REGLEMENTĂRI din 3 noiembrie 1997 privind evaluarea poluarii mediului(actualizate până la data de 28 iunie 2011*)
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 300 bis din 6 noiembrie 1997
---------------*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 28 iunie 2011 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamț prin includerea tuturor modificărilor și completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 592 din 25 iunie 2002; ORDINUL nr. 1.144 din 9 decembrie 2002, abrogat de HOTĂRÂREA nr. 140 din 6 februarie 2008; LEGEA nr. 104 din 15 iunie 2011.Conținutul acestui act aparține exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamț și nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor. + Capitolul 1 Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta reglementare stabilește procedurile și normele tehnice privind identificarea prejudiciilor aduse mediului, în scopul determinării responsabilităților pentru remedierea acestora și se emite în baza prevederilor art. 36, 42 și 48 din Legea protecției mediului nr. 137/1995, precum și a prevederilor articolului 15 alin. (5) din Legea apelor nr. 107/1996.Prevederile prezentei reglementări nu se referă la contaminarile cu microorganisme și/sau substanțe radioactive care sunt supuse altor prevederi legale. + Articolul 2În înțelesul prezentului ordin, se vor utiliza definițiile următoarelor notiuni:* Aer ambiental - aer la care sunt supuse persoanele, plantele, animalele și bunurile materiale, în spații deschise din afară perimetrului uzinal.* Autoritate competența - autoritate de mediu, de ape, sănătate sau alta autoritate imputernicita potrivit competentelor legale să execute controlul reglementărilor în vigoare privind protecția aerului, apelor, solului și ecosistemelor acvatice sau terestre.* Emisie de poluanti/emisie - descărcare în atmosfera a poluantilor proveniți din surse staționare sau mobile.* Evacuarea de ape uzate/evacuare - descărcare directa sau indirecta în receptori activi a apelor uzate conținând poluanti sau reziduuri care altereaza caracteristicile fizice, chimice și bacteriologice inițiale ale apei utilizate, precum și a apelor de ploaie ce se scurg de pe terenuri contaminate.* Evaluare a riscului - analiza probabilitatii și gravitatii principalelor componente ale unui impact asupra mediului.* Folosința sensibila și mai puțin sensibila - tipuri de folosințe ale terenurilor, care implica o anumită calitate a solurilor, caracterizată printr-un nivel maxim acceptat al poluantilor.* Impact de mediu - modificarea negativa considerabila a caracteristicilor fizice, chimice și structurale ale elementelor și factorilor de mediu naturali; diminuarea diversitatii biologice; modificarea negativa considerabila a productivitatii ecosistemelor naturale și antropizate; deteriorarea echilibrului ecologic, reducerea considerabila a calității vieții sau deteriorarea structurilor antropizate, cauzată, în principal, de poluarea apelor, a aerului și a solului; supraexploatarea resurselor naturale, gestionarea, folosirea sau planificarea teritorială necorespunzătoare a acestora; un astfel de impact poate fi identificat în prezent sau poate avea o probabilitate de manifestare în viitor, considerată inacceptabila de către autoritățile competente.* Obiective de remediere - concentrații de poluanti, stabilite de autoritatea competentă, privind reducerea poluarii solului, și care vor reprezenta concentrațiile maxime ale poluantilor din sol după operațiunile de depoluare. Aceste valori se vor situa sub nivelurile de alerta sau intervenție ale agenților contaminati, în funcție de rezultatele și recomandările studiului de evaluare a riscului.* Poluare potențial semnificativă - concentrații de poluanti în mediu, ce depășesc pragurile de alerta prevăzute în reglementările privind evaluarea poluarii mediului. Aceste valori definesc nivelul poluarii la care autoritățile competente considera ca un amplasament poate avea un impact asupra mediului și stabilesc necesitatea unor studii suplimentare și a măsurilor de reducere a concentrațiilor de poluanti în emisii/evacuări.* Poluare semnificativă - concentrații de poluanti în mediu, ce depășesc pragurile de intervenție prevăzute în reglementările privind evaluarea poluarii mediului.* Prag de alerta - concentrații de poluanti în aer, apa, sol sau în emisii/evacuări, care au rolul de a avertiza autoritățile competente asupra unui impact potențial asupra mediului și care determina declanșarea unei monitorizari suplimentare și/sau reducerea concentrațiilor de poluanti din emisii/evacuări.* Prag de intervenție - concentrații de poluanti în aer, apa, sol sau în emisii/evacuări, la care autoritățile competente vor dispune executarea studiilor de evaluare a riscului și reducerea concentrațiilor de poluanti din emisii/evacuări.* Proba de referința - proba materială produsă de un institut specializat, ce poate fi utilizata pentru a identifica precizia și acuratețea tehnicilor de analiza chimica a solurilor.* Preceptori acvatici - ape de suprafața interioare, de frontieră sau costiere, precum și ape subterane, în care sunt evacuate ape uzate, exceptând zonele de influența directa sau de amestec ale acestor evacuări. + Capitolul 2 Praguri de alerta și praguri de intervenție + Articolul 3Prezenta reglementare definește semnificația și stabilește dispozițiile referitoare la pragurile de alerta și la pragurile de intervenție pentru poluantii din: aer, apa și sol. + Articolul 4Dispozițiile referitoare la pragurile de alerta sunt următoarele:a) pragurile de alerta avertizeaza autoritățile competente asupra existenței, într-o anumită situație, a unei poluari potențiale în aer, apa sau sol;b) când concentrația unuia sau mai multor poluanti depășește un prag de alerta, autoritățile competente pot dispune, dacă se considera necesar, o monitorizare suplimentară asigurata de către titularii activităților potențial responsabile de poluare, fie prin sisteme proprii, fie prin unități specializate. În același timp, autoritățile competente vor solicita și vor urmări introducerea unor măsuri de reducere a concentrațiilor de poluanti din emisii/evacuări. + Articolul 5Pragurile de intervenție sunt pragurile de poluare la care autoritățile competente:a) apreciază oportunitatea și solicita, dacă este necesar, executarea studiilor de evaluare a riscului;b) investigheaza consecințele poluarii asupra mediului;c) impun reducerea poluarii, astfel încât concentrațiile de poluanti în emisii/evacuări sa scada la valorile prevăzute de reglementările în vigoare. + Capitolul 3 Reglementări privind poluarea solurilor + Articolul 6Pragurile de alerta și pragurile de intervenție pentru concentrațiile agenților poluanti în soluri sunt cuprinse în anexa la prezentele reglementări. Aceste valori vor înlocui toate celelalte norme utilizate anterior în România, referitoare la poluarea solurilor. + Articolul 7Importanța poluarii solurilor cu substanțe chimice și alți agenți poluanti care nu sunt incluși în anexa la prezentele reglementări va fi apreciată de către autoritățile competente pe baza unor studii efectuate de unități specializate. + Articolul 8Prezentele reglementări privind poluarea solurilor se referă atât la folosința sensibila, cat și la cea mai puțin sensibila a terenurilor, identificate după cum urmează:a) folosința sensibila a terenurilor este reprezentată de utilizarea acestora pentru zone rezidențiale și de agrement, în scopuri agricole, ca arii protejate sau zone sanitare cu regim de restricții, precum și suprafețele de terenuri prevăzute pentru astfel de utilizări în viitor;b) folosința mai puțin sensibila a terenurilor include toate utilizarile industriale și comerciale existente, precum și suprafețele de terenuri prevăzute pentru astfel de utilizări în viitor;c) în cazul în care exista incertitudini asupra încadrării unei folosințe de teren, se vor considera concentrațiile pragurilor de alerta și de intervenție pentru folosintele sensibile ale terenurilor. + Articolul 9Relevanta pragurilor de alerta și de intervenție va determina următoarele măsuri:a) situațiile în care concentrațiile de poluanti în sol se situează sub valorile de alerta pentru folosința sensibila a terenurilor, autoritățile competente nu vor stabili măsuri speciale;b) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din soluri depășesc pragurile de alerta, dar se situează sub pragurile de intervenție pentru folosința corespunzătoare a terenului, se considera ca exista impact potențial asupra solului. În aceste situații, autoritățile competente vor dispune de prevenire a poluarii în continuare a solului și de monitorizare suplimentară a surselor potențiale de poluare;c) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din soluri depășesc pragurile de intervenție pentru folosința existenta a terenului, se considera ca exista impact asupra solului. În aceste situații, utilizarea zonei afectate pentru folosințe sensibile nu este permisă și vor fi realizate prevederile art. 10. Dezvoltarea acestor zone pentru folosințe mai puțin sensibile ale terenurilor poate fi permisă, dacă concentrațiile acestor poluanti nu depășesc valorile de intervenție ale folosinței mai puțin sensibile a terenurilor. Dacă sunt depășite valorile de intervenție pentru categoria de folosința mai puțin sensibila a terenurilor, nu se va permite nici o folosința a terenurilor și vor fi aplicate prevederile art. 10 și, după caz, ale art. 11;d) pentru situația în care este necesar pentru o anumită utilizare ca un teren de folosința mai puțin sensibila sa treacă de categoria de folosința sensibila, trebuie satisfacute cerințe speciale. În astfel de situații, utilizarea terenurilor pentru