ORDIN nr. 150 din 11 februarie 2015privind modificarea și completarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 1.286/2012
EMITENT
  • MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 136 din 23 februarie 2015



    În baza art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) și ale art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor publice emite următorul ordin:  +  Articolul IReglementările contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 1.286/2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 și 687 bis din 4 octombrie 2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 1^1, cu următorul cuprins:1^1. - În înțelesul prezentelor reglementări și al legislației contabile, entitățile prevăzute la pct. 1 reprezintă entități de interes public.2. După punctul 7 se introduc trei noi puncte, punctele 7^1-7^3, cu următorul cuprins:7^1. - Raportările contabile anuale, precum și cele depuse în cursul anului la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice se întocmesc în formatul stabilit de Ministerul Finanțelor Publice. Prezentarea în aceste raportări a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, respectiv a veniturilor și cheltuielilor, poate fi diferită de cea din situațiile financiare anuale întocmite conform Standardelor internaționale de raportare financiară, aceasta fiind determinată de cerințele de informații ale instituțiilor statului.7^2. - Dacă modificarea politicilor contabile sau corectarea erorilor contabile impune retratarea informațiilor comparative, raportările menționate la pct. 7^1 conțin informații comparative retratate. În acest caz, informațiile comparative referitoare la elementele de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, respectiv a veniturilor și cheltuielilor, sunt cele determinate în urma aplicării noilor politici contabile, respectiv a corectării erorilor contabile.7^3. - Atunci când, în baza unor prevederi legale exprese, în conturile de venituri au fost cuprinse sume reprezentând diverse impozite și taxe reflectate concomitent în conturi de cheltuieli, cu ocazia întocmirii situației veniturilor și cheltuielilor, la cifra de afaceri netă se vor înscrie sumele reprezentând veniturile menționate, corectate cu cheltuielile corespunzătoare acelor impozite și taxe.3. La punctul 12, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Entitățile care intră sub incidența Directivei 2004/25/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumpărare*1) prezintă în aceeași secțiune a raportului administratorilor referitoare la guvernanța corporativă următoarele informații:*1) Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 142 din 30 aprilie 2004, p. 12.– participațiile semnificative la capital, directe sau indirecte (inclusiv participațiile indirecte prin intermediul unor structuri piramidale sau de acționariat încrucișat), în sensul legislației privind piața de capital;– deținătorii oricărei valori mobiliare care conferă drepturi speciale de control și o descriere a acestor drepturi;– orice restricție a dreptului de vot, cum ar fi limitarea dreptului de vot pentru deținătorii unui anumit procentaj sau ai unui anumit număr de voturi, termenele impuse pentru exercitarea dreptului de vot sau sistemele în care, cu cooperarea societății, drepturile financiare atașate valorilor mobiliare sunt separate de deținerea acestora din urmă;– regulile aplicabile numirii și înlocuirii membrilor organului administrativ sau de conducere, precum și modificării statutului societății;– competențele membrilor organului administrativ sau de conducere, în special competența de a emite sau de a răscumpăra valori mobiliare.4. La punctul 12, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3)-(5), cu următorul cuprins:(3) În scopul de a îmbunătăți și mai mult transparența pentru acționari, investitori și alte părți interesate și în plus față de informațiile cu privire la elementele menționate la alin. (1) și (2), societățile trebuie să descrie modul în care au aplicat recomandările codului de guvernanță corporativă relevant cu privire la subiectele de maximă importanță pentru acționari.(4) Informațiile menționate la prezentul punct trebuie să fie suficient de clare, precise și exhaustive pentru a permite acționarilor, investitorilor și altor părți interesate să dobândească o bună înțelegere a modului în care este administrată societatea. În plus, trebuie să se facă referire la caracteristicile și situația specifică a societății, cum ar fi mărimea, structura societății sau structura acționariatului sau orice alte caracteristici relevante.