei obligaţii se dovedeşte cu actul eliberat de organizaţia socialistă care a efectuat verificarea tehnica, din care să rezulte ca autovehiculul întruneşte condiţiile tehnice prevăzute în regulamentul aprobat de Consiliul de Miniştri pentru a circula pe drumurile publice.  +  Articolul 29Organele militiei vor controla starea tehnica a vehiculelor şi nu vor permite circulaţia acelora care au defectiuni tehnice de natura sa pericliteze securitatea circulaţiei rutiere.Aceeaşi obligaţie revine şi organizaţiilor socialiste pentru vehiculele ce le deţin.Certificatele de înmatriculare a autovehiculelor găsite cu defectiuni tehnice vor fi retrase, pînă cînd deţinătorii vor remedia deficientele constatate.  +  Articolul 30Organele militiei controlează la autobaze, garaje, depouri de tramvaie şi troleibuze, modul în care şefii de transporturi, garaje sau depouri ori persoanele care ocupa alte asemenea funcţii, îşi îndeplinesc obligaţiile ce le revin cu privire la asigurarea condiţiilor tehnice cerute pentru punerea în circulaţie a autovehiculelor.  +  Capitolul 6 Circulaţia autovehiculelor în trafic internaţional  +  Articolul 31Autovehiculele înmatriculate în Republica Socialistă România vor putea trece frontiera de stat pe drumurile publice, dacă îndeplinesc condiţiile cerute pentru a fi admise în circulaţia internationala şi dacă conducătorii lor poseda permis de conducere naţional sau internaţional, conform modelului stabilit în Convenţia internationala asupra circulaţiei rutiere, la care Republica Socialistă România este parte.  +  Articolul 32Circulaţia pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate în alte state este permisă dacă îndeplinesc condiţiile cerute pentru a fi admise în circulaţia internationala.Autovehiculele înmatriculate în alte state, al căror certificat de înmatriculare nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de Convenţia internationala asupra circulaţiei rutiere, la care Republica Socialistă România este parte, pot circula pe drumurile publice dacă certificatul lor de înmatriculare este vizat de inspectoratul militiei judeţene în circumscripţia căruia se afla punctul de frontieră prin care au intrat în ţara. În acest scop, autovehiculele pot circula de la punctul de frontieră pînă la sediul militiei judeţene, fără aceasta viza.  +  Articolul 33Persoanele care domiciliază în alte state, venite temporar în Republica Socialistă România, pot conduce autovehicule pe drumurile publice dacă poseda permis de conducere, naţional sau internaţional, eliberat de autoritatea competentă din statul respectiv după modelul stabilit în Convenţia internationala asupra circulaţiei rutiere, la care Republica Socialistă România este parte, de asociaţii afiliate la Federaţia Internationala Automobilistica ori la Alianta Internationala de Turism, sau care este recunoscut valabil pe bază de reciprocitate.  +  Articolul 34Persoanele care domiciliază sau îşi stabilesc domiciliul ori reşedinţa în Republica Socialistă România şi deţin autovehicule înmatriculate în alte state sînt obligate ca, în termen de 30 de zile, să-şi înmatriculeze autovehiculele sau, după caz, să-şi preschimbe permisele de conducere. Permisul de conducere eliberat de alte state se preschimba de organele militiei.Termenul prevăzut la alineatul precedent se socoteşte: a) pentru persoanele care domiciliază în Republica Socialistă România, de la data intrării autovehiculelor sau a acestor persoane în ţara; b) pentru persoanele care îşi stabilesc domiciliul ori reşedinţa în Republica Socialistă România, de la data stabilirii domiciliului ori reşedinţei.  +  Articolul 35Permisele de conducere ale membrilor misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare străine, ale corespondentilor de presa străini, precum şi ale reprezentanţilor organizaţiilor economice, culturale sau ai altor asemenea organizaţii străine, cu statut diplomatic, eliberate de autorităţi competente din alte state, vor fi recunoscute ca valabile în Republica Socialistă România, pe bază de reciprocitate.  +  Capitolul 7 Infracţiuni şi pedepse  +  Articolul 36Punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neinmatriculat se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.Punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani.  +  Articolul 37Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, fără permis de conducere sau cu permis necorespunzător categoriei din care face parte autovehiculul, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.Cu aceeaşi pedeapsa se sancţionează persoana care conduce pe drumurile publice un autovehicul după ce permisul de conducere a fost retras, anulat sau reţinut în vederea anulării, ori ca urmare a suspendării exercitării dreptului de a conduce.Încredinţarea unui autovehicul pentru a fi condus pe drumurile publice unei persoane care se afla într-una dintre situaţiile prevăzute în alineatele precedente şi care conduce autovehiculul pe drumurile publice se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă.  +  Articolul 38Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are în singe o îmbibaţie alcoolică ce depăşeşte limita legală sau care se afla în stare de ebrietate se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani.Dacă persoana aflată în una dintre situaţiile prevăzute la alineatul precedent conduce un autovehicul care transporta persoane în comun ori transporta materii ce pot produce pericol public, pedeapsa este închisoare de la 2 ani la 7 ani.Sustragerea de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani.  +  Articolul 39Părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor militiei de către oricare dintre conducătorii vehiculelor angajaţi într-un accident de circulaţie de pe urma căruia a rezultat moartea, vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii vreunei persoane, sau dacă accidentul constituie infracţiune ori s-a produs ca urmare a unei infracţiuni, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.Pot părăsi locul accidentului, fără încuviinţarea prevăzută la alineatul precedent: a) conducătorii vehiculelor aparţinînd salvării, pompierilor, organelor operative ale militiei sau securităţii, cînd se afla în misiune în vederea unei intervenţii ce nu suferă amînare; b) conducătorii vehiculelor care, în lipsa altor mijloace de transport, ei înşişi transporta persoanele ranite la cea mai apropiată unitate sanitară în măsura a da asistenţa medicală necesară, dacă se înapoiază imediat la locul accidentului.  +  Articolul 40Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă, cu ştiinţa, a atribuţiilor de verificare tehnica a autovehiculelor, de către cei care au asemenea îndatoriri, în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie ca urmare a defectiunilor tehnice ale autovehiculului, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.Săvîrşirea din culpa a faptelor prevăzute la alin. 1 se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă.  +  Capitolul 8 Măsuri administrative  +  Articolul 41Exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspenda pe timp de 2 luni, iar pentru conducătorii autovehiculelor aparţinînd organizaţiilor socialiste, pe timp de o luna, în cazul în care săvîrşesc una dintre următoarele contravenţii: a) conducerea autovehiculului sub influenţa băuturilor alcoolice; b) conducerea autovehiculului cu defectiuni tehnice la sistemul de frinare sau la mecanismul de direcţie; c) nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la depăşirea vehiculelor; d) neacordarea priorităţii pietonilor la trecerile prevăzute cu indicatoare sau marcaje; e) nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la prioritatea de trecere a vehiculelor.Exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspenda pe timp de 2 luni, respectiv pe timp de o luna, dacă în ultimii 2 ani titularul permisului a savirsit pentru a doua oara una dintre următoarele fapte: a) nerespectarea dispoziţiilor legale privind trecerea autovehiculelor peste calea ferată; b) folosirea incorectă a fazei lungi a luminii farurilor autovehiculului, la întîlnirea cu alt autovehicul, pe timp de noapte; c) nesemnalizarea schimbării direcţiei de mers a autovehiculului.Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule operează din momentul reţinerii permisului de conducere de la titular de către ofiţerul sau subofiterul de militie, în condiţiile prevăzute în regulamentul aprobat de Consiliul de Miniştri.Procedura reţinerii şi a restituirii permisului de conducere în caz de suspendare a exercitării dreptului de a conduce autovehicule se stabileşte prin acelaşi regulament.  +  Articolul 42Permisul de conducere se anulează dacă titularul acestuia săvîrşeşte, în interval de 6 luni de la restituire, una dintre faptele prevăzute în alin. 1 sau doua dintre faptele prevăzute în alin. 2 ale art. 41, care atrag suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule.  +  Articolul 43Organele militiei anulează permisul de conducere în cazul cînd titularul acestuia a fost condamnat printr-o hotărîre judecătorească definitivă: a) pentru infracţiunile de ucidere sau vătămare grava a integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia sau a mai multor persoane, sau pentru distrugerea unuia sau a mai multor autovehicule, săvîrşite din culpa, ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie; b) pentru infracţiunea de conducere a autovehiculului în stare de ebrietate ori cu o îmbibaţie alcoolică în singe ce depăşeşte limita legală, sau de sustragere de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei; c) la interzicerea de a exercita profesia sau ocupaţia de conducător de autovehicule.Permisul de conducere se poate anula şi în cazul cînd titularul acestuia a fost condamnat printr-o hotărîre judecătorească definitivă pentru orice alta infracţiune, dacă aceasta priveşte circulaţia pe drumurile publice sau dacă la săvîrşirea ei făptuitorul s-a folosit de un autovehicul, în calitate de conducător.În cazurile prevăzute în alineatul 1 lit. a şi b permisul de conducere va fi reţinut, în vederea anulării, odată cu constatarea săvîrşirii infracţiunii, iar în cazurile prevăzute la alineatul 1 lit. c şi alineatul 2, după rămînerea definitivă a hotărîrii judecătoreşti de condamnare.  +  Articolul 44Persoana al carei permis de conducere a fost anulat se poate prezenta la examen pentru obţinerea unui nou permis, numai dacă îndeplineşte următoarele condiţii: a) nu a mai savirsit anterior o alta infracţiune dintre acelea care atrag anularea permisului de conducere; b) paguba cauzată prin infracţiune a fost reparată în întregime ori, în cazul cînd acoperirea prejudiciului se face prin plati periodice, dacă acestea sînt efectuate la zi; c) a trecut 1 an de la data anulării permisului de conducere, iar în cazul celor condamnaţi la pedepse privative de libertate, dacă au trecut 6 luni de la data executării pedepsei; d) interzicerea dreptului de a exercita profesia sau ocupaţia de conducător de autovehicul a expirat sau a fost revocată.  +  Capitolul 9 Alte dispoziţii pentru buna desfăşurare a circulaţiei  +  Articolul 45Ministerul Afacerilor Interne şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru popularizarea regulilor de circulaţie în rindurile tuturor persoanelor care folosesc drumurile publice şi, în acest scop, vor prevedea în planurile anuale fondurile necesare.Presa, radio-televiziunea şi cinematografia vor sprijini acţiunile Ministerului Afacerilor Interne şi ale comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, în legătură cu popularizarea regulilor de circulaţie pe drumurile publice.Ministerul Învăţămîntului va lua măsuri pentru predarea în şcoli a unor lecţii avînd ca obiect cunoaşterea şi respectarea de către elevi a regulilor de circulaţie.Organizaţiile socialiste sînt obligate sa ia măsuri pentru ridicarea continua a calificării conducătorilor de autovehicule pe care i-au angajat, în vederea însuşirii şi respectării de către aceştia a dispoziţiilor legale ce reglementează circulaţia pe drumurile publice.  +  Articolul 46Organizaţiile socialiste şi persoanele fizice vor dota autovehiculele ce le deţin cu truse medicale de prim-ajutor, conform modelului stabilit de Ministerul Sănătăţii pentru fiecare categorie de autovehicule în parte.  +  Articolul 47Ministerul Transporturilor şi Ministerul Agriculturii şi Silviculturii vor întocmi periodic buletine informative asupra stării vremii şi a drumurilor publice, care vor fi difuzate prin grija Comitetului de Radiodifuziune şi Televiziune, în vederea prevenirii accidentelor de circulaţie.  +  Articolul 48În îndeplinirea sarcinii de supraveghere a circulaţiei pe drumurile publice, organele militiei se pot sprijini pe concursul voluntar al unor conducatori de autovehicule.  +  Articolul 49Din totalul sumelor încasate drept taxe pentru examinarea conducătorilor de autovehicule şi pentru eliberarea permiselor de conducere, precum şi din amenzile pentru contravenţii la regimul circulaţiei pe drumurile publice, 50% se face venit la bugetul statului, iar 50% se vărsa la bugetele consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, pentru a fi folosite la executarea de amenajări pe drumurile publice şi la lucrări de imbunatatire a mijloacelor de semnalizare rutiera.  +  Articolul 50Organizaţiile care întocmesc proiecte de sistematizare a localităţilor şi de construcţie a microraioanelor sau cartierelor vor tine seama la proiectare de normativul elaborat de Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală în vederea asigurării construirii şi amenajării de locuri de parcare şi garare, corespunzătoare sporirii continue a parcului de autovehicule precum şi a asigurării, în perspectiva, a tuturor condiţiilor de buna desfăşurare a circulaţiei pe drumurile publice.  +  Articolul 51Semnele distinctive care se pot înscrie pe autovehicule se stabilesc de Ministerul Afacerilor Interne.  +  Capitolul 10 Dispoziţii finale şi tranzitorii  +  Articolul 52Imbibatia alcoolică în singe atrage răspunderea penală a conducătorilor de autovehicule cînd este de cel puţin 1 la mie.  +  Articolul 53Modelul indicatoarelor pentru circulaţie, marcajelor, semaforului electric, al lampii electrice cu lumina galbena intermitenta şi semnalele făcute de agenţii de circulaţie sînt cele prevăzute în anexa prezentului decret.  +  Articolul 54Carnetele de conducere, precum şi permisele şi autorizaţiile de circulaţie eliberate de organele competente, potrivit dispoziţiilor Decretului nr. 832/1962, rămîn valabile pînă la înlocuirea lor cu permisele de conducere şi certificate de înmatriculare în termenele ce se vor stabili prin regulamentul prevăzut la art. 57.Carnetele de conducere, precum şi permisele şi autorizaţiile de circulaţie, nu sînt valabile în circulaţia internationala, urmînd ca, pînă la înlocuirea lor, persoanele care vor sa circule pe teritoriul altor state să obţină, în acest scop, permis de conducere internaţional eliberat de Automobil Clubul Roman.  +  Articolul 55Dotarea cu truse medicale de prim-ajutor se va face în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului decret, pentru autovehiculele de transport în comun, şi în termen de 1 an de la aceeaşi dată, pentru celelalte autovehicule.  +  Articolul 56Procesele penale în curs de urmărire sau de judecată pentru fapte dezincriminate prin acest decret încetează, iar cei aflaţi în curs de executare a pedepsei vor fi eliberaţi deindata.  +  Articolul 57Modul de aplicare a prezentului decret se va stabili prin regulament aprobat de Consiliul de Miniştri.  +  Articolul 58Prezentul decret intră în vigoare după 30 de zile de la publicare. Pe aceeaşi dată, Decretul nr. 832/1962 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentului decret, se abroga.REGULAMENT (R) 328 29/04/1966