folosințe sensibile este posibila, numai dacă concentrațiile de poluanti din sol se încadrează sub nivelul de alerta al folosinței sensibile a terenurilor și dacă sunt satisfacute prevederile art. 10 și, după caz, ale art. 11;e) când pragurile de intervenție sunt depășite la unul sau mai mulți poluanti din sol pentru terenuri cu folosința sensibila sau mai puțin sensibila, autoritățile competente vor dispune executarea unui studiu de evaluare a riscului. Obligația executării studiului de evaluare a riscului va fi a titularilor de activități desfășurate pe zona de teren afectată, cu excepția cazurilor în care s-au identificat alți responsabili pentru poluarea înregistrată;f) atunci când sunt implicați mai mulți titulari de activități desfășurate pe un teren afectat de poluare, autoritățile competente vor solicita un singur studiu de evaluare a riscului pentru zona în cauza, iar costul acestuia va fi împărțit între titulari, corespunzător ariei geografice deținute în zona afectată. În anumite situații, când autoritățile competente pot identifica un titular considerat ca posibil răspunzător de poluare, acestuia i se poate solicita sa suporte costul total al studiului de evaluare a riscului. + Articolul 10Pentru stabilirea obiectivelor de remediere pe baza interpretării studiilor de evaluare a riscului, autoritățile competente trebuie să decidă dacă:a) pot fi dezvoltate în viitor obiective care implica utilizarea terenurilor pentru folosința sensibila sau mai puțin sensibila a terenurilor;b) terenul poate rămâne în continuare în folosința curenta, dar folosința nu mai poate fi extinsă;c) trebuie luate măsuri de remediere. + Articolul 11În situațiile când sunt necesare lucrări de remediere, autoritățile competente vor stabili obiectivele de remediere, luând în considerare următoarele:a) aceste obiective de remediere, reprezentând concentrațiile finale de poluanti din soluri după realizarea lucrărilor de depoluare, se vor situa fie sub pragurile de alerta fie sub pragurile de intervenție. Autoritățile competente vor stabili, pentru fiecare caz în parte, dacă obiectivele de remediere vor fi valorile de alerta sau valorile de intervenție, pe baza rezultatelor studiului de evaluare a riscului și a estimării costurilor și beneficiilor remedierii;b) când se executa activități de remediere, titularul va răspunde de lucrările implicate și va prezenta autorităților competente dovada ca prin lucrările de remediere s-au atins concentrațiile de poluanti stabilite ca obiective de remediere de către autoritatea competentă. + Articolul 12Prelevarea și analizarea probelor de sol se va face în conformitate cu următoarele prevederi:a) prelevarea de probe de soluri în scopul estimării nivelului de poluare se va face în conformitate cu prevederile Ordinului ministerului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 184/1997 privind Procedura de realizare a bilanțurilor de mediu;b) laboratoarele care executa analize de poluanti din soluri vor utiliza probe de referința pentru a confirma acuratețea și precizia tehnicilor analitice folosite. Aceste probe de referința trebuie analizate împreună cu probe prelevate din fiecare zona a terenului și toate probele vor fi analizate cu metodologia adecvată, conform standardelor în vigoare;c) în situațiile în care pentru anumiți poluanti nu exista metode standard de analiza, se vor folosi metodele analitice agreate la nivel internațional, care vor fi difuzate autorităților competente de către autoritatea centrala pentru protecția mediului;d) răspunderea pentru acuratețea și precizia rezultatelor analizelor privind concentrațiile agenților poluanti în soluri va reveni părții care executa prelevarea probelor și laboratoarelor care executa analizele. + Capitolul 4 Reglementări privind evaluarea poluarii aerului*) + Articolul 13*)Pragurile de alerta și de intervenție privind poluarea atmosferei se definesc în felul următor:a) depășirea concentrațiilor maxime admise de poluanti, înscrise în reglementările legale, se considera praguri de intervenție pentru poluarea atmosferica;b) pragurile de alerta pentru concentrațiile de poluanti în emisiile atmosferice și în aerul ambiental sunt stabilite la 70% din pragurile de intervenție ale acelorași poluanti, luând în considerare perioada de timp relevanta în care trebuie să se masoare aceste concentrații. + Articolul 14*)Importanța existenței în emisiile atmosferice și în aerul ambiental a unor substanțe chimice și a altor agenți care nu sunt înscriși în reglementările legale existente va fi estimată prin studii efectuate de instituții specializate, iar costul acestora va fi suportat de către unitatea care produce emisiile conținând aceste substanțe. + Articolul 15*)Relevanta pragurilor de alerta și de intervenție în procesul de interpretare și decizie al autorității competente determina următoarele situații:a) când concentrațiile de poluanti în emisiile atmosferice sau în aerul ambiental se situează sub pragurile de alerta, nu este necesară stabilirea unor măsuri speciale de către autoritatea competentă;b) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti depășesc pragurile de alerta, dar se situează sub nivelurile de intervenție, pentru emisiile atmosferice sau pentru aerul ambiental, se considera ca exista impact potențial asupra aerului. În aceste situații, autoritățile competente vor cere reducerea concentrațiilor de poluanti în emisii și monitorizarea suplimentară a surselor identificate sau potențiale de poluare;c) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din emisiile atmosferice sau din aerul ambiental depășește pragurile de intervenție, se considera ca exista impact asupra aerului. Când aceasta situație se datorează emisiilor atmosferice provenind de la o singura sursa, autoritățile competente vor dispune reducerea concentrațiilor de poluanti, astfel încât sa nu se depășească nivelurile de intervenție. Când emisiile atmosferice provin de la mai multe surse sau când aerul ambiental este poluat peste pragul de intervenție și nu este imediat posibila identificarea principalei cauze a poluarii, autoritățile competente vor dispune monitorizarea suplimentară pentru identificarea surselor poluarii. După identificarea acestor surse, autoritățile competente vor dispune reducerea concentrațiilor de poluanti în emisii, astfel încât sa nu se depășească pragurile de intervenție. Dacă este necesar, autoritățile competente vor stabili obiective de remediere pentru concentrațiile de poluanti în emisii atmosferice sau în aerul ambiental, care să se situeze sub valorile pragului de intervenție. + Articolul 16*)Prelevarea probelor de aer trebuie să țină seama de următoarele:a) laboratoarele care executa analizarea poluantilor în emisii atmosferice sau în aerul ambiental trebuie să utilizeze metodologii adecvate, asa cum sunt stabilite prin standardele și reglementările în vigoare;b) în situațiile în care nu exista metodologii de prelevare și analiza pentru anumiți poluanti, acestea vor fi stabilite, la cererea autorităților competente, prin studii efectuate de institute specializate. Costul acestor studii va fi suportat de titularul activității care generează acești poluanti;c) răspunderea pentru acuratețea și precizia rezultatelor analitice asupra concentrațiilor de poluanti în emisiile atmosferice sau în aerul ambiental revine părții care preleveaza probele și laboratorului care executa analizele.-----------Notă C.T.C.E. Piatra Neamț:*) 1) A se vedea și art. 6 din ORDINUL nr. 592 din 25 iunie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 21 octombrie 2002**), care prevede:"La data intrării în vigoare a prezentului ordin dispozițiile contrare cuprinse în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 756/1997 pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluarii mediului, în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 462/1993 pentru aprobarea Condițiilor tehnice privind protecția atmosferei și Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanti atmosferici produși de surse staționare, în STAS 12574/1987 privind condițiile de calitate ale aerului din zonele protejate și în STAS 10331/1992 privind principii și reguli generale de supraveghere a calității aerului, precum și orice alta dispoziție contrară își încetează aplicarea cu privire la poluantii atmosferici reglementati prin prezentul ordin".**) Ordinul nr. 592 din 25 iunie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 21 octombrie 2002 a fost abrogat de lit. c) a alin. (1) al art. 86 din LEGEA nr. 104 din 15 iunie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 28 iunie 2011.