(5) În scopul de a facilita accesul pentru acționari, investitori și alte părți interesate, societățile trebuie să pună la dispoziție periodic, pe site-urile lor, informațiile menționate la prezentul punct și să includă o trimitere către site în raportul administratorilor, chiar dacă acestea oferă deja informații prin alte mijloace precizate în prezentele reglementări.5. După punctul 12 se introduc două noi puncte, punctele 12^1 și 12^2, cu următorul cuprins:12^1. (1) În caz de abatere de la recomandările codului de guvernanță corporativă sub incidența căruia se află sau pe care au decis să îl aplice în mod voluntar, societățile trebuie să indice în mod clar de la ce recomandări specifice s-au abătut și, pentru fiecare abatere în parte de la o recomandare individuală:a) să explice în ce mod s-a abătut societatea de la o recomandare;b) să descrie motivele abaterii;c) să descrie modul în care a fost luată decizia de a se abate de la recomandare în cadrul societății;d) dacă abaterea este limitată în timp, să explice când preconizează societatea că se va conforma cu o anumită recomandare;e) să descrie, dacă este cazul, măsura luată în locul conformării și să explice în ce fel măsura respectivă atinge obiectivul care stă la baza recomandării specifice sau a codului în ansamblu ori să clarifice modul în care contribuie la o bună guvernanță corporativă a societății.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie suficient de clare, exacte și complete astfel încât să permită acționarilor, investitorilor și altor părți interesate să evalueze consecințele care decurg din abaterea de la o anumită recomandare. Acestea trebuie să se refere și la caracteristicile și situația specifică a societății, cum ar fi mărimea, structura societății sau structura acționariatului sau orice alte caracteristici relevante.(3) Explicațiile pentru abateri trebuie să fie clar prezentate în declarația de guvernanță corporativă, astfel încât să fie ușor de găsit de către acționari, investitori și alte părți interesate. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, urmând aceeași ordine a recomandărilor ca și în codul relevant sau prin gruparea tuturor explicațiilor privind abaterea din aceeași secțiune din declarația de guvernanță corporativă, atât timp cât metoda utilizată este explicată clar.12^2. - Auditorul statutar sau firma de audit își exprimă, în conformitate cu pct. 15^1 alin. (1), opinia referitoare la informațiile pregătite în temeiul pct. 12 alin. (1) lit. c) și alin. (2) și verifică dacă au fost prezentate informațiile menționate la pct. 12 alin. (1) lit. a), b), d) și e).6. După punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 15^1, cu următorul cuprins:15^1. (1) Totodată, auditorul (auditorii) statutar(i) sau firma (firmele) de audit:a) exprimă o opinie privind:(i) consecvența raportului administratorilor cu situațiile financiare anuale pentru același exercițiu financiar; și(ii) întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerințele legale aplicabile;b) declară dacă, pe baza cunoașterii și a înțelegerii dobândite în cursul auditului cu privire la societate și la mediul acesteia, a (au) identificat informații eronate semnificative prezentate în raportul administratorilor, indicând natura acestor informații eronate.(2) Prevederile alin. (1) se aplică și situațiilor financiare anuale consolidate și rapoartelor consolidate ale administratorilor.7. Punctul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:16. (1) Raportul de audit conține:a) o introducere care identifică cel puțin situațiile financiare care fac obiectul auditului statutar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora;b) o descriere a domeniului de aplicare al auditului statutar, care identifică cel puțin standardele de audit conform cărora a fost efectuat auditul statutar;c) o opinie de audit care este fără rezerve, cu rezerve sau contrară și care prezintă clar punctul de vedere al auditorului statutar cu privire la următoarele:(i) dacă situațiile financiare anuale oferă o imagine fidelă, în conformitate cu cadrul relevant de raportare financiară; și(ii) după caz, dacă situațiile financiare anuale sunt conforme cerințelor legale aplicabile.Dacă auditorul statutar nu este în măsură să emită o opinie de audit, raportul menționează imposibilitatea emiterii unei astfel de opinii;d) o mențiune privind aspectele asupra cărora auditorul statutar atrage atenția prin evidențiere, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve;e) opinia și declarația menționate la pct. 15^1.