HOTĂRÎRE nr. 43 din 17 ianuarie 1991privind organizarea şi funcţionarea Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile
EMITENT
  • GUVERN
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 13 din 21 ianuarie 1991



    Guvernul României hotărăşte:  +  Articolul 1Începînd cu data de 1 decembrie 1990, autoritatea aeronautica civilă română se organizează şi funcţionează ca organism separat în cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajărilor Teritoriului, în subordinea directa a ministerului, sub denumirea de Secretariatului de stat al aviaţiei civile, ca organ unic de specialitate al administraţiei de stat care elaborează şi apoi aplica, în baza programului guvernului, politica dezvoltării aviaţiei civile, ţinînd seama de prevederile Convenţiei referitoare la aviaţia civilă internationala de la Chicago, precum şi de acordurile bi şi multilaterale privind aviaţia civilă la care România este parte.  +  Articolul 2Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile îndeplineşte funcţia de organ unic de autoritate aeronautica în România, se organizează ca instituţie bugetară şi este persoana juridică.  +  Articolul 3În realizarea obiectivelor sale, Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile are următoarele atribuţii principale: a) realizează cooperarea cu organizaţiile de aviatie civilă internationala şi cu autorităţile aeronautice ale celorlalte state; b) negociaza şi încheie acordurile aeriene bilaterale şi face propuneri pentru participarea la acordurile bi şi multilaterale în domeniul aviaţiei civile; c) organizează reţeaua generală de cai aeriene în interiorul tarii şi legătură acestora cu reţeaua de cai internaţionale; d) reglementează şi controlează circulaţia aeronavelor civile în spaţiul aerian al tarii şi colaborează cu celelalte organe de specialitate civile sau militare, din ţara şi din străinătate, în scopul asigurării siguranţei zborurilor; e) stabileşte norme şi normative tehnice de construcţie, întreţinere şi reparaţii pentru tehnica de aviatie civilă şi supraveghează aplicarea acestor norme în procesul de proiectare, fabricaţie, reparare şi exploatare a aeronavelor civile; f) eliberează sau, după caz, validează certificatele de navigabilitate ale aeronavelor civile, efectuează controlul tehnic şi înmatricularea tuturor aeronavelor civile române; g) autorizeaza, potrivit normelor Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi reglementărilor interne, unităţile care proiectează, construiesc şi exploatează şi repara tehnica de aviatie; h) autorizeaza funcţionarea terenurilor de aeronautica civilă, a instalaţiilor şi a echipamentelor aeroportuare şi de protecţie a navigaţiei aeriene şi controlează modul în care se asigura menţinerea acestora în stare de funcţiune; i) avizează lucrările de investiţii pe terenurile cu restrictii aeronautice şi ia una sau propune măsuri cînd se constata nerespectarea acestora; j) elaborează şi pune în aplicare programul naţional de securitate a aviaţiei civile, în care scop:- elaborează norme, recomandări, practici şi proceduri destinate prevenirii şi combaterii actelor ilicite îndreptate împotriva aviaţiei civile şi controlează modul de punere în aplicare a programului de securitate în companiile aeriene şi la aeroporturile din ţara;- organizează şi controlează utilizarea aparaturii şi utilajele necesare efectuării controlului antideturnare şi antiterorist pe aeroporturile din ţara; k) organizează şi controlează, în colaborare cu Centrul medical aeronautic din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, activităţile de asigurare medicală şi psihologică a zborurilor, de asistenţa medicală de urgenta la bordul aeronavelor, în aerogări şi pe aeroporturi, precum şi de igiena şi epidemiologie în unităţile de aviatie civilă; l) ancheteaza accidentele şi incidentele de zbor, precum şi situaţiile de pericol produse cu aeronavele civile în spaţiul aerian al României; m) asigura aplicarea înţelegerilor internaţionale privind navigaţia aeriană civilă şi stabilirea liniilor de comunicaţie aeriană; n) în conformitate cu prevederile acordurilor aeriene şi ale celorlalte reglementări interne şi internaţionale:- aproba orarele, frecventa curselor aeriene, zilele de operare şi tipurile de aeronave folosite de companiile aeriene române şi străine care utilizează aeroporturile din România, precum şi tarifele care se aplică în transporturile aeriene internaţionale spre şi dinspre România;- stabileşte taxele, tarifele şi celelalte sume de plată pentru utilizarea instalaţiilor, echipamentului tehnic şi a aeroporturilor de pe teritoriul României, precum şi pentru serviciile prestate de organele sale de resort;- soluţionează orice diferend privitor la interpretarea sau aplicarea acordurilor aeriene ori a anexelor acestor acorduri prin negocieri directe cu autorităţile aeronautice ale altor state, precum şi problemele în litigiu existente între companiile aeriene desemnate să efectueze curse regulate;- se consulta periodic cu autorităţile aeronautice ale altor state pentru a se asigura ca prevederile acordurilor aeriene se respecta şi se aduc la îndeplinire; o) autorizeaza operatorii de transporturi aeriene publice sau de alte prestări aviatice în România; p) aproba deschiderea de noi linii ale companiilor române de transport aerian; r) urmăreşte asigurarea serviciilor aeriene potrivit normelor stabilite prin reglementările interne sau prin cele internaţionale recunoscute de ţara noastră; s) organizează, conduce, reglementează şi controlează învăţămîntul aeronautic civil, urmăreşte perfecţionarea pregătirii personalului de specialitate aeronautica şi asigură realizarea standardelor internaţionale de pregătire a acestuia; t) eliberează brevete, certificate şi licenţe care atesta calificarea tuturor categoriilor de personal aeronautic civil, validează, dacă este cazul, astfel de documente, le prelungeşte valabilitatea şi le suspenda sau anulează în cazul încălcării reglementărilor aeronautice; u) colaborează cu Ministerul Apărării Naţionale în vederea asigurării disponibilizarii aeronavelor, aeroporturilor, tehnicii aeroportuare şi a personalului aeronautic pentru nevoile de apărare a tarii; v) aproba, avizează sau propune, după caz, norme şi reglementări privind dezvoltarea activităţilor de aviatie civilă în vederea stabilirii strategiei de dezvoltare a bazei tehnico-materiale a aviaţiei civile române;  +  Articolul 4Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile, ca organ de specialitate al administraţiei de stat, îndeplineşte în domeniul sau de activitate toate atribuţiile stabilite prin lege pentru organele centrale ale administraţiei de stat.  +  Articolul 5Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile organizează intervenţia unităţilor de aviatie civilă pentru eliminarea sau diminuarea efectelor unor calamitati naturale, precum şi participarea la acţiuni de căutare-salvare la care aviaţia civilă poate contribui eficient.  +  Articolul 6Conducerea Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile este asigurata de un subsecretar de stat şi de un consiliu de administraţie.Subsecretarul de stat reprezintă Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile în raporturile cu celelalte ministere, precum şi în relaţiile internaţionale.Structura organizatorică a compartimentelor, statul de funcţiuni, atribuţiile şi sarcinile aparatului Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile se aproba prin ordin al subsecretarului de stat.  +  Articolul 7În structura organizatorică a Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile se constituie direcţii generale, direcţii, servicii, oficii şi birouri.Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile se constituie cu un număr de 179 de posturi prin încadrarea personalului cu atribuţii în domeniul sau de activitate, angajat anterior în fostul Departament al aviaţiei civile, diminuîndu-se corespunzător numărul de posturi aprobat Departamentului transporturilor prin Hotărîrea Guvernului nr. 963/1990, precum şi prin preluarea personalului din Serviciul metrologie, supravegherea fabricaţiei şi a reparaţiilor de aeronave din subordinea acestuia, reorganizat conform Hotărîrii Guvernului nr. 94/1990, care se desfiinţează la aceeaşi dată.Numărul maxim de posturi de conducere este de 25 la suta din numărul total al personalului.Numărul posturilor de inginer (economist etc.) principal I va fi de cel mult 10%, cel de inginer (economist etc.) principal II de cel mult 15% şi de inspectori generali de cel mult 10% din numărul total de personal cu studii superioare din Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile.  +  Articolul 8Sumele provenite din taxele, tarifele şi celelalte încasări ale Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile constituie venituri ale bugetului de stat.Din sumele încasate în valută, o cota de 50% rămîne la dispoziţia Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile pentru finanţarea unor acţiuni proprii strict legate de îndeplinirea atribuţiilor sale.  +  Articolul 9Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile va utiliza în parcul propriu de transport un număr de 4 autovehicule primite prin redistribuirea din parcul propriu al ministerului.  +  Articolul 10Pînă la apariţia noilor reglementări în domeniu, salarizarea personalului din aparatul Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile se va face conform prevederilor din Legea nr. 57/1974, anexa nr. VI, capitolul A, Nota 1, şi anexa nr. IV pentru funcţiile specifice din aviaţia civilă, inclusiv sporul aprobat pentru personalul din unităţile de aviatie civilă.  +  Articolul 11În îndeplinirea atribuţiilor sale, Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile poate recurge temporar la servicii remunerate de consultanţa şi expertiza economică şi tehnica, atît în ţara cît şi în străinătate, cu aprobarea prealabilă a Ministerului Finanţelor.Personalul încadrat la Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile de la unităţile care se desfiinţează şi personalul căruia i se schimba locul de muncă ca urmare a aplicării prevederilor prezentei hotărîri se considera transferat în interesul serviciului.Personalul transferat în interesul serviciului la alte unităţi sau trecut, cu acordul fiecăruia, în cadrul Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile sau în unităţile acestuia în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la salariul tarifar avut, sporurile şi indemnizaţia de conducere, după caz, timp de trei luni după intrarea în vigoare a noii structuri organizatorice.  +  Articolul 12Ministerul Apărării Naţionale va asigura asistenţa medicală şi controlul medical periodic al personalului navigant şi al celui care contribuie la siguranţa circulaţiei aeriene din aviaţia civilă. ART. 13 Hotărîrea Guvernului nr. 963/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului se completează şi se modifica corespunzător prevederilor prezentei hotărîri.  +  Articolul 14Mijloacele fixe şi obiectele de inventar aflate în dotarea Bazei de deservire tehnica şi reparaţii aeroportuare, cît şi a Companiei "TAROM", şi care sînt utilizate în prezent de fostul Departament al aviaţiei civile, se transmit, fără plata, la Subsecretariatul de stat al aviaţiei civile.  +  Articolul 15Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Amenajării Teritoriului va asigura fondurile necesare activităţii Subsecretariatului de stat al aviaţiei civile.  +  Articolul 16Ministerul Finanţelor va lua măsuri pentru introducerea modificărilor corespunzătoare care decurg din aplicarea prezentei hotărîri în indicatorii financiari pe anii 1990 şi 1991.  +  Articolul 17Pe data prezentei hotărîri se abroga orice alte dispoziţii contrare. PRIM-MINISTRUPETRE ROMAN---------------