*) 2) A se vedea și alin. (2) al art. 86 din LEGEA nr. 104 din 15 iunie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 28 iunie 2011, care prevede:"La data intrării în vigoare a prezentei legi, dispozițiile contrare cuprinse în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 756/1997 pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 bis din 6 noiembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare, în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 462/1993 pentru aprobarea Condițiilor tehnice privind protecția atmosferei și Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanți atmosferici produși de surse staționare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 10 august 1993, cu modificările ulterioare, în STAS 12574/1987 privind condițiile de calitate ale aerului din zonele protejate și în STAS 10331/1992 privind principii și reguli generale de supraveghere a calității aerului, precum și orice altă dispoziție contrară își încetează aplicabilitatea cu privire la poluanții atmosferici reglementați prin prezenta lege". + Capitolul 5 Reglementări privind evaluarea poluarii apelor de suprafața și subterane + Articolul 17Pragurile de alerta și pragurile de intervenție privind poluarea apelor se definesc în modul următor:a) depasirile concentrațiilor maxime admise de poluanti, prevăzute de reglementările în vigoare, reprezintă pragurile de intervenție pentru poluarea apelor de suprafața și subterane, precum și pentru evacuările de ape uzate;b) pragurile de alerta pentru concentrațiile de poluanti în apele de suprafața sau subterane, precum și evacuările de ape uzate reprezintă 70% din pragurile de intervenție ale acelorași poluanti;c) importanța poluarii apelor de suprafața și subterane, precum și a evacuarilor de ape uzate cu substanțe chimice și alți agenți poluanti, care nu sunt înscriși în reglementările legale existente, vor fi estimate prin studii efectuate de instituții specializate și costul acestora va fi suportat de către unitatea poluatoare. + Articolul 18Relevanta pragurilor de alerta și de intervenție în procesul de interpretare și decizie al autorității competente determina următoarele situații;a) când concentrațiile de poluanti în apele de suprafața sau subterane, precum și în evacuările de ape uzate, se situează sub nivelurile de alerta, nu este necesară stabilirea unor măsuri speciale de către autoritatea competentă;b) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti depășesc pragul de alerta, dar se situează sub pragul de intervenție pentru apele de suprafața și subterane, precum și pentru evacuările de ape uzate, se considera ca exista impact potențial asupra apelor. În aceste situații autoritățile competente pot dispune reducerea concentrațiilor de poluanti în evacuările de ape uzate și efectuarea unei monitorizari suplimentare a surselor identificate sau potențiale de poluare;c) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din apele de suprafața sau subterane sau din evacuările de ape uzate depășesc pragul de intervenție, se considera ca exista impact asupra apelor. Când poluarea provine dintr-o singura sursa, autoritatea competentă va dispune reducerea concentrațiilor de poluanti din evacuările de ape uzate, astfel încât acestea sa nu depășească valorile pragului de intervenție. Când poluarea provine din contribuția mai multor surse și/sau nu este posibila identificarea imediata a principalei cauze a poluarii, autoritatea competentă va dispune monitorizarea suplimentară, pentru a identifica contribuția fiecărei surse la poluarea identificata și efectele cumulative ale acestora. În funcție de evaluarea efectelor cumulative, autoritatea competentă poate stabili reducerea concentrațiilor de poluanti în evacuările de ape uzate, fixând ca obiective de remediere concentrații de poluanti în evacuări situate sub valorile concentrațiilor maxime admise, stabilite anterior prin actul de reglementare. + Articolul 19Prelevarea și analizarea probelor de apa trebuie să țină seama de următoarele:a) analiza concentrațiilor de poluanti în apele de suprafața sau subterane, precum și în evacuările de ape uzate se va executa prin laboratoare de specialitate care utilizează metodologii adecvate, în conformitate cu standardele și reglementările în vigoare;b) în situațiile în care nu exista metodologii de prelevare și analiza pentru anumiți poluanti, acestea vor fi stabilite, la cererea autorităților competente, prin studii efectuate de institute specializate. Costul acestor studii va fi suportat de titularul activității care generează acești poluanti;c) răspunderea pentru acuratețea și precizia rezultatelor analitice privind concentrațiile de poluanti în apele de suprafața și subterane, precum și în evacuările de ape uzate revin părții care preleveaza probele și laboratorului care executa analizele. + Anexăla reglementare---------------TABELUL 1-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în solCompuși anorganici (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe element normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- I. Metale:-------------------------------------------------------------------------------- Antimoniu (Sb) 5 12,5 20 20 40-------------------------------------------------------------------------------- Argint (Ag) 2 10 20 20 40-------------------------------------------------------------------------------- Arsen (As) 5 15 25 25 50-------------------------------------------------------------------------------- Bariu (Ba) 200 400 1.000 625 2.000-------------------------------------------------------------------------------- Beriliu (Be) 1 2 7,5 5 15-------------------------------------------------------------------------------- Bor solubil (B) 1 2 5 3 10-------------------------------------------------------------------------------- Cadmiu (Cd) 1 3 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Cobalt (Co) 15 30 100 50 250-------------------------------------------------------------------------------- Crom (Cr): Crom total 30 100 300 300 600 Crom hexavalent 1 4 10 10 20-------------------------------------------------------------------------------- Cupru (Cu) 20 100 250 200 500-------------------------------------------------------------------------------- Mangan (Mn) 900 1.500 2.000 2.500 4.000-------------------------------------------------------------------------------- Mercur (Hg) 0,1 1 4 2 10-------------------------------------------------------------------------------- Molibden (Mo) 2 5 15 10 40-------------------------------------------------------------------------------- Nichel (Ni) 20 75 200 150 500-------------------------------------------------------------------------------- Plumb (Pb) 20 50 250 100 1.000-------------------------------------------------------------------------------- Seleniu (Se) 1 3 10 5 20-------------------------------------------------------------------------------- Staniu (Sn) 20 35 100 50 300-------------------------------------------------------------------------------- Taliu (Tl) 0,1 0,5 2 2 5-------------------------------------------------------------------------------- Vanadiu (V) 50 100 200 200 400-------------------------------------------------------------------------------- Zinc (Zn) 100 300 700 600 1.500-------------------------------------------------------------------------------- II. Alte elemente:-------------------------------------------------------------------------------- Cianuri (libere) <1 5 10 10 20-------------------------------------------------------------------------------- Cianuri (complexe) <5 100 200 250 500-------------------------------------------------------------------------------- Sulfocianati <0,1 10 20 20 40---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fluor (F) - 150 500 300 1000-------------------------------------------------------------------------------- Brom (Br) - 50 100 100 300---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sulf (elementar) - 400 5.000 1.000 20.000-------------------------------------------------------------------------------- Sulfuri - 200 400 1.000 2.000-------------------------------------------------------------------------------- Sulfati - 2.000 5.000 10.000 50.000--------------------------------------------------------------------------------TABELUL 2-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în soluriHidrocarburi aromatice și poliaromatice, hidrocarburi din petrol (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe poluant normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3 4 5 6-------------------------------------------------------------------------------- I. Hidrocarburi aromatice mononucleare:-------------------------------------------------------------------------------- Benzen <0,01 0,25 0,5 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- Etilbenzen <0,05 5 10 10 50-------------------------------------------------------------------------------- Toluen <0,05 15 30 30 100-------------------------------------------------------------------------------- Xilen <0,05 7,5 15 15 25-------------------------------------------------------------------------------- II. Hidroxilbenzeni:-------------------------------------------------------------------------------- Fenol <0,02 5 10 10 40-------------------------------------------------------------------------------- Catechol <0,05 5 10 10 20-------------------------------------------------------------------------------- Resorcina <0,05 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Hidrochinona <0,05 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Cresol <0,05 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Total hidrocarburi aromatice (HA) <0,5 25 50 50 150-------------------------------------------------------------------------------- III. Hidrocarburi aromatice poli- nucleare (HAP):-------------------------------------------------------------------------------- Antracene <0,05 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Benzoantracen <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Benzofluoranten <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Benzoperilen <0,02 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Benzopiren <0,02 2 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Chrisen <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Fluoranten <0,02 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Indeno (1, 2, 3)piren <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Naftalina <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Fenantren <0,05 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Piren <0,5 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Total HAP: <0,1 7,5 25 15 150-------------------------------------------------------------------------------- IV. Hidrocarburi