(2) Raportul de audit se semnează și se datează de către auditorul statutar. În cazul în care auditul statutar este efectuat de o firmă de audit, raportul de audit poartă semnătura cel puțin a auditorului/auditorilor statutar(i) care a(u) efectuat auditul în numele firmei de audit.8. După punctul 16 se introduce un nou punct, punctul 16^1, cu următorul cuprins:16^1. (1) În notele explicative la situațiile financiare, societățile prezintă, pe lângă informațiile cerute de IFRS, totalul onorariilor aferente exercițiului financiar percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru auditul statutar al situațiilor financiare anuale și totalul onorariilor percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru alte servicii de asigurare, pentru servicii de consultanță fiscală și pentru alte servicii decât cele de audit.(2) Filialele care sunt consolidate în situațiile financiare ale unui grup, întocmite conform prezentelor reglementări, sunt scutite de la obligația prezentării informațiilor menționate la alin. (1), cu condiția ca aceste informații să fie furnizate în notele explicative la situațiile financiare anuale consolidate.(3) În cazul unui grup, informațiile menționate la alin. (1) se prezintă nu numai în ceea ce privește auditorul grupului, dar și pentru fiecare auditor sau firmă de audit implicat(ă) în auditul grupului. Dacă un auditor sau o firmă de audit a auditat mai multe entități din grup, totalul onorariilor financiare percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit se poate prezenta pe o bază agregată, în notele explicative la situațiile financiare anuale consolidate.9. Punctul 24 se modifică și va avea următorul cuprins:24. - Perimetrul de consolidare și regulile de întocmire a situațiilor financiare anuale consolidate se stabilesc potrivit IFRS.10. După punctul 24 se introduce un nou punct, punctul 24^1, cu următorul cuprins:24^1. - Perimetrul de consolidare stabilit potrivit pct. 24 este folosit și pentru aplicarea prevederilor cap. III^1 «Raportarea plăților efectuate către guverne».11. După punctul 27 se introduce un nou punct, punctul 27^1, cu următorul cuprins:27^1. - Atunci când se solicită un raport consolidat al administratorilor, pe lângă raportul administratorilor, cele două rapoarte pot fi prezentate sub forma unui singur raport.12. Punctul 30 se modifică și va avea următorul cuprins:30. - Raportul de audit privind situațiile financiare anuale consolidate trebuie să respecte cerințele prevăzute la pct. 16. În cazul situațiilor financiare anuale consolidate, atunci când raportează asupra consecvenței raportului administratorilor cu situațiile financiare, așa cum se prevede la pct. 16 alin. (1) lit. e), auditorul statutar sau firma de audit are în vedere situațiile financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor. Dacă situațiile financiare anuale ale societății-mamă sunt prezentate în vederea aprobării odată cu situațiile financiare anuale consolidate, iar societatea-mamă are obligația de auditare, cele două rapoarte de audit pot fi prezentate sub forma unui singur raport.13. Punctele 31 și 32 se abrogă.14. După punctul 36 se introduce un nou capitol, capitolul III^1, "Raportarea plăților efectuate către guverne", cu următorul cuprins:  +  Capitolul III^1 Raportarea plăților efectuate către guverne  +  Secţiunea 1 Definiții referitoare la raportarea privind plățile către guverne36^1. (1) În înțelesul prezentului capitol se aplică următoarele definiții:1. entitate activă în industria extractivă înseamnă o entitate care desfășoară activități ce implică explorarea, prospectarea, descoperirea, exploatarea și extracția zăcămintelor de minerale, petrol, gaze naturale sau alte materiale, în cadrul activităților economice enumerate în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.037/90 al Consiliului, precum și a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice*2), la secțiunea B INDUSTRIA EXTRACTIVĂ ȘI EXPLOATAREA ÎN CARIERE, diviziunile 05 Extracția cărbunelui și lignitului, 06 Extracția țițeiului și a gazelor naturale, 07 Extracția minereurilor metalifere și 08 Alte activități din industria extractivă;*2) Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 393 din 30 decembrie 2006, p. 1.2. entitate activă în sectorul exploatării pădurilor primare înseamnă o întreprindere care desfășoară, în pădurile primare, activități prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006, respectiv secțiunea A - AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ȘI PESCUIT, diviziunea 02 Silvicultură și exploatare forestieră, grupa 02.2 Exploatare forestieră, din anexa I la acel Regulament;3. guvern înseamnă orice autoritate națională, regională sau locală a unui stat membru sau a unei țări terțe. Sunt incluse departamentele, agențiile sau întreprinderile controlate de acea autoritate;4. proiect înseamnă activități operaționale care sunt reglementate de un singur contract, licență, locație, concesiune sau alte acorduri juridice similare și care formează baza pentru o obligație de plată cu un guvern. Cu toate acestea, dacă mai multe astfel de acorduri sunt interconectate pe