din petrol:------------------------------------------------------------------------------- Total hidrocarburi din petrol <100 200 1.000 500 2.000--------------------------------------------------------------------------------TABELUL 3-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în soluriCompuși organici organoclorurati (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe poluant normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- I. Clorbenzeni, clorfenoli:-------------------------------------------------------------------------------- Total clorbenzeni <0,1 5 10 10 30-------------------------------------------------------------------------------- Total clorfenoli <0,02 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- II. Bifenili policlo- rurati:-------------------------------------------------------------------------------- PCB 28 <0,0001 0,002 0,01 0,01 0,05-------------------------------------------------------------------------------- PCB 52 <0,0001 0,002 0,01 0,01 0,05-------------------------------------------------------------------------------- PCB 101 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 118 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 138 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 153 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 180 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- Total bifenili policlorurati <0,01 0,25 1 1 5-------------------------------------------------------------------------------- III. Policlordiben- zdione (PCDD), policlordibenzfurani (PCDF):-------------------------------------------------------------------------------- Total PCDD <0,0001 0,0001 0,0001 0,001 0,001-------------------------------------------------------------------------------- Total PCDF <0,0001 0,0001 0,0001 0,001 0,001--------------------------------------------------------------------------------TABELUL 4-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în soluriPesticide organoclorurate și triazinice (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe poluant normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- I. Pesticide organoclorurate:-------------------------------------------------------------------------------- Suma DDT <0,15 0,5 1,5 1 4-------------------------------------------------------------------------------- DDT <0,05 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- DDE <0,05 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- DDD <0,05 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- HCH <0,005 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- alfa -HCH <0,002 0,1 0,3 0,2 0,8-------------------------------------------------------------------------------- beta -HCH <0,001 0,05 0,15 0,1 0,4-------------------------------------------------------------------------------- gama -HCH <0,001 0,02 0,05 0,05 0,2-------------------------------------------------------------------------------- delta -HCH <0,001 0,05 0,15 0,1 0,4-------------------------------------------------------------------------------- Total pesticide organoclorurate: <0,2 1 2 2 5-------------------------------------------------------------------------------- II. Triazinice:-------------------------------------------------------------------------------- Total triazina <0,1 1 2 2 5-------------------------------------------------------------------------------- + Anexa A1 Lista poluantilor care vor fi raportati dacă este depășită valoarea de prag┌──────────────────────────────┬───────────────┬─────┬─────┬──────────┬───────┐│ Poluanti/substanțe │ Identificare │ Aer │ Apa │ Praguri │Praguri││ │ │ │ │ pt. aer │pt. apa││ │ │ │ │ în │ în ││ │ │ │ │ kg/an │ kg/an │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│1. Termeni de mediu │(13) │(11) │(2) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Metan [CH(4)] │ │x │ │100000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Monoxid de carbon (CO) │ │x │ │500000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dioxid de carbon [CO(2)] │ │x │ │100000000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hidrofluorocarburi (HFCs) │ │x │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dioxidul de azot [N(2)O] │ │x │ │10000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Amoniac [NH(3) │ │x │ │10000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Compuși organici volatili │ │x │ │100000 │ ││non-metanici (NMVOC) │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Oxizi de azot (NOx) │caNO(2) │x │ │100000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Perfluorocarburi (PFCs) │ │x │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hexafluorura de sulf [SF(6)] │ │x │ │50 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Opxizi de sulf (SOx) │CaSO(2) │x │ │150000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Azot total │ca N │ │X │ │50000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Fosfor total │ca P │ │x │ │5000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│2. Metale și componente │(8) │(8) │(8) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Arsen și compușii │total, ca As │x │x │20 │5 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cadmiu și compuși │total, ca Cd │x │x │10 │5 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Crom și compuși │total, ca Cr │x │x │100 │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cupru și compuși │total, ca Cu │x │x │100 │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Mercur și compuși │total, ca Hg │x │x │10 │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Nichel și compuși │total, ca Ni │x │x │50 │20 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Plumb și compuși │total, ca Pb │x │x │200 │20 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Zinc și compuși │total, ca Zn │x │x │200 │100 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│3. Substanțe organice │(15) │(12) │(7) │ │ ││clorurate │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dicloretan 1.2 (DCE) │ │x │x │1000 │10 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Diclormeten (DCM) │ │x │x │1000 │10 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Clor alcani (C10-13) │ │ │x │ │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hcxaclorbenzen (HCB) │ │x │x │10 │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hcxaclorbutadiena (HCBD) │ │ │x │ │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hexaclorciclohexan (HCH) │ │ │x │10 │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Compuși organici halogenati │ca AOX │ │x │ │1000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dioxine+furani (PCDD+PCDF) │Teq - total │ │ │0.001 │ ││ │echivalenți │ │ │ │ ││ │internaționali │ │ │ │ ││ │de toxicitate │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Pentaclorfenol (PCP) │ │ │ │10 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tetracloretilena (PER) │ │ │ │2000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tetraclormetan (TCM) │ │ │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Triclorbenzeni (TCB) │ │ │ │10 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tricloretan- 1,1,1 (TCE) │ │ │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tricloretilena (TRI) │ │ │ │2000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Triclormetan │ │ │ │500 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│4. Alți compuși organici │(7) │(2) │(6) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Benzen │ │ │ │1000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Benzen, toluen, etilbenzen, │ca BTEX │ │x │ │200 ││xileni │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Bromati de difenileter │ │ │x │ │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Compuși organici ai staniului │ca total Sn │ │x │ │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hidrocarburi policiclice │ │ │x │50 │5 ││aromatice │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Fenoli │ca total C │ │x │ │20 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Corbon organic total (TOC) │Ca total C │ │x │ │50000 ││ │ sau COD/3 │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│5. Alte componente │(7) │(4) │(3) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cloruri │ca total Cl │ │x │ │2000000│├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Clor și compuși anorganici │ca HCl │x │ │10000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cianuri │ca total CN │ │x │ │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Floruri │ca total F │ │x │ │2000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Flor și compuși anorganici │ca HF │x │ │5000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Acid cianhidric (HCN) │ │ │x │200 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│PM 10 │ │x │ │50000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Număr poluanti │50 │37 │26 │ │ │└──────────────────────────────┴───────────────┴─────┴─────┴──────────┴───────┘------------Anexa A1 a fost introdusă de art. 8 din ORDINUL nr. 1.144 din 9 decembrie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 22 ianuarie 2003*).------------Notă C.T.C.E. Piatra Neamț:Ordinul nr. 1.144 din 9 decembrie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 22 ianuarie 2003 a fost abrogat de art. 7 din HOTĂRÂREA nr. 140 din 6 februarie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 125 din 18 februarie 2008.------------------
EMITENT |
---------------*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 28 iunie 2011 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamț prin includerea tuturor modificărilor și completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 592 din 25 iunie 2002; ORDINUL nr. 1.144 din 9 decembrie 2002, abrogat de HOTĂRÂREA nr. 140 din 6 februarie 2008; LEGEA nr. 104 din 15 iunie 2011.Conținutul acestui act aparține exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamț și nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor. + Capitolul 1 Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta reglementare stabilește procedurile și normele tehnice privind identificarea prejudiciilor aduse mediului, în scopul determinării responsabilităților pentru remedierea acestora și se emite în baza prevederilor art. 36, 42 și 48 din Legea protecției mediului nr. 137/1995, precum și a prevederilor articolului 15 alin. (5) din Legea apelor nr. 107/1996.Prevederile prezentei reglementări nu se referă la contaminarile cu microorganisme și/sau substanțe radioactive care sunt supuse altor prevederi legale. + Articolul 2În înțelesul prezentului ordin, se vor utiliza definițiile următoarelor notiuni:* Aer ambiental - aer la care sunt supuse persoanele, plantele, animalele și bunurile materiale, în spații deschise din afară perimetrului uzinal.* Autoritate competența - autoritate de mediu, de ape, sănătate sau alta autoritate imputernicita potrivit competentelor legale să execute controlul reglementărilor în vigoare privind protecția aerului, apelor, solului și ecosistemelor acvatice sau terestre.* Emisie de poluanti/emisie - descărcare în atmosfera a poluantilor proveniți din surse staționare sau mobile.* Evacuarea de ape uzate/evacuare - descărcare directa sau indirecta în receptori activi a apelor uzate conținând poluanti sau reziduuri care altereaza caracteristicile fizice, chimice și bacteriologice inițiale ale apei utilizate, precum și a apelor de ploaie ce se scurg de pe terenuri contaminate.* Evaluare a riscului - analiza probabilitatii și gravitatii principalelor componente ale unui impact asupra mediului.* Folosința sensibila și mai puțin sensibila - tipuri de folosințe ale terenurilor, care implica o anumită calitate a solurilor, caracterizată printr-un nivel maxim acceptat al poluantilor.* Impact de mediu - modificarea negativa considerabila a caracteristicilor fizice, chimice și structurale ale elementelor și factorilor de mediu naturali; diminuarea diversitatii biologice; modificarea negativa considerabila a productivitatii ecosistemelor naturale și antropizate; deteriorarea echilibrului ecologic, reducerea considerabila a calității vieții sau deteriorarea structurilor antropizate, cauzată, în principal, de poluarea apelor, a aerului și a solului; supraexploatarea resurselor naturale, gestionarea, folosirea sau planificarea teritorială necorespunzătoare a acestora; un astfel de impact poate fi identificat în prezent sau poate avea o probabilitate de manifestare în viitor, considerată inacceptabila de către autoritățile competente.* Obiective de remediere - concentrații de poluanti, stabilite de autoritatea competentă, privind reducerea poluarii solului, și care vor reprezenta concentrațiile maxime ale poluantilor din sol după operațiunile de depoluare. Aceste valori se vor situa sub nivelurile de alerta sau intervenție ale agenților contaminati, în funcție de rezultatele și recomandările studiului de evaluare a riscului.* Poluare potențial semnificativă - concentrații de poluanti în mediu, ce depășesc pragurile de alerta prevăzute în reglementările privind evaluarea poluarii mediului. Aceste valori definesc nivelul poluarii la care autoritățile competente considera ca un amplasament poate avea un impact asupra mediului și stabilesc necesitatea unor studii suplimentare și a măsurilor de reducere a concentrațiilor de poluanti în emisii/evacuări.* Poluare semnificativă - concentrații de poluanti în mediu, ce depășesc pragurile de intervenție prevăzute în reglementările privind evaluarea poluarii mediului.* Prag de alerta - concentrații de poluanti în aer, apa, sol sau în emisii/evacuări, care au rolul de a avertiza autoritățile competente asupra unui impact potențial asupra mediului și care determina declanșarea unei monitorizari suplimentare și/sau reducerea concentrațiilor de poluanti din emisii/evacuări.* Prag de intervenție - concentrații de poluanti în aer, apa, sol sau în emisii/evacuări, la care autoritățile competente vor dispune executarea studiilor de evaluare a riscului și reducerea concentrațiilor de poluanti din emisii/evacuări.* Proba de referința - proba materială produsă de un institut specializat, ce poate fi utilizata pentru a identifica precizia și acuratețea tehnicilor de analiza chimica a solurilor.* Preceptori acvatici - ape de suprafața interioare, de frontieră sau costiere, precum și ape subterane, în care sunt evacuate ape uzate, exceptând zonele de influența directa sau de amestec ale acestor evacuări. + Capitolul 2 Praguri de alerta și praguri de intervenție + Articolul 3Prezenta reglementare definește semnificația și stabilește dispozițiile referitoare la pragurile de alerta și la pragurile de intervenție pentru poluantii din: aer, apa și sol. + Articolul 4Dispozițiile referitoare la pragurile de alerta sunt următoarele:a) pragurile de alerta avertizeaza autoritățile competente asupra existenței, într-o anumită situație, a unei poluari potențiale în aer, apa sau sol;b) când concentrația unuia sau mai multor poluanti depășește un prag de alerta, autoritățile competente pot dispune, dacă se considera necesar, o monitorizare suplimentară asigurata de către titularii activităților potențial responsabile de poluare, fie prin sisteme proprii, fie prin unități specializate. În același timp, autoritățile competente vor solicita și vor urmări introducerea unor măsuri de reducere a concentrațiilor de poluanti din emisii/evacuări. + Articolul 5Pragurile de intervenție sunt pragurile de poluare la care autoritățile competente:a) apreciază oportunitatea și solicita, dacă este necesar, executarea studiilor de evaluare a riscului;b) investigheaza consecințele poluarii asupra mediului;c) impun reducerea poluarii, astfel încât concentrațiile de poluanti în emisii/evacuări sa scada la valorile prevăzute de reglementările în vigoare. + Capitolul 3 Reglementări privind poluarea solurilor + Articolul 6Pragurile de alerta și pragurile de intervenție pentru concentrațiile agenților poluanti în soluri sunt cuprinse în anexa la prezentele reglementări. Aceste valori vor înlocui toate celelalte norme utilizate anterior în România, referitoare la poluarea solurilor. + Articolul 7Importanța poluarii solurilor cu substanțe chimice și alți agenți poluanti care nu sunt incluși în anexa la prezentele reglementări va fi apreciată de către autoritățile competente pe baza unor studii efectuate de unități specializate. + Articolul 8Prezentele reglementări privind poluarea solurilor se referă atât la folosința sensibila, cat și la cea mai puțin sensibila a terenurilor, identificate după cum urmează:a) folosința sensibila a terenurilor este reprezentată de utilizarea acestora pentru zone rezidențiale și de agrement, în scopuri agricole, ca arii protejate sau zone sanitare cu regim de restricții, precum și suprafețele de terenuri prevăzute pentru astfel de utilizări în viitor;b) folosința mai puțin sensibila a terenurilor include toate utilizarile industriale și comerciale existente, precum și suprafețele de terenuri prevăzute pentru astfel de utilizări în viitor;c) în cazul în care exista incertitudini asupra încadrării unei folosințe de teren, se vor considera concentrațiile pragurilor de alerta și de intervenție pentru folosintele sensibile ale terenurilor. + Articolul 9Relevanta pragurilor de alerta și de intervenție va determina următoarele măsuri:a) situațiile în care concentrațiile de poluanti în sol se situează sub valorile de alerta pentru folosința sensibila a terenurilor, autoritățile competente nu vor stabili măsuri speciale;b) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din soluri depășesc pragurile de alerta, dar se situează sub pragurile de intervenție pentru folosința corespunzătoare a terenului, se considera ca exista impact potențial asupra solului. În aceste situații, autoritățile competente vor dispune de prevenire a poluarii în continuare a solului și de monitorizare suplimentară a surselor potențiale de poluare;c) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din soluri depășesc pragurile de intervenție pentru folosința existenta a terenului, se considera ca exista impact asupra solului. În aceste situații, utilizarea zonei afectate pentru folosințe sensibile nu este permisă și vor fi realizate prevederile art. 10. Dezvoltarea acestor zone pentru folosințe mai puțin sensibile ale terenurilor poate fi permisă, dacă concentrațiile acestor poluanti nu depășesc valorile de intervenție ale folosinței mai puțin sensibile a terenurilor. Dacă sunt depășite valorile de intervenție pentru categoria de folosința mai puțin sensibila a terenurilor, nu se va permite nici o folosința a terenurilor și vor fi aplicate prevederile art. 10 și, după caz, ale art. 11;d) pentru situația în care este necesar pentru o anumită utilizare ca un teren de folosința mai puțin sensibila sa treacă de categoria de folosința sensibila, trebuie satisfacute cerințe speciale. În astfel de situații, utilizarea terenurilor pentru folosințe sensibile este posibila, numai dacă concentrațiile de poluanti din sol se încadrează sub nivelul de alerta al folosinței sensibile a terenurilor și dacă sunt satisfacute prevederile art. 10 și, după caz, ale art. 11;e) când pragurile de intervenție sunt depășite la unul sau mai mulți poluanti din sol pentru terenuri cu folosința sensibila sau mai puțin sensibila, autoritățile