fond și formează baza pentru o obligație de plată cu un guvern, acestea sunt considerate a fi un proiect;5. plată înseamnă o sumă plătită fie în numerar, fie în natură, pentru activitățile menționate la pct. 1 și 2, de următoarele tipuri:a) drepturi de producție;b) impozite percepute asupra venitului, producției sau profiturilor societăților, cu excepția impozitelor percepute asupra consumului, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe venitul personal sau impozitul pe vânzări;c) redevențe;d) dividende;e) prime de semnare, descoperire și producție;f) taxe de licență, taxe de închiriere, taxe de înregistrare și alte taxe aferente licențelor și/sau concesiunilor; șig) plăți pentru îmbunătățiri aduse infrastructurii.(2) Plățile menționate la alin. (1) pct. 5 sunt cele prevăzute de legislația în vigoare, aplicabilă societății. Plățile respective presupun transfer de beneficii economice incluzând fluxuri de trezorerie, transferuri de bunuri sau prestări de servicii efectuate în cursul exercițiului financiar de raportare, indiferent de perioada în care a fost înregistrată obligația corespunzătoare.36^2. - În accepțiunea prezentului capitol, plățile către guverne pot lua forma cotizațiilor definite potrivit interpretării IFRIC 21 «Cotizații», atunci când o autoritate impune o cotizație societăților care operează pe o piață specifică sau într-o anumită țară.36^3. (1) Pentru a determina dacă o entitate este activă sau un grup este activ în industria extractivă ori în sectorul exploatării pădurilor primare, definițiile respective se referă la clasificarea activităților economice pentru scopuri statistice, prezentate în secțiunile relevante ale Regulamentului (CE) nr. 1.893/2006.(2) Se consideră, de asemenea, că o entitate care este parte a unei asocieri în participație sau a unei entități controlate în comun este activă în industria extractivă ori în sectorul exploatării pădurilor primare dacă acea asociere în participație sau entitate controlată în comun se califică pentru clasificarea NACE.  +  Secţiunea a 2-a Obligația de raportare a plăților către guverne36^4. (1) Toate societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, indiferent de natura acționarilor, active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare au obligația de a întocmi și a publica anual un raport asupra plăților către guverne.(2) Cerințele de raportare prevăzute de prezentul capitol se aplică și în cazul în care societatea este parte a unei asocieri în participație care își desfășoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare. În acest caz, în scopul întocmirii raportului prevăzut de prezenta secțiune, sunt avute în vedere plățile corespunzătoare participației deținute în acea asociere în participație.  +  Secţiunea a 3-a Conținutul raportului36^5. - Nu este necesar ca o plată, indiferent dacă este plată unică sau o serie de plăți conexe, să fie luată în considerare în raport dacă este mai mică de 100.000 EUR în cursul unui exercițiu financiar.36^6. (1) Raportul prezintă următoarele informații în legătură cu activitățile descrise la pct. 36^1 alin. (1) pct. 1 și 2, aferente exercițiului financiar în cauză:a) suma totală a plăților efectuate către fiecare guvern;b) suma totală pe tip de plată, în conformitate cu pct. 36^1 alin. (1) pct. 5 lit. a)-g) efectuată către fiecare guvern;c) dacă plățile au fost atribuite unui proiect specific, suma totală pe tip de plată, în conformitate cu pct. 36^1 alin. (1) pct. 5 lit. a)-g), efectuată pentru fiecare astfel de proiect, și suma totală a plăților pentru fiecare astfel de proiect.(2) Plățile efectuate de societate pentru obligații impuse la nivelul societății pot fi prezentate la nivelul acesteia, și nu la nivel de proiect.36^7. - Dacă se efectuează plăți în natură către guverne, ele sunt raportate în valoare și, dacă este cazul, în volum. Se prezintă note justificative pentru a explica modul în care a fost determinată această valoare.36^8. - Informațiile publicate cu privire la plățile menționate în prezenta secțiune reflectă substanța mai curând decât forma plății sau a activității în cauză. Plățile și activitățile nu pot fi separate sau agregate în mod artificial, în vederea evitării aplicării cerințelor prezentelor reglementări.  +  Secţiunea a 4-a Raportul consolidat asupra plăților către guverne36^9. (1) Societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, care intră sub incidența legislației naționale, au obligația de a întocmi un raport consolidat asupra plăților efectuate către guverne în conformitate cu pct. 36^4-36^8 dacă, în calitate de societăți-mamă, au obligația de a întocmi situații financiare anuale consolidate.