competente vor dispune executarea unui studiu de evaluare a riscului. Obligația executării studiului de evaluare a riscului va fi a titularilor de activități desfășurate pe zona de teren afectată, cu excepția cazurilor în care s-au identificat alți responsabili pentru poluarea înregistrată;f) atunci când sunt implicați mai mulți titulari de activități desfășurate pe un teren afectat de poluare, autoritățile competente vor solicita un singur studiu de evaluare a riscului pentru zona în cauza, iar costul acestuia va fi împărțit între titulari, corespunzător ariei geografice deținute în zona afectată. În anumite situații, când autoritățile competente pot identifica un titular considerat ca posibil răspunzător de poluare, acestuia i se poate solicita sa suporte costul total al studiului de evaluare a riscului. + Articolul 10Pentru stabilirea obiectivelor de remediere pe baza interpretării studiilor de evaluare a riscului, autoritățile competente trebuie să decidă dacă:a) pot fi dezvoltate în viitor obiective care implica utilizarea terenurilor pentru folosința sensibila sau mai puțin sensibila a terenurilor;b) terenul poate rămâne în continuare în folosința curenta, dar folosința nu mai poate fi extinsă;c) trebuie luate măsuri de remediere. + Articolul 11În situațiile când sunt necesare lucrări de remediere, autoritățile competente vor stabili obiectivele de remediere, luând în considerare următoarele:a) aceste obiective de remediere, reprezentând concentrațiile finale de poluanti din soluri după realizarea lucrărilor de depoluare, se vor situa fie sub pragurile de alerta fie sub pragurile de intervenție. Autoritățile competente vor stabili, pentru fiecare caz în parte, dacă obiectivele de remediere vor fi valorile de alerta sau valorile de intervenție, pe baza rezultatelor studiului de evaluare a riscului și a estimării costurilor și beneficiilor remedierii;b) când se executa activități de remediere, titularul va răspunde de lucrările implicate și va prezenta autorităților competente dovada ca prin lucrările de remediere s-au atins concentrațiile de poluanti stabilite ca obiective de remediere de către autoritatea competentă. + Articolul 12Prelevarea și analizarea probelor de sol se va face în conformitate cu următoarele prevederi:a) prelevarea de probe de soluri în scopul estimării nivelului de poluare se va face în conformitate cu prevederile Ordinului ministerului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 184/1997 privind Procedura de realizare a bilanțurilor de mediu;b) laboratoarele care executa analize de poluanti din soluri vor utiliza probe de referința pentru a confirma acuratețea și precizia tehnicilor analitice folosite. Aceste probe de referința trebuie analizate împreună cu probe prelevate din fiecare zona a terenului și toate probele vor fi analizate cu metodologia adecvată, conform standardelor în vigoare;c) în situațiile în care pentru anumiți poluanti nu exista metode standard de analiza, se vor folosi metodele analitice agreate la nivel internațional, care vor fi difuzate autorităților competente de către autoritatea centrala pentru protecția mediului;d) răspunderea pentru acuratețea și precizia rezultatelor analizelor privind concentrațiile agenților poluanti în soluri va reveni părții care executa prelevarea probelor și laboratoarelor care executa analizele. + Capitolul 4 Reglementări privind evaluarea poluarii aerului*) + Articolul 13*)Pragurile de alerta și de intervenție privind poluarea atmosferei se definesc în felul următor:a) depășirea concentrațiilor maxime admise de poluanti, înscrise în reglementările legale, se considera praguri de intervenție pentru poluarea atmosferica;b) pragurile de alerta pentru concentrațiile de poluanti în emisiile atmosferice și în aerul ambiental sunt stabilite la 70% din pragurile de intervenție ale acelorași poluanti, luând în considerare perioada de timp relevanta în care trebuie să se masoare aceste concentrații. + Articolul 14*)Importanța existenței în emisiile atmosferice și în aerul ambiental a unor substanțe chimice și a altor agenți care nu sunt înscriși în reglementările legale existente va fi estimată prin studii efectuate de instituții specializate, iar costul acestora va fi suportat de către unitatea care produce emisiile conținând aceste substanțe. + Articolul 15*)Relevanta pragurilor de alerta și de intervenție în procesul de interpretare și decizie al autorității competente determina următoarele situații:a) când concentrațiile de poluanti în emisiile atmosferice sau în aerul ambiental se situează sub pragurile de alerta, nu este necesară stabilirea unor măsuri speciale de către autoritatea competentă;b) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti depășesc pragurile de alerta, dar se situează sub nivelurile de intervenție, pentru emisiile atmosferice sau pentru aerul ambiental, se considera ca exista impact potențial asupra aerului. În aceste situații, autoritățile competente vor cere reducerea concentrațiilor de poluanti în emisii și monitorizarea suplimentară a surselor identificate sau potențiale de poluare;c) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din emisiile atmosferice sau din aerul ambiental depășește pragurile de intervenție, se considera ca exista impact asupra aerului. Când aceasta situație se datorează emisiilor atmosferice provenind de la o singura sursa, autoritățile competente vor dispune reducerea concentrațiilor de poluanti, astfel încât sa nu se depășească nivelurile de intervenție. Când emisiile atmosferice provin de la mai multe surse sau când aerul ambiental este poluat peste pragul de intervenție și nu este imediat posibila identificarea principalei cauze a poluarii, autoritățile competente vor dispune monitorizarea suplimentară pentru identificarea surselor poluarii. După identificarea acestor surse, autoritățile competente vor dispune reducerea concentrațiilor de poluanti în emisii, astfel încât sa nu se depășească pragurile de intervenție. Dacă este necesar, autoritățile competente vor stabili obiective de remediere pentru concentrațiile de poluanti în emisii atmosferice sau în aerul ambiental, care să se situeze sub valorile pragului de intervenție. + Articolul 16*)Prelevarea probelor de aer trebuie să țină seama de următoarele:a) laboratoarele care executa analizarea poluantilor în emisii atmosferice sau în aerul ambiental trebuie să utilizeze metodologii adecvate, asa cum sunt stabilite prin standardele și reglementările în vigoare;b) în situațiile în care nu exista metodologii de prelevare și analiza pentru anumiți poluanti, acestea vor fi stabilite, la cererea autorităților competente, prin studii efectuate de institute specializate. Costul acestor studii va fi suportat de titularul activității care generează acești poluanti;c) răspunderea pentru acuratețea și precizia rezultatelor analitice asupra concentrațiilor de poluanti în emisiile atmosferice sau în aerul ambiental revine părții care preleveaza probele și laboratorului care executa analizele.-----------Notă C.T.C.E. Piatra Neamț:*) 1) A se vedea și art. 6 din ORDINUL nr. 592 din 25 iunie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 21 octombrie 2002**), care prevede:"La data intrării în vigoare a prezentului ordin dispozițiile contrare cuprinse în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 756/1997 pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluarii mediului, în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 462/1993 pentru aprobarea Condițiilor tehnice privind protecția atmosferei și Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanti atmosferici produși de surse staționare, în STAS 12574/1987 privind condițiile de calitate ale aerului din zonele protejate și în STAS 10331/1992 privind principii și reguli generale de supraveghere a calității aerului, precum și orice alta dispoziție contrară își încetează aplicarea cu privire la poluantii atmosferici reglementati prin prezentul ordin".**) Ordinul nr. 592 din 25 iunie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 21 octombrie 2002 a fost abrogat de lit. c) a alin. (1) al art. 86 din LEGEA nr. 104 din 15 iunie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 28 iunie 2011.*) 2) A se vedea și alin. (2) al art. 86 din LEGEA nr. 104 din 15 iunie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 452 din 28 iunie 2011, care prevede:"La data intrării în vigoare a prezentei legi, dispozițiile contrare cuprinse în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 756/1997 pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 bis din 6 noiembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare, în Ordinul ministrului apelor, pădurilor și protecției mediului nr. 462/1993 pentru aprobarea Condițiilor tehnice privind protecția atmosferei și Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanți atmosferici produși de surse staționare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 10 august 1993, cu modificările ulterioare, în STAS 12574/1987 privind condițiile de calitate ale aerului din zonele protejate și în STAS 10331/1992 privind principii și reguli generale de supraveghere a calității aerului, precum și orice altă dispoziție contrară își încetează aplicabilitatea cu privire la poluanții atmosferici reglementați prin prezenta lege". + Capitolul 5 Reglementări privind evaluarea poluarii apelor de suprafața și subterane + Articolul 17Pragurile de alerta și pragurile de intervenție privind poluarea apelor se definesc în modul următor:a) depasirile concentrațiilor maxime admise de poluanti, prevăzute de reglementările în vigoare, reprezintă pragurile de intervenție pentru poluarea apelor de suprafața și subterane, precum și pentru evacuările de ape uzate;b) pragurile de alerta pentru concentrațiile de poluanti în apele de suprafața sau subterane, precum și evacuările de ape uzate reprezintă 70% din pragurile de intervenție ale acelorași poluanti;c) importanța poluarii apelor de suprafața și subterane, precum și a evacuarilor de ape uzate cu substanțe chimice și alți agenți poluanti, care nu sunt înscriși în reglementările legale existente, vor fi estimate prin studii efectuate de instituții specializate și costul acestora va fi suportat de către unitatea poluatoare. + Articolul 18Relevanta pragurilor de alerta și de intervenție în procesul de interpretare și decizie al autorității competente determina următoarele situații;a) când concentrațiile de poluanti în apele de suprafața sau subterane, precum și în evacuările de ape uzate, se situează sub nivelurile de alerta, nu este necesară stabilirea unor măsuri speciale de către autoritatea competentă;b) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti depășesc pragul de alerta, dar se situează sub pragul de intervenție pentru apele de suprafața și subterane, precum și pentru evacuările de ape uzate, se considera ca exista impact potențial asupra apelor. În aceste situații autoritățile competente pot dispune reducerea concentrațiilor de poluanti în evacuările de ape uzate și efectuarea unei monitorizari suplimentare a surselor identificate sau potențiale de poluare;c) când concentrațiile unuia sau mai multor poluanti din apele de suprafața sau subterane sau din evacuările de ape uzate depășesc pragul de intervenție, se considera ca exista impact asupra apelor. Când poluarea provine dintr-o singura sursa, autoritatea competentă va dispune reducerea concentrațiilor de poluanti din evacuările de ape uzate, astfel încât acestea sa nu depășească valorile pragului de intervenție. Când poluarea provine din contribuția mai multor surse și/sau nu este posibila identificarea imediata a principalei cauze a poluarii, autoritatea competentă va dispune monitorizarea suplimentară, pentru a identifica contribuția fiecărei surse la poluarea identificata și efectele cumulative ale acestora. În funcție de evaluarea efectelor cumulative, autoritatea competentă poate stabili reducerea concentrațiilor de poluanti în evacuările de ape uzate, fixând ca obiective de remediere concentrații de poluanti în evacuări situate sub valorile concentrațiilor maxime admise, stabilite anterior prin actul de reglementare. + Articolul 19Prelevarea și analizarea probelor de apa trebuie să țină seama de următoarele:a) analiza concentrațiilor de poluanti în apele de suprafața sau subterane, precum și în evacuările de ape uzate se va executa prin laboratoare de specialitate care utilizează metodologii adecvate, în conformitate cu standardele și reglementările în vigoare;b) în situațiile în care nu exista metodologii de prelevare și analiza pentru anumiți poluanti, acestea vor fi stabilite, la cererea autorităților competente, prin studii efectuate de institute specializate. Costul acestor studii va fi suportat de titularul activității care generează acești poluanti;c) răspunderea pentru acuratețea și precizia rezultatelor analitice privind concentrațiile de poluanti în apele de suprafața și subterane, precum și în evacuările de ape uzate revin părții care preleveaza probele și laboratorului care executa analizele. + Anexăla reglementare---------------TABELUL 1-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în solCompuși anorganici (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe element normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- I. Metale:-------------------------------------------------------------------------------- Antimoniu (Sb) 5 12,5 20 20 40-------------------------------------------------------------------------------- Argint (Ag) 2 10 20 20 40-------------------------------------------------------------------------------- Arsen (As) 5 15 25 25 50-------------------------------------------------------------------------------- Bariu (Ba) 200 400 1.000 625 2.000-------------------------------------------------------------------------------- Beriliu (Be) 1 2 7,5 5 15-------------------------------------------------------------------------------- Bor solubil (B) 1 2 5 3 10-------------------------------------------------------------------------------- Cadmiu (Cd) 1 3 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Cobalt (Co) 15 30 100 50 250-------------------------------------------------------------------------------- Crom (Cr): Crom total 30 100 300 300 600 Crom hexavalent 1 4 10 10 20-------------------------------------------------------------------------------- Cupru (Cu) 20 100 250 200 500-------------------------------------------------------------------------------- Mangan (Mn) 900 1.500 2.000 2.500 4.000-------------------------------------------------------------------------------- Mercur (Hg) 0,1 1 4 2 10-------------------------------------------------------------------------------- Molibden (Mo) 2 5 15 10 40-------------------------------------------------------------------------------- Nichel (Ni) 20 75 200 150 500-------------------------------------------------------------------------------- Plumb (Pb) 20 50 250 100 1.000-------------------------------------------------------------------------------- Seleniu (Se) 1 3 10 5 20-------------------------------------------------------------------------------- Staniu (Sn) 20 35 100 50 300-------------------------------------------------------------------------------- Taliu (Tl) 0,1 0,5 2 2 5-------------------------------------------------------------------------------- Vanadiu (V) 50 100 200 200 400-------------------------------------------------------------------------------- Zinc (Zn) 100 300 700 600 1.500-------------------------------------------------------------------------------- II. Alte elemente:-------------------------------------------------------------------------------- Cianuri (libere) <1 5 10 10 20-------------------------------------------------------------------------------- Cianuri (complexe) <5 100 200 250 500-------------------------------------------------------------------------------- Sulfocianati <0,1 10 20 20 40---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fluor (F) - 150 500 300 1000-------------------------------------------------------------------------------- Brom (Br) - 50 100 100 300---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sulf (elementar) - 400 5.000 1.000 20.000-------------------------------------------------------------------------------- Sulfuri - 200 400 1.000 2.000-------------------------------------------------------------------------------- Sulfati - 2.000 5.000 10.000 50.000--------------------------------------------------------------------------------TABELUL 2-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în soluriHidrocarburi aromatice și poliaromatice, hidrocarburi din petrol (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe poluant normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3 4 5 6-------------------------------------------------------------------------------- I. Hidrocarburi aromatice mononucleare:-------------------------------------------------------------------------------- Benzen <0,01 0,25 0,5 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- Etilbenzen <0,05 5 10 10 50-------------------------------------------------------------------------------- Toluen <0,05 15 30 30 100-------------------------------------------------------------------------------- Xilen <0,05 7,5 15 15 25-------------------------------------------------------------------------------- II. Hidroxilbenzeni:-------------------------------------------------------------------------------- Fenol <0,02 5 10 10 40-------------------------------------------------------------------------------- Catechol <0,05 5 10 10 20-------------------------------------------------------------------------------- Resorcina <0,05 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Hidrochinona <0,05 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Cresol <0,05 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Total hidrocarburi aromatice (HA) <0,5 25 50 50 150-------------------------------------------------------------------------------- III. Hidrocarburi aromatice poli- nucleare (HAP):-------------------------------------------------------------------------------- Antracene <0,05 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Benzoantracen <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Benzofluoranten <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Benzoperilen <0,02 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Benzopiren <0,02 2 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- Chrisen <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Fluoranten <0,02 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Indeno (1, 2, 3)piren <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Naftalina <0,02 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Fenantren <0,05 2 5 5 50-------------------------------------------------------------------------------- Piren <0,5 5 10 10 100-------------------------------------------------------------------------------- Total HAP: <0,1 7,5 25 15 150-------------------------------------------------------------------------------- IV. Hidrocarburi din petrol:------------------------------------------------------------------------------- Total hidrocarburi din petrol <100 200 1.000 500 2.000--------------------------------------------------------------------------------TABELUL 