(2) O societate-mamă este considerată, de asemenea, a fi activă în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare dacă oricare dintre filialele sale este activă în industria sau în sectorul menționat. Filialele avute în vedere în acest scop sunt aceleași cu cele cuprinse în perimetrul de consolidare utilizat la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate.36^10. (1) Raportul consolidat cuprinde numai plățile către guverne rezultate în urma operațiunilor de extracție și/sau de exploatare forestieră.(2) În cazul în care o entitate controlată în comun, cuprinsă în consolidare, își desfășoară activitatea în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, în scopul întocmirii raportului consolidat prevăzut de prezenta secțiune sunt avute în vedere plățile corespunzătoare participației deținute în acea entitate controlată în comun.  +  Secţiunea a 5-a Publicarea36^11. - Raportul prevăzut la pct. 36^4 și raportul consolidat prevăzut la pct. 36^9 asupra plăților către guverne se publică potrivit legislației naționale.36^12. - Membrii organelor responsabile ale unei societăți, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea de a se asigura, aplicând la nivel maxim cunoștințele și abilitățile de care dispun, că raportul asupra plăților către guverne este întocmit și publicat în conformitate cu cerințele legislației naționale. Entitățile menționate la pct. 36^4 și 36^9, care întocmesc și publică un raport în conformitate cu cerințe de raportare ale unei țări terțe evaluate ca fiind echivalente cu cele prevăzute în prezentele reglementări, sunt exceptate de la cerințele prezentului capitol, cu excepția obligației de a publica respectivul raport potrivit legislației naționale în vigoare."15. După punctul 42^1 se introduce un nou punct, punctul 42^2, cu următorul cuprins:42^2. - În situația în care cheltuielile de dezvoltare nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri, cu excepția cazului în care suma rezervelor disponibile pentru distribuire și a profitului reportat este cel puțin egală cu cea a cheltuielilor neamortizate.16. La punctul 67, alineatul (2) se abrogă.17. La punctul 70, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:70. (1) Conturile la bănci cuprind: valorile de încasat, cum sunt cecurile și efectele comerciale depuse la bănci, disponibilitățile în lei și valută, cecurile entității, precum și dobânzile aferente disponibilităților și creditelor acordate de bănci în conturile curente. Depozitele bancare pe termen de cel mult 3 luni pot fi incluse în numerar și echivalente de numerar doar în măsura în care acestea sunt deținute cu scopul de a acoperi nevoia de numerar pe termen scurt, și nu în scop investițional.18. La punctul 95, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:95. (1) Beneficiile sub forma acțiunilor proprii ale entității (sau alte instrumente de capitaluri proprii), acordate angajaților în cadrul tranzacțiilor cu plata pe bază de acțiuni cu decontare în acțiuni, sunt înregistrate în contul 643 «Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii», în contrapartida contului 1031 «Beneficii acordate angajaților sub forma instrumentelor de capitaluri proprii», la valoarea justă a instrumentelor de capitaluri proprii, de la data acordării acelor beneficii. Recunoașterea cheltuielilor aferente serviciului prestat de angajați are loc în momentul prestării acestuia.19. Punctul 128 se modifică și va avea următorul cuprins:128. - În contul 117 «Rezultatul reportat, cu excepția rezultatului reportat provenit din adoptarea pentru prima dată a IAS 29» se evidențiază distinct: rezultatul reportat provenit din preluarea la începutul exercițiului financiar curent a rezultatului din contul de profit și pierdere al exercițiului financiar precedent, rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile, rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile, rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare, rezultatul reportat provenit din trecerea la aplicarea IFRS, mai puțin IAS 29, precum și rezultatul reportat provenit din utilizarea, la data trecerii la aplicarea IFRS, a valorii juste drept cost presupus.20. La data intrării în vigoare a prezentului ordin, soldul contului 233 "Imobilizări necorporale în curs de execuție" se transferă fie asupra contului 1173 "Rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile", fie în contul 203 "Cheltuieli de dezvoltare" sau contul 208 "Alte imobilizări necorporale", în funcție de stadiul realizării proiectului și modul de îndeplinire a condițiilor de recunoaștere a acestuia ca activ.Eventualele ajustări pentru deprecierea imobilizărilor necorporale în curs de execuție se transferă, de asemenea, fie asupra rezultatului reportat (articol contabil 2933 "Ajustări pentru deprecierea imobilizărilor necorporale în curs de execuție" = 1173 "Rezultatul reportat provenit din modificările politicilor contabile"), fie asupra contului 2903 "Ajustări pentru deprecierea cheltuielilor de dezvoltare" sau contului 2908 "Ajustări pentru deprecierea altor imobilizări necorporale".Entitățile a căror activitate presupune cheltuieli de explorare și evaluare a resurselor minerale care au fost înregistrate în contul 233 "Imobilizări necorporale în curs de execuție" transferă soldul contului respectiv în contul 206 "Active necorporale de explorare și evaluare a resurselor minerale". Ajustările pentru depreciere corespunzătoare acestora se transferă în contul 2907 "Ajustări pentru deprecierea activelor necorporale de explorare și evaluare a resurselor minerale evaluate la cost".Conturile 233 "Imobilizări necorporale în curs de execuție" și 2933 "Ajustări pentru deprecierea imobilizărilor necorporale în curs de execuție" se elimină din Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și din tot cuprinsul reglementărilor.21. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea Clasei 1 "Conturi de capitaluri și provizioane" se modifică și va avea următorul cuprins: "Conturi de capitaluri, provizioane, împrumuturi și datorii asimilate".22. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, conturile sintetice la nivel de 4 cifre din cadrul contului 149 "Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii" se modifică și se completează astfel:1491. Pierderi rezultate din vânzarea instrumentelor de capitaluri proprii (A)1495. Pierderi rezultate din reorganizări, care sunt determinate de anularea titlurilor deținute (A)1498. Alte pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii (A)23. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea contului 169 "Prime privind rambursarea obligațiunilor" se modifică și va avea următorul cuprins: 169 "Prime privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii".24. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, conturile sintetice la nivel de 4 cifre din cadrul contului 269 "Vărsăminte de efectuat pentru imobilizări financiare" se modifică și se completează astfel:2691. Vărsăminte de efectuat privind acțiunile deținute la filiale (P)2692. Vărsăminte de efectuat privind acțiunile deținute la entități (P)2693. Vărsăminte de efectuat privind acțiunile deținute la entități controlate în comun (P)2695. Vărsăminte de efectuat pentru alte imobilizări financiare (P).25. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea contului 507 "Certificate verzi acordate" se modifică și va avea următorul cuprins: 507 "Certificate verzi primite".26. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, simbolul contului 5412 "Acreditive în valută" se modifică astfel: 5414 "Acreditive în valută".27. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea contului 642 "Cheltuieli cu tichetele de masă acordate salariaților" se modifică și va avea următorul cuprins: 642 "Cheltuieli cu avantajele în natură și tichetele acordate salariaților".28. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea contului 6868 "Cheltuieli financiare privind amortizarea primelor de rambursare a obligațiunilor" se modifică și va avea următorul cuprins: 6868 "Cheltuieli financiare privind amortizarea primelor de rambursare a obligațiunilor și a altor datorii".29. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, denumirea contului 7412 "Venituri din subvenții de exploatare pentru materii prime și materiale consumabile" se modifică și va avea următorul cuprins: 7412 "Venituri din subvenții de exploatare pentru materii prime și materiale".30. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143, precum și în tot cuprinsul reglementărilor, conturile sintetice la nivel de 4 cifre din cadrul contului 761 "Venituri din imobilizări financiare și investiții financiare pe termen scurt" se modifică și se completează astfel:7611. Venituri din acțiuni deținute la filiale7612. Venituri din acțiuni deținute la entități asociate7613. Venituri din acțiuni deținute la entități controlate în comun7615. Venituri din alte imobilizări financiare7617. Venituri din investiții financiare pe termen scurt31. Din Planul de conturi prevăzut la punctul 143 se elimină conturile 643 "Cheltuieli cu primele reprezentând participarea personalului la profit" și 644 "Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii".32. În Planul de conturi prevăzut la punctul 143 se introduc următoarele noi conturi: 1691 "Prime privind rambursarea obligațiunilor" (A), 1692 "Prime privind rambursarea altor datorii" (A), 615 "Cheltuieli cu pregătirea personalului", 6421 "Cheltuieli cu avantajele în natură acordate salariaților", 6422 "Cheltuieli cu tichetele acordate salariaților", 643 "Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii", 644 "Cheltuieli cu primele reprezentând participarea personalului la profit" și 6586 "Cheltuieli reprezentând transferuri și contribuții datorate în baza unor acte normative speciale"*3).