3-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în soluriCompuși organici organoclorurati (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe poluant normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- I. Clorbenzeni, clorfenoli:-------------------------------------------------------------------------------- Total clorbenzeni <0,1 5 10 10 30-------------------------------------------------------------------------------- Total clorfenoli <0,02 2,5 5 5 10-------------------------------------------------------------------------------- II. Bifenili policlo- rurati:-------------------------------------------------------------------------------- PCB 28 <0,0001 0,002 0,01 0,01 0,05-------------------------------------------------------------------------------- PCB 52 <0,0001 0,002 0,01 0,01 0,05-------------------------------------------------------------------------------- PCB 101 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 118 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 138 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 153 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- PCB 180 <0,0004 0,01 0,04 0,04 0,20-------------------------------------------------------------------------------- Total bifenili policlorurati <0,01 0,25 1 1 5-------------------------------------------------------------------------------- III. Policlordiben- zdione (PCDD), policlordibenzfurani (PCDF):-------------------------------------------------------------------------------- Total PCDD <0,0001 0,0001 0,0001 0,001 0,001-------------------------------------------------------------------------------- Total PCDF <0,0001 0,0001 0,0001 0,001 0,001--------------------------------------------------------------------------------TABELUL 4-------------- VALORI DE REFERINȚA pentru urme de elemente chimice în soluriPesticide organoclorurate și triazinice (mg/kg substanța uscata)-------------------------------------------------------------------------------- Praguri de alerta/ Praguri de intervenție/ Urme de Valori Tipuri de folosințe Tipuri de folosințe poluant normale ----------------------- ------------------------ Sensibile Mai puțin Sensibile Mai puțin sensibile sensibile-------------------------------------------------------------------------------- I. Pesticide organoclorurate:-------------------------------------------------------------------------------- Suma DDT <0,15 0,5 1,5 1 4-------------------------------------------------------------------------------- DDT <0,05 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- DDE <0,05 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- DDD <0,05 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- HCH <0,005 0,25 0,75 0,5 2-------------------------------------------------------------------------------- alfa -HCH <0,002 0,1 0,3 0,2 0,8-------------------------------------------------------------------------------- beta -HCH <0,001 0,05 0,15 0,1 0,4-------------------------------------------------------------------------------- gama -HCH <0,001 0,02 0,05 0,05 0,2-------------------------------------------------------------------------------- delta -HCH <0,001 0,05 0,15 0,1 0,4-------------------------------------------------------------------------------- Total pesticide organoclorurate: <0,2 1 2 2 5-------------------------------------------------------------------------------- II. Triazinice:-------------------------------------------------------------------------------- Total triazina <0,1 1 2 2 5-------------------------------------------------------------------------------- + Anexa A1 Lista poluantilor care vor fi raportati dacă este depășită valoarea de prag┌──────────────────────────────┬───────────────┬─────┬─────┬──────────┬───────┐│ Poluanti/substanțe │ Identificare │ Aer │ Apa │ Praguri │Praguri││ │ │ │ │ pt. aer │pt. apa││ │ │ │ │ în │ în ││ │ │ │ │ kg/an │ kg/an │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│1. Termeni de mediu │(13) │(11) │(2) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Metan [CH(4)] │ │x │ │100000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Monoxid de carbon (CO) │ │x │ │500000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dioxid de carbon [CO(2)] │ │x │ │100000000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hidrofluorocarburi (HFCs) │ │x │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dioxidul de azot [N(2)O] │ │x │ │10000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Amoniac [NH(3) │ │x │ │10000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Compuși organici volatili │ │x │ │100000 │ ││non-metanici (NMVOC) │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Oxizi de azot (NOx) │caNO(2) │x │ │100000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Perfluorocarburi (PFCs) │ │x │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hexafluorura de sulf [SF(6)] │ │x │ │50 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Opxizi de sulf (SOx) │CaSO(2) │x │ │150000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Azot total │ca N │ │X │ │50000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Fosfor total │ca P │ │x │ │5000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│2. Metale și componente │(8) │(8) │(8) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Arsen și compușii │total, ca As │x │x │20 │5 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cadmiu și compuși │total, ca Cd │x │x │10 │5 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Crom și compuși │total, ca Cr │x │x │100 │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cupru și compuși │total, ca Cu │x │x │100 │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Mercur și compuși │total, ca Hg │x │x │10 │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Nichel și compuși │total, ca Ni │x │x │50 │20 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Plumb și compuși │total, ca Pb │x │x │200 │20 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Zinc și compuși │total, ca Zn │x │x │200 │100 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│3. Substanțe organice │(15) │(12) │(7) │ │ ││clorurate │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dicloretan 1.2 (DCE) │ │x │x │1000 │10 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Diclormeten (DCM) │ │x │x │1000 │10 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Clor alcani (C10-13) │ │ │x │ │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hcxaclorbenzen (HCB) │ │x │x │10 │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hcxaclorbutadiena (HCBD) │ │ │x │ │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hexaclorciclohexan (HCH) │ │ │x │10 │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Compuși organici halogenati │ca AOX │ │x │ │1000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Dioxine+furani (PCDD+PCDF) │Teq - total │ │ │0.001 │ ││ │echivalenți │ │ │ │ ││ │internaționali │ │ │ │ ││ │de toxicitate │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Pentaclorfenol (PCP) │ │ │ │10 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tetracloretilena (PER) │ │ │ │2000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tetraclormetan (TCM) │ │ │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Triclorbenzeni (TCB) │ │ │ │10 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tricloretan- 1,1,1 (TCE) │ │ │ │100 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Tricloretilena (TRI) │ │ │ │2000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Triclormetan │ │ │ │500 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│4. Alți compuși organici │(7) │(2) │(6) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Benzen │ │ │ │1000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Benzen, toluen, etilbenzen, │ca BTEX │ │x │ │200 ││xileni │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Bromati de difenileter │ │ │x │ │1 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Compuși organici ai staniului │ca total Sn │ │x │ │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Hidrocarburi policiclice │ │ │x │50 │5 ││aromatice │ │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Fenoli │ca total C │ │x │ │20 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Corbon organic total (TOC) │Ca total C │ │x │ │50000 ││ │ sau COD/3 │ │ │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│5. Alte componente │(7) │(4) │(3) │ │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cloruri │ca total Cl │ │x │ │2000000│├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Clor și compuși anorganici │ca HCl │x │ │10000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Cianuri │ca total CN │ │x │ │50 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Floruri │ca total F │ │x │ │2000 │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Flor și compuși anorganici │ca HF │x │ │5000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Acid cianhidric (HCN) │ │ │x │200 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│PM 10 │ │x │ │50000 │ │├──────────────────────────────┼───────────────┼─────┼─────┼──────────┼───────┤│Număr poluanti │50 │37 │26 │ │ │└──────────────────────────────┴───────────────┴─────┴─────┴──────────┴───────┘------------Anexa A1 a fost introdusă de art. 8 din ORDINUL nr. 1.144 din 9 decembrie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 22 ianuarie 2003*).------------Notă C.T.C.E. Piatra Neamț:Ordinul nr. 1.144 din 9 decembrie 2002 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 22 ianuarie 2003 a fost abrogat de art. 7 din HOTĂRÂREA nr. 140 din 6 februarie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 125 din 18 februarie 2008.------------------