*3) În acest cont se evidențiază cheltuielile reprezentând transferuri și contribuții datorate în baza unor acte normative speciale, altele decât cele prevăzute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.33. În funcțiunea conturilor prevăzută la punctul 144, funcțiunea contului 169 "Prime privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii" se modifică și va avea următorul cuprins:Contul 169Cu ajutorul contului 169 «Prime privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii» se ține evidența primelor de rambursare reprezentând diferența dintre valoarea de rambursare a obligațiunilor și a altor datorii, pe de o parte, și valoarea inițială a acestora, pe de altă parte.În debitul contului 169 «Prime privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii» se înregistrează suma primelor de rambursare aferente împrumuturilor din emisiuni de obligațiuni și altor datorii.În creditul contului 169 «Prime privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii» se înregistrează valoarea primelor privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii, amortizate.Soldul contului reprezintă valoarea primelor privind rambursarea obligațiunilor și a altor datorii, neamortizate.34. În funcțiunea conturilor prevăzută la punctul 144, funcțiunea contului 265 "Alte titluri imobilizate" se modifică și va avea următorul cuprins:Contul 265Cu ajutorul contului 265 «Alte titluri imobilizate» se ține evidența altor titluri de valoare deținute pe o perioadă îndelungată, în capitalul social al entităților, altele decât filialele, entitățile asociate și entitățile controlate în comun.35. În funcțiunea conturilor prevăzută la punctul 144, funcțiunea contului 293 "Ajustări pentru deprecierea imobilizărilor în curs de execuție" se modifică și va avea următorul cuprins:Contul 293Cu ajutorul contului 293 «Ajustări pentru deprecierea imobilizărilor în curs de execuție» se ține evidența ajustărilor pentru deprecierea imobilizărilor corporale și a investițiilor imobiliare în curs de execuție, evaluate la cost.36. Din funcțiunea conturilor prevăzută la punctul 144 se elimină funcțiunea următoarelor conturi: 233 "Imobilizări necorporale în curs de execuție", 642 "Cheltuieli cu tichetele de masă acordate salariaților", 643 "Cheltuieli cu primele reprezentând participarea personalului la profit" și 644 "Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii".37. În funcțiunea conturilor prevăzută la punctul 144 se adaugă funcțiunea următoarelor conturi:Contul 615Cu ajutorul contului 615 «Cheltuieli cu pregătirea personalului» se ține evidența cheltuielilor cu pregătirea personalului.Contul 642Cu ajutorul contului 642 «Cheltuieli cu avantajele în natură și tichetele acordate salariaților» se ține evidența cheltuielilor cu avantajele în natură, respectiv cu tichetele de masă, de vacanță, de creșă și cadou acordate salariaților, potrivit legii.Contul 643Cu ajutorul contului 643 «Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii» se ține evidența cheltuielilor cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii.Contul 644Cu ajutorul contului 644 «Cheltuieli cu primele reprezentând participarea personalului la profit» se ține evidența cheltuielilor cu primele reprezentând participarea personalului la profit, acordate potrivit legii.  +  Articolul IIPrezentul ordin transpune parțial prevederile Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 182 din 29 iunie 2013.  +  Articolul IIIPrevederile prezentului ordin se aplică începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar 2015.  +  Articolul IVLa data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă art. 5 din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 881/2012 privind aplicarea de către societățile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată a Standardelor Internaționale de Raportare Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2012.  +  Articolul VSocietățile care au aplicat prevederile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 881/2012 privind aplicarea de către societățile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată a Standardelor Internaționale de Raportare Financiară, dar ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, pot aplica în continuare prevederile ordinului respectiv sau pot aplica reglementările contabile specifice entităților ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.  +  Articolul VIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul finanțelor publice,
    Darius-Bogdan Vâlcov
    București, 11 februarie 2015.Nr. 150.------